'Ik wil geen vage ikoon worden' Mick Jagger stort zich met nieuwe energie in een solocarrière ZATERDAG 19 SEPTEMBER 1987 Deze week verscheen 'Primitive Cool', de tweede solo-lp van Michael Philip Jagger. Het is een cruciale plaat voor 'Mr. Rubber Face'. The Rolling Stones leiden sinds enkele jaren een sluimerend bestaan. Dat is niet in de laatste plaats te wijten aan groeiende onenigheid tussen Mick Jagger en Keith Richards. Dit tandem heeft de band bijna een kwart eeuw geleid en bijeen gehouden, maar is het over de muzikale koers niet langer eens. De toekomst lijkt onzekerder dan ooit, temeer daar Jagger in oktober zonder de Stones op tournee gaat in Amerika. door John Oomkes De fluisterende airconditioning overstemt het razende stadsver keer moeiteloos, de bleke Engel sen die beneden in Hyde Park een zonnebad nemen lijken enke le uren later op roodverbrande Marsmannetjes. Wonderlijk toch, maar vanuit de negende etage van een Londens hotel bekijk je de wereld als vanonder een gla zen kaasstolp, en ziet ze er anders uit. „Thee?", vraagt MichaelPhilip Jag ger. En met het hem typerende Britse flegma: „Ik geloof dat het moment daarvoor gekomen is". Hij gaat ge kleed in een slank makende streep jespolo, een luchtige broek en mocca sins, en straalt een merkwaardige mengeling van zelfvertrouwen en een schutterige jongensachtigheid uit. Zo draait hij zich om voordat hij in de aanpalende suite de bestelling plaatst: „Ik ben Mick, maar dat had je wel begrepen hè?" Oud genoeg Jagger zie je z'n 44 jaar alleen in zijn gezicht aan, maar hij is inmiddels oud genoeg om zich tegenover zijn eigen kroost te moeten verantwoorden over zijn jeugd. Dat schijnbaar vorige le ven speelde zich ook in Londen af, maar dan op het niveau van de rood verbrande Marsmannetjes, het straat niveau dus, ver verwijderd van de lu xe van deze hotelsuite. Ver van de so locarrière waarvoor hij zich zoveel moeite getroost. Het vorige beginpunt in zijn carriè re valt medio 1963 te dateren. Andrew Loog Oldham had de Stones nèt ont dekt in Giorgio Gomelsky's Craw- daddy Club in het landelijke Rich mond. En het door hem geritselde eerste platencontract zag er bepaald niet uit als het opstapje naar een in ternationale loopbaan. De Britten waren in die dagen in de ban van de rhythm blues en de Sto nes waren de vaandeldragers van een beweging die wel een ziel maar geen richtinggevoel en zeker nog geen car- rièrematige ambities kende. Vreemd is het te constateren dat Mick zich op zijn nieuwe album auto- bio graaft. In het titelnummer Primi tive Cool hoor je hoe een schoolklas door het geschiedenisboek bladert en zich verbaast over die primitieve aan vangsjaren. De song heeft de vorm van een muzikale raamvertelling, een lied in een lied. De tekst lijkt letterlijk opgetekend uit de mond van een nieuwsgierig kind: „Did you walk cool in the fifties, daddy? Was it all black white? Did you play jazz all- night, was it really so wonderful? Did you dress like James Dean?" Jagger: „Ik dacht dat het interes sant zou zijn om dergelijke vragen, en de persoonlijke antwoorden die ik daarop zou geven aan mijn eigen dochter, in een songvorm te gieten. Ik liep al een tijdje met dat idee rond, en het gekke was dat het aanvanke lijk meer een scenariootje was voor een film dan voor een song". Samenhang - Primitive Cool doet me erg den ken aan het beeld dat van het Londen van de late jaren vijftig, begin jaren zestig wordt geschetst in de bestseller biografie over The Kray Brothers. Een ontwakende wereldstad met zijn eigen nog onnozele criminele bendes. Datzelfde beeld van Londen duikt ook weer op in The Performance, de film uit 1969 die eigenlijk het begin vormt van je solocarrière. Jagger: „Ja, ik ken het boek. Het is gek hoe die dingen na verloop van tijd allemaal samenhang blijken te vertonen. Dat soort associaties krijg ik zelf ook als ik in de tijd terugduik. Op Primitive Cool zit een stukje toet- senspel, en dat lijkt sprekend op de partijen die Brian Jones (de in 1969 onder duistere omstandigheden overleden Rolling Stone - red.) in die tijd speelde. Daar kom je dan achter als je bijna met je opnamen klaar bent en de banden terugspeelt in de studio. Ik kan me eenvoudigweg niet herinneren waar Brian dat eerder voor ons had gedaan. In die tijd stond hij onder invloed van die vage arabi- sche muziek. Ik moet de hele tijd denken aan '2000 Lightyears from PAGINA 19 BIJLAGE VAN HET LEIDSCH/ALPHENS DAGBLAD Home' (1967), maar ik weet beslist niet meer of hij nou die partij speelde of dat het Nicky Hopkins was". - Ik werd geïntrigeerd door de wij ze waarop je je dochter die tijd laat beschrijven als 'primitieve' jaren. Jagger: „Ik denk dat ik de song wat geantidateerd heb. Zij vraagt zich dat pas over enkele jaren af, zodat de kloof met de jaren zestig nog groter is dan nu het geval is. Je hebt dan een nog groter onderscheid doordat de elektronica weer verder zal zijn opge rukt". Zwart-wit - Zoals wij de jaren vijftig bekij ken? "Ja, die zien er fantastisch primitief uit. Nu tenminste. Die regel 'was it all black and white' slaat daarop te rug. Als je op de tv documentaire beelden ziet is het altijd in zwart-wit. Nooit in kleur. De films, de musicals, allemaal zwart-wit. Het hele leven scheen zich in zwart-wit af te spelen. Ook al zijn er James Dean-films in kleur gemaakt, in mijn geheugen zien de jaren vijftig er zwart-wit uit. Als je foto's uit die tijd terugziet schrik je van de rust op straat. De mensen had den bijna nog geen auto's, nauwelijks tv, gingen nooit uit eten. In Londen had je twee nachtclubs. Alleen de heel rijken namen wel eens het vlieg tuig". „Ik herinner me de jaren vijftig heel scherp. De Stones worden altijd geassocieerd met de jaren zestig, maar ik was teenager tijdens de jaren vijftig. Dat bewustzijn een teenager te zijn was overdonderend, zelfs toen ik pas twaalf was. Om dat woord draaide alles: teenager. Ik herinner me uit die tijd nog de film 'Blackport Jungle'. Dat ging over tienergeweld en zo, met veel rock 'n roll-muziek. Je ging met een vriendenclub naar de bios, sneed de bekleding van de stoe len eruit en gedroeg je als een beest. Niemand begreep er een moer van, maar het was gewoon een onduidelij ke vorm van frustratie". „Dat was groot nieuws in die tijd, niemand had dat gedrag eerder ver toond. Dat woord teenager scheen al les te vertegenwoordigen, iets dat je óók wilde zijn. Ik kon nauwelijks het moment afwachten dat ik het óók zou zijn. Je zong mee met songs als 'Tee nager in Love'. Wanneer was dat? Me dio jaren vijftig, een heel andere tijd dan de periode waarin ik - nog steeds een teenager - platen begon te ma ken. Het tienerleven speelde zich in 1963 al in kleur af. Weg waren Eisen hower, de rock 'n roll, het naïeve of zo je wilt, de onschuld, Elvis Presley. Dat was allemaal het raam uit gedon derd. Je had daarentegen The Beat les, een heel andere tijd". men, en hij heeft kans gezien om zijn opvattingen over arrangementen in gang te doen vinden. Hij heeft me veel geleerd, en als je me het recht op de man afvraagt (kijkt ondeugend) dan heb ik hem ook wel wat bijge bracht. Onze achtergronden zijn erg verschillend. Hij is een sessiemusicus en producer, met een opvatting over iedere artiest met wie hij werkt. Door met hem samen te werken aan songs heb ik weer ervaren hoe het was aan het begin van mijn carrière: om het schrijven van songs kan je toch lol hebben. Met Dave ging je na het werk in de studio nog even stappen". - Ik heb hem een paar keer zien werken in de studio, en hij is het soort producer dat op elke vraag drie, vier antwoorden weet. Jagger: „Hij is een man met dui zend ideeën. Ze zijn niet allemaal goed hoor. Sommige zijn fantastisch en die moetje met hem snel uitziften, anders ben je ze kwijt. Want Dave is zo maar vertrokken, en het grote idee raakt verloren omdat Dave alweer be zig is met het volgende. Stewart is net kwikzilver. Dat bevalt me wel, want ik houd niet van gezwoeg, dat einde loze opnieuw en opnieuw luisteren ontdoet songs van hun betekenis. Da ve houdt het fris. Ik houd van zijn snelheid, zo kom je voor een arrange ment als 'War Baby' aan mooie strij kers. Maar het is een jongen die niet stil kan zitten. Zonder lullig te willen doen moet ik toch even stellen dat je uiteindelijk met losse stukjes infor matie en opnamen blijft zitten. Dave was opeens weer op tournee. Dan krijg je dingen als dat je hem in Au stralië moet opbellen met de medede ling dat hij zijn gitaarpartij moet overdoen omdat die zo vals is... long distance-producing". behoort tot het beste dat ik heb ge schreven sinds ik samen met Keith 'Some Girls' (1978) maakte". Niet creatief - Nu je zelf over Richards begint; als je bekijkt wat je de laatste vijf jaar hebt gedaan, dan hebben die in creatief opzicht weinig opgeleverd. Jagger: „Het was bepaald geen gro te creatieve periode. Misschien dat ik daarom gevoeld heb dat ik me moest losmaken van de anderen, even opzij moest stappen. Dat gebeurde niet op basis van een logische beredenering, maar op basis van frustraties. Er kwam weinig uit, terwijl ik vond en vind dat ik meer kan. Keith heeft in perspublicaties voldoende lucht kun nen geven aan zijn muzikale opvat tingen; hij wilde nadrukkelijker te rug naar de rhythm blues-bronnen van onze muziek. Nou, dat kwam niet altijd overeen met wat ik wilde. Zo lang je aan elkaar gebakken zit heb je geen echt alternatief tot je beschik king". - Als ik bekijk wat je de afgelopen jaren hebt gedaan, komt dat neer op orde op zaken stellen. In 1983, dus na de tournee, heb je Allen Klein, jullie voormalige manager, voor de rechter gesleept. In diezelfde tijd ontstond je langdurige relatie met Jerry Hall... Jagger: „Dat is nieuw voor mij. Jij analyseert mijn leven, en dat is je vak, maar voor mij is het moeilijk om dat te doen. Als je leeft dan leef je afhan kelijk van de omstandigheden, word je heen en weer geslingerd door de gebeurtenissen. Terugkijkend wordt me duidelijk dat ik niet langer alleen maar met de Stones wilde optrekken. Ik wil me niet denigrerend over hen uitlaten, temeer daar ik nog steeds Mick Jagger (44): "Terugkijkend wordt me duidelijk dat ik niet langer alleen maar met The Stones wilde optrekken". Onder: als 20-jarige 'teenager' in 1963. (foto's pr/AP> Geen ikoon - Je houdt niet van te veel analyse, maar je kunt het als songschrijver en tekstdichter toch nooit nalaten om hier en daar wat hints te verstoppen. In Kow Tow, een van de andere op vallende nummers van 'Primitive Cool' komen regels voor als: The futu re looms, so damn the past... Jagger: „Ik heb nooit veel geloof gehecht aan nostalgie. Mensen die daar hun voordeel uit willen halen, of er zelfs een boterham aan willen ver dienen, zoals velen van mijn genera tie, moeten dat zelf weten en ze mo gen dat ook van mij. Het kan me niks schelen, dat is mijn zaak niet. Maar ik wil daar niets mee van doen hebben. Als je daaraan doet dan beeld je je zelf maar wat in. Aan de andere kant is het goed om de lessen van het verleden goed tot je te nemen. Erover schrijven kan geen kwaad, maar ik wil geen vage ikoon worden die een bepaalde periode vertegenwoordigt. Een levend stuk nostalgie dat voor jou nog eens een keer 'Satisfaction' zingt. Ik vind daar niks aan, hoezeer het misschien ook muzikaal zijn waarde kan hebben". - Je bent op een kruising van wegen beland. Deze plaat moet aantonen of je als solo-artiest toekomst hebt. 'She's the Boss', je eerste elpee... Jagger (snel): „...was een leerpro ces. Dit album is gewoon een plaat, zoals ik er meer zal maken, net zoals de Stones meer platen zullen maken. 'Primitive Cool' is een belangrijke plaat omdat ik er keihard aan heb ge werkt, maar dat zeg ik altijd als ik net wat heb gemaakt". Halfslachtig - 'She's the Boss' ging mank aan halfslachtigheid. Terwijl je producers als Neil Rodgers en Bill Laswell had aangetrokken om het moderne werk te doen achter de produktietafel, bleef jij dezelfde die je bent: een zanger met een grote bek en iemand die de baas wilt zijn. Op 'Primitive Cool' heb je veel nauwer samengewerkt met Dave Stewart van The Eurythmics. Zijn produktie laat een veel beter eindre sultaat beluisteren. Jagger (grijnzend): „Je hebt gelijk. Met Dave werk je met veel plezier sa Met Jerry Hall tijdens het drugsschandaaltje op het Caribische ei land Barbados eerder dit jaar. (f0|0 ap> Geen gaatjes Jagger praat tot op dat moment met de ontspannenheid'van een man die zijn halQaarlijkse bezoek aan de tandarts zojuist heeft afgelegd en tot de ontdekking is gekomen dat zijn gebit geen gaatjes vertoont. Hij zit rustig op een tweezitsbankje tegen over me, doodserieus, slechts af en toe een van zijn lange benen half over de zitting verschuivend. Hij doet in niets denken aan de Nu- reyev van de rock 'n roll die hij tij dens de laatste Rolling Stones-tour- nee van 1981/1982 neerzette, com pleet met capriolen vanuit een hoog werker die over de hoofden van het publiek in het Feyenoordstadion zwenkte, terwijl Keith Richards zijn persoonlijke vendetta met Ron Wood, de andere Stones-gitarist, uit vocht. Het zou een tournee worden die de grandeur van een fantastisch spelende band verbond met de geur van ondergang. Een rite die zich uitte in een reeks grotere en kleinere inci denten die zich tot op de dag van van daag voortzet. Als ik vraag hoe Jagger zijn eigen solowerk beoordeelt in verhouding tot de muzikale betekenis die de Sto nes hebben gehad, maakt hij één van die podiumbewegingen waardoor zijn act wereldberoemd is geworden. Hij schokschoudert. Niet op de ver baasde wijze waarop iemand anders met zijn lichaam zou uitdrukken dat hij er ook niets aan kan doen. Het is veel meer een spastisch-atletische be weging. Terwijl de handen opzij be wegen, worden de ellebogen naar binnen gedrukt. Ik heb het hem tien tallen keren op het podium zien doen. Gefascineerd kijk ik toe, het is dus toch niet iets ingestudeerd. Jagger: „Ik wil helemaal niet zeg gen dat al het werk dat ik in het verle den heb opgenomen rotzooi is. .Dat zou ik stom vinden. Ik wil niet op mijn lauweren rusten, maar in het hier-en-nu leven. Ik ben er van over tuigd dat de collectie songs die ik nu heb geschreven voor 'Primitive Cool' deel uitmaak van de groep. Hen neer halen is mezelf neerhalen". Excuses - De anderen, Keith Richards en Bill Wyman voorop, hebben dat wel gedaan ten opzichte van jou. Hoe denk je daarover? Jagger: „Dat is voor hun rekening. Ze komen na verloop van tijd bij me langs om hun excuses aan te bieden. Ik houd er niet van. Ik heb me van tijd tot tijd ook laten verleiden tot uit spraken....maar het lijkt er op dat de gemoederen weer wat bedaard zijn en de emoties wat bekoeld. Dat is goed. Je moet toch volwassen genoeg zijn om ook wat op jezelf te kunnen werken. Bill heeft voldoende solo- werk gedaan, niet? Maar als ik het zelfde wil krijg je onderuit de pan". - Zij bekritiseren je omdat ze vin den dat je vrijwel al je energie hebt besteed aan je solowerk. Bij de laatste gezamenlijke elpee 'Dirty Work' zou je je er van af hebben gemaakt. Jagger: „Dirty Work heeft me een jaar gekost, langer dan me lief was in elk geval". - Bobby Womack, de zwarte rhythm blues-zanger van wie jullie aan het begin van de jaren zestig songs uit voerden, werd voor die plaat inge huurd. Hij zong zogeheten pilot-voca- len in, zangbanden waarop jij je werk baseerde. Hij vertelde hoe... Jagger: „Bobby Womack! Welte rusten! Hij was verschrikkelijk! Hij heeft voor zoveel problemen gezorgd tijdens de opnamen. De hele tijd zit ten dreinen. Stomme vent, Bobby Womack! Vind ik tenminste". (Zet kopje thee terug) „Als zanger fabel achtig, maar als persoon onbetrouw baar, onvolwassen. Zelfs Keith, die met hem wegliep, realiseerde zich dat op den duur".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 19