D Imponerend afscheid van John Huston Ongewone relaties Geslaagde puinhoop 'Soul Man': hoe het is om een zwart mens te zijn Meryl Streep in Russische film VRIJDAG 4 SEPTEMBER 1987 BIOSCOPEN Het trio met wie hij destijds 'Les Valseuses' maakte is nu weer bijna compleet aanwezig. Alleen de overleden Patrick Dewaere heeft plaats gemaakt voor Michel Blanc. Deze iele komiek is één van de ver rassingen van de film, speelt een rol die voor hem ongewoon is. Blier introduceert hem als de schlemiel, als de man die nog sta pel is op zijn vrouw en zijn liefde beantwoordt weet met scheldka- nonades. Midden in zo'n scheld partij komt Bob (gérard Depar- dieu) in hun leven. Een man met de gratie van een neushoorn, die Mo- 'Soul Man'; regie: Steve Miner; hoofdrol len: C. Thomas Howell en Ayre Gross; theater: City, Katwijk 'Soul Man' belooft aanvankelijk de zoveelste variatie op het thema van de studentenkomedie te worden. Te zien zijn twee jongens die zich verkneukelen bij de gedachte aan het vrije leventje dat hen staat te wachten als studenten. Maar de film ontwikkelt zich net even minder vrijblijvend dan de meeste in dit genre. Eén van de vrienden krijgt op de valreep te ho ren dat zijn vader het didactisch verantwoord vindt als hij op eigen benen komt te staan. Geen finan ciële steun voor Mark daarom. Maar hij is niet voor één gat te van gen en met behulp van een che misch goedje kleurt hij zich tot ne ger. Waarmee hij aanspraak kan maken op een studiebeurs voor minderheden. Mark zal dan ondervinden dat Amerika voor minder welvarende zwarten nog verre van een paradijs op aarde is. Een huisbaas wil hem niet hebben en een politieman wei gert hem te geloven als hij zegt zijn rijbewijs te zijn vergeten. Meer na druk komt op de rassenverhoudin gen te liggen als Mark een verhou ding krijgt met een zwart meisje. Best een sympathiek uitgangs punt voor een aardige komedie die op papier in het verlengde ligt van een film als 'Tootsie'. Maar in te genstelling tot Dustin Hoffman is C. Thomas Howell, de hoofdrolspe ler in 'Soul Man', niet verwend met puntige teksten. Bovendien is het ritme van regisseur Steve Miner slomer dan goed is voor zo'n kome die. ALBERT KOK VENETIË - Sommige cineasten hebben het vermogen om uit het le ven te stappen juist nadat ze met hun laatste krachten een film heb ben voltooid waarin ze zichzelf overtroffen. Fassbinder deed het met 'Querelle', Güney met 'Yol', Tarkovski met 'The Sacrifice'. Nu blijkt ook John Huston afscheid te hebben genmen in aristocratische waardigheid met een film die een diepe stilte achterlaat. 'De Dode', zo luidt de titel. Het betreft een ver filming uit het slotverhaal van Du- bliners, geschreven door James Joyce. door Pieter van Lierop De wereldpremière op het film festival in Venetië werd gvolgd door een documentaire toege voegd over het tot stand komen van 'The Dead'. We zien daarin John Huston op de set, in een rol stoel met slangetjes in zijn neus die hem extra zuurstof toedienen. De interviewster vraagt de cine ast waarom hij dit Joyce-verhaal heeft gekozen in deze fase van zijn leven. „Nu ik op het punt sta om dood te gaan, bedoel je?" reageert Huston vriendelijk grinnikend. En dan zegt hij: „James Joyce is de schrijver die de grootste invloed gehad heeft op mijn leven, maar ik heb het nooit aangedurfd om mijn beperkt talent aan zijn genie te me ten. Het zou zijn alsof ik probeerde om op water te lopen. Uiteindelijk heb ik het toch willen proberen omdat het nu hoog tijd werd om dat te doen. En toen heb ik gekozen voor 'The Dead', omdat het een van de allerbeste vertellingen is in de Engelse taal. Het is een verhaal over een man die plotseling inzicht krijgt in zichzelf. En dat is een erva ring die de ziel diep kan schokken. Want we leven allemaal met een merkwaardige onderscheid tussen wat we denken te zijn en wat we werkelijk zijn". Familie 'The Dead' is een familieonder neming geworden van John Hus ton en zijn kinderen. Zoon Tony schreef de scenariobewerking. Dochter Anjelica speelt een hoofd rol als de vrouw die we op zeker moment aan onbeschrijflijke smart ten prooi zien vallen door de herin nering aan een dierbare overlede ne. De hele film is doortrokken van een onuitsprekelijke droefenis en hetbesef van menselijk tekort. Het begint allemaal schijnbaar vrolijk met een traditioneel diner op Driekoningenavond bij drie on getrouwde beschermvrouwen van het Dublinse muziekleven. Het wordt een aangename avond waar gedichten worden voorgedragen, piano wordt gespeeld en de bejaar de gastvrouwe zingt. Al die woor den, al die melodieën en alles wat er die avond voorvalt, grijpen met fatale precisie in elkaar tot een MOSKOU (Reuter) - De Amerikaanse filmster Meryl Streep zal de hoofd rol spelen in een Russische film over het leven in Siberië rond de eeuw wisseling. In een Russische krant stond dat de film zal worden opgeno men aan het Bajkal Meer onder regie van de bekende filmmaker Nikita Michalkov. Zijn film 'Oei Ciornie' won op het festival van Cannes in mei de prijs voor de beste acteur. Die rol werd gespeeld door de Italiaan Mar cello Mastroianni. Medewerkers van Mosfilm, waarvoor Michalkov werkt, zei dat nog geen titel is gevonden voor de film, die is gebaseerd op een verhaal van de schrijver Viktor Astafjev. stemming die uiteindelijk één van de gasten te veel wordt. Soms zou je menen dat er echt muzen bestaan, die iemand als Pe ter Sellers in staat stelden zijn get aande reputatie pal voor zijn dood nog even enorm op te krikken met die glansrol in 'Being There'. John Huston is 81 jaar oud geworden en had al jaren een slechte gezond heid. Was hij eerder gestorven dan had de malle voetbalfilm 'Escape to Victory' of de weeshuis-musical 'Annie' zijn laatste film kunnen zijn. In plaats daarvan is 'The Dead' zijn adieu geworden: een fijnzinnig en diepzinnig, ingetogen, berus tend meesterwerk. Tegenover dit type superieure filmkunst verbleekt veel van watje nog meer op een filmfestival gepre senteerd kunt krijgen. Desalniette min biedt 'Venetië' dit jaar bemoe digend veel kwaliteit. Dat valt des te meer op nu het besnoeide pro gramma meer reliëf krijgt met de 'week van de kritiek', waar uitslui tend eerste of tweede films van jon ge regisseurs worden getoond. Daar blijkt een Duitser als Uwe Schrader ('Siërra Leone') zeer be loftevol, evenals zijn landgenoot Jan Schütte ('Drachenfutte'). De Fransman Edouard Niermans pre senteerde een vlotte thriller 'Pous- sière d'Ange', waarin Bernard Gi- reaudeau een politieman met lief desverdriet speelt. De Palma Cinema van bijzondere allure wordt geboden (buiten competitie) door de Amerikaan Brian de Palma met 'The Untouchables'. De Palma hebben we leren kennen als een ci neast die Hitchcock-formules bin nenste buiten keerde. Eën keer ging hij door roeien en ruiten met het uiterst gewelddadige gangster- drama 'Scarface'. Met 'The Untou chables' (ooit een tv-serie) keert hij terug naar Chicago 1931, de tijd van de 'drooglegging'. Elliot Ness als aanvoerder van een kleine groep onomkoopbare federale agenten, John Huston in het ziekenhuis van Newport vlak voor zijn dood. <f« bindt de strijd aan met Al Capone. Het gebeurt in een geweldige film, met veel humor en grote spectacu laire scènes. Diepere thema's zoals in 'The Godfather' worden welis waar niet meegeleverd, De Palma filmt meer uit puur genoegen. Wat niet wegneemt dat er in 'The Unt ouchables' buitengewoon goed wordt geacteerd wordt door onder meer Sean Connery als niet te stui ten Ierse politieman en door Ro bert de Niro als Al Capone. Dat De Palma alle Hitchkock- films van buiten kent, blijkt dit keer niet uit de plot, maar uit het magnifieke ontwerp van een mas sale schietrpartij in een spoorweg station. Tal van details en een fabu leuze timing leveren een resultaat waar de fijnproevers nog jaren over zullen doorpraten. (OP)NIEUW 'Blind Date' - Luxor, Leiden 'Soul Man' - City, Katwijk 'Firewalker' - Chuck Norris laat zich weer van zijn vechtlustigste kant zien. In zijn bijzijn treffen we onder andere Lou Gossett, de zwarte acteur die onder andere in 'An officer and a gentleman' van zich deed spreken, Trianon, Leiden 'Wanted Dead or Alive' - Rutger Hauer in bikkelharde actiefilm. Euro, Alphen The Mosquito Coast' - Harrison Ford als gekke professor die zich in de jungle vestigt, Greenway, Voorscho- 'Room with a view' - stijlvol en inge togen drama over Engelse bourgeoi sie, Greenway, Voorschoten 'Crocodile Dundee' - Australische woudloper verdwaald in New York, City, Katwijk BLIJVERS 'Predator' - Arnold Schwarzenegger laat zijn vuisten weer eens zien, Lido, Leiden 'Superman IV' - in aflevering 4 brengt Superman de wereldmachten nader tot elkaar, City, Katwijk 'The secret of my success' - het ge heim van het succes in deze aardige komedie is Michael J. Fox, Lido, Lei den en Euro, Alphen. 'Outrageous Fortune' - Bette Midler en Shelley Long vinden elkaar in uit zinnige komedie, Lido, Leiden 'Lethal Weapon' - goed gemaakte ac tiefilm met Mel Gibson in sterke hoofdrol, Lido, Leiden en Euro, Al- 'Avontuur met een staartje' - Walt Disney-achtige tekenfilm over mui zenfamilie in Amerika, Lido, Leiden en Euro, Alphen The Living Daylights' - de nieuwe Bond neemt het op tegen Jeroen Krabbé, Lido, Leiden en Euro, Al- SEKSFILMS 'Lust on the Orient Express' - Rex, NACHTFILMS 'Desert Lovers' - Rex, Leiden 'The secret of my succes' - Euro, Al phen 'Daisy Chain' - Euro, Alphen 'Wanted dead or alive' - Euro, Alphen 'Ecstacy girls' - Euro, Alphen DEN HAAG 'Outrageous Fortune' - Asta (463500), 'Secret of my success' - Babylon (471656). al 'Blind Date' - Babylon, al. 'Children of a lesser God' - Babylon, al. 'Three Amigos' - Cineac (630637), al. 'Extreme Prejudice' - Cineac, 16 jr 'Lethal Weapon' - Cineac. 16 jr. 'Out of Africa' - Euro (667066). al. 'Naam van de roos' - Metropole (456756). 16 jr. 'The Living Daylights' - Metropole, al. 'Extremities' - Metropole. 16 jr. 'Blue Velvet' - Metropole, 16 jr 'Just between friends' - Metropole, al. 'Police Academy 4' - Odeon (462400), al. 'The Living Daylights' - Odeon, al 'Mannequin' - Odeon. 16 jr. 'Platoon' - Odeon, 16 jr. 'Rouge Baiser' - Studio 656402), 16 jr. 'Room with a view' - Studio, 16 jr. Marcel Mastroianni-week - Studio. AMSTERDAM 'Burglar' - Alfa (278806), 16 jr. 'The secret of my success' - Alfa, al. 'Outrageous fortune' - Alfa, al. 'Prick up your ears' - Alfa, 16 jr. 'Extremities' - Alhambra (233192), 16 jr. 'Blue Velvet' - Alhambra, 16 jr. 'Predator' - Bellevue Cinerama (234876), 16 jr. 'Malcolm' - Cinerama, al. 'Blind Date' - Calypso (234876), al. 'Project X' - Calypso, al. 'Room with a view' - Cinecenter (236615), 16 jr. 'La Donna del Traghetto' - Cinecen ter, 16 jr. 'Working Girls' - Cinecenter, 16 jr. 'Les uns et les autres' - Cinecenter, al. 'Blue Velvet' - Cinema Int. (15124), 16 jr. 'The Living Daylights' - Cinema Int., al. 'Mannequin' - City (234579), al.. 'Platoon' - City, 16 jr. 'Extreme Prejudice' - City, 16 jr. 'Lethal Weapon' - City, 16 jr. 'The morning affer' - City, 16 jr. 'Superman 4' - City, 12 jr. 'Police Academy IV' - City, al. 'Sophie's Choice' - Kriterion (2317080, 16 jr. 'Home of the brave' - Kriterion, 16 jr. 'Sexcapades' - Parisien (246540), 18 jr. 'Inside little oral Annie' - Parisien, 18 jr. 'La Mitad del Cielo' - The Movies, 16 jr. 'Just between friends' - Tuschinski (262633), al. 'Extremities' - Tuschinski, 16 jr. 'Naam van de roos' - Tuschinski, 16 jr. 'Golden Chid - Tuschinski, 12 j. 'Three Amigos' - Tuschinski, aJ. 'Flodder' - Tuschinski Cineac (243639), al. 'Noir et blanc' - De Uitkijk (237460), 16 jr. FILMHUIZEN De romantische thriller 'Mona Lisa' wordt tot en met zondag in het Kijkhuis vertoond. Bob Hos- kins speelt de hoofdrol van een schlemielige misdadiger die na zijn ontslag uit de gevangenis een baantje krijgt als chauffeur van een sjieke call-girl. Tussen de twee groeit een bijzondere verhouding, zeker als Hoskins op zoek gaat naar haar vriendin die aan lager wal is geraakt. Mi chael Caine speelt een opvallen de bijrol (20.00 en 22.15 uur). Maandag herhaalt het Kijkhuis 'Rosa Luxemburg'. Barbara Su- kowa speelt de hoofdrol in dit historische drama van Margare- the von Trotta. De film vertelt het verhaal van de gelijknamige socialiste, die na afloop van de Eerste Wereldoorlog met kame raad Karl Liebknecht betrokken was bij de Spartacus opstand (20.00 en 22.15 uur). In 'Heartburn' staan Meryl Streep en Jack Nicholson tegen over elkaar. Een nogal lichtvoeti ge relatiefilm, waarin vrouw en man trouwen, hoewel vrouw heel goed beseft dat man een on verbeterlijke vrouwenjager is. Regie is van Mike Nichols (20.00 en 22.15 uur). In 'Dance with a stranger' gaat het ook om relaties, maar deze Engelse film is minder lichtvoetig van aard. Regisseur Mike Newell toont het waar ge beurde verhaal van de laatste vrouw die in Engeland ter dood werd veroordeeld. Miranda Ri chardson is bijzonder overtui gend in die rol. Als animeermeis- je wordt ze verliefd op een jonge man uit betere kringen. De schei ding tussen de sociale klassen is echter niet te overbruggen (woensdag, 20.00 en 22.15 uur). In het Filmhuis LVC is tot en met zondag (21.15 uur) 'The Co- lor Purple' van Steven Spielberg te zien. Het is een verfilming van het gelijknamige boek van Alice Walker, waarin het verhaal wordt verteld van de emancipatie van een zwarte vrouw. Dez rol, die een periode van veertig jaar over brugt, wordt gespeeld door Whoopi Goldberg. TELEVISIE In marathon-vertoningen is 'Hei mat' al in een enkel filmhuis te zien geweest, vanaf zondag (21.15 uur) wordt deze monumentale produktie door de VPRO als se rie uitgebracht. 'Heimat' houdt een beetje het middden tussen tv en film, maar is van zo'n bijzon dere kwaliteit dat een aanprij zing in deze rubriek wel op zijn plaats is. Maker Edgar Reitz vertelt de Duitse geschiedenis van na de Eerste Wereldoorlog op micro niveau. Het levensverhaal van de kleine luyden heeft hij gesi tueerd in het denkbeeldige plaatsje Schabbach op de Hunze- rug. De zestien uur van 'Heimat' zijn over elf afleveringen ver deeld. Dat vraagt enige zelfdisci pline maar dat is 'Heimat' zonder meer waard. Als de interland Nederland- België niet rechtstreeks wordt uitgezonden, kan woensdag wor den gekeken naar de Russische film 'Als de kraanvogels over vliegen'. De film werd door Mik hail Kalatzov in 1957, maar heeft toch een zekere actualiteit. Hij werd namelijk gemaakt vlak na de dood van Stalin toen de Sov jet-Unie een periode van dooi be leefde. Net zoals nu het geval is onder Gorbatsjov. 'Als de kraan vogels overliegen' was dertig jaar geleden goed genoeg voor de Gouden Palm in Cannes. Vooral het spel van Tatjana Samojlava maakte indruk. Zij speelt een vrouw die een grote liefde be leeft, maar de Tweede Wereld oorlog maakt daar hardhandig een einde aan (woensdag, Neder land 2, 20.30 uur). België 1 heeft voor vrijdag 'Poltergeist' op het programma staan. Tobe Hooper maakte deze thriller onder supervisie van Ste ven Spielberg en diens hand is er George Sanders, te zien in 'Fo reign Correspondent', (archieffoto) duidelijk in te herkennen: horror in een saaie buitenwijk. Het ge vaar komt ditmaal van beneden. Het huis van het gezin van Steve en Diane is gebouwd op een oud kerkhof en de doden laten de le venden niet met rust. Zij melden zich, heel eigentijds, via de tele visie. Een spannende en inven tieve thriller (20.50 uur). België 2 laat zich evenmin on betuigd met de vertoning van Hitchcocks 'Foreign Correspon dent'. Het verhaal van de Ameri kaanse journalist die Europa be zoekt aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog voert zelfs naar Nederland. Minister Van Meer zou een belangrijke en ge heime overeenkomst hebben ge tekend en is vervolgens doelwit van een aanslag (20.25 uur, woensdag). nique hardhandig terechtwijst en Tenue de Soirée'; regie: Bertrand Blier; Antoine zo teder mogelijk in de hoofdrollen: Gérard Depardieu, Michel kijkt. Bob is dief en neemt Blanc en Miou-Miou; theater: Kijkhuis, het echtpaar mee op zijn lucratieve Lej,jen strooptochten. Hun miserabel le- ventje krijgt een onverwachte glans en het is duidelijk dat Antoi- Homoseksualiteit in de Franse ne daarvoor seksuele wederdien- film. De eerste gedachten gaan sten zal moeten verlenen. Hij doet daarbij naar 'La Cage aux folies', dat, na enige aarzeling, met een Het kwetterende gekir van twee groeiend plezier, rasnichten was in 1978 zo'n succes dat er zelfs een vervolg op kwam", Het plezier voor de kijker zit 'm hoewel het niveau van de grappen in dat ongewone relatispel. Depar- te denken gaf. dieu is onweerstaanbaar leuk als hij voor de verovering van Antoine Dat Fransen het ook anders kun- zijn charmes in de strijd werpt en nen, bewijst 'Tenue de Soirée'. In de dialogen zijn ongewoon kruidig, plaats vap flauwe ranzigheden dit maal scherpe en onverbloemde hu- Het lachen vergaat je enigszins op mor. De naam van de regisseur driekwart van de film. Het verhaal spreekt daarover bij voorbaat al krijgt een wel heel bruuske wen- boekdelen: Bertrand Blier. Dertien ding wanneer Depardieu en Blanc jaar geleden maakte hij 'Les Val- als travestieten op de tippeltoer seuses' en tien jaar geleden 'Prepa- gaan. Een nogal kluchtige bedoe- rez vos mouchoirs', beide redelijk ning die herinnert aan 'La Cage bekende films die schokten en aux Folies'. En dat is niet zo'n pret- spotten met de burgerlijke moraal, tige herinnering. Zo ook 'Tenue de Soirée'. BART JUNGMANN Gerard Depardieu (rechts) komt in het leven van Michel Blanc en Miou-Miou- Bruce Willis (rechts) in opperste verwarring, Kim Basinger (midden) weet raad. singer) beeldschoon te zijn. Wan neer hij er achter komt dat er toch iets aan haar mankeert is het te laat. Van het geringste alcoholge bruik wordt Nadia namelijk krank- echter pas het begin van een dol avondje, want Nadia wordt ook nog achterna gezeten door haar psychopatische ex-vriendje. Dankzij de uitstekende regie van Blake Edwards valt Bruce Willis in jorem en door de ravage die zij op zijn eerste filmoptreden absoluut het zakendiner aanricht, is Walter niet tegen. Nog opvallender is de onmiddellijk zijn baan kwijt. Dat is rol van Kim Basinger. Edwards heeft haar in 'Blind Date' een ui terst oncharmant Mary Hartman- kapsel aangemeten, waardoor haar komisch acteertalent extra opvalt. John Larroquette is niet minder overtuigend als jaloerse derde. 'Blind Date' is een komedie die zonder meer een 10 verdient. LEONARD ENGEL 'Blind date'; regie: Blake Edwards: hoofdrollen: Bruce Willis; Kim Basinger en John Larroquette; theater Luxor, Lei den. Toen ik nog een fan was van het duo Cybill Shepherd en Bruce Wil lis in de televisieserie 'Moonligh ting' heb ik me vaak afgevraagd waarom ze niet in speelfilms te zien waren. Nu voor mij de lol van de serie er al lang af is, breekt Bru ce met een volstrekt gebrek aan vo caal vermogen door in de hitpara des. Dus waren de verwachtingen niet meer zo hoog gespannen toen ik naar de met veel tamtam aange kondigde eerste speelfilm van Wil lis ging kijken. 'Blind Date' is echter een kome die van de bovenste plank. Het mag verheugend genoemd worden dat de goede amusementfilms uit Amerika elkaar in hoog tempo op volgen. Na de golf van geweldfilms is men in Hollywood blijkbaar tot de ontdekking gekomen dat de bioscopen nog altijd vollopen voor een onderhoudende lachfilm. Om drie recente voorbeelden te noe men: 'Outrageous Fortune', 'Blind Date' en 'Tin Men' die ook binnen kort in première gaat. Het kan zonder meer op het con to van regisseur Blake Edwards ge schreven worden dat 'Blind Date' zo'n geslaagde film is. Het is inmid dels de vijfenveertigste film van de man die nog steeds vooral bekend heid geniet dank zij de 'Pink Pan- ther'-cyclus. Zoals bij de films van Ernst Lubitsch wordt gesproken over de 'Lubitschtouch', zo zou in dit geval sprake kunnen zijn van de 'Edwardstouch'. In beide geval len duidt het op een geheel eigen en tegelijk moeilijk te omschrijven stijl. De films van Edwards zijn altijd intelligente en subtiele komedies die in het algemeen worden geken merkt door uitstekende acteursre gie. Bovendien slaagt hij er altijd in het publiek te verrassen door na een komisch hoogtepunt, een nog geestiger toetje in petto te hebben. In het ene geval leidt deze 'Ed wardstouch' tot onbedaarlijke hila riteit, in het andere geval tot een constante prettige glimlach. In 'Blind Date' buit Edwards het gegeven uit van een afspraakje tus sen twee mensen die elkaar niet kennen. Voor een belangrijk za kendiner van zijn baas heeft de am bitieuze Walter (Bruce Willis) een tafeldame nodig. Zijn broer kop pelt hem aan het zusje van zijn vrouw. Tot Walters grote gerust stelling blijkt deze Nadia (Kim Ba-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 23