Prachtig concert met prachtige pianiste' AUTO LEASEN Toonkunst Orkest Leiden weert zich naar behoren Rondtheater zet hoog in en blijft goed overeind FEI3D Klaus Flenter met kwaliteitsjazz STERREN IN NEDERLAND Tocli extra geld voor dans Paniek in Prado-museum DONDERDAG 12 NOVEMBER 1987 KUNST PAGINA 23 dan laat u het investeren, het onderhoud en risico van de zakenauto aan experts over. Concert door het Toonkunst Orkest Leiden o.l.v. René Verhoeff. Werken werden gespeeld van Handel, Bach. Gounod en J. Andricssen. Solist: Bernard Kruyscn. Gehoord op 11 november in de Taffeh-zaal. LEIDEN - In deze novemberda gen is er een hausse aan uitvoe ringen. Naast het professionele circuit laten ook amateurkoren en orkesten van zich horen. Wil de goedwillende concertbezoe ker niet ten ondergaan, zal hij uit deze overdaad een keuze moeten maken. Dat zou dan een goede verklaring kunnen zijn voor het magere bezoekersaantal gister avond bij het Toonkunst Orkest, dat voornamelijk bestond uit fa milie en kennissen van orkestle den. Door dit gebrek aan belang stelling lieten orkest en dirigent zich niet uit het veld slaan. De or kestsuite uit de Watermuziek van Handel vormde een aange name opening van het concert. De klank van alle strijkersgroe- pen was homogeen en eensge zind. Terecht liet René Verhoeff na afloop de hoornisten opstaan, want dezen hadden zich manhaf tig geweerd in de worsteling met hun zo moeilijk aanspreekbare instrumenten. "Ich habe genug", luidt de titel van de Bach-cantate no 82, die als volgende werk op het pro gramma stond. Van Bachs mu ziek kan een liefhebber echter nooit genoeg krijgen. Hoeveel er ook geschreven is. Bach blijft voor mij de 'Vader van de mu ziek'. De bariton Bernard Kruy- sen zong een prachtige solo, maar hij stond wel erg dichtbij de microfoon, zodat de (knap volgehouden!) hobo-solo. die als het ware een duet aangaat met de zangpartij onverdiend op de ach tergrond bleef. In het recitatief had verder het continuo met iets méér gezag de solist kunnen on dersteunen. De blazerssectie had zijn krachten beproefd op de Petite Symphonie van Charles Gou nod. In tegenstelling tot de strij kers, die voortdurend aan het werk zijn, houden blazers zich voor een flink deel van de tijd be zig met maten tellen. Anders is dit uiteraard in muziek voor blaasensembles. Bas Prinsen di rigeerde een enthousiaste groep goede spelers, die met muzikale Schwung de spanning erin hield, waardoor ritmische schomme lingen weer goed werden opge vangen. In opdracht van de gemeente Amsterdam schreef Jurriaan An- driessen "II Divorcio (de schei ding) di Figaro". Een tragi-komi- sche suite, waarin Andriessen muzikaal herinneringen ophaalt aan gelukkiger dagen (te weten: de bruiloft ten tijde van Mozart). Hoewel het Toonkunst Orkest vaker Nederlandse muziek speelt, leek het alsof ze toch nog al de adem inhielden bij het spe len van de gematigd moderne klanken. Het slot kwam er echter weer zo fris uit, dat het nog eens als toegift werd gespeeld. MONICA SCHIKS 'Cyrano de Bergerac' van Edmond Rostand door het Rondtheater. Met: Nick van Leeuwen, Robert Strijk, Joke van Bilsen, Sabicn de Bruijne, Erik Jansonius, Mcnno Bentveld en Eric Pul. Regie: Bert Jonk. Muziek: Dick Hermsen. Toneelbeeld: Dick Simonis. Gezien op 11 november in de Lcidse schouwburg. Nog op 13 en LEIDEN - 'Cyrano' spelen bete kent hoog inzetten. Vóór de pau ze lijkt het soms alsof het ditmaal met het Rondtheater niet hele maal zal lukken. Is de rijmdwang dan toch een te weerbarstige bar rière? Hebben de strakke vorm regels van dit stuk dan toch de spontaniteit negatief beïnvloed? In de bedrijven na de pauze ver dwijnt gelukkig het laatste restje twijfel. Dan krijgt de voorstelling een spannende uitstraling, die de sterke scènes uit het eerste ge deelte ook hadden. De scène bijvoorbeeld, waarin Christiaan ondanks alle waar schuwingen de grote neus van Cyrano bespot, komt goed tot haar recht door een knappe ti ming. De balkonscène, als Cyra no souffleert wat Christiaan aan hun beider geliefde Roxane moet zeggen, is grappig en ont roerend tegelijk. Hier voltrekt zich het liefdesdrama in alle dui delijkheid. Terwijl Roxane ge grepen wordt door de geestvolle woorden van Cyrano, projecteert zij haar liefde op de uiterlijk schone Christiaan. Ten onrechte, zoals pas jaren later zal blijken - maar dan is het te laat. Het Rondtheater speelt dit stuk, waarvoor eigenlijk een gro te bezetting is vereist, met twee vrouwen en vijf mannen. Deze sterk versoberde bewerking (van de hand van Pavel Kohout) zit goed in elkaar, verloopt mede door de geloofwaardige dubbel rollen soepel en krijgt nergens iets van een gekunstelde con structie. Het enige nadeel van een bewerking als deze is waar schijnlijk, dat vooral in de eerste bedrijven de handeling plaats moet maken voor het verhalend aspect. Daarvan gaat een rem mende werking uit op de voort gang van het verhaal, waardoor de aandacht af en toe wel eens dreigt te verslappen. Ook al staan er weliswaar ze ven acteurs op toneel, het is toch in eerste instantie de rol van Cy rano, die het stuk moet dragen. Nick van Leeuwen speelt Cyrano met verve: niet alleen als de woeste branieschopper, maar juist ook als gevoelig mens, die ondanks het hooggestemde ro mantisch taalgebruik nergens sentimenteel wordt. Sfeerbepalend is bovendien de efficiënte inzet van de live ge speelde muzikale begeleiding. Tevens geldt dat het strak vorm gegeven decor. Hoofdzakelijk enkele witte zuilen structureren de speelruimte op een fraai ogen de manier. Het verdiende succes van deze voorstelling zal, naar je mag aannemen, het Rondtheater motiveren voor een nieuwe pro- duktie. Hopelijk ligt die nu eens in het moderne blijspelgenre, want de grootste kracht van deze goed op elkaar ingespeelde groep ligt in de beheersing van een speelse timing. WIJNAND ZEILSTRA Kamsteeg Auto Lease B.V 071 17 14 41 41 27 87 KAL is een zellstandige organisa tie ><an Kamsteeg Automobiel bedrijven die het beheer en exploitatie vj zakenauto's op zich neemt Lekker pittig met puur mager rundvlees. Het Klaus Flenter Trio. Gehoord op 11 november in de Kapelzaal van K &o. LEIDEN - Het is prettig om te weten dat K&O besloten heeft om ook dit jaar een kleine jazz- serie te organiseren. Men kan moeilijk zeggen dat er voor het avontuur wordt gekozen, maar over gebrek aan kwaliteit hoeft zeker ook niet geklaagd te wor den. Andermaal bleek echter dat. de publieke belangstelling wel erg karig uitviel. Bij het toch re delijk bekende trio van gitarist Flenter zaten er slechts negen personen in de zaal. Misschien hadden de musici met vrienden en bekenden moeten uitnodigen. Ondanks de wat sfeerloze ambi ance konden zowel publiek als artiesten enig enthousiasme aan de dag leggen. Flenter, nu reeds tot de bop- veteranen te rekenen, nam zoals aangekondigd zijn huidige rit mesectie mee, dat bestaat uit Harry Emmery op bas en Eric In eke op slagwerk, die beiden geen enkele moeite hebben met het gebied tussen de bop en de latere vormen van jazz gebaseerd op de bekende akkoordenschema's. Zowel Ineke als Emmery mani festeren zich regelmatig als be trouwbare begeleiders voor op doorreis zijnde Amerikaanse grootheden als zij weer eens ver zuimd hebben om een ritmesec tie mee te nemen. Kortom, een door en door professioneel drie tal was aan het werk, niet fout loos musicerend, maar wel zoda nig dat de weinige technische onvolkomenheden kundig over speeld werden. Het begon nogal wat stijfjes, hetgeen vooral te wijten was aan Ineke, die dik wijls enkele nummers nodig heeft om goed op gang te komen. Van een dergelijke stijfheid had de leider niet veel last, hoewel gaandeweg bleek dat Flenter zich in bepaalde tempi zich beter op zijn gemak voelt dan in ande re. Op zijn fraaie Gibson had Flenter nogal eens de neiging om in de langzamere stukken zijn so li van wat erg veel noten te voor zien, terwijl het up-tempowerk hier en daar een ritmische onre gelmatigheid tot gevolg had. Sommige loopjes kwamen er dan niet altijd even ontspannen uit. Naast die loopjes verwerkte Flenter trouwens opvallend veel akkoorden-opeenvolgingen in zijn improvisaties, op een wijze die mede door zijn geluid sterk aan Barney Kessel deed denken. Op een enkel weinigzeggend bluesje na, was gekozen voor een smaakvol menu van gedegen standards, sommige daarvan hoort men eigenlijk te weinig. Heel aangename versies van Monk's 'Round Midnight', 'An gel Eyes' en 'Solar' kreeg het pu bliek voorgeschoteld, waarin Harry Emmery de gelegenheid kreeg om leuke dingen te doen. Zijn basversterking vond ik wat duf, maar waarschijnlijk hield dat verband met de interactie van het heldere groepsgeluid met de niet ideale akoestiek van de Kapelzaal. Daarentegen was het drumstel van Ineke juist bijzonder helder gestemd, zodat de slagwerker, waarvan bekend is dat hij wel eens stevig te keer kan gaan, het tamelijk fragiele totaalgeluid goed aan kon vullen. Ineke speelde vooral in de tweede set aangenaam, waarin hij zo nu en dan door eenvoudige ingrepen een beetje extra spanning gaf aan de over het algemeen rustig voortkabbelende swing. Er werd geen historie geschreven, maar de musici konden ondanks de geringe belangstelling tevreden inpakken. KEN VOS LEIDEN - Een bijzonder concert op zaterdagavond 14 november in de Leidse Stads gehoorzaal: de Braziliaanse pianiste Eliane Rodrigues, prijswinnares van het Con cours Elisabeth in 1983, zal begeleid door het kameror kest Madrigalesco onder lei ding van Henk Briër het Jeu- nehommeconcert in Es gr. t. KV 271 van Mozart uitvoeren. Eliane Rodrigues heeft ook een aantal pianowerken van haar landgenoot Heitor Villa- Lobos op het programma staan. Niet alleen de soliste maakt dit concert, dat door samenwerking van K&O en Streekmuziekschool tot stand kon komen, bijzonder, ook het programma is bijzon der gevarieerd doordat diver se ensembles hun medewer king verlenen. Gevraagd naar de voorgeschiede nis van dit concert vertelt Henk Briër, dat het geheel een uitvloeisel is van het grote Latijns-Amerika project van de Streekmuziek school in het vorige schooljaar, dat werd afgesloten met een groots op gezette en succesvolle slotmanifes tatie in mei. "Er is toen contact ge weest met de Braziliaanse ambas sade waarop een verzoek volgde om een concert rond Eliane te orga niseren, en dat verzoek belandde uiteindelijk bij mij. Ik had vorig Eliane Rodrigues op concert van Henk Briërs Madrigalesco door Mies Albarda jaar al met Eliane samengewerkt in Rotterdan bij het 125-jarig bestaan van mijn concert daar, Symphonia. De pianist Martijn van den Hoek zou op dat jubileumconcert de Va riaties op een thema van Beetho ven van Liszt uitvoeren, een pre mière voor Nederland, maar moest een paar weken voor het concert af zeggen. Eliane heeft toen kans ge zien dit gecompliceerde werk in één week in te studeren. Er was tussen ons meteen een gevoel van overeenstemming, een soort fee ling, waardoor het mogelijk was ondanks de onzinnig korte voorbe reidingstijd dit werk uit te voeren, en met veel succes. Ik ben be nieuwd hoe dat met het Mozart- concert zal zijn, of haar inzichten met de mijne zullen kloppen. Ze is een prachtig pianiste, dus stel ik me erg veel voor van deze nieuwe samenwerking". Een bijzonder onderdeel van het programma is het solo-optreden van Eliane Rodrigues met werken van haar landgenoot Villa-Lobos, ter gelegenheid van de herdenking van diens geboortedag 100 jaar ge leden. Villa-Lobos, die auto-didact was, heeft in zijn zeer omvangrijk oeuvre veel elementen van de Br aziliaanse volksmuziek verwerkt. Nog niet bekend is welke werken uitgevoerd zullen worden. Behalve het Jeunehomme-con- cert, zo genoemd naar de pianist voor wie het geschreven werd, staat er nog meer Mozart op het programma. Toeval is dat niet: Henk Briër houdt zich intensief met Mozart bezig. "In het verleden werkte Madrigalesco en het Ma- drigaalkoor mee aan concerten van de Nederlandse Mozartvereniging, en nu ben ik betrokken bij de con certen die georganiseerd worden door de Stichting Nederlandse Mo- zartweek Zeist, een stichting die zich ten doel stelt jaarlijks een con- certweek te organiseren met con certen, lezingen en films, rond Mo zart en diens tijdgenoten, in een project van vijf jaar. Veel Neder landse prominenten zoals het Con certgebouw-kamerorkest. het Kodaly kwartet, Vera Beths en Stanley Hoogland. Fan ia Chapiro en Jaap van Zweden werken er aan mee. Ik ben daar min of meer toe vallig ingerold: het Madrigaalkoor en Madrigalesco verzorgden in mei als invallers een concert met gees telijke werken van Mozart, en een eerste uitvoering van de Missa in honorem St. Ursulae van Mozarts tijdgenoot Michael Haydn; het ma nuscript van die mis heb ik opge diept in een Ursulinenklooster in Salzburg. Naar aanleiding van dat concert ben ik gevraagd om met Madrigalesco en het Madrig aalkoor als vaste medewerker op te treden". Op het concert van zaterdag avond zal het Madrigaalkoor sa men met het Vocaal-ensemble van de Streekmuziekschool (leiding Leny Stevens-Ridderhof) het be kende Ave verum van Mozart uit voeren; voorts staan de Cantique de Jean Racine van Fauré en de Psalm 150 van César Franck op het programma. Het Vocaal-ensemble zingt tevens drie van de zes Nottur- ni van Mozart. Voor de aanvang van het concert kunnen vroege concertbezoekers luisteren naar di verterende blaasmuziek uitge voerd door het Marsyas Blazersen semble van de Streekmuziek school o.l.v. Hans Stoop. Aanvang van het concert 20.15 uur. Studentenkamerkoor Het Nederlands Studenten Kamer koor gaat het komende voorjaar weer op tournee. Voor wie mee wil zingen bestaat er de mogelijkheid om zaterdag a.s. tussen 11.00 en 14.00 uur auditie te doen in het LAK. SCHIPHOL - Twee grote Amerikaanse sterrenéén uit de wereld van de liedkunst en één uit de wereld van de showbizz, kwamen gisteren op Schiphol aan. De sopraan Jessye Norman (links), o.m. bekend van haar vertolking van Richard Strauss' 'Vier Letzte Lieder', geeft vanavond een recital in het Concertgebouwdat al geruime tijd geheel is uitverkocht. De zangeres-filmster Liza Minnelli, o.m. bekend van de musical 'Cabaret', treedt morgenavond op in het RAI- Congrescentum, dat ook aardig vol zal lopen ondanks de vele honderden guldens die men voor een toegangskaart je moet betalen. «foto's anp) NSO op tournee LEIDEN - De zesendertigste tour nee van het Nederlands Studenten Orkest zal plaats hebben van 10 tot en met 19 januari. Het orkest be zoekt Leiden op maandag 11 janua- Dirigent is dit jaar Lucas Vis. So list is de 32-jarige Fred Oldenburg. Het programma omvat het op drachtstuk 'Tala' van Jan Rokus van Roozendaal, het pianoconcert in G van Ravel en de 2e symfonie van Rachmaninov. AMSTERDAM - Oud-tennisspe ler Tom Okker is één van de stand houders op de eerste algemene na tionale kwistbeurs Pictura Anti quairs. De beurs wordt vanavond in de Amsterdamse RAI door bur gemeester Van Thijn geopend. (foto ANP) DANSTHEATER - Voor liefheb bers van danstheater uit Leiden en regio, bestaat er weer de mogelijk heid om op woensdag 25 november of zaterdag 28 november het Ne derlands Dans Theater aan het werk te zien. K&O-Leiden heeft weer losse kaartverkoop tot een week voor de voorstellingen. Het tussen 1630 en 1640 geschil derde doek, dat een vrouw uit beeldt die op een fluit speelt, om ringd door drie zangers en een vioolspeler, bleek spoorloos te zijn verdwenen. De directeur van het Eliane Rodrigues tijdens een repetitie met Leidenaar Henk Brier. DEN HAAG (GPD) - Minister Brinkman van wvc is toch bereid extra geld voor de danssector uit te trekken. In ,een gesprek met een delegatie van de Raad voor de Kunst heeft de bewindsman toege zegd dat onder meer de korting op de subsidie van het Scapino Ballet niet doorgaat. De bewindsman die overigens al leen nog een mondelinge toezeg ging heeft gedaan, lijkt met dit ge baar gezwicht te zijn voor de druk die de Raad voor de Kunst op hem heeft uitgeoefend. De raad liet vori ge week doorschemeren het bijltje erbij neer te gooien als Brinkman - zoals m het Kunstenplan was aan- Boy-Edgarprijs voor J.C. Tans AMSTERDAM (ANP) - De Boy- Edgarprijs, de belangrijkste onder scheiding in ons land op het gebied van jazz en geïmproviseerde mu ziek, is dit jaar toegekend aan de saxofonist, componist en orkestlei der Jan Cees Tans (40). De prijs ,5000 gulden en een plastiek van Jan Wolkers, wordt hem op 12 de cember uitgereikt in het BIM-huis in Amsterdam. In J.C. Tans worden volgens de jury „zeldzame kwaliteiten" vere nigd: „hij is en een geboren organi sator en een gepassioneerd solist". De prijswinnaar is leider van het orkest 'J.C. Tans Rockets'. Tans is sinds de jaren zeventig actief in de Nederlandse jazzwe- reld. Hij is voorzitter van de be roepsvereniging van improviseren de musici (BIM) en bestuurslid van de Federatie van kunstenaarsvere nigingen. gekondigd - voet bi.) stuk zou hou den en de bezuinigingen op de danssector niet ongedaan zou ma ken. Minister Brinkman heeft dit dreigement blijkbaar ter harte ge nomen en beloofd alsnog een be drag van 4 miljoen gulden ter be schikking van de dans te stellen. De plaatsvervangend algemeen se cretaris van de Raad voor de Kunst, J. Honout. zei desgevraagd dat 'we uit de impasse zijn' en dat daaraan de conclusie kan worden verbonden dat de minister dus te gemoet is gekomen aan 'onze wen sen op het gebied van de danssec tor'. Sprokkelhout Ook van andere zijde is inmid dels felle kritiek geuit op het Kun stenplan van de minister. 'Dor sprokkelhout, fragmentarisch, vi sieloos en opportunistisch'. Zo noemt de Koninklijke Nederland se Toonkunstenaars-Vereniging (KNTVj de voorstellen van Brink man. Het plan moet dan ook niet worden uitgevoerd, aldus een brief van de KNTV aan de Tweede Ka mer. Het parlement vergadert bin nenkort over het plan. De minister wordt vooral kwalijk genomen dat hij voorbij gaat aan zijn eigen uitgangspunt: geen on gunstiger verdeling van geld voor voor activiteiten in de Randstad en daarbuiten. Vooral op het gebied van het symfonische aanbod heeft hij dat wél gedaan. De KNTV vindt onder meer dat de regionale orkes ten ten onrechte worden uitge kleed op grond van eenzijdige pu- blieksgegevens. MADRID (GPD) - Een Spaanse suppoost moet deze week, tijdens één van zijn gebruikelijke ronden door de zalen van het Madrileense Prado-museum, bijna een hartstil stand heben gekregen. Waar een schilderij van Adriaan van Ostade, 'Het Plattelandsconcert', moest hangen, was alleen nog maar een kale plek op de muur. Haarlemmerstraat 157. Leiden Tel: 071-146459 Prado-museum sloeg alarm, waar na de ijlings opgetrommelde poli tie een uitgebreide speuractie be gon door alle dependances van het museum. Het zoeken had succes: het verdwenen schilderij bleek te zijn verhuisd naar één van de toilet ten van het museum, op luttele me ters van de plaats waar het was ont vreemd. De politie stelt een onderzoek in naar de merkwaardige verhuizing. Het toeval wil dat het Prado al sinds 3 november gesloten is om dat het personeel staakt voor een hogere salariëring. Ze eisen dat in hun beloning meer rekening wordt gehouden met de zware verant woordelijkheid voor de bewaking van de kunstschatten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 23