Anti-stress, een nieuwe bedrijfstak Ene therapie na de andere dient zich aan ZATERDAG 3 OKTOBER 1987 EXTRA PAGINA 31 Een groeiend aantal therapieën staat het wassende leger van mensen met psychische klachten ter beschikking. Psychotherapeut en psychiater zijn lang niet meer de enigen die kunnen helpen. Healing, rebirthing, bio-energetica, Liever Leren Leven, rebalancing het is slechts een greep van wat de laatste jaren een geheel nieuwe bedrijfstak is gaan vormen. We belden zo hier en daar eens aan. door Jos van der Meer Of meneer misschien een healing wil. Meneer zegt ja. Hij wordt mee gevoerd naar een tuinkamer in het gebouw van New Age-centrum 'Sous le Soleil' aan de Oudegracht in Utrecht. Op een massage-bed, de schoenen uit. Om hem heen gaan op krukjes zes rei- ky-healers zitten. „Moedig van je, om hier zo te gaan liggen", zegt een van de vier vrouwelijke behandelaars. „Ja, we gaan je in mootjes hakken", grapt een an der. Na inleidende woorden van 'opperhel ler' Heiko van Ginkel, die de aanwezigen tot diepe concentratie moeten brengen, begint een handoplegging door de zes. Energiestromen uit de kosmos gaan via de healers over in de cliënt en brengen disfuncties weer in balans. „Liefdeskracht", noemt Van Ginkel de stromen. „Iedereen die zulk een kracht in zich heeft kan healen. Leg ik 'n hand op het hoofd bij iemand die hoofdpijn heeft en het werkt, dan is dat healen. Maar niet ik doe dat, de vader in mij ver richt de werken". De handoplegging duurt een kwartier. Na afloop laat een van de healers weten dat ik moet oppassen met koffie drinken; nog geen week later raadt een arts-speci alist in het Academisch Ziekenhuis Utrecht me af nog langer koffie te gebrui ken omdat het een stress-opwekkende drank is. Een ander refereert aan een oogoperatie die ik anderhalfjaar geleden heb ondergaan. Ik Weet niet hoe het komt, maar me licht en energiek voelend ga ik er vandaan. 'Disbalans' Eenzelfde soort ervaring enkele dagen later bij de Houtense magnetiseuse Loes van Bronkhorst. De pijntjes in hals. schouder en onderrug opgelopen bij het sporten stromen tijdens de hand oplegging over naar dezelfde plekken in haar lichaam. En bij mij zijn ze over. doordat ,.de disbalans in mijn lichaam dank zij het doorgeven van energie is op geheven". Alternatieve, in dit geval paranormale behandelingswijzen en therapieën: ze blijken nog te werken ook. De zomervakantie is voorbij en dat be tekent dat het therapeutisch seizoen weer begint. 'Sous le Soleil' geeft van daag het startsein voor een nieuwe serie lezingen en cursussen/therapieën tijdens een open dag. De 'Agogische Praktijk' in Bilthoven opende halverwege deze maand het cursusjaar met een openbare bijeenkomst rond meditatief schilderen. De dagbladen bevatten sinds enkele weken vooral op zaterdagen tal van klei ne advertenties onder het kopje 'thera pieën'. Healing, rebirthing, Touch for Health, rebalancing, hypnose, intuïtieve massage, bio-energetica, en noem ze maar op. Het lijkt wel of je er zonder je ei gen gekte niet meer bij hoort, en de wachtlijsten bij de Riaggs zijn kennelijk lang genoeg om iets anders uit te probe- Eën nadeel: er is geen (volks)verzeke ring die het vergoedt. Zodat de vraag zich aandient of hier geen sprake is van een geheel nieuwe bedrijfstak: de handel in anti-stress. Frederik Vermooten van het 'Liever Leren Leven Centrum' te Borger: „Ik zou erin handelen als ik geen resultaten zou boeken. Maar u kunt op deze bandjes horen (geeft een bandje met enkele reac ties mee) dat de resultaten er niet om lie gen. Ik heb mensen gehad die tien jaar lang zonder succes bij een psychiater hadden gelopen en er hier in tien dagen door waren". Groeien Inde van Erven van New Age-centrum 'Sous le Soleil' meent: „In de eerste plaats word je bij de therapeuten van de Oude Tijd niet beter. Maar het gaat ook om iets positiefs: het groeien. Wij zeg gen: ook mensen die gezond zijn hebben baat bij onze cursussen, voor een massa ge hoef je niet ziek te zijn. Met zoiets hoef je bij 'n Riagg niet aan te komen. Een cur susavond is even duur als de bioscoop. Een avond lang met gelijkgestemden aandacht geven aan jezelf: mag dat niet een tientje kosten?". "Sous le Soleil' is een van de 420 New Age-centra in Nederland. Het Utrechtse centrum, dat volgende maand drie jaar bestaat, omvat een winkel (boeken, mas sage-oliën, sieraden), een bibliotheek vol spirituele werken, een restaurant (In dische. vegetarisch en biologisch-dyna- mische voedsel) en een afdeling voor le zingen en cursussen. Dat laatste is het therapeutische as pect van 'Sous', zoals de vrijwillige me dewerkers het .kortweg noemen. Op het programma staat bijvoorbeeld de cursus bio-energetica: „Onze gedachten zitten vol angsten, problemen, dromen. Wij mensen zijn geconditioneerd om bang te zijn voor onze wereld van gevoelens die onaangeroerd net onder de oppervlakte van ons bewustzijn ligt. Die gewenning zet zich vast in een patroon van spier spanningen en blokkades. Door het uit drukken van je emoties kunnen blokka des worden opgeruimd en gevoelens wor den vrijgemaakt" Rebirthing is een ander voorbeeld: „Door een speciale ademhaling kun je bij emotionele en fysieke spanningen ko men en deze loslaten. Als je spanningen in je leven opbouwt en er is geen uitweg voor, dan kun je die ervaren als een steen in de maag, spierpijn, hoofdpijn, slape loosheid, een chronisch gebrek aan ener gie en hyperventilatie". Beetje stuk Jaggi Kohli, afkomstig uit India en be stuurder/mede-oprichter van 'Sous', over de filosofie achter het cursuspak ket: „Velen zijn vandaag de dag een beet je stuk. vandaar al die psychische klach ten. De mensen willen weer heel worden. We moeten leren beseffen dat we een li chaam hebben. Dat hebben we lange tijd verwaarloosd in deze haastige maat schappij waarin mensen dag-in dag-uit bezig zijn met denken, regelen en ren- Inde van Erven, die eenzelfde positie als Jaggi bekleedt: „Wij hebben onze huidige situatie zelf zo gemaakt. Wie dat inziet kan er een positieve wending aan geven door aan zichzelf te werken. Veel mensen hebben de neiging te zeggen: het gaat slecht met me, maar wat kan ik daar aan doen? Terwijl je zelf de enige bent die er wat aan kan doen. Dat machteloze is echt iets van de Oude Tijd. Wanneer je oorzaken buiten jezelf ziet kun je de op lossing ook alleen maar buiten zoeken, terwijl als je tot het inzicht komt dat jouw depressiviteit of jouw kanker een probleem is dat uit jezelf komt, dan kun je er ook zelf iets aan doen. Macht over je zelf èn je situatie is duidelijk iets posi tiefs van de Nieuwe Tijd, die vindt dat we het spirituele weer moeten terughalen in een wereld waarin te veel de nadruk is komen te liggen op het rationele". Jaggi: „Allereerst is het belangrijk dat je accepteert datje een ziekte hebt. Daar na moetje de oorzaken ervan zien te ach terhalen. En vervolgens moet je inzien dat je de moeite waard bent, en dat het dus goed is jezelf te genezen". Inde: „De therapieen van de Oude Tijd zijn te veel symptoom-bestrijdend. Ze breken samen met jou je persoonlijkheid af en bouwen 'n nieuwe op. Terwijl vroe gere ervaringen mooi zijn op te nemen in nieuwe ideeen. Ik ken niemand die van psychotherapie beter is geworden. Die gaat alleen in op trauma's van vroeger, maar je kan ook de nadruk leggen op din gen waarin iemand goed is". Natuurlijk Loes en Frits van Bronkhorst uit de Houtense wijk De Weerwolf zijn magne tiseurs, maar liever praten ze van .spiri tueel genezers'. Frits: „Wat wij doen is hetzelfde als de moeder die over de pijn lijke knie van haar kind aait, waardoor de pijn over gaat. Ik heb het gevoel dat wat wij doen zo natuurlijk is als het maar kan. Het heet alleen 'een wonder' omdat het niet beantwoordt aan de natuurwet ten. Maar er komt een tijd dat we wel we ten hoe 't komt". Loes en Frits zijn er overigens van overtuigd dat elke klacht, ook een licha melijke. een geestelijke oorzaak heeft. „Zelfs bij, ik noem maar wat, een gebro ken been", zegt Frits. „Ik heb een kennis die eens iets brak en wij zeiden direct te gen elkaar: dat is net op tijd, hij was er hard aan toe, hij heeft rust nodig". Met alle mogelijke klachten komen mensen naar de twee jaar jonge praktijk toe: hernia, buikpijn, migraine, fobieen. Op maandagmiddag en -avond en op donderdagavond hebben ze spreekuur aan huis; er komen zo'n vijftien mensen per week. Die betalen vijf gulden per keer, om de koffiekosten te dekken. Frits: „Eerst vroegen we niks, want je hebt een gave en daar moet je anderen van laten profiteren. Maar dat had twee nadelen. De mensen vonden het onpret tig dat ze niks tegenover de behandeling konden stellen en wij hadden al die men sen in huis waardoor we er op toe leg den". Alle klachten, zegt Frits van Bronk horst, zijn terug te voeren op een ver stoord evenwicht in het geestelijk li chaam, dat iedereen heeft naast het stof felijk lichaam en de ziel. Hij: „Zo'n sto ring ontstaat door een gebrek of een te veel aan energie en uit zich altijd in licha melijke klachten. De plaats ervan voelt voor mij koud aan, en bij de kruin-chakra voel ik of er energie naar binnen stroomt dan is er een tekort of naar buiten komt. Bij een tekort laat ik energie in stromen, waarbij ik ervan overtuigd ben dat ik dat niet zelf doe, maar de geestelijk begeleider die iedereen op aarde heeft. Het instromen stopt vanzelf. Overtollige energie strijk ik weg. Zo herstelt het evenwicht zich". Nooit goed De advertentie: „Wil je ook van al je problemen verlost worden? In 10 dagen tijd? Voor de rest van je leven? En heb je daar 100 gulden per maand voor over? 2 jaar achtereen? Stuur dan een gefran keerde en aan jezelf geadresseerde enve lop naar: Liever Leren Leven Centrum". Waarna het adres volgt. Zoiets kan haast geen zuivere koffie zijn. Voor iets dat tien dagen duurt 2400 gulden op tafel leggen en dan problemen oplossen waarvoor normaal gesproken een langdurige therapie nodig is. Frederik Vermooten (53) is de man achter de advertentie. De voormalige groepsleider in een jongensinternaat, di ploma sociale academie op zak, runt zijn centrum sinds elf jaar. In zijn boerderij in het Drentse Borger gaat hij in op de door mij verwoorde argwaan: „Tja, die 2400 gulden Dat lijkt veel, maar ik bied een compact geheel. Als je m'n werk in uren omrekent is het tarief even hoog als bij andere therapieen. Ik zet er eerlijk bij hoeveel het kost, bij sommigen zal dat verkeerd vallen. Het is ook nooit goed. hè. Als je het er niet bij zet denken ze dat ik iets te verbergen heb". Dan, docerend: „De filosofie achter mijn advertentie is dat je de problemen die je hebt, zelf creëert door je manier van denken en reageren op gebeurtenis sen. Daarbij komt dat het wel degelijk zo is dat een denkwijze die in de loop van ja ren een gewoonte is geworden vrij snel eruit is te krijgen. Je bouwt 'm op door toe te geven en daarna heviger toe te ge ven aan een reactie; hij is af te breken door dat niet te doen en het dan heftiger niet te doen". Wie een envelop opstuurt naar Borger krijgt een stencil thuis waarop in vogel vlucht staat wat Vermooten te bieden heeft. Dat kan het begin zijn van de vol gende gebeurtenissen: intake-gesprek; het tekenen van een contract; gedurende twee werkweken het opruimen van een negatieve programmering bij de cliënt, wat intern gebeurt bij de therapeut thuis; en tot slot het meegeven van huiswerk. Optimaal leven „De mensen moeten zich na de behan deling van tien dagen, in tien maanden tijd de tien basisprincipes van 'optimaal leven' eigen maken. Ik heb daartoe de tien teksten met eeuwige en eeuwenou de waarheden overgenomen uit het boek 'Zo wordt u een gelukkig en rijk mens' van de Amerikaan Og Mandino. Elke tekst moet dertig dagen lang 's ochtends, 's middags en 's avonds aandacht krij gen, zodat-ie tot het onderbewuste van de cliënt doordringt". Wat die zich moeten inprenten zijn za ken als liefde geven en minder ik-gericht zijn, iedere dag beleven alsof het de laatste is, emoties leren sturen in plaats van dat ze jou sturen. De laatste waar heid luidt: 'Leiding vragen aan de onein dige intelligentie van het onderbewuste'. Vermooten: „Je komt daar maar op één manier bij: door te ontspannen. Iedere seconde van je leven is geregistreerd. Het onderbewuste kan daarom, als een soort computer, de oplossingen aandra gen die het best bij jou passen". Voordat deelnemers aan de therapie toe zijn aan deze herprogrammering, moeten ze afrekenen met oud zeer. Dat gebeurt op 'de bank'. Dit meubelstuk staat in een ouderwetse woonwagen ach ter in de tuin van Vermooten. „Ze kun nen zich daar vrij uiten, in huilbuien, met schreeuwen, niemand hoort 't". De cliënt is geblinddoekt en Vermoo ten vraagt naar thuis, vroeger en nu, over collega's, vrienden en de ondervraagde zelf. Bandopnamen daarvan worden ver volgens achter elkaar afgedraaid. „Zo ontdek je patronen in reacties. Je ziet waarom relaties stuklopen, problemen in familie of gezin telkens weer de kop opsteken, verwijten naar 'n bepaald ie mand altijd terugkeren. De opnamen maken ook duidelijk dat je anderen niet ziet zoals zij zijn, maar zoals je zelf bent. Vandaar ook dat 'vergeving' onderdeel is van de therapie". Vermooten zegt dat hij zo'n veertig mensen per jaar behandelt en momen teel met een wachtlijst moet werken. „De grootste klacht van dit moment is het te gennatuurlijk hoge levenstempo. De mensen kunnen het niet meer bijsloffen. Komen steeds verder van hun onderbe wuste af te staan, want ze overspannen zich en krijgen psychische klachten". Geremd 'Voelt u zich niet gelukkig in uzelf en met uw relatie(s)? Bel dan nummer...' Wie het draait krijgt mevrouw Jose Boe lens aan de lijn. Zij noemt zichzelf'thera peute op basis van de astrologie'. Ze mag zich geen astrologe noemen, want de op leiding bij de 'Federatie van Astrologen' heeft ze niet afgemaakt. „Ten eerste ben ik geen technisch mens. Bovendien ben ik in mei '86 met dit werk begonnen om dat ik mensen wilde helpen. Eerst deed ik dat alleen met vrienden. Uren kon ik vaak over hun relaties praten, waarbij hun kwetsbaarheid los kwam. Ik merkte dat ik dat goed kon zonder geïrriteerd te raken". „Al pratend gaan we op zoek naar wat er precies mis is. Dan geef ik een therapie mee; de cliënt moet de komende week letten op dominantie, geen tegenspraak dulden, eigenwijsheid. Mijn uitgangs punt is dat je zelf je leven maakt. Ieder een heeft een eigen wil en die moet-ie ge bruiken. Innerlijke planeten zijn niet een soort van lotsbestemming". „Ik kan wel zeggen dat het er meestal om draait dat cliënten geremd zijn, hun mening niet geven. En anders gaat het wel om mensen die hun gedrag laten af hangen van hoe ze bij de buitenwacht overkomen, die zichzelf niet accepteren zoals ze zijn. Telkens weer beleven ze on vrede en dat geeft een enorm spannings veld". „De mensen moeten leren aan te geven hoe zij het hebben willen. Als je nooit je mening geeft leert een ander jou niet kennen en ontstaan er alleen maar on persoonlijke relaties. Wie zich altijd naar een ander richt leeft tegenstrijdig. Zo ie- mand zal moeilijk contacten leggen". „Wanneer een ander niet aardig is ge weest, maar je spreekt je niet uit, dan ben je niet eerlijk naar hem èn naar jezelf. Ie mand die zo handelt wil geen ruzie om- dat-ie bang is minder aardig te worden gevonden en de ander te verliezen. Maar juist door niets te zeggen ontstaat er af stand en verliest-ie hem. Door te praten krijg je een diepere gevoelsrelatie met je partner". Ingrijpend Ze krijgt fobiepatienten, mensen die niet met hun partner overweg kunnen, soms „echt zware gevallen, zoals een vrouw die jarenlang door haar man was mishandeld". José Boelens: „Het is vaak een heel ingrijpend iets. Het huilen van vrouwen, ach, dat ben je wel gewend. Maar mannen, een baard die nat wordt, ja, het is vaak heel intens". „Ik heb een enorm geduld om met die mensen te praten. Twee, tweeëneenhalf uur soms (prijs: 20 gulden per uur red.). En dat is precies de reden waarom het bij mij zo goed lukt. Het is niet zoals bij de psychiater van: nu zijn de drie kwartier voorbij, het gesprek is beëin digd. Bij mij is het pas zo ver als het ook werkelijk beëindigd is. Mijn ervaring is dat de mensen vaak pas na een uur echt loskomen". Arie de Feyter drijft in een oud vil laatje te Bilthoven sinds tien jaar zijn 'Agogische Praktijk'. Die combineert hij met een part-time baan als docent op de voortgezette opleiding van een sociale academie. Behalve de groepstherapie met mediatief schilderen (gemiddeld 17,50 per cursusuur) biedt de Feyter „probleem- en groeihulp met name op het gebied van identiteit en relaties", in de vorm van individuele gesprekken ƒ50 per uur). Ook voor massage en acu- pressuur kunnen cliënten bij De Feyter en z'n drie medewerkers terecht. „De mensen moeten hun klachten ge bruiken om ervan te leren", is een uit gangspunt van De Feyter. „Al de thera- pievormen die ik aanbied hebben tot doel zoekenden de weg te wijzen, zodat ze te weten komen wat klachten hun ver tellen. Ken uzelf, daar gaat het om. Ieder een zou moeten beseffen dat de oorzaak van 'n klacht in de mens zelf zit. Iemand met galproblemen heeft last van opge kropte woede; nierpijn wijst op het niet tonen van emoties, mensen met reuma staan altijd klaar voor anderen." Bacterie Aatje Goedings is arts en volgt een op leiding in de homeopathie. Ze werkt en kele uren in de week bij de 'Agogische Praktijk', maakt aan cliënten duidelijk welke processen massage in een lichaam in gang zet. Ze haakt in op de woorden van De Feyter: „Het is geruststellend om de oorzaak van een ziekte buiten jezelf te zoeken. De schuld geven aan de maat schappij is gemakkelijk, daar kun je zelf niks aan doen. De mensen moeten zich bewust worden van hun eigen verant woordelijkheid. Sinds Pasteur weten we dat een bacterie de veroorzaker is van in fecties. Maar waarom laat iemand die bacterie toe? En dan kom je bij het psy chisch functioneren. Labiliteit veroor zaakt bij de een 'n infectie en bij de ander een verschrikkelijke hoofdpijn". De Feyter weer: „Ik werk niet pro bleemoplossend, zoals dat bij de Riaggs gebeurt. Zoiets zou louter symptoombe strijding zijn, daar komt meestal alleen maar een andere klacht voor in de plaats. Nee, ik bied veeleer perspectief aan de mensen. Het is 't beste mee te stromen met het gezonde dat in hen zit. Als ik kan laten zien hoe waardevol iemand is, dan zal diens ziekte minder erg worden". José Boelens: -'Als je nooit je mening geeft leert een ander jou niet kennen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 31