Vorstelijke geschenken op Antiekbeurs Festival Oude Muziek biedt veel variatie 'Artoteken moeten dringend samenwerken' Den Haag weer in teken van Bach Informatie-actie bibliotheken 'Orkesten gelijk behandelen^ BOOMPJE KOUD ZETTEN ORANJEBOOM VAN BROK STEEN TOT PAGINA 20 KUNST DONDERDAG 20 AUGUSTUS 1987 DEN HAAG (GPD) - Op het moment dat vele honderden beeldende kunstenaars in een uitzichtloze situatie zijn beland door de opheffing van de beel dende kunstenaars regeling (BKR), blijkt het publiek mas saal het fenomeen van de kun stuitleen te hebben ontdekt. Tien, vijftien jaar lang hebben de artoteken een tamelijk on opgemerkt bestaan geleid. Nu staan de belangstellenden in de rij. Het aantal kunstuitlenin gen stijgt spectaculair. door Peter Huysman In een brief van de Vereniging Overleg Artoteken (VOA) aan mi nister Brinkman van cultuur wordt erop gewezen dat het kopen en vooral lenen van kunst uit artote ken 'verbluffende', zelfs 'onthut sende' vormen heeft aangenomen. In een vorige maand in Apeldoorn gehouden congres van de Vereni ging van Nederlandse Gemeenten werd ook al geconcludeerd dat beeldende kunstuitingen zich in een voor Nederlandse begrippen uitzonderlijke populariteit mogen verheugen. Kunst is 'in' als nooit tevoren. Het publiek wil 'echte', ac tuele kunst aan de muur. op de grond of in de (kantoor)tuin. Wat is er aan de hand? Het aantal kunstuitleenabonne menten is met 15 procent gegroeid tot 70.000. Henk Rijzinga, ex-voor zitter Beroepsvereniging van Beel dende Kunstenaars (BBK), thans beleidsadviseur van de VOA, ver wacht dat over een jaar of vier circa 250.000 particulieren en bedrijven een of meerdere keren per jaar een kunstwerk van een artoteek zullen kopen of huren. Hij zegt:'Kennelijk hebben de mensen aan het bestaan van kunstuitleeninstellingen moe- ten wennen. De musea waren al ontdekt, zoals de enorme bezoek cijfers voor sommige tentoonstel lingen aangeven. Maar het verschil met een expositie is datje in een ar toteek een werk van je keuze ge woon onder je arm kunt meene- De opheffing van de BKR heeft ertoe geleid dat er een geldstroom van het ministerie van sociale za ken naar het departement van cul tuur (WVC) is gegaan ter waarde van 70 miljoen gulden. Van dat be drag besloot de Tweede Kamer bij motie de helft (35 miljoen) te be stemmen voor een betere inkom stenpositie van de in het nauw ge dreven kunstenaars. Minister Brinkman vindt dat de provincies en de 4 grote gemeenten ervoor moeten zorgen dat het geld in de vorm van 'tijdelijke doeluitkerin gen' ook bij de beeldende kunste naars terecht komt. Maar dat is nu juist het probleem. Volgens de deskundigen zijn de richtlijnen die de bewindsman daarbij aanlegt - de aangeboden kunst moet goed van kwaliteit zijn en het geld moet zodanig besteed worden dat het inkomstenbevor- derend werkt voor de individuele kunstenaar - te ruim. Rijzinga: 'De moeilijkheid is dat de provincies en de grote gemeenten onvoldoen de onderkennen dat de artoteken het juiste instrument zijn om op la ger niveau een dergelijk kunsten en kunstenaarsbeleid te voeren. Daar is onderzoek naar gedaan; de cijfers zijn er. We moeten veel strijd leveren om dit vooral de provincies aan het verstand te brengen'. Naar het oordeel van Rijzinga komt dit doordat de provincies zich nooit eerder diepgaand met de betekenis en het functioneren van de kunstuitleen-instellingen heb ben beziggehouden. En dat niet alleen: op initiatief van de Vereniging van Artoteken is zelfs een landelijk coördinatiecen trum in oprichting dat op 1 septem ber zijn activiteiten begint. Offi cieel gaat het 'Centraal Bureau Kunstleen' (CBK) heten. Vesti gingsplaats wordt Den Haag. Henk Rijzinga die zich heeft ingespan nen om zo'n landelijk centrum van de grond te krijgen, legt uit: 'De be doeling is dat de verschillende vor men van kunstuitleen - artoteken én de particuliere organisaties van de Stichting Beeldende Kunst (SBK) - op het gebied van de collec tievorming en het aankoop- en ver- huurbeleid gaan samenwerken. Die collectie moet groot en actueel zijn, willen de mensen hun keuze kunnen doen'. Aan die samenwerking ont breekt het nogal. Per provincie, per gemeente variëren de opvattingen sterk over hoe kunstuitleen moet werken en reikt het blikveld vaak niet verder dan de eigen regio. De plaatselijke politiek schrijft dat soms ook voor. Volgens Rijzinga moet er echter gestreefd worden naar een landelijke vorm van kun stuitleen, waarbij publiek en be drijven (de laatste worden een steeds grotere klant van de artote ken) de interessantst mogelijke verscheidenheid in het beeldende kunstaanbod krijgen voorgescho teld. De Raad voor de Kunst heeft al eerder 'ja' tegen het plan voor het Centraal Bureau Kunstuitleen ge zegd. Maar minister Brinkman houdt vast aan zijn overtuiging dat de lagere overheden de uitleen moeten regelen. Te voorzien is dat bij de behandeling van de Kun- stenbrief de Tweede Kamer daar over deze herfst een robbertje met Brinkman zal willen vechten. Per slot van rekening zijn alle betrok kenen gebaat bij een goed werkend apparaat dat kan inspelen op de ex plosief toenemende vraag van par ticuliere kopers en huurders en vooral op die van het bedrijfsleven, met veel kantoorruimte zijn het die sinds twee jaar een steeds dringen der beroep op ons doen. Uit deze hoek verwachten wij ook het mees te resultaat voor de versterking van de verkoopmogelijkheden van kunstwerken en dus voor de in komstenpositie van de beeldende kunstenaar. Daarom moét die 15 miljoen naar de artoteken en moét een coördinatiecentrum in het le ven worden geroepen'. Maar onmiddellijk voegt pleitbe zorger Rijzinga die zich het lot van gedupeerde vakgenoten bijzonder aantrekt, daaraan toe: 'Ook al gaat het geld dat via artoteken binnen komt in zijn geheel naar de kunste naars toe, je moet niet denken dat het ook maar enigszins de BKR- uitkeringen van destijds benadert. Het gaat om bedragen van enige honderden, tot enige duizenden guldens per jaar die je kan be schouwen als 'beroepskosten' uit de BKR-tijd. Wij pleiten er dan ook voor dat die verdiensten niet in mindering worden gebracht op de bijstandsuitkering waartoe velen door de afschaffing van de BKR zijn 'veroordeeld'. En het lijkt erop dat dat ook wel gaat gebeuren'. brengen in bepaalde kaders. Dat zijn bijvoorbeeld Franse Barok, ju bilarissen, zoals Buxtehude en Constantijn Huygens, madrigaal, monodie (eenstemmige zang met begeleiding) en reconstructies van kerkdiensten. Van de laatste worden er maar vier gegeven, want die materie blijkt niet eenvoudig te hanteren te zijn. Ook één van de inleiders voor de erbij behorende studiedag heeft het moeten laten afweten, omdat het materiaal zo overvloedig is - het gaat hier om het archief van de ka thedraal van Zaragoza -, dat het niet binnen een jaar bleek te be werken. Ook aan Constantijn Huygens wordt een studiedag besteed. Tek sten zullen aan de concertbezoe kers beschikbaar worden gesteld, waarbij dit jaar vooral hard gewerk wordt om zoveel mogelijk vertalin gen in het Nederlands erbij te leve- Monsterconcert Een evenement dat aparte ver melding verdient, is het monster- concert dat onder leiding van Frans Brüggen gegeven zal wor den. Hij zal met een ensemble van meer dan honderd musici, een deel uit het Musicalisches Opfer van Bach, het concert in a kleine terts van Vivaldi/Bach BWB 1065 en Symfonie in C grote terts KV 338b van Mozart uitvoeren. De bedoe ling dat is dat er elf clavecinisten meewerken. Ten aanzien van de vraag naar de authenticiteit, kan gesteld worden dat althans Mozart ih één van zijn brieven laat weten inderdaad van hele grote orkesten te dromen. En verder heeft Brüggen zo zijn eigen ideeën, hoewel hij wel heeft laten weten, dat wanneer het te gek mocht blijken te zijn bij de repeti tie, hij tot een weinig uitdunnen bereid is. De NOS komt met een tv-verslag van dit concert, waarin ook ruim aandacht besteed zal worden aan de repetities. Ook dit jaar is er weer een pro grammaboek, ditmaal 225 pagina's groot, dat voor de alleszins schap pelijke prijs van een tientje te koop De kaartverkoop is in volle gang, en wie in een persoonlijke sfeer zijn toegangsbewijzen wil aanschaffen, kan zaterdag 22 au gustus in het Muziekcentrum te recht, waar tot 14.00 een kaarten- markt wordt gehouden met gratis consumpties. 'Vragen staat vrij' DEN HAAG (GPD) - Van 5 tot 19 september wordt in een groot aan tal openbare bibliotheken een vra- genactie georganiseerd onder het motto 'Vragen staat vrij, de biblio theek zoekt een antwoord op elke vraag.' Met deze actie willen de bi bliotheek wijzen op het feit dat ze meer kunnen dan alleen maar boe ken uitlenen. In opdracht van het Nederlands Bibliotheek en Lektuur Centrum (NBLC) werd onlangs een onder zoek gehouden naar het soort vra gen waarmee mensen naar de bi bliotheek stappen. Daaruit bleek dat jaarlijks meer dan tien miljoen vragenstellers naar de bibliothe ken gaan. Ruim een derde daarvan komt met vragen die bibliotheek medewerkers meteen kunnen be antwoorden ('Hebt u ook boeken in het Spaans?'). Zesendertig procent stelt zeer specifieke vragen. De helft daarvan 'komt met een vraag in verband met studie of school. Andere vragen liggen op het ter rein van de persoonlijke belang stelling voor diverse onderwerpen (17%), hobby (15%), vakantie en vrije tijd (11%) en beroep of be roepskeuze (7%). De actie 'Vragen staat vrij' wordt door een aantal bibliotheken met extra activiteiten ondersteund. In Rotterdam zullen Kortsnoj, Böhm, Piket en Van der Wiel een schaaks- imultaan spelen en zal het Rotter dams Operakoor de bibliotheek dag 'open zingen'. In Amersfoort presenteert Koos Postema een vra- genspel a la 'Twee voor Twaalf en in Breda is er naast straattheater ook een optreden van Kees van Kooten. Op 3 en 4 september is in de hal van het Boogaard-Centre, een van de gebouwen van het ministerie van WVC in Rijswijk, een tentoon stelling te zien over bibliotheken. Gedurende de maand september wijdt de RVU de teletekstpagina's 395 en 396 aan de activiteiten van de openbare bibliotheken. Een paar bibliotheken zullen de RVU vier weken lang tien vragen en ant woorden toesturen. De RVU publi ceert de vraag en de kijkers kun nen het antwoord oproepen met de 'verborgen informatie'-knop die op de afstandsbediening zit. Er wordt door de RVU getracht de twee tele tekstpagina's tijdelijk uit te brei den tot vier pagina's. AMERSFOORT - Eén van de acht met de bedoeling hiervan binnen naars kregen de opdracht van de zichtigen zijn in Park Randen- geselecteerde beeldhouwers, Kees zes weken een kunstwerk te maken, gemeente Amersfoort. De acht broek. Buckens, werkt aan zijn brok steen Hij en nog zeven andere kunste- kunstwerken zullen straks te be- (foto ANP> ARNHEM (GPD) - De symfo nische orkesten in de Randstad en daarbuiten moeten na een nieuwe reorganisatie van het Nederlands orkestenbestel een gelijke omvang in formatieplaatsen behouden. Bo vendien moet worden voorkomen dat er in ons land pure begelei dingsorkesten gaan ontstaan. Deze orkesten, ook wel „bakorkesten" genoemd, zouden opera, ballet en koren moeten begeleiden. Dit soort orkesten zou een zodanige forma tie moeten hebben, dat ook het middelgrote symfonische repertoi re kan worden uitgevoerd. Daar naast moeten regionale symfo nische orkesten ook neventaken als opera- en koorbegeleiding krij gen. Dit schrijft Het Gelders Orkest (HGO) in een brief aan minister Brinkman van cultuur in een reac tie op een advies van de Raad voor de Kunst over het orkestenbestel. Uit het in juni uitgebrachte ad vies van de Raad voor de Kunst doemt het perspectief van twee soorten orkesten op, aldus HGO in zijn brief. Er zouden symfonische orksten gaan ontstaan en begelei dingsorkesten. De orkesten met een primaire begeleidingstaak moeten over tenminste 68 forma tieplaatsen beschikken, zo schrijft HGO in zijn brief. Daardoor kun nen ook nog symfonische werken worden uitgevoerd. De symfo nische orkesten moeten kunnen beschikken over 97 volledige for matieplaatsen. Sponsorinkomsten en part-time-aanstellingen kunnen dat aantal eventueel vergroten. KATWIJK/LEIDEN - De Engelse oranist David Sanger uit Londen zal morgenavond het orgel van de Nieuwe Kerk in Katwijk aan Zee bespelen. Hij brengt twee integrale werken ten gehore van Louis Vierne, te we ten Messe Basse en de Vierde Or gelsymfonie. Temidden van de Frans-romantische werken ver meldt het programma de Pastorale in F-dur (BWV 590) van Joh. Seb. Bach. David Sanger, die als hoogleraar is verbonden aan de Royal Acade mie of Music, heeft meer dan dertig solo-elpees op zijn naam staan, waaronder de zes orgelsymfonieën van Louis Vierne en het complete orgeloeuvre van César Franck. Het lekkerste boompje is een koud boompie Boompjes dienen dan ook altijd in koelkast of kelder bewaard te worden. Fervente liefhebbers serveren de boompjes zelf in een ijsemmer. Zo wordt het planten een extra feestelijke aan gelegenheid N VORSTELIJK BIER SINDS 1671 ROTTERDAM (GPD) - Liefhebbers van kunst en antiek kunnen vanaf aanstaande zaterdag een week lang hun hart ophalen in Rotterdam. Daar wordt voor de veertiende keer in de Doelen de Kunst- en Antiekbeurs gehouden. Een evenement, dat gezien het groeiende aantal deelnemers en bezoekers, tot de drie belangrijk ste antiekbeurzen in ons land is gaan behoren. die traditie nu nog zou bestaan, dan hadden de piloten, buiten hun rui me inkomen, nog een aardig han deltje kunnen opzetten. Aangezien deze gewoonte echter in de verge telheid is geraakt, zijn deze oude geschenken waardevolle geschie denis geworden. In 1868 schonk de Prins van Wales de kapitein van het schip, dat hem veilig naar De nemarken voerde een gouden hor loge met wapen en inscriptie; daar naast ligt in Rotterdam een zilve ren, met gouden opleg geschenk- horloge van de Russische tsaar (rond 1900), uiteraard met wapen, de tweekoppige adelaar. Hot is langzamerhand een tradi tie geworden dat tijdens de Kunst en Antiekbeurs in Rotterdam een plaatselijk museum wordt uitgeno digd een thematentoonstelling in te richten. In vervolg op de ten toonstelling 'Rotterdams Zilver', die vorig jaar werd ingericht door het Historisch Museum toont mu seum Boymans-van Beuningen dit jaar onder de titel 'Het Goddelijke Minnekozen' een keuze uit haar rij ke collectie grafiek. De expositie toont werk van beroemde 16e- en 17e-eeuwse graveurs als Goltzius en een verzameling prenten van Pi- De Rotterdamase Doelen (vlakbij het station), van zaterdag 22 t/m zondag 30 augustus. Ruim vjjftig vooraanstaande anti quairs en kunsthandelaren zijn in Rotterdam present terwijl de orga nisatie rekent op tegen de 20.000 bezoekers. De beurs zal een keurcollectie to nen van antieke meubelen, klok ken, zilver, glas, sieraden, folklore en andere voorwerpen op elk denk baar gebied. Mediche, technische en nautische attributen nemen een belangrijke plaats in. Een bijzonder stuk op de beurs wordt een kort geleden in Amerika verworven voorstudie voor het schilderij Les Fumées Rotterdam van Jeune Paul Signac, dat het sil houet toont van Rotterdam met de Maasbruggen met stoomschepen op de rivier. Voor deze gewassen tekening is van museumzijde al be langstelling getoond. Een andere blikvanger is een door zijn enorme gestalte unieke, Chinese hemelwachter. De waèh- ters, die de in de vier windstreken gelegen poorten van het hemelse rijk moesten bewaken, zijn dooi- gaans niet hoger dan 40 cm. De Chi nese hemelwachter van de Rotter damse beurs is er een van 1 meter hoog. Op de beurs zijn ook geschenken te zien die vorsten en hoge gezags dragers vroeger weggaven aan de gezagvoerder van boot of voertuig na een vlot verlopen reis. Indien Eén van de deelnemende antiquairs, bezig met het inrichten van zijn stand. Van 21 t/m 30 augustus DEN HAAG- Op vijf plaatsen in de Haagse binnenstad wordt van 21 tot en met 30 augustus het vijfde Haags Bach Festival gehouden. Meer nog dan in vorige festivals ligt het accent op de wereldlijke vo cale en instrumentale composities van Johann Sebastian Bach. Daar naast krijgen ook Bachs religieuze werken de nodige aandacht. Het festival wordt morgenmid dag (in hotel Des Indes) officieel geopend door burgemeester A.J.E. Havermans. De opening wordt ge volgd door een recital, waaraan medewerking verlenen Marten Root (traverso) en Rien Voskuilen (klavecimbel). Het programma ziet er in grote lijnen als volgt uit: op 22 augustus openingsconcert door het Edward Tarr Brass Ensemble, op 23 augus tus cantatedienst in de Klooster kerk en concert door Jordi Savall en Ton Koopman, op 25 augustus wereldlijke cantates door het Resi dentie Kamerkoor en het Rotter dams Kamerkoor onder leiding van Gerard Akkerhuis, op 26 au gustus concert door een trio var jonge musici in het Gemeentemu seum, op 27 augustus concert dooi Bob van Asperen, Lucy van Dael, Richte van der Meer en Marijke Miessen, op 28 augustus orgelcon cert door Bernard Foccroulle, op 29 augustus concert door Concerto Köln en op 30 augustus uitvoering van de Hohe Messe door het Resi dentie Bachkoor onder leiding van Gerard Akkerhuis. Tijdens het festival worden gra tis lunchconcerten gegeven in het Gemeentemuseum en zullen caril lonbespelingen worden verzorgd door Heieen van der Weel. Het cul turele evenement wordt georgani seerd door de Stichting Haags Bach Festival, waarvan prof. P. Baas de voorzitter is. UTRECHT (GPD) - „Er was een ambtenaar van het ministerie van WVC, die ons vroeg of we nou, na een paar jaar, niet moesten stop pen met het festival. 'Die oude mu ziek raakt toch op', zo zei hij". Al dus vertelde Frans de Ruiter, se cretaris van het bestuur van het Holland Festival Oude Muziek Utrecht gisteren in het Muziekcen trum. Het festival, dat ditmaal van 28 augustus tot 6 september- wordt ge houden, zal echter zeker in de ko mende jaren worden voortgezet. De begroting is tot nu toe steeds sluitend en de Raad voor de Kunst stelt voor de subsidie van f 220.000 tot f 250.000 te verhoeen en struc tureel te maken. Voor het aanstaande festival ziet alles er zonnig uit: diverse voor stellingen, met name van de opera Die bestandige Argenia, de festi- val-produktie die gebracht wordt door een Zweeds ensemble, zijn uitverkocht. Het programma bevat zo'n vijftig te betalen evenementen plus een groot aantal concerten, dat gratis toegankelijk is. De locaties zijn concertzalen, kerken en - vaak par ticuliere - historisch belangrijke huizen en gebouwen, die belange loos ter beschikking worden ge steld. De meeste van de concerten die gegeven worden, zijn onder te Orgelconcert David Sanger

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 20