G a D 'Oei Ciornie' zit Mastroianni als gegoten De verschrikkelijke sneeuwman blijkt een schatje Wat te doen als je vrouw een aap als minnaar heeft? Vechtpop als een filmheld Slordige speurtocht naar vrouw, vrouw Oei Ciornie'; regie: Nikita Michalkov; hoofdrollen: Marcello Mastroianni, Mar- the Keiler en Silvana Mangano; theater: Kijkhuis, Leiden De film 'Oei Ciornie' zit Marcello Mastroianni als gegoten. Ruim twee uur mag hij de rol spelen van een onbekommerde, onhandige en een beetje laffe charmeur. Een rol waarop zijn gezicht en motoriek na precies veertig jaar acteren als het ware vrijwel zijn afgesteld. In de figuur van de Russische filmmaker Nikita Michalkov vond hij de perfecte coach voor zo'n rol. 'Oblomov', de Gontsjarov-creatie van liever lui dan moe, kreeg van Michalkov een poëtische en humo ristische verbeelding. 'Oei Ciornie' (Zwarte Ogen) is gebaseerd op een paar verhalen van Tsjechov en het resultaat is hetzelfde: poëtisch en humoristisch. Mastroianni speelt in 'Oei Cior nie' de rol van Romano, een man die tijdens een bootreis naar Italië zijn levensverhaal vertelt aan een Russische passagier. Romano, zo leert de kijker, is van eenvoudige komaf. Hij heeft tijdens zijn archi tectuurstudie zijn huidige echtge note leren kennen, een bemiddelde vrouw met wie het leven dolce far niente wordt. Hij dobbert zalig niets doend door het leven, laat zich de luxe lekker aanleunen en neemt daarij een enkele stekelige opmerking van zijn schoonfamilie graag voor lief. Ook als de bodem van de schatkist in zicht is laat Romano zich niet van de wijs brengen. Hij vertrekt naar een kuuroord waar hij kennis krijgt aan een dame met een hondje (al eens onderwerp van misschien wel dé Tsjechov-film). Met zijn plotseling oplaaiende liefde voor Anna lijkt Romano voor het eerst het heft in eigen han den te nemen. Hij reist haar tot diep in Rusland achterna in de ver momming van een vertegenwoor diger in onbreekbaar glas. Dat levert de meest komische fragmenten op van een film die in zoveel opzichten een blauwdruk is van 'Oblomov'. Dat 'Oei Ciornie' met Italiaans geld en grotendeels in Italië zelf werd gemaakt, was voor Michalkov kennelijk geen be lemmering. De sfeer van melan cholieke berusting vond hij nu te rug op een loom namiddagfeestje in Italië, naadloos aansluitend bij weemoedige beelden van een trek tocht door een Russische steppe waar mist zeer laag hangt. Elemen ten voor kluchtige humor vond Mi chalkov in het kuuroord en in Ro mano's handel in glas, waarbij ove rigens alleen dat laatste echt leuk uitpakt. Ook in kwalitatief opzicht laat 'Oei Ciornie' zich het best beoorde len aan de hand van 'Oblomov'. Wie een paar jaar geleden compleet viel voor de uitgesponnen roman tiek van Michalkov (en dat waren er nogal wat in Nederland), zal aan 'Oei Ciornie' ongetwijfeld evenveel plezier beleven. Wie het gevoel dat het wel wat bondiger had gekund, zal bij 'Oei Ciornie' ook wel eens tegen de slaap moeten vechten. Ik behoor tot de laatste categorie, al moet daar meteen aan worden toe gevoegd dat na afloop van beide films het gevoel overheerste iets bijzonders te hebben gezien. BART JUNGMANN Romano (Mastroianni) en Anna 'Bigfoot and the Hendersons': regie: William Dear; hoofdrollen: Melinda Dil lon, Don Ameche en John Lithgow; the ater: Lido. Leiden De verschrikkelijke en het monster van Loch Ness, be staan ze of bestaan ze niet? Van de eerste worden regelmatig grote voetstappen hoog in de bergen ont dekt, de tweede schijnt af en toe ten dele boven water te komen. Nooit is met zekerheid vast te stel len of de beide monsters echt be staan. William Dear heeft dat gegeven gebruikt voor een speelfilm. Hij laat de verschrikkelijke sneeuw man even werkelijkheid worden. En wat blijkt: Bigfoot, zoals de Amerikanen hem noemen, is een heel onschuldig wezen. Wel heel groot en sterk, maar hij doet nie mand kwaad en eet zelfs vegeta risch. De verschrikkelijke sneeuwman die William Dear neerzet in 'Big foot and the Hendersons' doet veel denken aan dat andere harige mon ster, King Kong. Ook zo'n mensaap die lijdt onder zijn angstaanjagen de uiterlijk en zijn problemen in de omgang met gewone mensen. Niets nieuws onder de zon dus. Bigfoot komt tijdens een kampeer- tochtje per ongeluk in contact met de familie Henderson. Het vrese lijk stinkende monster wordt als curiositeit meegenomen naar huis en het interieur gaat al gauw aan diggelen. Maar was is het toch een schatje, zo menen vader, moeder en kinderen. Het heeft regisseur William Dear vast moeite gekost die anderhalf uur vol te krijgen. Wat een langdra dig en saai verhaal. Halverwege be gin je te hopen dat Bigfoot nou ein delijk eens verandert in een echte verschrikkelijke sneeuwman, zo eentje die je werkelijk de stuipen op het lijf jaagt. Maar nee hoor, niets van dat alles. Bigfoot is - en dat wordt je tot vervelens toe dui delijk gemaakt - een ongevaarlijk monster dat alleen een beetje lomp doet. De familie kijkt vertederd toe, huilt en omhelst elkaar. D'r komt geen einde aan. Met verder een groot gebrek aan leuke grappen kun je 'Bigfoot and the Hendersons' het beste om schrijven als een grote misser. Slechts om één scène kon ik even lachen: Bigfoot schaterend voor de televisie, kijkend naar een oude film van Ronald Reagan. ERNA STRAATSMA 'Max mon amour'; regie: Nagisha Oshi- ma; hoofdrollen: Charlotte Rampling en Anthony Higgins; theater: Kijkhuis, Lei den. Nagisa Oshima is bekend om een aantal controversiële films waarin het altijd gaat om obsessionele lief de tot de dood erop volgt. Berucht is zijn '1 'Empire des sens', die in veel landen als pornografie is be stempeld en als zodanig verboden is. Oshima's Frans-Japanse co-pro- 'Masters of the universe'; regie: Gary Goddard; hoofdrollen: Dolph Lundgren en Frank Langella; theater: City, Katwijk Tot eergisteren waren de 'Masters of Universe' alleen in de speel goedwinkels te vinden, maar nu treden ze ook op in de bioscoop. In een niet al te duidelijk verhaal vol sprookjesfiguren, griezels en dwer gen zijn ze tot leven gewekt. Dolph Lundgren, de gespierde Zweed die een paar jaar geleden als Russische bokskampioen in de ring stond te gen Rocky, speelt de held He-man. Van een verre planeet daalt hij op aarde neer om hier orde op zaken te stellen, de duivel Skelerton en de heks Evil-Lyn te verslaan. Deze namen, merkwaardige voorbeel den van woordspelingen, geven al enigszins aan wat van 'Masters of the universe' kan worden ver wacht. duktie 'Merry Christmas Mr. Law rence' verenigde een Engelse krijgsgevangene (David Bowie) en een Japanse officier (Ryuichi Saka moto) in een omstreden kus. 'Max mon amour' is wederom het resultaat van samenwerking tussen de Japanse regisseur en een Franse producent, Serge Silber- man en scenarioschrijver Jean- Claude Carrière. Beiden zijn onder meer bekend van hun werk met Luis Bunuel en dat zegt genoeg over het taboedoorbrekende ka rakter van hun films. Dit keer gaat het maar liefst om de liefde tussen een vrouw en een aap. Margaret en Max vallen op el kaar, een klassiek geval van liefde op het eerste gezicht. De bedrogen echtgenoot Peter ziet zich voor de merkwaardige situatie geplaatst dat zijn rivaal geen andere man maar een mensaap is. Zijn jaloezie is hierdoor even ridicuul als mach teloos. Hoe kan hij concurreren met deze perfecte minnaar? Kan een crime passionnel in onze maat schappij nog op het nodige begrip rekenen, iemand die zo'n schattig weerloos beest vermoordt hoeft niet op mededogen te hopen. Hij ziet geen andere mogelijk heid dan Max in het gezin op te ne men, in de hoop enig zicht te krij-' gen op de verhouding van zijn vrouw en de aap. Margaret geeft echter niet toe aan zijn puur voyeu ristische eisen. Wanneer ze met een andere man naar bed zou gaan, zou hij immers ook niet hebben ge- Walraven koestert Van 't Hoff. 'Donna, Donna'; regie: Luc en Hans van Beek; hoofdrollen: René van 1 Hof en Simone Walraven; theaters: Lido, Lei den en Euro, Alphen "Vroeger had ik vriendjes van mijn leeftijd. Die bracht ik om half twee 's nachts naar huis en dan ging ik zelf nog een keer de stad in. Dat ge beurde soms drie keer op één avond". Dit staaltje logica kreeg Si mone Walraven in de mond gelegd voor haar rol in de film 'Donna, Donna'. Symptomatisch voor de slordig heid, waarmee de tweeling Van Beek zijn filmdebuut in elkaar heeft gestoken. 'Donna, Donna' is (foto gpd) een middelmatige komedie, een film zonder een goed begin of ein de, met acteerwerk dat ver onder de maat blijft. De wisselvalligheid die het va derlandse filmklimaat de laatste maanden zo kenmerkt, wordt zo aan het eind van het jaar nog eens krachtig onderstreept. Aan'de ene kant zulke geslaagde produkties als 'Van Geluk Gesproken' en 'Ha- vinck' (waarop het in Lefden en Al phen nog steeds wachten is), aan de andere kant 'Nitwits' en nu dus 'Donna, Donna'. Luc van Beek schreef het tame lijk obligate verhaaltje dat een stripachtige vormgeving heeft ge kregen. Het gaat daarbij dus om de vrouw, of liever gezegd: vrouw, vrouw. René van 't Hof speelt Felix, een studiehoofd die met smart wacht op zijn eerste verke ring. Als die uitblijft, verzint hij een verloving. Felix verknipt een pos ter van een dame tot een handzaam portretje dat hij presenteert als van zijn aanstaande. Dat zou stof voor komische ver warring kunnen geven, maar met de entree van Simone Walraven (wier flair een gebrek aan acteerta lent slechts voor een klein deel kan maskeren) als buurmeisje wordt het kompas op haar gericht. Enfin, dat wordt ook niets en tamelijk stuurloos verplaatst de film zich naar München, waar de titel van de film dan. in elk geval nog enig recht wordt gedaan. B.J. BIOSCOPEN (OP)NIEUW 'Donna Donna' Lido, Leiden en Eu ro, Alphen 'Big Foot and the Hendersons' Lido Leiden 'Masters of the universe' - City, Kat wijk 'De reddertjes' - Disney-film uit 1977, waarin in de gewelven van het ge bouw van de Verenigde Naties een commissie van muizen besluit hulp te bieden aan een meisje dat daar om verlegen zit. Nederlandse gesproken door onder andere Aart Staartjes en Tineke Schouten, Euro Alphen en Li do, Leiden Tiempo de Morir' - stijlvolle film uit Spanje, Greenway, Voorschoten 'Beverly Hills Cop 2' - Eddie Murphy maakt de straten van Los Angeles weer veilig, City, Katwijk 'Een maand later' - rollenspel tussen Monique van de Ven en Renée Sou- tendijk, Lido, Noordwijk BLIJVERS 'Dirty Dancing' - eenvoudige maar charmante dansfilm, Luxor, Leiden en Euro Alphen The Last Emperor' - groots epos die niet helemaal oplevert wat de Berto- lucci-liefhebber verwacht, Lido, Lei den 'Innerspace' ruimtescheepje jaagt door een lichaam. Euro, Alpen 'Van geluk gesproken' - Aanstekelij ke film waarin plaats voor een lach en een traan, Trianon, Leiden 'Mannequin' - tamelijke matte kome die over man die vrliefd wordt etala gepop, City, Katwijk 'Witches of Eastwick' - Jack Nichol son als de duivel die de hoofden van de vrouwen in Eastwick op hol brengt, Lido, Leiden 'Hector' - leuke Urbanus redt nogal knullig filmpje, Lido, Leiden, Green way, Voorschoten en Euro, Alphen 'Robocop' - robot-agent maakt De troit weer veilig in eerste Amerikaan se film van Paul Verhoeven, Lido, Noordwijk en Greenway, Voorscho- SEKSFILMS DEN HAAG 'Ishtar' - Asta (463500), al. 'Donna, Donna' - Asta, al. 'Hector', Asta, al. 'Raising Arizona', Asta, al. 'Big Foot and the Hendersons' - Ba bylon (471656), al 'Full Metal Jacket' - Babylon, 16 jr. 'Angel Heart' - Babylon, 16 jr. 'Inerspace' - Cineac, al. 'Dirty Dancing' - Cineac, al. 'Witches of Eastwick' - Metropole (456756), al. "The Last Emperor' - Metropole, al. 'Van geluk gesproken' - Metropole. al. 'Innerspace' - Metropole. al. 'Beverly Hills Cop 2' - Metropole, al. 'Spaceballs* - Odeon (462400), al. 'Dirty Dancing' - Odeon. al 'American Ninja' - Odeon, 16 jr. 'Luchtmacht Academie' - Odeon, al. 'De reddertjes' - Odeon, aJ. 'Oci Ciornie' - Studio 656402), 16 jr. "The Untouchables' - Studio. 16 jr. 'Secret of my success' - Studio, al. AMSTERDAM 'Hector' - Alfa (278806), al. 'Ishtar' - Alfa, al. 'Full Metal Jacket' - Alfa, 16 jr. 'Raising Arizona' - Alfa, al. 'Havinck' - Alfa, al. 'Spaceballs' - Alhambra, al. 'Donna, Donna' - Bellevue Cinerama (234876), al. "The Untouchables' - Cinerama, 16 jr. 'Big Foot and the Hendersons' - Ca lypso (234876), al. 'Een maand later' - Calypso, al. 'Kroniek van een aangekondigde dood' - Cinecenter (236615), 16 jr. 'I Love You' - Cinecenter. 16 jr. 'Hector' - Cinecenter, 16 jr. 'Radio Days' - Cinecenter, al. 'Dirty Dancing' - Cinema Int. (15124), al. The Last Emperor' - Cinema Int., al. 'Spaceballs' - City (234579), al. 'American Ninja' - City, 16 jr. 'Robocop' - City, 16 jr 'Luchtmacht Academie' - City, al. 'Masters of the universe' - City, al. 'Innerspace' - City, al. 'Zoeken naar Eileen' - City, 12 jr. 'Crazy Love' - Kriterion (2317080), 16 The Grafenberg Spot' - Parisien, 18 jr. 'Oci Ciornie' - The Movies (245790), 16 jr. 'Wish you were here' - The Movies. 16 jr. 'La Famiglia' - The Movies. 16 jr 'Witches of Eastwick' - Tuschinski, al. 'Naam van de roos' - Tuschinski (262633), al. The Last Emperor' - Tuschinski, al. 'Dirty Dancing' - Tuschinski, al. 'Van geluk gesproken' - Tuschinski, al. 'Beverly Hills Cop 2' - Tuschinski, al. 'Living Daylights' - Tuschinski Ci neac (243639), al. 'Angel Heart' - De Uitkijk (237460), 16 TELEVISIE Twee films die de afgelopen ja ren met veel succes in de film huizen draaiden, zijn de komen de dagen op de televisie te zien. Morgenavond op BBC 2 de Joe goslavische speelfilm 'Papa gaat op zakenreis'. Een uiterst inne mende film, waarin een stukje vaderlandse geschiedenis door de ogen van een jongetje wordt verteld (23.50 uur). Dinsdag avond op België Frans 'Het Fort van Souram', een aangrijpende produktie uit de Sovjetunie die twee jaar geleden de grote hit was op het filmfestival van Rot terdam (20.00 uur). De aanloop naar Kerstmis gaat als altijd weer gepaard met een groot filmaanbod op de televisie. Een greep daaruit: 'Jaws' is vol gende week op de Belgische tv te zien, zondag al op BBC 1 (20.50). Het is de film waarmee Steven Spielberg de sprong naar het grote publiek maakte. Het ver haal van de witte haai die een Amerikaans kustplaatsje op stel ten zet, leidde tot de wildste tafe relen. Iedereen zag opeens haai en. Mooie hoofdrollen van Roy Scheider en Robert Shaw. Maandagavond kan er uit twee komedies worden gekozen. BBC 1 heeft 'Woman in Red', waarin Gene Wilder de Franse film 'Une elephant ca trompe enor- mement' nog eens dunnetjes overdeed en hoteldebotel werd op Kelly LeBrock. Aardige film (22.30 uur). Nog veel succesvoller was twee jaar eerder 'Tootsie' van Sidney Pollack. Dustin Hoff man speelt daarin een werkloze acteur die het een keer probeert als actrice en plotsklaps wel voor allerlei rollen in aanmerking komt. Zou een klucht van het Theater van de Lach kunnen zijn (België Frans, 20.05 uur). Ook Super Channel laat zich deze week op filmgebied niet on- James Stewart speelt hoofdrol in 'It's a wonderful world'. (archieffoto) betuigd. Zo wordt zondagavond één van de aardigste films van Frank Capra uitgezonden. In 'It's a wonderful life* stelt James Ste wart zichzelf een paar levensvra gen (21.05 uur). Dezelfde avond op BBC 2 'Ragtime' van Milos Forman. Een boek van E.L. Doc- torrow diende als basis voor een film over een facet uit de Ameri kaanse geschiedenis. James Cag- ney speelde hierin één van zijn laatste rollen (23.05 uur). Vanavond op België 1 'Mon sieur Klein' van Joseph Losey. Alain Delon speelde in deze film uit 1975 éeó van zijn laatste se rieuze rollen als de kunsthande laar Robert Klein die op du bieuze wijze rijk werd tijdens de Tweede Wereldoorlog. Door een joodse dubbelganger komt hij in de problemen (20.55 uur). FILMHUIZEN In het Kijkhuis draaien deze week twee premières. Zowel 'Oci Ciornie' als 'Max My Love' wordt elders op deze pagina besproken. LAK-Cinema is tot en met vol gend jaar gesloten. In het Film huis LVC valt van slechts van één film melding te maken: 'Ca- morra'. Het is één van de laatste films van de Italiaanse regisseur Lina Wertmüller. 'Camorra' gaat, zoals de titel ook al aangeeft, over de Napolitaanse tak van de Mafia. De film kan worden be schouwd als een aanklacht tegen de niets ontziende drugshandel van de Mafia. 'Camorra' is tot en met zondag in het filmhuis te zien (aanvang 21.15 uur). FILMS OP VIDEO Geweld en actie vormen nog steeds een groot deel van de nieuwe video-uitgaven, al ver schuiven de verhoudingen steeds meer ten gunste van de zogenaamde kwaliteitsfilms, wa- rin trouwens ook genoeg actie kan zitten. Keihard is 'Platoon' van Oliver Stone. De film kreeg dit jaar vier Oscars en nog heel wat meer no minaties. Een beekje kwaliteit zal zo'n film toch wel hebben, zou je denken. Dat heeft-ie ook wel, maar groter dan de kwaliteit is de verdienste. Met name de ver dienste dat eindelijk eens werd erkend dat veel Amerikaanse soldaten zich in Vietnam als huf- ters hebben gedragen en dat me nigeen niet te beroerd was om in een gevechtsactie op een landge noot te schieten als hij nog iets met hem te regelen had. Oliver Stone heeft de film zo 'echt' mogelijk gemaakt en van menig scène krijg je het gevoel dat het ook zo geweest kan zijn. Dramatiek ontbreekt niet en ei genlijk is het een typisch pro- dukt van Hollywood, maar dan wel een produkt waarin elk der de woord een vloek is. Van RCA. 'Heartbreak ridge' van, door en met Clint Eastwood is rusti ger. Daarin is hooguit elk zesde woord een vloek. Eastwood is een instructeur op leeftijd die een stel melkmuilen de kneepjes van het soldatenvak bijbrengt. Met de groep gaat hij het eiland Grenada bezetten en daar heeft h(j ook nog een en ander recht te zetten. wood door en door Amerikaans' is. Maar omdat Eastwood daar nooit doekjes om heeft gewon den kan ik het hem nauwelijks kwalijk nemen. Bovendien kent hij zijn vak en hij weet precies wat de liefhebber van het oor logsgenre wil. Van Warner Home Video. Charles Bronson heeft een heel stel films gemaakt met Jill Ire land in de hoofdrol. Dat is niet zo verwonderlijk want ze is zijn vrouw. Helaas is ze niet zo'n ge weldige actrice, al kan ze wel aar dig een geschrokken kindvrouw tje spelen dat angstig tegen ster ke Charles moet opkniipen. In 'Assassination' van Peter Hunt heeft ze weer zo'n rol, dit maal als presidentsvrouw die be waakt moet worden. En u weet: als u wordt bewaakt door Bron son dan ontploft alles in uw buurt, maar u haalt het einde wel. Dat is veilig en lekker ver trouwd. De liefhebber van Bron son lust er pap van en Vestron Video levert die. Heel aardig en duidelijk de voorloper van een tv-serie (al weet ik niet of daar veel van te recht is gekomen) is 'Brothers- in-law' van E.W. Swackhamer. Mac Davis en Joe Cortese spelen met vuur, vaart en verve twee zwagers die de pest aan elkaar hebben, maar wier hekel aan ex- schoonpa Robert Culp nog veel groter is. Het blijft maakwerk, rnaar het plezier van de acteurs werkt aanstekelijk. Van Esselte CIC. 'Over de top' was een half jaar geleden een film met Sylvester Stallone die beneden de (pu- blieks)verwachtingen is geble ven. Mogelijk omdat er veel min der geweld in zit dan in de Ram- bo- en Rocky-series. Toch is het gedoe rond armworstelwedstrij- den lang niet onaardig, zeker niet voor wie Stallone ook eens vrien delijk wil zien. Menahem Golan regisseerde en hij maakte het de kijker niet moeilijk. Van Esselte. Zo ben ik gaandeweg van kei hard overgegaan naar bijna bo terzacht, althans: wie 'Platoon' heeft gezien zal de knokpartijen in 'Over de top' zo erg niet vin den en de actie in 'Allan Quater- main and the lost city of gold' al helemaal niet. 'Allan Quarter- main' werd door regisseur Gary Nelson gemaakt direct na 'King Solomon's mines'. Een flink deel van dezelfde rekwisieten en dé cors werd gebruikt, dat was lek ker goedkoop. Richard Cham berlain moet er weer op uit om in Afrika schatten te ontdekken en mooie Sharon Stone helpt hem een handje. Een film voor kinde ren die nog net niet in een vredi ge kerststemming zijn. Van Vi deo Vestron. PETER DE ZWAAN Charlotto Rampling en minnaar M vraagd om eens een keertje toe te mogen kijken. De vanzelfsprekendheid waar mee Max in het huishouden wordt geïntegreerd, vormt eigenlijk het meest schokkende element van 'Max mon amour'. Max eet gezellig met Margaret en haar zoontje een hapje mee aan tafel en wordt zelfs aan de gasten tijdens een diner voorgesteld. In het begin leidt dit tot enkele vermakelijke situaties, waarbij vooral die domme echtge noot het moet ontgelden. Gaande weg slaat de verveling toe en heb ben we gewoon te maken met een sip kijkende aap, een als altijd mys terieuze en grandioos ogende Charlotte Rampling en een radelo ze man. Van controverse of taboes is dan geen sprake meer. Dat het beest meer humaan is (foto GPD) dan de mens, of dat de echte 'amour fou' dierlijk is - dat wil Os hima ons vertellen - het is in 'Max mon amour' na de eerste schok op een weinig verrassende en boeien de manier vormgegeven. Ondanks de aanwezigheid van gerenom meerde mensen op dit terrein, lost de film de belofte van taboebreker helaas niet in. LEONARD ENGEL.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 13