DU
Jack Nicholson als
de duivelse verwenner
Rohmer maakt van vierluik verfrissende zedenschets
Ingmar Bergman: autobiograaf met durf
VRIJDAG 13 NOVEMBER 1987
PAGINA 23
BIOSCOPEN
TELEVISIE
m i m W m m t- - 4 m m
(OP)NIEUW
'Witches of Eastwick' - Lido, Lei-
'One flew over the cuckoo's nest' - net
als de vorige film met Jack Nicholson
in de hoofdrol, Greenway, Voorscho-
'Blind Date' - geslaagde komedie met
Bruce Willis, City, Katwijk
BLIJVERS
'Full Metal Jacket' - Stanley Ku
bieks visie op de Vietnam-oorlog met
ijzingwekkend slot, Luxor, Leiden
'Outrageous Fortune' - Bette Milder
middelpunt in hilarische komedie,
City, Katwijk
'Rendez Vous' - film van Franse regis
seur André Techiné, Trianon, Leiden
'Nine and a half weeks* - erotisch
werkje gegoten in één lange video
clip, Trianon, Leiden
'Hector' - leuke Urbanus redt nogal
knullig filmpje, Lido, Leiden en Euro,
Alphen
'Robocop' - robot-agent maakt Det
roit weer veilig in eerste Amerikaanse
film van Paul Verhoeven, Euro, Al
phen en City, Katwijk
'The Untouchables' - spannende,
goed gespeelde en fraai ogende mis
daadfilm, gebaseerd op oude tv-serie,
Lido, Leiden
'Who's that girl' - vraag waarop maar
één antwoord mogelijk is: Madonna,
Lido, Leiden en Euro, Alphen
'Een maand later' - Monique van de
Ven en Renée Soutendijk spelen rol
lenspel, Lido, Leiden en Euro, Aphen
'Beverly Hills Cop 2' - de politiepet
past Eddie Murphy best, Lido, Leiden
en Euro, Alphen
'The Living Daylights' - de nieuwe
Bond neemt het op tegen Jeroen
Krabbé, Greenway, Voorschoten
SEKSFILMS
'Beverly Hills Cox' - Rex, Leiden
NACHTFILMS
'Beverly Hills Cox' - Rex, Leiden
'Hector' - Euro, Alphen
'Een vrouw voor elke wens' - Euro, Al
phen
'Lovers Lane' - Euro, Alphen
'Robocop' - Euro, Alphen
DEN HAAG
'The Untouchables' - Asta (463500),
16 jr.
'Hector', Asta, al.
'Raisng Arizona', Asta, al.
'Havinck' - Babyion (471656), al
'Full Metal Jacket' - Babylon, 16 jr.
'Een maand later' - Babyion, al.
'Who's that girl' - Cineac (630637), al.
'Robocop' - Cineac, 16 jr.
'Something Wild' - Cineac, al.
'Witches of Eastwick' - Metropole
(456756), al.
'Radio Days' - Metropole, al.
'Crimes of the heart' - Metropole, 12 jr.
'Secret of my success' - Metropole, al.
'Zoeken naar Eileen' - Metropole, 12
jr.
'Beverly Hills Cop 2' - Odeon (462400),
al.
'The Living Daylights' - Odeon, al.
'Making Mr. Right' - Odeon, al.
'Robocop' - Odeon, 16 jr.
'Blind Date' - Studio 656402), al.
'Outrageous Fortune' - Studio, 16 jr.
'84 Charing Cross Road' - Studio, 16 jr.
AMSTERDAM
'Hector' - Alfa (278806), al.
'Een maand later' - Alfa, al.
'Raising Arizona' - Alfa, al.
'Radio Days' - Alhambra (233192), al.
'Crimes of the heart'- Alhambra, 12 jr.
"Die Untouchables' - Bellevue Cine
rama (234876), 16 jr.
•'Havinck' - Cinerama, al.
'Full Metal Jacket' - Calypso (234876),
16 jr.
'Crazy Love' - Calypso, al.
'Outrageous Fortune' - Cinecenter
(236615), al.
'Max, my love' - Cinecenter, 16 jr.
'Working Girls' - Cinecenter, 16 jr.
'Radio Days' - Cinecenter, al.
'Zjoek' - Cinecenter, 16 jr.
'Beverly Hills Cop 2' - Cinema Int.
(15124), al.
'Witches of Eastwick' - Cinema Int.,
al.
'Mannequin' - City (234579), al.
'Making Mr. Right' - City, al.
'Robocop' - City, 16 jr.
'Lethal Weapon' - City, 16 jr.
'Living Daylights' - City, al.
'Zoeken naar Eileen' - City, 12 jr.
'Something Wild' - City, 12 jr.
'Crazy' Love' - Kriterion (2317080), 16
jr.
'Alamo Bay' - Kriterion, 16 jr.
'Girls of the night' - Parisien (246540),
18 jr.
'Pruimebloesem' - Parisien, 18 jr.
'La Famiglia' - The Movies (245790),
16 jr.
'84 Charing Cross Road' - The Movies,
16 jr.
'La Mitad del Cielo' - The Movies, 16
'Witches of Eastwick' - Tuschinski, al.
'Naam van de roos' - Tuschinski
(262633), al.
'Blind Date' - Tuschinski, al.
'Radio Days' - Tuschinski, al.
'Secret of my success' - Tuschinski,
al.
'Beverly Hills Cop 2' - Tuschinski, al.
'Livng Daylights' - Tuschinski Cineac
(243639), al.
'Havinck' - De Uitkijk (237460), 16 jr.
Wie donderdag een beetje vroeg
uit de veren is, vrij heeft en een
moeilijke film niet schuwt, kan
om 10.00 uur op Duitsland 1
'Charlotte' zien. Het is een film
van Frans Weisz die nu zoveel
succes heeft met 'Havinck'. Hier
in wordt het verhaal verteld van
een joodse schilderes die aan
vankelijk ontsnapt aan de Nazi's,
maar later toch wordt gepakt en
in Auschwitz om het leven
kwam. De schilderijen die
Charlotte in haar korte leven
maakte, getuigen van het joodse
drama. Hoofdrollen van Birgit
Doll en Derek Jacobi.
Op een iets passender tijdstip
wordt woensdagavond 'Asphalt
Jungle' uitgezonden: 20.15 uur.
Een knappe misdaadfilm van
John Huston met Sterling Hay-
den in de hoofdrol. In één van de
bijrollen is Marilyn Monroe op
vallend aanwezig. Dezelfde dag
om 17.30 uur op Duitsland 1
'Yentl' van en met Barbra Streis
and. Vooral een vehikel voor de
ster zelf, waarin ze ook overtuigt
als een meisje dat zich in Oost-
Europa voordoet als jongetje om
hogerop in de maatschappij te
komen.
In de Woody Allen-reeks op
BBC 2 is maandagavond om
22.00 uur 'Bananas' te zien. Eén
van de eerste Allen-films, waarin
hij zichzelf een centrale rol geeft
in een Zuidamerikaanse revolu
tie. In de Eric Rohmer-reeks op
België Frans dinsdagavond
'Pauline a la plage'. Een jeugdig
meisje begeleidt haar tante op
een strandvakantie, waar tante in
vuur en vlam raakt voor een cy-
John Huston - regisseur van
'Asphalt Jungle'. (archieffoto)
nische schrijver. Pauline slaat
het met verbazing gade (22.35
uur).
Op BBC 2 morgenavond 'Sen-
so' van Luchinö Visconti. Een
historische liefdestragedie,
waarin Alida Valli een patriotti
sche gravin speelt, die verliefd
wordt op een luitenant van het
Oostenrijkse bezettingsleger.
Visconti brak hiermee met het
neo-realisme.. Pas jaren later
werd 'Senso' erkend als een mijl
paal in zijn oeuvre (22.50 uur).
'The witches of Eastwick'; regie: George
Miller; hoofdrollen: Cher, Michelle Pfeif
fer, Susan Sarandon en Jack Nicholson;
theater: Lido Leiden
Met duivels genoegen zet Jack Ni
cholson het plaatsje Eastwick op
stelten. Meestal krijgen duivels in
films meteen met uitdrijvers te ma
ken ('The Exorcist'), maar in 'The
witches of Eastwick' krijgt het
Kwaad alle tijd om de zonnige zijde
van de zonde te tonen.
In het suffige plaats Eastwick,
waar het godsbesef nog een stevige
greep op de gemeenschap heeft,
dagdromen drie ongetrouwde da
mes van een opwindende man.
Voor die rollen hebben de filmma
kers Cher, Susan Sarandon en Mi
chelle Pfeiffer weten te strikken.
Zo is 'Witches of Eastwick' dus een
beetje voor elck wat wils, want die
combinatie nodigt mannen uit naar
dromenland. Enfin, de hemel be
trekt, het onweer dondert en hun
wens wordt verhoord: de heksen
van Eastwick krijgen hun droom
prins.
Darryl Van Horne heet de vreem
deling die de dames een voor een
het hof maakt en onder de sluier
van een gezellig gezin weinig min
der dan een harem begint. Daarvan
spreekt heel Eastwick schande.
Eén vrouw beseft dat dit het werk
van de duivel moet zijn en dat
wordt haar op gruwelijke wijze fa
taal. Zoals er ook een einde komt
aan alle verderfelijke lol als de da
mes toch nog tot uitdrijving beslui
ten.
Het verhaal is net zo snel verteld
als de film voor mijn gevoel voorbij
was. Dat kun je positief en negatief
uitleggen, en in beide gevallen is
daarvoor wat te zeggen. 'The wit
ches of Eastwick' is dun vermaak.
Alsof je in een suikerspin bijt. Be
loofd wordt zoiets als een botsing
der de seksen, maar de verfilming
van John Updikes gelijknamige
boek kan dat niet echt waarmaken.
Hoeft dat ook niet, want de film is
toch vooral bedoeld als amuse
ment en dat laat zich slecht verdra
gen met een boodschap.
Dat 'The witches of Eastwick'
zich zo licht laat consumeren, kan
ook als een compliment worden
uitgelegd: je verveelt je geen mo
ment. Nergens wordt gelukkig de
schaterlach gezocht. Waarom ook
als een glimlach al voldoet. In de
rol van sardonische charmeur is
het vooral Jack Nicholson die de
lachers op zijn hand krijgt en het
zichtbare plezier waarmee de film
is gemaakt, werkt beslist aansteke
lijk.
BART JUNGMANN
Darryl Van Home (Jack Nichol
son) heeft een luxueus huis betrok
ken in Eastwickcompleet met bin
nenbad. Daar laat hij zich verwen
nen door één van zijn drie vrien
dinnen, Jane Spofford (Susan Sa
randon). (foto pr)
Nadat Rohmer zijn publiek de
sensatie van dit moment heeft la
ten meebeleven, verplaatsen we
ons naar Parijs waar Reinette in
middels bij Mirabelle is ingetrok
ken. 'Le gargon de café' is een zeer
rake schets van een onenigheid
met een onvriendelijke ober, die
Mirabelle ervan verdenkt niet te
willen betalen. Wanneer Mirabelle
hem bestraft door inderdaad niet te
betalen, gaat Reinette de volgende
dag terug om alsnog het kopje kof
fie af te rekenen.
De vraag hoe een individu zich in
de hedendaagse maatschappij
ethisch correct gedraagt, wordt
nog nadrukkelijker gesteld in het
derde verhaal. De een helpt een
winkeldievegge uit de problemen
en komt zo in het bezit van een tas
vol heerlijke, maar gestolen delica
tessen, terwijl de ander in de more
le problemen komt als ze wordt ge
confronteerd met een oplichtster
op het station. In het laatste ver
haal hebben beide dametjes een fi
losofisch evenwicht gevonden en
lichten ze met vereende krachten
een weinig ethisch handelende ga
leriehouder op.
Rohmer is er wederom in ge
slaagd met zeer beperkte middelen
een interessante zedenschets te ge
ven, die dit keer bovendien een
grotere amusementswaarde heeft
dan in het verleden wel het geval is
geweest.
LEONARD ENGEL
Ingmar Bergman. (archieffoto)
"Ik begon onmiddellijk te huilen,
kreeg op mijn duvel, verdween on
der de tafel, waar ik verder raasde,
kreeg te horen dat ik in ieder geval
mijn mond moest houden, holde
naar de kinderkamer, vloekte en
tierde, wilde weglopen, viel ten
slotte van verdriet in slaap".
Kerstmis in huize Bergman. Va
der had zijn domineesjasje verruild
voor zijn rookjasje, was in zijn vro
lijkste humeur en hield een berijm
de toespraak tot de gasten. Na het
ontbijt in de vroege ochtend ging
iedereen weer naar bed, bij de mid-
dagkoffie begon het al Scandina
visch te schemeren, een paar vrien
den musiceerden wat en bij het
avondeten kwamen eindelijk de
cadeaus op tafel. In het midden
stond de cinematograaf te pron
ken.
Maar die ging aan de neus van
Ingmar voorbij. "Het was mijn
broer die hem kreeg", en Ingmar
ontstak in razernij. Midden in de
nacht ontwaakte hij. "Ik wekte
mijn broer en stelde hem een ruil
voor. Ik bood hem mijn honderd
tinnen soldaten aan voor de" cine
matograaf. Omdat Dag een groot
leger had en altijd in krijgslustige
ondernemingen was verwikkeld,
kwam de afspraak tot beider tevre
denheid tot stand".
Het begin van twee uiteenlopen
de carrières. Dag Bergman richtte
een aantal jaar later de Zweedse na
zi-partij op, Ingmar Bergman werd
toneel- en filmregisseur. Een jaar
voordat hij zijn laterna magica (to
verlantaarn) verkreeg, was Ingmar
voor het eerst naar de bioscoop ge
weest. "Ik werd getroffen door een
koorts die nooit meer over is ge
gaan".
Aan de vooravond van zijn ze
ventigste verjaardag heeft Ingmgar
Bergman over die koorts een boek
geschreven. Een autobiografie in
de ware zin des woords. Bergman
laat geen onderwerp onbesproken,
ook niet zijn overhaaste vertrek uit
Zweden na problemen met de be
lastingen. En hij geeft een fraai ge
formuleerd inzicht in zijn ziel. Hoe
die werd gevormd in zijn kinderja
ren en hoe hij daar zelf weer vorm
aan gaf in zijn theaterbewerkingen
en vooral in zijn films.
'Fanny och Alexander', zijn af-
scheidsfilm vier jaar geleden, is
daarvan het bekendste en duide
lijkste voorbeeld. Het contrast tus
sen de behagelijke gezelligheid bij
grootmoeder en het rigide domi
neesmilieu hoef je niet eens tussen
de regels te zoeken, het staat er ge-
Bergman heeft daarbij voor een
vorm gekozen, waarin hij zichzelf
als het ware voor de spiegel plaatst.
Anekdotische herinneringen uit
zijn jeugd sluiten naadloos aan bij
het leven als volwassene. Zoals zijn
films scherpe karakterstudies wa
ren (soms doeltreffend, soms zeur
derig), zo spaart hij nu zichzelf
evenmin. Over zijn omgang met
vrouwen, die hij - kinderen of
geen kinderen - zonder veel scru
pules achterliet, schrijft hij be
schaamd: "Ik herken mezelf haast
niet".
En ook tegenover zijn werk staat
hij zeker niet kritiekloos. Hij er
kent ruiterlijk de mislukkingen en
buigt deemoedig het hoofd voor
het meesterschap van Andrej Tark-
ovski. "Hij was de grootste van ons
allemaal. Een ziener die zijn visioe
nen heeft weten te ensceneren in
het moeilijkste maar ook het gewil
ligste van alle media. Ik heb mijn
leven lang staan kloppen op de
deuren van de vertrekken, waarin
hij zich zo vanzelfsprekend be
vindt. Een doodenkele keer is het
mij gelukt naar binnen te sluipen,
maar de meeste van mijn bewuste
inspanningen zijn geëndigd in ge
nante mislukkingen". Voorbeel
den noemt hij ook: 'Het Slangeei'
en 'Van aangezicht tot aangezicht'
(in de vertaling van Karst Wouds
tra ten onrechte 'Gelaat tegen Ge
laat' genoemd)
Wie zichzelf een spiegel voor
houdt, moet rekening houden met
onaangename verrassingen. Een
autobiograaf moet de durf hebben
dat op te schrijven. Ingmar Berg
man had die durf.
BART JUNGMANN
'Laterna Magica' - Ingmar Bergman
(Mculenhoff); ƒ37,50.
'Quatre aventures de Reinette et Mira
belle'; regie Eric Rohmer; hoofdrollen:
Joëlle Miquel, Jessica Forde en Marie
Rivière; theater: Kijkhuis, Leiden.
Wie de films van Eric Rohmer zo
langzamerhand wel denkt te heb
ben gezien, moet zich toch laten
verrassen door 'Quatre aventures
de Reinette et Mirabelle'. Het is zijn
zoveelste film over de dagelijkse
beslommeringen van nog net niet
volwassen meisjes, maar dit keer is
er meer ruimte voor ironie en hu
mor. Ik moet toegeven dat dit in
het oeuvre van deze onwaarschijn
lijk produktieve cineast een vera
deming is.
Rohmer mag dan in de kring van
vakgenoten en de kritie' grote
waardering rekenen, het A ge
heel verbazingwekkend wanneer
menig toeschouwer gauw genoeg
krijgt van het eindeloos geklets
van verwende meiskes en irritante
juffies die steevast zijn films bevol
ken. Het aardige van Reinette en
Mirabelle is dat zij zich nu eens niet
bekommeren om het kiezen van de
ware Jacob. Geen vervelend ge
zeur over relaties, maar het zoeken
naar praktische antwoorden op
vragen over goed en kwaad staat
centraal in de vier verhaaltjes rond
de twee meisjes.
Reinette is een ietwat braaf en
naïef plattelands meisje dat een
meisje uit de grote stad, Mirabelle,
de geheimen en geneugten van het
Een onvriendelijke ober leest Reinette en Mirabelle de les (foto pr;
buitenleven bijbrengt. In het eerste
verhaal 'l'Heure bleue' gaat het
evenals in Rohmers voorgaande
film 'Le rayon vert' om een bijzon
der natuurverschijnsel. Het blau
we uur is het moment van absolute
stilte in de natuur als de nachtdie
ren zijn gaan slapen en de dagdie-
ren nog niet zijn ontwaakt.
FILMS OP VIDEO
De films die op video verschij
nen zijn bijna allemaal Engelsta
lig. Duitse films worden in ons
land vrijwel nooit op video gezet,
Zweedse evenmin (Bergman kan
nog zo beroemd zijn, de distribu
teurs zien geen brood in hem),
Spaanse en Italiaanse mondjes
maat.
Franse films, die komen er nog
wel eens, maar wat doet menige
distributeur: hij laat de 'film na
synchroniseren in het Engels.
Dat is zelden een plezier. Neem
'Asphalt warriors' van Sergio
Gobbi met Daniel Auteuil, Mari-
sa Berenson en Marcel Bozzuffi.
De film is in het Frans opgeno
men en Engels ingesproken. He
lemaal lipsynchroon is dat niet
gebeurd en al was dat wel zo, dan
nog houd je nog het gevoel gehad
dat taal en beeld niet bij elkaar
passen.
'Asphalt Warriors' gaat over
een bende-oorlog in Parijs en dat
is heus geen onderwerp waar de
originaliteit afdruipt. Maar een
Fransman maakt zo'n film toch
net even anders van toon en sfeer
dan een Amerikaan en om dat
verschil nu afbreuk te doen door
nasynchronisatie, dat vind ik ei
genlijk niet erg deugen. Van
RCA.
Helemaal Frans is 'Prunelle
blues' van Jacques Otmezguine,
evenmin een hoogvlieger, maar
met een onvoorspelbaar verloop
dat de film aardig maakt. Het
gaat weer eens over drugs en
striptease, maar hoofdrolspeler
Michel Boujenah heeft weinig
aan die geneugten omdat hij het
grootste deel van de film in een
ziekenhuisbed ligt. Achter el
kaar komen de andere spelers op
bezoek en buiten het hospitaal
zorgen ze voor moord en dood
slag. De ontknoping zal u verras
sen. Van Esselte CIC.
Om meteen het Franse aanbod
af te ronden noem ik 'Asterix
contra Ceasar', een tekenfilm
van Paul en Gaetan Brizzi naar
de tekenstrip van Goscinny en
Uderzo. De stripboeken van As
terix zijn al jarenlang een groot
succes en de films die naar aan
leiding van de boeken zijn ge
maakt, doen het in de bioscoop
ook heel behoorlijk. 'Asterix
contra Ceasar' is in de serie ver
filmde Asterix-verhalen een heel
behoorlijke. Van Esselte.
In Australië is al jarenlang een
forse produktie van mini-tvse-
ries. Verhoudingsgewijs komen
vrij veel van die series op video
uit, waarschijnlijk omdat ze vaar
dig zijn gemaakt, geheel zijn af
gestemd op de smaak van een ge
middeld publiek en omdat ze
weer eens wat anders bieden dan
het Amerikaanse werk, waarin
steeds hetzelfde groepje overbe
kende acteurs opduikt.
'Tracy' van Don Crombie en
Kathy Mueller bevat geen beken
de acteurs maar heeft wel alles
waarop liefhebers van mini-se
ries zitten te wachten: drama
tiek, ruzies, verzoening en het
buitengebeuren in de vorm van
de cycloon 'Tracy' die in korte
tijd het gehele plaatsje Darwin
van de kaart veegt. De film duurt
vier uur. Van Esselte.
Korter, maar met zijn twee uur
toch nog aan de lange kant is
'The Molly Maquires' van Mar
tin Ritt, een sfeervol werk over
de ellende van Ierse mijnwerkers
in Amerika. Sean Connery en Ri
chard Harris stelen de show met
uitstekende acteerprestaties.
Ook Esselte.
Vlotter gemaakt en ook wat
nonchalanter is 'Go/or Gold' van
Stuart F. Fleming over hardlo
pers die naar de top willen, maar
dat alleen kunnen als ze een
knieval maken voor de plaatselij
ke gangster (een rol van Came
ron Mitchell, ooit te zien in 'High
Chapparal'). De hoofdrollen wor
den gespeeld door James Ryan
FILMHUIZEN
'Go For Gold' - een video-film
over hardlopers.
en M'Zwandile. Van Vestron Vi
deo.
Na het succesvolle 'Police Aca
demy' kwamen er veel films met
'Academy' in de titel. De meeste
zijn nogal slecht. Een uitzonde
ring maak ik voor 'Stewardess
Academy' van Ken Blancato, een
film die goed op tempo ligt, knap
wordt gespeeld en waarin heel
aardige grappen zitten. Leuk
voor een saaie middag. Van RCA.
PETER DE ZWAAN
Het festival Film Architectuur
maakt komende week een
sprong van Filmhuis LVC naar
LAK-Cinema. Van- en morgen
avond is in het filmhuis nog 'One
from the heart' van Francis
Coppola te zien. Zondagavond
draait hier 'Naked City', een film
noir van Jules Dassin, die geheel
is opgenomen in New York
(21.15 uur).
Een dag later begint het LAK
zijn aandeel in het festival met
een serie documentaires over de
ze stad (20.00 uur). Om 22.00 Uur
gevolgd door 'Things to come',
een verfilming van H.G. Wells'
visie op de toekomst. Dinsdag
om 20.00 'Stazione Termini' van
Vittorio de Sica, waarin een
vrouw op het Romeinse station
aarzelt tussen weggaan en blij
ven. Om 22.00 uur 'The Crowd',
een klassieke film van King Vi-
dor uit het stomme tijdperk. Een
dag later op hetzelfde tijdstip een
andere film van Vidor: 'The
Fountainhead'. Om 20.00 uur
vooraf gegaan door 'Berlin,
Symphonie einer Grosstadt',
een al even klassieke film van
Walter Ruttmann.
Donderdag wordt om 20.00 uur
begonnen met een paar docu
mentaires over steden, om 22.00
uur gevolgd door 'Germania an
no zero', een film van Roberto
Rosselini die zich afspeelt in oor
logsruïnes. Volgende week vrij
dag de beroemde toekomstvisie
'Metropolis' van Fritz Lang
(20.00 uur) en om 22.00 uur twee
korte films: 'Le Tour' van René
Clair en 'The black cat' van Ed
gar Ulmer.
Het Filmhuis stapt volgende
week in een ander festival: 'Afri
ca in the picture'. Woensdag
wordt 'Ceddo' vertoond, een film
van de Senegalees Ousmane
Sembene. Van alle Afrikaanse
filmmakers is hij in het westen
de bekendste (20.00 en 22.15 uur).
Een dag later is 'Pousse-Pousse'
te zien, een luchtige komedie die
in het eigen continent veel suc
ces had (21.15 uur).
In het Kijkhuis draait tot en
met zondag (20.00 en 22.15 uur)
'Working Girls', een documen-
taire-achtige film over het leven
als hoer. Een film van Lizzie Bor
den. Maandag tot en met woens
dag 'Subway', een thriller die
zich voor een flink deel afspeelt
in de ondergrondse van Parijs.
Hoofrol van isabel Adjani (19.30
en 21.45 uur).
Maandag in het Kijkhuis 'Vi-
vement Dimanche', de laatste
film van Francois Truffaut. Dins
dag 'Le Bal' van Ettore Scola,
waarin de wereldgeschiedenis in
de ruimte van een balzaal wordt
verteld. Beide films beginnen
om 20.00 en 22.15 uur. Woensdag
draait hier 'Once upon a time in
America' van Sergio Leone
(20.00 uur).
Het Filmhuis in Lisse (in cultu
reel centrum Artopa) heeft
maandag 'Mona Lisa' op het pro-
gramma staan. Bob Hoskins
keert na een paar jaar gevangenis
terug in het criminele milieu en
is ontzet over alle veranderingen
(20.30 uur).