'Parijs' unaniem voor de mini-mode EXTRA op maandag Franse couturiers slaan nieuwe weg in HONDEKOPPEN Journalisten geven jong talent duwtje in de rug PAGINA 10 MAANDAG 24 AUGUSTUS 1987'* Een gele cape-achtige jas laat het huis Dior dragen op een strak zwart jurkje, royaal boven de knie. Een brede suède ceintuur zorgt voor het taille-accent. (foto's ap> De nieuwe ontdekking in het haute couture-circuit Chris- Een zandkleurige wollen combinatie van Hanae Mori, ook tian Lacroix, ziet de vrouw in een wijd gestreepte rok, een hier een duidelijk accent op de taille, zwart kanten blouse met witte mouwen en een soort omslag- Een oud gezegde is, dat de roklengte gelijke tred houdt met de beursnoteringen. Stijgt het Dow-Jones indexcijfer, dan gaat gegarandeerd de roklengte mee omhoog. Wie nog wat geld over heeft en overweegt dit in aandelen te beleggen, moet dat maar snel doen, want de Franse couturiers voorspellen een financieel gouden toekomst. Vooruitlopend op de koersen lieten zij de zomen van hun creaties voor komende herfst en winter de lucht in schieten. door Kitty van Gerven Kort en zelfs superkort is het credo van de Parijse haute couture, waar op geen enkele ontwerper dit sei zoen een uitzondering wenste te maken. Kondigden zij in hun vori ge shows de terugkeer van de mini al aan, in hun presentaties vorige week lieten zij er en masse geen twijfel meer over bestaan: Mini is back to stay (terug om te blijven). En dat niet alleen, de minimode is eleganter en verleidelijker dan ooit tevoren, maar nooit 'goedkoop'. Ondanks de vaak zeer diepe decol- leté's in de beroemde 'kleine zwar te jurkjes', die in praktisch geen enkele collectie ontbraken, de strakke belijning van de kleding en de veelal in een zwarte panty gesto ken benen. Overigens maakten de coutu riers nog iets anders duidelijk. Haute Couture wordt weer met een hoofdletter geschreven. Haute Couture is weet vernieuwend en trendsettend. Afgestemd op een volgende generatie klanten. Vrou wen, die zich jong willen kleding en niet bang zijn uit de toon te val len op een gala-avond of cocktail party. Verassingen Hoewel eigenlijk alle couturiers blijk gaven van een hernieuwd ver trouwen in hun metier, luidde met name Christian Lacroix een nieuw tijdperk in. Met een collectie, die bol stond van de verrassingen, was Lacroix op slag de modeheid van het seizoen. „Een fenomeen, dat Parijs sinds Dior en St. Laurent niet meer heeft gekend", zo noem den bezoekers de 35-jarige ontwer per, die pas drie maanden geleden zijn eigen modehuis opende. De inmiddels in elk gerenom meerd Frans modeblad uitvoerig Een zwart fluwelen japon, gebor duurd met witte bloemen en een uitbundige halsafwerking van Torrente. bewierookte Lacroix mag nu reeds internationale beroemdheden tot zijn cliëntèle rekenen. Madonna bestelde onlangs bij hem een nieu we outfit voor haar komende tour nee. Wat Lacroix in zijn show liet zien was een jeugdige en frisse homma ge aan zijn geboorteplaats Arles. Zelfs de 'koningin van Arles', die jaarlijks wordt gekozen, met haar twee begeleidsters werden op het plankier door mannequins uitge beeld in antieke kostuums van pastelkleurig satijn en kant. Voor overdag liet Lacroix korte kleding zien, een tikkeltje verleide lijk, waarvoor hij zich onder meer liet inspireren door de Parisienne en de Franse cowgirl. Vooral met de jurkjes met een verlaagde taille over korte rokjes met petticoats, soms van zwart kant of gestreepte satijn, gooide hfl hoge ogen. Sterke en afgezwakte kleuren wisselden elkaar in de show af, waarbij vooral paars, rood en groen er uit spron gen. Hoe frivool veel modellen ook waren, ze kregen een wat ingeto- gen karakter, doordat er grote gou den kruisen op werden gedragen. Evenals de meeste andere coutu riers was de avondkleding bij La croix net zo kort als de kleding voor overdag. Hij voerde onder meer een kantjurkje in de stijl van Marie Antoinette ten tonele. Yves Saint Laurent Het had er alle schijn van dat Yves St. Laurent dit keer wat te genwicht wilde bieden tegen de Een wijde mantel van Nina Ricci in fucsia-rose. weg, die de haute couture heeft ingeslagen. Waarschijnlijk viel zijn collectie alleen bij zijn trouwe volgelingen in de smaak. Aanmerkelijk minder swingend dan in zijn confectie-collectie was namelijk de kleding voor overdag, waarvoor St. Laurent nogal eens teruggreep op vroegere thema's: pakjes en jersey doorknoopjurken en zwarte coltruien met suède rok ken. Nieuw was wel zijn korte jasje met vossebont afgezet, dat dan ook in tal van variaties werd getoond. Zfln avondkleding was aanmer kelijk boeiender, met name de kleurige pakken van zwaar satijn, waarvan sommige met wit kant waren afgezet en de jurken met struisvogelveren. Hoe groot zijn vakmanschap is, toonde Yves St. Laurent ditmaal vooral in enkele korte, gedrapeerde jurken, waar van bij sommige de draperieën over de voor- en achterkant vielen. Nieuw waren ook met goudkleuri ge lovertjes opgeborduurde pak ken en jasjes van blauw fluweel met lovertjes in de vorm van muis jes. Kleuren Kleuren waren belangrijk in de collectie van Yves St. Laurent en hij gebruikte zowel voor overdag als voor 's avonds harde kleuren, zoals rood, gifgroen, turquoise en paars, in combinatie met geel of fel rose. De sieraden moesten de een voud een beetje doorbreken. Deze waren dan ook groot en letterlijk schitterend. Voor deze creaties van het huis Chanel, een typisch Lagerfeld-ont- werp, moet je super-slank zijn. Dior Mare Bohan, ontwerper van het huis Dior, overtrof- zich zelf dit keer. Hoewel zijn presentatie be gon met wat saaie pakjes in grijs en krijtstrepen, soms met licht bloe zende jasjes en afgezet met nerts- bont, kwam hij daarna op de prop pen met zwierige jassen over korte jurken in vrolijke kleuren rood, paars, felgeel en groen. Ook zijn wat mannelijke aandoende japon nen met gesteven witte kragen sloegen bij het" publiek goed aan. Drama en romantiek voerden de boventoon in de collecties van Chanel en Emanuel Ungaro. Karl Lagerfeld, die de laatste jaren het traditionele Chanel-concept een heel nieuw gezicht had gegeven, keerde in zijn jongste collectie weer naar het vertrouwde Chanel- beeld terug. Zoals een medewerk ster vertelde, omdat de cliëntèle, die voor Chanel kiest ook gekleed wil gaan in de stijl van de legenda rische Coco. De verkoop van de Chanelkleding, die sterk het stem pel van Karl Lagerfeld droeg, was de laatste tijd dan ook tegengeval len. Ditmaal liet Lagerfeld keurige tweed kostuums zien met plooi rokken, overdadig gesierd met gro te Chanelkettingen, maar daar naast ook opzienbarende avondtoi letten. Hij accentueerde met name de heupen door onder meer de tulp-lijn toe te passen voor korte ja ponnen. Zijn kleine, zwarte japon nen met bustier-bovenlijfle zullen het zeker in het New Yorkse cock tailcircuit goed doen, evenals de jurkjes met ruisende petticoats. Helemaal in zijn element moet Lagerfeld, een kenner bij uitstek van de 18e eeuw, zijn geweest, toen hij overdadig geborduurde japon nen ontwierp, die kennelijk zo kostbaar zijn, dat het prijskaartje er nog niet eens aan kon worden gehangen. Ungaro Emanuel Ungaro had kennelijk het vrouwenfiguur herontdekt. Hij benadrukte in zijn romantische en overdadig aandoende modellen van luxe materialen, zoals taftzijde, brokaat, fluweel en satijn met na me de heupen, schouders en be nen. Overigens was hij één van de weinigen, die de schouders ver breedde. De andere ontwerpers hielden het namelijk vooral op strapless-bo venlij fles Met deinende heupen brachten de mannequins bij Ungaro iaoon- 'nen met veel strikken,queue's schootjes op het plankier. Ook de korte pakjes voor overdag waren overdadig voorzien van schootjes in drie of vier lagen. Scherrer Liet Louis Feraud zich vooral in spireren door de Amerikanen uit de tijd van de Burgeroorlog, Jean Louis Scherrer ging in zijn collec tie terug naar de tijd van keizerin Sissi en bracht kleding met een Oostenrijks-Hongaars tintje. Lo den capes, knickerbockers, ve- loursjasjes en korte rokjes, afgezet met vossebont werden op de tonen van beroemde walsen over het plankier gevoerd. Zelfs de pakken in uniformstijl met bontkragen, hoeden en moffen, ontbraken niet. Gérard Pipart, ontwerper voor het huis Nina Ricci hield het met name op mini-tweedpakjes in paars, rose en groen, terwijl Cardin koos voor wat ingetogener herfstkleuren, zoals kastanjebruin, groen, bordeau-rood en violet en voor zwarte avondkleding met op- geborduurde bloemen en bontran- den. Balmain De ontwerper Erik Mortensen van het huis Balmain legde dit sei zoen bij de modejournalisten de meeste eer in met zjjn nieuwe ver sie van de bermuda. Mortensen, die korte bermuda's in allerlei va riaties, 'gecombineerd met jasjes, mannenvestjes em capes toonde, werd onderscheiden met de Gouden Vingerhoed, een hoge prijs voor de Franse couture-mode. Voor 's avonds ontwierp Mortensen japon nen van rode satijn, die zeer veel van het vrouwelijk schoon van de draagster lieten zien, maar ook klassieke modellen in zwart en wit. Wat eens de hel voor anderen is geweest, was dit jaar mijn vakantieoord. Ik ben op de fiets naar West-Vlaanderen geweest, die streek waar tijdens de Eerste Wereldoorlog het zogenaamde IJzerfront lag. Wie het vredige landschap ziet, de groene weiden waarop runderen met gebogen kop tegen de grond staan te smoezen, kan zich maar moeilijk indenken dat op diezelfde grond duizenden Britse, Franse, Belgische, Australische en Duitse soldaten de dood vonden in de loopgraven. Zij stikten tijdens gasaanvallen, werden uiteengereten bij bombardementen of krepeerden er langzaam aan de typhus. Vaak werden hun lijken gewoon door de vette Belgische klei verzwolgen. Nog dagelijks stuiten de boeren er bij het ploegen op menselijke resten en oorlogstuig, vermorzelen tractorbanden schedels, die samen met de half verteerde gasmaskers de aanblik bieden van droevige hondekoppen. Een van de plaatsen in West-Vlaanderen waar men het felst om heeft gevochten is leper. De stad werd vrijwel volledig verwoest. Na de oorlog wilden de Engelsen de puinhopen laten staan als een macaber monument, als een soort waarschuwing voor latere generaties, maar daar hadden de Belgen geen vrede mee. In de jaren twintig herbouwde men leper. Historische bouwwerken en kerken werden zorgvuldig gereconstrueerd. En er kwamen talloze bezienswaardigheden bij: oorlogskerkhoven. Veel van die oorlogskerkhoven heb ik bezocht. Op geen dodenakker heb ik grafzerken nog zo rechtop zien staan. Het is alsof de stenen acht geven, net zoals de mensen die eronder liggen dat ooit deden. In die stenen zijn de namen van de gevallenen gebeiteld alsmede het regiment waartoe zij behoorden. Soms zijn er ook korte teksten op aangebracht. Wat opvalt is het berustende karakter van die teksten. Nergens lees je: 'Ik spuw op de generaals die mijn lieve zoon de dood in dreven'. Dat vond ik vreemd. In leper hebben ze een soort Are de Triomph opgericht. Ze noemen dat bouwwerk het 'Missing Memorial'. Men heeft er de namen op vermeld van zo'n vijfenvijftigduizend soldaten wier lichamen nooit meer zijn gevonden of wier overblijfselen men niet meer in elkaar heeft kunnen passen. Elke avond wordt er bfl dit monument de 'Last Post' geblazen. Elke avond zijn er toeristen die dit gebeuren met dure videocamera's vastleggen om daarna tevreden af te zakken naar de Groote Markt, waar het kan gebeuren dat ze door de een of andere Vlaamse zanger worden getrakteerd op een smakelijk lied met het refrein: 'smout, hesp, saucieze en spak, wurst, kotelett'n en patéééü'. Natuurlijk is er in leper ook een oorlogsmuseum. Daar kan men een poster aantreffen waarop een vader van schaamte zijn gezicht in de krant verbergt als zijn zoontje aan hem vraagt: 'Daddy, what did you do in the Great War?' De man moet bij zichzelf hebben gedacht: 'Beter blo Jan, dan dó Jan'. Die opvatting werd iemand door de Britse regering niet in dank afgenomen. Voor de eer van het vaderland diende men zijn leven te wagen. Het 'vaderland': dat waren de politici en generaals die geen gezichtsverlies wilden lijden. Om dat te voorkomen mochten anderen hun gezicht laten verminken door granaatscherven. Natuurlijk zijn er in dat museum ook vitrines met goed geconserveerde helmen. Britse helmen, niet dieper dan een soepbord. En Duitse helmen, ook wel 'Pickelhauben' genaamd, prachtig versierd, het koperen insigne met de tekst 'Gott mit uns' glanzend gepoetst, helmen waaronder men stijlvol sterft. Fietsend door West-Vlaanderen rook ik de stront op de velden. Een geurmonument voor al die soldaten die van angst in hun broek hebben gescheten? Welnee, hoe kom ik daar bij, antwoorden de generaals. Oorlog móet toch voor mannen, voor echte mannen tenminste. Dat is nog steeds zo. Kijk maar naar de kranten van vorige week. 'Golf: wij zijn bereid', zo luidde een heldhaftige kop in het Algemeen Dagblad. Maar wie zijn 'wij'? Juist, dat zijn de generaals die met cognac en sigaar achter de stafkaarten zitten. Dat zijn ook de politici en zakenlieden die hun aandelen olie veilig willen stellen. Zij beslissen dat onze 'Jantjes' weldra weer hun braniekraag zullen opzetten. Geluk hoor jongens, tegen die Chomeini! Dat wordt straks tulband in de aula! ANGELA PINNEBERG NVM reikt eerste Mode-Award uit Deze korte, zeer luchtig jurkjes uit de collectie van Pierre Cardin kun je ene w M grote sjaal of stola, afgezet nauwgesneden jurkje je nauwelijks nog winterkieding rnet bont uit dié collectie van BaU chy bijelkaar te houden, noemen. main. t Given- ki-kleurige tweed-mantelpakje i Laroche waaronder een blouse van Een uitbundige versiering gele crêpe wordt gedragen. halslijn en schouders lijkt favoriet. Nederland barst van het jonge mo detalent. Toch valt het voor jeugdi ge ontwerpers vaak niet mee om een eigen onderneming van de grond te krijgen. Heel wat talent verdwijnt na de opleiding aan één van de acadmies dan ook geruis loos over de landsgrenzen om el ders, bijvoorbeeld in Frankrijk, een bestaan op te bouwen en naam te maken. Wie achterblijft slaagt er slechts zelden in het atelier op het donkere zolderkamertje uit te brei den tot een goedlopend confectie-' of couturebedrijf. Dat is jammer, zo meent de Ne derlandse Vereniging van Mode journalisten, die vijf jaar geledén werd opgericht en thans reeds een kleine negentig leden telt. De NVM heeft daarom, ter gelegenheid van haar eerste lustrum, een prijs, de NVM-Mode-Award, in het leven geroepen voor veelbelovend Ne derlands talent. Donderdag 3 september wordt de prijs, bestaande uit een sculp tuur en een bijpassend sieraad, ontworpen door de Alkmaarse edelsmid Jos Peperkamp, uitge reikt. Dit gebeurt na afloop van een modeshow in het Amsterdamse Confectiecentrum, waarin acht jonge ontwerpers en ontwerpers collectieven hun creaties hebben getoond. Een jury, die hoofdzake lijk uit modejournalisten bestaat, zal de winnaar aanwijzen. Publiciteit Belangrijker waarschijnlijk dan de prijs is de publiciteit, die de deelnemers krijgen. En wie kun nen de jonge ontwerpers beter pu bliciteit geven dan de mode-jóur- nalisten zelf. Opzet van de NVM is dan ook bekendheid te geven aan de deelnemers en „hen uit de ach terkamertjes te halen". Om aan de wedstrijd deel te mo gen nemen werd door de NVM als voorwaarde gesteld, dat de ontwer pers serieus bezig zijn met hun vak en inmiddels al wat van hun kun nen hebben getoond, maar nog niet echt „gearriveerd" zijn. Bo vendien moeten zij niet alleen blijk geven van vernieuwende ideeën op modegebied, maar ook over com mercieel inzicht beschikken, en betaalbare en goed draagbare kle ding produceren. Voor deelneming aan de wed strijd zijn in totaal acht kandidaten geselecteerd. Het zijn de ontwer perscollectieven Gletcher, Look Sharp en Cache Col, alsmede de ontwerpsters Maria de Wit, Ma- rietje Dekker, Stella Urbels, Anita Vrolijk en Ada van Moorst. Het Amsterdamse collectief Gletcher is een groep van vier jon ge ontwerpers, Katinka de Maar, Ingrid van Oeveren, Hans van Koo- ten en Ruud van der Peijl, die een opleiding volgden aan de academie Artibus in Utrecht, en één jurist, Erik Hagenaars. Sinds ongeveer anderhalf jaar voert Gletcher een eigen label. De groep begon met een startsubsidie, waarvan stoffen werden gekocht, die tot kleding werden verwerkt, welke door de le den van het collectief in den lande aan detaillisten werd verkocht. Momenteel strekt het klantenbe stand van Gletcher zich al uit tot in Duitsland. Gletcher legt zich toe op het vervaardigen van kleding leeftijdgroepen. Cache Col, het eveneens Amster damse collectief, dat bestaat uit Egbert Lemmers en Frances Klei- pool, produceertvoornamelijk confectiekleding met een haute- couturetintje', wat vooral in de keu ze van de stoffen en de afwerking is terug te vinden. Cache Col richt ?ich daarbfl op een jong publiek. Eigen gezicht De Arnhemse ontwerpster Maria de Wit concentreert zich op het vervaardigen van dunne tricotkle- ding, waarin de kleur een belang rijke rol speelt. Maria de Wit, die zelfstandig werkzaam is, exposeert momenteel een vijftiental aparte overhemden op een expositie in het Amsterdamse Confectiecen trum, die geheel aan het thema Overhemd is gewijd. Modisch, maar met een duidelijk eigen gezicht is de kleding van Ma- rietje Dekker uit Venlo, die in Den Bosch de kunstacademie bezocht en sinds haar eindexamen onder meer deelnam aan een expositie van de Kring van Industriële Ont werpers. Marietje Dekker ont werpt de kleding voornamelijk in haar vrije tijd. Overdag is zij werk zaam als ontwerpster in een bonta telier. Op de show in het Confectiecen trum zal 3 september tevens da meskleding te zien zijn van Stella Urbels, een ontwerpster, die ook haar opleiding aan de academie Ar tibus volgde. Anita Vrolijk uit Weesp, die part-time werkt bij het modehuis Metz en Co in Amster dam laat dan eveneens een deel van haar wintercollectie zien, die voornamelijk bestaat uit eenvoudi ge kledingstukken, die het vooral moeten hebben van de verrassen de details. Look Sharp Het collectief Look Sharp, be staande uit Maria Smits en Caro- lien Kasper uit Leiden toont die dag kleding van gebreide stoffen in de nieuwe winterkleuren taupe, zwart en marineblauw. De Amster damse Ada van Moorst sluit ten slotte de rij van kandidaten. Deze ontwerpster, die aan de mode-aca demie Vogue studeerde, besloot enige tijd geleden het winkeltje, dat zij in de hoofdstad dreef, op te geven voor een carrière als mode ontwerpster. Momenteel is zij reeds actief als free-lance ontwerp ster. Alle kandidaten zullen tijdens de NVM-manifestatie vijf tot acht mo dellen uit hun collectie tonen. Bedoeling is dat de NVM-Mode- Award in de toekomst jaarlijks zal worden uitgerpikt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 10