Willem Nijholt dolgelukkig met 'Havinck' Een chimpansee met menselijke trekjes Is heilig vuur bij Wertmüller gedoofd? Laurie Anderson bewijst haar veelzijdigheid Cursus filmgeschiedenis bij LVC PAGINA 9 BIOSCOPEN 'Project X'; regie: Jonathan Kaplan; hoofdrollen: Willie, Matthew Broderick en Helen Hunte: theater: City, Katwijk Willie, die hierboven wordt ge noemd als één van de hoofdrolspe lers in 'Project X', is een chimpan see. Als Virgil is hi.j smaakmaker en spil waar in deze film alles om draait. Virgil wordt uit het oerwoud ont voerd, leert als proefdier op een universiteit gebarentaal en dreigt zijn einde te vinden bij atoomproe- ven op een luchtmachtbasis. Zoals het verhaal zich aldus in één zin laat samenvatten, zo is de ilm ook in een paar woorden te karakterise ren: simpel, lief, ontroerend. 'Project X' is een combinatie van de even leerzame als amusante apenfilms die Bert Haanstra in de afgelopen jaren heeft gemaakt, en 'E.T.' van Steven Spielberg. De film is een voorbeeld van gelikt Hollywood-sentiment dat vooral op jongeren is gericht. De aanwe zigheid van chimpansees is eigen lijk het enige dat 'Project X' ge meen heeft met de Haanstra-docu- mentaires. In deze film spelen de chimpan sees een rol, de nadruk wordt ge legd op menselijke eigenaardighe den. In hun gelaatstrekken worden woede, aanhankelijkheid, verdriet en wat dies meer zij gesuggereerd. Dat gebeurt heel knap, vooral met Virgil. Hij heeft ook zo'n karakte ristieke kop datje hem meteen ook onder de andere chimpansees her kent. Overigens is zijn gebarentaal niet echt. Op zich is dat apen wel aan te leren, maar Willie reageert in 'Pro ject X' op aanwijzingen van trai ners die bij de opnamen achter de camera's stonden. De suggestie is in elk geval zeer overtuigend. Jn zijn samenspel met de twee hoofd rolspelers, Matthew Broderick en Helen Hunt, weet Virgil heel wat ogen vochtig te krijgen. Hunt is de universiteitsmedewerkster die hem met handen leert communice ren, Broderick is zijn leermeester in de vliegerij. Vooral Matthew Broderick doet dat heel aardig. Hij is één van de leukste en sympathiekste acteurs die de laatste jaren in Hollywood is komen bovendrijven. Dat hij ook een goed gevoel heeft voor het kie zen van de juiste film, bewijst hij met 'Project X'. BART JUNGMANN 'Camorra' regie: Lina Wertmüller; hoofd rollen: Angela Molina en Harvey Keitel; theater: Het Kijkhuis, Leiden. Eén van de vaste kenmerken van de films van de Italiaanse regisseu se Lina Wertmüller is de lengte van de titel. 'Un complicato intrigo di donne vicoli e delitte' ('Verwikke: lingen rond vrouwen, steegjes en misdaad') vormt daarop geen uit zondering. Haar werk wordt daar- Lina Wertmüller nadert de zestig jaar en heeft een hele reeks ge slaagde films achter haar naam staan, waarvan 'Liefde en anarchie' de bekendste is. Maar ook 'Mimi metallurgico', 'Swept away', 'Se ven beauties' en 'A night full of rain' waren zeer kritische films vol wrange spot, die haar in Amerika bij een bepaald deel van het pu bliek geliefd maakten. De cult-ver- ering van Wertmüller is inmiddels bekoeld en haar laatste film mis staat ook tussen het eerdere werk. 'Camorra' is een warrig en slor dig verteld verhaal over een paar misdaadfamilies in Napels. Cen traal staat een ex-prostituée die zo wel door de politie als door de maf fia wordt beschouwd als de sleutel figuur in een groot aantal gruwelij ke moorden. Typerend voor Wert müller vernederen alle i ze vrouw lichamelijk, maar uitein delijk blijkt zij geestelijk en moreel veruit superieur te zijn. In een lange slotscène wordt de oninteressante intrige uit de doe ken gedaan. Er is helemaal geen sprake van een vete tussen twee fa milies, zoals alle betrokkenen den ken, maar het gaat om een weinig subtiele wraakaktie van de Napoli- taanse moeders die hun kinderen aan de drugs hebben verloren. Ik heb het werk van Wertmüller altijd bijzonder gewaardeerd om de eenvoud, de scherpe spot, de ontwapende naïviteit. Van de ken merkende mengeling van warmte en venijn is in 'Camorra' niet terug te vinden. Zelfs Angela Molina, die vorige week nog te bewonderen was in 'La Mitad del Cielo', kan het verlies aan gedrevenheid niet goedmaken. Het is te vroeg om te constateren dat Wertmüllers vlam gedoofd is, maar na deze film dürf je amper nog op beterschap te ho pen. LEONARD ENGEL 'Home of the brave'; regie en muziek: Laurie Anderson; theater: Kijkhuis, Lei- Laurie Anderson beweegt zich op vele terreinen. Na haar jeugd in een zeer muzikaal gezin in Chicago stu deerde Anderson kunstgeschiede nis in New York met als specialisa tie Egyptische architectuur. Ze be haalde daarna nog een graad in beeldhouwkunst en ging zich ver volgens meer en meer toeleggen op muziek. Anderson maakt experimentele elektronische popmuziek waarin de gesproken teksten een belang rijke rol spelen. Sommigen vinden het afschuwelijk, anderen be schouwen Anderson als een groot muzikaal talent. Vreemd genoeg heeft de single 'O Superman' een aantal jaren geleden bij ons hoog in de hitparade gestaan. Al haar ande re singles flopten jammerlijk. De concerten die Laurie Ander son geeft, zijn in de loop van haar carrière uitgegroeid tot echte per formances, waarbij de visuele as pecten een steeds grotere rol zijn gaan spelen. Een gefilmde concert- registratie lag dus voor de hand, en dat is gebeurd met 'Home of the brave'. Muziek en teksten zijn geschre ven door Anderson zelf, nieuw is dat de film ook door haar is geregis seerd. Haar faam als veelzijdig kunstenares wordt hierdoor nog groter. 'Home of the brave' is in eerste instantie natuurlijk een muziek film, maar biedt de kijker veel meer. Visuele grapjes, rare dansjes, cabaret-achtige stukjes, de film zit er vol mee. Anderson blijkt dol te zijn op het voordragen van allerlei 'onzinnige' teksten. (Hier en daar hebben ze een licht filosofisch tintje, maar vaak is de bedoeling ervan ondui delijk.) Dan zijn er de rare dansjes en het grote videoscherm op de achtergrond, waarop regelmatig teksten en Dadaïstische tekeninge tjes verschijnen. In Andersons mu ziek wordt volop geéxperimen- teerd met geluid en het is best leuk om nu eens te zien hoe dat gebeurt. Met vorken en messen worden in strumenten bespeeld en Laurie Anderson zie je praten met een mannenstem (door het gebruik van een vocoder). Halverweg het concert komt de Amerikaanse schrijver William S. Burroughs even op het toneel. De songtitel 'Language is a virus' is ontleend aan zijn werk en dat mag hij even komen uitleggen. Beken de musici die aan 'Home of the bra ve' meewerkten zijn onder anderen Bill Laswell, Nile Rodgers, David van Tieghem en Adrian Belew. Het is vooral aan hen te danken dat de vrij klinische muziek van Ander son wat meer pit krijgt. ERNA STRAATSMA AMSTERDAM - Willem Nijholt (53) speelt de hoofd rol in in de met Gouden Kalveren bekroonde film 'Havinck' van Frans Weisz. De film ging vorige week in première. Nijholt is heel blij met het resultaat. door Eric Bos ,,Ik ben een totaal gelukkig mens. Ik heb een Gouden Kalf gekregen, ik sta in een prachtige film, m'n de buut als filmacteur eigenlijk, afge zien van 'Ciske de rat' en nog een jeugdzonde. Vanaf de eerste secon de had iedereen het gevoel: we zijn met iets fijns bezig. Er was een soort elektriciteit én dat straalt van de film af'. „Het is een heel integere film ge worden. In het oorsponkelijke script zat ook helemaal geen neukscène. Havinck gaat naar zijn vriendin Maud, en dan liggen ze in bed een sigaretje te roken en dan is het gebeurd. Ik roep altijd: 'dat ge- sop in die Nederlandse films, ik wordt er zóóó moe van. Je kunt geen tien minuten in de film zitten of je kijkt weer tegen die wippende billen op', dus ik had daar zo mijn eigen mening over". „Maar toen ik het script van Ha vinck las en het duidelijk was dat ik het ging doen, heb ik tegen Frans gezegd: „Je moet het die man toch zien doen op de avond van de dag van de crematie van zijn vrouw. Als je dat overslaat, dan is dat effect er niet van: die klootzak! Die gaat gewoon liggen wippen op de avond van...". „Maar ik vind het hierin absoluut noodzakelijk. Het is Haviricks eni ge manier om met die situatie om te gaan. In het boek is 'Havinck' nog veel contactgestoorder dan in het filmscript. Het is een echte Hol landse hork, hij zuipt ook veel. Het interessante van die man bond ik datje uiterlijk iets heel anders bent dan van binnen". Huilbui „We hebben het er ook uitgbreid over gehad of Havinck aan het eind een huilbui moest hebben of niet. Toen zeiden Frans en ik: nee, senti ment is niet erg, maar we moeten oppassen voor sentimentaliteit. Het gevaar was dat, als Havinck sentimenteel zou worden, zijn dochter daar niet in zou trappen'". „Havinck komt thuis, zo onge veer in het midden van de film, als hij weet dat het zelfmoord was, en dan staat het antwoordapparaat van zijn telefoon aan met een bood schap voor zijn vrouw van een vriendin die nog niet weet wat er allemaal gebeurd is en net van de wintersport terug is. En toen heb ik tegen Frans gezegd, later, toen we het al gedraaid hadden: „We hebben daar iets overgeslagen, hij had daar een aanval van slappe lach moeten krijgen". Dat is jammer van film. Dat je iets vastlegt en dat je er dan op de première bijzit tussen de mensen die er naar kijken en denkt: oei, hier had ik iets andersterwijl als je theater doet, dan ga je honder twintig keer, en dan denk je na de dertigste keer: maar dit moet er even bij of dat moet er even af. Dat vind ik zo leuk aan theater". - Hoe is dat voor een toneelacteur om in een film te spelen? „Merkwaardig. Bij theater repe teer je zo'n week of zes en dan ga je van alles ontdekken. En hier was ik een van de laatsten die werd ge test. Omdat ik eigenlijk te oud ben voor die rol, en ik wou ook hele maal niet testen. Ik ben daar niet goed in. Ik had het script gelezen, want ik was eigenlijk gevraagd om te helpen bij de casting. Marianne van Wijnkoop, de castingdirector, had me gevraagd: lees het nou eens en zeg me welke acteur we daar voor moeten hebben. Toen zei ik: tien jaar geleden had je mij moeten hebben. Want die rol vereist ie mand van 43. Ze zei: Frans vond je niet goed in Ciske de Rat, dus hij durft het niet met ie aan. „Uiteindelijk heb ik me toch eens laten testen met Anne Mar- tien Lousberg, die de dochter Eva zou spelen. En die zei tegen Frans: ik heb bij Willem het beste gevoel gehad. Willem is die vader voor mij. Toen hadden we nog maar een week om ons voor te bereiden, dus weinig repetities. En intussen test te ik met Frans nog een heleboel andere mensen voor bijrollen, dat ging nog ééns van de tijd af. Waar om mijn rol uiteindelijk redelijk geslaagd is, komt omdat ik niet de tijd heb gekregen om te repeteren. Want dan had ik dingen teveel theatraal vastgelegd en teveel uit vergroot" Initiatief „Met Anne Martien werd nooit naar achtergonden gegraven; we LEIDEN - In het Filmhuis LVC begint volgende maand een cursus film geschiedenis. De cursus gaat terug tot het begin van deze eeuw en daarbij wordt onder meer gebruikt gemaakt van film en video. Er worden twintig lessen gegeven die elk twee uur duren. De kosten bedragen honderd gulden. Inschrijven kan bij het LVC. Breestraa 66, Leiden (tel. 071- 146449). hebben heel intuïtief samen ge speeld. Ik voelde me haar vader en zij voelde zich Eva. Frans heeft dat heel goed aangevoeld. Hij praate alleen met haar, niet met ons twee- .Frans en ik hebben wel me ningsverschil gehad over een be paalde scène en nu ik die scène te rugzie vind ik dat ik in wezen ge lijk gehad heb, maar dat ik eigen lijk toch iets meer naar hem had moeten luisteren. Hij is heel gene reus geweest, hij heeft me dat laten doen. En ik kijk nu naar die scène en ik denk: ik heb gelijk, maar ik had naar hem moeten luisteren. Dan had ik mijn gelijk achter zijn vorm gepakt en dan was het goed geworden. Nu is die scène effe te veel". - Toch is het een van de beste rol len geworden die we sinds mensen heugenis in de Nederlandse film hebben gezien. „Dat meen je... Ik heb niet zo ver schrikkelijk veel Nederlandse films gezien de laatste tijd. De laat ste die ik gezien heb, was 'De Vier de Man' en natuurlijk 'Flodder'. Ik was niet zo verschrikkelijk geïnte resseerd in film, eerlijk gezegd. Maar nu wel, het is verslavend"! „Ik heb het er met Jeroen Krab bé over gehad, toen hij die film in Engeland ging doen Turtle Dia ry'. red.) en daar was hij helemaal opgetogen over. Jeroen zei: Wil lem, het is versléaóvend. dat mo ment waarop je het moet doen. En ik kon dat niet helemaal volgen. Maar nu ik het gedaan heb, begrijp ik wat hij bedoelt. Dat is dat inten se moment. Dat is dat hele proces van opbouwen vanaf het krieken van de ochtend als de kabels wor den uitgerold en de lampen wor den opgesteld en de camera-opera tor begint met door zijn glaasje te kijken hoe hij het in kader wil heb ben en jij wordt opgetut en je pre velt je tekst nog eens door en praat met je tegenspeelster". „Al die ambachtelijkheid om je heen, toegespitst op dat ene mo ment waarop jij dan de glans aan hun werk moet geven. Dat begon ik me te realiseren in de Bijlmer, op de eerste draaidag: het hardlo pen van 'Havinck' in de gevange nis, dat is een fractie in de film ge worden. Ik heb de hele dag gerend (lacht) Die gang is 250 meter lang en dan met een camera die zoomt, dus je loopt en staat eigenlijk op de plaats en ik heb die dag zeker tien kilometer hard gelopen. Dat was zo ambachtelijk en zo zweterig". „Die Italiaanse cameraman Giu seppe Lanci en ik kenden elkaar helemaal niet. Ik werd aan die man voorgesteld bij een make-uptest en die man gaf me een hand en hij keek zo van: waar moet ik het licht zetten om die ouwe kop tien jaar jonger te maken. En dat is heel merkwaardig als iemand je niet in de ogen kijkt, maar constant naar je kin, je kaaklijn, je mondhoeken, je kraaiepoten, je haar. En de hele i gespeeld", aldus Nijholt over hun crew die dan kijkt en denkt: nou Nijholt, nu gaan we eens een be langrijke film maken met in de hoofdrol een totale amateur. En het was zo leuk om te merken dat je goed valt". - Hoe ging dat met die fash backs waarbij in één take, buiten beeld, een compleet changement aan de gang is om een tijdsverschil aan te gepen? „Drie flash backs zijn op die ma nier gemaakt, er is er één waarin toch gemonteerd is. De eerste is die van Eva als de vader zegf: ik blijf thuis en dan toch weggaat. Dan heeft hij zijn jas aangetrokken en is toch weggegaan. Vijftien se conden later loopt hij door de ka mer heen. Dat ging als volgt: ik deed de deur open, liet hem open staan, verdween. Zodra ik verdwe nen was, werd me de jas afgetrok ken, m'n das afgetrokken, schoe nen had ik niet aan, die waren toch niet in beeld, en kroop ik op mijn knieën buiten beeld. Schuiven als een slang door die kamer heen, ik kreeg kleren in mijn handen ge duwd en begon met heen en weer lopen. Dat gebeurde in beeld. Dat kostte allemaal ontzettend veel voorbereiding. Die flash back waarin ik met Will van Kralingen op het bed zit, dat hebben we twin tig keer gerepeteerd. Dat is het leu ke van film, dat heb je op het to neel niet". (OP)NIEUW 'Project X' - City, Katwijk 'Crocodile Dundee' - Australische woudloper zet New York op stelten. Green way, Voorschoten 'Firewalker' - verfilming van thriller Stephen King, City, Katwijk BLIJVERS 'Hector' - leuke Urbanus redt nogal knullig filmpje, Lido. Leiden en Euro, Alphen 'Maximum Overdrive' - Lido. Noord- wijk 'Robocop' - robot-agent maakt De troit weer veilig in eerste Amerikaan se film van Paul Verhoeven, Lido, Leiden en Euro, Alphen 'The Untouchables' - spannende, goed gespeelde en fraai ogende mis daadfilm, gebaseerd op oude tv-serie, Lido, Leiden 'Working Girls' - documentaire-achti- ge film over het hoerenleven. Tria non, Leiden 'Predator' - Arnold Schwarzenegger veegt de straten schoon, Lido, Noord- wijk 'Who's that girl' - vraag waarop maar één antwoord mogelijk is: Madonna, Lido, Leiden 'Een maand later' - Monique van de Ven en Renée Soutendijk spelen rol lenspel, Lido, Leiden en Euro, Aphen 'Beverly Hills Cop 2' - de politiepet past Eddie Murphy best, Lido, Lei den en Euro, Alphen The secret of my success' - het ge heim van het succes in deze aardige komedie is Michael J. Fox. Lido. Lei- 'The Living Daylights' - de nieuwe Bond neemt het op tegen Jeroen Krabbé. Greenway. Voorschoten SEKSFILMS 'First time at Cherry High' - Rex, Lei den NACHTFILMS 'Gastvrije meisjes' - Rex, Leiden 'Beverly Hills Cop 2' - Euro, Alphen 'Kamers voor vrienden' - Euro, Al- 'Sulka's Daughter' - Euro. Alphen 'Robocop' - Euro. Alphen DEN HAAG 'The Untouchables' - Asta (463500), 16 'Hector', Asta, al. 'Secret of my success, Asta, al. 'Havinck' - Babyion (471656), al 'Een maand later' - Babyion, al. 'Who's that girl' - Cineac (630637), al. 'Robocop' - Cineac, 16 jr. 'Extremities' - Cineac, 16 jr. 'Amadeus' - Euro (667066), al. 'Beverlv Hills Cop 2' - Metropole (456756). al. 'Radio Days' - Metropole. al. 'Some kind of wonderful' - Metropo le, al. 'Naam van de roos' - Metropole, 16 jr 'Zoeken naar Eileen' - Metropole, 12 'Beverly Hills Cop 2' - Odeon (462400), al. The Living Daylights' - Odeon, al. 'The Barbarians' - Odeon. 12 jr. 'Robocop' - Odeon. 16 jr. Ginger e Fred' - Studio 656402). al "Outrageous Fortune' - Studio. 16 jr 'Mannequin' - Studio, al.i AMSTERDAM 'Hector' - Alfa (278806). al. 'Een maand later' - Alfa, al 'La Bamba' - Alfa, 16 jr. 'Radio Days' - Alhambra (233192), al. 'Blue Velvet' - Alhambra. 16 jr. The Untouchables' - Bellevue Cine rama (234876), 16 jr. The secret of my success' - Cinerama, al. 'Havinck' - Calypso (234876), al 'Blind Date' - Calypso, al. 'A Room with a View' - Cinecenter (236615), 16 jr 'Prick up your ears' - Cinecenter, 16 jr. 'Working Girls' - Cinecenter, 16 jr. 'Radio Days' - Cinecenter, al. 'Beverly Hills Cop 2' - Cinema Int. (15124), al. 'Robocop' - Cinema Int.. 16 jr. 'Mannequin' - City (234579). al. The Barbarians' - City, 12 jr. 'Robocop' - City. 16 jr. 'Lethal Weapon' - City, 16 jr. 'Who's that girl' - City. al. 'Zoeken naar Eileen' - City. 12 jr 'Living Daylights' - City, al 'Lawrence of Arabia' - Kriterion (2317080, 16 jr. 'Medea' - Kriterion, 16 jr 'Play Pen' - Pansien (246540), 18 jr. 'Bordello, house of the rising sun' - Parisien, 18 jr. 'La Famiglia' - The Movies (245790), 16 jr. 'Prick up your ears' - The Movies. 16 jr. 'La Mitad del Cielo' - The Mov: jr. 'Living Daylights' - Tuschinski. al. 'Naam van de roos' - Tuschinski (262633), al. 'Extremities' - Tuschinski, 16 jr. 'Radio Days' - Tuschinski, al 'Beverly Hills Cop 2' - Tuschinski, 12 3 'Platoon' - Tuschinski Cineac (243639). 16 jr. Tin Men' - De Uitkijk (237460), 16 jr TELEVISIE Tijdens de afgelopen Nederland se Filmdagen werd uitgebreid stilgestaan bij het werk van Ne derlandse cameramannen in het buitenland. Jan de Bont is één van hen en één van zijn buiten landse verdiensten is morgen avond op BBC 1 te zien (23.50 uur): 'Cujo'. Een buitengewoon spannende film waarin moeder en dochter worden geterrori seerd door een dolle hond. Regis seur Lewis Teague bewerkte met deze film een verhaal van Ste phen King. Langzaam groeit 'Cu jo' naar een climax die wel span nend maar niet bloederig is. Dezelfde avond 'Secret Cere mony', een psychologisch drama van Joseph Losey uit 1968. Mia Farrow speelt een meisje dat haar moeder heet verloren, Eliza beth Taylor speelt een moeder die haar dochter heeft verloren. Als die twee met elkaar in con tact komen, krijgt het drama ge stalte. Duitsland 3 zendt die film om 23.10 uur uit. Robert Mit- chum heeft een bijrol. Na het tranendal van 'An offi cer and a gentleman' vorige week blijft de AVRO op de senti menten werken met 'Terms of Endearment'. Deze film, was vier jaar geleden goed voor een flink stel Oscars. Ook in deze film een hoofdrol voor Debra Winger. Ze speelt de dochter van een frigide, bemoeizieke vrouw (Shirley MacLaine), die wordt verleid door haar bronstige buur man (Jack Nicholson). Regisseur James Brooks wist van Terms of Endearment' een smakelijke me lange van komedie en tragedie te maken (maandag, Nederland 1, 20.28 uur. Richard Dreyfuss speelt de hoofdrol in 'The big fix', een thriller die volgende week vrij dag op Nederland 2 (23.35 uur) wordt uitgezonden. Hij is een de tective die wordt benaderd door een vtouw die hij nog kent van de radicale protesten uit de jaren zestig. Ze werkt nu voor een rechtse politicus die wordt be laagd. Dreyfuss besluit toch zijn diensten aan te bieden en blijkt zich daarmee in een lastig parket te begeven. Vietnam houdt de Amerikaan se filmmakers de afgelopen jaren weer flink bezig. 'Platoon', 'Ha noi Hilton', 'Full Metal Jacket' en Gardens of Stone', allemaal heb ben ze als invalshoek Amerika's verloren oorlog. Tien jaar gele den maakte Sidney Furey 'The boys in Company C'. Hij volgt daarin een groepje recruten dat in een bikkelharde training wordt klaargestoomd voor de oorlog. In de praktijk pakt het anders uit dan compagnie C ge dacht had (vrijdag, 20.50 uur, België 1). FILMHUIZEN Francis Coppola kreeg zijn film 'The Cotton Club' pas na de grootste problemen rond, maar het resultaat mocht er zijn. Te gen het decor van een legendari sche nachtclub volgen we de lot gevallen van een blanke trom pettist (Richard Gere) die ver liefd wordt op de vriendin van een Maffia-baas. Een sprankelen de musical, waarin de sfeer van het kleurrijke Harlem in de jaren dertig fraai is getroffen. 'The Cot ton Club' draait dinsdag bij het LAK (22.00 uur). Om 19.30 uur is in deze lokatie 'True Stories' te zien. Het is het speelfilmdebuut van David Byr ne (leider van de Talking Heads), waarin hij in een denkbeeldig stadje een reeks merkwaardige personen heeft verzameld, zoals 's werelds luiste vrouw en een echtpaar dat al dertig jaar zwijgt. 'La Dernière Femme' is de ge schiedenis ingegaan als de film waarin Gérard Depardieu met een broodmes zijn eigen ge slachtsdeel te lijf gaat. In de rol die hij van regisseur Marco Fer- reri kreeg, heeft hij grote moeite met het mannenimago. Een in meer opzichten opvallende film met Ornella Mutti als 'de laatste vrouw' (Kijkhuis, maandag tot en met woensdag om 19.30 en 21.45 uur). 'Repo man' draait maandag in het Kijkhuis (20.00 en 22.15 uur). Een bizarre film met Harry Dean Stanton over een man die wan betalers lastigvalt. 'Un amour de Swann' is dinsdag te zien. Een stijlvolle film van Volker Schlön- dorff, gedeeltelijk gebaseerd op 'Al la recherche du temps perdu' van Marcel Proust (zelfde tijden). Francesco Maselli maakte vorig Gérard Depardien. 'Storia d'Amore', vrouw twee minnaars heeft. Woensdag in het Kijkhuis, ook 20.00 en 22.15 uur. In het Filmhuis LVC draait volgende week woensdag 'The great rock and roll swindle' van Julian Temple. Een film met do cumentaire-elementen, waarin de opkomst en neergang van de Sex Pistols wordt getoond. Dat verhaal wordt door de ogen van manager Malcom McLaren ver teld (20.00 en 22.15 uur). Die McLaren komt er veel on gunstiger af in 'Sid and Nancy' van Alex Cox. Deze meer recente film over de Sex Pistols concen treert zich op bassist Sid Vicious die zichzelf buiten de groep ma noeuvreert door zijn relatie met de Amerikaanse Nancy. Berooid en verslaafd eindigt hun leven gewelddadig in New York. 'Sid and Nancy' is volgende week donderdag tot en met zondag in het LVC te zien (21.15 uur). Matthew Broderick leert Virgil vliegen op de monitor.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 9