Keihard conflict na uiteen gaan van CD-partners Philips en Sony Vakantie als lifestyle-produkt Tuinboeken compensatie verregende zomer I VRIJE TIJD Silver Class Reizen: Piloten en 'walkman-jeugd': kans op gehoorbeschadiging VRIJDAG 9 OKTOBER 1987 PAGINA 9 Een goed boerende doelgroep kiest en betaalt voor service en comfort. (foto pr> L— Laat je verfwerk niet 'mat' slaan Na een mm of meer mislukte schilderzomer gaan veel doe- het-zelvers het najaar gebrui ken om de buitenboel in de verf te zetten. Goed idee. maar let op het snelle afkoelen van de atmosfeer tegen de avond. Daarbij kan waterdamp op de verf neerslaan, in de vorm van 'dauw'. Die droogt in de loop van de volgende dag wel weer op, maar heeft intussen de verflaag glansloos gemaakt. Om dit te voorkomen kun je het best met het verfwerk op houden, voordat het snel inval lende najaarstemperatuurver schil optreedt. De schilderdag in dezè periode is dan wel kor ter, maar op tijd stoppen komt de kwaliteit van het werk wel ten goede. Voor grondverf of een voor- laklaag is mat slaan door dauw niet zo'n probleem; let er echter wel op als je de aflaklaag op brengt. Of wacht daarmee, na gronden en voorlakken, tot het komende voorjaar. Al heeft de nazomer dan iets goed gemaakt van de natte moesson die het KNMI ons de afgelopen maan den heeft proberen aan te smeren als zomer, dat neemt niet weg dat 1987 niet direct te boek zal staan als het jaar van het tuinplezier. Nog een paar weken dan zitten de bol len in de grond, is het gazon voor een laatste keer gemaaid en kun nen we gaan wachten op de eerste vorst die de boerenkool op smaak brengt Voor liefhebbers van het tuingebeuren blijft er maar een ding over en dat is het omspitten van boekwinkel en eigen biblio theek. Een troost daarbij is dat er op tuingebied meer boeken ver schijnen dan zelfs een maniak in twee verregende zomers en een strenge winter bij elkaar kan lezen. Voor wie er nog een beetje pril te genover staat, brengt uitgeverij Terra een serie praktische tuin- gidsjes die steeds aan een aspect van het tuinieren aandacht beste den. Het gaat hier om van oor sprong Duitse boekjes en dat is op sommige punten duidelijk merk baar. Een tuin van 6.40 bij 16.40 me ter is naar Hollandse begrippen geen „kleine tuin bij een rijtjes huis". Een ander punt is dat soms preparaten worden genoemd of aanbevolen waarvan het de vraag is of ze wel in Nederland verkri jg baar zijn. Wie komend voorjaar een tuin in moet richten en niets voelt voor de obligate combinatie gazon met bor der die kan zich eens verdiepen in de mogelijkheden die bloemenwei den bieden. In het deeltje Gazons en Bloemenweiden laat Josef Wohl- schlager de diverse mogelijkheden van bodembedekking de revue passeren. Jürgen Kleeberg richt zich met het boekje Gevelbeplanting op een geheel andere vorm van tuinieren. Gezien het treurige werk dat de modale Nederlandse architect in de sociale en premiesector levert moet er een grote markt bestaan voor deze vorm van groene retou che. Het is niet voor niets dat forse klimmers als bruidssluier ook wel architectentroost worden ge noemd. Gunter Pardatscher verzorgt in zijn deeltje een kennismaking met de Mooiste sierbomen en heesters, wat op zich natuurlijk een wat pre tentieuze titel is maar hij wijst in dit boekje ook op een paar onbe kende of in onbruik geraakte vari anten van 13 in een dozijnplanten als weigelia en hortensia en dat maakt die titel weer goed. Het moeilijkst plaatsbaar is Hans Steiners Nuttige dieren in de tuin. belangrijkste verdienste van dit boekje is waarschijnlijk dat men na lezing spuitbussen en poeders laat staan waar ze thuishoren, in het gif kastje. Enge kevertjes komen in elk geval niet meer voor in de tuin, wanneer je Steiner hebt gelezen, nuttige helpers wel. Bij de Groenboekenj van Zomer en Keuning zijn een paar boeken verschenen bedoeld voor tuinloos plantenplezier. Een echt kijkboek is de Schoonheid van Bonsai. Het boek is niet zozeer bedoeld als een praktische handleiding als wel als een poging om bonsai (de kunst van de miniatuurboompjes) beter te leren waarderen. Uit dat oog punt zou je het zelfs kunnen be schouwen als een kunsthistorisch werk. Het van oorsprong Japanse boek is voor Nederland bewerkt door ir. J. H. Wiersma. Twee andere boeken richten zich op de liefhebbers van bloemsier- kunst. Het meest praktische van de twee is Aad van Uffelens Creatieve Bloemsierideeën. Helder en zonder flauwekul laat hij zien hoe je als amateur allerlei gelegenheids bloemstukken kunt maken. Het meest aardige bloemstuk is onge twijfeld dat wat bestemd is voor een kinderfeestje. Met dropstaven, lollies en zuurstangen is hier wer kelijk een schitterend boeket ont staan. Het complete handboek Droog bloemen is een van oorsprong Brits werk, geschreven door Malcolm Hillier en Colin Hilton. Het is bo venal een mooi boek wat onder meer tot gevolg heeft dat in de foto grafie het esthetische het soms wint van het informatieve. Toch scoort het boek wat betreft de in formatieve waarde hoog. H. Steiner/ Nuttige dieren in de tuin/ ISBN 90 6255 310 9/ J. Wohlschlager/ Gazons en bloe menweiden/ ISBN 90 6255 311 7/ Jürgen Kleeberg/ Gevelbeplan ting/ISBN 90 6255 312 5/ Günter Pardatscher/ De mooiste sierbomen en -heesters/ ISBN 90 6255 313 3/ Uitg. Terra/ Prijs f 14.90. Aad van Uffelen/ Creatieve bloemsierideeën/ Uitg. Zomer en Keuning/ ISBN 90 210 0457 7/ prijs f37.90. Malcolm Hillier en Colin Hilton/ „Het complete handboek droog bloemen/ Uitg. Zomer en Keuning/ ISBN 90 210 0143 8/ priis f49.90. SJOERD VAN DER MEULEN Niet langer uren in de rij staan bij het inchecken, de exclusieve 'executive lounge' op Schiphol als wachtkamer, na aankomst in het land van bestemming een privé-taxi naar het hotel of appartement, en bovenal luxe accommodaties met uitgebreide faciliteiten (golf, tennis, culturele rondreizen, enzovoort). Dat is slechts een greep uit de extra's van een nieuw produkt op de vakantiemarkt: Silver Class Reizen. Een door Hotelplan geïntroduceerde luxe vorm van reizen die ruim twee jaar intensief marktonderzoek vergde en die op 14 december in de vorm van een uitgebreide brochure aan het publiek zal worden gepresenteerd. door Willem Schrama Het Silver Class-programma is ge richt op een doelgroep die zich het best als de 'top van de vakantie- markt' laat omschrijven: een bevol kingscategorie met een hoog netto besteedbaar inkomen, grofweg in te delen in de leeftijdsgroepen 28 tot 35 jaar en 40 tot 55-plus. Hotel plan noemt zijn nieuwe produkt dan ook 'maatconfectie voor de doelgroep tweeverdiener tot twee tonner, met een gezonde dosis snob-appeal'. Het programma bestaat voor 75 procent uit vliegreizen binnen Eu ropa en voor 25 procent uit z.g. ver re vakanties zoals het Verre Oos ten. de Malediven en de Verenigde Staten. De Europese bestemmin gen zijn vooral geconcentreerd rond het Middellandse Zeegebied en omvatten de betere hotels en ap partementen op de Griekse eilan den, Cyprus, Turkije, Italië, Por tugal, Malta, Tunesië en enkele Spaanse kustgebieden. Alle vlieg reizen worden zowel met charter vluchten als per lijndienst (een kleine toeslag) aangeboden, wat een variabele vakantieduur moge lijk maakt. Er zijn ook mogelijkhe den voor een persoonlijke invul ling van een Silver Class-vakantie, alsmede een aantal service-aspec ten die uit het oogpunt van concur rentie pas in december, als de bro chure verschijnt, zullen worden be kendgemaakt. Silver Class Reizen is markttech nisch gezien een produkt dat aan sluit bij een aantal ontwikkelingen die in de afgelopen jaren het uitga venpatroon in de samenleving da nig hebben beïnvloed. Als gevolg van deze ontwikkelingen is de eer dergenoemde doelgroep ontstaan die een sterke behoefte heeft aan z.g. lifestyle-produkten, en daar ook het nodige geld voor over heeft. Tijdens een seminar dat onlangs bij de introductie van Silver Class Reizen in de Utrechtse Jaarbeurs werd gehouden, werd door diverse deskundigen op het gebied van re clame en marktonderzoek nog eens benadrukt dat het jarenlang gekoesterde 'middenprodukt' in de Nederlandse samenleving niet meer zo in zwang is. Daarentegen profileert het koopgedrag van de Nederlander zich steeds meer in de richting van het zeer goedkope enerzijds (en daarbij weinig kwali teitsverwachting), en het zeer dure anderzijds (met wel degelijk kwali teit en service op het verlanglijst je). Concreet komt dat neer op het volgende. Typische 'middenpro- dukten' als de bistro, V&D en Vat '69 whisky moeten steeds meer het veld ruimen voor uitersten als Mac- Donald-vestigingen en sterrenres taurants, Zeeman-confectie en The Society Shop, Keiler Geister wijn en dure champagne. Kortom, de geld verdienende middengroepe ringen hebben ieder zo hun eigen voorkeur ontwikkeld voor zowel spotgoedkope als peperdure pro- dukten. Silver Class Reizen sluit aan bij het laatste. Niet onbetaalbaar, maar wel merkbaar duurder dan het gemiddelde reisprodukt. Daar tegenover staan extra faciliteiten, service en dienstverlening. De ver koop van het nieuwe reisprodukt blijft dan ook voorbehouden aan de 'betere' reisbureaus en een se lectie van reizen verkopende ban ken en warenhuizen. Die verkoop punten krijgen pas een machtiging als minstens eén afgevaardigde een speciale Silver Class marketing- training heeft doorlopen. In rolstoel toch goed bij wastafel Mensen die aan de rolstoel gekluisterd zijn, ontmoeten ondanks de aan gepaste voorzieningen die de laatste jaren ontwikkeld zijn, toch nog vaak problemen. Ook in eigen huis. In samenwerking met een aantal instanties die zich onder nieer met huisvesting van bejaarden en gehandicapten bezighouden, heeft Sfinx nu een speciale wastafel ontwikkeld die voor mensen in een rolstoel goed be reikbaar is. Deze 'medische wastafel 65' is zodanig gevormd dat een rolstoel er ón der kan worden gereden. Hij heeft een rechte voorband, en een brede, sta biele achterwand, met veel ruimte voor toiletspullen. De constructie is zo danig uitgekiend datje er gerust met het volle lichaams op kunt steunen. Op de Berlijnse Funkaustellung kwamen overduidelijk de totaal verschillende opvattingen van de voormalige systeem-partners op CD-gebied Philips en Sony aan het licht. Tussen de twee reuzen op elektronica-gebied, die samen de techniek voor de compact disc ontwikkelden, ligt nu een wereld van door Hugo van der Heem verschil. In elk geval is daarmee een gigantische concurrentiestrijd ontstaan. Het gaat erom welke nieuwe apparatuur moet worden uitgebracht. De nieuwe combispeler voor CD's en bouwd. Als opvolger van de CD- speler brengt straks men voor 1500 gulden een CD-combispeler. Daar in passen, behalve de gebruikelijke CD'tjes ook CD-video EP's en beeldplaten. De beeldplaats wordt op beperk te schaal gebruikt in het onderwijs. De beeldplaat slijt niet en kan vele malen dienen als cursusmateriaal. Bovendien kan men de beeldplaat 'interactief gebruiken, dat wil zeg gen met de computer gestuurd en deel uitmakend van een 'vraag en antwoord-spel'. De fabriek die de beeldplaten maakte .leverde echter nooit aan de consumentenmarkt. Geen grote aantallen dus. Wanneer de CD- combispeler nu in zwang komt, gaat die situatie mogelijk verande ren. Met een universeel-apparaat kan men dan CD's en beeldplaten van tweemaal 20 of 30 min (totaal een uur) benutten. Er is ook nog een tussenvorm: CD-video. Maxi maal 20 minuten muziek en 6-8 mi nuten videoclip. Daarmee mikt men op de jeugd. Software droom De veronderstelling is nu dat rond de jaren 90 iedereen die zo'n combi-apparaat in huis haalt ook beeldplaten gaat kopen. In grote aantallen moet de beeldplaat wor den aangemaakt. Dan wordt het een populair produkt, wellicht zo goedkoop dat de mensen het ko pen in plaats van huren. De beeld plaat leent zich voor de aanmaak in grote aantallen. De videocassette eigenlijk niet. Het is geen wonder dat Philips voor dit plan de hele software-in- dustrie heeft gemobiliseerd. Het Eindhovense bedrijf, dat als eerste zijn CD-combi klaar heeft, ziet daarmee eindelijk de investerin gen in de beeldplaten en de spelers beloond. Tegelijkertijd echter heeft de zui vere hardware industrie, waar Phi lips ook deel van uitmaakt, een an der potje op het vuur gezet. Het Di gital Audio Tape systeem, kortweg DAT. Het gaat om een cassette recorder, die de opvolger van onze huidige cassette- en tape-recorders moet worden. Met een geluidskwa liteit die we inmiddels van de CD gewend zijn. Die DAT-recorder is een regel rechte bedreiging voor de softwa- re-industrie. Je kunt er o.a. prachti ge kopieën van CD's meer maken. DAT js dus uit den boze voor Phi lips. Hoewel men het ontwerp klaar heeft, begint men er niet aan om het uit te brengen. Anti-DAT De gezamenlijke software indus trie probeert dus DAT tegen te houden, te vertragen of het onmo gelijk te maken dat met de appara ten muziek van CD wordt opgeno men. Interessant is het te zien dat CBS in Amerika een voorstel heeft gedaan om een soort spoiler in de CD's in te bouwen, zodat kopiëren onmogelijk wordt. CBS is niet al leen een van de grootste film- en muziekmaatschappijen maar maakt samen met Sony ook miljoe nen CD's over de hele wereld. Sony is echter heel eigenwijs. Ondanks de gezamenlijke ontwik keling van de CD met Philips, de gezamenlijke CD-produktie met CBS, brengt men de DAT-recorder uit. In Berlijn heeft men niet min der dan vier typen recorders gein- troduceerd, waarvan de eerste bin nenkort te koop zijn. Ook andere Japanse merken zoals Pioneer, Sharp, Mitsubishi komen met een recorder. Masushita, de moeder maatschappij van Technics en Pa nasonic, aarzelt echter. De recor der wordt wel getoond, maar men weet niet wanneer hij in Europa wordt uitgbracht. Sony volop in DAT Sony gaat ook DAT-tape maken. De cassette is wat dikker dan die van de gewone musicassette, maar kleiner. De banden gaan voorlopig ongeveer 20, 25 en 30 gulden kos ten voor 60, 90 of 120 minuten speelduur. Van de vier modellen zijn er twee al spoedig leverbaar. Een daarvan is een consumenten- recorder die in de herfst'uitkomt en 4000 gulden gaat kosten. De an dere is een professionele recorder, geschikt voor het dupliceren van tape op hoge snelheden. Deze recorder is bedoeld voor de indus trie en de prijs is ook niet bekend gemaakt. Beide andere DAT-recorders ko men in een later stadium op de markt. Het gaat om een apparaat voor de auto, waarmee men alleen kan afspelen. Verder zal men een draagbare digitale recorder uit brengen met eep gewicht van slechts 1,8 kilo die zelfs ruim aan alle professionele eisen voldoet. Opvallend Het is niet de eerste keer dat So ny zich op de wereldmarkt opval lend opstelt. Indertijd besloot men als enige en eerste fabrikant video apparatuur volgens de 8 mm-norm te gaan vervaardigen. Weliswaar was de standaardisatie van 8 mm- video wereldwijd rond, maar toen het erop aan kwam bleken de meeste fabrikanten op het succes van VHS te willen voortbouwen. Inmiddels heeft 8 mm-video zich een vaste plaats veroverd op de markt van camcorders, kleine handzame apparaten voor het ma ken van eigen videofilms. Op het gebied van huiskamer-recorders is de VHS-norm nog steeds overheer send. Sony heeft bovendien besloten dat in de CD-fabrieken, die men sa men met CBS exploiteert, geen CD's met 'spoilers' zullen worden gemaakt, om DAT-opnames te ver hinderen. CD's' kunnen daardoor op de gewone manier, via de analo ge versterker, wel worden opgeno men. Digitaal kopiëren is niet mo gelijk, gezien de afwijkend geko zen normen bij de DAT-opname apparatuur. De Japanse directie van Sony heeft verklaard dat men DAT als een logische opvolger van de hui dige - tamelijk onvolmaakte - cas setterecorder ziet. Zo ongeveer als de CD de opvolger van de grammo foonplaat is geworden. 'Een begrij pelijke evolutie', zegt men. Zeker is dat noch de software-in- dustrie als geheel, noch Philips die uitspraken m dank afneemt. Men mag aannemen dat achter de keuri ge schermen van de Funkaustel lung de messen reeds geslepen zijn. Gehoorbeschadigingen komen vaker voor dan men denkt. De oorzaak is vaak intensief gebruik van een hoofdtelefoon. In dit tijdperk van 'Walkmans' zijn jon gens en meisjes, die popmuziek via zo'n apparaat beluisteren, vaak het haasje. En merkwaardig genoeg blijken ook cockpit-be manningen een kwetsbare cate gorie. Sennheiser, de bekende fa briek van hoofdtelefoons en mi crofoons is dat eens gaan uitzoe ken en heeft vastgesteld dat bij beide categorieën een te hoog vo lume de oorzaak is. Voor de luchtvaart heeft men meteen ook een 'reddingsplan' gemaakt. In de cockpit van een vliegtuig heerst vaak een zo hoog geluids niveau van omgevingsruis en motorgeluid, dat de bemannin gen de gesprekken met de ver keersleiders te hoog opdraaien. Sennheiser ziet kans om met zo genoemd 'anti-geluid' het stoor- niveau in de cockpit terug te dringen. 'Anti-geluid' is omge vingslawaai dat wordt opgepikt door een microfoon en in tegen- fase op de koptelefoon te horen is. Het resultaat is een schijnbaar stillere cockpit, waarbij de vlie gers de radio-verbinding op een lager pitje zetten. Men twijfelt er echter aan of men ook iets voor de 'Walkman- jeugd' kan doen. Het blykt dat vooral de allerjongsten zeer slechte, goedkope hoofdtele foons gebruiken. Deze geven nauwelijks bastonen door. Om die bassen toch te kunnen horen schroeft men het volume tot een onaanvaardbaar hoog niveau op, met op den duur een gehoorbe schadiging als resultaat. Een kijkje op de Funkaustellung in Berlijn waar 22 landen waren vertegenwoordigd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 9