Jong muziek- talent wint nat. concours Sobere aanpak van stuk Lars Norén Jazz Extension in wankel evenwicht Aankoop Mondriaan aanslag op budget Stedelijk Museum Mahler bij amateurs in goede handen Pleidooi voor Italiaanse componisten Qitirine Viersen en Nicoline Alt DEN HAAG/LEIDEN - De 16-jarige Zoetermeerse hoboiste Nico line Alt en de 15-jarige celliste Quirine Viersen uit Amstelveen be horen tot de eerste-prijswinnaars van het Tweede Nationaal Con cours, dat in het Koninklijk Conservatorium in Den Haag is ge houden. Het concours is georganiseerd door de Stichting Jong Muziek talent Nederland in samenwerking met de Nutsspaarbank. Behalve de twee meisjes won ook de 17-jarige klarinettist Ermo Hart- suijker uit Soest een eerste prijs. Andere eerste prijzen gingen naar de 13-jarige Jan Karei Zuur uit Bor ne (cello) en naar de klarinettisten Masha Schuit (14) uit Amstelveen en Tonny Kerstholt (15) uit Rhe- nen. Nicoline Alt, die in Leiden is ge boren, zal als eerste hoboiste van het Nationaal Jeugd Orkest begin komend jaar een aantal concerten geven. Ze treedt op 3 januari op in de Leidse Stadsgehoorzaal en op 6 januari in het Amsterdamse Con certgebouw. Nicoline Alt concer- Expositie over Indonesische cultuur in Irop enmuseum AMSTERDAM (ANP) - In het Tro penmuseum in Amsterdam is gis teren de tentoonstelling 'Budaya Indonesia' over Indonesische kunst en cultuur officieel geopend. De expositie geeft een cultuur-his torisch overzicht van ambtelijk vervaardigde voorwerpen van tweeduizend jaar geleden tot he den. Hoogtepunten van de tentoon stelling zijn een zeer oude en zeld zame collectie bronzen en gouden voorwerpen uit de Indo-Javaanse periode, voornamelijk uit de veer tiende eeuw. Hieronder zijn vele sieraden: godenbeeldjes en tem pel- en priesterbellen. Ook wordt een unieke collectie voorouder- beelden uit Nias, Sumatra en Irian- Jaya getoond. Op de tentoonstelling is ook een verbandingsstier uit Bali te zien. In zo'n stier wordt het stoffelijk over schot van een overledene gelegd en dan verbrand. Het is volgens het Tropenmuseum zeldzaam dan zo'n stier kan worden getoond. Van de Duitse fotografe Ursula Schulz-Dornburg worden een 80- tal foto's geëxposeerd. Deze afbeel dingen geven een zeer indringend beeld van het leven in de Torgja ge meenschap. Ook zijn een aantal historische foto-opnamen uit het voormalige Nederlands-Indië in de tentoonstelling opgenomen. De or- ginele afdrukken hiervan dateren uit het einde van de negentiende eeuw en het begin van de twintig ste eeuw. Ze zijn gemaakt door be roemde fotografen als Woodbury and Page, Kurkdjiang en C. Nieu- wenhuis. Veel voorwerpen op „Budaya In donesia" zijn afkomstig uit de col lectie van het Tropenmuseum. Zij waren jarenlang niet voor het pu bliek te zien, omdat in de na-oor- logse tijd de aandacht van het voormalige "koloniale museum" zich heeft verlegd van het vroegere Nederlands-Indië naar de tropi sche gebieden in het algemeen. De tentoonstelling is te zien tot en met 21 augustus volgend jaar. Han Römer weg bij Carroussel AMSTERDAM (GPD) - Han Rö mer heeft met ingang van 1 decem ber zijn werkzaamheden bij thea tergroep Carroussel neergelegd. Hij heeft te kennen gegeven niet langer in staat te zijn het gezel schap artistiek te leiden. De spe lers konden zich niet meer vinden in de artistieke en organisatorische lijn die Römer voorstond. Hij zal worden opgevolgd door Lidwien Roothaan. Lidwien Roothaan begint haar werk als artistiek leidster van Car roussel met ingang van het seizoen '88-'89. Vorig jaar regisseerde zij bij dit gezelschap 'Biedermann en de brandstichters'. Momenteel regis seert zij bij Toneelgroep Amster dam het stuk 'Een onderwereldse glimlach' van Lars Norèn, waarvan op deze pagina een bespreking. De combinatie van mime, beweging en toneel is voor Roothaan een be langrijk uitgangspunt bij het ma ken van produkties en het samen stellen van een gezelschap. OVERLEDEN - De danseres Ma ria-Theresa Duncan, de laatste pleegdochter van de danseres Isa dora Duncan, is maandag op 92-ja- rige leeftijd in New York overle den. Als Therese Krüger geboren in Duitsland was Maria-Theresa Dun can een van de zes jonge danseres sen die voor de wet door Isadora Duncan waren geadopteerd en die de "Isadorables" werden ge noemd. teert verder in februari met het Noordelijk Filharmonisch Orkest. Ook zal ze in september deelnemen aan een concours om de Europese Muziekprijs in Zürich. De celliste Quirine Viersen, die aan het Sweelinck-conservatorium in Amsterdam studeert, komt eveneens uit een Leids 'nest'. Haar ouders hebben beiden deel uitge maakt van het Leids Jeugdkamer- orkest onder leiding van Henk Briër. Vader Viersen is op het ogenblik als cellist verbonden aan het Concertgebouworkest. Quiri- nes moeder speelt eveneens cello en zusje Saskia ontwikkelt zich als een veelbelovend viooltalent. Quirine Viersen won de eerste prijs in Den Haag als jongste deel neemster in de categorie 15 tot en met 18 jaar. Ze heeft al eerder con coursen gewonnen en in het kader van culturele uitwisselingen con certen gegeven in Berlijn, Bud apest en Peking. Met haar zusje Saskia trad ze vorig jaar op met het Philharmonisch Orkest van het Poolse Poznan. Evenals de hoboiste Nicoline Alt zal de jeugdige Amstelveense cel liste meewerken aan een uitvoe ring van het Leids Jeugdkameror- kest op 6 maart in de Taffehzaal van het Rijksmuseum van Oudhe den. De prijzen werden gisteravond tijdens een slotconcert in het Ko ninklijk Conservatorium uitge reikt do-or Theo Olof. Het slotcon cert is opgenomen door de TROS- radio en zal op zondagavond a.s. tussen 19.00 en 20.00 via Radio 4 worden uitgezonden. 'Een onderwereldse glimach' van Lars No rén door Toneelgroep Amsterdam. Spe lers: Catherine ten Bruggencate, Marlies Heuer. Hugo Koolschijn. Ingeborg Loede- man en Arlette Weygers. Regie: Lidwien Roothaan. Vormgeving: Paul Gallis. Ge zien op 15 december (première) in Theater Bellevue. Amsterdam. Aldaar nog tot en met 24 januari te zien. AMSTERDAM - Hier in Neder land zijn algeregeld stukken van de Zweedse dichter en auteur Lars Norén te zien geweest. Daardoor is het verwachtingspa troon al enigszins voorgepro grammeerd. Je kunt rekenen op een zware sessie. Noréns werk stelt nu eenmaal hoge eisen aan de toeschouwer. Zijn wroeten in het raadsel mens is moeizaam toegankelijk, het is hard en kil, en laat maar heel weinig uitzicht op enige verbetering. Van het uithoudingsvermogen van het publiek wordt vaak ook het nodi ge geëist. In dat opzicht is deze ruim twee-en-half uur durende voorstelling van 'Een onderwe reldse glimach' eerder aan de korte kant. In zijn stukken toont Noren mensen, die zelf op de psycho analytische divan van de psychi ater willen gaan liggen, maar ver twijfeld (en tevergeefs) in hun di recte omgeving naar een psychi aterfiguur zoeken. De toeschou wer wordt op die zoektocht mee gesleurd. Wanhopig proberen de personages elkaar te bereiken, maar de juiste woorden daarvoor vinden ze niet. Dat het taalge bruik soms nogal grof wordt, is VU-orkest en Amsterdams Toonkunstkoor o.l.v. Jan Eelkema en Daan Admiraal, m.m.v. Bernadette Ier Heijne sopraan en Eleonora Volkert alt Werken Gloria van Francis Poulenc en Tweede Symfonie van Gustav Mahler, in de Stadsgehoorzaal op 16 december LEIDEN - De Tweede van Ma hler in handen van amateurs. Is dat een staaltje van grenzeloze zelfoverschatting of overmoed? Je bent geneigd je hart vast te houden bij zo'n onderneming. Maar luisterend naar wat de 134 orkest- en 140 koorleden op het podium tot stand wisten te bren gen ging de aanvankelijke op luchting (omdat het na de eerste maten mee bleek te vallen) al lengs over in een groeiende be wondering voor wat hier werd gepresteerd. Mahlers muziek stelt op alle mogelijke manieren hoge eisen: niet alleen een behoorlijke tech nische vaardigheid of het kun nen luisteren naar elkaar, maar ook het wisselen van tempo, van dynamiek en de snelle wisselin gen van stemmingen. Flarden marsmuziek, melodieën met te- genmelodieën, soms simpel van karakter, soms lang uitgespon nen en gecompliceerd. Dit alles moet tot een logisch organisch geheel gevoegd worden. Dit alles dan in een werk dat zo'n ander half uur lang de aandacht van de luisteraar moet vasthouden. Veel van de eisen heeft het or kest kunnen waar maken, mede geholpen door de macht van het getal. Daar waar de passages open lagen werden de moeilijk heden duidelijker hoorbaar; twee langzame slotnoten door de strijkers getokkeld, of kleine be geleidingsfiguurtjes zijn moeilij ker perfect te krijgen dan een groot opgebouwd forte. Wat dit laatste betreft kende dirigent Daan Admiraal geen grenzen; de harder-dan-hardst passages in het laatste deel overschreden al thans bij mij de pijngrens. Een zekere aanpassing aan de akoestische eigenaardigheden van een zaal lijkt me toch wense lijk. Bovendien verliest een derge lijk ongebreideld forte veel van zijn werking omdat niet meer te horen is wat er muzikaal gezien gebeurt. Lof verdienen de hout en koperblazers in uitgebreide bezetting die een belangrijke rol naar behoren vervulden. Ver dienstelijk was vooral de vioolso lo van concertmeester Hans Rijkmans. het Amsterdams Toonkunstkoor voegde zich met grote expressiviteit in het geheel. De twee jonge solisten moeten zonder meer veelbelovend wor den genoemd. Eleonora Volkert, een mooie gelijkmatige alt, zong haar tekst O Röschen rot! uit hel vierde deel met die voor Mahler zo kenmerkende mengeling van naïeveteit en wanhoop, als inlei ding voor de apotheose van het vijfde deel. Daarin zongen koor. alt en sopraan over de zin van het leven. De sopraan Bernadette ter Heijne heeft een prachtige stem, waarmee ze even gemakkelijk een vol forte boven het orkest uit zingt als een heel hoog ingezet pianissimo. Grote indruk had zij al gemaakt in het werk waarmee het concert was begonnen, het Gloria van Poulenc. Deze ge loofsbelijdenis van een geheel andere orde, werd geschreven in 1959, naar de stijl van die tijd so ber en wars van iedere uiterlijk heid. Onder leiding van Jan Eelke ma gaven koor, orkest en so praan een indringende vertol king van dit werk. Het feit dat dit orkest en koor in staat zijn geble ken een volwaardige uitvoering van twee moeilijke werken te ge ven heeft woorden als zelfover schatting of overmoed snel doen vergeten. MIES ALBARDA Italiaanse muziek door het Lesko met wer ken van Lorenzo Ferrero. David Anzaghi, Luciano Berio en Bruno Bettinelli. Het ge heel onder leiding van Ernst van Tiel. Ge- LEIDEN - Het bord overbloe- zend van spaghetti op de omslag van het programmaboekje laat niets te raden over. Ook de aan kleding van het podium met de vlag en haar diverse kleuren. Het rood, wit en groen weerspiegelt zich in de broeken, jasjes, jurken en een enkel hoedje met lint. Een Italiaans programma! Het is dunkt me moeilijk ge noeg telkens weer hedendaagse muziek op te duikelen die nog speelbaar is voor niet-beroeps musici. Twintigste eeuwse com ponisten stellen voor hun mu ziek vaak de allerhoogste eisen aan de techniek van de spelers. Vaak willen ze de grenzen van het haalbare overschrijden. Daarom is het zeer te prijzen dat een ensemble als het Lesko zich niet laat ontmoedigen en gewoon doorgaat. In het speelbare repertoire worden dan toch wel stukken aangetroffen die lijden aan zwak ke plekken. Movimento voor klein orkest (1981) was daar zo'n voorbeeld van. Op zich waren de ritmische gegevens boeiend ge noeg, maar op den duur viel de spanning weg. Ofwel omdat het stuk zelf te lang was, ofwel om dat de eisen die de timing stelde niet werden gehaald. 'Alena' voor tien blazers (1970) van Da vid Anzaghi kende ook enkele momenten van zwakte, maar bleef meer boeien. Me grote con centratie werd een spel opge- Pièce de Resistance was echter het prachtige (en prachtig ge speelde!) Concertino uit 1951 voor klarinet, viool, celesta, harp en strijkorkest van Luciano Be rio. Een werk waar veel aan te be leven was en wat ontroerende momenten kende, dank zij het in en uit elkaar vloeien van de solo partijen (bewonderenswaardig gespeeld door Lesko-leden) in het grotere strijkensemble. Tot slot werd met veel overtui gingskracht de symphonie nr. 7 voor klein orkest uit 1978 ge speeld van Bruno Bettinelli. Ook hier grote concentratie bij diri gent en ensemble. Ook hier een enkel moment van 'spannings- uitval' nl. in het laatste fugato deel. Maar al met al een zeer posi tief pleidooi voor de hedendaag se Italiaanse componisten. MONICA SCHIKS slechts surrogaat en bewijs van onmacht. Aan het begin van 'Een onder wereldse glimach' is Helena, choreografe en danseres, juist te ruggekeerd uit een psychiatri sche inrichting, waar ze na de ge boorte van haar eerste kind drie maanden heeft doorgebracht. In die tijd lijkt haar man Edvard, die schrijver is, een verhouding te hebben gehad met Heiena's zuster Elaine, die medicijnen studeert. Verder zien we nog Ju lia, de moeder van Helena en Elaine, die voor de baby heeft ge zorgd. Tenslotte is Jane een be langrijk personage: zij is de vrouw, met wie Helena de kamer in de inrichting deelde. In de eerste scène zitten Hele na en Edvard ver van elkaar af. Verbale pogingen tot toenade ring falen - regisseuse Lidwien Roothaan onderstreept dat door de gekozen opstelling. Ook ande re pogingen zijn gedoemd te mis lukken: beiden benaderen elkaar in een qua rollenpatroon precies vastgelegd sado-masochistisch spel. Helena is hier de meesteres, Edvard de gehoorzame slaaf. Evenmin komt in dit geperver teerde spel een toenadering tot stand. Het wordt in de voorstel ling keihard getoond. Heiena's relatie tot haar onbe reikbare moeder is zo mogelijk nog problematischer. Moeder Julia betrapt Helena en Edvard tijdens hun erotisch spel. Waar schijnlijk mede daardoor zien we Helena in de scènes na de pauze terugekeerd in een infantiel sta dium: ze kruipt als een klein kind in een poepbroek over de grond, huilend en schreeuwend om haar moeder. Julia wijst haar af. Jane ontfermt zich over Hele na en neemt haar letterlijk aan de borst. Catherine ten Bruggencate durft in deze rol van Helena heel ver te gaan, terwijl ze daarbij net niet een bepaalde grens over schrijdt, waardoor er alleen maar géne zou overblijven. Marlies Heuer als de moeder is perfect. Julia's houding is bij haar een wankel pantser ter zelfverdedi ging, dat ruimte laat voor mes scherpe ironie. Dat Marlies Heu er en Catherine ten Bruggencate min of meer leeftijdgenoten zijn, heeft een apart effect op hun con frontatie. Samen met Hugo Kool schijn, die zijn rol wat minder evenwichtig opbouwt, zijn zij de hoofdpersonen in dit drama. Regisseuse Lidwien Roothaan stelt zich terughoudend op; zij heeft de voorstelling op overtui gende wijze een gestaag ritme meegegeven en terecht een sobe re speelstijl weteen te bereiken. WIJNAND ZEILSTRA Labyrinth bij Jazz Extension. Jazz Extension Dance Theatre. Program ma' Three by three' van Ralph Paul Haze/ Arthur Baker, Prince, James Brown; 'Per sonal Testimonies' van Fred Benjamin/ As- hford Simpson; 'Labyrinth' van Hénny Kamerman/ Bob James; 'Beyond the hori zon' van Wincky Hoedt/ Gobli, Sakhile, Jean Cam; 'Passages' van Henny Kamer man/ Live drums Etienne van Sas, percus sie Michel Cornel-ssen. Leidse Schouw burg gezien op 16 d LEIDEN - Niet alles dat uit het kunstenaarsmekka New York komt maakt de belofte 'dat het dan wel goed zal zijn', waar. Dat bleek gisteravond maar weer eens. De Amsterdamse jazz- dansgroep Jazz Extension voer de vijf choreografieën uit waar van de twee Newyorkse bijdra gen zelfs de voorspelbaarsten van het programma vormden. Choreografen Ralph Paul Ha- ze en Fred Benjamin toonden hun artistieke armoede in res pectievelijk 'Three by three' en 'Personal Testimonies'. Op te ge makkelijk in het gehoor liggende ballades worden te voorspelbare bewegingspatronen gemaakt en nergens ontstaat er iets als span ning door het chronisch gebrek aan een originele structuur. Dat zal ook wel te maken hebben met de slechte technische beheersing van de dansers die vers uit de be ginnersklas van de eerste de bes te balletschool lijken geplukt. Evenwichtsproblemen leiden in de zaal soms tot een onderdrukt gegiechel en aan de mimiek van de dansers kun je zien dat er een wat lastigere beweging gaat ko men. Evenals de opluchting van de gezichten straalt als het lasti ge karwei zonder kleerscheuren geklaard is. Toch is dit geen excuus voor de zwakke choreografieën. Het bewegingsidioom van beide he ren schiet tekort om de aandacht vast te houden. De zoetsappig heid en de ontbrekende 'Schwung' geven het geheel een flauwe bijsmaak. Niet dat de drie Nederlandse bijdragen nou zoveel beter wa ren, maar in elk geval lagen ze wat minder voor de hand. Vooral 'Passages' van artistiek leidster Henny Kamerman 'sprong er uit'. In 'Passages' wordt aanvan kelijk een mysterieuze, rituele sfeer opgeroepen door de Ooster se en Afrikanse klanken en rit mes van de (live uitgevoerde) muziek. De dansers bewegen zich in een kring en lijken in de macht van een soort priesteres. Even makkelijk gaat het ritueel over in een meer jazzy dans, zon der dat je van stijlbreuk in deze potpourri kunt spreken. 'Passa ges' eindigt zelfs redelijk swin gend, ondanks een occult begin. Hoe spijtig voor Jazz Exten sion ook, maar de vergelijking met collega/ concurrent Djazzex uit Den Haag dringt zich op. Mijn persoonlijke voorkeur gaat dan wel niet naar jazzdans uit, maar Djazzex spettert en bruist en brengt gestructureerdere ballet ten op de planken. Bovendien hebben de Djazzex-dansers een ongelooflijke techniek in huis. Dit alles ontbreekt bij Jazz Ex tension, dat niet genoeg profes sionaliteit en 'power' heeft om te kunnen overtuigen. INGRID VAN FRANKENHUYZEN Het Stedelijk Museum in Amsterdam heeft de 'Hilversumse' Mondriaan, 'Compositie met twee lijnen', voor een bedrag van 2'h miljoen gulden verworden. Museumdirecteur Wim Beeren met links mevrouw Luimstra en rechts mevrouw Weijerswethouders van kunstzaken van resp. Amsterdam en Hilversum, op een bankje naast het Mondriaan-schilderij. (foto Ancfo) AMSTERDAM (ANP) - De aan koop van het schilderij 'Composi tie met twee lijnen' van Piet Mond riaan van de gemeente Hilversum slokt vrijwel het gehele aankoop budget voor 1988 van het Stedelijk Museum in Amsterdam op. Dit zei museumdirecteur'W. Beeren giste ren op een persconferentie ter gele genheid van de koop. Het schilderij kost twee en eeh half miljoen gulden, waarvan het Stedelijk zelf anderhalf miljoen be taalt. De rest komt uit bijdragen van het Prins Bernhard Fonds, de Algemene Loterij Nederland en de Vereniging Rembrandt. Toch liet Beeren weten "uiterst gelukkig" te zijn met de aankoop, waarmee het gevaar geweken is dat het werk naar het buitenland verdwijnt. Ook de genoemde instellingen hebben diep in de zak moeten tas ten om de verwerving van de 'Mondriaan' mogelijk te maken. De Vereniging Rembrandt die voor dit soort acitiviteiten geldelijke bijdra gen ontvangt van het Prins Bern hard Fonds heeft zelfs legaten moeten aanspreken. Ook het Prins Bernhard Fonds heeft een 'reserve- potje' geheel moeten omkeren voor de transactie tussen Amsterdam en Hilversum, aldus een vertegen woordiger van dit fonds. Wethouder Weijers van Cultuur van Hilversum toonde zich blij met het uiteindelijk resultaat van de „noodgedwongen verkoop". Hil versum kan nu een lang gekoester de wens in vervulling laten gaan: de totale restauratie van het archi tectonisch monument het Gooi land-complex. Met de opbrengst San het schilderij kan daarin ge- eeltelijk worden voorzien, voegde zij Weijers sprak van een aanvaard baar compromis. Zij noch wethou der Luimstra-Albeda van Amster dam, wilde ingaan op vraag wat de vraagprijs van Hilversum is ge weest. Wel vertelde Luimstra dat de onderhandelingen al sinds mei werden gevoerd. Beeren voegde er aan toe dat als de prijs twee keer het jaarbudget van zijn museum zou zijn geweest het feest niet zou zijn doorgegaan. Overigens heeft de Vereniging Rembrandt al eerder aankopen van kostbare werken door het Stedelijk mogelijk gemaakt. In 1981 maakte de vereniging het met enkele ande re instellingen mogelijk dat het museum het werk 'Nu devant le jardin' (1956) van Picasso voor 1,9 miljoen gulden in zijn collectie kon opnemen en in juni 1986 kwam zij met twee ton over de brug voor de aankoop van Large Flowers van pop-art kunstenaar Andy Warhol voor 900.000 gulden. Bachvereniging met kerstcantates VOLLENHOVE (ANP) - Het koor en Barokorkest van de Nederlandse Bachvereniging gaan op 19, 20 en 23 december vijf kerstcantates van J.S. Bach ten gehore brengen. De opvoeringen staan onder leiding van Ton Koopman en zijn achtereenvolgens in Vollenhove (Grote of St. Nicolaas- kerk), Naarden (Grote Kerk) èn Utrecht (Vredenburg). Solistische mede werking verlenen Barbara Schlick (sopraan), Catherine Patriasz (alt), Frieder Lang (tenor) en Peter Kooy (bas).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 23