B Een broederlijk succes in oost en west Het noodlot achtervolgt defectieve Harry Angel Hinkstapspringen door het leven 'Malcolm': hartverwarmend VRIJDAG 27 NOVEMBER 1987 PAGINA 13 BIOSCOPEN 'Angel Heart'; regie: Alan Parker; hoofd rollen: Mickey Rourke, Robert de Niro en Lisa Bonnet; theater: Lido, Leiden De detective heet Harry Angel en zijn opdrachtgever heet Louis Cy- phre. Een goed verstaander - goed lezer in dit geval - moet aan die na men genoeg hebben. Hij zal met een begrijpen waarom de film 'An gel Heart' begint als een thriller, een zoveelste poging de film noir uit de jaren vijftig weer tot leven te wekken, maar al snel het karakter krijgt van een occulte geweldsfilm. Harry Angel is een privé-detecti- ve die niet al te hoog op de ranglijst van speurneuzen prijkt. Vanuit zijn morsig kantoortje in Brooklyn tim mert hij voornamelijk echtschei dingen in elkaar. Als hij de opdracht krijgt om de verblijfplaats van een zekere John ny Favourite te achterhalen, denkt hij dat er van toeval sprake is. Hij denkt dat de keuze alleen maar op hem is gevallen omdat zijn achter naam toevallig Angel luidt en dus als eerste opduikt in het telefoon boek onder het kopje privé-detecti- ves. Niet het lot, maar het noodlot heeft hem echter met deze op dracht opgezadeld (wie het nog niet helemaal begrijpt, moet bij de naam Louis Cyphre aan zwavel stokjes denken). De meeste mensen met wie de tective Angel te maken krijgt, ster ven een vreselijke dood. Zeker als zijn werkterrein zich verplaatst naar New Orleans in het zuiden van Amerika. Zwarte voodoo krijgt langzaam maar zeker de overhand, onheilspellende beelden rijgen zich aaneen. Als weinig anderen weet regis seur Alan Parker dat soort beelden te realiseren. Zijnde een voormalig maker van reclamefilmpjes, lijkt hij geschoold volgens het principe dat de boodschap belangrijker is dan de verpakking. Zijn eerste speelfilm, 'Midnight Express' pak te wat dat betreft nog goed uit. Het verhaal van de Amerikaanse drugs smokkelaar in de hel van het Turk se gevangenissysteem kreeg een pakkende verbeelding. Sindsdien ging Parkers carrière langs meer dalen dan toppen. Wat hij daarna ook maakte ('The Wall', 'Shoot the moon', etc.): het kon er nog zo mooi uitzien, het kwam zel den tot leven. 'Angel Heart' even min. Hoe schokkend de belevenis sen van Harry Angel ook mogen zijn. Het is meer de schrik dan eni ge betrokkenheid bij Angel die je voor een moment in je stoel doen verstarren. Hoofdrolspeler Mickey Rourke wekt ook al niet de indruk de be doelingen van Alan Parker hele maal te hebben doorgrond. Hij loopt wat verdwaasd rond. Dat Mickey Rourke ah detective Har ry Angel. <foto gpd> complete onbegrip is ook de groot ste makke van 'Angel Heart'. De kijker wordt meegesleurd in een carroussel van duivelse belevenis sen, maar kan achteraf de gebeur tenissen niet sluitend reconstru eren. Logica is niet altijd een ver eiste voor een goede film, maar in dit geval voelde ik me toch een tik keltje bekocht. Zodat er naast de mooie plaatjes eigenlijk alleen valt te genieten van de bizarre bijrol die Robert de Niro speelt en het opvallende filmde buut van Bill Cosby's vroegere tv- dochter, Lisa Bonnet. B.J. 'Malcolm'; regie: Nadia Tass; hoofdrol len: Colin Friels. Lindy Davies en John Hargreaves; theater: Kijkhuis, Leiden. Een hartverwarmende komedie is de uit Australië afkomstige film 'Malcolm'. Malcolm is een man van begin dertig, die liever de straat oversteekt dan iemand op het trot toir te moeten passeren en de pun ten van zijn schoenen waarschijn lijk beter kent dan de wereld om zich heen. Hij woont in het huis van zijn overleden moeder. De kruidenier- ster in de straat houdt een wakend oogje op hem. Het mensenschuwe mannetje heeft een fascinatie voor trams die hij weet te combineren met een onwaarschijnlijke inventi viteit en creativiteit. Hij is als on derhoudsmonteur werkzaam in de tramremise, waar hij in zijn vrije tijd van oude onderdelen een een mans-trammetje heeft gebouwd. Na een tochtje door het nachtelijke Melbourne wordt hij ontslagen. Om in zijn onderhoud te voor zien verhuurt hij een kamer aan Frank, een mislukte crimineel en diens vriendin Judith. Onmiddel lijk neemt Judith de rol van de zorgzame moeder op zich. terwijl Frank langzaam de technische vaardigheden van Malcolm voor zijn illegale praktijken begint aan te wenden. Een volledig geautoma tiseerde bankoverval is hiervan het gevolg. Zo zullen alle banken in Europa, die in steden staan waar moeten gelo- 'Malcolm' is vermakelijk door de ingenieuze uitvindingen: radiogra fische bestuurde melkmandjes ra cen de straat over naar de kruide nier, prullebakken overmeesteren de bewakingsdienst en de vlucht auto splitst uiteen in twee motoren. Vertederend wordt de film natuur lijk pas door de uitwerking van de personages, die door alle acteurs met veel warmte en zichtbaar ple zier zijn neergezet. LEONARD ENGEL. 'La Famiglia'; regie: Ettore Scola; hoofd rollen: Vittorio Gassman. Stefania San- drelli en Fanny Ardant; theater; Kijkhuis, Leiden De vorm 'eenheid van plaats' is zeldzaam in films. Zelfs toneelver filmingen wijken meestal af van deze zo strikt aan het theater ge bonden stijlvorm. De Italiaanse re gisseur Ettore Scola heeft het tot een heel eigen facet van zijn films ontwikkeld. 'Una giornata particolare' - zijn bekendste produktie die zich ge heel in een flatgebouw afspeelt - legde als zodanig zelfs de omge keerde weg af: de film werd tot to neelstuk bewerkt. Vier jaar gele den maakte Scola 'Le Bal', waarin een balzaal het toneel werd van de recente wereldgeschiedenis. En nu is er 'La Famiglia'. Het leven van de hoofdpersoon wordt in ruim twee uur verteld zonder dat het huis wordt verlaten, waar hij eerst op groeit en later zelf een gezin sticht. Weemoed is een ander kenmerk van Scola's films. 'C'eravamo tanto amati' was het verslag van een vriendschap van decennia, 'Passio- ne d'Amore' was het verhaal van een wanhopige liefde. En nu is er 'La Famiglia'. waarin met zekere nostalgie en heel aandoenlijk een leven wordt gerenconstrueerd. In het oeuvre van Ettore Scola, de Italiaan die zo opvallend veel fans heeft in Nederland, neemt 'La Famiglia' dus een bijzondere plaats in. Het is een heel plezierige film geworden, waarin met een menge ling van ironie en medeleven naar gewone mensen wordt gekeken. In een serie hinkstapsprongen gaan we door het leven van hoofdper soon Carlo, slechts zo nu en dan even halt houdend bij belangrijke momenten in zijn leven. Hij levert zelf het commentaar bij de beel den. Net als in 'Le Bal' laat Scola de wereldgeschiedenis als katalysator van het drama optreden. Er is ech ter een opmerkelijk pluspunt: sloeg in de pure muziekfilm 'Le Bal' op zeker moment de verveling hard toe, 'La Famiglia' boeit van begin tot eind. BART JUNGMANN CANNES - Op het filmfestival van Cannes stonden dit jaar twee Rus sische broers tegenover elkaar in de competitie. Andrei Konchalovs- ki kwam voor de Verenigde Staten uit met 'Shy People'. Nikita Mik- halkov presenteerde onder Itali aanse vlag zijn op Tsjechov geba seerde film 'Oei Ciornie'. Beide films vielen in de prijzen. 'Shy Peo ple' werd bekroond met de actrice- prijs (voor Barbara Hershey) en 'Oei Ciornie' met de acteursprijs voor Marcello Mastroianni. De laatste film is gisteren in Neder land in première gegaan. door Pieter van Lierop Andrei en Nikita werden respec tievelijk 50 en 42 jaar geleden gebo ren in een Moskouse kunstenaars familie. Overgrootvader was de kunstschilder Vasili Soerikov, grootvader de schilder Pjotr Kon- chalovski, vader de kinderboeken schrijver Sergei Mikhalkov, moe der de dichteres Natalia Koncha- lovskaya. Hoewel Andrei Mikhalkov-Kon- chalovski sinds de jaren tachtig in het westen werkzaam is, ontleent hij zijn grootste faam aan nog in de Sovjetunie vervaardigde werk stukken als 'Oom Wanja' en 'Siberi- ade'. Zijn achternaam heeft hij in gekort tot Konchalovski. Broer Nikita heeft nu voor het eerst gewerkt voor een buitenland se producent, maat 'Oei Ciornie' is wel tot stand gekomen in nauwe samenwerking met de Sovjet-auto riteiten en een deel van deze Itali aanse film werd in Rusland opge nomen. Mikhalkov vergaarde faam met ook al vaak op Tsjechov geba seerde films, zoals 'Oblomov' (heel succesvol in Nederland) en 'Zon der Getuigen'. - Hoewel de Sovjet-autoriteiten het niet leuk vonden dat Andrei Konchalovski in het buitenland is gaan wonen, is zijn status kenne lijk zo hoog dat hij geregeld zijn fa milie in Moskou bezoeken kan. Andrei: „Zo ongeveer om de zes maanden ga ik even naar Rusland. Ik ben geen dissident of zo. Het eni ge punt is dat ik permanent in het buitenland woon. Nikita heeft nu toestemming gekregen om in het buitenland een film te mogen ma ken. Een dergelijke permissie heeft mèn mij vroeger nooit gegeven. Ik heb Rusland verlaten als privé-per- soon. En toen ben ik op eigen gele genheid in Amerika films gaan ma ken. ,Het is daarom voor mij vrese lijk moeilijk om een co-produktie op poten te zetten. Ze zien me nog steeds als een stukje van de taart dat op de grond is gevallen. Ik zou bereid zijn, vandaag nög, terug te gaan naar Rusland om bij voor beeld een film te maken over Rachmaninov. Als ik maar kon werken onder conditities die voor mij acceptabel zijn". Nikita Mikhalkov (links) gaat altijd om macht". Nikita Mikhalkov: „Ik zou geen deel wilen hebben aan wat voor co- produktie dan ook. Omdat ik niet zie hoe je twee heren kunt dienen. 'Oei Ciornie' is een Italiaanse film en natuurlijk heeft de Russische overheid op tal van manieren erbij geholpen. Maar het is geen co-pro duktie. Als dat wel het geval was, zou ik verplicht zijn geweest eerst mijn script te laten goedkeuren". „Ik ben klaar om in Rusland weer een nieuwe film te gaan draai en, maar die wordt dan een volle dig Russische produktie, waarvoor ik alle bij ons geldende spelregels in acht zal nemen. Maar ik kan ook in het buitenland een film gaan op nemen als ik weer permissie krijg. Of in Rusland zelf een film gaan draaien met buitenlands geld. En dan zou ik verantwoordelijkheid dragen tegenover alleen zo'n bui tenlandse producent. Maar een combinatie van die twee dingen, schept volgens mij een onmogelij ke situatie". „Overigens is het wel waar dat er voor Russische cineasten dingen aan het veranderen zijn. Dat blijkt ook wel uit mijn kans om in Italië te werken. Ook al is de helft van 'Oei Ciornie' dus in Rusland is opgeno men. Wat niet wegneemt dat het een Italiaanse film is, omdat hij werd gemaakt met Italiaanse geld. Terwijl ik intussen wel hoop dat 'Oei Ciornie' toch een Russisch hart heeft behouden". „Deze film is mij zeer dierbaar en ik moet zeggen dat er niets in voor komt dat niet ook in een Russische film mogelijk was geweest. Deze film is een schakel in een ketting. Ik wil niet dat men ooit een wezen lijk onderscheid zal kunnen aange- i Andrei Konchalovski in Cannes. "Of je ven in films die Mikhalkov in eigen land heeft gemaakt en films die Mikhalkov in het buitenland heeft gedraaid. Het moeten altijd Mik- halkov-films blijven. Ik wil niet veranderen en zeker niet onder in vloed van externe factoren - Met ideeën en daden die voort komen uit het eigen hart, schijn je als Sovjet-filmer nu wat beter uit de voeten te kunnen. Nikita: „Er verandert ineens veel. Bijna alle films die in het ver leden verboden werden, worden nu vrijgegeven". Andrei: „Die van mij dus niet. 'Asya's Geluk' voltooide ik in 1966 en werd meteen verboden. Elf jaar later mocht hij even draaien tijdens het festival van Moskou en is daar na onmiddellijk weer in de ijskast opgeborgen en daar ligt hij nog steeds". Nikita: „Dat komt heus wel in or de. Het is niet alleen dat de politiek in de Sovjetunie aan het verande ren is. Ook de organisatie van de fil mindustrie wordt momenteel radi caal veranderd. Als zulke dingen gebeuren, zit daar ook een gevaar aan vast. Niet al die op de plank ge legde films waren meesterwerken. Er zaten ook mislukte films tussen. En nu worden ze allemaal alsnog uitgebracht. Net als wanneer er een algemene amnestie wordt afgekon digd: het zijn niet alleen de brave mensen die worden vrijgelaten, maar er komen net zo goed een boel criminelen op vrije voeten". „Filmen in de Sovjetunie of in de kapitalistische wereld, het heeft al lebei zijn voordelen. Ik geloof niet dat er op de hele wereld één cineast rondloopt die werkelijk totale vrij heid van werken heeft. Cinema is een industrie en hangt daarom af van geldstromen. Het verschil zit in óf afhankelijkheid van een instan tie of afhankelijkheid van een heel gezelschap producenten. Wat telt is of je als regisseur de kans geboden krijgt je eigen artistieke identiteit te handhaven". Andrei: "Dat is zo. Het is een kwestie van geld of in elk geval van macht. Zoals in het Schotse gezeg de: wie de doedelzakspeler betaalt, mag uitmaken welk liedje er wordt geblazen wordt. Het zou hypocriet zijn te zeggen dat het anders is. Zelfs een man als Coppola, die een tijdje bankroet is geweest, kan zich geen complete vrijheid permitte ren. Ik heb gelukkig producenten gevonden die hun projecten aan pasten aan wat ze van mij meende te weten. Maar dat was wel even een kwestie van wachten. Ik heb tweeëneenhalf jaar geen werk kun nen vinden. Ik zal me daarover niet beklagen, want niemand had ge vraagd of ik naar het westen wilde komen. Het was heel moeilijk om de Amerikaanse filmmarkt te pe netreren. Hoeveel ambiteuze cine asten komen jaarlijks niet uit alle delen van de wereld met de droom om het in Hollywood te gaan ma ken. Je hebt een hoop koppigheid en nederigheid nodig om er door heen te komen". - Maar als je dan de kans krijgt, is het dan een nadeel om als een outsider Amerikaanse films te ma ken, of zag u het als een voordeel omdat je die samenleving met een fris oog kunt beschouwen. Andrei: „Ik ben geen outsider meer, ik heb me voortreffelijk aan gepast. Ik heb eerst willen leren le ven als. de Amerikanen, willen le ren appreciëren wat zij belangrijk vinden. Pas toen was ik geschikt om daar films te maken. En wat zijn trouwens vreemdelingen? Amerika is een land van vreemde lingen. De filmindustrie is grootge maakt door Duitse immigranten, Fransen, Russen". „Ik denk dat frisheid wordt ver oorzaakt door het vermogen om in drukken van de wereld artistiek te verwerken. Ik hou niet van films die in een bepaalde cultuur worden gemaakt door artiesten met het zo genaamde oog van de buitenstaan der, omdat het de blik is van een toerist". - Een vraag voor broer Nikita: is het waar dat u een jaar geleden uw bestuursfunctie in de Filmmakers- bond hebt verloren, omdat u de door iedereen aangevallen voorzit ter Sergei Bondarsjoek had verde digd? I Nikita:" Ja, dat is waar. Ik was me van dat risico bewust, maar ik besloot om het toch te doen. Ik ge loof niet in plotseling opstekende collectieve overtuigingen. Vier jaar geleden heb ik de vice-minister van filmzaken een keer ongezouten mijn mening over zijn beleid gege ven. Dat was voor mij toen tamelijk riskant. Vier jaar later was het in eens gepast om diezelfde man alles wat lelijk was voor de voeten te werpen. Hij werd toegeschreeuwd en uitgejoeld. Iedereen durfde in eens en toen voelde ik de behoefte hem in bescherming te nemen. Ik kan er niet tegen als ineens massaal de jacht op iemand wordt geopend. Je kunt een overwinning niet ont lenen aan de nederlaag van een an der. Hetzelfde gold voor Bondars joek. Je kunt van hem denken wat je wilt, maar hij blijft wel de regis seur van films als 'Waterloo' en 'Oorlog en Vrede". „Bondarsjoek is geen familie van mij en ook geen vriend of zo, maar ik heb hem verdedigd, want als we geloven dat alles uit het verleden fout is geweest en alles wat we nu doen goed is, dan zullen we de hoop verliezen op een betere toe komst. Dan komt er over tien jaar weer een groep mensen die op hun beurt ons voor slecht uitmaken. Ik geloof niet in mensen die vijf jaar geleden 'tegen' hebben ge schreeuwd hebben en nu 'voor' roepen". „Ik denk datje goed moet kijken wie al die schreeuwers zijn. Als we het hebben over 'perestroika' is het belangrijk te beseffen dat er ook mensen bestaan die nu integer en consequent zijn en niet hoeven te veranderen, omdat ze dat vroeger ook waren. En het is goed te besef fen dat als zich plotseling een springvloed voordoet er meer op het strand aanspoelt, dan enkel een parel van de zeebodem". (OP)NIEU.W 'Angel Heart' - Luxor, Leiden Defence of the realm' - een integere thriller van Engelse makelij, waarin een journalist een politicus ervan be schuldigt banden met de KGB te heb ben, Greenway, Voorschoten 'Outrageous Fortune' - dolle komedie met Bette Milder. Greenway, Voor schoten 'Number one with a bullet' - City, Kat- BLIJVERS 'Van geluk gesproken' - Aansteke lijke film waarin plaats voor een lach en een traan, Trianon, Leiden 'Mannequin' - tamelijke matte kome die over man die vrliefd wordt etala gepop, Euro, Alphen 'Zoeken naar Eileen' - Thorn Hoffman zoekt de vrouw van zijn dromen, Greenway, Voorschoten 'Witches of Eastwick' - Jack Nichol son als de duivel die de hoofden van de vrouwen in Eastwick op hol brengt. Lido. Leiden Full Metal Jacket' - Stanley Kubricks visie op de Vietnam-oorlog met ijzingwekkend slot, Luxor, Leiden 'Hector' - leuke Urbanus redt nogal knullig filmpje, Lido, Leiden en Euro, Alphen 'Robocop' - robot-agent maakt Det roit weer veilig in eerste Amerikaanse film van Paul Verhoeven, City, Kat wijk 'Who's that girl' - vraag waarop maar een antwoord mogelijk is: Madonna, Lido. Leiden en Euro. Alphen 'Een maand later' - Monique van de Ven en Renée Soutendijk spelen rol lenspel, City, Katwijk, Lido, Leiden en Euro, Aphen 'Beverly Hills Cop 2' - de politiepet past Eddie Murphy best, Lido, Lei den en Euro, Alphen SEKSFILMS 'Up'n coming' - Rex, Leiden NACHTFILMS 'Daisy Chain' - Rex, Leiden 'Hector' - Euro, Alphen 'Gluren, een vreemde bezigheid' - Eu ro, Alphen 'Mannequin' - Euro, Alphen 'Sex zonder sluier' - Euro, Alphen DEN HAAG 'Angel Heart' - Asta (463500), 16 jr 'Hector'. Asta. al. 'Raising Arizona', Asta, al 'Havinck' - Babyion (471656), al 'Full Metal Jacket' - Babylon, 16 jr. 'The Untouchables' - Babylon, 16 jr. 'Secret of my success' - Cineac (630637), al. 'Robocop' - Cineac, 16 jr. 'Something Wild' - Cineac, al. 'Witches of Eastwick' - Metropole (456756), al. 'Radio Days' - Metropole, al. Van geluk gesproken' - Metropole, al. 'Kroniek van een aangekondigde dood' - Metropole, 16 jr. 'Zoeken naar Eileen' - Metropole, 12 jr. 'Beverly Hills Cop 2' - Odeon (462400), al. 'The Living Daylights' - Odeon. al. van geluk gesproken' - Odeon. al. 'Crimes of the heart' - Odeon, 12 jr. 'Blind Date' - Studio 656402), al. 'Een maand later' - Studio, al. '84 Charing Cross Road' - Studio, al. AMSTERDAM 'Hector' - Alfa (278806). al The Untouchables' - Alfa. 16 jr 'Raising Arizona' - Alfa, al. 'Radio Days' - Alhambra (233192), al. 'Crimes of the heart' - Alhambra, 12 jr. 'Angel Heart' - Bellevue Cinerama (234876). 16 jr. 'Een maand later' - Cinerama, al. Full Metal Jacket' - Calypso (234876), 16 jr. 'Crazy Love' - Calypso, al. 'Kroniek van een aangekondigde dood' - Cinecenter (236615), 16 jr 'Max, my love' - Cinecenter, 16 jr. 'Crimes of the heart' - Cinecenter, 16 jr. 'Radio Days' - Cinecenter, al. 'Zjoek' - Cinecenter, 16 jr. 'Van geluk gesproken' - Cinema Int. (15124), al. 'Witches of Eastwick' - Cinema Int., al van geluk gesproken' - City (234579), al. 'Misunderstood' - City, al. 'Robocop' - City, 16 jr. 'Lethal Weapon' - City, 16 jr. 'Living Daylights' - City, al. 'Zoeken naar Eileen' - City, 12 jr. 'Something Wild' - City. 12 jr. 'Crazy' Love' - Kriterion (2317080). 16 ir. Body Girls' - Parisien, 18 jr. 'La Famiglia' - The Movies (245790), 16 jr. '84 Charing Cross Road' - The Movies, 16 jr. "La Mitad del Cielo' - The Movies, 16 jr 'Witches ol Eastwick' - Tuschinski, al. 'Naam van de roos' - Tuschinski (262633). al. 'Blind Date' - Tuschinski, al. 'Kroniek van een aangekondigde dood' - Tuschinski, 16 jr. 'Secret of my success' - Tuschinski, al. 'Beverly Hills Cop 2' - Tuschinski, al. 'Livng Daylights' - Tuschinski Cineac (243639). al. 'Havinck' - De Uitkijk (237460), 16 jr. TELEVISIE Dit is de week van Wim Wenders. Vanavond wordt 'Paris, Texas', zijn beroemdste film, vertoond. Zondagavond staat 'Der Stand derd Dinge' op het programma. 'Paris, Texas' (Belgie 1, 20.55 uur) was in 1984 goed voor de hoofdprijs op het filmfestival van Cannes. Het sterke verhaal van Sam Shepard kreeg een ex tra dimensie door de 'Europese ogen' waarmee Wenders en ca meraman Robby Muller naar de Amerikaanse samenleving ke ken. Harry Dean Stanton speelt de hoofdrol van een ontheemde man die in huis wordt gehaald door zijn broer, langzaam weer op verhaal komt en dan met zijn zoontje op zoek gaat naar zijn vroegere vrouw. Twee jaar eerder maakte Wen ders in Portugal 'Der Stand der Dinge'. waarmee hij op het festi val van Venetië in de hoofprijzen viel. Na zijn eerste pijnlijke avon tuur in Amerika (hij was jaren bezig met 'Hammett') nam hij in Portugal revanche. Hij laat een regisseur in moeilijkheden raken bij een filmproject. Deze reist naar Hollywood om extra geld los te peuteren. Met de poducent ontstaat een conflict, waarbij het verschil van films maken in Eu ropa en Amerika inzet is (zondag, Nederland 2, 21.50 uur). Morgenavond op dezelfde zen der 'Used Cars'. Het is een uit bundige komedie over twee broers die elkaar op leven en dood beconcurreren in de handel van tweedehands auto's. De film werd in 1980 gemaakt door Ro bert Zemeckis. Een paar jaar la ter werd deze regisseur echt be roemd met 'Back to the future'. (23.15 uur). Op Duitsland en Engeland twee uitstekende Amerikaanse films van recente makelij. Aller eerst 'Diner' van Barry Le- Wim Wenders. Vinson. Het is een innemend por tret van vijf vrienden in een Amerikaanse provinciestad (Bal- timore) die aan het begin van een carrière of studie staan. Apart soort humor (maandag, Duits land 1, 23.00 uur). Een dag later op BBC 1 'Absence of Malice' van Sydney Pollack, waarin de grenzen van de journalistiek worden afgetast. Een journaliste plaatst een artikel dat een on schuldig man in een kwaad dag licht plaatst. Ze verbergt zich aanvankelijk achter het principe Vrijheid van meningsuiting', maar daarmee raakt ze uiteinde lijk in strijd met haar eigen gewe ten (22.30 uur, dinsdag). 'Glimlach van een zomer nacht' is een klassieke film van Ingmar Bergman. Het is een ele gante klucht, waarin een aantal echtparen tijdens een midzomer nachtfeest stuivertje wisselen. Naar aanleiding hiervan maakte Woody Allen 'A midsummer night's sex comedy' (woensdag, België 2, 20.15 uur). FILMHUIZEN Tweemaal Shakespeare dinsdag bij LAK-Cinema. Begonnen wordt om 20.00 uur met 'King Lear', de verfilming die de Rus Grigori Kozintsev van het toneel stuk maakte. Lear is koning van een land dat hij onder twee doch ters verdeelt, waarbij hij de der de (en zij houdt juist zoveel van haar vader) overslaat. De regis seur roept het beeld op van een onbuigzaam volk en een uitge bluste machthebber- Om 22.00 uur wordt 'The Dresser' vertoond. Die film heeft slechts een indirecte relatie met Shakespeare. Een Engelse to neelgroep sluit zich tijdens de Tweede Wereldoorlog af voor de werkelijkheid en zoekt haar toe vlucht in het drama van Shake speare. Prachtige hoofdrollen van Albert Finney en Tom Cour- tenay. Met de première van 'Malcolm' staat het programma van het Kijkhuis in het teken van de ko medie. Maandag wordt 'Local Hero' van Bill Forsyth vertoond. Een leuke film met ingehouden humor, waarin een Amerikaanse oliemaatschappij een Schots dorpje wil kopen om er olie te kunnen winnen. De botsing tus sen de twee culturen kreeg van Forsyth een licht ironische toets. 'King of Comedy' (dinsdag), is een ondergewaardeerde satire van Martin Scorsese. In de hoofdrol is Robert de Niro een mislukte komiek die graag be roemd wil worden. Niets gaat hem daarvoor te ver. Opmerkelij ke rol van Jerry Lewis. 'Terug naar Oegstgeest' (woensdag), is de verfilming van de gelijknamige roman van Jan Wolkers, waarin de hoofdper soon (Wolkers dus) terugkeert naar zijn geboortedorp. Theo van Gogh deed de regie. Deze drie films worden om 20.00 en 22.15 uur vertoond. In het Filmhuis LVC draait van vandaag tot en met zondag 'A room with a view' van James Ivory. Een volgens Victoriaanse normen opgevoed meisje ont dekt de liefde tijdens een vakan tie in Italië (21.15 uur). In het Lisser filmhuis (geves tigd in cultureel centrum Artopa) draait maandag de Nederlandse film 'Iris'. Monique van de Ven speelt een vrouwelijke veearts die zich in een mannenwereld probeert te handhaven (20.30 uur). Fanny Ardant en Philippe Noiret in 'La Famiglia

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 13