De oogverblindende kleren van de keizer
Intellectuele constructie
mist dramatische spanning
Vies dansen in een luxueus vakantiekamp
'Ishtar': drie dure sterren in een mislukte komedie
'Innerspace': reis door kolkend maagzuur en bibberend vet
VRIJDAG 11 DECEMBER 1987
PAGINA 9
BIOSCOPEN
The Last Emperor'; regie: Bernardo
Bertolucci; hoofdrollen: John Lone.
Joan Cheng en Peter OToole; theater:
Lido, Leiden
Bernardo Bertolucci weet altijd
een persoonlijk stempel op zijn
films te drukken. Ze zijn mooi, ze
gaan ergens over èn ze hebben iets
extra's. Dank zijdat laatste heeft
Bertolucci een zeer persoonlijk
oeuvre opgebouwd.
Zijn films lieten de kijker nim
mer onberoerd, ze schokten, ver
baasden of irriteerden. 'La Luna'
ging tamelijk ver in een incenstu-
euze relatie tussen zoon en moeder,
'Last Tango in Paris' schokte de
kijkers vijftien jaar geleden door
zijn vrijmoedige sex en 'Novecen-
to', zijn bekendste film, was een
heel primair epos, waarin hij op
grondstoffelijke wijze de jongste
geschiedenis van Italië samenvat
te.
Het ontbreken van een dergelijk
persoonlijk element maakt van
'The Last Emperor' een lichte te
genvaller. Na afloop bekroop me
het gevoel alsof ik zo'n spektakel
film van Richard Attenborough of
David Lean had gezien; 'Lawrence
of Arabia' op z'n Chinees.
Het opzienbarende leven van de
laatste keizer van China wordt in
vaak overweldigende beelden ver
teld. Keurig worden heden en ver
leden in afwisselende volgorde sa
mengesmeed tot een portret van
een man die ook maar het slachtof
fer was van de omstandigheden.
Zo'n simpele filosofie van een zo
opvallend mensenleven is on-Ber-
tolucciaansnaar de maatstaven
van zijn vorige films is dat uitge
sproken mager. Een nieuwe di
mensie, waarin Bertolucci een ei
gen draai aan zo'n verhaal geeft,
ontbreekt.
Je zou denken dat de lange voor
geschiedenis van deze film daaraan
debet is. Producent Jeremy Tho
mas heeft jarenlang met de Chine
se autoriteiten onderhandeld om
'The Last Emperor' te kunnen ma
ken. Het zou dus best zo kunnen
zijn dat er bij het geven
ten
John Lone en Wan Jung als het echtpaar Pu tijdens de 'wilde' jaren in Tientsin
i het ver
haal zijn gedaan. Maar dat is niet
zo. In een interview afgelopen
week in Vrij Nederland prees Ber
tolucci de Chinezen juist voor hun
medewerking.
Dat wil niet zeggen dat 'The Last
Emperor' een onverteerbaar stukje
strijdcultuur is geworden, maar het
uiteindelijke produkt zal de Chine
se communisten niet onwelgeval
lig zijn. Het laatste gedeelte, waarin
wordt afgerekend met de Culturele
Revolutie, past uitstekend in de
huidige kijk op de Mao-geschiede-
In het gedeelte daarvoor vermij
den Bertolucci en schrijver Mark
Peploe een politiek standpunt in te
nemen. Het verhaal van 'The Last
Emperor' richt zich vooral op wat
de politiek in al haar geschakeerd
heid met één individu kan aanrich
ten. -
Overigens blijven er nog genoeg
redenen over om 'The Last Emper
or' te gaan zien. Allereerst hebben
de makers met Pu Yi's opmerkelij-
natuurlijk materiaal in
handen, waarmee het eigenlijk
vanaf het begin al niet fout kon
gaan. Over diens merkwaardige le
ven is een paar weken geleden al
uitvoerig geschreven in het bij
voegsel.
Nog even in vogelvlucht: Pu Yi
werd op bijna driejarige leeftijd ge
kroond tot keizer van China. Een
paar jaar later veranderde China in
een republiek. In de Verboden
Stad, een enclave in Beijing, wordt
nog een hele tijd de schijn van
macht opgehouden voor het kei
zertje. Maar in 1924 volgt de ver
banning uit de Verboden Stad en
vestigt Pu Yizich in Tientsin, waar
hij een reputatie van playboy op
bouwt.
De Japanners krijgen Pu Yi in
hun macht en namens hen neemt
hij plaats op de troon van de Chine
se provincie Mantsjoerije. Als in
1945 de Tweede Wereldoorlog is af
gelopen, wordt Pu Yi gevangen ge
nomen door de Russen en vijf jaar
later uitgeleverd aan China, inmid
dels een volksrepubliek. Na tien
jaar heropvoeding leeft Pu Yi nog
acht jaar als keurig communist in
Beijing alvorens hij in 1967 over
lijdt. Van een zoon des hemels tot
een Chinees onder de Chinezen.
Zelden kreeg een westerse film
maker zo de gelegenheid om een
drama te verfilmen. Die ruimte is
aan Bertolucci welbesteed ge
weest. De weken die hij kreeg om
te filmen in de Verboden Stad ma
ken van het eerste gedeelte van
'The L^st Emperor' uiterijk ver
toon zonder weerga.
Er is nog een goede reden: 'The
Last Emperor' bevat een paar frag
menten die de kijker lang zullen
heugen. Zo is een erotisch frga-
ment mij zeer bijgebleven. Een zo
fantasiërijke aanpak van een bed-
scene dat het de vergelijking met
de beroemde* vrij-scene it 'Don't
look now' kan doorstaan. Pu Yi is
net getrouwd. Samen met zijn
vrouw en zijn keizerlijke concubi
ne ligt hij in bed. Ze zijn helemaal
onder de lakens verdwenen. Te
zien is er eigenlijk niets, maar het
gelach en de silhouetten van hun li
chamen suggereren alles.
doet Bertolucci zeker
zijn naam eer aan, want elke film
van zijn hand kent soortgelijke me
morabele frgamenten. Met andere
woorden: er is alle reden om de eer
der geuite kritiek te relativeren. En
er is voldoende aanleiding om 'The
Last Emperor' te gaan zien. Span
alleen de verwachtingen niet te
hoog.
BART JUNGMANN
'Innerspace'; regie: Joe Dante; hoofdrol
len: Dennis Quaid, Martin Short, Meg
Ryan; theater: Euro, Alphen
'Jaws', 'Poltergeist', 'The color pur
ple' en 'Back to the future'. Dat zijn
zo een paar' filmkrakers van de
meest succesvolle producent/re
gisseur Steven Spielberg. Wat an
deren alleen in strips kunnen uit
beelden weet Spielberg in films tot
'realiteit' te maken. Vreemde mon
sters, enge geesten, grote ruimte
schepen, hij heeft het allemaal ge
had. Met regisseur Joe Dante sa
men maakte Spielberg eerder al
'Gremlins' en nu dus 'Innerspace'.
Geen spectaculaire science-fic-
tion-film deze keer, maar toch iets
dat er op lijkt. 'Innerspace' gaat na
melijk over een reis door het men
selijk lichaam. Luitenant Tuck
Pendleton komt per ongeluk in het
lichaam van winkelbediende Jack
terecht en maakt een tocht door
kolkend maagzuur, bibberende vet
en pulserende bloedvaten. Inge
spoten door de bil van sukkel Jack
moet de piloot zich maar zien te
redden. Hij heeft precies een dag
om er weer uit te komen.
De enige acteur die door goed
spel opvalt is Dennis Quaid in zijn
rol van Pendleton. Hij is een soort
kruising tussen Bruce Willis en
Jack Nicholson, de macho die lak
heeft aan orde en gezag en de boel
bij tijd en wijle flink op stelten zet.
Jammer dat Quaid meer dan de
helft van de tijd in een capsule door
al die aders suist en je hem alleen
maar pratend via de radio te zien
krijgt. Sukkel Jack wordt gespeeld
door Martin Short. Een onhandig
mannetje dat, in tegenstelling tot
wat vaak het geval is bij dergelijke
rollen, geen vertedering of sympa
thie weet op te wekken. De rol van
vrouwelijk schoon is weggelegd
voor Meg Ryan, en daarmee is met
een alles over haar gezegd.
Alle ingrediënten voor een
nieuw commercieel succes zijn in
'Innerspace' aanwezig. Een niet te
diepgravend verhaal dat de fanta
sie prikkelt, de nodige spanning,
romantiek en humor, en een aantal
leuke special effects. 'Innerspace'
behoort daarmee zeker tot de cate
gorie betere amusementsfilms. Pri
ma om de kerst mee door te komen.
ERNA STRAATSMA
'Dirty Dancing'; regie: Emile Ardolino;
hoofdrollen: Patrick Swayze, Jennifer
Grey en Cynthia Rhodes; theater:
Luxor, Leiden
De mooiste beelden van 'Dirty
Dancing' zitten in het begin en aan
het slot. Als achtergrond van de ti
tels wordt met vage close-ups en in
prachtig zwart-wit het vieze dan
sen, waar het in deze film om gaat,
beoefend. Daar tussendoor wordt
weer eens het spoor terug gevolgd
naar de tijden van de Rebels wit
hout causes.
'Dirty Dancing' speelt zich in na
volging van films als 'Grease' af
aan het eind van de jaren vijftig,
waarbij alles al even voorspelbaar
draait om de tegenstelling tussen
de rijke college-boys en de arme
rockers. Patrick Swayze geeft een
imitatie van John Travolta als de
ster van de dansvloer. Een jongen
van eenvoudige komaf die de rijke
lui dansles geeft in een luxueus va
kantiekamp. Goed genoeg om op
gewonden moeders in het kamp te
tiin om wat met hun
dochters te mogen beginnen.
Een meisje dat Baby wordt ge
noemd, trekt zich daar niets van
aan. Als Johnny's vaste danspart
ner bij een show verstek moet laten
gaan, neemt Baby haar plaats in.
Van het een (het oefenen), komt het
ander (een verliefdheid). Maar
daarmee zondigen zij, zoals gezegd,
tegen alle regels.
Tegen alle verwachtingen is 'Dir
ty Dancjng' een heel aardige film.
Voor een habbekrats gemaakt
heeft het in Amerika zijn geld al
dubbel en dwars terugverdiend.
En dat is niet zo gek. Er wordt wel
iswaar heel doorzichtig op de senti
menten gespeeld, maar het zijn al
leen de keiharden onder ons die
daar tegen bestand zijn.
'Zjoek'; regie: Erik van Zuylen; hoofdrol
len: Hans Dagelet, Felix-Jan Kuypers
en Guusje van Tilborgh; theater: Kijk-
huis, Leiden.
Wie bij de titel van deze zoveelste
recent verschenen en veelvuldig
geprezen Nederlandse speelfilm
aan treinen denkt, moet snel uit de
droom geholpen worden. Zjoek is
Russisch voor kever en Van Zuy
len baseerde zich voor zijn film op
twee boeken van de Russische
neuropsycholoog A.R. Luria. Het
ene handelde over een geval van
een perfect geheugen, het andere
beschreef een geval van geheugen
verlies. Deze ongebruikelijke bron
nen zijn in de film door elkaar heen
gemonteerd met de bedoeling ze
samen te laten vloeien tot een cohe
rent betoog over zoiets abstracts
als het geheugen.
Solomon Sjeresjevski lijdt aan
het euvel dat hij niets kan vergeten.
Zijn hoofd is een vuilnisbelt waar
in niets vergaat, alle gegevens zijn
via vaak ingewikkelde associaties
met elkaar verbonden en daardoor
ook-juist weer te onderscheiden.
De film maakt onvoldoende duide
lijk hoe Sjeresjevski zich voelt. Is
hij ongelukkig met zijn onvermo
gen te vergeten, of heeft hij vrede
met zijn gave.
Wel duidelijk js dat hij ergens
bang voor is. Hij noemt het sjoek
en het heeft altijd iets te maken met
een zwarte vlek. De zwarte plek in
het midden van de po, waar het
emaille af is, een moedervlek of een
litteken, het jaagt hem angst aan.
Die beelden probeert hij tevergeefs
uit zijn geheugen te wissen. Waar
om, is het de vrees voor het onbe
kende, voor dat wat niet in zijn gro
te geheugensysteem past, dat hem
de vergetelheid zoeken doet? De
film geeft geen duidelijk antwoord.
Ljova Zasetsky lijdt na zijn ver
wondingen in de oorlog aan een to
taal geheugenverlies. Hij moet op
nieuw leren lopen, spreken en
schrijven. De weg die hij in 'Zjoek -
de kunst van het vergeten' aflegt is
dus precies tegengesteld aan die
van Sjeresjevski. Met een enorme
inzet tracht hij de juiste woorden
bij de juiste voorwerpen te zetten.
Door alles op te schrijven wordt hij
langzaam zijn vergeetachtigheid
de baas.
Erik van Zuylen heeft deze twee
losstaande geschiedenissen met el
kaar vervlochten. Uitgangspunt en
doel zijn onhollands ambitieus en
de film verdient daarom alleen al
bewondering. Het resultaat is he
laas een intellectuele constructie,
waarin het beoogde resultaat hele
maal verloren gaat en die boven
dien dramatische spanning mist.
LEONARD ENGEL
'Ishtar'; regie: Elaine May; hoofdrollen:
Warren Beatty, Dustin Hoffman en Isa
bella Adjani; theater: Euro. Alphen
Neem twee klungelige hoofdperso
nen, plaats die ver van huis in een
onmogelijke situatie en laat ze al
blunderend het vege lijf redden.
Doorspek het geheel met dolle
grappen en zorg voor een paar dure
sterren. Dat moet zo ongeveer de
gedachtengang zijn geweest bij het
maken van 'Ishtar', een avonturen-
komedie met Dustin Hoffman en
Warren Beatty als verrassend duo.
Scenario en regie waren in handen
van Elaine May, die al eens eerder
met Warren Beatty samenwerkte.
Ze spelen twee mislukte zanger
s/tekstdichters, die beslag leggen
op een duister contract in een Ma
rokkaans woestijnplaatsje. Opge
ruimd staat netjes. Naiëf en arge
loos belanden ze in een geweldda
dige opstand tegen de plaatselijke
sjeik.
Bij vlagen is 'Ishtar' een grappi
ge en amusante film, maar het zit
allemaal erg rommelig in elkaar.
Warren Beatty speelt als aandoen
lijke sukkel een aardige rol. Dustin
Hoffman lijkt zich als slimmerik
minder op zijn plaats te voelen.
Over Isabelle Adjani valt weinig te
melden.
Er kan gediscussieerd worden
over wat er nu wel leuk is en wat
niet aan 'Ishtar'. Zaak is dat er al
met het basisconcept van de film
iets mis is. Na een aardige inleiding
begint in 'Ishtar' een compleet an
dere film. Dat levert niet alleen een
storende stijlbreuk op, maar met
zo'n geforceerd en willekeurig uit
gangspunt is het ook moeizaam
grappen maken. Veel geld verspild
aan een mislukte film.
LEO BANKERSEN
(OP)NIEUW
'Dirty Dancing' - Luxor, Leiden
'The Last Emperor' - Lido, Leiden
'Ishtar' - Euro, Alphen
'Innerspace' - Euro, Alpen
'Extremities' - Farrah Fawcett in een
opvallende hoofdrol van een vrouw
die wordt bedreigd door een man,
hem overmeestert en de rollen om
draait, Greenway, Voorschoten
'Outrageous Fortune' - uitzinnige Bet
te Midler en Dany DeVito in een uit
zinnige komedie, Lido, Noordwijk
BLIJVERS
'Nothing in Common' - komedie.
City, Katwijk
'Angel Heart' - occulte thriller met
Mickey Rourke in een hoofrol en Ro
bert de Niro in een bijrol, Lido, Lei-
'Van geluk gesproken' - Aanstekelij
ke film waarin plaats voor een lach en
een traan, Trianon, Leiden
'Mannequin' - tamelijke matte kome-
'Witches of Eastwick' - Jack Nichol
son als de duivel die de hoofden van
de vrouwen in Eastwick op hol
brengt, Lido, Leiden
'Full Metal Jacket' - Stanley Kubricks
visie op de Vietnam-oorlog met
ijzingwekkend slot, Lido, Leiden en
Euro, Alphen
'Hector' - leuke Urbanus redt nogal
knullig filmpje, Lido, Leiden en Euro,
Alphen
'Robocop' - robot-agent maakt Det
roit weer veilig in eerste Amerikaanse
film van Paul Verhoeven, Lido,
Noordwijk en Greenway, Voorscho
ten
'Who's that girl' - vraag waarop maar
eén antwoord mogelijk is: Madonna,
Euro, Alphen
SEKSFILMS
'Perverse sexlessen' - Rex, Leiden
(ook 's nachts)
DEN HAAG
'Ishtar' - Asta (463500), al.
'Hector', Asta, al.
'Raising Arizona', Asta, al
'Roxanne' - Babyion (471656), al
Full Metal Jacket' - Babylon, 16 jr.
'Angel Hearts' - Babylon, 16 jr.
'Secret of my success' Cineac
(630637), al.
'Inerspace' - Cinqac, al.
'American Nirya 2' - Cineac, al.
'Witches of Eastwick' - Metropole
(456756), al.
'The Last Emperor' - Metropole, al.
'Van geluk gesproken' - Metropole, al.
'Innerspace' - Metropole. al.
'Kroniek van een aangekondigde
dood' - Metropole, 16 jr.
'Beverly Hills Cop 2' - Odeon (462400),
al.
'Dirty Dancing' - Odeon, al.
'Zoeken naar Eileen' - Odeon, 12 jr.
'Robocop' - Odeon, 16 jr.
'Radio Days' - Studio 656402), al.
The Untouchables' - Studio, 16 jr.
'Havinck' - Studio, al.
AMSTERDAM
'Hector' - Alfa (278806), al.
'Roxanne' - Alfa, al.
'Full Metal Jacket' - Alfa, 16 jr.
'Raising Arizona' - Alfa, al.
'Witches of Eastwick' - Alhambra
(233192), 12 jr.
'Van geluk gesproken' - Alhambra, al.
'Ishtar' - Bellevue Cinerama (234876),
al.
'The Untouchables' - Cinerama, 16 jr.
'Angel Heart' - Calypso (234876), 16 jr.
'Een maand later' - Calypso, al.
'Kroniek van een aangekondigde
'Crimes of the heart' - Cinecenter, 16
'Radio Days' - Cir
Festival Sam Shepard - Cir
'Dirty Dancing' - Cinema Int. (15124),
'American Ninja' - City, 16 jr.
'Robocop' - City, 16 jr.
'Lethal Weapon' - City, 16 jr.
'Living Daylights' - City, al.
'Innerspace' - City, al.
'Zoeken naar Eileen' - City, 12 jr.
'Crazy Love' - Kriterion (2317080), 16
jr.
'Kroniek van een aangekondigde
dood' - Kriterion, 16 jr.
'Shacking Up' - Parisien (246540), 18
La Dolce Vita' - The Movies, 16 jr.
'La Famiglia' - The Movies, 16 jr.
'Witches of Eastwick' - Tuschinski, al.
'Naam van de roos' - Tuschinski
(262633), al.
'The Last Emperor' - Tuschinski, al.
'Dirty Dancing' - Tuschinski, al.
'Secret of my success' - Tuschinski,
al.
'Beverly Hills Cop 2' - Tuschinski, al.
'Blind Date' - Tuschinski Cineac
(243639), al.
'Havinck' - De Uitkijk (237460), 16 jr.
TELEVISIE
'Sisters' is een van de eerste
thrillers die Brian de Palma
maakte. Een bijzonder griezelige
film (zeker als hij voor tv intact
wordt gelaten), waarin een ver
slaggever vanuit een flat een
moord ziet plegen op een vrouw.
De titel geeft aan in welke rich
ting het verhaal zich vervolgens
ontwikkelt (vanavond Neder
land 2, 23.35 uur).
Filmjournalist Derek Malcolm
is de laatste weken weer elke za
terdag op BBC 2 te bewonderen
als de man die twee bijzondere
films aan elkaar verbindt en in
troduceert. Morgen zijn dat twee
Franse produkties. Om 23.00 uur
wordt 'Le charme discret de la
bourgeoisie' vertoond. Een
Zuidamerikaanse ambassadeur
is met een paar notabelen druk in
de weer om geld te verdienen aan
drugs. Maar hun afspraken wor
den elke keer op de meest bizarre
wijze gesaboteerd. Eén van de
bekendste films die Luis Bunuel
maakte.
Aansluitend om 00.40 uur 'No
tre Histoire' van Bernard Blier,
een film uit 1984 die nooit de Ne
derlandse bioscopen heeft ge
haald. Alain Delon en Nathalie
Baye spelen de hoofdrollen in
een opvallend verhaal dat zich
afspeelt in een merkwaardig poë
tische wereld van nachtmerries.
Donderdag op Belgie 1 'La
Terrazza', éen van de minder be
kende films die Ettore Scola re
gisseerde. Hij maakte onder die
titel weer een soort groepspor
tret, ditmaal van kopstukken uit
de mediawereld. Zij treffen el
kaar regelmatig op een terras in
Rome en doden daar al babbe
lend en roddelend de tijd. Tel
kens neemt Scola één van de fi
guren apart en creëert zo steeds
een ander beeld van het groepje.
Onder de hoofdrolspelers Mar
cello Mastroianni, Ugo Tognazzi
en Jean-Louis Trintignant (20.15
uur).
Na het succes van 'Witness'
stortte ook de Engelse filmma
ker Tom Robertson zich op de
Amish-gemeenschap in
Pennsylvania. Deze streng reli
gieuze gemeenschap dient als
decor voor een liefdesgeschiede
nis. Een Amish-meisje wordt
verliefd op een vrijgevochten
jongen. De problemen die daar
op volgen laten zich raden (20.38
uur).
FILMHUIZEN
In het kader van het festivalletje
rond de Belgische cinema deze
week twee films van Patrick
Conrad in Filmhuis LVC. Zijn
bekendste draait vanavond:
'Mascara'. Het is een merkwaar
dige thriller waarin niets is wat
het schijnt te zijn. Travestie
speelt daar een belangrijke rol
bij. In de hoofdrollen Charlotte
Rampling en Derek de Lint
(21.15 uur).
Zondag op hetzelfde tijdstip
'Slachtvee'. Het gaat over een
man die ver is doorgedrongen in
de leiding van het slachthuis als
hij te horen krijgt dat hij nog
maar kort te leven heeft. Hij
neemt zich voor de rest van zijn
leven te besteden aan de elimina
tie van de Antwerpse onderwe
reld.
Zaterdag draaien er in het ka
der van het festival 'Can dutch
men play blues?' een aantal
bluesfilms in het filmhuis.
Woensdag ook een muziekfilm:
'Home of the brave', een regi
stratie van een optreden van
Laurie Anderson (20.00 en 22.15
uur). Volgende week donderdag
kan 'Camorra' worden gezien
Lina Wertmüller maakte met de
ze film over de Napolitaanse on
derwereld een grimmige aan
klacht tegen de drugshandel
(21.15 uur).
In het Kijkhuis draait tot en
met zondag nog 'La Famiglia',
de familiekroniek van Ettore
Scola (19.30 en 21.45 uur). Maan
dag als opwarmertje van zijn
nieuwste film 'Oei Ciornie' draait
in he't Kijkhuis van Nikita Mi-
chalkov 'Oblomow'. Prachtige
film over een man die liever lui
dan moe is (20.00 uur). Dezelfde
avond ook 'Hotel des Ameri-
ques' van Andrë Téchiné. Pa
trick Dewaere als losbol die in de
bén raakt van Catherine Deneu-
ve (19.30 en 21.45 uur).
Dinsdag draait 'S.O.B.', een
komedie waarin Blake Edwards
zich vrolijk maakt over de opper
vlakkige filmcultuur in Hol
lywood (19.30 en 21.45 uur). 'Pé-
ril en la Demeure' is een stijlvol
le en geheimzinnige thriller met
Michel Piccoli weer eens in een
mooi rolletje (20.00 en 22.15 uur).
Woensdag is 'Tess' te zien. Een
film die zeer uiteenlopende reac
ties oproept. De één zal verdrin
ken in schoonheid, de ander zal
zich kapot vervelen. Met Nastas-
sia Kinski in de hoofdrol verfilm
de Polanski hiermee een roman
van Thomas Hardy (20.00 uur).
Woensdag ook 'The big chili',
waarin Lawrence Kasdan op
sprankelende wijze een groepje
vrienden laat mijmeren over de
jaren zestig (19.30 en 22.15 uur).
In LAK-Cinema draait dins
dag het magnifieke Bergman
epos 'Fanny and Alexander'.
T\vee kinderen worden bij het
hertrouwen van hun moeder
overgeleverd aan het rigide regi
me van hun stiefvader. Met zijn
biografische elementen kan deze
film worden beschouwd als het
filmische testament van Ingmar
Bergman (20.00 uur).
Felix-Jan Kuypers als Zasetsky in 'Zjoek'