'Zingen is net fietsen,
je verleert het nooit'
Meer soul, minder drums
Nieuwe elpee Carmel:
In gestolen goederen
'Handel' op schoolplein
fWmm
Belangrijke rol Jon Bonjovi op nieuwe LP Cher
'Beter hard-drugs goed aan pakken'
eKvaitNieisfczwiercw'
V.
DONDERDAG 19 NOVEMBER 1987
PAGINA 21
Eindredactie Paul de Tombe
Telefoon 071-144941, toestel 242
'The drum is everything' zong
Carmel op haar eerste elpee, di in
1984 werd uitgebracht. De enige
muzikale begeleiding die ze
daarop gebruikte waren de
drums, de (akoestische) bas en af
en toe een hammond orgel.
De vergelijking met Sade werd
snel gemaakt. Beide vrouwen be
wegen zich in het grensgebied
tussen pop en jazz, maar er zijn
duidelijke verschillen. Sade is de
koele dame van het stel die haar
moties keurig in toom weet te
houden, Carmel daarentegen
heeft veel meer soul en kan ook
beter zingen.
In 1986 verscheen de tweede
langspeler van Carmel getiteld
'The falling'. De plaat werd ge
produceerd door Brian End (ook
producer van onder meer U2,
'The unforgettable fire'). Het ge
luid op deze plaat is wat 'breder'.
Hier en daar duikt een saxofoon
op en ook de keyboards is nieuw.
De prachtige single 'Sally' was
even te horen op Radio 3 maar
haalde de hitparade niet.
'Everybody's got a little...soul'
heet de derde elpee van Carmel.
Mike Thome (ook producer van
de eerste elpee van Carmel) deed
de produktie.
Het grote verschil met de twee
vorige platen is dat de snelle zeer
ritmische stukken zijn verdwe
nen. The drum is blijkbaar niet
everything meer voor Carmel.
Daarvoor in de plaats komt wat
meer soul, zoals de titel al aan
geeft. Het dameskoortje (Bever
ley Skeete Janice Hoyte)
treedt wat vaker op de voor
grond en er zijn wat blazers
(trombone, fluit, trompet) inge
huurd.
Twee nummers op 'Everybo
dy's got a little...soul' zijn compo
sities van bekende jazzmusici, te
weten Herbie Hancock ('Every
little bit' is gebaseerd op 'Canta-
lope island') en Duke Ellington
('Azure'). Met de eerste doet ze
deze maand overigens mee aan
een concert in Parijs, samen met
Carmel.
andere kopstukken als Sting en
Ella Fitzgerald.
Op 'Everybody's got a little-
...soul' is eigenlijk weinig aan te
merken. Alle nummers zijn
mooi, bij vlagen heel mooi, maar
het is jammer dat de eenvoud is
verdwenen (en de snelle, ritmi
sche stukken). Ze had het op
haar eerste elpee zo mooi terug
gebracht tot alleen die stem, die
drums en die bas,! en het klonk
prachtig. Waar ze in 1984 alleen
die twee instrumenten voor no
dig had, daar huurt ze nu bijna
een heel órkest voor in.
ERNA STRAATSMA
Carmel treedt 30 november op
in muziekcentrum Vredenburg
in Utrecht.
LEIDEN - "Als je vandaag vraagt
'hé, heb je een fiets voor me? Dan
kun je er morgen één kopen op
het schoolplein". Een groepje
jongens van een Leidse scholen
gemeenschap weet wel het één
en ander te vertellen over handel
in gestolen spullen op het
schoolplein. "Nee, wij doen daar
zelf niet aan mee", antwoorden
ze eensgezind. Ze zeggen het met
een lach om de mond, zoiets
hang je natuurlijk ook niet aan
de grote klok.
Een van hen beweert dat leer
lingen vaak gestolen spullen aan
elkaar verkopen, een andere ont
kent dat echter weer. "Welnee,
dat komt heel weinig voor".
Kortom, het is vreselijk moeilijk
om erachter te komen wat er
door leerlingen van middelbare
scholen wordt verhandeld en of
zoiets vaak gebeurd. De politie
zegt een paar keer per jaar met
deze 'handel' te maken te krij
gen. Vaak zijn het groepen jonge
ren die in de winkels spullen ste
len, vertelt een woordvoerder
van de politie. Volgens hem hou
den de onderwijzers goed toe
zicht en hebben zij vrij snel door
of er iets aan de hand is op
school.
Vorig jaar kwamen 646 jonge
ren onder de achttien jaar in Lei
den in aanraking met de jeugd
politie voor crimineel gedrag, zo
als winkeldiefstal. Volgens de
Raad voor het filiaal en groot
winkelbedrijf hebben vooral
winkels in de buurt van scholen
veel last van stelende scholieren.
Soms worden er zelfs 'jat'-wed-
strijden gehouden door leerlin
gen, zegt een woordvoeder van
de Raad. "De jongeren weten
ook precies wat ze willen heb
ben. Vooral kleding is in trek".
Een leraar van een LTS in Lei
den wil wel kwijt dat hem af en
toe kleding wordt aangeboden
door een leerling. Eén keer was
dat een dure trui tegen een laag
prijsje. "Dan begrijp je wel waar
dat vandaan komt", zegt hij zelf.
Hij heeft er echter nooit werk
van gemaakt. Ook weet hij dat er
enige tijd terug zweethandjes en
cassettebandjes werden verhan
deld op school.
Een" directielid zegt dat er
slechts één keer zo 'n zaak heeft
gespeeld op school. Daarbij ging
het om een paar jongens die trai
ningspakken verkochten. Daar
bleek, buiten school om, een hele
handel achter te zitten. In dat ge
val werd de jeugdpolitie inge
schakeld. Maar dat was tot nu toe
de enige keer. "Als zoiets vaker
zou gebeuren, dan worden de
spullen buiten de school ver
kocht zodat wij er niets van mer
ken".
r■- .d. ':;-
jHBp T'./'^gSgH
r
IgjHËp-
Ni
IMjmg
F ..JW Iki
Nederlanders staan in het bui
tenland als een ruimdenkend
volkje te boek. Té ruimdenkend,
vooral ten aanzien van het drugs
beleid, vinden veel andere lan
den. Nederland maakt namelijk
onderscheid tussen twee soorten
verdovende middelen: betrekke
lijk lichte als hasj en marihuana
(soft-drugs) en zware, ernstig
verslavende middelen als cocaï
ne en heroïne (hard-drugs). De
handel in soft-drugs wordt oog
luikend toegelaten, de handel in
hard-drugs daarentegen wordt
net zo hard bestreden als elders.
Dat Nederlandse beleid berust
vooral op twee argumenten: het
eerste is dat soft-drugs niet zo ge
vaarlijk zijn, het tweede is dat er
niet voldoende politie is om de
hele drugshandel aan te pakken.
Het is beter om de handel .in le
vensgevaarlijke hard-drugs goed
aan te pakken, dan de handel in
allebei de soorten drugs een
beetje, redeneert Justitie.
Dat vinden veel landen maar
niks. Die stellen dat het gebruik
van soft-drugs wel degelijk ge
vaarlijk is, en dat het roken van
'stickies' op den duur altijd leidt
tot het 'spuiten' van heroïne. In
de Verenigde Staten besteedt
Nancy Reagan - de vrouw van
president Ronald - bijvoorbeeld
enorm veel tijd aan een anti-
drugscampagne. De Amerika-
ACHTERGROND
nen hebben ook al vaak hun woe
de over de Nederlandse aanpak
geuit.
Hetzelfde geldt voor de Duit
sers. Om hun woede te koèlen za
gen ze kans om de Arnhemse
hasjdealer Harm Dost uit zijn
Spaanse gevangenis te halen -
waar hij een straf uitzat voor
drugshandel - om hem vervol
gens in Duitsland tot 10 jaar cel
te veroordelen: hij had ooit in
Arnhem hasj aan Duitsers ver
kocht. Na een taaie juridische
strijd hebben de Duitse rechters
overigens Dost vorige week laten
gaan.
Maar ook de Nederlandse tole
rantie heeft grenzen. In april
werd het 'hasj-museum' in Am
sterdam bijna direct na de ope
ning door de politie gesloten. En
vorige week deed de politie een
inval bij The Bulldog, een keten
van koffieshops waar volgens
Justitie al te openlijk en groot
scheeps hasj werd verkocht. De
handel was daar uitgegroeid tot
een miljoenenzaak. Het bedrijf
had een eigen bakkerij waar 'spa-
ce-cake' (cake met hasj) en hasj-
bonbons werden gemaakt en le
verde door het hele land bestel
lingen af. Dat gaat te ver, ver
klaarde officier van justitie De
Wit de actie.
Maar, liet hij onmiddellijk we
ten, de kleinschalige handel in
soft-drugs laten we verder onge
moeid. Uit wel heel onverwachte
hoek kreeg Nederland het afge
lopen weekeinde steun. De Was
hington Post, een van de meest
vooraanstaande Amerikaanse
kranten, wijdde zondag een arti
kel aan het soft-drugsbeleid in
Nederland. De krant constateer
de dat het gebruik van soft-drugs
in Nederland de afgelopen 15
jaar niet is gestegen, en ook niet
heeft geleid tot een stijging van
het aantal hard-drugsgebruikers.
In de Verenigde Staten daarente
gen, waar ook de hasjhandel te
vuur en te zwaard wordt bestre
den, is het gebruik van soft
drugs juist toegenomen. Mis
schien is dat Nederlandse beleid
dus zo gek nog niet.
SJAAK SMAKMAN
Er zijn te weinig politiemensen
pakken.
In de zomer van 1965 liet ze voor
de eerste keer met sucèes iets
van zich horen. Toen nog aan de
hand van haar man. Nu, 22 jaar,
veel hits en persoonlijke hoogte
en dieptepunten later, is ze er
weer. Als actrice in goede films,
en met een nieuwe elpee. De
Amerikaanse Cher heeft in het
verleden reeds bewezen moeite
loos zonder haar eerste man Son
ny Bono te kunnen. Met hem
vierde ze weliswaar haar belang
rijkste triomfen ('I've got you ba
be', 'Little Man' en 'The beat goes
on'), maar ook zonder hem be
reikte Cher de top van de diver
se, vooral Amerikaanse, hitlad
ders. 'Bang bang', geschreven
door Sonny, was in 1967 haar eer
ste solosucces. Later volgden on
der meer nog 'Gypsy, tramps and
thieves', 'Half breed' en 'Dark
Ladv'.
door
Ruud Ramler
Veelal ging een nieuwe hit ge
paard met weer een ander imago.
Cher veranderde constant. Nu
eens was een zigeunermeisjes,
dan weer ging ze gekleed in een
zeer gewaagd Noormannen-kos
tuum. Cher werd ooit genoemd
bij de vijf slechtst geklede vrou
wen in Amerika. Soms leek ze
rijp voor de goot, maar dan in
eens stond ze weer als 'ster' in de
schijnwerpers.
Een ster lijkt ze ocjk nu weer te
worden. In de film 'Silkwood'
liet Cher naast Meryl Streep zien
over acteertalenten te beschik
ken. Die werden verder uitge
bouwd in 'Mask' en vooral in
'Witches of Eastwick', de rol
prent die momenteel in de bio
scopen draait en waarin Cher
schittert naast Jack Nicholson.
Haar nieuwe plaat is een opmer
kelijk produkt, dat simpelweg
'Cher' heet. Daarop wordt zij
vooral gesteund door de nadruk
kelijk aanwezige Jon Bonjovi.
Het feit dat ze zowel een nieu
we film als een nieuwe elpee
heeft gemaakt stelt Cherlyn
Sarkisian (haar echte naam)
soms voor problemen. In Parijs
en Stockholm stuitte ze op jour
nalisten die liever op 'Witches of
Eastwick' ingingen, omdat de
rolprent in beide steden ju u i ;n
première was gegaan. Cher ,ide
echter alleen over de plaat
en liet de schrijvende pers r! a ai
ders wilde, zonder pard.u
ken.
Ze maakt in haar ka rr. i :tï
chique hotel in Lond. :v u
wanende indruk.-Ze ui i
of ik de elpee wel heb bc ui..!
omdat praten ander- u
zou hebben. Na een be\
antwoord verandert ze a ui
haar houding en speelt ze ini m
de verlegen, inmiddels 41-jarige,
vrouw. Hoe anders ze lean zijn
bewijst ze met de video van haar
nieuwe single 'I've found someo
ne'. In die clip bruist Cher van
energie. Ze is uitdagend en
werpt al haar muzikale en act :-cr-
talenten in de strijd waardoor het
typisch Amerikaanse, nummer
nog meer dynamiek krijgt.
„Toen ik mijn laatste elpee op
nam, bleek Jon Bonjovi in die
studio als schoonmaker te wer
ken. We hebben toen een praatje
aan de bar gemaakt. Ik wist dat
niet meer, maar hij herinnerde
me er aan toen we deze plaat gin
gen opnemen. Hij wilde per se
'Bang bang' opnieuw doen. Hij
had er een nieuw arrangement
van gemaakt. De song klinkt nu
ook anders. Ik vind dat dat nood
zakelijk is als je een oud nummer
nogmaals opneemt. Omdat het
middenstuk langer werd dan het
'origineel, heeft Sonny het voor
we tekst. Hij was erg opgewon
den over de nieuwe versie. Ik
ook, een hoogtepunt van de
plaat. Het origineel stamt uit '67.
Veel mensen die de plaat nu ko
pen, kennen het nummer niet.
Velen dachten zelfs dat Jon
Bonjovi het had geschreven".
Jon Bonjovi maakte overigens
wel een ander nummer voor de
elpee ('We all sleep alone') maar
nog duidelijker is zijn aanwezig
heid te merken op 'Give our love
a fighting chance', dat de herken
bare Bonjovi-sound heeft. „Lo
gisch, want de band doet de ach
tergrondzang". Cher heeft de no
dige componisten/producers
voor haar nieuwste product ge
bruikt. Met name Desmond
Child speeld een belangrijke rol.
„Ik interpreteer de nummers op
mijn manier. Van de muziek op
zich noch de produktionele kant
heb ik weinig kaas gegeten, dus
dat laat ik liever aan anderen
over. Ondanks die vele mede
werkers is het toch mijn elpee ge
worden. Mijn inbreng is duide
lijk herkenbaar. Dat vind ik het
belangrijkste. Beide kanten zijn
heel verschillend. De variatie
van songs is erg groot, maar toch
zorgt mijn stem er voor dat de
5 samen een geheel vor-
Vakantie
„Deze elpee is de beste die ik
heb gemaakt". Dat wordt natuur
lijk vaak gezegd, maar uit de
mond van Cher klinkt het ge
meend. „Ik had heel lang niet in
de studio gewerkt. Ik moest er
nu bij wijze van spreken worden
heengesleept. Het was heel an
ders. Net of ik een tijdje met va
kantie was geweest. Maar het
maken van een plaat is net als
fietsen: je verleert het nooit.
Toen ik eenmaal bezig was,
merkte ik hoezeer ik de studio
had gemist. Ik had de laatste tijd
wel enkele nummers geschre
ven. Dat wil zeggen teksten,
waarbij anderen muziek moes
ten zetten. Ik schreef een num
mer voor Elton John. Eigelijk
wilde ik dat voor mezelf houden,
maar hij pikte het in en zette het
op zijn laatste plaat."
'I've found love' is de eerste
single van de nieuwe elpee. „Het
zou heel makkelijk zijn geweest
om een van Jon's songs te pak
ken. Zijn medewerking is com
mercieel natuurlijk heel aantrek
kelijk. Bewust hebben we daar,
vooralsnog, van afgezien. 'I've
found love' is van Michael Bol
ton, wiens platenmaatschappij
het nummer afkeurde. Ongeloof
lijk". De kracht van dit nummer
is niet in de laatste plaats te dan
ken aan de gitaarsolo van Toto's
Steve Lukather. Cher kent hem
al heel lang, maar wist niet dat hij
zo'n succesvol en veel gevraagd
studiomuzikant is.
Het is lang geleden dat Cher
een hit heeft gehad. Zeker in Eu
ropa waar 'Take me home', haar
laatste Amerikaanse succes,
niets heeft gedaan. „Een hit zou
leuk zijn. Komt die er niet, dan
zal ik er niet wakker van liggen.
Daarvoor heb ik al te veel hoog
te- en dieptepunten meege
maakt. Ik ben nu weer heel be
zig, ja, maar in december krijg ik
rust. Ook tussen 'Mask' en 'Wit
ches of Eastwick' heb ik trou
wens twee jaar niets gedaan. Dus
met die drukte valt het ook wel
Cher verzucht dat ze is veran
derd. Haar roerige leven lijkt in
een rustiger vaarwater te zijn be
land. „Sommige dingen kun je
niet te lang blijven doen. Dan
gaan ze vervelen. Je kunt trou
wens nog zo vaak veranderen, je
stem en interpretatie van muziek
blijven hetzelfde. Jezelf andere
imago's aanmeten is soms nood
zakelijk om het publiek te blij
ven boeien. Een beroemdheid is
nu eenmaal anders dan de 'gewo
ne mensen in de straat'. Je
schept een imago. Zie het als een
schilderij. Je moet er voor zorgen
datje iets doet dat de mensen bij
blijft. Anders blijf je opgesloten
in een hokje. Daarin is geen
ruimte voor verandering of voor
creativiteit".
Vwdirilfatuk m-endertiè- offr tMwlen w
kmws 3f(*M/(e$t\..de meeste 'k (#v Geen shjdaut of
MteüMbaar.. of w m imj miwie (m&w wv
ik h bh Gten vievk
Het is wfen.w/toi.va/fen
deze ker/sf... en weinio-
opstaan/k doe NIEF5
Meer.. w/prs weer...
evi Houoen jullie ookopwtt
zwieren Kond Wh kop!..
zal i k me laten waf de blaatës kmito
kenrttn door Zo'n fan ik ookGewoon
fierfsfdef^ssietje gerend vallen!.
[és kam wcrolt 't
ikvoei i
Wordt vervolgd)