ES Een gewaardeerd lid van de'familie' Allen Onmogelijke liefde in het Nazi-tijdperk Film over incest bij LVC Een Spaanse Assepoester wil hogerop 'Hector': Urbanus als een volwassen wees BIOSCOPEN 'The Berlin Affair'; regie: Liliana Cavani; hoofdrollen: Gudrun Landgrebe, Mio Takaki en Kevin McNally; theater: Kijk- huis. Leiden Het fascisme inspireert Liliana Ca vani al jarenlang voor verkennin gen in het schemergebied tussen goed en kwaad. Het bekendst (en beruchtst) werd ze met 'The Night- porter', waarin de rollen in een sm- achtige relatie tussen een kamp beul en een joodse gevangene na de oorlog werden omgedraaid. Ook de hoofdfiguren in 'The Ber lin Affair' worden voornamelijk door lust gedreven. Gudrun Land grebe speelt daarbij Louise, een gravin die in het door Nazi's gedo mineerde Berlijn (de oorlog moet nog beginnen) betoverd raakt door de dochter van de Japanse ambas sadeur. Ze leren elkaar kennen tij dens tekenlessen, waarbij Louise liever een tekening maakt van Mitsuko dan van het arische mo del. Het wederzijdse oogcontact maakt alras duidelijk dat hier spra ke is van meer dan louter grafische interesse. Al snel belanden ze in el- kaars armen en vanaf dat moment kan Louise aan niets en niemand anders denken dan Mitsuko. Haar echtgenoot Heinz benadert die voor hem ongewenste relatie met de grootste omzichtigheid. Het zet niet alleen de Duits-Japanse vriendschap op het spel. maar kan ook zijn carrière als Nazi-diplo maat knakken. "Als jij nou zelf iets met dat meisje had gehad in plaats van je vrouw, dan was het niet zo erg geweest", vertrouwt een colle ga hem toe. En die zit niet eens zover naast de waarheid, want het is weer een in gewikkeld web dat Cavani spant. Ze heeft daarbij een wel erg grote wissel getrokken op de Japanse ac trice Mio Takaki. Haar verschij ning overrompelt iedereen zonder dat er een woord wordt gezegd. Mooi en mysterieus is Takaki ze ker, maar helemaal invoelbaar is die betovering niet en de kijker blijft aldus een buitenstaander bij al die oplaaiende emoties. Vergeleken met een even drama tische liefdesfilm als 'Dood in Ve netië' is 'The Berlin Affair' daarom een stijlvol maar steriel gebeuren. Stijlvol zijn met name de erotische scenes, die met veel beheersing en gevoel voor schoonheid zijn vast gelegd. Na al het boezemgeweld van de Nederlandse tv (lees Veroni ca) een hele verademing Fragment uit 'Gezocht: lieve vaderen moeder "Eén van de trieste dingen van sek sueel misbruikt worden, vind ik dat er tegen je wordt gezegd dat het gebeurt omdat-ie van je houdt. Dat vind ik niet alleen triest. Het is in tens gemeen hoe er wordt gespeeld met jouw kindergevoelens. Ieder kind heeft liefde nodig. Maar als je die liefde alleen aan seksualiteit ge koppeld kunt krijgen.... dan is dat heel arm. Als je tot die ontdekking komt, dan voel je je pas echt ver neukt". Citaat uit 'Gezocht- lieve vader en moeder', een documentaire van Sarah Marijnissen en Agna Ru dolph. Ze laten daarin twee oudere vrouwen en een aantal meisjes uit een Gronings opvanghuis over hun ervaringen vertellen. Allemaal hebben ze gemeen dat ze vroeger door vader-figuren (dat kunnen ook stiefvaders of vrienden van moeders zijn) seksueel zijn mis bruikt. Aan die persoonlijke ervaringen is een gedramatiseerd verhaal ge koppeld van een vader die seksueel contact heeft met zijn dochter. Het gaat in 'Gezocht: lieve vader en moeder' vooral om de langdurige en machteloze wraakgevoelens van het slachtoffer. De regisseurs maken duidelijk dat incest behalve een lichamelijke ook een geestelij ke mishandeling is, die een leven lang kan doorwerken 'Gezocht: lieve vader en moeder' wordt maandag en dinsdag in het Filmhuis LVC (Breestraat 66) ver toond. Aanvang is 20.00 uur. Dins dag is er na afloop gelegenheid tot napraten in het zoldercafé van het LVC. 'La mitad del cielo'; regie Manuel Gutier rez Aragon; hoofdrollen: Angela Molina en Margarita Lozano; theaterKijkhuis, Leiden. Met alle sterren en idolen zou je het bijna vergeten, maar film bestaat niet alleen bij de gratie van acteurs. Daaraan herinnert ons een nieuwe film van Spaanse makelij. In 'La mitad del cielo' speelt een groot aantal hier nauwelijks bekende ac teurs de sterren van de hemel, maar toch gaat het uiteindelijk om een niet meer dan middelmatige produktie. Zoals in de meeste recente Spaanse films bestaat ook dit keer het verhaal uit een mengeling van plattelandsromantiek en een poli tiek gewetensonderzoek. Met een milde blik wordt het wel en wee van een boerenmeisje gevolgd dat opklimt tot eigenares van een res taurant in Madrid, waar de politiek van het Spanje van Franco wordt gemaakt. Voor Angela Molina moet een grote toekomst wegge legd zijn. Zij speelt Rosa, een mo derne Assepoester. Haar verschrik kelijke zussen zijn lui, smerig en gemeen en laten haar alle klussen opknappen. Rosa hangt erg aan haar groot moeder, een krachtmens die nog erg dicht bij de natuur en het bo vennatuurlijke staat. Zij voorspelt Rosa een ongelukkig huwelijk met een scharensliep. Inderdaad, na de dood van de echtgenoot ontvlucht Rosa met haar pasgeboren doch tertje de ellende. In Madrid fungeert zij als voed ster van de baby van de machtige Don Predo, die ook zelf de nodige zorg en liefde van haar ontvangt. Voor gevoelens heeft zij echter niet veel tijd en zij weet met steun van Don Pedro en een aantal andere mannelijke bewonderaars de top te bereiken. Het dochtertje van deze pragmatische vrouw heeft intus sen de gaven van oma geërfd; ge lukkig, lijkt de regisseur te willen zeggen. Wat de regisseur precies met de ze film voor had blijft echter ondui delijk en dit gebrek aan visie is het grote mankement van 'La mitad del cielo'. Dat Spanje een grote hoeveelheid warm licht, mooie plaatjes en boerenwijsheid her bergt is sinds 'Los santos innocen- tes' genoegnaam bekend. Dat er in zo grote mate vitaal en imponerend geacteerd kan worden is het winst punt dat deze film toch de moeite waard maakt. LEONARD ENGEL 'Hector'; regie: Stijn Coninx; hoofdrol len: Urbanus, Sylvia Millecam en Frank Aendenboom; theater: Lido, Leiden Hector is een vergeten wees. Al ruim dertig jaar zit hij bij de nonne tjes tussen allemaal wezen die zijn kinderen hadden kunnen zijn. Hec tor is niet gek. Hector is alleen een beetje kinderlijk. De Belgische komiek Urbanus heeft met Hector een perfect perso nage bedacht voor zijn eerste film rol. Een rol die goed aansluit bij zijn optredens, waarin hij conse quent de domme August speelt, die met kinderlijke logica zijn publiek op het verkeerde been zet. Het resultaat roept gemengde ge voelens op. De film Hector' is net zo vertederend geworden als Urba nus op de planken is Qogisch, want Urbanus speelt gewoon zichzelf). En daarmee is meteen het grootste compliment voor 'Hector' verge ven. Maar vertedering blijkt niette min genoeg kurk om de film drij vende te houden. Het dunne ver haaltje en de amateuristische uit voering zijn Urbanus graag verge ven worden voor een aantal ge slaagde momenten van absurde humor. Het verhaaltje: Hector wordt door zijn tante en oom uit het wees huis gehaald om als goedkope werkkracht bij te springen in de bakkerij. De zoon des huizes kan dan al zijn tijd besteden aan de wielrennerij. Hector blijkt al snel minder zot dan iedereen heeft ge dacht en vooral tante Ella (Sylvia Millecam) heeft veel plezier van hem. Ella droomt van een filmcar rière en Hector blijkt een talentvol tegenspeler bij repetities voor het plaatselijke toneelgezelschap. Eén van de aardigste kanten van 'Hector' is dat de grappen net iets anders uitpakken dan je van tevo ren verwacht. Als er taarten in het spel zijn (en dat is haast onvermij delijk in een bakkerij), heeft het ge heugen een heel pakket filmscènes uit voorraad leverbaar. Maar Urba nus en zijn regisseur Stijn Coninx weten praktisch elke 'taart-grap' net even een andere wending te ge- Ovengens wordt 'Hector' eigen lijk alleen maar leuk als Urbanus in beeld komt. In een cultuur waarin komieken zelden leuke films ma ken (André van Duin, Freek de Jonge), geeft dat hoop voor de toe komst. Met een beetje materiaal in handen moet een goede regisseur net zoveel plezier van Urbanus hebben als bijvoorbeeld Jim Jar- musch had van Roberto Benigni in 'Down by law'. BART JUNGMANN CANNES (GPD) - Dianne Wiest won dit jaar een Oscar voor haar rol in 'Hannah and her sisters' en ook in Woody Aliens nieuwe film, 'Ra dio Days', is ze weer prominent van de partij. Een film die speelt in de jaren dertig, toen radio nog de da gen inkleurde van de doorsnee- Amerikanen. 'Radio Days' is een familie-portret. Pieter van Lierop sprak haar op het laatste filmfesti val van Cannes. door Pieter van Lierop Dianne Wiest speelt in 'Radio Days' een tante die voortdurend verliefd is, maar er nooit in slaagt een echtgenoot te strikken. ,,Die tante heeft wel iets van mij", be aamt de actrice schaterend van zelfspot: „Die vrouw wil trouwen en ze wil graag veel kinderen, ik zou eigenlijk ook dolgraag wel eens willen trouwen en moeder worden van heel veel kinderen". 'Radio Days' is de derde film die Dianne Wiest met Woody Allen heeft gemaakt, voor een vierde sa menwerkingsverband - nog zonder titel - zijn de opnamen ook al weer voltooid en aan een vijfde zit Ame- rika's belangrijkste komedie-speci alist alweer te schrijven. Dianne Wiest schijnt definitief te zijn inge lijfd in de 'familie' van Woody Al len zoals eerder Diane Keaton en Mia Farrow. „Het begon via casting director Ju- liet Taylor, die had me op het to neel bezig gezien. Zij dacht dat Woody mij misschien wel waarde ren kon. Dat bleek zó te zijn. Maar ik was van tevoren niet gewaar schuwd en wandelde nietsvermoe dend de montagekamer binnen. En daar stond hij achter een tafel, keek naar me en zei: hoe gaat het? En ging alweer door met lezen. Juliet maakte een polaroid foto van mij, gaf die aan Woody, die zei: hartelijk bedankt! En ik stond weer buiten. Dertig seconden alles bij elkaar. Toen hoorde ik een lange tijd niks, dus ik meende zeker te weten dat het dus een heilloze auditie ge weest was. Maar een maand later vernam ik plotseling dat ik de rol gekregen had van Emma in 'The Purple Rose of Cairo'. En zo is het begonnen. Tamelijk zonderling dus". „Zoals ook de communicatie met Woody Allen tijdens de opnamen van een film eveneens nogal merk waardig verloopt. Hij heeft er een bloedhekel aan om karakters psy- advertenties er uit moeten zien en waar die geplaatst worden. Hij is heel kalm en heel zeker. En hij is vreselijk serieus op de set. Ja al licht, er wordt heus wel gelachen zo nu en dan, maar werken aan een komedie is op de eerste plaats heel serieus, heel hard werken" „Echt improviseren is er meestal niet bij. Maar wel vraagt hij of we onze eigen dialogen willen redi geren. Als ik vind dat hij me een tekst in de mond legt, waarvan ik vind dat die niet bekt, dan is elke suggestie Ik vind zijn manier van regisseren heel interessant Verrassing chologisch toe te lichten. Hij haat repetities net zo erg als ik. Je gaat de set op en je doet het. Hij gaat er vanuit dat de acteurs het draaiboek bestudeerd hebben en dan weten wat de bedoeling is. Alles wat thea ter-theoretici als Stanislawski ooit hebben bedacht, lapt Woody aan zijn laars". Schrijver "Als het nodig is, maakt hij opna men wel over. Ik vind dat iets ver schrikkelijks. Maar ja, hij heeft het volste recht natuurlijk. En ik moet er niet aan denken dat ik niet meer zou mogen meedoen, want alles bij elkaar bevalt het reusachtig. Woody's manier van werken is die van een schrijver. Hij filmt eerst een voorlopige opzet, gooit er dan dingen uit, herschrijft sommige stukken en neemt die opnieuw op. Voor zijn allernieuwste film zijn al le scènes twee keer opgenomen. Echt, de hele film heeft hij twee keer gedraaid. Maar dat was echt te vaak, daarmee heeft hij echt te veel van ons gevraagd". „Nee, over die film mag ik nog niets zeggen. Zelfs de titel is nog niet bekend, want titels verzint Woody pas als een film helemaal klaar is. Ik kan alleen zeggen dat de film dramatisch wordt, eigentijds, Dianne Wiest: "Als regisseur heeft Woody Allen totale controle over zijn films". (Foto gpdi zich afspelend in New York en hij heeft maar zes karakters: Mia Far row, Denholm Elliot, Sam Waters- ton, Elaine Stritch, Jack Warden en ik. Woody speelt zelf niet mee". Veel tijd om er nog theater tus sendoor te doen. blijft er op deze manier voor Dianne Wiest niet over. „De opnamen voor die aller laatste film van Woody Allen zou den voltooid zijn in januari. Dus meende ik een rol te kunnen accep teren in een schitterend stuk, 'Hunting Cockroaches', over Pool se immigranten in New York. Ar thur Penn zou regisseren. Met die produktie hadden ze gewacht tot ik vrij zou zijn. Januari dus". "En toen zei Woody dat hij zijn hele film opnieuw wilde opnemen. Uiteindelijk heb ik het toneelstuk en de film tegelijkertijd gedaan. Ik hoop echt dat ik theater nooit hoef op te geven, want acteren voor film is heel leuk, maar ik ben nog steeds verslingerd aan dat gevoel van veel grotere vrijheid dat alleen theater bieden kan. Daar heb je ook wel met regisseurs te maken, maar als het doek open gaat, kan niemand er meer tussen komen. Het podium is van jou. Op de planken kun je vliegen". „Het meest opwindende van Woody Allen is samen met hem ac teren. Hij is echt mijn favoriete te genspeler. Het gekke is, op ieder een komt hij over als komisch, maar als hij iets demonstreert op de set dan kun je zien dat hij voor treffelijk zou kunnen functioneren in serieuze rollen". "Als regisseur heeft hij totale controle over zijn films en is wat dat betreft waarschijnlijk met Stanley Kubrick de enige in Ameri ka. Woody bepaalt zelfs hoe zijn films worden uitgebracht, hoe de De Oscar die ze dit jaar won voor haar rol in 'Hannah and her sisters' kwam als een verrassing. „Ik was al gelukkig dat ik het tot een nomina tie had gebracht en was ervan over tuigd dat de Oscar voor beste vrou welijke bijrol terecht zou komen bij Maggie Smith voor 'A room with a view'. Dus ik ben er vreselijk relaxed naar toe gegaan, mijn mooiste jurk aangetrokken met de bedoeling er in elk geval een leuke avond van te maken". "En toen won ik toch. Ik was sprakeloos. En het is gek zoals din gen dan doorrollen. Ik ga in een film een piepklein rolletje in een film met Michael Fox. De affiches voor die film zijn dus al ontworpen en dan zie je wat een Oscar voor ef fect heeft. Mijn naam staat daarop in koeieletters zo groot afgedrukt dat mensen van alles verwachten, maar dat rolletje kost me niet meer dan drie draaidagen". Daarna komt er voor Dianne Wiest alWeer een nieuw Woody Al len-film aan. „Hij houdt ervan om zo veel mogelijk met dezelfde ac teurs door te gaan zoals hij ook al tijd dezelfde technici probeert aan te houden. En als hij zit te schrij ven, weet hij al wie welke rol krijgt, want hij houdt rekening met wat hij van je meent te weten. Dat helpt hem bij het schrijven". „Dus straks weer terug naar New York. Zijn droomstad en die van mij ook. Ik weet ook wel dat New York ook andere kanten heeft dan die waarop Woody Allen zich con centreert. Woody zelf weet dat ook en zegt dat hij zien soms wel een beetje schuldig voelt. Al die arme mensen uit Europa die dat mooie en lieve New York hebben leren kennen uit zijn films, dan zelf wil len komen kijken en vervolgens worden bestolen en in elkaar ge mept. Maar toch, ondanks al het vuil en het geweld, ook het New York van Woody Allen bestaat m werkelijkheid nog steeds. Je moet het alleen een beetje zoeken". (OP)NIEUW 'Maximum Overdrive' - City, Katwijk 'Annie' - musical over bijdehand meisje van overleden John Huston. City, Katwijk. BLIJVERS 'Robocop' - robot-agent maakt Det roit weer veilig in eerste Amerikaanse film van Paul Verhoeven, Lido. Lei den en Euro, Alphen The Untouchables' - spannende, goed gespeelde en fraai ogende mis daadfilm. gebaseerd op oude tv-serie. Lido, Leiden 'Working Girls' - documentaire-achti- ge film over het hoerenleven, Tria non, Leiden 'Predator' - Arnold Schwarzenegger veegt de straten schoon, City, Katwijk 'Children of a lesser God' - toneelver filming over liefde voor doof meisje, Greenway, Voorschoten 'Who's that girl' - vraag waarop maar één antwoord mogelijk is: Madonna, Lido, Leiden 'Een maand later' - Monique van de Ven en Renée Soutendijk spelen rol lenspel, Lido, Leiden en Euro, Aphen 'Beverly Hills Cop 2' - de politiepet past Eddie Murphy best, Lido. Leiden en Euro, Alphen The secret of my success' - het ge heim van het succes in deze aardige komedie is Michael J. Fox. Lido. Lei- 'Avontuur met een staartje' - Walt Dis- ney-achtige tekenfilm over muizenfa milie in Amerika, Lido, Leiden en Eu ro, Alphen 'The Living Daylights' - de nieuwe Bond neemt het op tegen Jeroen Krabbé, Greenway. Voorschoten en City, Katwijk SEKSFILMS 'Erotic Nights' - Rex. Leiden NACHTFILMS 'Princes Seka' - Rex, Leiden 'Beverly Hills Cop 2' - Euro, Alphen 'Ik ga vreemd' - Euro. Alphen 'Sulka's Daughter' - Euro. Alphen 'Robocop' - Euro, Alphen DEN HAAG 'The Untouchables' - Asta (463500), 16 jr. 'Hector', Asta. al. 'Secret of my success, Asta, al. 'Havinck' - Babylon (471656), al 'La Bamba' - Babylon, al. 'Een maand later' - Babylon, al. 'Who's that girl' - Cineac (630637), al. 'Robocop' - Cineac, 16 jr. 'Extremities' - Cineac. 16 jr 'Amadeus' - Euro (667066). al. Beverly Hills Cop 2' - Metropole (456756'). al. 'Radio Days' - Metropole. al. 'Some kind of wonderful' - Metropole. •Beverly Hills Cop 2' - Odeon (462400). al. The Living Daylights' - Odeon, al. 'The Barbarians' - Odeon, 12 jr. 'Robocop' - Odeon, 16 jr. 'Out of Africa' - Studio 656402), al. Outrageous Fortune' - Studio. 16 jr AMSTERDAM 'Hector' - Alfa (278806), al. 'Een maand later' - Alfa, al. 'Outrageous fortune' - Alfa, al. 'La Bamba' - Alfa, 16 jr. 'Radio Days' - Alhambra (233192), al. 'Blue Velvet' - Alhambra, 16 jr. 'The Untouchables' - Bellevue Cine rama (234876). 16 jr The secret of my success' - Cinerama, al. Havinck' - Calypso (234876). al. 'Blind Date' - Calypso, al. 'Vroeger is dood' Cinecenter (236615), 16 jr. 'Prick up uourears' - Cinecenter, 16 jr. Working Girls' - Cinecenter, 16 jr. Radio Days' - Cinecenter, al. Beverly Hills Cop 2' - Cinema Int. (15124), al. Robocop' - Cinema Int.. 16 jr. Mannequin' - City (234579), al.. The Barbarians' - City, 12 jr. 'Robocop' - City, 16 jr. 'Lethal Weapon' - City, 16 jr. 'Who's that girl' - City, al. 'Zoeken naar Eileen' - City, 12 jr Police Academy IV' - City, al. 'Lawrence of Arabia' - Kriterion (2317080. 16jr 'Lesenfants du paradis' - Kriterion. 16 Ten little maidens' - Parisien (246540), 18 jr 'beverly Hüls exposed' - Parisien, 18 La ley del deseo' - The Movies (245790). 16 jr. Prick up your ears' - The Movies. 16 jr. La Mitad del Cielo' - The Movies, 16 jr. Living Daylights' - Tuschinski, al. 'Naam van de roos' - Tuschinski (262633), al. Extremities' - Tuschinski, 16 jr. J- 'Some kind of wonderful' - Tuschins ki, 16 jr. 'Platoon' Tuschinski Cineac (243639), 16 jr. 'Tin Men' - De Uitkijk (237460). 16 jr. TELEVISIE Wie morgenavond een beetje aan zijn tv-toestel gaat schakelen, kan een film in canon zien. Het is 'Garde a Vue' die om 22.05 uur op BBC 2 en om 23.15 uur op Duitsland 1 wordt uitgezonden. Een ijzersterke psychologische thriller met in de hoofdrol Michel Serrault. Notaris Serrault wordt op ou dejaarsavond door politieman Lino Ventura verhoord omdat hij wordt verdacht van een paar lustmoorden. Het is een boeiend kat-en-muisspel, waarin de rol len steeds worden omgedraaid. Regisseur Claude Miller heeft nauwelijks buiten de verhoor- ruimte gefilmd, maar dank zij het voortreffelijke spel blijft de spanning gehandhaafd. BBC 2 zendt de film uit in het kader van zijn wekelijkse Film Club, waarin ook 'Quai des Orfè- vres op het programma staat (23.35 uur). In deze filmklassie ker van Henri-Georges Clouzot vindt een jaloerse echtgenoot het lijk van zijn vrouw. Dezelfde avond op BBC 1 'The Dead Zo ne', een film van horror-specia list David Cronenberg. Hij ver filmde daarmee een verhaal van Stephen King, waarin Christop her Walken uit een coma ont waakt en plotseling over para normale gaven blijkt te beschik ken (21.05 uur). Vijf jaar geleden was 'An offi cer and a gentleman' een grote hit in de bioscopen. Richard Ge re stal menig hart met zijn rol van eenvoudige jongen die zijn af komst verloochent door een op leiding tot officier te volgen. Door schade en schande wordt hij wijs en vindt in Debra Winger een liefje. Maandag te zien op Ne derland 1 (20.28 uur). Op de Duitse tv is de afgelopen weken al een aantal Godard- films vertoond. Voor komende maandag staat 'Prénom Carmen' op het programma. Maruschka Detmers speelde de opzienba rende hoofdrol als terroriste. Wanneer haar commando een bank overvalt, wordt de bewaker tot over zijn oren verliefd op Det mers (23.00 uur, maandag, Duits land 1). FILMHUIZE The diary of a chambermaid' is één van de Amerikaanse films in de cyclus rond Jean Renoir. Met Paulette Goddard als het 19e eeuwse kamermeisje Célèste probeerde Renoir een buiten landse film in Hollywood tc ma ken. Célèste vindt werk in de provincie en ontmoet allerlei perverse figuren. Woensdag te zien om 22.15 uur in het Filmhuis LVC. Om 20.00 uur die avond 'Toni', een Renoir-film over de lotgeval len van een gastarbeider in het zuiden van Frankrijk. Volgende week donderdag tot en met zon dag draait 'After Hours' van Mar tin Scorsese in het filmhuis. Een kantoorklerk op ontdekkings reis door een wel heel opwin dend nachtleven in New York (21.15 uur). 'The Sacrifice', de laatste film van Tarkovski, is dinsdag bij LAK-Cinema te zien. Erland Jo- sephson speelt een man die zich na het uitbreken van de atoom oorlog opwerpt als redder van de mensheid (20.00 uur). Tarkovski droeg de film op aan zijn zoon: 'In hoop en vertroosting'. In het Kjjkhuis is 'Round Mid night' gedurende de hele week op herhaling. In deze film van Bertrand Tavernier eist Dexter Gordon alle aandacht voor zich op. Weergaloos speelt hij een jazz-saxofonist die in de jaren vijftig furore maakt in Parijs. Een jonge Fransman sluit vriendschap met hem en pro beert Gordon op het rechte pad te houden (21.45 uur). Maandag in het Kykhuis Paulette Goddard - te zien in Diary of a chambermaid'. (archieffoto) 'Amarcord' van Fellini. De regis seur voert de kijker mee naar de jaren van zijn jeugd die hij door bracht aan de Adriatische kust (20.00 en 22.15 uur). Dinsdag draait 'Platoon' van Oliver Sto ne. In deze film - goed voor een Oscar dit jaar - tracht een groepje Amerikaanse soldaten te overle ven in Vietnam (zelfde tijden). The Holy Mountain' is een sur realistische film van Alexandro Jodorowsky, waarin negen man nen op zoek zijn naar het geheim van onsterfelijkheid (woensdag, zelfde tijden). In filmhuis Lisse (gevestigd in cultureel centrum Artopa) draait maandag 'A room with a view'. Een lichtvoetige film waarin Ja mes Ivory stoeit met de Engelse zeden uit de vorige eeuw (20.30 uur). haar i Dianne Wiest als verliefde tante en Robert Joy als i leringen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 21