Matigheid troef bij Vocalisten Concours 'Tristan und Isolde': geflopt en geslaagd Russen pakken alvast eerste winst in Venetië Oude-muziekfestival trekt zelfde aantal bezoekers Zakelijk leider van 'De Appel' trekt zich terug Gaudeamus Muziekweek telt 260 inzendingen PAGINA 24 KUNST MAANDAG 7 SEPTEMBER 1987 DEN BOSCH (GPD) - Weten jon ge, veelbelovende zangers en zangeressen niet waar Den Bosch ligt? De oogst van het 34e Internationaal Vocalisten Con cours dat afgelopen week in Den Bosch werd gehouden, was wel erg mager. Slechts een zangeres, de Britse sopraan Fioni Came ron, kreeg een eerste prijs. Van alle deelnemers beschikte zij over de beste papieren voor een succesvolle carrière: een mooie stem, perfecte techniek, artisti citeit en uitstraling. Tevens ontving zij de Erna Spoorenbergprijs (3000 gulden) voor haar talent voor het opera vak en een prijs voor haar ver tolking van het werk van Neder landse componisten. Een veelbelovende zangeres met als enig minpunt haar wan smaak op gebied van kleding. Haar verschijning deed even denken aan de operadiva Bian- ca Castafiori uit de stripverha len van Kuifje. Met deze eerste prijswinnares was de koek wel op. Verder vie len slechts tweede en derde prij zen. De overige deelnemers pres teerden niet slecht maar be schikten over te weinig capaci teiten of bleken nog niet rijp voor de Bühne. Het is veelzeg gend dat geen enkele bas, alt of mezzo-sopraan tot de finale wist door te dringen. „Het lijkt wel of er geen grote stemmen meer zijn", constateer de juryvoorzitter Ruud van dei- Meer. Het concours heeft volgens hem geen grote verrassingen op geleverd. De pianist Thom Bol len. een van de begeleiders op het concours beaamde dit. „Uit schieters komen zelden meer voor. wel neemt het aantal men sen dat redelijk presteert toe". Bij de sopranen kregen de Bel gische Marie-Noelle de Callatay en de Chinese Qilian Chen een derde prijs. Beide zangeressen beschikten over een fraai stem geluid en een boeiende voor dracht. De Amerikaan Robert Swensen kreeg de tweede prijs bij de tenoren. Bovendien ont ving hij een prijs voor zijn ver tolking van het werk van Neder landse componisten. De in Maastricht afgestudeerde Itali aanse tenor Andrea Poddighe ging naar huis met een derde prijs. De tweede prijs bij de baritons ging naar de Pool Adam Krus- zweski. Een zanger met lef, een mooie stem en aandacht voor de voordracht. Misschien kan hij nog iets aan zijn pedante hou ding op de Bühne veranderen. Hij moest de tweede prijs delen met de Canadese bariton Erik Oland, die vooral opviel door zijn charmante presentatie. Oland kreeg bovendien een prijs voor zijn vertolking van Neder landse muziek. Klasse apart vormde de Russi sche deelnemer Erik Kurmanga- liev. Een frêle verschijning met Aziatische trekken die publiek en jury met stomheid sloeg zodra hij zijn mond opendeed. Wat is dit in vredesnaam, vroeg men zich af. Kurmangaliev's stem met zijn perfecte techniek en enorme dra matische kracht laat zich het beste vergelijken met die van een vrouwelijke alt. Hij is zeker geen counter-tenor, zoals hij in dit concours was ingedeeld. Wat Kurmangaliev dan wel is, daar over waren de meningen ver deeld. Zijn lerares (tevens jurylid) Nina Dorliac geeft als verkla ring dat Kurmangaliev nooit de baard in de keel heeft gekregen. Zijn stem is dus ongemuteerd. niet 'gebroken'. Iets unieks in de zangwereld. Zijn zingen geeft enig idee hoe vroeger castraten moeten hebben geklonken. Zij bereikten hun specifieke geluid door zich te laten opereren. Bij Kurmangaliev is dit langs na tuurlijke weg bereikt. Er waren boze stemmen die beweerden dat je met hormomen tegenwoordig veel kunt bereiken. Hoe dan ook: Kurmangaliev ontpopte zich als fenomeen dat zijn toehoorders tot ontroering wist te brengen. Zelden zal de Bach-aria 'Es ist vollbracht' zo fluisterzacht en doorleefd heb ben geklonken ..Als je je ogen dicht doet. is het net of Kathleen Ferrier is herrezenzei iemand uit het publiek. Toch presteerde de Rus minder dan in de halve finale. Hij kreeg een tweede prijs. Er bestaan plannen om vol gend jaar de zangers en zange ressen niet langer in te delen in stemsoort, maar in de genres lied-oratorium-opera. Voor de vocalisten en hun prestaties een goede zaak, omdat zij zich dan in hun specifieke genre kunnen manifesteren. De TROS heeft zo wel radio- als televisieopnames van het concours gemaakt. Tele visie: vrijdag 25 september op Nederland 1 van 23.05 tot 00.05 uur. Radio: zender 4, dinsdag 13 oktober van 13.30 tot 16.00 uur. MARGOT KLOMPMAKER Fiona Cameron beschikte over de beste papieren. Prijs Marion Bloem AMSTERDAM (ANP) - Marion Bloem heeft zaterdag, de laatste dag van het Cinekid internationale kinderfilm- en -televisiefestival in De Meervaart in Amsterdam, de VPRO Kid-Screen Award gekre gen. Het eerste Cinekidfestival, waar mee de kinderfilmmaand is begon nen, is volgens de organisatoren een groot succes geworden: ruim 4.000 bezoekers hebben het festival in Amsterdam bezocht en ruim 100.000 kinderen hebben via de VPRO-televisie gekeken naar de met de 'Filmzienprijs' bekroonde Zweedse film 'Mijn leven als hond' van Lasse Hallström. Op de laatste dag van het festival is ook de prijs van de kinderjury uitgereikt. De keus van de kinder jury is gevallen op de film 'De jon ge magiër' uit 1987 van de Cana dees Waldemar Dziki. Expositie bij 'Ars' De aankondiging van de expositie van zeven vrouwelijke kunste naars bij 'Ars', onlangs in deze ko lommen afgedrukt, wekte de in druk dat de tentoonstelling alleen op dinsdag en woensdag van tien tot twaalf uur is geopend. Voor de ze expositie kan men echter ook van donderdag tot en met zondag van 13.00 tot 16.00 uur in de Ars- studio terecht. De exposanten zijn steeds aanwezig, echter anderszins dan in het bericht te lezen viel. i Nes (boven op de toren) en George Gray Scène uit 'Tristan und Isolde' met o.a. Deborah Polaski knielend op de voorgrond), Jard i (geheel rechts). (foto Bert Nienhuis Regisseur en decor-ontwerper weggefloten Tristan und Isolde' van Richard Wanner door de Nederlandse Opera. Belangrijkste solisten: George Gray, Deborah Polaski, Jard van Nes en John Brócheler. Concertgebouwor kest o.l.v. Hartmut Haenchen. Regie: Jürgen Gosch. Gezien en gehoord zondag 6 september in het Muziek theater in Amsterdam. Voorstellin gen ook op 9,12,15,19 en 22 septem ber. AMSTERDAM - De emoties laai den hoog op gistermiddag in het Muziektheater, waar de eerste produktie van de Nederlandse Opera in het nieuwe seizoen in première ging. Deze emoties gol den de geslaagde en geflopte uit voering van Richard Wagners 'Tristan und Isolde', in welk ma gistrale werk liefdes(on)geluk en doodsverlangen de muzikale lijn aangeven. Unaniem was het premièrepu- bliek in zijn waardering voor de vocale prestaties van de belang rijkste solisten op het podium en voor de verrichtingen in de bak, waar het Concertgebouworkest zich van zijn allerbeste kant liet horen, aangevoerd door de muzi kaal directeur van de Nederland se Opera, Hartmut Haenchen, die zich met deze produktie in ons land voor het eerst als diri gent van een Wagner-opera pre senteerde. Eensluidend was men echter ook in zijn afkering van de regie door Jürgen Gosch, die in som mige kringen als een soort goe roe van het Duitse regisseurswe reldje schijnt door te gaan. Uit het langdurige en luide boe-ge roep kon alleen maar de conclu sie worden getrokken dat het pu bliek zich wat de enscèring van deze merkwaardige 'Tristan und Isolde' betreft geen knollen voor citroenen wenst te laten verko pen. Trouwens, ook de decor- en kostuumontwerper Gero Troike werd onbarmhartig uitgefloten. Als twee geslagen honden dro pen beiden af, toen het publiek niet ophield met boe te roepen. In scherp contrast met al het gehoon waren de nadrukkelijke ovaties voor de jonge dirigent Hartmut Haenchen en de Ameri kaanse titelrolvertolkers (George Gray en Deborah Polaski) alsme de voor de Nederlandse mezzo sopraan Jard van Nes, die de zware rol van Brangane, Isoldes vertrouwelinge, op zich heeft ge nomen. Deze laatste toonde zich zichtbaar ontroerd door al het ge juich dat nog in sterkte toenam, toen de Amerikaanse Isolde-ver- tolkster naar voren trad. De spontane omhelzing van Hart mut Haenchen was illustratief voor de spanning, die zich na de ze eerste Wagner-uitvoering op het podium van het het nieuwe Muziektheater ontlaadde. Een Wagner-uitvoering, die in de- twee pauzes van het vijf uur du rende werk heel wat discussies opleverde. Als een paal boven water staat het gegeven, dat deze 'Tristan und Isolde' in muzikaal opzicht een belevenis is geworden. Niet alleen spreidde het met grote zorgvuldigheid gedirigeerde Concertgebouworkest een in drukwekkende klankrijkdom ten toon, maar leverde vooral ook het door Wagner voor de eeuwigheid geschapen liefdes paar een krachttoer, die volko men terecht zoveel respect af dwong. De anecdote wil dat de eerste vertolker van de Tristan- rol enkele weken na de première in 1865 in München overleed als gevolg van de 'bovenmenselijke' vermoeienissen van de repetities en opvoeringen. Helemaal waar of een beetje waar, het verhaal is in elk geval kenmerkend voor de zwaarte van de rol(len). In positieve zin opvallend ge durende deze rampzalig verlo pen muziektheatervoorstelling was de vrijwel perfecte balans, die er bestond tussen het geluid van het orkest en dat van de vo calisten. Vrijwel nergens gingen de stemmen ten onder in het ge luid van het orkest, zelfs niet in de door Wagner zo veelvuldig voorgeschreven forte-p Verantwoordelijk voor de ramp, die zich bij deze 'Tristan und Isolde' voltrok, was de regie. Wellicht is die bij Gosch ingege ven door de gedachte, dat de grootste kunst de kunst van het weglaten is. Voor wie op zoek is naar de essentie, naar de kern van alle dingen, dus ook naar die van het door liefde en dood be heerste leven, geldt dat zeker. Echter, waar muziek en theater samen muziektheater zit men toch wel op de verkeerde koers als met middelen een fect wordt bereikt in plaats van een maximum aan resultaat. Het lijkt aardig gevonden om in een grote ruimte met een minimaal aantal strak uitgevoerde zetstuk ken alle bewegingen in een ver traagd tempo door de zangsolis ten, als slow- motion, te laten uit voeren. Die uiterst langzaam uit gevoerde bewegingen corres ponderen weliswaar met de enorm lange melodielijnen van Wagners indringende muziek, maar ze accentueren juist in ver hevigde mate de lange duur van het werk en bevestigen het voor oordeel van velen dat opera meestal een statische aangele genheid is. Juist in een tijd dat er een groeiende aandacht is voor het theatrale aspect van de opera, zonder overigens de muziek in de verdrukking te willen laten komen, is het dubbel zo jammer dat Gosch er met zijn slaapver wekkende enscenering en Troi ke met zijn lelijke, eenvormige kostuums -moeten die rare jur ken de tijdloosheid van het gege ven suggereren?- niet in zijn ge slaagd de ogen van het verbij sterde publiek voortdurend op het toneel gericht te houden. Ge lukkig hebben oren de eigen schap zich te kunnen spitsen. Bij deze geslaagde en geflopte 'Tris tan und Isolde' is dat geen schra le troost. PIETER C. ROSIER DEN HAAG (ANP) - De inzichten van de zakelijk leider Harm van Duin en artistiek leider Erik Vos van het Haags toneelgezelschap De Appel zijn „onverenigbaar" geble ken. Daarom heeft zakelijk leider Harm van Duin besloten zich terug te trekken. Volgens bestuursvoorzitter Vink dachten de beide leiders verschil lend over de organisatie van de to neelgroep. Bovendien is sprake van „onverenigbaarheid van ka- Artistiek leider Erik Vos, die rakters". Van Duin was al zeven sinds de oprichting van De Appel jaar zakelijk leider van De Appel, in 1972 aan de toneelgroep is ver bonden, zal voorlopig de leiding al leen op zich nemen. Het bestuur zal een nieuw zakelijk leider aan trekken. Het aftreden zal geen in vloed hebben op de optredens van De Appel, al komt het volgens Vink wel ongelegen aan het begin van het nieuwe theaterseizoen. Op het programma van De Appel staan dit najaar 'Niemandsland' van Harold Pinter en 'Faëton' van Joost van den Vondel. VENETIE (GPD) - Nadat eerder dit jaar de Russen de erelijsten hadden gedomineerd van de film festivals van Rotterdam, Berlijn en Cannes (maar gek genoeg niet van hun eigen Moskou), hebben ze nu ook in Venetië alvast de eerste winst binnen gehaald. De Russi sche debuutfilm Vzlomsjik (De Dief), geregisseerd door Valeri Ogorodnikov, is tot winnaar uitge roepen van de Week van de Kri tiek. Of die bekroning wel zo terecht is, daarover valt te discussieren. Zuiver filmisch gezien hebben met name de Duitsers Schrader en Schütte beter gepresteerd. Ogo- rodnikow heeft echter de harten gestolen via een Glasnost-effect: Hij geeft uitgebreid aandacht aan de Moskouse subcultuur van revol terende jongeren en hun versie van de "New Wave"-muziek. We zien jonge Russen in de weer met Hea vy Metal, met hanekammen en provocerend geverfde smoeltjes, terwijl hun ouders aan de drank zijn geraakt. De openhartigheid om vanuit een dergelijke hoek naar de Sovjet-maatschappij te durven kijken, moet gestimuleerd worden, zo redeneert dan de FIPRESCI-ju- ry, waarin de Oosteuropese critici per traditie zwaar vertegenwoor digd zijn. Alle kans dat de officiële jury op analoge wijze meent Gorbatsjow voor zijn politiek een veer op de hoed te moeten steken en daarom de Russische competitie-film Pljumbum een Leeuwtje zal offre ren. Want in dit werkstuk van Ab- drasitov wordt uitvoerig gedemon streerd dat er in bijvoorbeeld een Russisch provinciestadje clo chards rondlopen die eenden uit een park stelen ter consumptie. En dat er uitgekookte zwarthandela ren stinkend rijk zijn geworden. En dat het niet zonder meer prij zenswaardig is van een 15-jarig jon getje om ongevraagd als KGB-in- formant te gaan optreden en dan zelfs zijn eigen vader te grazen neemt als die met een stel kornui ten clandestien is gaan vissen. Als Sovjet-film mag Pljumbum vanwe ge de aldus aangeroerde stof inder daad zeer opmerkelijk heten, maar de competitie heeft films te zien gegeven van groter cinematogra fisch vernuft. AMSTERDAM (ANP) - De jury van de Gaudeamus Muziekweek 1987 heeft uit de 260 ingezonden muziekwerken van jonge compo nisten zestien composities varië rend van solowerken tot werken voor kamerorkest geselecteerd. Daaronder is één stuk van een Ne derlander: 'Una storia della mille e una notte' van David Coppoolse. De geselecteerde werken wor den uitgevoerd tijdens de Interna tionale Gaudeamus Muziekweek van 11 tot en met 15 september. De winnaar van de Gaudeamusprijs zal op 13 september bekend wor den gemaakt. Dit jaar is het voor het eerst dat de inzenders van de Gaudeamus muziekweek jonger dan dertig jaar moeten zijn. Voorheen was deze leeftijdsgrens 35 jaar. Dat stamt volgens de Stichting Gaudeamus nog uit de periode dat componis ten vaak pas rond hun dertigste voor het eerst de kans kregen hun composities te horen. Tegenwoor dig zijn veel componisten rond de 30-35 jaar al aardig gevestigd en worden hun werken vaak in eigen land en ver daarbuiten uitgevoerd. Om de echte jonge componisten meer kansen te geven heeft de stichting daarom besloten de ma- i leeftijd te verlagen. In totaal werden 260 werkep van deelnemers uit 29 landen ingezon den. Deze werden beoordeeld door een jury bestaande uit Tomas Mar co, Michael Finnissy en Paul-Heinz Dittrich. Bij de uitvoering van de geselecteerde werken zullen alle componisten aanwezig zijn. Zij zul len na de concerten in de compo nistendiscussies praten over de werken. De Gaudeamus Muziekweek valt in drie delen uiteen: de concerten met de werken van de jonge com ponisten en een concert met werken die een prijs hebben be haald bij het Concours Internatio nal de Musique Electroacoustique de Bourges 1987, twee concerten met werken van drie componisten die hun cariërre begonnen in de Gaudeamus Muziekweken van de jaren zestig (Arne Mellnas, Enrique Raxach en Tóna Scherchen). Ten slotte worden nog twee concerten op de dagen van de componisten discussie gegeven, waarbij de pia nist Bernhard Wambach alle veer tien Klavierstücke van Karlheinz Stockhausen zal uitvoeren. Volgend jaar in teken kerkrestauratie UTRECHT (GPD) - Het Holland Festival Oude Muziek Utrecht heeft de afgelopen tien dagen 52.000 bezoekers mogen ontvan gen. Dat aantal is hetzelfde als verleden jaar, toen dit festival voor de vijfde maal plaatsgreep. De lei ding van het festival legt dit cijfer bij monde van Frans de Ruiter toch als winst uit, omdat dit getal behaald is met een kleiner aantal concerten in de te betalen afdeling, namelijk 51 nu tegenover 56 verle den jaar. In dit festival worden niet alleen concerten gegeven waarvoor kaar ten gekocht moeten worden, maar ook veel zogeheten fringe-concer- ten (franje- of randconcerten) die gratis toegankelijk zijn en die ver zorgd worden door nieuwelingen of onbekenden in het vak. Een van de problemen waarvoor de leiding van het festival, met na me de programmacommissie be staande uit Frans de Ruiter, die te vens algemeen secretaris van de verantwoordelijke stichting Orga nisatie Oude Muziek is, en musico loog Jan Nuchelmans zich gesteld ziet, betreft een regelmatige ver nieuwing zonder de kwaliteit ge weld aan te doen. Natuurlijk moe ten de topensembles zoals The Tal lis Scholars en The Hilliard En- Tentoonstelling over patriotten UTRECHT (ANP) - 'Voor Vaderland en Vrijheid; Revolutie in Nederland 1780-1787'. Onder die titel is er tot 17 oktober in het Centraal Museum in Utrecht e.en nationale tentoonstelling over de tijd van de Patriotten te bezichtigen. De tentoonstelling geeft een overzicht van de tijd van de Patriotten van 1780 tot 1787. Die periode is in de schoolboeken lange tijd afgeschilderd als een komisch iets, maar volgens dr. N.C.F. van Sas, die aan de voorbe reiding van de tentoonstelling heeft meegewerkt, is dat beeld oryuist. Recent historisch onderzoek heeft aangetoond dat de maatschappij van de Patriotten in hun strijd tegen de prinsgezinden van Stadhouder Willen V in beweging was. Zij was rijk aan actie en onderhevig aan veranderen de denkbeelden. Volgens Van Sas kan men spreken van een Nederlandse Verlichting met eigen kenmerken. In die tijd kwam een proces op gang naar een betere tijd. Burgers gingen eisen stellen en wilden meedoen aan de politiek. De tentoonstelling gaat in op de oorzaken van die processen, hun vor men, hun invloed en hun betekenis. Aan de orde komen de heldenvere ring, het wapengekletter en de propagandamachine. semble worden uitgenodigd. Maar er gebeurt meer, er worden steeds nieuwe zaken ontdekt, zowel op het terrein van het repertoire als op het gebied van de uitvoeringsprak tijk. Wat dat aangaat blijft het pro grammeren een riskante zaak, maar de bijbehorende risico's moe ten wel worden genomen, zo stelt de festivalleiding. In 1988 zal het Holland festival Oude Muziek Utrecht officieel op 26 augustus beginnen. Er wordt echter naar gestreefd een dag of vier vroeger te beginnen, zodat het festival nauw verbonden zal zijn met het grote Utrechtse festijn, dat zal worden gehouden naar aanlei ding van de dan voltooide restaura tie van de vijf Utrechtse midde leeuwse kerken. Reden genoeg voor uitbreiding, want als de plan nen volgens wens verlopen, wordt het publiek de gelegenheid gebo den religieuze diensten bij te wo nen in de gerestaureerde kerken volgens de officiële tijden. En dat houdt in dat getijden zoals primen, lauden, vespers op de officiële tij den moeten worden bijgewoond. Dat vereist een apart slaappatroon, dat zeker niet in overeenstemming te brengen is met de tijden van de concerten die in het officiële festi val worden geprogrammeerd. Een ander thema dat een rol van belang zal spelen in het festival '88 is het huwelijk van William and Mary, de Nederlandse stadhouder die tevens koning van Engeland werd en Zijn vrouw.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 28