Ret veld is nu net een maanlandschap' Agenten zingend ten strijde tegen voetbalvandalisme Popconcerten laten spoten na in De Kuip ZATERDAG 29 AUGUSTUS 1987 EXTRA PAGINA 25 Wie de grasmat van het Rotterdamse voetbalstadion De Kuip inspecteert, krijgt de indruk dat een groot aantal mollenfamiiies aan het werk is geweest. Het veld ligt er niet direct florissant bij. Zijn de spelers van Feyenoord 20 fanatiek aan het nieuwe seizoen begonnen? Of is er een vliegtuig geland? Niets van dat alles. Het zijn de sporen van tienduizenden popmuziekliefhebbers die de afgelopen maanden een bezoek aan De Kuip hebben gebracht. Bijna alle groten uit de internationale popwereld hebben wel eens opgetreden in het Rotterdamse stadion, dat tegenwoordig meer een pop- dan een voetbaltempel is. Tot ergernis van de voetballers. David Bowie, Genesis, U2, het Los- Vast-spektakel. Allemaal namen die de Kuip op zijn grondvesten deden schudden, de grasmat deed golven en telkens voor een uitverkochte Kuip zorgden: veertigduizend men sen in een voetbalstadion. En als klap op de vuurpijl: Madonna. door Frederike Contant De grootste klant van De Kuip is Mo- jo-concerts. Leon Ramakers van Mojo lacht als hem wordt gevraagd waarom De Kuip de laatste jaren zo veelvuldig wordt gebruikt als popwalhalla. ,,Weet jij een betere plek in Nederland voor zo veel mensen? Dat klinkt misschien ne gatief, maar zo is het niet bedoeld. Wij zijn blij dat we De Kuip hebben. Ik zou geen andere, betere locatie kunnen be denken voor openlucht-concerten". Ramakers vervolgt: „In De Kuip kun nen we 45.000 bezoekers per keer kwijt. Als we het stadion huren, moeten we er ook bijna zeker van zijn dat we alle kaar ten verkopen. Dat is wel nodig want het huren van De Kuip is heel duur. De prijs noem ik niet, maar het is een bedrag met veel nullen. We zijn tot nu toe ook steeds uitverkocht geweest. Alleen bij Genesis hadden we nog een paar honderd kaar ten over". Hoe verklaart Ramakers de grote stroom internationaal vermaarde sterren die het afgelopen jaar Nederland heeft overspoeld? „Ik kan daar geen zinnig woord over zeggen. Het is ook een fabel tje om te veronderstellen dat Mojo de mensen naar Nederland haalt. Deze ar tiesten laten zich niet halen. Die beslui ten zelf wanneer ze op tournee gaan en naar welk land ze willen. Dit jaar hebben we gewoon geboft. We hadden naast de popconcerten in de Kuip ook Prince en Level 42 in Holland". „Niemand kan deze mensen dwingen hier te komen. Ze maken dat allemaal zelf uit. Hun manager neemt dan contact op met een boekingskantoor. Vaak zijn wij dat en dan regelen we het verder. Ar tiesten van het kaliber als Madonna hou den er ook geen rekening mee dat er al veel 'groten' zijn geweest. Ze komen, of ze komen niet. Heel simpel. Als het aan ons ligt zouden we de optredens van po partiesten ook liever spreiden, mis schien hebben we het publiek volgend jaar bijna niets te bieden". Faciliteiten Ramakers vertelt dat de artiesten ent housiast zijn over de faciliteiten van De Kuip. „Wij zorgen ervoor dat het podium precies zo wordt als zij opgeven. Wij zor gen ervoor dat het publiek goed uit de voeten kan, zodat er niet echt gedrongen wordt, wij nemen de beveiliging voor onze rekening. Wij zorgen voor de natjes en de droogjes en proberen de artiesten in de kleedruimte op hun gemak te stel len". Voor iedere artiest verzint Ramakers iets anders. „We gebruiken de kleedka mers van de voetballers als relax-ruimte voor de artiesten. Die worden helemaal omgebouwd en omgetoverd in echte pa- leisjes. Zo komt er vloerbedekking in, sfeervolle verlichting, een bankstel en een barretje. Voor iedereen we steeds iets extra's om d gunstig te stemmen. Zo wisten we dat de jongens van U2 veel van bloemen hiel den. Dus lieten we een vrachtwagen vol boeketten komen. Het leek wel een vei linghal. De bandleden stelden dat erg op prijs". Bij Mojo draaiden de medewerkers de ze week bijna dol om het optreden van Madonna vlekkeloos te laten verlopen. Ruim negenhonderd mannen en vrou wen waren op de twee concert-dagen in touw om het publiek en de ster met haar band een onvergetelijk en ook ordente lijk concert te bezorgen. Alleen al voor bewaking werden ongeveer 350 man in gezet. „Maar die mensen hoefden lang niet allemaal actief te zijn. We hadden er alleen zoveel uit preventief opzicht. Als je zoveel security-mensen ziet lopen, laat je het wel uit je hoofd om iets te onder nemen dat de boel kan verstoren". Ramakers zegt ten slotte dat hij hoopt dat De Kuip nog heel lang kan worden gebruikt als locatie voor openluchtcon certen. „Het gaat daar prima. In het be gin moesten de directie van het stadion en wij een beetje aan elkaar wennen. Nu weten we wat we aan elkaar hebben en loopt de hele organisatie op rolletjes". Stadiondirecteur Een Kuip-concert betekent, pakweg, veertigduizend bezoekers. Niet alleen op de tribunes, maar ook op de 'heilige' grasmat. Voetballiefhebbers spreken er schande van. Muziek is best, maar niet ten koste van het gras. De directeur van het voetbalstadion in Rotterdam, Frits de Kimpe, heeft echter totaal geen moei te met het beschikbaar stellen van 'zijn' Kuip. „Waarom zouden we het niet doen? Het stadion leent zich er in de ver loren zomermaanden prima voor. Bo vendien zouden we de hele tent wel kun nen sluiten als we deze inkomsten niet hadden. De gouden tijden van het voet bal zijn voorbij. Ik zou ook liever zien dat al die duizenden mensen die zo'n concert bezoeken, op de tribunes zitten tijdens een voetbalwedstrijd. Je moet reëel zijn. Dat is voorbij en ik zie daar voorlopig geen verandering in komen" De Kimpe is al veertig jaar aan het sta dion verbonden en vervult de laatste 24 jaar de functie van directeur. „De tijden zijn veranderd. In de jaren zestig kon ik heel arrogant alle popconcerten weige ren. Toen konden we rondkomen van de sportevenementen. Ik heb in die tijd zelfs de Beatles niet tot de Kuip toegela ten. Met die opstelling red ik het nu niet meer. In 1978 was Bob Dylan de eerste artiest die hier een concert gaf. Daarna volgden onder andere drie optredens van The Stones en de happening met Si mon and Garfunkel. De Kuip leent zich prima voor dit soort massale bijeenkom sten. Daarnaast is het natuurlijk ook een prima reclame voor Rotterdam en de Kuip en dus ook voor Feyenoord als hier zoveel grote evenementen plaatsheb ben". „Het was even wennen, vooral voor de voetbalfans. Inmiddels hebben we hier zo'n achttien grote concerten gehad en gaat het prima. Wij van de Kuip hebben er eigenlijk weinig mee te maken. We verhuren het stadion meestal aan Mojo- concerts en dat regelt alles". De Kimpe zelf heeft nog geen optre den gemist in zijn stadion. „Natuurlijk ben ik er altijd bij. Opvallend is dat we eigenlijk nog nooit narigheid hebben ge had met het poppubliek dat hier zo mas saal komt. In vergelijking met het voet balpubliek is het heerlijk om poplief hebbers in je stadion te hebben". De stadiondirecteur heeft zich de kri- tiek van voetballers en hun fans dat de grasmat teveel te lijden heeft onder de duizenden swingende mensen, wel aan getrokken. „Ik geef toe dat na het Los- Vast Kuipspektakel het gras er niet uit zag. Maar dat was een samenloop van omstandigheden. Het is natuurlijk deze zomer veel te nat geweest. Het veld sop te en heeft zich niet kunnen herstellen". De Kimpe had zich voor het laatste op treden dan ook gewapend tegen de vele voeten op de mat. Tijdens de concerten die Madonna woensdag en donderdag in De Kuip gaf was de hele mat met houten vlonders afgedekt. Net zoals in Wembley waar Madonna eerder optrad. De Kimpe ging er heen en keek de kunst af. „Het werkt goed. De mat verkleurt natuurlijk wel erg en heeft een vieze gele kleur, maar het veld is tenminste bespeelbaar". Madonna sloot de rij van popartiesten die dit jaar in de Kuip speelden. Tijdens het voetbalseizoen zijn er in principe geen concerten in het stadion. Madonna vormde eigenlijk al een uitzondering op die regel vormde. „Zo'n kans konden we niet laten liggen. We hebben er wel een wedstrijd van Feyenoord voor moeten verschuiven, maar dat was eenmalig. Dat gebeurt niet meer," zo laat De Kim pe weten. De stadion directeur weet dat een groot aantal Feyenoord-spelers op z'n minst ongelukkig is met de verandering van activiteiten in hun Kuip. „Ja, de voetballers spreken er schande van. Ik heb geen andere keuze. We hebben het geld veel te hard nodig. Nee, hoeveel geld dat in ons laatje brengt, daar laat ik me niet over uit. Bovendien hebben voetballers altijd wel wat te kankeren. Dat was al zo in de tijd van Coen Moulijn en dat zal wel altijd zo blijven. Boven dien is het stadion altijd al multi-functio- neel gebruikt. Voordat we popconcerten hadden waren er ook evenementen die niets met voetballen te maken hadden. Ik denk dan aan een vijf dagen durend congres van de Jehova's, de landdagen van de NCRV, bokswedstrijden en speedway-wedstrijden. We blijven na tuurlijk altijd een voetbalstadion, maar om dat te continueren hebben we de popconcerten hard nodig". De voetballers „Maar als voetballer zeg ik dat het ei genlijk niet kan", betoogt Feyenoord- aanvoerder Ben Wijnstekers. „Het is triest dat de directie dit uit financieel oogpunt wel moet toestaan. De grasmat gaat aan flarden en dat komt het voetbal niet ten goede". Wijnstekers houdt er privé echter een andere mening op na. „Als Ben Wijnste kers vind ik die concerten te gek. Ik ben er ook steeds bijgeweest. Daarnaast be grijp ik het probleem van de directie heel goed. Ze hebben het geld hard no dig". De aanvoerder van de Rotterdamse ploeg vindt het een vervelende zaak dat het voetbalpubliek zo massaal thuis blijft. „Je zou eigenlijk al die bezoekers van de popconcerten bij de wedstrijden moeten hebben. Dan zijn we weer op de goede weg. Zo lang dat niet zo is, zal de Kuip-directie blij zijn met het geld van de concerten. Maar nogmaals, als voet baller vind ik het een vervelende zaak. Vooral na het Los-Vast Kuipspektakel heeft het gras een opdonder gehad. Na de optredens van Madonna kunnen we alleen maar afwachten of we in septem ber weer een normaal bespeelbaar veld hebben". Zijn trainer Rinus Israel heeft er een hard hoofd in dat het veld voor de win tercompetitie weer helemaal hersteld is. Het is ons wel beloofd, maar de condi tie van het gras is bijzonder slecht. Het is net een maanlandschap. Eigenlijk is er niet fatsoenlijk op te voetballen". De trainer geeft toe dat de directie van De Kuip wel gedwongen is om het sta dion te verhuren. „Natuurlijk is het zui ver een financiële kwestie. Ik weet best dat voetbal alleen niet meer genoeg op levert en die concerten zijn een lucratie ve zaak. Ook ik heb al een groot aantal optredens bezocht". Israël zegt te vertrouwen op de toezeg ging van de Kuip-directie dat na Madon na alles in het werk wordt gesteld om het veld weer in een goede conditie te krijgen. „Er komen specialisten die de mat zullen bijwerken door op een spe ciale manier in te zaaien en nieuwe gras zoden te leggen. Nu krijgt het veld twee weken rust en met een beetje zon moet het wel lukken. Daar gaan we maar van De burgemeester Burgemeester Bram Peper van Rotter dam laat via een zegsman weten dat hij 'liever Maradona dan Madonna in de Kuip ziet'. Toch is Rotterdams eerste burger niet ongelukkig met de popcon certen. „Het is een fantastische reclame voor een stad als Rotterdam dat de gro ten der aarde uit de popwereld er komen als zij in Holland zijn. Uit het oogpunt van promotie ben ik daar erg blij mee", zo laat de burgemeester weten. Volgens de zegsman is Peper alleen te leurgesteld in het feit dat de voetbalwed strijden zo slecht worden bezocht en dat het vandalisme van de sportliefhebbers zo vaak de spuigaten uitloopt. „Peper geeft toe dat je beter muziekfans kunt hebben in de stad dan voetbalsuppor ters". Hoewel bijna alle partijen dus vinden dat popliefhebbers zich beter gedragen dan voetbalsupporters, zet de Rotter damse politie toch gemiddeld tweehon derd man extra in als in De Kuip een groot concert wordt gegeven. „Als er on geveer vijftigduizend mensen op een evenement afkomen, hebben wij onze handen vol", zegt een woordvoerster van het korps. „Aan het regelen van het verkeer, want het is dan meestal een chaos in de stad. Maar ook na de concer ten zijn er regelmatig ongeregeldheden. Ook muziekliefhebbers drinken wel eens wat te veel en dan krijg je relletjes", zegt ze. „Toen het laatste Los-Vast-Kuipspek- takel werd gehouden waren er tot diep in de nacht vechtpartijtjes op straat. Ei genlijk hadden we daar niet op gere kend. Je kunt er geen peil op trekken bij welk concert het uit de hand loopt. Daar om hebben we altijd een heel groot aan- 1 op de been". Vijf agenten van de gemeentepolitie in Zoetermeer hebben op geheel eigen wijze de strijd aangebonden met het voetbalvandalisme. Met eigentijdse disco-muziek. In hun lied 'Criminaliteit, kap nou toch op tijd' proberen ze de jeugd ervan te overtuigen dat het nu eens afgelopen moet zijn met de terreur. "Je kunt beter een liedje zingen dan met de wapenstok wapperen". door Pieter Ploeg „Het is een boodschap voor de jeugd. Een boodschap verpakt in een discodeuntje. Want juist dan is de kans groot dat ze er iets van op pikken. Aan wijze woorden alleen hebben ze niets. Jongeren nemen veel sneller iets aan, als ze zichzelf ergens in herkennen. We hebben echt niet de pretentie alle wijsheid in pacht te hebben. Ook als politie agent pak je het voetbalvandalisme niet een-twee-drie aan. We willen louter een bijdrage leveren". „Omdat het nu eindelijk eens afgelo pen moet zijn met die terreur. Het wordt echt te gek rond de velden. Vroeger zon gen ze 'ga je mee naar het stadion', te genwoordig is het 'bij welke wedstrijd zullen we zondag eens een rel trappen'. Om van die absurde toestanden af te ko men, hebben we dit liedje geschreven. En hopelijk werkt het." De vijf agenten van de gemeentepoli tie Zoetermeer hebben talloze reacties gehad op hun song 'Criminaliteit', die overigens nog niet op plaat is uitge bracht, maar al wel diverse malen op de radio te beluisteren was. Veronica liet vanuit Hilversum speciaal een taxi naar Zoetermeer rijden om een cassetteband je op te halen, zodat het liedje via de ra dio kon worden uitgezonden. Het is niet zomaar een geintje van de agenten. Uiterst serieus wordt alles aan gepakt. In hun vrije tijd. Overigens maakt ook een dienstplichtig militair bij de luchtmacht deel uit van de groep 'Scala', waarin de agenten zich hebben verenigd. 'Criminaliteit, kap nou toch op tijd' is een eigentijds swingend nummer waar in zanger en initiatiefnemer Ro Deira als een professioneel 'rapper' verwoordt hoe de situatie is rond de Nederlandse voetbalvelden. 'Oom agent gaf hem een bon, het ging weer eens mis op het perron', 'Als je naar het stadion gaat, drink dan toch jus d'o- range of spa' en 'Voetbal vinden wij ook fijn, verpest het niet, dat doet ons pijn' zijn enkele regels uit het liedje dat op korte termijn op single zal verschijnen. Steun Het initiatief wordt van alle kanten toegejuicht. Hoofdcommissaris W. Vink van de politie Zoetermeer heeft zijn mu zikale werknemers intussen volledige steun toegezegd. Ook de Federatie Be taald voetbal Organisatie (FBO) van de KNVB heeft de agenten geprezen om hun inbreng in de strijd tegen de toene mende criminaliteit bij het voetballen. En het landelijk Bureau Voorkoming Misdrijven heeft laten weten het uit brengen van de plaat te zullen bekosti gen, mocht zich geen maatschappij mel den die de release voor zijn rekening neemt. Kortom: dat waar iedere beginnende popgroep van droomt, lijkt de vijf Zoe- termeerse politieagenten zo in de schoot te worden geworpen. En daar is het hen in feite helemaal niet om te doen ge weest. Zanger Ro Deira, drummer Hans Altena, gitarist Ron Gerretsen, bassist Ron Groot en sologitarist Peter Mallee van de politie Zoetermeer en dienst plichtig militair Tim Oosterbroek leve ren met hun anti-vandalisme-song naar eigen zeggen meer dan de bekende druppel op de gloeiende plaat. Vier van de vijf zingende Zoetermeerse agenten. Als muzikant heb je meer overredingskracht dan als agent'. (f0t0 gpdi „We hoeven er niet van te leven. Het is louter bedoeld als kleine bijdrage aan het hele pakket van maatregelen in de bestrijding van het voetbalvandalisme. Als het een flop wordt, ben ik toch blij dat we het gedaan hebben. Politieman nen zijn op voetbalvelden meestal 'boe mannen'. Ze zouden agressief gedrag van toeschouwers uitlokken. Maar ik be strijd de criminaliteit liever met een gi taar in mijn handen dan met een wapen stok. Met muziek heeft zo'n streven veel meer effect," zegt Ron Gerretsen. Hij krijgt onmiddellijk bijval van drummer Hans Altema: „Ja, je kunt toch beter een liedje zingen dan dat je met je bonnen boekje staat te wapperen." Ondanks het feit dat twee van de vijf agenten op het ogenblik nog met vakan tie zijn, is de groep 'Scala' regelmatig in het Zoetermeerse hoofdbureau te vin Plaatje den. Ook buiten diensttijd. In de schiet- kelder wordt vrijwel elke avond gerepe teerd. „We hebben onlangs tijdens een open dag in het politiebureau opgetre den. En iedereen was laaiend enthou siast. Het was eigenlijk de eerste keer dat we het nummer 'Criminaliteit' speel den. Veel toeschouwers zongen mee en na afloop kregen we een staande ovatie. Vart allerlei kanten kregen we het advies om er een plaatje van te maken. Maar we wilden niet te hard van stapel lopen. Eerst hebben we er wat deskundigen bij gehaald. Ook een paar muzikanten van de groep 'Trafasi' ('Kleine wasjes, grote wasjes') hebben we naar 'Criminaliteit' laten luisteren. Zij waren vol lof over het initiatief', vertelt Ro Deira. In een professionele studio is het num mer op cassetteband gezet en vervol gens werd het aangeboden aan de lokale radio in Zoetermeer. Via via hoorde men in 'Hilversum' van het liedje. En nu is het nummer bijna dagelijks op de radio te horen. „Het voetbalseizoen was nog geen week oud, of de eerste rellen op de tribu nes waren al weer uitgebroken. Wat dat betreft komen we precies op het juiste moment met dit plaatje. Al was het na tuurlijk beter geweest als een liedje met zo'n tekst niet nodig zou zijn", meldt Deira. Averechts Tijdens het gesprek wordt de initia tiefnemer geregeld in de rede gevallen door de soldaat. „Het zou prachtig zijn als we eens voor aanvang van een zoge naamde risicodragende wedstrijd op het voetbalveld konden optreden. En op die manier alle toeschouwers nog eens op het hart kunnen drukken dat voetbal vandalisme helemaal nergens toe leidt", zegt Tim Oosterbroek. De anderen zijn het met hem eens. „Het gaat ons echt alleen maar om de boodschap. We willen een steentje bijdragen aan alle andere maatregelen die al genomen zijn om het vandalisme rond de velden in te dam men. Het is niet eenvoudig. Dat weten wij ook wel. Onder het motto 'alle kleine beetjes helpen' hopen we alleen maar dat jongeren onze boodschap ter harte De muzikale politieagenten zijn ervan overtuigd dat jongeren vaak alleen 'vat baar' zijn als zij benaderd worden op een wijze die hen aanspreekt. Ro Deira: „Een agent in uniform werkt vaak ave rechts. Daarom laten we de politie nu eens van een 'onbekende' zijde zien. Als muzikant heb je immers veel meer over redingskracht dan als agent. Een uni form met pistool en platte pet werkt af stotend. Om maar niet te spreken over het tenue van de ME. We moeten het voetbalvandalisme samen met de toe schouwers oplossen. Zonder hen te dwingen. Het móet op vriendelijke wijze succesvol kunnen werken". De swingende agent uit Zoetermeer is destijds dermate gegrepen door een her haling van het Heizel-drama op de tele visie, dat hij nog diezelfde avond is gaan zitten om het liedje 'Criminaliteit, kap nou toch op tijd' uit zijn pen te laten vloeien. „De tekst moest van een disco ritme voorzien worden om onze doel groep te bereiken", aldus Ro Deira, die zijn pennevrucht de volgende dag aan zijn musicerende collega's liet horen. „De hele groep vond het een te gek idee", herinnert zich de zanger van de groep 'Scala', die overigens al ruim 1 jaar bestaat, maar tot dusver niet op grote schaal van zich heeft laten horen. „Het is een eenmalige gebeurtenis. Dat hebben we met z'n zessen al beslo ten. Hoe groot het succes ook mag wor den. We gaan na 'Criminaliteit' niet weer iets dergelijks doen. Er is genoeg te be denken. 'Breek niet in bij een gezin' zou een aardige tekst zijn in het kader van de aanpak van woninginbraak. Maar daar beginnen we niet aan. Dan schieten we ons doel voorbij. We willen ons beper ken tot de bestrijding van voetbalvanda lisme. Die dobber is al zwaar genoeg. Bovendien hebben we niet eens tijd om weer iets dergelijks te doen. De respons op dit nummer overtreft onze verwach tingen a! ruimschoots," zegt Hans Alte- Meezinger Op basis van het massale meezing-ef- fect dat Frank Boeyen heeft met zijn Ne derlandstalige liedjes, hopen de agenten dat jongeren binnenkort ook de tekst van 'Criminaliteit' luidskeels meezin gen. „Dan hebben we dét tenminste be reikt. Als jongeren meezingen, merken ze vanzelf ook wat er aan de hand is. En dat is ons doel geweest. We hoeven aan het plaatje geen cent te verdienen. Dat is nooit de opzet geweest. Als we maar uit de kosten komen. Eventuele winst wil len we mettertijd schenken aan één of andere instelling, die zich ook inzet voor de bestrijding van de terreur rond de voetbalvelden". van i t":Tt'it'n 'IJ OPEL JjJj/Jij-, IStJZU Stadion directeur Frits de Kimpe op het veld waarop de sporen van de popconcerten dindelijk zichtbaar zijn. 'Ja, de voetballers spreken er schande van. Maar ik heb geen andere keuze. We hebben het geld veel te hard nodig". (foto GPD)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 25