Onderhoudend volkstoneel Ballet in prachtig vormgegeven mysterie Indrukwekkend pianospel Grote gebaren bij eigenwijze 'Ploef 'Byte'interessante hedendaagse muziek Matte voorstelling van Iitteris Sacrum Schrijvers 'Verolme' eisen stopzetting PAGINA 22 KUNST MAANDAG 16 NOVEMBER 1987 Heimwee Muzikale prestatie 'Lingua Musica' Concert door Lingua Musica o.l.v. Jan Hciting m.m.v. Jan Willem Doc- tcr, orgel en portatief en Michèle Dispa, cello. Geboord op 15 novem ber in de Lokhorstkerk. LEIDEN - Sinds februari is Jan Heiting dirigent van Lingua Mu sica, een kamerkoor van ama teurs, dat sinds 1981 reeds drie maal van leider wisselde. Dat is een probleem voor koor én diri gent. Daarom dan ook zorgde Heiting gistermiddag in de Lok horstkerk voor een muzikale prestatie. Was de klankkleur van Lingua Musica vóór de pauze nog wat mat en met weinig hoog tepunten in de programmakeuze uit de Duitse Barok, na de pauze leek het koor meer geladen en sprankelender te zingen, het geen ook gedeeltelijk lag aan het repertoire. Om bij Schütz te beginnen: in de opvallende strofe 'auf dass al le die an ihn glauben' kreeg 'alle' grote aandacht van de componist én van Heiting. Dit had een ver rassend maar soms ook romme lig effect, door het niet altijd te gelijk inzetten van het woord, dat telkens nadrukkelijk aanwe zig was. Het twintigste-eeuwrepertoire begon op een bijzondere wijze. De mannen alléén zongen 'Lass o Welt, O lass mich sein' van Hugo Distier (1908-1942), waarin dui delijk de uitstekende stemkwali- teit van tenoren zowel als bassen naar voren kwam. Hoogtepunt van de middag was 'Die traurige Krönung' van Distier een ballade over een koning die onrechtma tig op de troon klimt door het kind van zijn broeder te doden. Via een visioen in het holst van de nacht gaat hij woordloos en angstig ten onder: zeer sugge stief gezongen met dramatische klankkleurnuances, waarin het aangrijpendste deel door het koor vertolkt werd in 'Da kommt ein seltsam Totenspiel' en in 'dem Könige, des Herze tief er- schrickt'. Bekwame begeleiding werd verzorgd door Jan-Willem Doc- ter op het orgel en Michèle Dispa, cello, die beiden ook solis tisch optraden. LIDY VAN DER SPEK Toer van Schayk: Het Nationaal Ballet met de wereld première van 'Het mythisch voor wendsel' van Toer van Schayk/Béla Bartók, 'Diamonds' (1967) van Geor ge Balanchine/Tjajkovski, 'Vier letz- te Lieder' van Rudi van Dantzig/Ri- chard Strauss (sopraan Young-Hee Kim). Muziektheater Amsterdam, gezien op 13 november. Nog te zien tot en met 29 november. AMSTERDAM - Toer van Schayks nieuwste ballet 'het my thisch voorwendsel', dat afgelo pen vrijdag bij het Nationaal Bal let in première ging, ademt een bizarre, inderdaad mythische sfeer uit. Dat heeft ongetwijfeld te maken met de muziek van Bé- la Bartók: 'Muziek voor strijkers, slagwerk en celesta' uit 1936, die door de bijzondere compositie van instrumenten en ritmes iets surrealistisch krijgt. Van Schayk heeft zo'n surrealisme zeer knap vertaald in zijn choregrafische beelden. Een vijftal dansers komt op met op hun hoofd een chromen staaf van ongeveer twee meter waarmee de dansers verstild door de ruimte bewegen; twee groepen vrouwen en een groep mannen creëren afzonder lijk een eigen dans; een toeldj- Voorstelling: Het Nederlands Volkstoncel met 'Heimwee' van Dolf de Vries. Liedteksten: Tcd de Braak, composities/arrangemen ten: Martin Kcsseler. Regie: Dolf de Vries. Met o.a. Carry Tefsen, Conny Vandcnbosch. Jaap Stobbe c.a. Ge zien op 14 november Leidse Schouwburg. LEIDEN - Het Nederlands Volkstoneel heeft met de nieuw ste produktie de vertrouwde volkse sfeer van de Amsterdam se Jordaan verlaten. 'Heimwee' speelt zich grotendeels af in de Hollandse emigrantengemeen schap in Nieuwzeeland. Cor (Jaap Stobbe) en Annie (Carry Tefsen) arriveren straatarm in het land van belofte. Na zeven tien jaar hard werken en sparen kunnen ze zich goed redden (ge zien de nieuwe ijskast) en hun kinderen Marijke en Piet komen niets tekort. Toch blijft het heimwee naar Holland een dage lijks terugkerend gevoel bij An nie. Wanneer pa en ma hen in de gelegenheid stellen na al die ja ren over te komen, blijkt Neder land toch wel wat veranderd (flats!) en keert de situatie zich om: Annie heeft heimwee naar Nieuwzeeland en de familie keert definitief terug. Schrijver/regisseur Dolf de Vries schreef een zeer herken baar toneelstuk waarin de bij het Volkstoneel gebruikelijke senti menten ruimschoots gepresen teerd worden. Een beproefd re cept maar de vorm is nieuw en verrassend: de personages spe len niet alleen, maar als in een 'monologue interieur' vertellen zij ieder afzonderlijk hun ge dachten aan het publiek. Voor de pauze is het vooral toegespitst op het melancholieke heimwee naar Holland, na de pauze krijgt het heimwee naar Nieuwzeeland een wat ironischere vorm. Nederlan ders en hun gewoonten krijgen er van langs. Die twee sferen ver groten de betrokkenheid van de toeschouwer. De teksten van de liedjes (van Ted de Braak) zijn raak en treffen de essentie van het universele van heimwee ('het gevoel dat al tijd zacht in je huilt en je met nie mand kunt delen'). Er wordt goed en aanstekelijk gezongen en de composities liggen aange naam in het gehoor. In het soort toneel dat Het Ne derlands Volkstoneel wil bren gen, is 'Heimwee' een zeer ge slaagde stap in een nieuwe rich ting: een minder voor de hand liggende vorm en een meer rea- Eliane Rodrigues met Madriaglesco Conny Vandenbosch listisch-psychologische benade ring van de 'typetjes'. Volks toneel blijkt niet per se voorspel baar te hoeven zijn. Een waarlijk genoegzame en onderhoudende avond. INGRID VAN FRANKENHUYZEN Eliane Rodrigues piano, en het Ka merorkest Madrigalesco o.l.v. Henk Briër, m.m.v. het Nederlands Ma drigaalkoor. Werken van Mozart, Villa-Lobos, Rauré en Franck. Voorprogramma door het Marsyas Blazerensemble o.l.v. Hans Stoop cn het Klein Vocaalensemble, lei ding Leny Stevens-Ridderhof. Ge hoord op 14 november in de Stads gehoorzaal. LEIDEN - Dankzij de samen werking met K&O, Streekmu- ziekschool en de Braziliaanse ambassade heeft het Kameror kest Madrigalesco o.l.v. Henk Briër een buitengewoon concert met een veelzijdig programma kunnen verzorgen. Vroege be zoekers - en dat waren er heel wat - konden alvast in de stem ming komen door het voorpro- 'Prettige feestdagen' van Alan Hyckbourn door toneelvereniging Ploef. Met: Willem Willems, Agaath Krijgsman-Bokma, Ursula Lank- hout-Köhler, Ad Lankhout, Wouter Fcrro, Louise van Oostrum-Balleur, Hans van der Veen, Ans Wolters-Jo nas en Vincent Laarhoven. Regie: Bob Hageman. Gezien op 14 november in de Ka pelzaal van K&O, Leiden. LEIDEN - Een extra mogelijk heid om te spelen is een amateur toneelvereniging natuurlijk zeer welkom. Maandenlange voorbe reidingen voor één enkele uit voering blijft enigszins onbevre digend. Begrijpelijk is het dus wel, dat Ploef in de kapelzaal van K&O een extra voorstelling heeft willen geven. Verstandig is het zeker niet geweest. Ploef in een lastig parket: deze ruimte is al nauwelijks geschikt voor toneel manifestaties, laat staan, datje er een groots opgezette produktie als 'Prettige feestdagen' zou kun nen brengen. Het gevolg is dat je de spelers voortdurend ziet worstelen met het veel te kleine speelopper- vlak. De eetkamertafel kon zelfs niet meer op het podium ge plaatst worden en staat nu maar in de zaal, zodat het zicht hierop vanaf rij drie uiterst beperkt moet zijn. Daarbij komt nog, dat regisseur Bob Hageman (van Lit- teris Sacrum) een voorliefde voor veel rekwisieten in gedetail leerd uitgewerkte decors heeft, waardoor de changementen ook te veel tijd kosten. Daardoor maakt de voorstelling helaas een erg rommelige indruk. Ondanks alle kritiek moet ech ter ook gezegd worden, dat Ploef met enthousiaste inzet de moei lijkheden probeert te nen. Soms levert dat een paar leuke scènes op. Aan dat enthou siasme kleeft daarentegen te vens een groot bezwaar: het spel van sommige spelers neigt te sterk naar grote gebaren en kluchtigheid, terwijl dit stuk niet met 'overacting' gebaat is. Niet alleen de kapelzaal krijgt de schuld, Ploef zelf is ook een beetje eigenwijs. Men gebruikt de tekstuitgave van de Haagse Comedie-produktie uit 1983. Daarin staat op bladzijde veer tien in de decorbeschrijving: "....en kijkt naar de televisie die buiten het zicht van het publiek staat". Televisiebeelden krijgen we dus niet te zien. Waarom dan toch met zo veel ruimtegebrek dat televisietoestel op toneel zet- WIJNAND ZEILSTRA ten? LEIDEN - Dat het de laatste tijd vrij rustig is op het front van de 'nieuwe' geïmproviseerde mu ziek is aan geen enkele twijfel on derhevig, maar als er dan einde lijk iets avontuurlijks te beluiste ren valt, blijft het Leidse publiek en masse weg. Bij Byte wordt on der leiding van Maartje ten Hoorn en Gene Carl een interes sante samensmelting van elek tronische akoestische müziek gemaakt, niet perfect maar wel volwassen. De geschreven delen van de composities waren verre weg in de meerderheid en maak ten economisch gebruik van ge luidsbanden die soms een weinig opvallende functie vervulden als achtergrondmateriaal, dan weer een centrale plaats innamen in het klankspectrum. Het totale geluid was altijd doorzichtig en overzichtelijk, iets wat niet van zelfsprekend is bij combinaties van elektronica en traditionele instrumenten. De stukken van Ten Hoorn en Carl bevatten veel onverwachte wendingen zonder op geforceerd sleutelwerk te lijken. Carl's aan deel was iets minder speels dan dat van Ten Hoorn, iets wat tot uiting kwam in het optreden van beiden als instrumentalist. De toetsenspeler klonk duidelijk als een formele uitvoerende compo nist in de traditie van de zoge naamde serieuze muziek, terwijl de violiste wat duidelijker haar speelplezier etaleerde. In alle stukken was een centrale rol toe bedacht aan slagwerker Michael Vatcher die op zowel elektro nisch als 'gewoon' materiaal voor veel dramatiek kon zorgen. Het is wel leuk om in hetzelfde con cert te kunnen genieten van strakke patronen op elektroni sche drums en dreigend gerom mel op een metalen doos. Voor de beide blazers, Mariëtte Roup- pe van der Voort en Peter van Bergen, waren veel staccato en semblepartijen uitgeschreven zonder dat er nu veel gebruik was gemaakt van de klankmoge lijkheden die verschillend ge stemde saxofoons bieden. Alleen in de weinige soli konden de bla zers, in het bijzonder Van Ber gen, de ingebouwde potentie voor dynamiek en spanning ten volle benutten. Ook ditmaal viel Van Bergens zelfverzekerde spel op. Byte is de interessantste nieu we verschijning in Nederland op het gebied tussen de hedendaag se geïmproviseerde muziek. De muziek van Byte, zoals dat hoort bij wat origineel is prikkelt de fantasie. KEN VOS gramma, verzorgd door twee en sembles van de Streekmuziek- school. Het Marsyas Blazersen semble o.l.v. Hans Stoop voerde in voortreffelijk samenspel enke le van die typische lichtvoetige blazersmuziekjes uit, die be drieglijk eenvoudig klinken maar dat allerminst zijn. Om in een zaal met geroezemoes en bin nenkomers zo geconcentreerd en verzorgd met elkaar te musi ceren is een niet geringe presta tie, waarbij enkele overigens kleine schoonheidsfoutjes vol strekt in het niet vallen. Even verzorgd en stijlvol klonken de drie Nocturnes van Mozart ge zongen door het Vocaalensem ble van de muziekschool met be geleiding van een strijktrio. Het eigenlijke programma werd geopend door Madrigales co met twee Marsen K.V. 335 als wegbereider voor de hoofdper soon van dit concert, Eliane Ro drigues. Na de laatste tonen van het Jeunehommeconcert van Mozart K.V. 271 was duidelijk dat zij tot de groten kan gaan be horen. Haar spel is pittig en ge nuanceerd met een subtiel pia nissimo, doordacht en doorleefd; elke noot geeft ze betekenis en kleur in de context van het ge heel (tweede deel!). Cadenzen worden uitgetild boven tech nisch kunnen alleen, en de ver borgen humor in het laatste deel, soms slechts in een enkele wen ding of een enkele noot verstopt, wordt hoorbaar gemaakt. Zelfs de gewaagde vertraging in het laatste presto werd geen anticli max maar een vondst, die de te rugkeer van het spirituele rondo thema des te verrassender deed uitkomen. Madrigalesco ver zorgde een nauwsluitende en overeenkomstige begeleiding die de pianiste in staat stelde vrij uit te spelen. Na de pauze keerde Eliane Ro drigues terug met drie werken van Heitor Villa-Lobos. Zoals zij de zaal meedeelde droeg zij de uitvoering van Alma Brasileira, Sandades Selvas Brasileiras I en II en Impressoes Seresteiras op aan de sponsors die dit concert mede mogelijk gemaakt hadden. Ook hierin spreidde zij een in drukwekkende pianistiek ten toon. Pas na een toegift, Praeam- bulum uit Partita V van Bach, moest het publiek haar tenslotte wel laten gaan. Het concert werd besloten met een uitvoering van het Ave Ver- urn van Mozart, de Cantique de Jean Racine van Fauré en Psalm 150 van Franck, fraai en met gro te intensiteit gezongen en ge speeld. Zonder de vele medewer kenden aan dit voortreffelijke concert tekort te doen was de Mozart-vertolking van Eliane Rodrigues een absoluut hoogte punt, een uitvoering die je bij blijft. MIES ALBARDA Fragment uit Toer van Schayks ballet 'Het mytische voorwendsel'. kende moeder laat haar dochter over aan haar geliefde in een prachtig duet; het ensemble danst synchroon en individueel; dansers dragen vleugels, etc. etc. Zoveel afwisseling als er in de sfeer van de muziek zit, zoveel af wisseling brengt Van Schayk aan in de beelden en het bewe gingsarsenaal. Tegenstellingen als individu en groep, abstractie en concreetheid, klassieke en moderne bewegingen, verstilling en dynamiek krijgen gestalte in een bijna ongrijpbare en ver vreemdende choreografie, waar van de betekenis je eigenlijk voortdurend ontglipt. 'Hét my thisch voorwendsel' is zeer asso ciatief maar ook zeer gestructu reerd. En net als de choreografie en de muziek is het decor van een onbenoembaar soort myste rie: door de telkens veranderen de belichting krijgt het decor een wisselende betekenis en functie. Ik bleef er gebiologeerd naar kij ken. Van Schayk is er in ge slaagd in een harmonieuze to taalcompositie de verschillende disciplines te versmelten, zodat het nergens voorspelbaar wordt en altijd fascinerend blijft. Op het programma stonden verder twee reprises: 'Diamonds' (1967) van George Balanchine, erfgenaam van de 19e eeuwse ro mantische danstraditie, en 'Vier (foto Jorge Fatauros) letzte Lieder' van Rudi van Dant- zig uit 1977. Wie van puur roman- tisch-klassiek ballet houdt komt voor een volle honderd procent aan zijn trekken. 'Diamonds' fon kelt en schittert dat het een lust is, maar het is wel een enorme slagroomtaart waarvan ik na één punt wel genoeg heb gehad. 'Vier letzte Lieder' is een ballet rond gevoelens als melancholie, verlangen, weemoed en een na derende dood, maar door het ge bruik van versleten symbolen en clichés is het wat oppervlakkig. 'Bedrog' van Harold Pinter door to neelvereniging Litteris Sacrum. Met: Marijke Heestermans, Joop Se- gaar, Rigo van Meer en Kees Schut te. Regie: Kees Schutte. Vertaling: Gerrit Kouwenaar. Toneelbeeld: Marianne de Groot, Bob Hageman. Gezien op 15 november in de Leidse Schouwburg. Op 21 november te zien in de Muzenhof. Leiderdorp. LEIDEN - Kroeg, studeerkamer, flat, woonkamer, hotelkamer, restaurant, slaapkamer - het zijn de plaatsen van handeling in 'Be drog' van Pinter. De toneelbeeld- ontwerpers van Litteris hebben met meubels en enkele zetstuk ken geprobeerd om de sfeer van die afzonderlijke ruimtes te schetsen. Daaraan zit een - overi gens niet gemakkelijk op te los sen - groot nadeel vast: er zijn vrij veel changementen, die nu eenmaal de nodige tijd kosten, hoewel ze efficiënt zijn aange pakt. Een aanvaardbare verhou ding tussen changement en speelscènes is hier echter zoek geraakt, omdat de negen speels cènes steeds hooguit vijf a tien minuten duren. Het verstoort het ritme van de voorstelling, dat juist bij Pinters stukken van we-» zenlijke betekenis is. De verschillende scènes laten als flash-backs zien, hoe de ruim zeven jaar durende buitenechte lijke verhouding van Emma en Jerry zich heeft ontwikkeld. Dat gebeurt terugblikkend, het stuk begint anderhalf jaar na het ver breken van de relatie, en eindigt met de eerste toenaderingspo ging van Jerry. Tussen hen staat Robert - de echtgenoot van Em ma en een goede vriend van Jer ry. De fragmentarische structuur van dit vijf kwartier durende stuk maakt het extra moeilijk om een spanningslijn op te bouwen en vooral ook om dat-spannings element vast te houden. Het ge heel is trouwens aanmerkelijk minder raadselachtig dan we van Pinters werk gewend zijn. Ligt dat aan het stuk of aan het spel, of is het een combinatie van bei de factoren? Het is moeilijk te zeggen. De befaamde Pinteriaan- se spanning ontbreekt in elk ge val - de voorstelling blijft erg mat en kabbelt voort. De spelers zoeken het vooral in een voorname speelstijl. Ze mik ken op een ingehouden en hy- perbeschaafde spreektoon. Het blijft een kwestie van smaak, maar is in dit geval verdedigbaar. Wat gaat er echter achter die ge sproken taallaag schuil? Pas als die vraag steeds door je hoofd speelt, gaat er een suggestieve kracht van het stuk uit. Dat is nu niet het geval. WIJNAND ZEILSTRA DEN HAAG (ANP) - De schrijvers van het toneelstuk Verolme', dat op het ogenblik door 'Het Gebeu ren' in Den Haag wordt gespeeld, willen dat de opvoering onmidde- lijk wordt gestaakt. De auteurs, J. Hendrikx en H. Münsterman vin den dat 'Het Gebeuren' hun toneel stuk dusdanig heeft verminkt dat er 'onredelijke schade' ontstaat door het op deze manier uitbren gen van een voorstelling onder hun naam. Via advocaat mr. P. van den Heuvel dreigen zij „Het Gebeuren" met een kort geding. Dat hebben de auteurs vrijdag morgen aan 'Het Gebeuren' meege deeld. Verolme ging eind oktober in première. Het werd gepresen teerd als een „mythologische be handeling van het leven van een groot industrieel", en „een droef treurspel waar om gelachen kan worden". Volgens de schrijvers heeft het toneelgezelschap ruim 60 procent van de teksten weggelaten, zonder daar iets anders voor in de plaats te stellen dan „schier eindeloze toe voegingen door onbekende der den". Dat „doet pijn aan onze oren", aldus de auteurs. Weglaten van tekst is geen ramp, tekst is niet heilig, we zijn geen schriftgeleer den, mits andere „tekendragers als beweging, beeld, en minimiek" de weggelaten woorden overnemen. Zelfs met de toegevoegde tekst is het verhaal echter niet meer te volgen, zo menen de schrij vers. Volgens hen worden zij aan gekeken op het resultaat. Zij spre ken van recensies die op hun beurt weer melding zouden maken van „abonimabele teksten". Volgens Van den Heuvel is het artistieke eindprodukt van de au teurs zodanig verminkt dat zij het recht hebben stopzetting te eisen. Actieconcert in Den Haag Ned. Ph. Orkest zoekt sponsors AMSTERDAM (ANP) - Het Nederlands Philharmonisch Orkest verwacht genoeg sponsors te kunnen vinden voor de verbouwing van de Beurs van Berlage in Amsterdam tot het 'eigen huis' van dit orkest. Een groot aantal bedrijven en instellingen wordt dezer dagen gevraagd om financiële steun. Het streefbedrag is 2,8 mihoen gulden. De Beurs van Berlage wordt momenteel verbouwd tot het eigen mu ziekcentrum van het NPhO. Er komt onder meer een concertzaal voor 700 tot 1.000 bezoekers met daarnaast een kleine zaal. Het openingsconcert in de nieuwe zaal is 14 april 1988. Het orkest speelt dan onder leiding van gastdirigent Kobayashi. Het NPhO acht het klimaat voor sponsoring 'gunstig'. GRONINGEN/DEN HAAG (GPD) - De twee bedreigde noordelijke symfonie-orkesten gaan donder dag in de nieuwe Haagse Dr. Anton Philipszaal gezamenlijk een con cert geven voor de leden van de Tweede Kamer. Het concert van het Noordelijk Filharmonisch Or kest en het Frysk Orkest begint meteen na een kamerhoorzitting over de orkestensanering. Het is de bedoeling dat een groot deel van de 1800 plaatsen tellende zaal worden gevuld met noordelijke bestuur ders en sympathisanten van de twee orkesten. Voor de laatsten worden speciale treinen ingezet. Minister Brinkman kondigde in zijn recente Kunstenplan de ophef fing van het FO en het NFO aan. Er zou daarna één nieuw, veel kleiner orkest moeten komen. De noorde lijke overheden en de twee orkes ten bepleiten de instandhouding van twee orkesten met gezamenlijk 110 musici, die onder één bestuur en één stichting nauw moeten sa menwerken. VOOR MEER KUNST ZIE PAGINA 11 Stralende koorzang bij 'William Byrd' Concert door het William Byrd Vocaal Ensemble o.l.v. Nico van der Meel, m.m.v. het Nederlands Gitaarduo, bestaande uit Juun Voorhoeve en Erik Otte. Gehoord op 14 november in de Lokhorst- kerk. LEIDEN - Wellicht door het zeer drukke concertprogram ma van deze maand waren er zaterdagavond te weinig luiste raars in de Lokhorstkerk, waar het William Byrd-ensemble, ge combineerd met het Neder lands Gitaarduo, een prachtige uitvoering gaf. De klank van dit kamerkoor is bijzonder te noe men, stralend en zeer expres sief. Van der Meel heeft niet het prototype van het 'English Choir' voor ogen, waar de bijna steriele homogeniteit hoogtij kan vieren. Integendeel, Van der Meel neemt veel meer de emotionaliteit als uitgangs punt, en door zijn bekwaam di rigeren én natuurlijk door het goede stemmateriaal vormt zich onder zijn handen tóch een perfecte eenheid van klank, die wars is van steriliteit. Al direct te horen in de bewogen inzet van twee sopranen 'Tu as tout seul' van J.P. Sweelinck, één van de twee enigszins navrant gezongen liedjes van deze com ponist. 'Five Flowersongs' van Brit ten begint met de narcis in het ochtendgloren en eindigt ei genlijk bij het vierde lied over de teunisbloem als de zon on dergaat, door het koor zeer sfeervol, de melodiebogen uit buitend, gezongen. Het vijfde lied, een ballade, gaat over een man die groene brem hakt en een luie zoon die een mooie vrouw trouwt. De 'Green broom' is de rode draad door het verhaal wat op alle fronten wordt uitgebuit, schitterend veelstemmig, gescandeerd her haald en herhaald. Na de pauze een twintigste-eeuwprogram- ma, waarin Kodaly en Dallapic- cola een vermeldenswaardige plaats innamen. Kodaly om de grote droefenis, die Van der Meel zo hevig liet uitkomen in de twee liederen over de dood, door gelaten en melancholi sche passages op schrille disso nanten te laten volgen, bepaald geen makkelijke interpretatie al ligt d'ie gedeeltelijk besloten in de compositie. Dallapiccola om zijn geestige en ironische teksten gebonden aan een flit sende, soms zesstemmige toon zetting op beeldende wijze uit gevoerd als 'una diavola infer nale, una zucca senza sale', als een helse feeks en een kip zon der kop. Het Nederlands Gitaarduo speelde als aardig in termezzo o.a. 'Attaca' van J. Bons, een felle aanval op de saaie salonmuziek uit de vorige eeuw, geestig vertolkt door Juun Voorhoeve en Erik Otte. LIDY VAN DER SPEK LEIDEN - 'Lezende in Leningrad'. Zo noemde Lei- denaar Herman Vriezen boven staande foto, waarmee hij een fotowedstrijd van de Leidse vrouwenboekhandel Gaia won. Afgelopen zaterdag werd hem daarvoor in de winkel in Pie- terskerkchoorsteeg de eerste prijs overhandigd. De wed strijd was uitgeschreven in het kader van de Vrouwenboeken week en had als thema 'Vrou wen en boeken'. Een opdracht waaraan Vriezen zich dus over duidelijk heeft gehouden. De ju ry kende de tweede plaats toe aan C. Nuland-Van Halm uit Noordwijkerhout en wees Lei- denaar John van Schie als der de prijswinnaar aan. Gaia heeft een tentoonstelling inge richt van ingezonden foto's.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 22