'Dit stuk is bikkelhard' Grote tijd Bob Dylan voorbij Elise Hoomans over Pinters 'Niemandsland' 'Globe en Theater niet opheffen' Allure bij Filmdagen Enquête voor publieksprijs schrijvers DONDERDAG 17 SEPTEMBER 1987 sant". Ze knikt instemmend, als Robert Prager haar woorden aan vult: "en om er zelf weer raadsels aan toe te voegen". Het stuk speelt zich af in de ka mer van Hirst, een dichter. Foster en Briggs zijn huisgenoten, de ver zorgers van Hirst; Foster als zijn secretaris en Briggs als zijn bedien de. Spooner lijkt aanvankelijk de vreemdeling, die hier is binnenge drongen. Langzamerhand blijkt als Spooner en Hirst herinneringen ophalen, dat beiden elkaar vroeger gekend hebben. Veel wat zich tus sen deze vier mannen afspeelt, roept tal van vragen op. Duidelijk is hun onderlinge machtsstrijd Elise Hoomans "Het gevecht, dat deze vier mensen voeren, gaat heel ver. De uitwerking van het machtsconflict heeft Pinter in dit stuk gebaseerd op het cricketspel. Briggs en Foster zijn de batsmen. In de eerste akte is Spooner de bowler en Hirst de catcher; in de tweede akte zijn de rollen omge keerd. Bij de inrichting van de lan ge, smalle kamer heb ik aan een cricketveld gedacht". Hel Engelse publiek zal dat on middellijk oppikken. De meeste Ne derlandse toeschouwers welen toch echter niets van cricket af. Hoe kunnen wij dat herkennen Elise Hoomans: "Zelf wist ik er ook weinig van af. Ik heb dat moe ten nazoeken. De aanwijzingen in de tekst zijn echter onmiskenbaar. Bovendien is het met zo, datje als toeschouwer dit aspect direct moet herkennen. Het is een beeld, dat meer op een associatieve manier functioneert. Alles bij Pinter heeft nu eenmaal een achtergrond en een betekenis, vaak zelfs verschillende betekenis sen. In de eerste akte bijvoorbeeld zegt Spooner tegen Hirst: 'We're both English'. Dat interpreteer ik als: 'wij zijn allebei hypocriet'. Tij dens een gesprek in de tweede akte heeft Hirst het over destroyers torpedojagers) en Spooner over torpedo boats torpedoboten). Ik heb me afgevraagd, wat dit onder scheid te betekenen heeft. Bij na vraag is me gebleken, dat een tor pedojager door iemand met een hogere rang wordt geleid en een torpedoboot door een sergeant, waardoor hier een standsverschil naar voren komt. In dit stuk wordt een felle machtsstrijd geleverd over dit standsverschil en over seks". lijks gesprek ook wel eens gebeurt. Voor ons zelf moeten we proberen om dat aan bepaalde beelden te koppelen, wat razend moeilijk is". Zijn dat eigen vrije associaties? Prager: "Soms, maar we zijn door de verhalen van Elise behoor lijk geprogrammeerd". Elise Hoomans wijst er op, dat de handeling in 'Niemandsland' puur verbaal is. Het is een echte 'conver sation play'. Het spel van de ac teurs mag naar haar opvatting vooral niet te emotioneel of te sterk aangezet zijn. Er moet door de ac teurs intelligent gespeeld worden. Haar aantekeningen raadplegend zegt ze: "Spelen is geen commen taar leveren; het is de omschrijving van het commentaar". Terugko mend op de interpretatieproblema- tiek zegt ze: "Pinter geeft geen ant woord op wie en waarom, maar op wat en hoe. Gebeurtenissen zijn schijnbaar onlogisch" Twee Pinter-citaten acht zij zeer relevant: "What goes on in my play is realistic, but what I am doing is not realism", en "Writing is not about something, but it is that so mething itself'. Het ritme van het tekstgebruik is voor haar van bij zondere betekenis. In de tekst heeft Pinter 'pauses' en 'silences' aangegeven. Elise Hoomans: "Voor het ver schil daartussen kan ik naar de uit leg van Pinter zelf verwijzen. 'Pau ses' zijn overgangen in de tekst en duren korter dan 'Silences'. Tij dens deze 'Silences' stopt het den ken even; gewoon even alles blank. Althans moet van de speler de sug gestie uitgaan, dat het personage zo reageert". Na afloop van het gesprek wil Robert Prager nog even zeggen, dat de vier acteurs de samenwer king met Elise als "een geweldige tijd" hebben ervaren. Elise Hoo mans is hem dankbaar voor die woorden, maar vraagt zich af: "Dat hoeft, toch niet in de krant?!" Kunstenbond DEN HAAG (GPD) - De Raad voor de Kunst slaat in haar vernieu wingsdrift op hol en maakt mis bruik van zijn bevoegdheden. Het negatieve advies over de toneel groepen Globe en Theater moet dan ook niet worden uitgevoerd. Deze eis stelt de Kunstenbond FNV in een brief aan minister Brinkman (cultuur). De Raad voor de Kunst concludeerde in juli dat er 8 toneelgroepen zouden moeten verdwijnen Vanaf augustus '88 zouden met de vrijgekomen mid delen nieuwe initiatieven moeten worden betaald. Naar wordt ver wacht beslist minister Brinkman half oktober over de adviezen van de Raad. Kunstenbond-voorzitter Hans Boswinkel vraagt de bewindsman meer zelfbeheersing te betrachten dan de Raad heeft getoond. De af wegingen van de commissie-De Boer waardoor de Raad voor de Kunst zich heeft laten leiden be ogen weliswaar een flexibeler to- neelbestel, maar 'de boel zó op z'n kop zetten als nu wordt geadvi seerd. dat hebben De Boer en de zijnen natuurlijk nooit bedoeld'. Boswinkel waarschuwt de mi nister dat hem acties en juridische procedures boven het hoofd han gen als het repertoiretoneel in Eindhoven en Arnhem wordt aan getast. Door de adviezen van de Raad verliezen 212 werknemers in de toneelsector hun baan. Dat is een kwart van het bestand dat door de maatregelen van de afgelopen jaren toch al ernstig is uitgekamd 'De Raad voor de Kunst heeft elk sociale dimensie uit het oog verlo- ren', aldus de voorzitter van de Kunstenbond. Popconcerten LEIDEN - De groep 'The Cure met Robert Smith geeft op 4 en 5 november twee optredens in de Rotterdamse Ahoy. Ook de formatie Johnny Rotten, Public Image Limited, kortweg pil genoemd, komt voor een eenmalig optreden naar Nederland. Het con cert wordt maandag 19 oktober ge geven in muziekcentrum 'Vreden- burg' in Utrecht. Alison Moyet komt dit jaar voor nog drie optredens naar ons land Deze optredens hebben plaats op: 31 oktober in de Jubileumhal in Eindhoven; 1 november in de An ton Philipszaal in Den Haag en 4 november in de Evenementenhal in Groningen. Overigens zal Viktor Lazlo, pre sentatrice van het dit jaar gehou den songfestival, als eerste met een niet klassieke-act aantreden in de muziekzaal in Den Haag. Haar op treden heeft op 30 oktober plaats Voor al deze concerten begint de kaartverkoop op zaterdag 19 sep tember. interview-rekwisiet bij uitstek, wordt dan ook door haar met arg waan bekeken. Het apparaat schui ven we daarom onaangeroerd ter zijde. Als we na de repetitie in de foyer van het Appeltheater een gezellig zitje creëren, vraagt zij spontaan aan Robert Prager, één van de vier acteurs in 'Niemandsland', om aan ons gesprek deel te nemen. "Dan kun jij mij bijstaan, als ik mis schien geen antwoord weet". Ro bert Prager komt erbij zitten, en zo ontstaat een gesprek in een onge dwongen sfeer over het werk van Harold Pinter. Nadat zij enkele jaren geleden to neelgroep Theater, wegens het be reiken van de pensioengerechtigde leeftijd, verliet, is Elise Hoomans op verschillende terreinen nog vol op actief geweest. Zo heeft zij werk van Albee geregisseerd bij het Pu- bliekstheater ('Who's Afraid of Vir ginia Wolf) en bij de Haagse Come- die ('In Wankel Evenwicht'). Zelf speelde zij in onder meer 'Een Sneeuw' van Willem Jan Otten door toneelgroep Theater en in Garcia Lorca's 'Het Huis van Ber- narda Alba' door Theater Persona 'Niemandsland' is haar 'derde pin- ter'. Ze heeft 'The Dumb Waiter' geregisseerd en in 'The Room' ge speeld. 'Niemandsland' is haar eer ste regie bij De Appel. Deze pro- duktie is vanaf deze week in de speciaal daartoe ingerichte studio van het Appeltheater te zien. De rollen worden vertolkt door Stel' Feld, Robert Prager, Cor van Rijn en Willem Wagter. Op de vraag, of zij een speciale voorkeur voor dit stuk van Pinter heeft, antwoordt Elise Hoomans ontkennende "Niet alleen van dit stuk, ik houd ontzettend van het hele werk van Pinter. O nee. schrijf dat alsjeblieft niet op. 'Houden van' is niet goed geformuleerd, hel klinkt veel te sentimenteel. Het past niet bij een stuk als 'Nie mandsland', dat bikkelhard is. De raadselachtigheid van Pinters werk trekt me aan. Het oplossen van dat raadsel vind ik interes- Tom Petty zorgt voor sfeer bij nostalgisch concert DORTMUND - Bob Dylan is 45 jaar oud, maar hij lijkt er zelf van overtuigd dat hij ook bij de jongere generaties nog wel even mee kan. Zijn show in de Dortmunder Westfalenhalle (en aanstaande zater dag in het Rotterdamse Ahoy) met Tom Petty and The Heartbreakers is geheel er. al zijn show. Dat in tegenstelling tot de tijd waarin hij met The Band toerde en er een nieuw, geïnspireerd samensmel tingsproduct ontstond. Maar terwijl Dylan zichzelf zo staat te profileren als de man die 20 jaar geleden de wereld aan zijn voeten had, ontstaat in feite het beeld van de bejaarde popheid die amechtig een hellend vlak probeert te bedwingen en uiteindelijk machteloos het pand verlaat. Toegejuicht door de nostalgie, dat wel. Wanneer Roger McGuinn, de opwarmer voor Bob Dylan, de voor driekwart gevulde Westfalen halle tracteert op oude Byrds-successen voelt de ware oudere jongere zich weer helemaal thuis. Maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat dat voor een groot deel te danken is aan de stampende bege leiding van Tom Petty and The Heartbreakers, die McGuinn redden van de stuitend genante, roemlo ze ondergang. McGuinn komt op met akoestische gitaar en vraagt aan het publiek of het in de handen wil klappen. Op dat moment ontbreken enkel nog het. kampvuur en de geiteharen sokken. Petty kan zo'n hartverscheurend tafereel waar schijnlijk ook niet langer aanzien en gooit er geïn spireerde versies van 'Chestnut Mare' en 'Drugsto re Truckdriving Man' tegenaan. Toch wel veelzeg gend, dat de voormalige Byrds-adept Petty zijn vroegere idool uit de goot moet halen. Dan krijgen Petty en zijn Heartbreakers het rijk alleen en breekt het mooiste deel van de avond aan. Herinneringen spelen in 'Nie mandsland' een belangrijke rol. In de vakliteratuur valt zelfs de term 'geheugencompet itie'. Elise Hoomans "Het woord 'competitie' veronderstelt, dal er nog van enige spelregels sprake zou zijn. Deze vier mensen houden zich aan geen enkele spelregel". Maar is het waar. wat ze elkaar over vroeger vertellen9 De tekst geeft geen direct uitsluitsel hier omtrent. Elise Hoomans: "In mijn visie is het juist, wat ze elkaar aan herinne ringen vertellen. De reacties tij dens het spel tonen dat". Als dan naar aanleiding van Pin ters werk fundamentele interpreta tieproblemen voor de regisseur en de toeschouwer ter sprake komen, staat Elise Hoomans energiek op en zegt: "Dat is belangrijk, dat moet ik je precies zeggen". Onder wijl in een tas naar haar aanteken boek zoekend, prijst ze zich geluk kig, met deze groep acteurs te kun nen samenwerken. "Dat mag wel even gezegd: het is een geweldige ploeg". Dat compliment wordt on middellijk weerkaatst door acteur Robert Prager: "De tekstbehande ling van Elise is werkelijk subliem. Wat we vooral ook van Elise ge leerd hebben, is om soms tijdens een dialoog aan iets geheel anders te denken, zoals dat in een dage- UTRECHT (GPD) - De openings avond van de Nederlandse Filmda gen had gisteren voor het eerst in zeven jaar tijd een beetje de allure van een soort Hollywood aan de Vecht. De sterren van Een Maand Later (de openingsfilm, geregis seerd door Nouchka van Brakel) hadden zich met drie Rolls Royces laten afzetten bij de ingang van het Sonia Gaskellprijs AMSTERDAM (ANP) - De Soma Gaskellprijs (10.000 gulden) van het Amsterdams Fonds voor de Kunst is dit jaar toegekend aan choreografe Krisztina de Chatel (1944). Zij krijgt de prijs voor haar dansproduktie .Staunch' die dit jaar is uitgevoerd in het kader van het Holland Festival. In .Staunch' komen al die ele menten, die het werk van deze uit Hongarije afkomstige choreografe kenmerken in verhevigde vorm tot uiting, aldus de jury. Met .Staunch' heeft zij haar artistiek kunnen op nieuw verrassend sterk aange toond. Het stuk vloeit in een hoop opzichten voort uit vorige produk- ties en is tevens representatief voor het kwaliteitsgehalte van haar ge hele, in tien jaar opgebouwde, oeu vre, luidt het jury-oordeel. De jury wil naar aanleiding van genoemde produktie haar bewondering uit spreken voor de eigenzinnige en constitente wijze waarop Krisztina de Chatel zich in de Nederlandse danswereld heeft geprofileerd als een choreografe van allure. Jaarbeurscongrescentrum en kon den maar moeizaam vooruit ko men door een haag van tv-ploegen, fotografen, handtekeningenjagers en andere bewonderaars. Het was echt sterren kijken ge blazen: Renee Soutendijk, Ellen Vogel. Monique van de Ven (speci aal overgekomen uit Hollywood), James Bonds gevaarlijke vijand Jeroen Krabbé, de in Amerika ui terst succesvolle regisseur Paul Verhoeven, Willeke van Ammel- rooy. Burgemeester Vos. Minister president Lubbers („Nee jongens, nou geen handtekeningen, ik ben al zo laat") met dochter en de rest van de Nederlandse filmwereld. Soepel gepresenteerd door Son- ja Barend, waarschuwde Filmda gen-voorzitter Wim Verstappen te gen de gevaren voor de Nederland se cinema van de Amerikaans 'bra- ïndrain' en heilloze plannen in het kader van de EEG. De korte films in het voorprogramma (De Schoor steenveger. van Ron Termaat en Femme Fatale, van Inge Calame van Alphen) bleken beide puntig en geestig. Het enige staaltje Hollandse tut tigheid werd ook dit jaar weer ver zorgd door de VIVA-hoofdredac- trice die het uitreiken van de Gou den Klaver (opnieuw aan Huub Stapel) aangreep voor de klacht dat er tijdens de Nederlandse Filmda gen te veel films in première wor den gebracht en dat de Viva het dan niet meer kan bijbenen. We ne men aan dat de VIVA klachten over te veel nieuwe films inmid dels ook heeft ingediend bij de fes tivals van Cannes en Venetië. door Wijnand Zeilstra Vertaalproject kansloos DEN HAAG (ANP) - Het vertalin- genproject van de Europese Com missie is kansloos als het niet wordt bijgesteld. Het zou eigenlijk moeten worden uitgebreid naar an dere landen en talen dan alleen die van de Europese Gemeenschap. Om de beoogde resultaten te berei ken is beduidend meer geld nodig om het plan tot een succes te ma ken. Er is voor volgend jaar 1.250.000 gulden beschikbaar om tien boeken uit te geven in tien ver schillende talen: de negen officiële EG-talen en één minderheidstaal, bij voorbeeld Bretons of Fries. Dit staat in het advies van de Raad voor de Kunst aan minister Brinkman (cultuur) dat gisteren is gepubliceerd. De Europese Com 'Een maand later', geregiseerd door Nouchka van Brakel. Renée Soutendijk (links) als Liesbeth en Monique van missie lanceerde het project om de Ven als Monika. (foto gpdi jaarlijks tien boeken te laten verta len met als doel de Europese een wording te bevorderen door de (lees)cultuur tussen lidstaten on derling te stimuleren. Dit uitgangs punt juicht de raad toe. Hij tekent er wel bij aan dat uitbreiding van het plan naar andere landen ook tot de mogelijkheden zou kunnen behoren. De Europese Commissie wil dat het project wordt gericht op mid delbare scholieren Dat komt de raad minder geschikt voor, terwijl ook het onderwijs in het algemeen het lezen van vertalingen niet aan moedigt. Hij kiest voor „een zo breed mogelijk literair gevoelig Europees publiek" met in het ach terhoofd, dat Europa niet de hele wereld is. AMSTERDAM (GPD) - In de pe riode van 18 september tot 27 okto ber zal via de grootste enquête uit de historie van de boekenbranche het publiek mogen bepalen wie de eerste auteur .zal zijn, die de Pu blieksprijs voor het Nederlandse Boek zal ontvangen. Deze nieuwe oeuvreprijs, die dit jaar is bestemd voor de meest geliefde schrijver in de categorie 'Romans en verhalen', bestaat uit een trofee, ontworpen door Jeroen Henneman en een geldbedrag van 15.000 gulden. zal zondag 8 novem ber worden bekend gemaakt bij de VARA. in de geheel aan de Pu blieksprijs gewijde tv-uitzending van Boudewijn Büch. Voor de enquête verspreiden de boekhandel en een groot aantal bi bliotheken ruim 650.000 deelname- formulieren. Daarop staan elf schrijvers genomineerd, die door een onafhankelijk comité op basis van verkoopcijfers en uitleningen van de bibliotheken zijn uitge zocht. Daarnaast kan de lezer een auteur van eigen keuze invullen. De elf genomineerden zijn J. Vis- ser-Roosendaal. Leni Saris. Mien van 't Sant, Jos van Manen Pieters, Olaf J. de Landell, Kees van Koo- ten, Toon Kortooms. Yvonne Keuls, Jan de Hartog, Maarten 't Hart en A. C. Baantjer. Het publiek zelf kan door mee doen aan de enquête meedingen naar 33 prijzen. De winnaars zullen op zondag 8 november in de tv-uit- zending bekend worden gemaakt. DEN HAAG - Toneelgroep De Appel brengt in de tweede helft van september in de eigen studio in Scheveningen 'Niemandsland' van Harold Pinter. De voorstelling wordt dit jaar in Scheveningen 65 keer opgevoerd en in januari en februari 1988 tenminste dertig keer elders in het land. In 'Niemandsland' worden de toeschouwers geconfronteerd met vier personen die vechten om hun eigen territoir te behouden. In hun gesprekken lopen werkelijkheid en fantasie door elkaar in een voortdurende machtsstrijd, in een grillige, kwaadaardige, bedreigende en absurde wereld. Het stuk wordt geregisseerd door Elise Hoomans. Elise Hoomans: 'De raadselachtigheid van Pinters werk trekt nte aan DEN HAAG - "Regisseren vind ik heerlijk, beschouw ik eigenlijk niet als werken - erover praten vind ik veel moeilijker, dat is pas echt werken" Aan het woord is regisseuse, ac trice en docente Elise Hoomans, die enigszins tegen het vraagge sprek blijkt op te zien. Niet uit on wil, maar uit bescheidenheid. "Ik weet eigenlijk niet, of ik er veel over kan vertellen", zegt ze als om zich bij voorbaat te verontschuldi- rchiefroto) gen j}e cassetterecorder, obligaat Drummer Stan Lynch knalt er lekker op los met een aanstekelijk soort energie, pianist Benmont Tench en gitarist Mike Campbell voegen muzikali teit toe aan het opzwepende ritme en Tom Petty zakt nog eens lekker door zijn knieen. De band gaat terug naar de heel eenvoudige beginselen van de rhythm 'n' blues en de rock 'n' roll, maar ze doen dat goed. Geeuwen Dylan pakt stevig uit met zijn openingsnummer 'Knocking On Heavens Door'. Gedragen, en met veel gebruik van stiltes, wordt er op de hemelpoort geklopt. Maar dan zakt het concert in. De muzikale vondsten blijven achterwege, the mean rock 'n roll band' op de achtergrond moet zich meer inhouden dan goed is en de even tevoren nog 'unverfroren' rampetampende drummer Lynch aait nu zelfs vriendelijk over zijn vellen met brushes. Een vage indruk van hoe gezellig het vroeger wel niet was in de tijd van de protestsong kan worden ontleend aan de half uur durende set van ballads. Tegelijker tijd is een lichte aandrang tot geeuwen niet te on derdrukken. Oppervlakkig bezien levert Dylan goed werk en in 'Highway 61' en 'Tangled Up In Blue' springen er zelfs vonken over. Maar terwijl vader en moeder gewag maken van Dylans onnavolgbare timing, stellen hun kinderen vast dat die oude man ge woon geen maat kan houden, geregeld te laat is met inzetten en mondharmonica-solo's produceert die echt niet meer kunnen. Dylans grote tijd is dui delijk voorbij. DIRK WILLEM ROSIE Bob Dylan.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 27