'Zingen is nu mijn hobby' Sober muziektheater over zelfmoord-thema 'Madonna komt al bij veel mensen de neus uit' Willeke Alberti staat weer in de platenstudio WOENSDAG 30 DECEMBER 1987 PAGINA 16 Discjockeys over nieuwe trends in 1988 'Madonna? Een mooie vrouw die muzikaal weinig heeft te bieden'. (archieffoto) HILVERSUM/ROOSENDAAL (GPD) - Het jaar 1987 bood wei nig verrassingen en was een te leurstellend jaar voor de pop muziek. Daar zijn discjockeys van radio en televisie het over eens als ze terugkijken op 1987. Daarom is de hoop gevestigd op het nieuwe jaar. Wat gebeurt er in 1988? Zullen het weer Ma donna, Prince, Michael Jackson en U2 zijn die met grote hits ko men. Zet de rap nu echt door en wordt Nederland een echt hip hop-land? door Norbert Bruggeman Vijf dj's breken het hoofd er over en spreken hun verwach tingen uit. Het zijn Jan Douwe Kroeske van de VARA, Bas Westerweel van AVRO's Top- pop, Jan Rietman van NCRV's Los Vast, Frits Spits van de NOS en AVRO-dj Robin Al- bers. Jan Douwe Kroeske „Even vooropgesteld dat dit jaar erg weinig échte grote namen zijn doorgebroken, verwacht ik voor '88 veel uit Amerika en Nederland. Uit Groot-Brittanië zie ik niet zo veel nieuws komen. De trends daar gaan gewoon door. Zo zal het suc ces van U2 wel aanhouden. Uiter aard zijn er al wel wat aardige groe pen in Engeland, bijvoorbeeld Cu riosity Killed The Cat, maar het is minimaal. Uit Nederland veroveren The Nits de Europese markt. Let maar op. Jarenlang bestaan ze al, hebben altijd goede kritieken gehad van de pers, maar bleven min of meer in de schaduw staan. Met hun nieuwe elpee hebben ze echter een nieuw publiek aangeboord dat veel jon ger is. Verder kijk ik in 1988 uit naar de nieuwe elpee van de Amsterdamse Fatal Flowers en hoop ik dat Claw Boys Claw met een goede hitsingle komt. Want zo'n single is hier in Nederland gewoon nodig om naam te maken". Bas Westerweel „Ik hoop dat men volgend jaar in elk geval ophoudt met oude liedjes in een nieuw jasje te steken. Daar word ik helemaal gek van. Zoals Sandra met 'Everlasting Love' en de Communards met 'Never Can Say Goodbye'. Je hoopt op iets ori gineels, dat doe je elk jaar. De nieuwe elpee van Arno Kintjes, daar kijk ik naar uit. Ik ben altijd al een TC Matic-man ge weest, vandaar. En The Div uit Delft. Daar had ik eigenlijk al dit jaar meer van verwacht. Maar ze zijn er niet écht doorgekomen. In '88 komt Michael Jackson naar Nederland, dat wordt natuur lijk een happening. Ik denk dat Jackson langer blijft dan U2, want aan al die vallende herfstbladeren raken de mensen wel gewend. En dan de rap. Zou die nu echt door breken in Nederland of juist ver dwijnen? Het kan wel eens een feestelijke rage worden. We lopen dan wel achter bij Amerika natuur lijk. Of de klassieke muziek komt terug in de pop. Dat kan ook heel mooi worden. Een groep als The Beatles is er niet. Maar geen wanhoop, ook zo'n band komt terug. Het is alleen on zeker of het volgend jaar al ge beurt". Jan Rietman „De rock and roll zet door in '88. Bands als Bruce Springsteen. De mensen willen weer bas en gitaar horen en niet meer die hectische computérmuziek. Ik hoop dat dat volgend jaar is afgelopen. Voor Nederlandse bands is '87 dramatisch slecht geweest. Nu zijn er, geloof ik, nog maar twee Hol landse acts in de Top 40. De enige echte hit dit jaar was 'Sailing Ho me' van Piet Veerman. Ik denk dat Frank Boeyen doorbreekt in '88. De show die hij nu opvoert in thea ters is perfect. Andere bands die eens een hitje hebben gehad zoals Powerplay en Vitesse, daar hoor je nu niets meer van. Je ziet ze ook niet meer, optredens zijn verleden tijd geworden. Het is allemaal te duur nu, zaaleigenaren willen er niet meer aan. De hard rock gaat het maken. Die heeft een paar moeilijke jaren achter de rug. Niet voor de fans na tuurlijk, want die zal deze muziek altijd houden. Maar hij komt terug voor een groter publiek. De grote buitenlandse acts zul len blijven. U2 zeker, want dat is eerlijke muziek. En Madonna...dat hangt natuurlijk af van de marke ting. Want je moet wel eerlijk blij ven, Madonna is een en al bussi- ness. En dat moet je de Amerika nen nageven, ze doen het voortref felijk. Jaloers. Als ik naar Neder land kijk, kan je dat wel zeggen ja. Het is uiteraard een centenkwestie en dan zit je in Amerika beter. Zo rijk zijn we in dit landje niet. En je hebt hier ook te maken met de Ne derlandse taal, een extra barrière. Weet je, dat George Harrison weer een plaat heeft gemaakt, dat is nou leuk. Want ik blijf toch van de muziek houden die van de rock roll afkomt". Frits Spits „Elk jaar zijn er enkele aardige ontdekkingen. Ook in '87, zoals Si- néad O'Connor, die nu een hitje heeft. En The Christians uit Liver pool. Nieuwe trends in '88? Ik zie dat niet zo gauw gebeuren, zeker niet met die eenvormigheid van Radio 3. Een trend is pas een trend als een band een massa bewonderaars met zich meekrijgt en in het kielzog daarvan andere bands die soortge lijke muziek gaan maken. Zoals Doe Maar dat een paar jaar geleden deed. Ik hoop dat er in '88 in Nederland weer een paar voortrekkers op staan. Frank Boeyen is goed, alleen wordt zijn nieuwste elpee hier min achtend behandeld. U2. Da's geen trend, die band heeft een religieuze benadering van muziek. Staat zo'n beetje op zichzelf. En ik zie toch niet een stroming 'religieuze popmuziek' ontstaan. Madonna? Een mooie vrouw. Ze straalt iets uit, leeft bij veel men sen. Maar wat ze muzikaal te bie den heeft, is uiterst minimaal. Nee, eigenlijk zie ik helemaal geen nieuwe trend onstaan. En dat, realiseer ik me nu, roep ik al enkele jaren. Ik hoop wel dat de hypocrisie in het pop wereldje afneemt. Dat de mensen weer gaan draaien wat ze echt leuk vinden. En niet zoals de VARA. Die nodigt de Zangeres zonder Naam uit bij Sonja. Ze heb ben nota bene jaren geen plaat van haar gedraaid op de radio! Ze den ken bij die omroep zeker iets van: 'we moeten nu eens van dat voet stuk af. Welnu, daar geloof ik niet in". Robin Albers „Dit was een teleurstellend jaar. We gaan weer terug naar het nul punt. Het is geen tijdelijke terug val, nee, maar échte armoede. Die covers hè... Die van de Commu nards, 'Never Can Say Goodbye', is natuurlijk niet slecht, maar het blijft een kwalijke zaak. Dat moet volgend jaar afgelopen zijn. Ik hoop dan ook dat er een in stantie in het leven wordt geroepen die melodie-lijnen van oude num mers beschermt. Het zal wel niet mogelijk zijn, maar 't is wel nuttig. Nu pakt een of andere hitfabriek een oud nummer op, zet drie aan trekkelijke dames achter een mi crofoon die absoluut niet kunnen zingen, voegt een discobeat toe en hup, daar is weer een hit. Bands die de moeite doen om met een eigen compositie door te breken, krijgen daardoor geen enkele kans. Maar die hebben er wel maanden aan voorbereiding opzitten. Ik denk dat het in '88 niet beter wordt, ik vrees zelfs erger. Dat zoetgevooisde klanken ons land zullen overspoelen. Er zijn al wel goede dingen, zoals Jqhnny Hates Jazz en Curiosity Killed The Cat. Ik krijg ook wel eens goede singles, maar die ma ken het niet omdat ze gewoon té mooi zijn. En daardoor zijn ze niet voor een breed publiek gemaakt. Van de grootheden in de pop blijft Prince ook in '88 wel scoren. Madonna eveneens, alhoewel... Zij komt tóch al bij veel mensen de neus uit". HILVERSUM (GPD) - „Na- „Meestal komen zij met een de- tuurlijk durf ik een lied te af F°,band'. waa,r°P ">el°die en bege- leiding zijn uitgewerkt. Daar kan ik te keuren, als het voorstel dan bij meezingen. Dat doe ik thuis me niet bevalt." Willeke Al- en zo beoordeel ik of het een num- berti zegt het zeer gedeci- mer is dat me. kgt. Wanneer dat zo deerd „Uiteindelijk moet J^t^Ta^ook'voor te Ik het Zingen. Maar lk ben plaat wordt gebruikt. Die krijg ik heus de tijd niet vergeten, dan ook thuis en zo studeer ik dan dat het anders was. Dat je het nieuwe nummer in", blij was als ze wat van je wil- -Daarna wordt het dan in de stu- j J J dio opgenomen. Ook daar zing ik den opnemen. Dan zong ik dus niet de band mee. Meestal ten- precies wat ze me zeiden.minste. In de televisie-studio of Maar die tijd is gelukkig waar d® opname dan ook gemaakt VOOrbii wordt zing ik meestal direct. Ik kan Jheel goed playbacken, maar als het niet nodig is doe ik het niet." door - Zing je dan ook met de band Wim Henk Bakker De rollen zijn omgedraaid. Niet de gramma en daarin heb ik met het componisten, niet de maatschap- Los Vast Orkest gezongen. Ging pij, maar Willeke Alberti maakt de prima." dienst uit bij het samenstellen van - Je gaat regelmatig naar het haar repertoire. Zojuist is haar sin- voetballen kijken wanneer je man gle verschenen met'Draai je je om', meespeelt. Bent u niet bang voor getrokken uit haar laatste CD-LP verkoudheid? 'Vrienden voor Altijd','de grcotste successen van toen en nu' en de Willeke Alberti begint te lachen, verkoop loopt goed. Het humeur is 1S nou typisch zo n probleem stralend waarmee klassieke mensen altijd Het gesprek heeft plaats na een ?itten- Ik hoef allaen maar te den opname voor de Belgische radio, ken aan êoede vriendin Caro- die haar en Sandra de prijs Happy 'ne Kaart. Het is een soort verschil - - - - - tussen kunst met de grote en de Award heeft toegekend. Sandra r degene die het beste in het En- kleine k- Ik ben er ?let ban« gelstalig repertoire zingt en Wille- Jk b™ tr°dwans °°k ™ft veel ver- ke voor liedjes met Nederlandse koudenI„Iktz™m ook \eel e" teksten. In het kantoor van haar ÊraaS' hebben in Belgie ik platenmaatschappij K-Tel vertelt woon net over de grens by Eindho- ze bij een glas melk en een broodje ven- schitterende zwembaden. Fyn kaas over haar werk. Maar eerst de samerl me! Ka]. Die zit ook zo graag foto, met de laatste plaat. Als het dan toch moet dan maar in het groot ook, en ze neemt plaats ach ter een poster van zowat een vier kante meter. in het water. En straks gaan we met vakantie naar de zon, daar zullen we ook niet tekort komen." - Niet bang voor achtervolging van de roddelpers? Je hebt daar mee vermoedelijk een soort liefde- haat verhouding? „Eén ding moet duidelijk zijn: ik kan ze heel goed missen. Maar an derzijds moet je beseffen, dat het bij het vak hoort. Ik vind het ook al lemaal niet zo erg, als ze maar niet altijd over m'n privé-leven schrij ven. En wat helemaal naar is, dat geschrijf over m'n familie. Over m'n kind, over Sören, ja zelfs over m'n moeder. En als het nou nog de waarheid was, maar zelfs dat niet. Maar ik leef nu al weer zo'n zeven jaar heel gelukkig, dus ellendever- halen hoeven ze bij niet te komen zoeken." Willeke Alberti is gek op televi sie. Dat steekt ze ook niet onder stoelen of banken. „Ik werk graag voor de televisie, en al ik zeg het zelf, dat doe ik goed ook. Ik zal geen namen noemen, maar als je ziet hoe dikwijls bij andere arties ten iets over moet, dat gebeurt mij niet vaak. Je moet een goeie regis seur hebben, dat wel. Een persoon lijke tekst vraagt om close beelden. Dat moeten ze begrijpen. En ik zeg wel eens dat ik die of die regel te gen die of die camera wil zingen, dat komt dan ook in orde". „Mijn teksten zijn namelijk per soonlijker geworden in de loop van de jaren. Dat kan ook, want mijn le venservaring is natuurlijk flink toegenomen. Ik weet waarover ik zing, ik heb het meegemaakt". ALKMAAR/LEIDEN (GPD) - The atergroep Hollandia speelt vanaf het afgelopen weekeinde de avond vullende muziekproduktie 'DOOF' met muziek van Paul Koek (slag werk) en Peter van Bergen (te norsaxofoon/basklarinet) en tek sten van de Leidse dichter Jan Bouts. Daarmee lijkt Hollandia zijn voortrekkersrol in het Noordhol landse circuit weer helemaal te gaan waarmaken. Muziek, tekst en vormgeving zijn tegelijk sober en abstract en doen een groot beroep op het inlevingsvermogen en de zintuigen van de toeschouwer. De eerste twintig minuten is het volkomen donker op het toneel, terwijl Paul Koek en Peter van Ber gen in hun iritro de muzikale lijnen uitzetten voor 'DOOF'. Hun instru menten fluisteren vrijwel onhoor baar. Heel geleidelijk komen er to nen en ritmen, afgewisseld met op de band opgenomen flarden tekst. Die schetsen een kader waarbin nen de muzikanten op een deels ge ïmproviseerde wijze allerlei span ningen oproepen. „En dat betekent dus niet dat de muziek het verhaal illustreert, integendeel: de muziek is volkomen sober en zuiver zich zelf', aldus Koek. De gerenommeerde musici Koek en Van Bergen lieten zich inspire ren door een gedicht van Jan Bouts, waarin deze de zelfmoord van een vriend beschrijft. Bouts komt tot de conclusie dat zijn vriend beter 'doof had kunnen zijn voor de eindeloze nuanceringen van onze - humanistische - bescha ving. „Terwijl hy juist een enorme behoefte had aan zekerheden en stellige uitspraken zoals die bij voorbeeld in de godsdiensten te vinden zijn." Koek: „De muziek vertelt strak en kaal een eigen verhaal. Het stond voor ons tevoren vast dat we het gegeven niet met de muziek zouden gaan ondersteunen of om lijsten. Ik denk dat we nu een goed evenwicht hebben gevonden met de vormgeving van het stuk. Dat was wel even zoeken. Als je werkt vanuit een script, dan is je weg al min of meer uitgestippeld. Maar als je, zoals wij, alles moet opbouwen vanuit het niets, dan vereist dat een heel intensieve samenwerking." De vormgeving is eveneens ui terst sober, met niet meer dan een paar groepjes instrumenten op het toneel (waaronder een met snaren bespannen bed), een enkele stoel en een kale, soms harde belichting. Zelfbevestiging „We hebben heel lang en inten sief over het concept voor deze voorstelling gesproken," aldus Jo- han Simons. „De dramatische spanning moest meer ontstaan vanuit de muziek dan vanuit de beelden. Zo konden we soms uren over één noot praten of over het juiste beeld. Ik heb er heel veel van geleerd: als je met acteurs kon wer ken zoals met musici, dan zou je een heel nieuw soort toneel krij gen. Maar acteurs zoeken voortdu rend zelfbevestiging en voelen zich bij kritiek persoonlijk geraakt. Ter wijl je tegen een muzikant gewoon zou kunnen zeggen: zullen we dat ene nootje eens even anders doen? „En weetje wat het gekke is," be sluit blazer Peter van Bergen, „mijn muziek klinkt in het donker heel anders. Je krijgt hier opeen volgingen van noten uit je instru ment die in een concert helemaal niet zouden kunnen." Speellijst 'DOOF': Tot en met 30 december en 20 tot 24 januari in De Fabriek in Zaandam, 30 en 31 janu ari in Hoorn (Theater De Achter straat), 6 februari in Alkmaar (Pro- vadja), 12 februari in Enkhuizen (De Dromedaris), 13 februari in Den Helder (Triade), 26 en 27 febru ari in Haarlem (Toneelschuur), 19 maart in IJmuiden (Witte Theater). Hollandia speelt 'Doof Uitzending testbeeld Nederland 3 DEN HAAG (ANP) - De televisie zenders voor Nederland 3 die al ge reed zijn, zenden vanaf komende maandag een testbeeld uit. De proefuitzendingen zijn bedoeld om handelaren en installateurs in de gelegenheid te stellen ontvangers en antenne-installaties af te stem men en aan te passen voor de ont vangst van de programma's van het derde televisienet. De uitzen dingen vinden plaats op werkda gen van 08.45 tot 17.00 uur, zo heeft de PTT bekendgemaakt. Het testbeeld is herkenbaar aan de tekst 'PTT NED 3'. Het wordt afgewisseld door technische infor matie over zenders en ontvangst mogelijkheden. Via de geluidska nalen wordt standaard het pro gramma van Radio 5 meegezon den. De zenders die vanaf maandag het testbeeld gaan uitzenden zijn Smilde (kanaal 44), Roermond (ka naal 34), Lopik (kanaal 30), Marke- lo (kanaal 51), Wieringermeer (ka naal 42) en de hulpzenders Slena- ken (kanaal 32) en Wijk aan Zee (kanaal 21). De zenders Goes en Arnhem zijn nog in aanbouw. Ne derland 3 gaat in april volgend jaar van start. „Mijn stem is ook veranderd, die per geworden. Wat uitdrukkings vermogen aangaat kan ik er nu meer mee doen. Kijk bijvoorbeeld naar Zarah Leander." - Maar die zong graag zwoele en sensuele teksten, en dat doet jij niet. „Eén van de plezierige dingen van het vak nu, als ik het vergelijk met vroeger, is dat ik het niet meer hoef te doen om m'n brood te ver dienen. Het is een hobby voor me geworden. En die is des te fijner, vooral natuurlijk wegens het suc ces, maar ook omdat ik nu zelf be paal wat ik zing". „Een tijd.lang ben ik uit het vak geweest. De reden daarvan is sim pel, mijn man ging voetballen in Duitsland, bij Bayern-München. Ik ging natuurlijk mee. Maar als ik in Duitsland had willen zingen had ik een hele nieuwe carrière moeten opbouwen en daarin had ik geen zin. In Monaco, waar Sören daarna heen is gegaan, zat het er natuurlijk ook niet in. Maar nu we weer terug zijn in Nederland kan het weer". „Er was nog een andere, nog be langrijker reden. Ik had een klein tje gekregen en ik vond dat de moe der de eerste jaren bij haar kind be hoort te zijn. Onze Kaj gaat voor al les. Hij is nu viereneenhalf, en nu kan ik dan wel eens weg. Hij wordt dan opgepast door onze onvolpre- zen Lisette, die ik niet graag in onze huishouding zou willen missen." Peter van Asten, Rob de Bois en Tom Mandersjr. zijn de namen van degenen die achter de muziek staan. Wat precies leveren zij aan wanneer ze met een voorstel voor nieuw lied komen? Paul Koek (links) en Peter van Bergen in de Hollandia-produktie Doof (foto GPD) „Nee. Alhoewel..Rooie Sien, dat leek er toch op. Maar het is wel een idee. We denken voor volgend jaar september, oktober weer aan een nieuwe plaat. Daarop zou best eens iets in die richting kunnen staan". „Weetje wie ik nou een echt stuk vind? Peter Schreier, de grote Duitse operazanger. Ik heb eens met hem in een televisieprogram ma gestaan, dat was voor prinses Beatrix. Die man kan zingen. En zo knap: ik zong Telkens Weer, en hij zong het zo na. Ja, ik heb geen ope ra gestudeerd. Ik weet niet of ik dat zou hebben gekund. Mijn vader wel. Die heeft nog zo'n prachtige opera-langspeelplaat gemaakt. Maar het werd niet geaccepteerd in het vak." Ze zwijgt even. „Ik heb veel van m'n vader geleerd. Maar er zijn ook verschillen. Ik kan heel goed zon der publiek zingen, mijn vader zong altijd graag voor mensen in een zaal. Maar ik voel me als een vis in het water in de studio. Ik ben dan ook een Waterman." Ze komt weer terug v op haar stem. „Vroeger kon ik hoog zingen, maar dan ging ik knijpen. 'Nergens voor nodig', zei m'n vader, en dat was ook zo. Gebruik je wel alle Willeke Alberti: warmte die je stem heeft, konden 'De rollen zijn om- ze je dan vragen. Nou, ik geef me gedraaid'. zelf helemaal in m'n teksten." (foto anp)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 16