WIL PER METER «Qronhoid 'Avondjurk moet een beschaafde blikvanger zijn' ill 11 EXTRA op maandag TE?r EEN EN AL JURK Eiarie &ouise MODEHUIS - 20 uni kleuren - fantasie ruiten - higgins ruiten - pieds de poules ROBES MANTEAUX 150 cm breed Botermarkt 17-18 VOOR MODERNE BEENMODE KOUSENHUIS GEJO MODEHUIS PAOLONI Ruud Leurs ontwerpt voor Leidse studenten Nu kroonprins Willem Alexander in het Leidse vertoeft is er voor de dames onder de studenten des te meer reden om er mooi uit te zien. Je kunt immers maar nooit weten. Vooral galabals waar het koninklijke personage zijn neus laat zien zijn natuurlijk prima 'jachtgebieden' voor bedoelde dames. Dat men daarbij een beetje elegant in de kleren moet steken, spreekt haast vanzelf. door Cees van Hoore Maar - waar haal je hier in Leiden als vrouw een beetje chique en te gelijkertijd modieus avondtoilet vandaan. Er zijn hier wel enkele za ken die dergelijke kleding verko pen maar bijna zonder uitzonde ring vallen die modellen in het klassieke genre. Het is opmerkelijk dat Ruud Leurs, de eigenaar van de Rotter- KOOKBOEK ALBERT HEIJN - Bij Albert Heijn verscheen 9 sep- tember het kookboek 'Twaalf maanden lekker eten'. Het 500 pa gina's dikke boek telt 600 recepten en is ingedeeld in maanden. Voor elke maand worden recepten gege ven, waarvan de ingrediënten dan et goedkoopst zijn. Twaalf maanden lekker eten' is samengesteld door Anneke Am- merlaan, voormalig redactrice van onder meer TIP en Allerhande. Het boek zal alleen in de supermarkten van Albert Heijn te koop zijn. damse boutique 'Mody Mary', als een van de eersten heeft gedacht aan dit hiaat. Is dit misschien een staaltje van de zo bekende koop mansgeest? Of is het wellicht een beetje heimwee dat hem op dat idee heeft gebracht? Ooit was er hier in Leiden namelijk een filiaal van deze zaak geweest. 'Mody Mary' is gevestigd aan de Kruiskade in Rotterdam, niet ver van het Centraal Station. De bouti que, die gezien de inrichting even goed in Milaan zou kunnen staan als in de Maasstad, heeft reeds een lange geschiedenis. Het is een zij tak van een Haags bedrijf dat luis tert naar dezelfde naam en dat een voortrekkersrol heeft gespeeld in het boetiekwezen in de tweede helft van de jaren zestig. "Mis schien", zo zegt Leurs, "was het wel de eerste boutique in Neder land". En met een knipoog voegt hij eraan toe: "Mody Mary zag het levenslicht in de Haagse Prinsen straat". Betaalbaar Leurs heeft een collectie avond jurken, die hij 'bijzonder geschikt' acht voor studenten anno 1987. Ze ziin modieus, en ze zijn betaalbaar. Leurs: "Al van jongs af aan zie ik graag goed geklede mensen om mij heen. Ik ben daar bij wijze van spreken mee grootgebracht. Toen een vriendin eens in een oud gor dijn een party wilde bezoeken, heb ik hemel en aarde bewogen om haar daar vanaf te brengen. Naast overredingskracht kostte mij dat ook geld, geld dat ik voor iets an ders opzij had gelegd. Die vriendin zei: als jij iets mooiers weet, dan moetje ook maar dokken. Dat heb ik gedaan: ik kon die belediging voor het oog niet verdragen". Leurs koopt zijn collectie niet re gelrecht in in Parijs. Wat hij in deze stad wel doet is goed om zich heen mes die eruit zagen alsof ze net on der de douche uitkwamen. Ik had met ze te doen". Eigen ideëen Een Japon uit de collectie van Ruud Leurs. kijken. En niet alleen daar: ook metropolen als Milaan, Rome, München, Düsseldorf en New York, om maar eens een paar zij straten te noemen, bezoekt hij met een zekere regelmaat. Aan de hand van de indrukken die hij daar op doet, laat hij in het atelier van de zaak de avondjurken ontwerpen. Hij legt de wereld op deze manier niet aan de voeten van de vrouw, maar hangt haar Voorzichtig om haar heen. Lekker In zijn nieuwe collectie avond jurken richt hij zich nu eens niet geheel en al op het establishment, zoals bij dit genre vaak gebeurt. Er zijn wel echt 'waardige' jurken voor de vrouwen die dat verlangen, maar Leurs betitelt zijn collectie toch het liefst als 'chique sportive'. Hij heeft een aversie tegen het soort goudlamé jurken waarin de vrouw als een makreel gevangen zit. Ook die witte kanten gevallen waarin de dames er uitzien als een in verband gewikkeld verkeers slachtoffer, hebben niet bepaald zijn bewondering. Wat hij probeert te maken zijn jurken waarin de vrouw zich lekker voelt en toch ge kleed. Leurs: "Een jurk moet de vrouw niet voortdurend blijven herinne ren aan het feit dat ze hem draagt. Een vrouw moet zo'n jurk niet 'dra gen', maar 'aanhebben'. 'Dragen', dat woord heeft voor mij veel te veel met inspanning te maken." "Om het zo licht mogelijk te hou den gebruik ik wat de avondtoilet ten betreft uitsluitend tafzijde en Thai-zijde. Daar blijven ook de kleuren mooi in leven. Zijde heeft bovendien de eigenschap dat het zeer soepel valt. Het kleedt af, maar geeft meteen ook een merk waardig soort volume. Vrouwen kunnen er zich vrij in bewegen. Ze hebben niet het gevoel alsof ze in een dwangbuis naar een feest gaan. Bovendien kreukt zijde in tegen stelling tot bijvoorbeeld crêpe de chine nauwelijks. Synthetische materialen, die haat ik. Dat gaat maar transpireren. Vooral als er veel mensen op een feest bij elkaar zijn is zoiets uiterst vervelend. Ik was laatst bijvoorbeeld bij de pre mière van de musical Cats in Carré in Amsterdam en ik zag daar da- Al kenmerken de avondtoiletten zich weliswaar door een internatio nale allure, doordat ze in eigen ate lier worden ontworpen en daar voor de betreffende dames op maat worden gemaakt is de Prijs geluk kig Nederlands gebleven. "Bovendien", zo zegt Leurs, een paar spelden tussen zijn lippen wegplukkend, "kunnen de dames ideëen die ze zelf hebben altijd bij mij kwijt. Ik probeer die dan zo veel mogelijk te verwerken. Trou wens, als ze het willen krijgen ze wat wij noemen een 'totaaladvies'. Dat wil zeggen dat ik dan ga bekij ken wat voor bijou's ze het best kunnen dragen bij een bepaalde jurk, wat voor schoenen, noem maar op. Ook wat het kapsel be treft is er expertise in huis". "Een avondjurk moet een be schaafde blikvanger zijn", zegt Leurs. "Maar watje dan natuurlijk wel hebt, is dat je hem op een vol gende feest nog maar net aan kan. Veel mensen verkeren immers in dezelfde kringen en dan hebben veel partygangers die jurk al ge zien. De derde keer dezelfde jurk dragen wordt misschien wat pijn lijk. Maar dat probleem is op te los sen. Je kunt bij mijn jurken ver schillende topjes dragen, die zeer geraffineerd het geheel elke keer weer een ander aanzien verlenen. En - en daar ben ik echt een beetje trots op - ik heb als een van de eer sten soepel vallende blazers met queue.Ze lijken wel een beetje op rijjasjes, maar het valt natuurlijk allemaal veel soepeler en elegan ter". Ruud Leurs gokt met een deel van de collectie dus op de Leidse studenten. Maar - de wetenschap komt nu ook al regelmatig over de vloer in de Rotterdamse boutique. Leurs: "Ik kleed al sinds jaar en dag de vrouw en dochters van een hoogleraar economie hier. Ja, die dames hebben smaak. En, ze letten daarbij ook nog eens op betaal baarheid. Die tic hebben ze wel van de pater familias meegekre gen. Ik heb hen gelukkig nog nooit teleur hoeven stellen". "Ja hoor, die hoogleraar komt bijna altijd mee. Hij heeft er ver stand van. Dat zie je niet al te vaak bij Nederlandse mannen. Meestal hebben ze erg weinig kaas gegeten van wat een vrouw kan hebben. In het buitenland zie je dat toch veel meer. Maar goed: met een beetje tact kun je ze daar wel in opvoe den. Je moet ze erbij betrekken. En dan niet alleen als het op betalen aan komt". Een oom van mij - hij is nog slecht aan zijn eindje gekomen, maar daar zullen we het nu niet over hebben - was gek op korfbal. Niet op de sport zélf. Daar vond hij eigenlijk niet zo veel aan. Nee, wat hem in edele balspel zo aantrok, was dat er zowel mannen als vrouwen in team waren opgesteld. Met een broeiende blik in zijn ogen stond mijn oom dan op zondagmiddag te kijken naar de borsten van de korfbal speelsters, die bij pogingen de tegenstander het werpen te beletten gul onder hun shirts op en neer wobbelden. Er waren overigens m liefhebbers langs de zijlijn. Een van hen gaf steevast blijk van zijn geestdrift met de kreet: 'Jan. dek Ina!'. Aan deze oom moest ik denken toen ik vorige week het boek 'Kroniek Olympische Spelen' onder ogen kreeg, een mooi naslagwerk dat ter gelegenheid van de vijfenzeventigste veijaardag van het Nederlands Olympisch Comité bij Elsevier is verschenen. In dit met veel fraaie fo to's verluchte boek trof ik een kiekje aan van een van de eerste vroi welijke deelnemers aan een tennistoernooi. De bewuste dame kon z uit het schilderij 'Le thé' van Henri Matisse zijn weggelopen. Mijme rend stond ze naar haar racket te staren, alsof het een wat vreemde handspiegel betrof. Naast haar, op een uit zijn krachten gegroeide kin derstoel, zat een baardige meneer die meer van een filosoof weg had dan van een scheidsrechter. Het onderschrift bij deze foto luidde: 'Een deelneemster aan het tennistoernooi, mej. Gillou, één en al jurk'. Dat 'eén en al jurk' - ik zag onmiddellijk mijn oom weer voor me. De dame op de foto stond er wel érg statig bij voor een tennisspeelster en in dit geval kon ik het dan ook wel billijken dat de aandacht van de maker van het onderschrift was gevallen op iets dat met haar sportie ve prestatie niets te maken had. Maar hoe zat dat met de andere foto's? Na wat heen en weer geblader in het boek kwam ik er achter dat de da mes veelal in stilstand, poserend dus, waren gefotografeerd, dat wil zeggen: daar waar het boek de beginperiode van de Olympische Spe len behandelde. Dit in tegenstelling tot de mannen, van wie er prachti ge actiefoto's waren. Conclusie: kennelijk vond men het in die begintijd niet zo erg belang rijk wat de vrouwen deden ('dat kan toch nooit wat zijn'), maar wel hoe ze eruit zagen. Prijswinnende zwemsters werden niet vereeuwigd in opspattend water, nee, ze moesten in hun druipende badpak langs de bassinrand poseren, rillend, terwijl hun tepels door de dunne stof van hun zwemkleding priemden. - Eindelijk kon pa dan vanuit zijn liber- tystoel, onder het oog van zijn nietsvermoedende vrouw, in een res pectabel dagblad gluren naar pin-ups. Ook in dit boek zijn er natuurlijk weer de verhalen over atletes, van wie achterafis gebleken dat zij tot het mannelijk geslacht behoorden. Het wordt ook hier met dikke uitroeptekens vermeld. Wat ik me hier bij altijd afvraag, is dit: is het omgekeerde wel eens voorgekomen en zo ja, is daarvan door de sportpers dan ook op zo'n verlekkerd toontje melding van gemaakt? Vrouwen in de sport - uit deze 'Kroniek Olympische Spelen', die een schat aan pikante anekdotes bevat, blijkt ondubbelzinnig dat ze heel wat te verduren hebben gehad van de heren der schepping. We lezen erin hoe Pierre de Coubertin, de grondlegger van de Olympische Spe len, van mening was dat de belangrijkste taak van vrouwen lag 'in het hangen van lauwerkransen om de hoofden van de (mannelijke) win- Bij de oude Grieken vergeleken was die De Coubertin nog mild. In Olympia mochten de gehuwde vrouwen de spelen zelfs niet bijwonen. Deden ze dit toch, dan werden ze vanaf een hoge rots naar beneden ge slingerd. Werden de sportminnende vrouwen in de oudheid met lijfstraffen be dreigd, in het Europa van het begin van deze eeuw kregen zij er gees telijk geducht van langs. 'Dat zij zoo'n beetje tennissen met hupsche gebaartjes', schreven de couranten, was akkoord, maar meedoen om het goud, dat kon niet. Bij een foto van enkele hardloopsters die met een van inspanning vertrokken gezicht finishten, schreef iemand: 'Wenscht ge zoo uw moeder...uw zuster...uw bruid?' Het verhaal gaat dat onze strijdlustige voormoederen, de amazonen, hun rechterborst lieten amputeren om zo beter met hun boog te kun nen schieten op de mannen. Dat gaat mij te ver. Maar als ik dergelijke onderschriften lees zou ik alsnog wel zeer graag een paar dodelijke gif pijlen het verleden in willen zenden. ANGELA PINNEBERG voor goede tweedehands damesmode en een grote col lectie avondtoiletten en bruids japonnen bent u van harte welkom. Inname van kleding gaarne na afspraak. Geopend: dl., do., vr. en zat. van 10.00-16.00 uur, woensdag van 10.00-13.00 uur. Plein 12, Wassenaar, 01751-17206. Herenkleding voor iedere gelegenheid OCÓ Slstiile Rijn'1 2312" DE Leiden Tel.' 071-1208 Kom voor uw gelegenheidskleding eens een kijkje nemen bij WéPé damesmode op 't Gangetje nr. 4. Zij zijn gespecialiseerd in lange japonnen, lange rokken gecombineerd met een stijlvolle blouse en ook cocktailkleding. In de maten 38 t/m 50. Heeft u een gelegenheid, komt u dan eens vrijblijvend langs. Tot ziens bij WÊÓrÓ lOangel/e'i ww cl c 2311 ER Leiden DAMESMODE 071-12 59 69 Zuiver scheerwol zuiver wol voor blazer en rok normaal s5Qsen>6^ nu Haarlemmerstraat 8, Leiden, tel. 071 -120422 Heeft u ook een heel eigen stijl... Princestraat 33, Katwijk aa Tel. 01718-16315 maandagmiddag geopend

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 11