Nederlandse Opera schiet raak met 'Don Pasquale' Kees van Kc •rijs Beheerst spel op Ravel-concert Beschaafd vingergeknip bij concert Kauffeld Beroep beeldend kunstenaar door arbeidsbureau erkend Trisha Brown toont grote veelzijdigheid Hoofdstad Operette weigert euthanasie Vakkundig musiceren jubilerend kamerkoor PAGINA 22 MAANDAG 9 NOVEMBER 1987 Don Pasquale van Gaetano Donizet ti, uitgevoerd door de Nederlandse Opera, het Nederlands Operakoor, en het Nederlands Philharmonisch Orkest. Muzikale leiding: Bruno Campanella. Regie: Renate Acker- mann. Decors: Guy Claude Francois. Kostuums: Anna Viebrock. Première op donderdag 5 november in het Mu ziektheater in Amsterdam. Volgende voorstellingen: 11,14,17, 20.25 en 27 november in Amsterdam AMSTERDAM - Ovaties zonder boegeroep waren al lang niet meer voorgekomen in het korte en uiterst turbulente bestaan van de Nederlandse Opera, maar de voorstelling van Don Pasquale mocht een onverdeeld enthou siasme van het publiek oogsten. En terecht, want op nagenoeg al le onderdelen scoorde deze voor stelling hoge punten. Al in de ou verture was aan de beweeglijke motoriek van de dirigent af te le zen hoeveel plezier hijzelf aan de Gehoord op 7 november in de Leid- sc Schouwburg: de première van 'The song is you', de jubileumtocr- nee van Greetje Kauffeld. Met in het voorprogramma: de Ellen H. band. LEIDEN - "Ik verzeker u dat u op het puntje van de stoel zult zit ten, want Greetje Kauffeld is echt een fantastische zangeres", zegt Ellen Helmus van de Ellen H. band aan het begin van de avond. Zij verzorgt met haar groep het voorprogramma van 'The song is you', de première van Greetje Kauffelds tournee die in het teken staat van het der tigjarige jubileum van deze jazzz angeres. "Het wordt een echte feest avond en het unieke is dat er twee generaties jazzmuzikanten op het podium zullen staan. Met als overeenkomst dat ze alletwee van hun muziek houden en er veel plezier in hebben om te spe len". Het publiek, overwegend ouderen, klapt beleefd in af wachting van wat er komen gaat. Het blijkt jazz van het soort datje in de wachtkamer bij de dokter hoort of in een tea-room. Rustig voortkabbelende muziek. Het mist z'n uitwerking niet, de be zoekers zitten lekker onderuitge zakt in hun gerieflijke fauteuil te genieten. Af en toe roept er ie mand "Bravo Voorstelling: Trisha Brown Compa ny met 'Lateral Pass' (1985) van Trisha Brown/Peter Zummo 'Group Primary Accumulation' (1973) van Trisha Brown, 'Newark (Niwcwe- orce)' (1987) van Trisha Brown/Do nald Judd en Peter Zummo. Mu ziektheater Amsterdam, gezien op 6 november. AMSTERDAM - Trisha Brown (1936) is een veelzijdig choreo grafe, die tal van stijlen ontwik keld en vervolgens verlaten heeft. In de jaren zestig, de tijd van de happenings en de action painting, verlaat ze de psycholo- gisch-emotioneel gestoelde dans en raakt ze geïnspireerd door de natuur, de ruimte en vooral de ar chitectuur. In de jaren zeventig borduurt ze hierop voort en ne men 'technische' hulpstukken als touwen en katrollen een be langrijke plaats in haar choreo grafieën, de Equipment Pieces, in. Muren en plafonds vormen nu de 'dansvloer'. Het ontbreken van een emotio nele basis handhaaft Brown ook in haar zogenaamde Accumula tion Pieces: in sterk mathemati sche patronen worden bewegin gen accumulatief opgebouwd en veelvuldig herhaald. Centraal in al die ontwikkelingsfasen staan de mogelijkheden van het men selijk lichaam dat zich bij Brown in de meest onmogelijk gehou den bochten wringt alsof elke le demaat een eigen leven leidt. Voorbeeld van één van haar mathematische balletten is 'Group Primary Accumulation' aanstekelijke muziek van Doni- zette beleefde. In de orkestbak resulteerde dit in zeer verzorgd spel, dat met wat meer glans in de klank bo ven het gemiddelde niveau uit gekomen zou zijn. Hoewel ook deze voorstelling, zoals de trend schijnt te zijn, vertaald was naar het heden voor wat de aankle ding en de rekwisieten betreft, deed dit dankzij de subtiliteit waarmee dit gedaan was nu eens niet geforceerd aan, en dat on danks het onderwerp dat al sinds onheuglijke tijden de lachlust van het publiek moet opwekken: de oude bok die nog best een jong blaadje lust, en door zijn omgeving voor gek gezet wordt, waarbij hjj en passant ook nog voor zijn vrekkigheid gestraft wordt. Goddank had de regie het niet gezocht in een eng soort dik opgelegde koddigheid maar in vele subtiele grapjes, waarvan de heuse op het toneel rondrijdende open sportwagen en de fiets als Na bijna drie kwartier alweer het laatste nummer. De tijd is bij na onopgemerkt voorbijgegaan, net als de muziek die de nodige dynamiek mist. "Er vallen gaten in dit laatste nummer", zegt El len Helmus. "Denk dus niet te snel dat het pauze is". De men sen blijven rustig zitten tot de laatste tonen zijn weggestorven. Dan is het tijd voor koffie. Het belletje gaat, de mensen zoeken hun plaatsje weer op. Daar is ze dan, Greetje Kauffeld. "Als ik dit theater binnenkom, krijg ik altijd een feestelijk ge voel", zegt ze en straalt zichtbaar. Net als haar begeleiders: gitarist Peter Nieuwerf en saxofonist Ruud Brink. Het eerste nummer, 'The song is you'. Luie swing met een boterzachte, hese ('zoezoe- zoe') sax. Het publiek geniet stil letjes. Greetje zingt 'Tenderly'. Voor zijn eigen solo in dat nummer maakt saxofonist Ruud Brink een handgebaar van 'hoor haar toch eens prachtig zingen'. Kauf feld op haar beurt geniet, heup wiegend en met de ogen geslo ten, van zijn saxspel. De zaal komt langzamerhand een beetje los. Tijdens 'Get your kicks on route 66' knippen enkele mensen op de maat voorzichtig met hun uit 1973. Vier danseressen liggen op hun rug naast elkaar op de grond en heffen tegelijk een arm omhoog. In een constant ritme (zonder muziek) voegen ze daar steeds meer bewegingen aan toe: een knie die opgetrokken wordt, het hoofd dat even van de vloer komt, een draai op de zij etc. Bij elke nieuwe beweging wordt te ruggegrepen op de al gemaakte bewegingen. Het lijkt een beetje op het spelletje 'Ik ga op reis en ik neem mee' waarbij je eerst de reisbenodigdheden (c.q. bewe gingen) moet opsommen voor dat je iets nieuws mag toevoe gen. Hoewel ik minimal dance al tijd prachtig vind, is 'Group Pri- vluchtmiddel van de held in be narde omstandigheden, tot de minst originele maar wel op de publiekslach werkenden vond sten behoorden. Knap was dat de toch stereo tiepe figuren in deze levendige regie tot geloofwaardige mensen werden. Zelfs het koor in de rol van kamermeisjes en bedienden bewoog zich nu eens los over het toneel, en had een levendig aan deel in de handeling waardoor het meer werd dan een zingende achtergrond. Door verkleining van het toneel was getracht deze kleine opera (drie bedrijven, vijf hoofdpersonen en een kleine koorbezetting) een intiem karak ter te geven. Een halfronde tot in de nok reikende bakstenen toren diende als decor voor binnen- en buitenscènes, die door gebruik te maken van een draaitoneel vloeiend in elkaar over gingen. Een schitterende vondst was de monsterlijk grote kristallen luch vingers. Dan komt 'Straighten up and fly right' van Nat King Cole, driestemmig gezongen. Het publiek reageert enthousi ast. Greetje Kauffeld praat op een ongedwongen manier de num mers aan elkaar. Het wordt gezel liger, de sfeer is zelfs intiem te noemen. Greetjes rechteroorbei valt op de grond wanneer 'You are the sunshine of my life' wordt gespeeld. Zij moet er om lachen en gaat gewoon door: "Ik laat hem er maar af'. Dan is het tijd voor de laatste twee nummers, die samen met de Ellen H. band worden ge speeld. 'Strike up the band' en 'The song is ended'. Het publiek mary Accumulation' vooral van historische betekenis. Iemand als Chrisztina de Chatel, één van de meest bekende 'minimal' cho reografen van dit moment, haalt veel meer zeggingskracht uit zo'n strakke compositie doordat ze met verschillende spannings niveaus werkt. Brown's choreo grafie ontbeert nog de theatrale roes, wat niet wegneemt dat het de tand des tijds goed doorstaan heeft. 'Lateral Pass' uit 1985 is een ander voorbeeld van Brown's veelzijdigheid. In deze choreo grafie heeft ze even haar principe van een gelijkmatig energieni veau verlaten en maken de dan sers individuele en vooral dyna mische bewegingen. In clownes ter die de spilzucht van Norina moet accentueren. De rolbezetting was een uiter mate sterke. Henk Smit maakte in een uitstekend gezongen en gespeelde rol van de oude Don Pasquale een mens van vlees en bloed, dwaar weliswaar maar niet slecht. William Shimell, een prachtige bariton en debuterend bij de Nederlandse Opera, was als Malatesta een gladde dokter die met een zweem van louche heid intrigeert tot hij zijn doel bereikt heeft. Sjef van Wersch zette een in kleding en actie zeer mafiose notaris neer die kans ziet om in alle verwarring zijn eigen zakken te spekken. De jonge te nor Raül Giménez die zich spe cialiseert als Rossini-tenor en eveneens debuteerde in deze voorstelling, zong in alle mogelij ke en onmogelijke houdingen, tot en met liggend in een tent, een fraaie bewogen Ernesto, de aanbidder van Norina, de enige vrouw in dit stuk. Deze laatste vraagt om een toegift en die komt er ook. Nu pas klapt ieder een enthousiast mee. Een bloe menhulde voor de muzikanten volgt. „Het was fantastisch", meldt even later een wat oudere dame op weg naar de uitgang. En gelet op de vrolijke gezichten is zij be paald niet de enige die er zo over denkt. Ook Greetje Kauffeld oogt tevreden na afloop. Voor haar is de première in de Leidse schouwburg geslaagd. "Ik heb deze schouwburg ook speciaal uitgekozen, het is de mooiste van Nederland". Wellicht dat zij er dus nog wel een keertje terug komt. HERMAN JOUSTRA ke balletpakken draaien ze, bot sen en rollen ze, hangen aan een touw of maken handstanden. De bewegingen zijn inventief en soms grappig maar nooit vloei end of dansant. Op mij maakte- het echter een beetje een wille keurige indruk, alsof het een te los samenhangende aaneenscha keling van beelden was. 'Newark (Niweweorce)', Brown's nieuw ste choreografie, is daarentegen van unieke klasse. Tegen de ach tergrond van steeds wisselende rode, blauwe en gele achterdoe ken maken de dansers abstrakte en geometrische bewegihgen, soms individueel soms syn chroon, soms in poses dan weer in lossere en meer vloeiende vor men. 'Newark (Niweweorce)' is pure vorm en eigenlijk een syn these tussen de eerste twee cho reografieën: losheid en strakke struktuur gaan nu hand in hand in een uitgebalanceerde compo sitie van decor, geluid (telkens één lang aangehouden scheeps toeter), kleur, ruimtegebruik en bewegingen. Voeg daaraan nog de kracht die de dansers tonen aan toe en dit is de overtuigendste choreo grafie van de avond. Trisha Brown is een uniek choreografe die een geheel eigen plaats in de danswereld inneemt. Haar veel zijdigheid is er debet aan dat ik niet alles even mooi vind, maar tegelijkertijd is juist haar veelzij digheid bewonderenswaardig. INGRID VAN FRANKENHUYZEN rol voor coloratuur-sopraan, heeft geweldige mogelijkheden voor een actrice: Norina moet zich voordoen als een eenvoudig meisje dat zojuist uit het klooster is gekomen en met haar schuch terheid Don Pasquale inpalmt, om na een schijnhuwelijk geslo ten door de nep-notaris te veran deren in een verkwistende helle veeg. Christine Barbaux beschikt in haar stem over die uitzonderlijke en niet vaak voorkomende com binatie van heldere hoogte en toch een warm timbre. Prachtig was het liefdesduet van Norina in de toren met Ernesto op de ladder. Bovendien speelde zij hartveroverend en zonder gema niëreerde aanstellerij, en was haar debuut bij de Nederlandse Opera een doorslaand succes. Eindelijk een spirituele voorstel ling die gezien én gehoord mag worden. MIES ALBARDA. AMSTERDAM (ANP) - Kees van Kooten is winnaar geworden van de Publieksprijs voor het Neder landse boek van de Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB). Dat is gisteren be kend gemaakt op een persconfe rentie van de CPNB in Amster dam. Deze prijs bestaat uit een geldbedrag van 15.000 gulden en een bronzen sculptuur van Jeroen Henneman. Van Kooten is volgens de CPNB de populairste auteur in Nederland in de categorie romans en verhalen. Het publiek heeft van 18 septem ber tot 27 oktober in boekhandel en bibliotheek via deelnemersformu lieren zijn meest geliefde auteur kunnen kiezen. In totaal hebben boekhandel en bibliotheken 600.000 formulieren besteld en daarvan zijn 540.000 verpreid. Meer dan 10 procent van de mensen die DEN HAAG (GPD) - Het beroep van beeldend kunstenaar zal voor taan door arbeidsbureaus en dus ook door de gemeentelijke sociale diensten in ons land erkend wor den. Dit is het resultaat van ge sprekken die de Beroepsvereni ging van Beeldende Kunstenaars (BBK) gevoerd heeft met het direc toraat-generaal arbeidsvoorziening van het ministerie van sociale za ken en werkgelegenheid. Hiermee is een eerste stap gezet op de weg naar erkenning van het beroep beeldend kunstenaar door diverse overheidsinstellingen. De BBK is-verheugd over de ont wikkeling, die leidt tot een grotere sociale zekerheid voor deze groep. In de praktijk betekent de beroep serkenning namelijk dat kunste naars met een bijstandsuitkering - en dat zijn er duizenden sinds de opheffing van de Beeldende Kun stenaars Regeling (BKR) - verwer vingskosten in rekening mogen brengen. In dit geval zijn dat kos ten van atelierhuur, materialen en dergelijke. Bij de vaststelling van de hoogte van de uiteindelijke uit kering, waarbij nu ook fiscale as pecten een rol spelen, zal dat een voor de kunstenaar gunstig gevolg hebben. AMSTERDAM (ANP) - Ongeveer 1800 mensen hebben zaterdagmid dag de Amsterdamse Stads schouwburg bezocht waar de Hoofdstad Operette open dag hield in verband met de door minister Brinkman (cultuur) aangekondig de bezuinigingen, waardoor ophef fing van dit gezelschap dreigt. Een petitie als protest tegen de bezuini gingen werd door 1400 bezoekers getekend. Minister Brinkman heeft in zijn onlangs gepubliceerde kunsten plan laten weten dat de Hoofdstad Operette 33 procent van de subsi- Concert door het Leiderdorps Ka merkoor en Orkest in de Dorpskerk in Leiderdorp. Gehoord op 7 no vember. Medewerking verleenden: Leo v. Doesclaar en Wynckc Jor- dans (plano) Charles Fransen (hobo) Het geheel stond o.l.v. Wim v. Mccu- LEIDERDORP - In de zeven tiende eeuw was kamermuziek muziek die werd uitgevoerd in de min of meer bescheiden hui selijke omgeving. Dat kon dus zijn een adellijk paleis, maar evengoed de woning van een rij ke muziekminnende burger. Twee eeuwen later wordt kamer muziek gemaakt in een kleine zaal en door een klein ensemble. Hedentendage kenmerkt de kamermuziek zich eigenlijk al leen nog maar door het principe dat geen twee instrumenten het zelfde spelen. Hoewel nu ook de grote zalen hun intrede hebben gedaan, heeft de kamermuziek dat exclusieve van vroeger nog wel behouden: een fijnzinnig en hoogstaand samenspel van enke len. Zaterdagavond j.l. was die ka mermuziek te beluisteren in de sfeervolle Dorpskerk in Leider dorp. Het was een bezoek meer een formulier meenamen hebben dit ingestuurd, in totaal waren dat 58.378 stemmen. Het publiek kon kiezen uit elf ge nomineerde auteurs (A.C. Baan- tjer, Maarten 't Hart, Jan de Hartog, Yvonne Keuls, Kees van Kooten, Toon Kortooms, Olaf J. de Landell, Jos Van Manen Pieters, Mien Van 't Sant, Leni Saris en J. Visser- Roosendaal) of een auteur van ei gen vrije keuze invullen. Kees Van Kooten verzamelde 14 procent van de ingezonden stemmen. Als num mer twee kwam Yvonne Keuls uit de bus, als nummer drie Maarten 't Hart, daarna Baantjer en als vijfde De Landell. Van de in totaal 251 ingezonden auteurs van eigen keuze kreeg Har ry Mulisch de meeste stemmen, zo als eerder werd bekend gemaakt. De komende twee jaar zal de CPNB de Publieksprijs eveneens De Gewestelijke Arbeidsbu reaus zullen bij het bepalen van de professionaliteit van de kunste naar gebruik maken van de criteria zoals die door de BBK zijn opge steld in het rapport 'Beroepsposi tie/beroepserkenning'. Deze crite ria houden in dat èen kunstenaar beroepsmatig erkend wordt als hij- /zij een actief marktgericht beleid voert ten aanzien van inkomens vorming en voldoende professio- die moet inleveren. "Dat is geen be-, zuiniging meer, dat is een om zeep helpen van ons gezelschap",aldus directeur Philip Hamel van het ge zelschap. Kort na aanvang van de open dag, omstreeks twee uur, was de grote zaal van de schouwburg al stampvol. In de zaal werd onder meer een operetteprogramma op gevoerd en kon het publiek zien hoe het wisselen van decors in zijn werk gaat. Het programma in de grote zaal werd gepresenteerd door Herman Emmink. Ook in andere delen van de schouwburg waren er activiteiten. dan waard. Het Leiderdorps Ka merkoor en -Orkest jubileerden en concerteerden daarom feeste lijk. Het programma bevatte een bloemlezing uit het in de afgelo pen jaren opgebouwde repertoi re. Het koor had gekozen voor een zeer bekend aanvangsstuk: Bach's koraal 'Wohl mir, dass ich Jesum habe'. Direct al bleek het koor goed gedisciplineerd en verstaanbaar. Opvallend zuiver werd het 'Si 'ch'io vorrei morire' van Monteverdi a capella gezon gen. De typisch Italiaanse vroeg- barok kwam er in Leiderdorp au thentiek uit. In het 8-stemmig 'Crucifixus etiam pro nobis' van Antonio Lotti bleek het 24 stem men tellende koor over een on verwacht groot volume te be schikken. De tekst van het motet beschikbaar stellen. In 1988 is de beurt aan de categorie gedichten en verzen en het jaar daarop komen tekeningen en illustraties aan bod. nele activiteiten aan de dag legt in relatie tot de beroepsuitoefening, het houden van exposities en het proberen te verkrijgen van subsi dies. Tot nu toe moesten de beeldende kunstenaars zich bij de arbeidsbu reaus inschrijven als 'ongeschool den'. Arbeidsbureaus weigerden kunstenaars als zodanig in te schrijven omdat het beroep niet in de beroepengidsen voorkwam. Zo was er voor kinderen een speci ale schminkhoek ingericht. De gevel van de Stadsschouw burg hing vol met borden en span doeken met daarop leuzen gericht tegen de bezuinigingen. In de schouwburg hingen affiches waar op de Nederlandse Toonkunste naars Bond (NTB) liet weten de ac tie te steunen. „Een gezelschap als de Hoofdstad Operette dat al ruim veertig jaar in zo'n 73 theaters in ons land komt met een zaalbezet ting van gemiddeld 83 procent, met 80.000 bezoekers per jaar, moet be houden blijven", aldus de NTB. kon mede daardoor grote indruk maken. Twee instrumentale inter mezzi lieten het koor op adem komen. Eén daarvan nam Char les Fransen op hobo voor zijn re kening. Dat de jonge solist kans zag dit lange stuk muzikaal ver antwoord uit te voeren stemt tot hoge verwachtingen. Men had twee muzikanten van professie uitgenodigd voor het hoogtepunt van de avond: 'Lie- beslieder walzer' van Brahms. Het stuk bestaat uit 18 verschil lende 'schilderijtjes' en is een staaltje uit de liedkunst van de 19e eeuw. Vakkundig gezongen! Het Leiderdorps Kamerkoor en -Orkest is in tien jaar uitge groeid tot een voortreffelijk mu zikaal gezelschap. MIEKE VAN DOMMELEN Recital door Christian Brière, viool en John Patrick Millow piano met composities van Ravel. Gehoord op 7 november in de Groene Kerk. OEGSTGEEST - Op 28 decem ber van dit jaar is het precies 50 jaar geleden dat de bekende Franse componist Maurice Ravel stierf. Naar aanleiding hiervan organiseerde K&O in samenwer king met het Institut Francais in Den Haag eqp concert waarop al zijn werken voor viool en piano werden uitgevoerd. Dit gebeurde zaterdagavond in het Groene Kerkje in Oegstgeest door het Franse duo Christian Brière (viool) en John Patrick Millow (piano). Ravel heeft niet bijzonder veel muziek voor deze combinatie ge schreven, zodat alles gemakke lijk op één avond kon worden uitgevoerd, aangevuld met een bewerking door Kochanski van de 'Pavane pour une infante dé- funte'. Dit lyrische werk compo neerde Ravel op 24-jarige leeftijd en enige jaren later bewerkte hij het voor orkest. De invloeden van zijn leermeesters Fauré en Chabrier zijn hierin sterker dan in de een jaar eerder gecompo neerde Sonate Posthume, waar mee het concert geopend werd. Uit de melodieën hierin blijkt al de eigen stijl die Ravel kende, en de onregelmatige maatsoorten geven een apart karakter. Wel licht had de componist dit een delige stuk oorspronkelijk be doeld als het begin van een gro ter geheel. Christian Brière en John Patrick Millow gaven in de ze muziek meteen blijk van een subtiel samenspel. Hun bijna in troverte optreden gaf dit werk een gereserveerd karakter, even als de daarna gespeelde 'Berceu se sur le nom de Fauré', een mu zikaal grapje waarbij de letters van Fauré in muzieknoten wor den omgezet. Spannender klonk de bekende Tzigane met de lange vioolsolo in het begin tot hoog op de G-snaar. Christian Brière wist de rustpau zes hierin een suggestieve wer king te geven, geholpen door de nagalm in de kerk. John Patrick Millow ondersteunde het grillige geheel op beheerste wijze. De akoestiek was daarentegen een nadeel in het laatste deel van de Sonate nr. 2, waarin de snelle zestiende noten van de viool ver waterden. Apart was het mid dendeel, een bluesthema waarbij de violist als een zigeuner begon met de getokkelde accoorden te spelen met zijn viool afgezakt tot halverwege de buik. De voorge schreven glissando's werden verfijnd uitgevoerd. Er was nog tijd voor twee Fran se toegiften: de berceuse van Fauré en het 'Ballet' uit de Petite Suite van Debussy, met zicht baar plezier gespeeld. Voor wie alles nog eens op de radio wil horen: donderdag 26 november om 16.15 uur via Hil versum 4. FRANK DEN HERDER Greetje Kauffeld. tijdens haar (jubileum)optreden \n de Leidse Schouwburg. (foto Henk Bouwman) Trisha Brown Company in 'Newark'. (foto pr) Hans van Maanen als hoogleraar NIJMEGEN (GPD) - Met muziek, dans, feestredes en het aanbieden van een cadeau vierde de Stichting Nijmeegs Universitair Fonds (SNUF) gistermiddag in een over volle Nijmeegse stadsschouwburg haar zilveren jubileum. Hoogte punt was het aanbieden van het ca- deau aan de Katholieke Universi teit: een bijzondere leerstoel kunst, en cultuur, die wordt bezet door de Nederlandse topchoreograaf Hans van Manen. Het 'cadeautje' Van Manen noemde zijn benoeming een eerbe toon voor de danskunst, "tenslotte sta ik hier voor u, als iemand die door velen niet in staat wordt ge acht te spreken of te denken. Dan sen is voor velen alleen gracieus en mooi. By ballet repetities is ieder een gelijk, zijn er geen verschillen. Iedere danser werkt naar eigen ver mogen. Laten wij ook zo samen werken, pas voor pas". Een staande ovatie bewees dat het gehoor zijn mening geheel deelde. Alexandra Radius en Clint Farha, eveneens verbonden aan Van Manens vroegere werkgever, sloten met het ballet Twilight, een choreografie van Van Manen, de rede af.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 22