'Dat huis van bewaring moet dus gewoon dicht' Han Schumacher, vertrouwensarts van familie Lijkwan: Meer rechten voor kind bij echtscheiding Nederlandse dominicanen stoten aandelen af In het Huis van Bewaring aan de Havenstraat in Amsterdam stierven in juli kort na elkaar twee gedetineerden: de Iraniër Alireza Yazdani Dehkhareghani en Regillio Lijkwan (25), geboren in Suriname en woonachtig in Alphen. Niet minder dan acht andere gevangenen deden bovendien nog eens een serieuze poging tot zelfdoding. Beide slachtoffers, zo luidt de officiële lezing justitie, pleegden zelfmoord. Maar de familie van Regillio Lijkwan geloofde daar niet in. Zij drong op een diepgaand onderzoek aan. Dat komt er nu, nadat het eerste verzoek daartoe niet werd gehonoreerd. De vertrouwensarts van de familie Lijkwan, Han Schumacher, zegt dat 80 procent van de bewakers ongeschoold is, maar dat de gevangenis per se op 1 mei van dit jaar open moest. De bedoeling was aanvankelijk om het complex pas in september in gebruik te nemen. Schumacher meent dat het nieuwe Huis van Bewaring niet goed functioneert en moet worden gesloten. Volgens hem is het goed mis binnen de vier r door Jan Westerlaken Regillio Lijkwan was nog maar kort in Nederland. Een maand of zeven. Hij kwam op aandringen van z'n familie. Erg naar zijn zin had hij het niet. Daarom maakte Regillio plannen om weer naar huis te gaan. Naar Suriname. Terug naar zijn vader om er zijn oude baan weer op te pakken. Zo ver is het nooit gekomen. Regillio stierf in een gevangeniscel. Doodsoor zaak: verstikking door ophanging. De jonge Lijkwan zat in voorar rest. Via de politie in Alphen was hij naar het Huis van Bewaring aan de Havenstraat in Amsterdam ge bracht vanwege zijn betrokken heid bij een vechtpartij in z'n woonplaats. Een vechtpartij die ontstond toen Regillio rond slui tingstijd nog wat snacks wilde nut tigen. Dat werd hem geweigerd. Over en weer vielen er vervolgens klappen. Regillio stak iemand met een mesje in zijn bil. De politie kwam er bij en sloot hem in. Op 1 juni bracht zij hem naar de gevan genis. Zeven weken later. 21 juli. was hij dood. Zelfmoord, zegt justi- De familie van Regillio geloofde die lezing niet. Zij zocht hulp bij Han Schumacher, een vertrou wensarts die ook de mysterieuze dood van kraker Hans Kok in een Amsterdamse politiecel aan de kaak stelde. Hij zegt: "De familie wil daar niet aan, omdat de laatste contacten zo vrolijk waren. Regil lio had geen reden om zichzelf van het leven te beroven. Want voor hem stond het al vast: als 'ie zijn straf had uitgezeten, zou hij terug gaan naar Suriname" Maar met alleen daarom hecht de familie Lijkwan weinig waarde aan het onderzoek naar de doodsoor zaak van Regillio. Han Schuma cher "Regillio heeft vaak geklaagd over zijn behandeling in de gevan genis. Meermalen heeft hij gezegd: 'ze pakken me een keer'. Éen ande re gedetineerde waarschuwde zijn zusje. Hij zei: 'let op je broer, want ze moeten hem hebben'. Regillio is ook letterlijk bedreigd. Dan is hij plotseling dood. Ja, dat geeft te denken". Zelfmoord wordt in twijfel ge trokken Waaraan wordt dan ge dacht? Han Schumacher: "Kijk, er zijn geen aanwijzingen voor moord. Wel zijn er bedreigingen geweest. Uit het proces-verbaal blijkt niet dat er gekke dingen zou den zijn gebeurd. Het staat vast dat Regillio door verstikking om het leven is gekomen. Alleen blijft de vraag: was hij al dood en is hij als camouflage opgehangen? Zoiets kun je onderzoeken. Dat is niet ge beurd. En waarom zijn er geen röntgenfoto's van zijn halswervels gemaakt? Een blunder van de eer ste orde. Om de familie zekerheid te geven over de doodsoorzaak moetje dat doen. Eigenlijk zou het standaard moeten gebeuren. Justi tie onderschat de morele plicht die zij ten aanzien van de nabestaan den heeft. Er is iemand onder haar handen overleden. Dan heb je de plicht om de naaste familie zo uit gebreid mogelijk te informeren. Justitie zou zo'n onderzoek moeten laten uitvoeren door artsen die niet aan haar gebonden zijn. Als je daar om vraagt, dan ervaart het Gerech telijk Laboratorium dat als een die pe belediging" Justitie zegt zelfmoord. Zij komt tot die conclusie, omdat Regillio 's nachts zou zijn gestorven. De sleu tels van de cellen worden verze geld bewaard. Die verzegeling, al dus de officier van justitie, was niet verbroken. Niemand kan dus in de cel zijn geweest. Dus heeft de jonge Lijkwan zichzelf gedood. De redenering lijkt logisch, maar klopt niet met de waarheid, zegt Schumacher. "Regillio is 's nachts een keer wakker gemaakt. Er kwa men bewakers in zijn cel die hem onderzochten op aanwezigheid van verboden dingen. Wat justitie zegt is niet waar. 's Nachts hebben de bewakers wel degelijk toegang tot de cellen. Ondanks het feit dat de sleutels verzegeld worden be waard. Misschien zijn er valse sleu tels in omloop". Schumacher noemt het onder zoek onder de bewakers die de nacht dat Regillio zelfmoord zou hebben gepleegd 'heel summier'. De vertrouwensarts: "Ze zeiden dat het een rustige nacht was en dat er niets te melden viel. Meer niet. Waar de advocaat en de familie op aandringen is dat juist een uitge breid onderzoek wordt gedaan naar wat zich die nacht heeft afge speeld. Dat komt ert wordt ook gekeken om van een opstand Daarnaast de gevange nis en wat er waar is van het strikte regime dat er heerst. Gedetineer den hebben geklaagd dat ze soms moesten Rammelen Regillio Lijkwan werd 's mor gens om zeven uur dood in zijn cel gevonden. Net voor het wisselen van de wacht maakte de nacht ploeg een laatste rondgang. Door het ruitje in de deur van zijn cel za gen de bewakers Regillio tegen de muur leunen. Een waarneming die niet kan kloppen, benadrukt Schumacher. Waarom niet? De vertrouwensarts. "Toen twintig minuten later het ontbijt werd gebracht vonden ze hem. De bewakers zeggen dat Re gillio al een tijd dood was: hij was stijf en koud. Maar wat doen ze nog meer? Ze halen de strop van zijn hals terwijl daar helemaal geen re den voor was. Het onderzoek be gint pas als Regillio op bed is ge legd. De situatie is dan beïnvloed en wezenlijk anders. De politie krijgt de gegevens niet uit eigen be vinding. maar uit de mond van de mensen die hem hebben gevon den". Kritiek heeft Han Schumacher op de arts die wordt opgeroepen om de dood en de oorzaak daarvan vast te stellen. "Hij heeft een aantal essentiele dingen niet gedaan. In de eerste plaats doet hij geen moei te om het tijdstip van overlijden te schatten en laat hij het meten van de lichaamstemperatuur en de temperatuur in de cel achterwege. Daar gaat het dus al goed mis. Blijkbaar was de situatie voor de schouwdokter duidelijk. Die arts is af gegaan op verhalen van omstan ders, terwijl hij op basis van zijn ei gen gegevens conclusies had moe ten trekken. Een schouwarts hoort gewoon de doodsoorzaak vast te stellen." Liegen Een onderzoek dat rammelt? Schumacher: "Zeker voor wat de documentatie betreft. Er zijn veel te veel zaken niet vastgelegd. Het enige dat voor mij vaststaat is dat Regillio door verstikking om het leven is gekomen. Er kunnen maar twee dingen kloppen: het is moord of zelfmoord. Heeft hij zelf die strop om zijn hals gedaan? Of lie gen de bewakers?" Vragen waarop Schumacher ant woord hoopt te krijgen als het on derzoek is afgerond. Dan weet hij ook hoe het komt dat de familie pas acht uur nadat Regillio was overle den van zijn dood op de hoogte werd gesteld. De recherche zegt dat zij de nabestaanden niet eerder kon bereiken. Schumacher deelt' die mening niet. Volgens hem was de familie Lijkwan thuis. Waarom de melding zo lang op zich heeft la ten wachten, weet hij niet. De staatssecretaris van justitie, mevrouw Korte-Van Hemel, schildert Regillio af als 'agressief, terwijl de directeur van de gevan genis hem een 'aardige en rustige jongen' noemt. Een directeur die pas na lang aandringen toegeeft dat hij.die 'aardige jongen' een week lang in een isoleercel heeft la ten opbergen, omdat hij een bewa ker had bedreigd. Er zijn verklarin gen gedaan die achteraf moesten worden rechtgezet. "Alles bij el kaar maakt het het voor de over heid niet gemakkelijker op om te blijven ontkennen". Dicht "Die gevangenis moet gewoon dicht", oordeelt Schumacher. "Het merendeel van het personeel is on geschoold. De bewakers zeggen zelf ook dat ze hét werk niet aan kunnen. Kijk maar naar het ziekte verzuim, dat is hoog. Je mag niet blijven experimenteren. Dan moet je maar wat anders bedenken. Op het moment dat iemand zijn straf in de gevangenis moet uitzitten. heeft de overheid de taak hem of haar te verzorgen. Kan ze dat niet. dan moet dat maar achterwege blij- Binnen twee weken plegen twee gedetineerden zelfmoord, zegt men. Die Iranese gevangene was er niet best aan toe. Zijn psychische nood was groot. Iedereen had dat in de gaten, maar niemand stuurde hem naar een geschikte kliniek. Zijn cel was praktisch leeg. Uit voorzorg. Tóch werden er in die zelfde cel een regenjas en een riem gevonden. Hoe hij daaraan kwam? Dat is de vraag. Ik ben van mening dat het bewaken van gedetineer den in de gevangenissen op de eer ste plaats komt en de lichamelijke- en geestelijke verzorging pas op het tweede plan. Nou, dat kan dus niet. Het zou precies andersom moeten zijn. Dan zou je een boel nare dingen kunnen voorkomen". letterlijk bedreigd. Dan is hij plotseling dood. Ja. dat geeft te denken Schumacher: "Regillio Lijki ROTTERDAM - Kinderen vanaf tien jaar zou den al de mogelijkheid moeten hebben om bij scheiding van hun ouders tegen de rechter te zeggen bij wie ze het liefst zouden willen blij ven wonen. Nu gebeurt dat pas bij kinderen van 12 jaar. Voor verlaging van deze leeftijd pleit Carla van Wamelen (39) in een proefschrift over echtscheidingen en ouderlijk gezag, waar op zij gisteren aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam is gepromoveerd. Het is voor het eerst dat in een onderzoek naar de gevolgen van echtscheiding op grote schaal is gevraagd naar de mening van kinde ren. Niet minder dan 816 kinderen in de leeftijd van 9 tot 12 jaar zijn 61 vragen voorgelegd. De kinderen waren afkomstig van de hoogste klas sen van de lagere scholen in Schiedam en Arn hem. Dat echtscheiding nog een zeer gevoelig on derwerp is. blijkt wel uit het feit dat van de twintig aangeschreven scholen in Arnhem en de 14 in Schiedam er in beide steden slechts acht wilden meedoen aan het onderzoek. Bo vendien stond meer dan een kwart van de ou ders op de 16 onderzochte scholen niet toe dat naar de mening van hun kind werd gevraagd. Dc kinderen zelfwaren volgens de onderzoek ster, op twee procent na die ondanks toestem ming van de ouders niet wilden meedoen, zeer openhartig en enthousiast. Van de ruim 800 kinderen waren er honderd waarvan de ouders waren gescheiden. Van de ze kinderen woonden er in de periode van het driejarige onderzoek 70 merendeels bij hun moeder in een één-oüdergezin, 30 kinderen hadden inmiddels een stiefvader. Over wat er na de scheiding gebeurt, blijken kinderen, zowel die van gescheiden als van met-gescheiden ouders, de meest angstige ge dachten te hebben. Hoewel in 90 procent van de gevallen de kinderen bij moeder blijven wo nen, denken sommigen naar een weeshuis te worden gestuurd of bij een pleeggezin te wor den ondergebracht. Anderen denken dat meisjes en jongere kin deren altijd bij hun moeder gaan wonen en jon gens en oudere kinderen altijd bij hun vader. Dit soort visioenen, zo zegt Van Wamelen in haar proefschrift, moeten de wereld uit. Reden ook waarom zij voor meer openheid rond echt scheidingen pleit, een zaak waar ieder jaar op nieuw zo'n 30.000 kinderen mee te maken heb ben. Uit het onderzoek blijkt dat het overgrote deel van de kinderen in het traditionele twee oudergezin wonen en zich daarin ook het meest vertrouwd voelen. Van de kinderen rond de 12 jaar begrijpen de meesten dat een huwe lijk spaak kan lopen en dat een gezin daardoor uit elkaar kan vallen. Bij kinderen van 9 en 10 jaar is dat begrip er niet. Zij vinden in grote meerderheid dat, hoe; hoog de ruzies in huis ook kunnen oplopen, ou ders niet mogen scheiden. Een kind antwoord de kernachtig: "Ik vind: ze zijn getrouwd, dan moeten ze niet zeuren". De meeste kinderen (69 procent) verwachten dat het.er in een eenouder-gezin minder prettig zal zijn dan met een vader en moeder sar "Met je vader erbij is er meer geld in huis' antwoordde een 11-jarig jongetje. "Dus er meer eten komen. En de belastingen kunnen worden betaald. En als je moeder niet kan auto rijden, moet je met de trein en dat kost geld" Het merendeel van de ondervraagde kinde ren kent het bestaan van éenouder-gezinnen. Minder goed zijn ze echter op de hoogte van het feit dat ook van klasgenootjes soms de vader niet meer thuis is. "Dat vond ik heel frappant' .j zegt Van Wamelen. "Er was eer' klas met drie! eenouder-kinderen waarvan er twee zeiden; geen lotgenoot in de klas te kennen. Ze vinden! het kennelijk vervelend en moeilijk om over te praten". Door de kinderen serieuzer te nemen en al op jongere leeftijd bij de scheiding te betrekken. is volgens Van Wamelen veel leed bij kinderen te voorkomen. "Juist omdat scheiding tot de dagelijkse realiteit behoort, is het noodzakelijk dat volwassenen en kinderen daarover met onder elkaar praten. Kinderen hebben daar recht op. Ze grootbrengen door ze klein te hou den, is niet de manier om met kinderen oi gaan", aldus Carla van Wamelen. De Nederlandse Dominicanen - een oude rooms-katholieke or de voor onderwijs en missie - gaan hun aandelen afstoten in negen bedrijven die niet voldoen aan de normen van de orde voor beleggingen. De totale waarde van het afgestoten aandelenpak ket is ruim f5 miljoen. Onder de bedrijven zijn Philips. Akzo. Unilever, Shell en IBM. Orde-voorzitter pater P. Struik legt in een brief aan deze bedrij ven uit, dat de orde bij beleggin gen drie normen hanteert: de produktiewijze moet vriendelijk zijn voor mens en milieu, ze mo gen niet betrokken zijn bij wa- penproduktie of -handel en de bedrijfsvoering mag geen nadeli ge gevolgen hebben voor armen in de Derde Wereld of hier. De dominicanen zetten wat de ze punten aangaat 'grote vraagte kens' bij de betrokken bedrijven Er worden nu aandelen aange schaft in bedrijven die beter hier aan voldoen. Praten met Dorenbos. De Evangelische Alliantie heeft di recteur L. P. Dorenbos van het Rainbow-Instituut voor Normen en Waarden in Nijkerk uitgeno digd voor een gesprek over me thoden van evangelisatie. In de Alliantie werken ruim 60 evange lische organisaties samen. Aanleiding is onder andere de recente actie van Dorenbos te gen pornografische tijdschriften. "Over een strategie voor evange lisatie is eigenlijk nog vrij weinig gepraat in de evangelische we reld". zei de predikant F H. Veenhuizen uit Apeldoorn, voor zitter van de Alliantie. "In de ker kelijke wereld is dat al veel meer gedaan". Evenals de Alliantie rekent Dorenbos (ex-directeur van de Evangelische Omroep) zich tot de 'evangelische wereld'. Veen- huizen: "Maar hij volgt metho den die in die wereld nogal wat vragen hebben doen rijzen" Veenhuizen vermoedt niet, dat het Rainbow-Instituut lid van de Evangelische Alliantie wil wor den. Mocht dat wél het geval zijn. dan weet de Alliantie nog niet wat ze met die aanvrage zal doen. "Dat zou ook een beetje van het komende gesprek afhan gen", zei Veenhuizen. "Is Doren bos nou wérkelijk iemand die met oogkleppen op als een dol driest paard wenst door te dra ven. zonder zich iets aan te trek ken van opbouwende kritiek- of is hij iemand die in zijn enthousi asme weieens de plank misslaat, maar graag zoekt naar samen werking?" Honderd De gereformeerde kerkge meenschap in Ter Aar bestaat 100 jaar. Volgende week zaterdag wordt dat gevierd met een her denkingsdienst en een reünie. Ook in Nieuwveen herdenkt de gereformeerde kerk haar 100- jarig bestaan. Begin oktober ver schijnt daar een gedenkboekje met verhalen, oude foto's en te keningen. Sociale zekerheid. Uit een gemeente-avond in de Vredes- kerk in Leiden is een groepje ontstaan dat verder wil gaan met het onderwerp 'sociale zeker heid' Eerste plannen zijn con tact leggen met uitkeringsge rechtigden in de wijk 'Staalwijk- Vredeskerk', wellicht via het buurthuis, en de 'zondag voor de arbeid' in mei volgend jaar hel pen voorbereiden. De heer A J Sierat, Moddermanstraat 32, te lefoon 122557, kan er meer over vertellen Franciscus in Leiden. De laatste tijd wordt Franciscus veel in verband gebracht met vrede, gerechtigheid en eerbied voor de schepping. Er is dan ook een toe nemende behoefte aan kennis over deze inspiierende figuur 'Verbum Dei'. Plantage 16 Lei den, komt hieraan tegemoet met een cursus op zeven zaterdagen 10 en 31 oktober, 21 november. 12 december. 9 en 30 januari en 20 februari. Speciale inleiders zullen de deelnemers vertellen over Fran ciscus' leven en geschriften. Ook is er gelegenheid tot meditatie Voor meer inlichtingen, een fol der of aanmelding kan men An nie Wisse, Marislaan 37 Leiden, bellen, vóór 1 oktober 141929, na die datum 224164. Uit de folder "Wie zich in Franciscus' leven verdiept, zal merken hoe waarde vol dit is voor eigen leven" Hooglandse kerk. Morgen ochtend wordt in de Hooglandse kerk de 25.000ste bezoeker van dit seizoen verwacht. Sinds deze prachtige kerk in het hart van Leiden in de zomermaanden (van eind april al") open is. is dit aantal nog niet gehaald Dienst met koor. Het zeven tig leden tellende interkerkelijke jongerenkoor 'United' uit Ouder kerk aan de Amstel zal zondag avond om 7 uur medewerking verlenen aan een dienst met be langstellenden in de lutherse kerk aan de Hooglandse Kerk gracht in Leiden, uitgaande van de baptistengemeente. Voorgan ger is ds. A. H. Agtereek. Het the ma van de dienst: 'God verandert se predikant T Harder. Laatstge noemde kreeg in zijn kerk zelf te maken met een kwestie rond het abortus-probleem. Vrijheid Hervormde Kerk: beroepen te Nijkerkerveen J. R. Volk Vee- nendaal: bedankt voor Eemnes- Buiten C. van de Scheur Nedei- langbroek. Overleden. In Doorn is, 83 jaar oud, de hervormde predi kant J C Terlouw overleden. Van 1956 tot 1958 werkte hij in Bodegraven Conferentie. Het spreken van de kerk rond ethische vragen en de individuele verantwoorde- lijhkheid van de gelovigen' is het thema van een najaarsconferen tie voor christelijke gereformeer de ambtsdragers op zaterdag 24 oktober om 10 uur in de Ichthus- kerk in Amersfoort. Sprekers zijn professor dr. W. II. Velema uit Apeldoorn en de Amersfoort- "Alleen als de onderdruk king van christenen in de Sov jetunie wordt opgeheven, is een oplossing van alle problemen in dit land mogelijk". Dat zei Josyp Terelja gisteren tot de pers in Den Haag. Terelja is voorzitter van het be stuur van de op Rome gerichte Oekraiens-katholieke kerk. Hij kwam vorige week met zijn vrouw en drie kinderen in Neder land aan. Na een kort verblijf in het zuiden van ons land zal hij zich in Canada vestigen De Oekraiens-katholieke kerk werd in 1946 door Stalin gedwon gen de banden met Rome te ver breken en op te gaan in de Rus sisch-Orthodoxe Kerk. De kerk bleef ondergronds voortbestaan en heeft te lijden onder vervol ging Terelja zelf heeft meer dan 20 jaar doorgebracht in gevange nissen. strafkampen en psychia trische inrichtingen. In februari van dit jaar werd hij vrijgelaten. Zijn kerk zou in de Oekraïne 5 miljoen leden tellen. Verder zou den er in het Aziatische deel van de Sovjet-Unie nog bijna 2 m:l joen leden wonen. Terelja's kerk kreeg nieuwe hoop toen Gor- batsjov in het openbaar toegaf, dat er onder Stalin fouten zijn ge maakt. Maar een bisschop kreeg nog zeer onlangs te horen, dat er aan legalisering van deze kerk niet valt te denken. "Als de reconstructie onder de huidige partijleider echt iets be tekent, dan moeten de commu nisten in Moskou hun angst over winnen en onze kerk een wette lijke status geven, zodat onze kerkleden dezelfde rechten heb ben als de leden van legale kerk genootschappen", zei Terelja in Den Haag.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 2