Thorn Hoffman verdraagt geen gemakzucht
'Julia's Geheim': droom die illusie blijkt
De speurtocht naar Eileen mist een extra dimensie
BIOSCOPEN
AMSTERDAM - „Thom Hoffman
is de allerbeste acteur die ooit in
een Nederlandse film te zien is ge
weest", zegt Leon de Winter. Niet
helemaal een onverdachte bron,
want Hoffman speelt de hoofdrol
in 'Zoeken Naar Eileen'. De Winter
produceerde deze film die op een
zelf geschreven boek is gebaseerd.
door
Pieter van Lierop
Maar ook anderen zijn compli
menteus. Nouchka van Brakel
heeft ooit gezegd: „Thom Hoffman
staat helemaal bovenaan op de lijst
van acteurs met wie ik de volgende
keer dolgraag zou willen werken".
En Pim de la Parra, die al twee
keer Hoffman in zijn films had, wil
hem straks voor de hoofdrol in
'Let's make a movie'.
Met een rol in 'De Vierde Man'
had de Nederlandse acteur al eens
de aandacht getrokken van Robert
Altman die hem proefopnamen liet
maken voor een film die overigens
nooit is doorgegaan. Wel speelde
Hoffman een hoofdrol in '45 Paral-
lelo' van Atillio Concari, een film
die vorig jaar in Venetië werd on
derscheiden als beste Italiaanse
debuutfilm.
Hoffman (30 jaar) stond verder in
de films 'De Witte Waan' en
'Sprong naar de liefde', en diverse
tv-series. Kortom, zijn carrière ver
loopt voorspoedig sinds hij zeven
jaar geleden tijdens de Nederland
se Filmdagen opzien baarde in
Theo van Goghs eerste film 'Lu-
ger'.
Thom Hoffman: „Ik wil eerst iets
over 'Zoeken Naar Eileen' zeggen.
Dat is een film die voor het publiek
is gemaakt en die ook op tal van
manieren het publiek zal omar
men. Precies op tijd is er drama, op
tijd is er een beetje humor. Er zit
spanning in. Het is echt een film
waarvoor een aantal mensen bij el
kaar hebben gezeten, veel over
film nagedacht en al hun ervaring
hebben meegenomen".
leen' heel recht op het paard is ge
zet".
„Ik doe mijn werk altijd heel se
rieus en zou me voor mezelf scha
men als ik onder mijn kunnen zou
spelen. Dat verdraag ik niet. Dat is
een etiket dat ik inmiddels terecht
opgeplakt heb gekregen. Dat is
ook wat die regisseur in Italië had
begrepen. Ik bezoek al heel lang
festivals en ben ook één van de
weinige acteurs in Nederland die
heel trouw alle films ziet. En dan
bedoel ik niet alle Rambo's, maar
alle experimentele produkties, alle
Kurosawa's, alle films met De Ni-
ro, alle Tarkovski's. Ik zie dat vijf,
zes keer soms, ik studeer daar op.
Ik bezoek elk jaar trouw het Film
festival van Rotterdam en zit dan
van alles te noteren, omdat ik een
beetje denk, werk, als een regis-
„Het is een wet die meen ik voor
het hele leven geldt, dat alles is ge
baseerd op imitatie. Van Basten
die leert van Johan Cruijff door als
klein jongetje naar hem te hebben
gekeken. Zo heb ik heb onzettend
geleerd door naar Robert de Niro
te kijken. Die beroemde scène voor
de spiegel in 'Taxidriver' waarin
hij zegt: 'Are you talking to me?' Of
Paul Newman in 'The Verdict'. Dat
zijn acteerprestaties waar ik tel
kens opnieuw naar kan kijken.
'The Godfather', daar zit geen en
kele rol in die slecht is ingevuld en
elke rol wordt heel mooi opgezet
en uitgewerkt volgens het door
Aristoteles beschreven principe
van de omdraaing die in het karak
ter zit".
„Een hoofdpersoon draagt eigen
lijk het gevoel van het publiek mee
en dat publiek maakt pas iets mee
als het eerst de ene kant van een
karakter ziet en daarna ook de
keerzijde. Om het terug te voeren
naar Eileen: ik heb geprobeerd
eerst te laten zien dat Philip, de
hoofdpersoon, eerst heel succesvol
was. Daarna komt de omkering na
het grote drama dat hij niet kan
verwerken. Een blikseminslag in
zijfi hele wezen, zijn hele leven. En
dan de draai terug, hoe hij lang
zaam weer naar bovenkomt, zich
uit de stront weet te werken. Dat
Thom Hoffman: "Ik heb me in al die dingen met tweehonderd procent
gestort". (fotoGPD»
voelt het publiek, hoewel men niet
gewoon is daarover na te denken.
De rollen in de meeste filmproduk-
ties bestaan uit eenzijdige karak
ters die niet veranderen. Philip la
veert tussen hoop en wanhoop".
Liefde
„Deze film gaat over liefde en
dan kun je eigenlijk maar twee
kanten op plat geredeneerd, moet
er worden gekozen tussen rood en
groen. Je kunt zeggen: het houdt
op en je constateert dat liefde niet
werkt, mensen vinden hun ware
liefde niet. En je kunt zeggen: als je
wilt en je blijft zuiver in die verlan
gens, dan vind je die oplossingen
wel. Op een bepaalde manier is
Philip een heilige, een heel roman
tische figuur. Als hem vriendin
netjes worden aangeboden door
zijn allerbeste vriend blijft Philip
bij zijn liefde voor zijn overleden
vrouw. Hij gaat niet met andere
vrouwen naar bed als hij niet ver
liefd is. Het is bijna bovenmense
lijk. dat geef ik toe. Hij blijft door
gaan en vechten en uiteindelijk
vindt hij een vrouw die haar kan
vervangen. Hij is dan min of meer
genezen van zijn grote obsessie. De
leegte in zijn bestaan is opgevuld.
Het is een hoopgevende film".
- Thom Hoffman is full-time film
acteur. Kan zoiets eigenlijk op een
behoorlijke manier in Nederland,
zonder je kritisch vermogen te ver
liezen ten opzichte van de rollen, de
scripts, die worden aangeboden
„Het voornaamste is altijd ge
weest om elke keer iets anders te
doen. Ik vind het vervelend om
mezelf te herhalen en dat geldt
zelfs voor scene's. Ik vind dat elke
scene die ik speel mij een ervaring
moet geven die ik niet eerder ge
had heb. Ik moet nu uitkijken voor
een overmaat aan ideale schoonzo
nen. Dus komen er nu een paar
films in Nederland, waarvan ik wel
de scripts had ontvangen, maar
waarvan ik dacht: dit kan ik beter
niet doen, omdat het teveel een
voortzetting lijkt van Philip. Ik kan
nu beter iets doet wat daar haaks
op staat".
Gabbers
Zeven jaar geleden maakten de
toenmalige gabbers Theo van
Gogh en Thom Hoffman hun ru
moerige entree met 'Lüger'. Twee
jaar later hadden ze de grootste ru
zie. Het mag daarom bijna opzien
barend heten dat onlangs alles
weer is bijgelegd tussen de voor
malige Wassenaarse schoolmak
kers.
Thom Hoffman: „Dat was na
tuurlijk al te gek, zoals een paar
misverstanden uit de hand waren
gelopen. Ik zat laatst op het Leidse-
plein een ijsje te eten en toen zag ik
Theo langs komen. Ik ben naar
buiten gelopen, heb hem geroepen
en uitgenodigd de boel maar eens
uit te praten. Zes uur hebben we
zitten praten, waarbij ik de eerste
uren Theo gewoon heb laten uitra
zen. Ten slotte werd het toch nog
gezellig. We hebben wel afgespro
ken dat we nooit meer zouden sa
menwerken. Dat was een eis van
mij, zodat Theo niet zou denken
dat ik het goed wilde maken om
straks een rol in een van zijn films
te kunnen spelen".
Bagage
"En alsje het dan over mij hebt:
Ik heb meegenomen wat ik in de
vreemdste uithoeken van de Ne
derlandse film heb geleerd. Ik heb
me in al die geheel verschillende
dingen met tweehonderd procent
gestort en dat zo eerlijk mogelijk
proberen over te brengen. Al die
bagage heb ik meegenomen naar
'Eileen', samen net gegroeid besef
dat je met heel weinig middelen
heel veel kan doen. Deze rol had ik
tien jaar geleden niet zo kunnen
spelen. Ik denk trouwens dat iets
dergelijks ook voor de anderen
geldt: regisseur Rudolf van den
Berg, cameraman Theo van de
Sande en Leon de Winter. Dat
heeft ertoe kunnen leiden dat 'Ei-
'Zoeken naar Eileen'; regie: Rudolf van
den Berg; hoöfdrollen: Thom Hoffman,
Lysette Anthonyen Kenneth Herdigein;
theater: Lido, Leiden
Zo draait er maandenlang geen Ne
derlandse film in de bioscopen, zo
draaien er ineens twee in het Lido-
complex. En ze vormen slechts de
voorboden van een vrachtje dat er
nog aan komt.
Na 'Een Maand Later' is het nu
'Zoeken naar Eileen'. Regisseur
Rudolf van den Berg en schrijver
Léon de Winter hebben elkaar op
nieuw gevonden in een existentiële
geschiedenis, waarin een zoek
tocht vooral op de eigen ziel is ge
richt. Opnieuw ook werd daartoe
een roman van laatstgenoemde
voor film bewerkt.
Derek de Lint werd zich bij het
speuren naar een verdwenen broer
in 'Bastille' bewust van zijn joodse
identiteit. Thom Hoffman jaagt op
de dubbelgangster van zijn overle
den vrouw, die voor hem de herin
nering levend kan houden. 'How
can we hang on to a dream", zingt
Tim Hardin zijn hit van twintig jaar
aan het begin en het einde van de
film. Waarmee dus tevens de kern
van 'Zoeken naar Eileen' wordt ge
raakt.
Philip is architect en getuige de
suikerzoete introductie buitenge
woon gelukkig met Marjan. Al vrij
snel slaat het noodlot toe: Marjan
komt om bij een ongeluk. Philip
kan haar dood niet accepteren,
houdt alle herinneringen levend
als het lot opnieuw wat voor hem in
petto heeft: hij leert een Noordiers
meisje dat sprekend op Marjan
lijkt.
Ook Eileen heeft een treurig
verleden, waarin ze een dierbare
minnaar verloor. Zo worden de
twee door verdriet met elkaar ver
bonden; met elkaar zouden ze een
droom levend kunnen houden.
In een vergelijking met 'Bastille'
delft 'Zoeken naar Eileen' het on
derspit. De speurtocht mist dit
maal een extra dimensie. Philips
jacht speelt zich voornamelijk in
zijn eigen hoofd af, is voor de toe
schouwer nauwelijks invoelbaar.
Maar mislukt is 'Zoeken naar Ei-
leen' geenszins. De film kent zijn
positieve kanten; een voorbeeldige
rolbezetting en een fraaie vormge
ving. De goede bedoelingen ster
ven in een schoonheid die het aan
zien anderhalf uur lang waard
blijft.
BART JUNGMANN
AMSTERDAM - Vijf jaar geleden
maakte Hans Hylkema 'Turkse
Aarde, Hollandse Bodem'. Een
film over de gecompliceerde ver
houding van eerste generatie-im
migranten tot hun moederland.
Hylkema's interesse voor de immi
granten en hun specifieke proble
men, heeft nu geleid tot Julia's Ge
heim. Een speelfilm, met een stevi
ge injectie Shakespeare.
door
Pieter van Lierop
Hans Hylkema debuteerde 17
jaar geleden en ontwikkelde zich
steeds meer van documentarist tot
speelfilmer, omdat het hem naar
eigen zeggen als cineast meer vrij
heid biedt. Hij regisseerde in 1983
'De Mannetjesmaker', waaraan
hoofdrolspeler Gerard Thoolen
een Gouden Kalf overhield, en
werkte voor VARA, NOS en IKON.
Momenteel bereidt hij een tv-serie
voor. die gaat over de kinderen van
politieke vluchtelingen. Eind 1988
hoopt hij 'Oeroeg' te gaan verfil
men op een manier die eigenlijk
begint waar de roman ophield: bij
de onafhankelijkheidsstrijd van de
Indonesiërs, waar Hella Haasse's
jeugdvriendjes ineens gewapend
tegenover elkaar komen te staan.
'Julia's Geheim' werd afgelopen
woensdagavond in première ge
bracht als slotfilm van de Neder
landse Filmdagen. Hylkema ziet
dit werkstuk als tegelijkertijd wel
en niet een vervolg op 'Turkse Aar
de, Hollandse Bodem'.
Doelstelling
Hans Hylkema: „Julia's Geheim
is dus pas veel later gemaakt. Er
zitten vier, vijfjaar tussen. Ik denk
dat ik deze film niet gemaakt zou
hebben als 'Turkse Aarde, Hol
landse Bodem' er niet aan was
voorafgegaan. Het is echt het idee
geweest om verder te gaan vanuit
mijn interesse voor de problema
tiek van buitenlanders in Neder
land, maar zoiets heeft alleen maar
zin als je kunt bereiken dat zo'n
film ook aan de bioscopen valt te
slijten. Een film waarvan het ver
haal zich afspeelt in een immigran
tenmilieu, maar zo'n film dient
door de kracht van het verhaal aan
trekkelijk te zijn, voor zowel bui
tenlanders als Nederlanders".
"Dat heeft te maken met ook de
dubbele doelstelling van zo'n film.
Hans Hylkema instrueert hoofdrolspeelster Funda Mujde.
Ik heb geld gekregen van onder
meer het Nederlands Centrum
Buitenlanders en daarbij heeft
men een voorlichtingsdoel. Maar
ik heb geen voorlichtingsdoel als
filmmaker natuurlijk. Daarnaast is
het mijn filosofie dat als men via
film wil voorlichten over bijvoor
beeld buitenlanders zoiets alleen
maar zin heeft als er iets uit komt
dat om te beginnen zo goed moge
lijk is als film. Het mag niet ontaar
den in tot scènes opgebouwde so
ciale problematiek".
"Maar budgettair is een project
als dit ook nooit te realiseren met
enkel geld van zo'n organisatie,
dus ik heb op een gegeven moment
het besluit genomen om aanvullen
de financiering te vinden bij het
Fonds voor de Nederlands Film.
Zo is 'Julia's Geheim' dus wel een
vervolg op 'Turkse Aarde, Holland
se Bodem' aan de ene kant. Maar
voor mij zelf als filmmaker eigen
lijk ook weer niet. Omdat er intus
sen met mij als filmer een aantal
dingen gebeurd zijn, waardoor 'Ju
lia's Geheim' een heel ander ge
zicht heeft gekregen dan hij in 1983
gekregen zou hebben."
„In 'Turkse Aarde, Hollandse
Bodem' was het belangrijke thema
de terugkeer naar het moederland.
Een droom waarover alle immi
granten het hebben: eens gaan we
terug. Ik ben ervan overtuigd ge
raakt dat dat een illusie is. Ik heb
toen die film laten eindigen met
een Turk die voor een vakantie in
zijn eigen land terugkeert en dan al
moet constateren dat hij een
vreemdeling op eigen bodem is ge
worden. Zo langzamerhand wil
men nu erkennen dat hun toe
komst wel degelijk in Nederland
ligt. Ook die eerste generatie, denk
ik. En dat de groep die werkelijk
teruggaat in verhouding tamelijk
klein is. Dat heeft sterk te maken
heeft met een aantal economische
oorzaken. Maar ook met het feit dat
men ziet dat die kinderen, met al
hun problemen van tussen twee
culturen zitten, hier in Nederland
voor zichzelf een toekomst wen-
„In 'Julia's Geheim' heb ik dus
willen laten zien dat een Turkse va
der met zijn dochter conflicten
krijgt die niet alleen te maken heb
ben met zijn overtuiging als indivi
du, maar die heel sterk bepaald
worden door de mensen om hem
heen: de sociale druk, de sociale
controle, de roddel. Dat is een vre
selijk groot probleem. Die groep
die op elkaar klit, omdat men in
een vreemd land zit, en daardoor
veel meer teruggrijpt naar de oude
tradities. Daardoor komen ze tot
beslissingen die desastreus uitwer
ken in dit geval".
Sociale controle
"Ik vond het weinig zin hebben
om een cliché-beeld te schetsen
van een 'boze autoritaire vader', ik
vond het interessanter de mecha
nismen van zo'n sociale controle te
laten zien. En dat die vader ook zelf
heen en weer geslingerd wordt tus
sen het ene moment vrijheid willen
geven en het volgend moment die
vrijheid weer wil terugnemen. En
onder druk van de Nederlanders,
de leraren en medeleerlingen van
het Turkse meisje, wil die vader
toch weer die vrijheid geven en uit
eindelijk moet hij zwichten voor de
druk van een delegatie die speciaal
uit Turkije overkomt om orde op
zaken te stellen".
- Hoe ben je op het idee gekomen
om naast dat verhaal een noodlot
stragedie als Romeo en Julia te leg
gen?
„Ik had eerst een liefdesdrama in
gedachten tussen een Turkse jon
gen en een Nederlands meisje op
bais van een verhaal dat ik ken. En
toen dreigde dat ook bijna letter
lijk een Romeo Julia-variant te
worden en dat vond ik dan weer
net iets te voor de hand liggend.
Maar doordenkend over dat gege
ven dook ik weer eens in dat Sha-
kespeare-drama en zag ik zelf een
paar andere parallellen. Ik heb Ro
meo laten verdwijnen en het ac
cent verlegd naar het conflict tus
sen vader en dochter naar aanlei
ding van dat uithuwelijken. En
toen is het idee geboren: een Turks
meisje dat wil meedoen aan een
schoolvoorstelling van Romeo
Julia en wat daar verder uit voort
komt."
- Als het thema van jouw film
werkelijk sociale relevantie heeft
moet je bij het maken van de film
dezelfde problemen zijn tegengeko
men als die je ensceneert rond. die
toneelvoorstelling in het filmver
haal.
„Dat is ook zo. Bij de audities
hebben we meegemaakt waar die
film over gaat. Boze vaders, meis
jes die zich huilend terugtrokken
aan de telefoon, of gewoon niet.
kwamen opdagen, terwijl ze eerder
dolgraag te kennen hadden gege
ven mee te willen doen. Dan kun je
vermoeden wat er is gebeurd.
Broers die meekwamen als chape
ronne en ga zo maar door. Er is ons
toen duidelijk gevyorden dat we
niet hoefde te rekenen op een
meisje dat echt uit zo'n milieu
komt. Er zat ook nog een bepaalde
extra moeilijkheidsgraad aan de
rol. Niet alleen moest ze een Turks
meisje kunnen spelen, maar het
moest ook nog iemand zijn die uit
de voeten kon als Julia in die to
neelvoorstelling. Uiteindelijk heb
ik voor een Turkse actrice geko
zen, Funda Müjde, die ook betrok
ken is bij een Turkse toneelgroep,
het Ongoren Theater. Ze is al wat
ouder en is al getrouwd en zit niet
meer onder die sociale controle
van de Turkse gemeenschap."
(OP)NIEUW
'Zoeken naar Eileen' - Lido. Leiden
'Children of a lesser God' - toneelver
filming over liefde voor doof meisje.
Greenwav. Voorschoten
BLIJVERS
'Who's that girl' - vraag waarop maar
één antwoord mogelijk is: Madonna,
Luxor. Leiden
'Een maand later' - Monique van de
Ven en Renée Soutendijk spelen rol
lenspel, Lido. Leiden en Euro. Aphen
'Beverly Hills Cop 2' - de politiepet
past Eddie Murphy best, Lido, Lei
den en Euro. Alphen
'Shanghai Surprise' - in de Madonna
rage worden dit oudje ook nog eens in
de aanbieding gegooid, Trianon, Lei
den en Euro. Alphen
'Soul Man' - blanke jongen verft zijn
gezicht zwart voor een studiebeurs.
Trianon, Leiden
'Name of the rose - thriller in een
middeleeuwse kloostergeenschap.
Greenway, Voorschoten
BLIJVERS
'Blind Date' - zeer gslaagde komedie
met Bruce Willis en Kim Basinger als
onverwacht koppel. Euro, Alphen
'Crocodile Dundee' - Australische
woudloper verdwaald in New York,
City, Katwijk
'The secret of my success' - het ge
heim van het succes in deze aardige
komedie is Michael J. Fox, Lido, Lei
den en Euro, Alphen.
'Lethal Weapon' - goed gemaakte ac
tiefilm met Mel Gibson in sterke
hoofdrol. City, Katwijk
'Avontuur met een staartje' - Walt
Disney-achtige tekenfilm over mui
zenfamilie in Amerika, Lido, Leiden
en Euro, Alphen
'The Living Daylights' - de nieuwe
Bond neemt het op tegen Jeroen
Krabbé, Lido, Leiden, Lido, Noord-
wijk en City, Katwijk
SEKSFILMS
'The T A-team' - Rex. Leiden
NACHTFILMS
'Debbie does Dallas 3' - Rex. Leiden
'Beverly Hills Cop 2' - Euro, Alphen
'Blind Date' - Euro, Alphen
'Physical Attraction' - Euro, Alphen
'Meisjes die overal voor klaar staan'
Euro. Alphen
DEN HAAG
'Outrageous Fortune' - Asta (463500),
al.
'La Bamba'. Asta. al.
'Predator' - Asta. al.
'Secret of my success' - Babvlon
(471656). al
'Blind Date' - Babyion. al
'Een maand later' - Babyion. al
'Who's that girl' - Cineac (630637), al.
Zoeken naar Eileen' - Cineac, 12 jr.
'Lethal Weapon' - Cineac. 16 jr.
'Gandhi' - Euro (667066). al
'Beverly Hills Cop 2' - Metropole
(456756). al.
The Living Daylights' - Metropole. al.
Extremities' - Metropole. 16 jr.
'Naam van de roos' - Metropole, 16 jr
'Zoeken naar Eileen' - Metropole, 12
Beverly Hills Cop 2' - Odeon (462400),
The Living Daylights' - Odeon, al
'Mannequin' - Odeon. 16 jr.
'Peril en la Demeure' - Odeon. 16 jr.
Tin Men' - Studio 656402), al.
"Room with a view* - Studio. 16 jr.
John Hughes-week - Studio.
AMSTERDAM
'Burglar' - Alfa (278806), 16 jr.
'The secret of my success' - Alfa, al.
'Outrageous fortune''- Alfa. al.
'Prick up your ears' - Alfa, 16 jr.
'Zoeken naar Eileen' - Alhambra
(233192), 12 jr.
"Blue Velvet' - Alhambra. 16 jr.
La Bamba' - Bellevue Cinerama
(234876). al.
Blind Date' - Cinerama, al.
'Predator' - Calypso (234876), 16 jr.
'Een maand later' - Calypso, al.
'The meaning of life' - Cinecenter
(236615), 16 jr.
'Les uns et les autres' - Cinecenter.
'Working Girls' - Cinecenter, 16 jr.
Room with a view' - Cinecenter. 16 jr.
'Beverly Hills Cop 2' - Cinema Int.
(15124). al.
'The Living Daylights' - Cinema Int..
al
'Mannequin' - City (234579), al.
'Platoon' - City. 16 jr.
'Extreme Prejudice' - City, 16 jr.
Lethal Weapon' - City, 16 jr.
'Who's that girl' - City, al.
'Beverly Hills Cop 2' - City, al.
'Police Academy IV' - City, al.
'Sophie's Choice' - Kriterion (2317080,
16 jr.
'Les enfants du paradis' - Kriterion.
16 jr.
"Thunder Storm' - Pansien (246540),
18 jr.
Kinky Business' - Pansien. 18 jr
'Noir et Blanc' - The Movies (245790).
16 jr.
La Mitad del Cielo' - The Movies, 16
jr.
'Living Daylights' - Tuschinski, al.
'Naam van de roos' - Tuschinski
(262633), al.
'Extremities' - Tuschinski, 16 jr.
'Naam van de roos' - Tuschinski. 16 jr.
'Beverly Hills Cop 2' - Tuschinski. 12
The i
aftei
- Tuschinski. 16
Top Gun' Tuschinski Cinei
(243639). 16 jr
'Tin Men' - De Uitkijk (237460). 16 j
TELEVISIE
Zowel in het Kijkhuis als op de
Belgische televisie is deze week
de Engelse film 'The Hit' te zien.
Regisseur Stephen Frears maak
te daarmee in 1984 één van de op
vallendste thrillers van de laatste
jaren. En Terence Stamp maakte
er een glorieuze come-back mee
en speelt de rol van Willie, een
bandiet die ooit zijn kameraden
verraadde en nu zijn dagen in
zonnig Spanje slijt.
Op een dag wordt hij ontvoerd
om gestraft te worden voor zijn
verraad. Het aardigste van de ge
schiedenis zijn de onderlinge
verhoudingen die tijdens de au
torit naar de Spaanse grens ver
anderen. Willie lijkt zijn lot volle
dig geaccepteerd te hebben en
zijn filosofische berusting brengt
zijn ontvoerders (John Hurt en
Tim Roth) in verwarring. Tussen
deze twee partijen staat dan nog
een meisje die als toevallige ge
tuige op sleeptouw wordt meege
nomen. Een rol van Laura del
Sol (donderdag, 20.15 uur, Belgie
1).
De Nederlandse tv laat zich
morgen van een goede kant zien
met de programmering van 'Car
nal Knowledge'. Jack Nicholson
en Art Garfunkel spelen hierin
twee mannen die geobsedeerd
zijn door vrouwen. Jack speelt
de gemakkelijke versierder, Art
is de verlegen solist. Regisseur
Mike Nichols volgt de twee figu
ren tot op middelbare leeftijd en
laat ze samen de balans opma
ken.
Jules Feiffer schreef het scena
rio voor deze film die door zijn
vrijmoedigheid zijn tijd (1971)
ver vooruit was. Mooie bijrollen
van Candice Bergen en Ann-
Margaret. 'Carnal Knowledge' is
John Hurt in 'The Hit'.
te zien op Nederland 2 om 23.25
Op dezelfde zender is 'Ragti
me' te zien, één van de laatste
films met James Cagnev. De uit
gebreide roman van E L. Doctor-
row werd door Milos Forman
verdicht tot het verhaal van een
neger die in 1906 verbeten zijn
recht zoekt. Randy Newman ver
zorgde de opvallende filmmu
ziek (19.46 uur).
Volgende week vrijdag staat
op Duitsland 2 'La Petite Sirène'
op het progamma.- Een meisje
van veertien raakt geïnspireerd
door het verhaal van een liefde-
sobsessie dat wordt verteld in
Truffauts THistoire d'Adèle H.'.
Een grapje van een automonteur
is voldoende om haar in vuur en
vlam te zetten. Als een spin weet
ze de man in haar web te krijgen.
Mooie rollen van Philippe Léo-
tard en Laura Alexis (23.20 uur).
FILMHUIZEN
Tweemaal Sandrine Bonnaire
komende dinsdag bij LAK-Cine-
ma. De jeugdige Franse actrice
deed voor het eerst van zich spre
ken in 'A nos amours' van Mauri
ce Pialat. In een documentaire
achtige opzet vertelt Pialat het
verhaal van een gevoelsarm
meisje dat zich overgeeft aan een
vrij seksueel leven, maar ook dat
ondergaat ze tamelijk passief.
Onder druk van haar familie be
sluit ze tot een huwelijk, maar
ook dat brengt geen rust. Pialat
speelt zelf een mooie rol als een
zogenaamd begripvolle vader
(20.00 uur).
De film 'Sans toi ni loi' maakte
van Bonnaire pas echt een be
roemdheid. Ook Agnes Varda
koos voor de opzet van een docu
mentaire met Sandrine Bonnaire
ditmaal als een zwerfster die
doodgevroren in een greppel
wordt gevonden. Door middel
van interviews met mensen die
het meisje het laatst hebben ge
zien, wordt haar treurig bestaan
gereconstrueerd (22.00 uur).
Voor de derde week draait in
het Kijkhuis 'Prick up your ears'
van Stephen Frears. De moeiza
me verhouding tussen toneel
schrijver Joe Orton en zijn
vriend Ken in de turbulente ja
ren zestig wordt door Frears in
een boeiende stijl verteld (19.30
uur). Volgende week woensdag
draait hier om 20.00 en 22.15 uur
'The Hit' van dezelfde regisseur
(zie hiervoor de rubriek 'Televi
sie').
'Le Bal' van de Italiaanse regis
seur Ettore Scola is ook de hele
week in het Kijkhuis te zien
(21.45 uur). Scola maakte de film
in nauwe samenwerking met een
dansgezelschap en bleef met zijn
camera in een balzaal. Aan de
hand van de inrichting, de mu
ziek en de dansparen vertelt hij
de Franse geschiedenis van 1936
tot 1968. Heel knap, zeker als je
beseft dat er geen woord in
wordt gesproken.
Verder in het Kijkhuis tot en
met zondag 'A room with a
view' van James Ivory. Een jon
ge vrouw probeert door de co-
venties van Victoriaans Enge
land heen te breken (20.00 en
22.15 uur). Maandag is op dezelf
de tijden 'After Hours' te zien.
Een griezelkomedie van Martin
Scorsese, waarin Griffin Dunne
New York bij nacht leert kennen.
Dinsdag draait 'Plenty' met een
hoofdrol van Meryl Streep. Een
film over een ontredderde diplo
matenvrouw die al haar hoop ziet
vervliegen (20.00 en 22.15 uur).
Donderdag kan gekozen worden
uit twee lange films: 'Tess' van
Roman Polanski en 'Killing
Fields' van Roland Joffé. Beide
produkties draaien om 20.00 uur.