'Als het echt niet ldikt,
merkt de hele zaal dat'
iuiver
PODIUMBLIK
The Young Messiah en
The Young Amadeus op
28 oktober in Leiden
Theaters en
musea: maak
kaartjes nu
niet duurder
Poëzie in Leidse Waag
DINSDAG 6 OKTOBER 1987
KUNST
PAGINA 21
Redactie Pieter C. Rosier
LEIDEN - Toneel, muziek en
dans deze week in de Leidse thea
ters. De voorstellingen van 'De rit
over het Bodenmeer', die woens
dag en donderdag in het LAK
zouden worden gegeven, moesten
als gevolg van ziekte worden af
gelast. Op vrijdag en zaterdag
zijn er in dat theater operafrag
menten te horen, uit te voeren
door leerlingen van het Konink
lijk Conservatorium.
Amampondo
De harteklop van donker Afri
ka is vanavond te horen in de
Leidse Schouwburg, waar het
theaterproject Amampondo, vo
rig jaar het succes van het Edin-
burg Festival, zijn eerste voor
stelling in Nederland beleeft.
Amampondo wordt gevormd
door Zuidafrïkaanse musici,
dansers en zangers, die vanuit
het anti-apartheidstheater, het
Market Theatre in Johanne
sburg, aan hun tournee zijn be
gonnen. De programatoelichting
spreekt van een theaterspektakel,
waarbij het krachtige, steeds
wisselende ritme van de Afri
kaanse muziekaangevuld door
zang en dans, centraal staat. Een
ritme dat door vele drums wordt
voortgebracht, maar ook door in
strumenten als xylofoons, fluiten,
tamboerijnen, houten blokken en
zelfs koebellen. Het spektakel
wordt uitgevoerd in authentieke
uitrusting compleet met krijgsbe-
schilderingen. De tournee voert
het gezelschap behalve naar Lei
den naar tal van andere plaat
sen in ons land zoals Amsterdam
(De Kleine Komedie, 13 t/m 17 ok
tober).
Rita en Frank
Carolien van den Berg en Jules
Hamel spelen Rita en Frank in de
gelijknamige vrije produktie, die
onder regie van Frans Boelen za
terdagavond in de Leidse
Schouwburg, na een allerlaatste
proef voorstelling op vrijdag
avond, in première gaat. Willy
Amampondo, de hartslag
Russells 'Educating Rita', zoals
de Engelse titel luidt, is interna
tionaal bekend geworden door de
verfiming er van. Het betreft het
portret van twee mensen, die el
kaar op een cruciaal moment in
hun leven ontmoeten, gaan
waarderen en liefhebben. Hij is
docent, zij een eenvoudige kap
ster, die haar horizon aan de
Open Universiteit wil verbreden.
Onuitgesproken blijft of de rela
tie tussen beiden ook werkelijk
geëffectueerd zal worden. Over
het hoe en waarom van deze nieu
we produktie vertelt regisseur
Zauberflöte
De operaklas van het Konink
lijk Conservatorium presenteert
zich vrijdag- en zaterdagavond
in het LAK-theater. De conserva
toriumstudenten hebben volgens
het LAK met zoveel inzet en suc
ces aan het programma gewerkt
dat men het graag in Leiden laat
uitvoeren. Een programma, dat
fragmenten bevat van Mozarts
'Die Zauberflöte' en Strawins-
ky's niet vaak opgevoerde 'Ma-
De scènes uit 'Die Zauberflöte'
worden gebracht in een regie van
Carl v.d.. Plas, de éénakter 'Ma-
vra' in die van Ton Lutz. De zan
gers en zangeressen worden aan
de vleugel begeleid door Jan
Sprij, die tevens de muzikale lei
ding heeft.
The Family
De Leidse toneelvereniging Im
perium geeft op 9,10,16 en 17 ok
tober herhalingen van 'The Fa
mily'. De door Bart Vieveen gere
gisseerde produktie trok in het
afgelopen seizoen veel belangstel
ling en werd in deze krant in po
sitieve zin beoordeeld. 'The Fami
ly'werd in 1972 door Lodewijk de
Boer geschreven als een feuileton
in vier avondvullende afleverin
gen, maar voor deze gelegenheid
aanzienlijk ingekort. Wat de in
houd betreft, twee broers, Doe en
Kil, en hun gehandicapte zusje
Gina kraken een onbewoonbaar
verklaard pand en leiden daar
een ongewoon bestaan, ingericht
naar eigen normen en wetten.
Hun gedrag botst met de samen
leving buiten. De Family weigert
zich aan te passen en de georden
de maatschappij weigert hun ge
drag te accepteren. De hieruit
voorvloeiende spanning is de lei
draad waarlangs het stuk zich
afspeelt. De voorstellingen zijn in
Imperiums eigen Microtheater.
La Terrazza
Als kindervoorstelling gaat
zondagmiddag in het LAK 'Zijn
moeder was zeerover', een toneel
stuk van Eimert Vermeulen naar
het gelijknamige boek van Mar
garet Mahy. Het wordt opge
voerd door de toneelgroep La
Terrazza. De voorstelling is be
doeld voor kinderen vanaf zes
jaar.
Regisseur Frans Boelen over 'Rita en Frank'
LEIDEN - In de Leidse
schouwburg gaat zaterdag
avond het toneelstuk 'Rita en
Frank' van Willy Russell in
première. De titelrollen wor
den vertolkt door Carolien
van den Berg en Jules Ha
mel. De regie is in handen
van schouwburgdirecteur
Frans Boelen, die voor deze
gelegenheid zijn 'oude' be
roep weer eens uitoefent. Vo
rige week werd in het Bever-
wijkse theater 'De nieuwe
slof nog intensief gerepe
teerd: praktische problemen
moeten opgelost worden, de
tekstregie krijgt nog wat ex
tra aandacht en spelers en re
gisseur proberen naarstig om
het speltempo op te voeren.
Op alle fronten neemt de be
drijvigheid toe. Het is het ge
bruikelijke beeld bij het na
deren van de premièreda
tum. Deze week zijn er enke
le proefvoorstellingen, waar
van de laatste vrijdagavond
als voorpremière in de 'eigen'
schouwburg plaats heeft.
door
Wijnand Zeilstra
Een dag na het bijwonen van de
repetities in Beverwijk ontmoe
ten we elkaar in de directieka
mer van de Leidse schouwburg.
Hoe ben je tot het regisseren
van dit toneelstuk gekomen?
Na het zien van de film 'Educa
ting Rita' suggereerde mijn
vrouw, dat dit oorspronkelijk
een toneelstuk moet zijn. Dat zou
best eens kunnen, dacht ik. En
inderdaad, het bleek een toneel
stuk te zijn, dat met veel succes
in Engeland en Amerika is opge
voerd. Nadat ik de film voor de
tweede keer had gezien, was
mijn reactie: tsja, het moet er in
zitten. Ik heb contact opgeno
men met theaterproducent Char
les Aerts, die toch al graag weer
een toneelstuk wilde uitbrengen.
Aerts is achter het script aange
gaan en heeft de rechten verwor
ven - met enige moeite overi
gens, want een Belgisch gezel
schap had ook belangstelling ge
toond. Enkele jaren geleden is
het stuk trouwens al eens eerder
in Nederland opgevoerd. Die
produktie is toen om verschillen
de redenen niet zo succesvol ge
weest. Inmiddels is het stuk op
Broadway weer met veel succes
op het repertoire genomen, om
dat het script goed, écht goed is.
Welnu, toen Aerts eenmaal de
rechten had verworven, vroeg hij
mij voor de regie. Dat aanbod
heb ik graag aangenomen - kre
gen we dus het probleem van de
casting. Ik had drie acteurs en
drie actrices op het oog. Zowel
Carolien als Jules behoorden tot
mijn favoriete top-drie, zodat ik
heel blij ben, dat ik hen heb kun
nen krijgen. Jules Hamel vind ik
een goed, integer acteur. Hem
ben ik vooral gaan waarderen
door zijn adembenemende rol in
'Kinderen van een mindere god'.
Als je dat kan spelen, dacht ik.
kun je de rol van Frank ook aan.
Mij werd duidelijk dat hij wel de
gelijk warm en ontroerend kan
spelen; en niet alleen de rol van
de smerige boef, de intrigant of
de mooie jongen.
Hoewel ze nog jong is, is Caro
lien een actrice van de oude
stempel: vraagt zich voortdu
rend af, wat de schrijver bedoeld
heeft, en gaat wel honderd lagen
na, zodat je als regisseur soms
wanhopig wordt en eindelijk wel
eens wat wil zien. Een enkele
keer gaf dat conflicten,'maar het
pleit waarschijnlijk voor ons bei
den, dat we er uit gekomen zijn.
Ze is een vakvrouw, die een uit
stekende rolopvatting heeft.
Voor mij zijn Carolien en Jules
de Rita en Frank, die je voor dit
stuk nodig hebt. Dat was een
gok, want beiden hadden nog
nooit samengewerkt. Een paar
keer was het er bijna van geko
men, maar ging uiteindelijk
steeds niet door. Het had kunnen
mislukken in een stuk. waarin
beiden zo'n twee uur lang op het
toneel op elkaar zijn aangewe
zen. Als het echt niet klikt, merkt
de hele zaal dat. Het is net als bij
een pianist die één dag niet ge
speeld heeft. Dat merken zijn
collega's. Als hij twee dagen niet
gespeeld heeft, merkt de pers
dat. Als hij drie dagen niet ge
speeld heeft, merkt de hele zaal
dat.
Waar gaat 'Rita en Frank'
Het is het portret van twee
mensen die elkaar op een cru
ciaal moment in hun leven tref
fen, gaan waarderen en liefheb
ben. Onuitgesproken blijft, of die
ontstane relatie ook werkelijk
geëffectueerd zal worden. Frank
is vastgelopen in zijn leven en
aan de drank geraakt. Zijn huwe
lijk is mislukt, het samenwonen
met een studente bevalt hem
niet. Hij is een gefrusteerd man,
die inziet dat hij geen goed dich
ter is. Hij is wel een goede leraar,
die om wat bij te verdienen les
gaat geven aan de Open Univer
siteit. Rita is kapster. Zij heeft
besloten Engelse literatuur te
gaan studeren om zich uit haar
milieu te bevrijden. Alle herken
bare menselijke emoties zitten in
dit stuk. Nergens is het grof; het
is gevoelig, geestig, soms verbit
terd en steeds heel herkenbaar.
Volgens mij is de schrijver een
literatuurprofessor, die zelf iets
dergelijks heeft meegemaakt.
Dat kan haast niet anders.
'Educating Rita' is in de verta
ling 'Rita en Frank' geworden.
Duidt dat op een accentverschil
of is het alleen een technisch ver
taalprobleem geweest?
Inderdaad is de titel onvertaal
baar. Bovendien speelt het as
pect van bewustwording van de
arbeidersklasse in de Engelse
versie een veel sterkere rol. Afge
zien van Rita's indrukwekkende
Carolien v.d. Berg
gevecht om haar onafhankelijk
heid maakt echter ook Frank een
niet geringe ontwikkeling door.
Mede daarom heb ik de titel 'Rita
en Frank' bedacht. Voor de pau
ze speelt het drama van Rita.
daarna vooral dat van Frank. Dat
is nou juist het mooie van het
stuk, daarom is het zo goed ge
schreven.
Het stuk bestaat uil een aantal
afzonderlijke scènes. Door die op
bouw is hel geschikt gebleken
voor een filmbewerkingeen tele
visiebewerking is ook goed voor
stelbaar. Heeft jouw uitgespro
ken voorkeur voor dit stuk te ma
ken met je ervaringen als televi
sieregisseur?
Neen, hét gaat mij puur om dit
stuk. Ik ben altijd al gefascineerd
geweest door stukken voor twee
mensen.
Tijdens de zogenaamde black
outs tussen de scènes wil je aan
weerszijden van het decor dia's
laten projecteren.
Ja, in dat opzicht is er wel spra
ke van televisie-invloed. Die
dia's staan niet in het script; die-
heb ik er aan toegevoegd. De
dia's tonen vooral boektitels. Ze
brengen de tegenstellingen tus
sen de wereld van Rita en die van
Frank in beeld. Ze laten in één
beeld gevangen zien, wat er in de
tijd tussen twee scènes is ge
beurd. Je ziet dus gedurende een
aantal seconden één dia aan de
kant van Rita en één aan die van
Frank - zonder commentaar, al
leen met de muziek van David
Hentschel, die hij speciaal voor
het oorspronkelijke toneelstuk
heeft gecomponeerd. Ik heb dat
ter verduidelijking en ter verle
vendiging willen toevoegen. Om
dat in het stuk veel literaire ver
wijzingen voorkomen, leek het
me aardig om al dat gepraat over
literatuur in toneelvorm op een
onnadrukkelijke i
verlevendigen.
Onbekend terrein is het niet
voor me, wel vrij nieuw. Vooral
voor televisie heb ik natuurlijk
veel toneel geregisseerd. Wat ik
voor theater heb gedaan, is onder
meer studententoneel. Enkele ja
ren geleden heb ik de regie ge
had van 'De Jantjes', een groots
opgezette produktie met Ank
van der Moer en later Josephine
van Gasteren. Verder heb ik me
nog beziggehouden met kinder
theater. Daarnaast incidenteel
wat losse adviezen maar geen af
gerond stuk, en vorig jaar heb ik
De regisseur van 'Rita en
Frank' is tevens schouwburgdi
recteur. Loopje dan extra risico?
Ik zie dat verband eerlijk ge
zegd niet. Als regisseur van 'Rita
en Frank' wil ik als regisseur
beoordeeld worden, en niet als
schouwburgdirecteur. Wat be
doel je met met 'risico'? Dat wan
neer deze produktie zou floppen,
dat zijn weerslag zou hebben op
mijn directeurschap?
Zo negatief wil ik niet stellen,
Als directeur presenteer je een be
paald beleid, als regisseur geef je
je op een andere manier bloot.
Beide functies hoeven elkaar
niet uit te sluiten. Ik ben zelfs
van mening, dat er in Nederland
te weinig regisseurs aan het
hoofd van een schouwburg
staan. Want naast de manege-
mentkant is de artistieke invul
ling van het beleid minstens
even belangrijk. In mijn baan als
directeur kan ik me helemaal
vinden, maar dat wil toch niet
zeggen, dat ik mijn vroegere be
roep moet verloochenen? Dat ik
dit stuk doe, betekent toch niet,
dat ik alleen maar van dit soort
stukken houd?'
Veelbelovend
vioolspel
Marin Mars
Marin Mars viool en Bernd Brack-
man piano met werken van Tele-
mann, Tartini/Kreisler, Brahms,
Prokovjev en Stravinsky, uitge
voerd op 5 oktober in de Kapelzaal.
LEIDEN - Als vervanging van
het door ziekte verhinderde duo
Johannes Leertouwer en Derk
Pik trad de jonge violiste Marin
Mars, begeleid door Bernd
Brackman, voor het eerst in Lei
den op. Marin Mars, die bij Mark
Lubotsky studeerde, behaalde in
1985 op het Oscar Backconcours
de Elisabeth Back Prijs en de
Buma-fonds Prijs. Op dé tournee
van het Nederlands Studenten
Orkest van het afgelopen jaar
was zij de soliste in het Vioolcon
cert van Prokovjev.
Al weer een veelbelovend jong
viooltalent, dat de eerste schre
den heeft gezet op de moeilijke
weg die het opbouwen van een
solo-carrière nu eenmaal is. Over
haar spel is veel positiefs te zeg
gen. In de Fantasie in b voor
viool-solo van Telemann speelde
zij met veel begrip voor de melo
dische lijn en de structuur. Wat
in dit stuk èn in de beruchte Dui-
velstrillersonate van Tartini/
Kreisler onmiddellijk opviel was
de grote krachtige toon, passend
bij een romantische benadering
van deze muziek. Voor Kreisler's
bewerking van Tartini is dat nog
te verdedigen: Kreisler zelfheeft
'zijn' Tartini ongetwijfeld vanuit
deze benadering gespeeld, met
de smeltende toon waar hij be
roemd om was. Bij Marin Mars is
echter vermoedelijk van een be
wuste keuze geen sprake; haar
kracht is tevens haar zwakte,
haar - overigens prachtige ge
schakeerde - toon blijft dezelfde
in Telemann en Brahms.
Telemann had ik dus graag wat
strakker gehoord, in Tartini/
Kreisler steeg de bewondering
voor haar technisch kunnen. Pas
wanneer haar temperament haar
meesleept wordt de streek min
der beheerst en daardoor minder
verzorgd. Naarmate het concert
vorderde profileerde zij zich
steeds sterker als een violiste
met een uitgesproken affiniteit
met het romantische repertoire.
In de Sonate van Brahms no. 2 in
A voelde zij zich als een vis in het
water en kwam zj met Bernd
Brackman als uitstekende part
ner tot een zeer warmbloedige en
expressieve vertolking. In de
zelfde lijn liggen de Vijf melo
dieën op. 35 van Prokovjev, stuk
ken met zeer wisselende stem
mingen, waarin de sterke kanten
van haar spel naar voren konden
komen.
Veel plezier was te beleven aan
het Divertimento van Strawins-
ky, vol met geestige begeleidin
gen, tegen-de-draadse ritmen,
flarden van Russische volks- en
kinderliedjes en zeer serieuze
cantilenen. Tezamen met Bernd
Brackman, die in Brahms en
Prokovjev al had bewezen een
begeleider van klasse te zijn,
maakte Marin Mars dit bonte en
veeleisende stuk tot een lust
voor het oor. Jammer was dat de
klep van de Estonia-vleugel niet
zoals vroeger wat meer gesloten
was; dat het forte van deze vleu
gel in deze zaal de vioolklank
soms wegdrukte lag zeker niet
aan de pianist.
MIES ALBARDA
Kaartverkoop begint vandaag
V.l.n.r. Tom Parker, Vicky Brown, Gordon Neville en Madeleine Bell r
hun optreden in de RAI in Amsterdam eerder dit jaar. (foto p
Rotterdam krijgt
zijn repertoire
toneelgezelschap
ROTTERDAM (ANP) - Het RO-
theater in Rotterdam gaat defini
tief verder op de weg naar een
groot repertoire-gezelschap dat
straks de nieuwe Rotterdamse
schouwburg gaat bespelen. Het be
stuur van de Stichting Theaterpro-
dukties Rotterdam deelde gistere
avond mee dat de artistieke leiding
van het RO-theater, Jos Thie en
Antoine Uitdehaag, opdracht heeft
verder te gaan met de vorming van
het Rotterdamse gezelschap.
Het bestuur en de artistieke lei
ding zien na gesprekken met o.a.
de subsidiënten WVC en de ge
meente Rotterdam voldoende mo
gelijkheden om een groep te vor
men en het artistieke beleid uit te
voeren dat hen voor ogen staat. De
ze subsidiënten hadden extra geld
beschikbaar gesteld om het be
staande RO-theater tot ongeveer 25
spelers uit te breiden.
ADVERTENTIE
LEIDEN - De kaartverkoop van
de uitvoering van de The Young
Messiah en The Young Amadeus
door The New London Chorale in
de Groenoordhallen op woensdag
avond 28 oktober begint vandaag
bij de VW, K&O en het Leidsch
Dagblad. Er zijn 4000 kaarten be
schikbaar. De Groenoordhallen
worden zo ingericht dat er alleen
zitplaatsen zijn. "Bij grote belang
stelling kunnen er zelfs 1000 zit
plaatsen extraworden bijge
bouwd", aldus directeur André de
Jong, die de dinsdag ervoor direct
na de veemarkt begint met de op
bouw en het aankleden van de
'concertzaal'.
The New London Chorale kreeg
voor deze groots opgezette live
show waaraan 200 personen mee
werken met solisten als Vicki
Brown, Madeline Bell en Gordon
Neville een Edison. Naast het koor
is er een symfonieorkest en een rit-
megroep aanwezig.
Tom Parker heeft de muziek van
Mozart en Handel op een haast
pop-achtige manier bewerkt en be
wees hiermee dat deze muziek niet
alleen tijdloos is, maar ook zeer hit
gevoelig. Vicky Brown scoorde im
mers een hit met het op Mozart gei-
inspireerde 'Stay With Me Till The
Morning'.
Verjongingskuur
In een interview verklaarde Par
ker: "Het is schitterende muziek
om te bewerken. Je kan zeggen dat
ik deze muziek op mijn manier een
veijongingskuur heb gegeven zon
der de ziel ervan te beschadigen. Ik
heb The Young Messiah toeganke
lijker willen maken voor een jong
publiek dat met pop-oren naar mu
ziek luistert en gewend is geraakt
aan klank en tempo van video
clips. Ik heb de hoogtepunten eruit
gehaald en die op een eigentijdse
wijze gearrangeerd. Zo krijgt men
een unieke combinatie van Han
dels composities en de sound van
vandaag".
Een eerder concert dat The New
London Chorale van The Y'oung
Messiah en The Young Amadeus
deze zomer in de RAI in Amster
dam en het Circustheater in Sche-
veningen gaf, was binnen een paar
dagen uitverkocht.
DEN HAAG (GPD) - De theater- en
museumdirecties zijn verontwaar
digd over het plan van de VVD om
via verhoging van de toegangs
kaartjes voor theaters en musea
een deel van de voorgestelde bezui
nigingen op de gezinszorg onge
daan te maken. Het plan door
kruist de verwoede pogingen van
vooral de schouwburgdirecties om
het bezoekersbestand op peil te
houden. Volgens de musea staat
het voorstel haaks op de ontwikke
lingen van privatisering en budget
financiering.
Intussen blijkt uit de reactie van
het CDA dat het uitgesloten is dat
de suggestie van de WD door een
meerderheid van de Tweede Ka
mer wordt overgenomen. CDA-
cultuurwoordvoerder Beinema
maandagavond: 'Ten onrechte is in
sommige media gemeld dat wij het
plan steunen. De WD heeft wel
onze aandacht gevraagd, maar wij
komen ter beteugeling van de kor
ting op de gezinszorg met een eigen
alternatief waar de cultuursector
niet bij betrokken is'.
De voorzitter van de Vereniging
van Schouwburg- en Concertge
bouwdirecties (VSCD), W.P.M.
Voorman, tevens directeur van Het
Spant in Bussum, vindt het van
een slecht beleid getuigen om zo
maar tussentijds de entreebewij
zen voor het seizoen 1987-'88 te la
ten stijgen. 'Dat zou ad hoc-beleid
van het ergste soort zijn en dat kan
men het publiek dat al maanden
geleden is geinformeerd over de
hoogte van de abonnementen niet
aandoen'.
Voorman houdt er rekening mee
dat als het plan onverhoopt rege
ringsbeleid zou worden, de VSCD
dit juridisch zal aanvechten. 'Ik
denk dat een dergelijke maatregel
wettelijk onmogelijk is. Het mo
ment van lancering van zo'n plan is
ook niet zo best gekozen, nu we be
zig zijn ons te herstellen van een
moeilijke periode voor de theaters.
Laat men de BTW verlagen van 20
naar 5 procent: dat zet zoden aan de
dijk, althans voor ons'.
Volgens woordvoerdster Anne-
marie Stordiau van het ministerie
van WVC biedt het WD-plan wei
nig perspectief en veel obstakels.
Verhoging van het toegangsbewijs
voor musea brengt geen substan
tieel bedrag in het laatje van WVC,
omdat er veel geld zal weglekken
via het Cultureel Jongeren Pas
poort en de Museumj aar kaart. Bo
vendien kan WVC niet recht
streeks ingrijpen in de prijzen van
toegangskaarten. Snoeien in deze
sector zou alleen tot stand kunnen
komen via een algemene korting
op de subsidies aan deze culturele
instellingen.
De voorzitter van het Werkge-
versoverleg Podiumkunsten, drs.
Hans van Westreenen, tevens zake
lijk leider van de Haagse Comedie,
verwacht dat het publiek van een
dergelijk plan niets begrijpt. Het
'weinig doelmatige' WD-idee zou
ernstige schade toebrengen aan het
enthousiasme waarmee momen
teel de podiumgezelschappen -
vooral toneel - bezig zijn hun band
met het publiek te herstellen. 'Bo
vendien hikken we al tegen prijs
verhogingen aan doordat bijvoor
beeld in het geval van de Haagse
Comedie de gemeente de subsidie
ring omlaag heeft gebracht. We
hebben zelf al het kaartje in prijs
moeten verhogen. Laat de VVD,
maar vooral het kabinet zich bij
zijn leest houden en geen posten
die niet bij elkaar horen op één
hoop gooien'.
Ook de voorzitter van de Neder
landse Museumvereniging, Henk
Overduin, tevens adjunct-direc
teur van het Haags Gemeentemu-
suem, verwijt de WD dat ze appels
met peren vergelijkt. 'De laatste ja
ren is de toegangsprijs voor musea
al verdubbeld. Als die nu nog meer
stijgt, dan gaat dan vooral ten koste
van minder draagkrachtigen, en
het nationale cultuurbezit is er
toch voor iederéén'.
Overduin noemt het WD-voor-
stel, dat afgelopen weekeinde voor
de radio gelanceerd werd door
fractieleider Voorhoeve en ter
sprake komt tijdens de algemene
beschouwingen over de Miljoenen
nota deze week in de Tweede Ka
mer, een 'politieke opwelling' die
geen realiteitswaarde bevat en in
strijd is met het nieuwe beleid van
minister Brinkman waarin sprake
is dat in het kader van budgetfinan
ciering de helft van het geld dat
musea overhouden in eigen bezit
kan blijven (ten behoeve van bij
voorbeeld collectievorming).
Weliswaar gaat het met het be
zoek aan musea erg goed, maar, al
dus Overduin, laat men er rekening
mee houden dat mensen thuisblij
ven als de prijzen verder stijgen.
'Dat is niet in het belang van onze
cultuur en onze ontwikkeling,
maar ook niet van de rol van musea
als grote trekpleisters voor het toe-
LEIDEN - De Waag (Aalmarkt 21) staat zaterdag en zondag in het teken
van de hedendaagse Nederlandse poezie en kinderpoëzie. Zaterdagavond
(20.15 uur) treden de dichters Wim Brands, Frank Koenegracht, Frans Bu-
dé, Rogi Wieg en Ben Zwaai op. Vijf uiteenlopende dichters, sommigen
publiceren al wat langer, maar allen zijn wat hun laatste bundel betreft
positief beoordeeld door de critici. De avond wordt besloten met een con
cert door de groep 'Vaalbleek Vokaal'.
Zondagmiddag (14.30 uur) wordt tegemoet gekomen aan de groeiende
belangstelling voor kinderpoëzie. In twee programma-onderdelen (van 8
tot 10 jaar en van 10 tot 12 jaar) dragen Leendert Witvliet, Wiel Kusters,
Ted van Lieshout, Hans Dorrestijn en Nannie Kuiper gedichten uit eigen
werk voor. Karei Eykman zal de presentatie verzorgen van deze dichters
die zullen laten zien en horen dat gedichten voor kinderen niet belerend
hoeven te zijn, maar eerder grappig, mooi en ontroerend.