DAAR STAAT U. MET UW EXPRESS STUK VOOR AMERIKA. EN GEEN MENS OM HET EVEN WEG TE BRENGEN. Max Havelaar hinkt op twee gedachten Croiset en Juvenalis integer Acht grijze middenmoters spelen voor grote popprijs Smaken verschillen over 'Song of the Night' Oude muziek voor moderne oren ER IS 'N SNELLERE MANIER, BEL DE DHL KOERIER. 06-0552 r MAANDAG 19 OKTOBER 1987 KUNST PAGINA 23 Grappenmaker Jos Brink wordt steeds serieuzer Voorstelling: Max Havelaar. Gezien in de schouwburg in Haarlem: ook te zien 29, 30 en 31 oktober in de Leidse schouwburg. HAARLEM - Jos Brinks kun stenaarsschap is duidelijk in ont wikkeling. Van cabaret, via glit ter en show nu naar het serieuze theater. De gala-première van zijn musical Max Havelaar in de Haarlemse schouwburg, is wat dat betreft tekenend. Waar het publiek in het verlengde van Ma dame Arthur opnieuw een spet terende show verwachtte, kreeg het een sobere voorstelling te zien over de positie van onder drukte Javanen ten tijde van de Nederlandse overheersing. In wezen is het natuurlijk on zin om naar Max Havelaar te gaan met in je achterhoofd die amusementsbehoefte. De grote roman van Multatuli leent zich vanzelfsprekend niet voor amu sement. Maar toch... je weet het maar nooit met Jos Brink. Zelfs van een zo beladen onderwerp als AIDS wist hij vorig seizoen een toneelstuk te maken, waarin de tragiek door de humor gedra gen werd. Max Havelaar is in zijn hele op zet echter een uiterst serieuze voorstelling, bij het saaie af soms, omdat Brink er duidelijk de tijd voor neemt zijn bood schap uit te dragen. Uit het oog punt dat een recensie toch vooral ook een vorm van publieksvoor lichting moet zijn, is de ware Brink-aanhanger vanaf nu dus gewaarschuwd. Zeker, er is weer heel wat goud dat blinkt, in de kostuums en in de belichting. Er is weer een bal let, er worden dus dansjes ge maakt en er wordt gezongen. Maar er wordt bovenal toneel ge speeld. Het verhaal wordt ver teld van Max Havelaar die in zijn eentje ten strijde trok tegen het onrecht dat de Javanse bevol king in naam des Konings werd aangedaan. Dat is een moedige keuze van Brink die zich kennelijk zo met de figuur van Havelaar geïdenti ficeerd heeft, dat hij zeer gedre ven in die rol is gekropen, soms bij het bezetene af zelfs. De con structie van de voorstelling volgt in grote lijnen die van het boek. Binnen de raamvertelling waarin de makelaar in koffie Droogstop pel als toonbeeld van de gods vruchtige kleinburger wordt op gevoerd, wordt het verhaal ver teld van Havelaar. De assistent resident in Lebak die uiteinde lijk niets kan doen aan de uitbui ting van het Indische volk en ontslaé neemt. De musical van Jos Brink hinkt op twee gedachten. Het wil het drama van Max Havelaar ver tellen, maar het wil ook een zo breed mogelijk publiek amuse ren. En dat is zelfs voor Brink in dit geval een te grote opgave. Waar het met Een nieuwe dood wel lukte omdat dat puur toneel was, daar gaat Max Havelaar als musical de mist in. Het is dan ook niet zo gek dat met name de toneelgedeelten in de voorstelling - en er zitten nog al wat dialogen in - het meest spannend zijn. Niet alleen omdat Brink Havelaar zo sterk speelt, maar ook omdat er dan sprake van echt drama is. De confronta ties tussen Havelaar en zijn vrouw Tine zijn daarin het mooist. Daarentegen zijn de sceones waarin gedanst, gezon gen en geschmierd wordt (Jero me Reehuis als Droogstoppel, nou dan weet je het wel) niet showy genoeg om echt te amuse ren. Bovendien lukt het niet om die typische Indische sfeer over te brengen, hoeveel mooie sa rongs en frêle, donkergetinte li chamen je ook op toneel ziet. Het zou me niets verbazen als Max Havelaar een ommekeer in Brinks carrière wordt. Hij zal er zeker opnieuw een groot publiek mee trekken, niet voor niets is hij de populairste Nederlander. Was de lijfspreuk van Multatuli "ik wil gelezen worden", dan is die van Jos Brink toch zeker "ik wil gezien worden". En hij gebruikt zelfs het Nederlandse omroepbe stel om die lijfspreuk uit te dra gen. Gelijk heeft-ie. Het toneel publiek zit echter niet te wach- i de musical 'Max Havelaar' bijeen met i ten op een Max Havelaar voor de maker Jos Brink wordt steeds het een en tevens het begin van massa en de musical-liefhebber serieuzer en beschouwender. het ander. wil show en vertier. De grappen- Max Havelaar is het afscheid van HEIN JANSSEN rietje d'Hane-Scheltema. Tekstbe werking: Josephine van Gasteren en Jules Croiset, regie: Josephine re). LÈIDEN - Er is een theorie die zegt dat mensen hun eigen tijd altijd als een eindtijd of over gangstijd zien. Het verleden wordt niet meer begrepen, de toekomst is een groot vraagteken en het heden beziet men als 'cri sistijd'. Dit apocalyptisch den ken, het denken in termen van opkomst en ondergang van be schavingen, van bloei en verval, is vooral populair aan het einde van een eeuw; denk aan het be roemde 19e-eeuwse 'fin-de-siè- cle'. Ook anno 1987, bij het naderen van het tweede millennium, lij ken de apocalyptische stemmen toe te nemen; onze cultuur is op, moe, decadent en wacht op zijn einde. Tegelijkertijd is er binnen het apocalyptische denken altijd de hoop op herstel en vernieu wing. Dit denken in termen van vernieuwing neemt altijd dezelf de gedaante aan. De nieuwe sa menleving moet een natuurlijke of organische samenleving zijn, kleinschalig, simpel, eenvoudig en tegengesteld aan de verdor venheden van de grote stad. Dit alles ter inleiding van het nieuwe solo-programma 'Niet van gisteren' van Jules Croiset dat afgelopen zaterdag zijn pre mière beleefde in de Leidse Schouwburg. 'Niet van gisteren' is een bewerking van de satiren van de Romeinse satiricus Ju venalis, levend in het Rome van 100 na Christus. Juvenalis is een schoolvoorbeeld van het apoca lyptisch denken, een moralist pur sang, die op virtuose wijze gestalte gaf aan zijn onbehagen over de Romeinse cultuur van zijn tijd. Jules Croiset gebruikte dezelfde tekst negentien later om uiting te geven aan de "verloedering van onze tijd". Ju les Croiset deed dat op een wijze zoals alleen hij dat kan: impo sant, krachtig en voornaam. 'Niet van gisteren' is een solo voorstelling en de toeschouwer raakt al snel geïmponeerd door de wijze waarop het kruitvat Cro iset de 3600 hexameters (versrij- men) uit zijn mond laat vloeien: Croiset geeft gewicht aan elke lettergreep. Niettemin zijn er te genwerpingen. Duidelijk was dat Croiset de weerbarstige tekst nog niet helemaal onder de knie had. De voorstelling lag niet he lemaal in balans; verontwaardi ging en verstilling wisselden el kaar met enige gekunsteldheid af. Belangrijker is de inhoudelij ke tegenwerping. Wat wil Croiset ons duidelijk maken met het ge kanker van Juvenalis over vreemdelingen, vrouwen, kun stenaars en homoseksuelen? De zelfde vraag is gesteld aan de Franse romancier Céline en aan de Nederlandse romanciers Re- ve en Hermans. Een antwoord is nauwelijks te geven. Wie gelooft in de integriteit van genoemde schrijvers zegt dat ze een dubbe le moraal doorprikken; wie er niet in gelooft zegt dat ze 'fascis tisch' zijn, of termen van dezelde strekking. Ik ben geneigd te zeggen dat Croiset en Juvenalis integer zijn en ben ervan overtuigd dat als Croiset duidelijker kan maken wat hij precies beoogd en zijn tekstbeheersing aan gemak wint, 'Niet van gisteren' een indruk wekkende voorstelling kan wor den. Croiset zou het rustieke, landelijke alternatief dat Juvena lis geeft met evenveel ironie moeten behandelen als hij nu uitdrukking geeft aan de nich tenwereld van Rome anno 100 na Christus. RADBOUD ENGBERSEN Nieuw ballet van Toer van Schayk AMSTERDAM (ANP) - Bij Het Na tionale Ballet wordt een nieuwe choreografie van Toer van Schayk ingestudeerd. Het ballet, dat nog geen naam heeft, moet op 13 no vember in het Amsterdamse Mu ziektheater in première gaan. Van Schayk zette zijn nieuwste produk- tie op muziek voor strijkers, slag werk en celesta van de Hongaarse componist en pianist Béla Bartók. Hij ontwierp ook het tlecor en de kostuums voor het dertig minuten durende ballet. Dit wordt zijn 23ste creatie voor Het Nationale Ballet. Lcids Vrijetijdscentrum. 18 okto ber. Een der 20 voorrondes van de Grote Prijs van Nederland. Acht (nog) onbekende bands uit Haar- moderne studio. LEIDEN - De Leidse Jan O. en de Zeven Dwergen hebben gis teravond de publieksprijs ge wonnen in één der 20 voorrondes van de Grote Prijs van Neder land. Die beloning bestond uit het recht om een toegift te geven. Al te veel conclusies moet het Leidse gezelschap maar niet ver binden aan deze geste van het publiek. Jan O. had gewoon de meeste vrienden en bekenden het flink volle LVC binnenge lokt. Hoe de GP-jury heeft geoor deeld, is nog niet bekend. Haar taak is weinig benijdenswaardig. Het is prettiger om uit een hele boel leuke dingen het leukste te kiezen dan een geforceerde keus te moeten maken uit een achttal grijze middenmoters. Of eigenlijk zeven want het Haarlemse Jewel zou ge diskwalificeerd moeten worden vanwege de verregaande over schrijding van de volumelimie ten. Het heavy metal-kwartet ging er zo hard en onbezonnen in, dat er niets te horen viel. Een ongecontroleerde brij om van te schrikken. Driekwart van de zaal stond met de vingers, ver gepe netreerd in de buis van Eustachi- us, tolerant te zijn. Headbangen ging niet want zoiets doe je niet met je vingers in je oren. De Oegstgeester Sindellas vormden het andere uiterste. Het vijftal, met zijn zanger voorop, bracht vier voortkabbelende slaapliedjes voort. Een merk waardige kruising tussen Boy George en Sade waaraan nie mand zich hoeft te storen. Had den alle andere bands nog het meest te kampen met de hitte op het podium, de Sindellas uit het forensendorp hadden nog het meest last van hun eigen verle genheid. Als de groep klaar is, trekken meegekomen ovlders hard aan hun kinderen. De grote broers hebben gespeeld, de kleintjes moeten naar huis en naar bed. Maar goed dat de Sin dellas het spits moesten afbijten. This Dawn komt uit Lisse. Hoekige new wave bracht dit viertal voort. Van dit soort band jes hebben er al dozijnen de po dia bevolkt maar misschien dat in de bollenstreek de dingen alle maal wat later gebeuren. Vervolgens mag popu-jopie Jan O. zijn van tevoren gewon nen partij spelen. O. en de zijnen lijken zeker van hun zaak. Aht- woord op de vraag wat die zaak nu eigenlijk is, blijven ze schul dig. Wel, nog voordat ze een noot spelen, de jury provoceren. Ook eventueel in de zaal aanwezige scouts hoeven niet bij O. aan te kloppen. "We hebben al een con tract". Grapjes met een speel goedpiano en de vele truien die O. aan heeft. De set bestaat uit een soort van chansons die uitmonden in een geluidsorgasme. Net zoiets als de Belg Raymond die 'L'amour' wil de. Drama? O. schreeuwt net als hij de longen uit het lijf. Iets over het leven, dat dat gewoon door gaat. Een groot deel van het pu bliek is laaiend enthousiast over de podiumact met een uit het niets opduikende zwerver die in een rap tempo een fles wijn leeg drinkt, zich daarbij niets aan trekkend van de muzikale ver richtingen van O. en zijn dwerg- Prima Nascita heeft vooral e< goed ritmetandem. Voor het o\ rige heeft het Amsterdamse vental niets om het lijf. De zang is vlak, de achtergrondzang van de twee dames schel. Af en toe funkt het wel, maar vonken wil het maar niet. Belangrijkste be zwaar is dat het zo gewoon is. En dat terwijl de jury nog zo heeft gezegd dat bij de beoordeling "de avontuurlijkheid van het ge- bodene een zware rol" zal spelen. Goed voor op de braderie, dit ge zelschap. Nog vervelender is Terry Gor don en zijn 'Feeling', ook al uit Amsterdam. Dit is muziek voor de jongens met het ontblote bo venlijf die onder Marlboro-paras- olletjes het strandgebeuren aan schouwen. Verdrietig slechte teksten, belegen gitaarlicks. Een muziekstijl waarvan ik niet wist dat die nog navolgers had. Zo be schouwd is het nog een verras sing ook. Terry zelfheeft iets van Engelbert Humperdinck. GP- presentator Fer Abrahams stelt het publiek gerust. De jury heeft écht alle 700 ingezonden tapes beluisterd alvorens zij 160 groe pen de voorrondes in stuurde. En verder moeten we ook niet vergeten dat er een "Olympische gedachte" aan de GP ten grond slag ligt: niet winnen, maar mee doen is belangrijk. The Steamers, alweer Amster dam, zijn ook niet bepaald uit op vernieuwingen of verrassingen. Toch bieden de bebrilde zanger- /gitarist en zijn drie collega's het beste van de avond. Degelijke rock and roll met gitaarpartijen waarop niets af te dingen valt. Al leen die teksten (let de jury daar ook op?) hou vanvond van me, want morgen ben ik weg. Op het T-shirt van de voorman staat dat hij geslagen, gebeten en nog wat vies wil worden. Toch zijn The Steamers op het podium heel netjes, te netjes. Ook niet onaardig is het Leidse Six Pack. Dik aangezette Tubes- achtige rock. Met elektronica worden flink stotende blazers secties opgewekt. De instrumen tale passages zijn inventief. De zes doen er wel een beetje lang over voordat ze 'to the point' ko men. De zang valt echter fiks te gen. De slotconclusie moet helaas luiden dat in deze voorronde niet Neerlands Hoop op betere pop muziek schuil is gegaan. Wel alle hulde aan een ieder die iets van doen had met de organisatie. Acht keer moest er van alles ge wisseld en veranderd worden. Het geluid bleef al die tijd goed en er zat flink veel vaart in. WIM KOEVOET Voorstelling: Nederlands Danstheater met 'Song of the Night' van Graeme Murphy/Karol Szymanowski. Decor en kostuums: Andrew Carter. Tenor: Nico Boer. Licht Joop Caboort. Verder re prises van 'Sechs Tanze' (Kvlian/Mo- zart), 'Silent Cries' (Kylian/Debussy) en 'Ricercare' (Tetly/Seter). Gezien op 16 oktober, nog te zien tot 31 oktober o.a. in het Danstheater aan 't Spui. Den Haag. DEN HAAG - Een recensie begin nen met een open deur is niet ge bruikelijk maar hier wel van toe passing: smaken verschillen. Dat werd afgelopen vrijdag weer eens bewezen. De première van Graeme Murphy's ballet 'Song of the Night' bij het Nederlands Danstheater riep bij mij en mijn gezelschap wel zeer uiteenkopende reacties op: mijn gedachten dwaalden bijna af uit verveling terwijl bij hem de ril lingen over de rug liepen van be wondering. Ik vond het een klas siek lyrisch ballet, waarin alle cli chés nog eens op een rijtje werden gezet, hij vond de bewegingspatro nen en het gebruik van de ruimte origineel. We probeerden elkaar van ons gelijk te overtuigen, maar beiden bleven wij bij onze mening Waarom vond ik het dan zo ma- tig? Omdat het allemaal te vloeiend en te sierlijk was? Omdat er nauwelijks contrast en afwisse ling in intentie en ritme was? Of ben ik niet poétisch genoeg en laat het mysterie van de nacht mij on bewogen? Hoe het ook zij, ik kon me niet over het gevoel heen zetten dat ik iets dergelijks al eens eerder had gezien. En dan bedoel ik niet het decor en het licht dat werkelijk prachtig was, maar de choreografie op zich zelf. Zoveel perspectief als er in het decor zat (twee hangende wanden die associaties oproepen met een nachtelijke stad), zo wei nig bood het ballet. Toch is Graeme Murphy niet de eerste de beste. De Australiër dan ste in Melbourne, New York, Lon den en Grenoble om later choreo graaf te worden van onder meer The Australian Ballet. Murphy staat bekend als een man van het theater, die licht, decor, kostuums en soms ook video minstens zo be langrijk vindt als de dans. In 'Song of the Night', ging zijn aandacht uit naar het licht en zocht hij zijn in spiratie in de muziek van de Pool Karol Szymanowski (1882-1937): zijn derde symfonie (Song of the Night) werd live uitgevoerd door het Nederlands Balletorkest onder leiding van Michael Barret. De schoonheid van de vrij zware mu ziek, het licht, het decor, de lyriek van de dans, misschien was alle pracht bij elkaar wel wat teveel. Eén ding vond in uitstekend en dat was dat Murphy twee mannen net zo innig en melancholiek met el kaar liet dansen als men dat in man-vrouw duetten gewend is. Shaun Amyot en Nacho Duato hangen aan elkaar, tillen elkaar op en sluiten elkaar in de armen. Sa men geven ze daarmee net iets ex tra's aan het 'Lied van de Nacht' dat in de rest van de choreografie ontbreekt. Wat sfeertekening be treft, is Murphy een 'goeie' Dat wel. Op het programma stonden ver der nog drie reprises: 'Sechs Tan- ze' en 'Silent Cries' van Jiri Kylian en 'Ricercare' van Glen Tetly. 'Sechs Tanze' is een zeer humoris tisch ballen op dansmuziek van Mozart. De drukke commedia dell' arte-achtige stijl van dansers in di to kleding contrasteert met heden daags geklede dansers, die door hun verstilling eigenlijk niet aan wezig lijken. Het deed me denken aan de scène uit de Hamlet van Shakespeare: een toneelstukje in een toneelstuk. Kylian creëert met zijn raamvertelling een grappige 'cross-talk' met het verleden van Mozart en zijn dansmuziek. 'Silent Cries' is een solo van Sa bine Kupferberg met een doorzich tig scherm, dat ze als het ware on derzoekt. Choreografisch mis schien niet zo'n hoogstandje maar de elementaire zoektocht naar een choreografische vorm en de on grijpbaarheid, de ongewoonheid maken het een persoonlijke dich terlijke ontboezeming. De muziek van Debussy (Prélude a l'apres-mi- di d'un faune) completeert het uit stekend wat sfeer betreft. 'Ricerca re' van Glen Tetly tonslotte is een duet dat klassiek van vorm is en niet zoveel nieuws biedt. Liefdes thema's als tederheid, opwinding en eenzaamheid passeren de revue. Door de ongeïnspireerde uitvoe ring een weinig inspirerend ballet. Eigenlijk zou men zelf naar 'Song of the Night' moeten gaan kijken. Om dan (opneuw) te kun nen constateren dat smaken ver schillen. INGRID VAN FRANKENHUY- ZEN De voorstelling zal tien maal, tot en met 29 november, in de hoofdstad te zien zijn. AMSTELVEEN (ANP) - Op 19 november gaat in het Amstelveens Cultureel Centrum "Mijn zuster en ik", een blijspel van Jos Brink naar ideeën van hem en Frank Sanders, in première. Eddy Habbema regis seerde de voorstelling die wordt gespeeld door Joséphine van Gas teren, Sacco van der Made, Ellen Röhrman, Marijke Veugelers en Rob Fruithof. Fragment uit het ballet 'Song of the Night cello en Siebe Henstra-klavecimbel met werken van onder andere Turi- i, Frescobaldi, Merula, Scarlatti e LEIDEN - Sinds musici als Frans Brüggen, Anner Bijlsma en Gustav Leonhardt school hebben gemaakt in Nederland en ver daarbuiten, is het niveau van oude muziek uitvoeringen steeds hoger komen te liggen. Je zou teleurgesteld zijn als een der gelijke uitvoering vandaag de dag niet voldeed aan de hoogste Het vierkoppige barokensem- ble beantwoordde volledig aan mijn verwachtingen. Instrumen taal spel van grote klasse Er werd gemusiceerd met vreugde, vaart en levendigheid. Men was zeer sterk op elkaar geconcen treerd. De twee fluiten deden in klank en virtuositeit niet voor el kaar onder, wat zeer helder tot uiting kwam in de duetten van Giamberti. Verschillende tegen gestelde gemoedsuitingen die men in de barok zo graag wilde uitdrukken, kwamen duidelijk tot leven. Zo wisselden verhe venheid en luchtigheid (sonata prima van Turini versus de gia- conna van Mercula), ingetogen heid en uitbundigheid (Corisono van Turini versus Dialogo van Rossi) elkaar af. Ook de solistische kwaliteiten van Lucia Swarts in de sonate van Geminiani en van Siebe Henstra in de Scarlatti-sonates werden met veel applaus geho noreerd. Toch kun je merken dat wij met twintigste eeuwse oren naar deze muziek luisteren; wij zijn gewend aan uitersten in toon hoogte, in geluidssterkte en in klankkleur - denk aan de enor me uitbarstingen van een voltal lig symfonieorkest, aan het con trast piccolo/tuba. De klanken van blokfluit/cello/klavecimbel klinken mij al gauw wat beperkt in de oren. Ook het idioom van vroeg- en laatbarokke muziek is niet zo veelvormig. Ronduit storend was het feit dat men in verband met een ra dio-opname enkele gedeelten nog eens overnieuw moest spe len. Dit deed afbreuk aan de op bouw van het concert en de con centratie van de musici. Het pro gramma wordt op 5 november door de VPRO uitgezonden via radio 4 om 16.15 uur. MONICA SCHIKS WORLDWIDE EXPRESS-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 23