'Ik heb het gevoel dat ik nu pas echt begin te acteren' Monique van de Ven vindt ouder worden leuk 'Een Maand Later' opening van de filmdagen in Utrecht ZATERDAG 12 SEPTEMBER 1987 EXTRA PAGINA 33 De Nederlandse filmwereld komt internationaal steeds meer in beeld. De film Robocop van Paul Verhoeven is in Amerika een kassucces en Rutger Hauer en Jeroen Krabbé hebben het in de VS gemaakt als acteurs. "Het is jaar van de Hollanders", zegt Monique van de Ven, die zelf bezig is aan het meest triomfantelijke jaar uit haar carrière. De Nederlandse Filmdagen die van 16 tot 25 september in Utrecht worden gehouden, beginnen met de film 'Een Maand later', waarin Monique van de Ven een van de hoofdrollen speelt. Monique van de Ven lijkt bezig aan het meest triomfantelijke jaar uit haar 'carrière. 'De Aanslag', waarin ze de vrouwelijke hoofdrol speelt, veroverde een Oscar nadat er al een Golden Globe mee was gewonnen. Haar hoofdrol als veearts bleek het sterkste onderdeel te vormen van de film 'Iris' van mady Saks en de Nederlandse Filmdagen zullen wor den geopend met Nouchka van Bra kels 'Een Maand Later', waarin Mo nique van de Ven tegenspeelster is van Renée Soutendijk. door Pieter van Lierop Voorts zal de in Hollywood woonach tige actrice nog te zien zijn in 'Amster- damned', de nieuwe rolprent van Dick Maas die eind dit jaar in première gaat. En verder heeft ze nog een kans om naast James Woods te kunnen spelen in een bio-film over Vincent van Gogh. Allemaal redenen tot grote voldoening bij Monique, te meer daar de carrière van haar levensgezel Jan de Bont in Amerika in een stroomversnelling te recht is gekomen. Zijn camerawerk zal trouwens eveneens speciale aandacht krijgen tijdens de Filmdagen. „Het is nogal spectaculair zoals de Ne derlandse cinema haar vleugels momen teel internationaal uitslaat", stelt Moni que van de Ven. "Het is 'the year of the Dutch', zegt Jan. Ongelooflijk dat succes van Paul Verhoeven met 'Robocob'. Die film duikt op en is dan ineens de meest bezochte bioscoopattractie van het mo ment. Ik voelde me echt trots toen ik in Los Angeles zo'n 1500 mensen zag in een rij die slingerde van de ene straat naar de andere. Allemaal mensen die zo snel mo gelijk de nieuwe film van Paul wilde zien. Een ongelooflijk succes. En zo ver diend". „Hij heeft er ook beestachtig hard voor gewerkt. Helemaal in zijn eentje. Alleen cameraman Jost Vacano kende hij op de set. Maar Paul is wel iemand die speciaal goed presteert als hij onder druk staat. Hij is nu, wat Amerika be treft, geslaagd voor de vuurproef. De aanbiedingen stromen binnen. We wa ren op zijn verjaardag laatst. Hij had een stapel aangeboden scripts liggen van in middels anderhalve meter". Genesteld „En Jan en Robbie Müller, hebben zich eveneens stevig genesteld. En wat dacht je van Rutger Hauer en Jeroen Krabbé? Ja, het kan zijn dat Rutger mis schien een paar rare keuzes heeft ge maakt, maar dat weet hij zelf inmiddels ook best. En hij blijft toch een heel cha rismatische acteur en daardoor kan hij ongetwijfeld aan de slag blijven. Het is ook een kwestie van geluk hebben. Een keer tegen het goede script oplopen. Te gen Paul zei ook iedereen in verband met 'Robocop': 'Zou je het wel doen?' Martine, zijn vrouw, zei dat hij het wel degelijk moest doen en dat had ze ken nelijk goed gezien. Het is de kracht van de Nederlandse films geweest dat ze iets aparts hadden". „Paul maakt dingen extremer dan we gewend zijn ze te bezien. Of je van zijn films houdt of niet, je hebt er altijd wel iets over te zeggen. Maar dan nog: zelfs al heb je een perfect script en de perfecte mensen om het mee te verfilmen, dan nog is er geen garantie op succes Paul zegt ook: 'Ik maak ook maar een keer in de tien jaar een perfecte bouilla- baise'. Die perfectie kun je niet altijd af dwingen, maar je hebt er wel een bijzon der talent voor nodig om de kans te her kennen als die zich aandient en er klaar voor te zijn die te grijpen". „Dick Maas heeft dat ook. Ik zie hem echt als de opvolger van Paul Verhoe ven. Ook een fanaat. Ik vind dat lekker. Iemand die zeker is, heel precies weet wat hij wil. Frans Weisz vind ik ook heel speciaal. 'Charlotte' was absoluut een klasse-film. Ik vind dat we in Nederland absoluut een enorme groei hebben mee gemaakt in 15 jaar tijd". Heeft jouw acteren in 'De Aanslag' en de bekroning van die film met een Os car, nog gevolgen gehad voor jou in Amerika? „De Oscar-uitreiking zelf heb ik niet meegemaakt, omdat ik toen in Neder land aan het draaien was voor 'Een Maand Later'. Maar er is toch nog een interview uit komen rollen met The Los Angeles Times en een interview op de tv bij de fameuze Charles Champlin. Ik zat daar tussen Theresa Russell en Melanie Griffith in. Later heb ik ook in Engeland gemerkt dat ze me ineens beschouwden als een actrice uit een 'Oscar winning film'. Beschikbaar „Maar als je bedoelt of ik daardoor in middels rollen aangeboden heb gekre gen; dat is niet het geval. Het werkt ook anders. Als je grootse plannen koestert om in het buitenland aan de bak te ko men, dien je daarvoor volledig beschik baar te zijn en te zorgen dat men dat ook overal te weten komt. Ik heb de afgelo pen twaalf maanden gespeeld in drie Ne derlandse films en daarvoor ben ik ne gen keer op en neer gevlogen tussen Ne derland en Los Angeles". Twee beelden uit 'Een maand la ter'. Een komedie over de ervarin- gèn van twee vrouwen die van le ven ruilen. Boven heffen Monique van de Ven en Renée Soutendijk samen het glas, links bespreken de dames op welke wijze hun 'levens- ruil' gestalte moet krijgen. „Dan kun je tussendoor niet serieus ook nog aan een Amerikaanse carrière werken. Ik heb tussendoor alleen een tv- filmpje gedaan. Ik heb tot op heden niet de deur naar de Nederlandse cinema dicht willen doen, want ik houd van Ne derland. Je vraagt je af af: Wat wil ik? Filmster worden of een goed actrice. Nou, ik hoef geen filmster te worden. Ik vind het belangrijker dat ik me als actri ce kan ontwikkelen. Ik kom op een leef tijd dat ik meerdere soorten vrouwen kan spelen. Als jongere actrice speel je alleen meisjes, toch? 'Iris' was een rol om in te bijten. En bij 'Een Maand Later' hebben Renée en ik ook gezegd: 'We gaat niet op safe spelen, we gaan tot de rand'. Het zijn heel extreme rollen". „De ene vrouw is een niet getrouwde, vrije, swingende, alleen in het leven staande meid die geen enkele verant woording wil aanvaarden. Die speel ik Renée is de vrouw van een psychiater drie kinderen, Oud-Zuid, truttebol. Deze twee vrouwen kruisen elkaar; worden elkaar. Ik ga bij die psychiater wonen voor een maand en zij gaat de hort op Maar ria een maand loopt alles anders dan de bedoeling was. Het loopt zelfs fors uit de hand. Dat is zalig spelen ge weest met Renée. Ik vind haar ontzet tend professioneel en jar zij wil óók ver der. Vandaar dat wij makkelijk tot goede afspraken konden komen, in nauw over leg met ook Nouchka allicht". - Je hebt nu twee films gemaakt niet Mady Saks en twee met Nouchka van Brakel. Je hebt gewerkt met onder ande ren Paul Verhoeven. Ate de Jong, Ben Verbong, Dimitri Frenkel Frank en Fons Rademakers Kun je zeggen dat het an ders is om met mannelijke regisseurs te werken dan met vrouwelijke regisseurs? „Dat kun je niet zeggen. Het hangt al lemaal enorm af van de verschillende projecten en de verschillende mensen. Met Mady heb ik heel ingespannen aan twee veeleisende rollen gewerkt, waar bij ik me compleet moest concentreren op desnoods dingen die niet eens in beeld kwamen. Ben is altijd heel erg met acteurs bezig, werkt vanuit emoties en houdt van ontginnen. Nouchka besteed de veel aandacht aan details waardoor je als het ware afgeleid raakte, maar waar door ruimere zaken organisch terecht kwamen. Dick werkt heel technisch en precies volgens een draaiboek dat bijna geen ruimte biedt om iets anders te doen dan hij wil en dan is voor mij heel moei lijk om mijn concentratie vast te hou den". „Fons werkt sterk met de voorstelling die hij in zijn hoofd heeft van hoe het eruit moet gaan zien. Dat is wellicht toch een verschil met Nouchka en Mady die allebei meer verrast willen worden. Voor 'Iris' hadden we veel gerepeteerd, ook lezingen gedaan, wat het voordeel heeft dat de acteurs elkaar leren kennen en praten over eikaars rollen. Voor 'Een Maand Later' had Nouchka aan Renée Soutendijk en mij een soort speelbox ge geven, waar we onze rollen op tal van mogelijkheden konden uitproberen. De goede richtingen werden dan door Nouchka opgeschreven en daar ging ze dan later op door. Dat werkte heel goed". Aangenaam „Maar ik vind het aangenaam om me te plooien in al die diverse soorten van methodes; me aan te aanpassen aan re gisseurs. Tenslotte zijn zij de baas. In Amerika zie je dat de rollen steeds vaker worden omgekeerd. Dat is falikant fout. Daar zie je nogal eens dat op de set de acteurs baas zijn geworden over de regie en het zich kunnen permitteren om re gisseurs desnoods te laten ontslaan. Dat moet niet. Alhoewel acteurs natuurlijk wel degelijk een regie moeten kunnen verrijken als ze een goed idee hebben. Rutger Hauer is zo iemand die geneigd is heel sterk mee te denken en die 1001 dingen aandraagt, wat goed is. Een sterk regisseur weet met een dergelijke inzet tactisch om te springen en kan er zijn voordeel mee doen". - Hoe zou je 'Een Maand Later' en 'Amster damned' als films willen typeren en wat heeft jou aangetrokken om erin mee te willen spelen? „Een Maand Later heeft een thema dat me nogal aanspreekt. Die film wil vol gens mij zeggen dat mensen zichzelf gi gantisch in de weg kunnen zitten als ze al te star vast houden aan het beeld dat men van zichzelf heeft. En dat omstan digheden er sterk bepalend voor zijn hoe mensen zich ontwikkelen. Het is een film met komedie-kanten en daar had ik wel weer eens zin in. En ik vond het fan tastisch dat ik er totaal belachelijk uit mocht zien. Samenwerken met Renée Soutendijk dat leek me ook heel span nend. Ze is heel geestig. Tevoren kende ik haar wel, maar toch ook weer niet. Je hebt aan de ene kant bewondering voor elkaar en toch ook weer een beetje angst. De eerste dag betrapte ik me erop dat ik even dacht: Wat heeft ze aan? Dat valt later allemaal weg. Je ziet elkaar op de meest kwetsbare momenten, dat schept een hechte band. En dan merk je hoe je elkaar kunt stimuleren" Thriller ,,'Amsterdamned' wordt een totaal an dere film. Ik noem het Jaws in de grach ten van Amsterdam. Een thriller. Meer mag ik er niet over prijs geven. Maar het is meer dan gewoon een geile thriller. Het is ook een verhaal waar wel degelijk een heel verdrietige onderkant aan zit, waardoor je aan het eind even heel stil valt en denkt: 'Ja, het klopt, ik kan me dit wel voorstellen'. Nieuw voor mij was dat ik moest leren duiken. Ik zou er hier les in krijgen, maar ik zat toevallig op Curacao toen ik dat hoorde en toen ben ik er daar zelf maar vast mee begonnen. Daar ben ik achteraf erg blij om. Dat ik niet mijn eerste ervaring heb opgedaan in het zwarte water van Amsterdam, want ik was doodsbang in het begin". „Nu heb ik het kunnen leren tussen duizenden prachtige vissen. Een sensa tioneel gevoel, alsof je zweeft, een soort vrije val. Werken aan Amsterdamned is ook nogal eens toekijken bij de tech niek, je bent totaal ondergeschikt maar dat vind ik óók best. En het is zalig opge nomen te zijn in een fantastische groep mensen. Dick en Laurens zijn gek van film. Zó enthousiast. Mensen die niet uit zijn op macht of kijk-ons-eens. Ze vliegen er in en: Boem, een eigen stu dio". „Laurens Geels is een filmgek en zal altijd alles doen om een optimaal pro- dukt te maken. Anderen zullen altijd proberen om iedereen uit te knijpen, geld proberen uit te sparen. Dan heb je het type project-begeleider, daar is Frans Rasker een voorbeeld van. Ie mand als Rob Houwer is producent van uit kracht; hij houdt van het gevecht, vroeger in elk geval. Hij probeert een mening door te duwen en dan moet je als regisseur heel sterk zijn. Het werkte perfect voor Paul Verhoeven. Matthijs van Heijningen is iemand die zakelijk heel sterk is en de zaken goed regelt. Hij creeert de omstandigheden waarbinnen een film gemaakt moet worden en je ziet hem niet op de set". Eikerbout Zaakwaarnemer van Monique van de Ven was sinds jaar en dag de twee maan den geleden overleden Ben Eikerbout, die tevens het plan had om een film te maken over het leven van Vincent van Gogh, waarin James Woods de hoofdrol zou spelen en Monique van de Ven de rol van de vrouw die een tijd lang met de schilder samenwoonde. „Het is wel de bedoeling dat de film door gaat", weet Monique van de Ven, „want Belbo gaat ook door. Ludi Boe ken was al een eeuwigheid partner in Belbo Productions. En Harrv Prins was vorig jaar al zakelijk leider. Maar het is wel moeilijk natuurlijk. Niet in zakelijke zin, maar emotioneel. Ben Eikerbout heeft een ontzettend gat achtergelaten. Hij was zo'n ongelooflijk mens. Super integer. Iemand die in de wereld geloof de". „Voor Bertzakelijk optrad, probeerde hij altijd eerst vriendschappen te creë ren. Als hij mij een contract wilde laten tekenen met bij voorbeeld Laurens Geels, dan trok hij er eerst een uur voor uit om mij het levensverhaal van Lau rens te vertellen en toe te lichten waar zo iemand mee bezig was. En vervolgens werd zo'n ontmoeting geregeld in een heel ontspannen sfeer. Zakelijk was het dan nooit meer moeilijk, want na zo'n avond ging je als vrienden uit elkaar en vrienden, daar kun je tenslotte van op aan, ook zakelijk. Ik mis Ben heel erg". „De Van Gogh-film moet volgend jaar gedraaid gaan worden. Een dezer dagen moet ook bekend zijn wie 'm gaat regis seren. Ik meen dat maatschappij Hem- dale mee doet. En ik meen dat James Woods al is gecontracteerd. Lijkt me fantastisch om met hem te werken. Hij heeft ook precies dat geteisterde uiter lijk om Van Gogh te kunnen spelen. Een waanzinnig goed acteur. Ik zag hem weer spelen in Salvador en ik was zeer aangedaan door die film. Ook juist om dat het een Amerikaanse filmer is die zo'n onderwerp bij de kop pakt. Daar is bijzondere lef voor nodig, omdat belang rijke media zo'n film dan niet eens be spreken". „Niemand maakt nog politieke films. De moed van zo'n Oliver Stone, die tien jaar door vecht om 'Platoon' gereali seerd te krijgen, ik heb daar grenzeloos respect voor. Ook al is zijn Vietnam-film naar mijn smaak toch te Amerikaans uit gevallen. Wat dat betreft vind ik 'Full Metal Jacket' toch weer beter, maar ja, dat is dan ook Kubrick. Ik vind 'Barry Lyndon' nog steeds een van de allerbes te films die ik ooit heb gezien". Beste film - Wat vindt Monique van de Ven de beste film die wederhelft Jan de Bont ge fotografeerd heeft? „Tjee, dat is moeilijk. Ik vind dat hij 'De Vierde Man' heel bijzonder gedraaid heeft. Nee, die macro-opnamen met die spinnen die heeft hij nou juist niet ge daan. Dat heeft Peter gedaan, zijn broer. Het is vaak heel moeilijk om camera werk op de juiste waarde te schatten. Een periode-film is vaak veel makkelij ker om mooi, sfeervol te fotograferen dan een eigentijdse komedie. Ik vind Jans fotografie voor 'The Jewel of the Nile' ook heel knap. En zijn laatste film, 'Leonard VT schijnt er ook fantastisch uit te zien. Dat is een black comedy met Bill Cosby en Tom Courtenay. De laatste film die ik zelf met Jan gedraaid heb is al weer heel lang geleden". „Hoewel, er was nog dat korte filmpje van Anton Kothuys, een jaar of vijf gele den. Vijf minuten duurde het en het ging over een blinde vrouw. We maakten dat tijdens een weekend met vrienden. Ie dereen bedacht wat, of deed wat. Dat was pure pret. Ja, het wordt voor mij wel anders als ik weet dat Jan achter de ca mera staat. Ineens word ik me dan heel bewust van wat ik sta te doen. Een soort géne die ik normaal niet heb. Maar ver velend hoeft dat niet te zijn. Het zou ook heel goed stimulerend kunnen werken". „Jawel. Renée Soutendijk ook trou wens. Aanvankelijk wist Sidney Pollack heel zeker dat hij de uit Denemarken af komstige Karen Blixen door een Euro pese actrice wilde laten spelen. Hij had een Engels castingbureau aan het werk gezet. Ik had het natuurlijk dolgraag ge daan. Ik kende al haar boeken, de korte verhalen ook. En ik heb een waanzinnig goed gesprek gehad. Maar op zeker mo ment bleek dat Meryl Streep zeer geïnte resseerd was in deze rol en ik kan me voorstellen dat een regisseur dan toch een gat in de lucht springt en er zijn eer dere uitgangspunten voor opzij schuift. Dus vielen de Europese kandidaten in een klap af en werd het Meryl Streep". Filmcentrum „Ik zou ongelooflijk graag zien dat je hier een soort studio, een filmcentrum zou hebben waar van alles gebeurt. Een nieuw Cinetone, waar tevens de filmaca demie is ondergebracht, Een plek waar je naar terug kunt om dingen te leren. Waar ik een eigen kantoortje kan heb ben om af en toe te schrijven, te bellen, dingen te regelen. Dat je niet naar een kroeg moet om tegen een filmer op te lopen Waar ook de aankomende filmers al actief kunnen zijn. Ik ken nu niemand meer van een toneelschool of filmacade mie. Waarom is de NOS zo afgesloten voor iedereen? Een plek waar je rond loopt met de vraag: Kan ik niet ergens in een eenactertje meespelen voor een poosje. Of zelf de mensen verzamelt om iets in elkaar te steken voor het week end. Waarom bestaat zo'n plek nog? We zijn er te bang voor, denk ik. In zo'n cen trum zou het mogelijk moeten zijn om even een paar lessen mee te pikken. Spraakles, zangles, ballet, zonder dat je het drie maanden van tevoren moet aan vragen. Op zo'n centrum zou ik een abonnement willen hebben, want ik ben er nog lang niet". „Ik heb het gevoel dat ik nu pas echt begin met acteren. Ouder worden vind ik leuk. Ik kan nu dingen laten ontstaan. Vroeger was ik hartstikke onzeker. Wat niet wil zeggen, dat ik nu nooit meer on zeker ben, maar dat is een ander soort onzekerheid, eentje waar je regisseur je doorheen dient te trekken. Ik kan er te genwoordig van genieten met een lekker vak bezig te zijn. Vroeger durfde ik nau welijks te zeggen dat ik actrice was".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 33