Regen trotseren voor oogstrelende Shamrock ONTDEK MORGEN DE PURE KLANK VAN KENWOOD KENWOOD «4^ KIJKUIT Hinze moeite waard Grootste poppenfestival ter wereld in Amsterdam Exposities Concerten Leiden Den Haag Amsterdam Rotterdam VRIJDAG 16 OKTOBER 1987 KUNST PAGINA 27 De nieuwe serie Midi-sets van Kenwood. M-31, M-51, M-71 en M-91. Vervaardigd volgens de modernste methodieken en voorzien van talrijke technische hoogstandjes. Met volledige afstandsbediening (M-71, M-91) Keuze uit vele opties. Kenwood laat zich niet vergelijken. Of het zou met de natuur moeten zijn -ZUIVER ALS DE NATUUR- De Chris Hinze Combination in de Leidse Schouwburg. Gehoord op 15 oktober. LEIDEN - Chris Hinze ziet er nog precies zo uit als pakweg tien jaar terug, zelfde bril, zelfde coupe. Zijn muziek is wel ge staag van karakter veranderd, hoewel zijn positie tussen de jazz en de pop nog altijd dezelfde is. Moeilijkdoenerij hoef je niet van hém te verwachten en dat on danks zijn zwak voor allerlei in vloeden van buiten de westerse commerciële muziek. Een voor lopig hoogtepunt bereikte hij zo'n twee tot drie jaar geleden, toen hij met een goed uitge kristalliseerd concept op stap ging. dat veelzijdige fusion met vooral veel Afrikaanse invloeden inhield. Als onderdeel van een tournee met een weer verander de Combination deed hij giste ren Leiden als derde plaats aan. Die Combination, sinds jaar en dag de naam van zijn begelei dingsgroep, trad in een groten deels andere bezetting aan dan was aangekondigd. Naast twee oude bekenden, gitarist Kier van der Werf en Lelo M'Batchi, de Kongolese percussionist, ver schenen nieuwe instrumentalis ten op het podium. De drummer Lucas van Merwijk. en basgita- rist Jan Fokkema, die de ziek ge worden Lesley Joseph geduren de de eerste set verving. Joseph kwam na de pauze wel voor het voetlicht en van ziekte was ge lukkig weinig te merken. Hinze had voor veel elektronika geko zen, want naast enkele elektroni sche trommels en de tegenwoor dige onvermijdelijke keyboard- storen was een extra man meege reisd voor het afdraaien van ta pes met vocale en instrumentale achtergrond. Je vraagt je dan wel af of dat tegenwoordig niet ge woon geprogrammeerd kan wor den, want die achtergronden werden akoestisch volledig over stemd. Het programma van Hinze was opgebouwd uit de stukken van zijn laatste album, dat juist giste ren uit was gekomen, en mate riaal van twee lp's daarvoor. Vreemd genoeg bevielen mij de oudere composities en arrange menten beter dan de recente nummers, die over het algemeen teveel steunden op herhaling en parallelle figuren. Nu is dat op zich natuurlijk met erg, maar je moet er natuurlijk wel iets leuks mee kunnen doen. Ronduit er gerlijk was de 'polonaise', een flauwigheidje waaraan zelfs no toire relativisten als Breuker en Dulfer zich niet aan zouden be zondigen. Daarnaast neigden de nieuwe stukken van Hinze vaak naar een zoetige harmonie die te gelijkertijd een wee gevoel en een déia vu-belevenis opwekken. Wat wel vastgesteld kan worden is dat Hinze zich heeft aangepast aan de tijdgeest door het groeps geluid wat harder te maken wat klankkleur betreft Ondanks deze negatieve kant tekeningen, mag wel opgemerkt Allwave, Haarlemmerstraat 113, Leiden Klein Gefo, Haarlemmer straat 239, Leiden. Overgaauw, Breestraat 148, Leiden. Wira, Haarlemmerstraat 91, Leiden. Voorstelling: Het Nationale Ballet met 'Shamrock' van Carolyn Carl son. Muziek: Gabriel Yared. Dekor en kostuums: Bojena Bienkowska. Licht: Peter Vos. Muziektheater Am sterdam. Gezien op 15 oktober, nog te zien tot en met 29 oktober, aan vang 20.15 uur. AMSTERDAM - De Amerikaan se Carolyn Carlson geldt als één van de bekendste choreografen die in Europa werkzaam is. Na haar aanvankelijke carrière als danseres bij de Amerikaanse choreograaf Al win Nikolais ver trok zij in 1971 als choreografe naar Frankrijk, waar ze onder an dere werkzaam was bij het Ballet van de Parijse Opera. Als gast- choreografe werkte ze ook in Avignon en Milaan en, ze is artis tiek leidster geweest van het Tea- tro de la Fenice in Venetië. Het Nationaal Ballet nam in 1984 haar 'Slow, heavy and blue' op in het repertoire en in 1985 was ze hier te gast met haar eigen groep. Kenmerkend voor haar cho reografieën is de afwisseling tus sen zuiver dansante en meer theatrale bewegingen. Zelf noemt ze haar werk intuïtief en natuurlijk. De ondertoon is vaak poëtisch en lyrisch maar nooit zwaarmoedig als bijvoorbeeld bij Pina Bausch met wie ze overi gens wel het fragmentarische ge meen heeft. Op basis van enkele ideeën werkt ze al improviserend met de dansers, van wie ze dan ook een eigen stijl en een per soonlijke inbreng verwacht. Haar choreografieën komen tot stand in samenspraak met de dansers, zodat zij nooit iets tegen hun mogelijkheden in doen. Spontaniteit staat hoog in Carl sons vaandel. Het werkproces voor haar nieuwe stuk 'Shamrock' voor het Nationaal Ballet week iets af van haar meestal lange repetitiepe riode Wegens tijdgebrek kon slechts drie dagen geïmprovi seerd worden, was de muziek al van te voren gecomponeerd en bovendien had ze niet echt een thema voor ogen. Ze 'roeide' met de dansers die ze had en dat wa ren er tweeëndertig in plaats van de voor haar gebruikelijke tien a vijftien. Met dat grote aantal bleek Carlson goed overweg te kun nen. Het effect van de massa is zelfs één van de sterkste kanten van 'Shamrock'. Veel krachtige en dynamische bewegingen werken een overtuigende thea- traliteit in de hand. Door af te wisselen in synchroniteit van de bewegingen en telkens versprin gende vormen, blijf je als toe schouwer elk moment alert. Er gebeurt altijd wel iets: is het niet de muziek die de sfeer bepaalt dan is het wel de wisseling van decorstukken of het licht. Carl son heeft een perfect evenwicht gevonden door ook verstilde mo menten en vloeiender passages op te nemen. Evenwicht ligt ook in de muziekcompositie van Ga briel Yared. Elk fragment heeft een eigen herkenbare sfeer. Na een heftige en theatrale dans volgt altijd wel een moment van harmonie en rust, van poëzie en lyriek, na veel volgt weinig, na tragiek en pathos volgt humor en lichtheid. Een rokende fiets, lief tallige bloemen, gangsters met pistolen, een meisje in een roze hoepeljurk, flonkerende sterren, kukelende hanen en blatende schapen op band. tederheid en geweld, haat en liefde wisselen elkaar af in een prachtige compo sitie. Als rode draad keren enkele beelden steeds terug: zo beweegt een meisje met een soort jurk met een rijdende sleep vanaf haar schouders, zich heel lang zaam achter een hek in de vorm van' golven. Thema is. hoewel Carlson gelukkig nergens de nei ging heeft een verhaal te vertel len. de liefde. Paren slaan elkaar, zoenen elkaar Een man met jas en hoed en het meisje met de hoepeljurk vertegenwoordigen de romantische maar tragisch onmogelijke liefde. Toch staat de schoonheid van de dans zelf ook centraal. Aan vindingrijkheid en originaliteit van bewegingen en ruimtegebruik ontbreekt het Carlson niet. Haar pure dans is vloeiend en open, haar theatrale dans is hoekig en krachtig en soms regelrechte mime. 'Shamrock' is een zeer uitgeba lanceerde voorstelling, een stre ling voor je ogen. Klasse. Als ik u was zou ik regen en kou trotse ren om naar het Muziektheater te gaan. INGRID VAN FRANKEN- HUYZEN Ontdek de pure klank van Kenwood bij: Scène uit Shamrock van choreografe Carolyn Carlson Chris Hinze. worden dat er genoeg te beleven was dat de moeite waard was. Niet alleen de kwaliteit van en kele stukken zoals 'Saliya', 'Gondwanaland', 'Ginger Wood' en 'Koto' was zonder meer goed, maar er werd bij tijd en wijle goed gesoleerd. Een aangenaam agressieve solo-feature van Van der Werf viel op. net als zijn om gang met de gitaar-synthesizer bij de begeleidingspartijen. De man die de groep toch het meeste gezicht geeft is M'Batchi, die ook als vocalist veel te bieden IfotoGPD). heeft aan timbre en timing. Hin ze zelf, die 'Lost Traces' van een wel zeer zoet piano-intro voor zag, kwam op fluit, altfluit en basfluit niet slecht voor de dag, hoewel zijn soli wat aan de lange kant waren. De elektronische 'toms' van Van Merwijk werkten soms op de zenuwen, ondanks zijn technisch onberispelijke spel. Er werd goed gebast, vooral door Joseph, die zo in een Ameri kaanse funk-band kan. De reac ties van het publiek waren enigs zins aan de lauwe kant, maar missiën hoort dat zo in Leiden. KEN VOS. AMSTERDAM (ANP) - In zeven Amsterdamse theaters wordt van 19 tot en met 29 november het grootste internationale poppenfes tival ter wereld gehouden. Twaalf groepen uit evenzoveel landen - zes uit Azië en zes uit Europa - geven in die periode zeventig voorstellin gen. Zij spelen vijftien verschillen de produkties. De voorstellingen zijn bedoeld voor volwassenen, maar ook geschikt voor kinderen. Het festival wordt georganiseerd door de Stichting Bijzondere Kunstmanifestaties, op verzoek van het Prins Bernhardfonds. Dit fonds, dat al sinds enkele jaren ini tiatieven ontwikkeld voor culture le projecten, staat ook garant voor het grootste deel van de financie ring van het festival, daarbij ge steund door onder andere het mi nisterie van WVC. Het traditionale poppentheater, bron en bewaarder van eeuwenou de rituelen en overleveringen, maakte de afgelopen decennia een moeilijke tijd door. De opkomst van de moderne massamedia, de veranderde cultuurpatronen, het gebrek aan middelen en geschool de spelers zorgden er onder meer voor dat deze unieke theatervorm in vele landen op het punt stond te verdwijnen. Aan het eind van de jaren zestig vond echter een kentering plaats. Alsof het afgesproken werk was, zetten mensen op diverse plaatsen in de wereld zich in om het kwij nende cultuurgoed nieuwe glans te geven en tradities te laten herle ven. Poppenspelers uit de hele we reld kwamen samen op bijeenkom sten om elkaar te stimuleren. Ge leidelijk aan begint het poppenthe ater dan ook weer terrein te winnen onder de gangbare theatervormen Tijdens het poppenfestival wordt een grote verscheidenheid van poppentheatervoorstellingen, met verschillende soorten poppen getoond. Zo speelt de Indiase groep twee stukken die beide een episode uit de Ramayana behande len. De Ramayana is het religieuze heldenepos dat als inspiratiebron heeft gediend voor talloze theater stukken. Mua Roi Nuoc uit Vietnam geeft in het Heiligewegzwembad tien da gen lang voorstellingen met Viet namese watermarionetten. Het wordt een groots spektakel met overweldigende effecten, waaron der vuurwerk, spuwende draken en een complete zeeslag. Met 250 marionetten brengt het Italiaanse poppentheater Carlo Colla e Figli. een complete opera van 'De gelaarsde kat'. Het staats- poppentheater 'Het Drak Theater uit Tsjechoslowakije speelt Petrus- chka, de Russische Jan Klaassen en 'Het Lied van het Leven'. Leiden Rijksmuseum voor Volkenkunde - Steenstraat, Moderne Japanse Kera miek van Keiko Hasegawa, 'De jaar getijden van de mens', tot 25/10 di. t/m za. 10-17 uur, zo. 13-17 uur. Stedelijk Museum De Lakenhal - Ou de Singel 28-32, 'Kunst door Vrou wen' t/m 18/10; 'Niet gebouwd Lei den' t/m 15/11; di. t/m za. 10-17 uur en zo. 13-17 uur. 't Huys Benee - Nieuwe Rijn 3, perma nente tentoonstelling van werk van Leny Noyen, vr. 14-16 uur en za. en zo. van 12-16 uur Het Achterhuis - Nieuwe Rijn 38, per manente expositie: Vijf eeuwen mode di t/m za. 10-16 uur Art Theahouse 'Oude Rijn' - Stille Ma re 4, schilderijen van Stephine van Gennip, t/m 1/11ma. 12-18 uur, di. t/m za. 10-18 uur, do tot 21 uur. zo. 11-18 De Burcht - Burgsteeg 14, Spaceship Lukumara, expositie van Lieutenant Ernesto, t/m 31/10; woe. t/m zo. van 14- Calsinea, Kees Fransse, Frans de Haas, Fer Hakkaart, Marry Hovig, Hens de Jong, Bas van der Poll, van Roemburg. Arthur Stam, Tweehuy- sen, Olav Vorsel; tot 8/11, vr., za. en zo- van 13.30-17.30 uur. LAK-galerie - Cleveringaplaats 1, te keningen van architecten. Robert von der Nahmer en Bert van Alkemade; architectuurfoto's van Peter de Ruig; tot 14/11; ma. t/m vr. 10-22 uur. Galerij-Atelier 'Treetje Lager' - Oude Rijn 138, doorlopende expositie van wisselend eigen werk (tekeningen en grafiek) van Marjan van den Bosch, en van gastexposanten o.a. Sylvia Borreman, tekeningen; Jan van der Veer, lino's; Anna Los, kleinkera- miek; wo. vr. 13.30-18 uur, do. 1330-18 en 19-21 uur, za. 12.30-17 uur. Galerie Stelling - Lange Mare 65, ten toonstelling van Hans de Bruijn, t/m 31/10; wo. t/m za. 12-17 uur. Lent, t/m 7/11; Alphen Rhijnkade elf - Rijnkade 11, Etsen van Lucie Meulendijks en aquarel zeefdruk op linnen 'Vogels langs de Galerie Alba - Kortsteekterweg 42, keramiek van Jeroen Bechthold en aquarellen van Cees Boer, t/m 25/10; Leiderdorp Gemeentehuis - Statendaalder, Leni van Gils, acrvl, t/m 5/11; ma. t/m vr. 9- •17 uur. Noordwij k Petit Royal - Voorstraat 76, Tiny van Eethuis-cafe 'Wikke' - Kerkstraat 32, aquarellen van Ilona van der Berg; ge opend van 16-22 uur. Rijnsaterwoude Galerie de Barg - Woudsedijk 12, aquarellen van Kees van Aalst t/m 25/10; vr. za. zo. 14-17 uur. Rijnsburg Genootschap Oud Rijnsburg - Oude Vlietweg 6, permanente tentoonstel ling "De Andere Middeleeuwen'; the ma tentoonstelling 'De Toekomst van Rijnsburgs Verleden'; vr. 19-21 uur, za 10-16 uur. Warmond Het Oude Raadhuis - Dorpsstraat 36, tekeningen en schilderijen van Ewout van Santen, t/m 29/10; wo., do. en zo. 14-16 uur. za. 11-16 uur Galerie De Pomp Dorpsstraat, Alexandra, weven; Joop van Uden. keramiek; Adje Steijn, aquarellen, t/m 29/10; di. 19-21 uur, wo 10-12 uur. wo., do za en zo. 14-16 uur. In de werkkamer die de kleuren geel-grijs- zwart heeft exposeren een twintigtal kunstenaars, t/m eind nov. Wassenaar Galerie "Ja", Molenweg 6, aquarellen van Hannie Bal. Carla Schreuder, Leo Smit, keramische eivogels van Paula Mosmans, gemengde techniek Frans je Tacx, keramische kleinplastieken Lies van Vlijmen, keramiek en tapij ten Joop en Alexandra, tot 18 okt. dag. van 11.00 tot 17.00 uur, do. en vr. ook van 19.00 tot 21.00 uur. Art Galerie Gérard - Rijksstraatweg 358, (bij den Deijl), Najaarstentoon stelling met een aantrekkelijke col lectie schilderijen en aquarellen, t/m 24/10; dag. 11-16 uur en zo. 13-17 uur The \its. zaterdagavond in het Leids Vrijetijdsecnti Klassiek De Argentijnse concertpianiste Martha Nogueara komt de komende weken enkele malen naar Leiden om alle sonates, die Ludwig van Beetho ven voor piano heeft geschreven, uit te voeren. Acht recitals zijn er nodig om de 32 sonates in de Kapelzaal van K&O ten gehore te brengen. Het eerste concert uit deze serie van acht uitvoeringen is zondagochtend (aanvang 11.30 uur). Het programma 57 (Apassionata). De overige zeven Martha Noguera aan Beethoven wijdt, zijn op 19,21,23,26.28 en 30 ok tober en op 2 november om 20.15 in de Kapelzaal Barokmuziek zondagmiddag in de Groene Kerk in Oegstgeest. Er is een optreden van Han Tol (fluit), Thera de Clerck (fluit), Lucia Swarts (cello) en Siebe Henstra (clavecymbel). Op het programma van dit viertal zijn wer ken van Turini, Castello, Fescobaldi, Giamberti, Rossi, Merula, Geminiani. Sammartini, Scarlatti en Vivaldi Aanvang 14.00 uur. Het lunchconcert op donderdagmid dag bij K&O wordt verzorgd door Thomas Kanter (cello) en Agnes Houtsmuller (viool). Het tweetal zal werken ten gehore brengen van o.a Handel en Brahms. Aanvang 12.45 Jazz In het Waaggebouw speelt zaterdag avond od uitnodiging van Hot House het trio van de Britse sopraansaxofo nist Allan D. Smith. Hij is een van de weinige rietblazers die zich geheel heeft toegelegd op de sopraansax. Smith wordt bijgestaan door gitarist Roger Smith, die akoestisch speelt, en slagwerker Robin Musgrove. Het drietal treedt regelmatig met elkaar op sinds het begin van de jaren zeven tig. Aanvang 21.30 uur; Aalmarkt 21, Leiden De Stichting Jazz on Sunday gaat zondag met een nieuw seizoen begin nen in café 'De Tregter' (Herenstraat- /hoek Witte Singel). De eerste bijeen komst, die om 15.30 uur begint, wordt geopend met een middagje 'Session'. De basisopstelling wordt gevormd door piananist Jan de Bas, drummer Ruud Bogaards en de bassisten Dolf del Prado en Hans Mantel. Pop Het quintet 'Kobus gaat naar Appel scha' (mengeling van pop en funk) speelt vrijdagavond in De Boerderij in Zoetermeer. Aanvang 22.00 uur; Voorweg 146. De Nederlandse formatie The Nits geeft zaterdagavond een concert in het Leids Vrijetijdscentrum. In sep tember hebben The Nits hun achtste elpee 'In Dutch mountains' uitge bracht. Aanvang 23.00 uur, Breestraat 66, Leiden. De dag erna strijden in het LVC acht bands in de voorronde om de grote popprijs van Nederland. De presenta tie is in handen van Fer Abrahams. Aanvang 21.30 uur. geven door de Zweedse zangeres Chralotte Hoglund en de Nederland se zanger Marcel McArthur. Aanvang 20,00 uur; Breestraat, Leiden. Grapevine Music organiseert donder dagavond een bluesnacht in de Stads gehoorzaal. In het voorprogramma staat 'Blues Biancodaarna ver schijnt Duke Robillard en 'The plea sure Kings' ten tonele. Het spektakel van de avond zal worden verzorgd door Ronald Abrams and the Ice Cold Band, vergezeld van 'something nice and sexy'. Aanvang 21.00 uur za 17, 20.15 uur; 'Niet door Jules Croiset. ma 19, 19.00 uur; Familievoorstelling 'Dag Monster', Theater Eldorado Lak-theater VT 16 en za 17 20.30 uur; I met de lente is onnozel, zo 18. 15.00 uur; 'Spelen i 'Tremen', door Hin- Microtheater Imperium vr 16 en za 17 20.30 uur; 'The Family', door Imperium. dagconcert met Marjon Lambriks be geleid door het Maastrichts Salon Or kest, presentatie Pim Jacobs, zo 18. 20.15 uur; 'Young Amadeus Young Messiah", The New London Chorale met Vicky Brown, Madeline Bell, Gordon Neville en Tom Parker di 20, 20.15 uur; 'Brasil Tropical', ex travagant temperament uit Rio de Ja- wo 21,19,30 uur; Scapino Ballet. Pre mièreprogramma, 'Pulcinella', In the future', 'Bagatellen' en 'Strings', do 22,20.15 uur; John Lanting's Thea ter van de Lach, met 'Den Haag Van daag', mmv oa John Lanting, Hein Boele, Coby Timp. Appelthcater vr 16, za 17, wo 21, do 22, 20.30 uur, zo 14.15 uur; 'Faëton' van Vondel, met oa Carol Linssen, Trudy Labij Toneel- ter, Cor van Rijn e Diligentia vr 16, 20.15 uur; Premiere van 'It verberation time', met Leoni Jai Frans Ehlhart en Albert Veenendaal. zo 18. 15.00 uur; Nandranie en Dans groep, klasssieke Indiase Dans. zo 18, 11.30 uur; Cambridge Buskers; 20.15 uur; Los Angeles Guitar Quartet. di 20, 12.45 - 13.30 uur, Rob van Rijn niet 'Exegese deel 2'. Koninklijke Schouwburg vr 16, 20.15 uur; 'Helder als glas' van Phil Young, met oa Hans Cornelisse. Dorijn Curvers en Ellissigne Kraay- za 17P zo 18 (14.00 uur) 20.15 uur; 'De fantast' van Herb Gardner, met oa .Johnny Kraaykamp, Donald Jones, Martine Crefcoeur. di 20. wo 21. 20.15 uur; Globe met Tu- randot' van Gozzi, met oa Hilde Uit- terlinde en Gijs Scholten van Aschat do 22, 20.15 uur: Haagse Comedie met Elvire Jouvet 40' van Brigitte Jaques. Muziektheater vr 16, za 17. 20.15 uur. Residentie Or kest olv Alain Lomberd mmv Jaring Walta, viool, werk van Bartök en za 17, do 22, 20.15 uur; Nederlands Dans Theater met 'Song of the Night' van Graeme Murphy op muziek van Szymanowsky, 'Ricerare', 'Silent Cries', 'Sechs Tanze'. mmv Neder lands Ballet Orkest, ma 19, 20.15 uur; NedPho Kameror kest olv Antoni Ros-Marba, mmv Miklos Perenyi, cello, werk van Schu bert, Tjaikovski en Bartók. dag (beh. ma). 20.15 uur, za en zo ook 13.00 uur; Musical 'Cats' van Andrew Lloyd Webber, Trevor Nunn, Gillian Lynn. Concertgebouw vr 16, 20.30 uur; 'Swing Night' met Dizzie Gillespie Big Band, Pia Beck, Jarmo Hoogendijk Ben van den Dungen Quintet e.a. za 17, 15.00 uur; Natalie Gutman, cel lo; Irina Sucharepskaya, piano, werk van Bach, Van Beethoven en Sjosta- kowitsj. za 17, ma 19, 20.15 uur, zo 18. 14.15 uur; NedPho Kamerorkest olv Antoni Ros-Marba, mmv Miklos Perényi, cel lo, werk van Schubert, Tsjaikowsky en Bartók. wo 21,12.15 uur; Lunch-concert Slag- werkgroep Amsterdam, wo 21, 20.15 uur; 'Gevleugelde Vrien den' met Laurens van Rooyen, Louis van Djjk, Pim Jacobs, Pieter van Vol lenhoven, Daniel Wayenberg en Tony Eyck. C.C.Amstelveen vr 16, za 17, 20.15 uur; Joop Doderer, Hans Boskamp ea in 'Drie is teveel', tekst en regie: Jan Blaaser.- ma 19, 20.15 uur; première Het Natio nale Ballet, Van Manen/'Kwintet', Mozart/ 'Vijf schetsen'. Hindemith- /'Sarcasmen', Prokofiev/'Twilight, Van Beethoven/'Adagio Hammerkla- di 20, wo 21. 20.15 uur; 'De Fantast' van Herb Gardner, met Johnny Kraaykamp sr, Donald Jones ea. do 22, 20.15 uur; Noordhollands Phil- harmonisch Orkest olv Jacques van Steen, mmv Vera Beths, viool, Gijs- bert Beths, altviool, werk van De Fresch, Mozart, Duparc en Hinde- Muziektheater vr 16. do 22, 20.15 uur, zo 18. wo 21. 14.00 uur; Het Nationale Ballet, een nieuw ballet van Carlson/Yared Nieuwe de la Martheatcr vr 16, za 17, 20.15 uur, zo 18, 14.00 uur; 'Benjamin m het leger' van Neil Si mon, met oa Paul Röttger, Frank Rig- ma 19. 20.15 uur; 'De 5de van Purper met Adelheid Roosen, Karin Bloe men en Frans Mulder, di 20. wo 21, do 22. 20.15 uur. Candi da' van G.B. Shaw, met Sjoukje Hooymaayer, Manfred de Graaf ea. Stadsschouwburg dag.(beh.ma) 20.15 uur, zo alleen 14.00 uur; Toneelgroep Amsterdam met 'Bakeliet' naar 'Savage Grace' van Natalie Robins en Steven M.L. Aronson, met Marjon Brandsma, Catherine ten Bruggencate ea. ma 19. 20.15 uur; Willem Breuker Col lectief, Strijkersoctet olv Vera Beths, 'Indian Summer', Gershwin-project. De Doelen vr 16, 20.15 uur; 'Piano Party' met Da niel Wayenberg, Louis van Dijk, Pim Jacobs, Pieter van Vollenhoven, Lau rens van Rooyen, Tony Eyck en het orkest van Harry van Hoof. ma 19, 20.15 uur; orgelconcert door Arie Keijzer met een Bach-program- di 20, wo 21, 20.15 uur; Residentie Or kest olv Alain Lombard, mmv Jaring Walta, viool, werk van Bartok en Brahms. Luxor Theater vr 16. zo 18 (14.00 uur). 20.15 uur; to neelstuk 'Candida' van G.B. Shaw, met oa Sjoukje Hooymaayer en Pieter Lutz. vr 16. za 17, 20.15 uur; Paul van Vliet met zijn one-man-show 'Over Leven' ma 19, 14.00 uur; muzikaal sprookje 'Assepoester', door Theatergezel schap Het Appeltje uit Antwerpen, di 20, wo 21, do 22, 20.15 uur; 'Benja min in het leger' van Neil Simon, met oa Paul Röttger, John Leddy. Huub Stapel en Leontien Ceulemans Theater Zuidplein vr 16, 20.15 uur; optreden van 'Cube Nu', dansvoorstelling van Shusaku Dormu Dance Theater, za 17, zo 18, 20.15 uur; 'Der Vogel handier',operettevoorstelling door de Havenstad Operette, solisten: Piet Maas, Ellen van der Mey en Rien Bar-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 27