'Familie' nog altijd een statussymbool enquêteurs en enquêtrices EXTRA op maandag EMANCIPATIE VERLOOPT MOEIZAAM IN JAPAN Witte Prijzenslager barthen bv, ADVERTEREN IN UW EIGEN DAGBLAD DAT ZEGT WAT! intomart MAANDAG 17 AUGUSTUS 1987 PAGINA 11 "Ze zaten als pilaren met strakke gezichten te wachten totdat ik klaar was", zo vertelt een Nederlandse vrouw over haar ervaring in Japan tijdens een etentje. Het is in Japan dan de gewoonte dat iedereen zich even voorstelt door zijn naam te noemen en te vertellen wat hij doet. Hij ja, want vrouwen worden óf overgeslagen óf in twee seconden afgehandeld. De houding van de Japanners was niet erg bemoedigend want "dan wil je wel ophouden", voegde ze eraan toe. Hieruit blijkt hoe traditioneel de man-vrouwverhoudingen in Japan nog zijn. Toch zijn er wel tekenen dat er beweging in zit. Uit een enquête, die onlangs onder 3000 Japanse vrouwen werd gehouden, bleek dat 72 procent wilde gaan werken om economisch onafhankelijk van de man te zijn. Maar op de vraag op welke wijze ze het liefste hun leven zouden willen leiden, gaf 63 procent aan te willen trouwen en kinderen krijgen: het vertrouwde huisvrouwenleven dus. Daarnaast gaf 36 procent aan dat ze een carrière wilden gaan opbouwen. Dit vertelt de Japanse taaldocente aan de Universiteit van Leiden, mevrouw Fukae, tijdens een gesprek over de positie van de vrouw in Japan. Mevrouw Fukae geeft toe dat het voor de Japanse vrouw moeilijk is om de traditionele rolverdeling te doorbreken omdat het hebben van een familie beschouwd wordt als een statussymbool. De druk op meisjes om te trouwen en een ge zin te stichten is dan ook groter dan hier. Weliswaar gaan de mees te meisjes na hun middelbare school of universiteit werken, maar niet om- aan een loopbaan te beginnen zoals de mannen dat doen. Ze blijven hooguit tien jaar bij een bedrijf, dat daar dan ook re kening mee houdt: banen waar voor geen hoge opleiding nodig is en die gemakkelijk door een ander kunnen worden overgenomen worden aan vrouwen gegeven. door Henny Smit Het gaat dan meestal dig werk op kantoor zoals ko pietjes maken, telefoon aannemen, kleine boodschappen doen, het ontvangen van de gasten en zorgen voor een goede sfeer. Hierin zitten uiteraard weinig promotiekansen, zodat je als vrouw het na tien jaar wel gezien hebt; Meestal verlaten ze opgelucht het werk. Mannen gaan voor hun leven naar een bedrijf dat meestal een heel programma voor hen heeft sa mengesteld. Tussen hun twintigste en zestigste doorlopen ze een vast gelegde loopbaan. Hun hele leven en denkwereld is gericht op het werk. "Thuis, dat is de plaats waar de man zich ontspant. Hij gaat op elk willekeurig moment de krant zit ten lezen. Tijdens het ontbijt bij voorbeeld. Een westerse vrouw zou dat niet accepteren maar een Japanse vrouw raakt daar aan ge wend, omdat ze ervan uitgaat dat het voor zijn werk is", zo legt me vrouw Fukae uit. Zulk gedrag, vindt ze, is eigenlijk erg onbeleefd. Ze zoekt de oorzaak ervoor bij de moeder. "Zij is veel te toegevend tegenover haar zoon, die wordt verwend. Ze zal het ge drag van hem zelden of nooit corri geren, terwijl ze haar dochter voortdurend zal vertellen wat ze wel en niet moet doen". Wel koken, afwassen enzovoort maar niet in bomen klimmen. Meer Toch gaan steeds meer vrouwen werken. "De vrouw moet wel, want de kosten van het onderwijs voor de kinderen zijn heel erg hoog. Bo vendien zijn de sociale voorzienin gen in Japan heel wat slechter dan in Nederland. De mensen moeten echt sparen voor hun oude dag. Daardoor wordt het voor mannen steeds moeilijker om hun vrouwen te verbieden te gaan werken, want ze zien zelf in dat het hard nodig Bovendien bestaat er in het be drijfsleven ook behoefte aan werkende vrouwen omdat Japan een enorme economische groei heeft doorgemaakt tijdens de jaren zeventig en tachtig. Daardoor ont stonden meer parttime banen waardoor dé vrouwen meer kansen kregen op werk, "zolang ze maar een parttime baan nemen". En ver der zijn ze goedkoop, hetgeen ook een aantrekkelijk aspect is voor be drijven om vrouwen aan te nemen. -Welke banen krijgen vrouwen die een gezin hebben? "Meestal is dat een parttime baan in de supermarkt bijvoor beeld, achter de kassa. Dat terwijl ze vaak een universiteitsopleiding hebben. Maar omdat ze tien jaar niet gewerkt hebben en ze de ont wikkelingen binnen hun eigen vakgebied hebben gemist, kunnen ze daarin niet meer aan de slag. Het voordeel van vrouwen met een aca demische opleiding achter de kas sa is natuurlijk dat er heel weinig fouten worden gemaakt", zegt ze ironisch. "Een nieuw systeem dat zo lang zamerhand binnen de bankwereld gebruikelijk wordt is om vrouwen na tien jaar huwelijk de kans te ge ven om weer te komen werken tij dens de drukke periodes. Dat is een goede oplossing", meent ze. •Maar vrouwen dan die wel een carrière willen? Die zijn daarmee niet gebaat. "Een carrière is wel mogelijk voor een vrouw, maar dan moet ze het ook echt willen. De druk om kinderen te krijgen is namelijk heel groot. Het is dus heel hard knokken voor een vrouw om dat te bereiken. Een heel extreem voor beeld dat ik ken is dat van een jour nalistenechtpaar, die ieder bij een ander blad werken maar dan ook nog eens in een andere stad. Toch hebben zij een kind. Omdat het kind bij de moeder moet zijn en zij uiteraard heel vreemde werktijden heeft is ze gedwongen om het kind voortdurend ergens anders onder te brengen". Er zijn volgens mevrouw Fukae in Japan meer kinderopvangmoge- lijkheden dan in Nederland. Er zijn zelfs bedrijven die een eigen crè che hebben maar dat komt nog niet zo heel veel voor. Daarnaast nemen de moeders vaak zelf het initiatief om binnen de fabriek of winkelbedrijf een crèche op te zet ten. "Bovendien", zo gaat ze verder „zijn er ook opvanggelegenheden voor kinderen tussen de zes en acht jaar omdat de moeders partti me werken". Een ander opvallend fenomeen waaruit blijkt dat er veranderingen plaatshebben in de man-vrouwver houding is dat het aantal echt scheidingen in Japan stijgt. Dat gaat niet met grote sprongen, maar er is een duidelijk verandering te bespeuren op dit gebied. Echt scheiding is een groot taboe, om dat het als een grote schande wordt gezien voor het gezin, maar in som mige gevallen ook voor het bedrijf waar iemand werkt als hij er een belangrijke post bezet. Een man is veelal voor zijn leven verbonden aan een en hetzelfde bedrijf. Het bedrijf zorgt vaak ook voor allerlei zaken als ontspanning en sociale voorzieningen. De man werkt dag en nacht en besteedt veel tijd aan de omgang met zijn collega's. Hier door is er een grotere binding met Aparte taal mannen en vrouwen Het Japans kent een vrouwen- en mannentaal die totaal verschil lend zijn. "Het is voor een vrouw uit den boze om voor een begrip een mannenwoord te gebruiken, je wordt direct terechtgewezen als je dat doet. Het is niet lady-like". Omgekeerd mogen mannen wel de vrou wen woorden gebruiken, hetgeen ze vaak doen als ze superieuren aanspreken en als ze erg beleefd willen zijn. "Het woord dat vrouwen voor 'ik' gebruiken is watashi en watakushi, terwijl mannen hiervoor boku of ore gebruiken. Het laatste vooral wanneer ze met vrienden zijn. Boku zeggen ze als ze met mensen zijn die jonger zijn dan zijzelf. Een vrouw zal deze woorden nooit, maar dan ook nooit gebruiken. Ik ken geen enkele taal waarin zoveel verschillende woorden bestaan voor vrouwen en mannen. Ook de andere Aziatische talen kennen deze scheiding niet", zegt mevrouw Fukae. de werkgever dan in Nederland. Soms gaat dit zelfs zover dat een van zijn superieuren getuige is ge weest bij het huwelijk en beider fa milies kent. Dat maakt de stap tot echtscheiding niet eenvoudig. Meestal is het de vrouw die de eerste stap hiertoe zet omdat ze een machtig wapen heeft: de man draagt aan haar zijn volledige sala ris af, waarna ze hem een bedrag als zakgeld geeft. Ze kan, omdat het meestal om een vrouw gaat wiens man een hoge functie be kleedt, in de loop van de jaren dus een aardig vermogen opbouwen. Een man die ging scheiden moest, uit pure noodzaak om voor zichzelf wat reserves op te bouwen voor na zjjn scheiding, 's nachts gaan werken. - Wat ziet u als oorzaak voor de scheidingen? "De ideëen over het huwelijk zijn veranderd. Voor de Tweede Wereldoorlog was het eigenlijk een huwelijk tussen twee families. De vrouw werd na het huwelijk deel van de familie van de man en zij zorgde dus ook voor zijn ouders als zij ouder werden. Tenminste als ze met de oudste zoon trouwde, want hij is de belangrijkste binnen de fa milie. Tegenwoordig is het anders. De registratie is bijvoorbeeld al ge wijzigd. Vroeger werd het nieuwe echtpaar bijgeschreven bij de fami lie van de man, nu worden ze als een nieuwe familie geregistreerd. Maar de vrouw van de zoon heeft nog steeds een groot verantwoor delijkheidsgevoel ten aanzien van de familie van haar man". "Doordat de levensstandaard ge stegen is worden de mensen steeds ouder en wordt het dus echt een probleem wie ervoor hen gaat zor gen. Het is nog steeds de vrouw die daarvoor opdraait. Ze is dus echt gebonden aan het huis: eerst door de kinderen en daarna door de grootouders. Ze heeft geen eigen leven en gaat zich dus afvragen waar ze nu eigenlijk voor leeft. Ze willen zelfstandig zijn, op eigen be nen staan. Het zijn dan ook met na me de vrouwen van middelbare leeftijd die scheiden: op het mo ment dat de man ophoudt met werken zegt zij dat ze ophoudt met zorgen voor hem. Dat is vaak een hele schok voor de mannen omdat ze nooit bezig zijn geweest met hun aar alleen met hun werk. Ze zeggen nooit 'Ik houd van jou' tegen hun vrouw", zo vertelt mevrouw Fukae met felheid in haar stem. Ook hier ligt volgens haar de oor zaak bij de opvoeding van de zoon: hij wordt door zijn moeder ver wend en ziet ook hoe zijn vader het voorbeeld geeft met keihard werken en bijna nooit thuis zijn. "Het is dus een cirkel". Volgens haar is ook het Westen van invloed op de veranderingen binnen de Japanse samenleving. "Het zogenaamde "kerngezin' van vader, moeder en kinderen heeft in Japan nooit bestaan, maar komt nu steeds meer voor". -En die gaan "Oh neen, dat zou echt heel spe ciaal, heel bijzonder, maar ook erg moedig zijn. Iedereen zou de vrouw als een maitresse beschou wen, want zoals gezegd: het gezin is een statussymbool". Na enig na denken gaat ze verder:"Ik denk dat het ook komt omdat het in Japan moeilijk is om aan de pil te komen. Zeker voor meisjes die nog thuis SERVIEZEN Driehoek Goebel Thomas Johnson Friesland Wedgwood Arzberg Melittc Villeroy Boch Midwinter Ter Steege BESTEK Keltum W.M.F. Wilkens B.S.F. Bobbe Berkmg Sola Gero cassettes met 25 tot 50% korting. SNELKOOKPANNEN Fissier W.M.F. Tefal Sigg Lagostina Marke Tischfein GLASSERVIEZEN Zwiesel Christinenhütte Leerdam Cristal d'Arques Thomas Bohemia Royal Albert Villeroy Boch De grootste kollektie van de Randstad en uit voorraad leverbaar. Vraag naar onze bruidslijsten. HAARLEMMERSTRAAT 165 LEIDEN - TEL. 14 08 92 GROTE FRUITVERK00P A.'.dinsdaa i«1 agustus in de Groenoordhallen in Leiden tijdens ae voumarkt van 8-1 uur bij W. Sira. Verkoop hoofdingang v.d hal. Hollandse opal pruimen 1V2 kilo voor 3,00 Hollandse handappelen mantet 2V2 kg voor 5,00 Doré aardappelen 10 kg 6,00 p. 20 kg voor 11,50 1 doos 144 stuks persslnaasappelen voor 25,00 1 doos 112 stuks handslnaasappelen 35,00 6 kiwi's voor 2,50 -1 kg waspeen 0,95 45 persslnaas 10,00 - 20 rode grapefr10,00 25 handslnaasl 0,00-2V2 kg handpeer 5,00 1 bak Franse lekkere perziken voor 10,00 1 kilo rode paprika's 2,50 Bestellingen worden GRATIS thuisbezorgd. Voor bestellingen bellen w.j. sira Tel. 132608. Lag£, Riin(jjjk Lej(Jen VAN DINSDAG* T/M LANGE MARE 90, ZATERDAG OPEN: LEIDEN. OOK OP KOOPAVOND: TEL.-071 12 69 55 Talloze kinderen in Nederland zitten ernstig in de knel. Scheiding, verwaarlozing, mishandeling. vele redenen waarom ze vaak uit huis geplaatst worden. Terwijl ze eerder tot rust komen in een gewoon gezin. Met de steun, liefde en aandacht van volwassenen. Die daar niet teveel voor terug verwachten. En nauw willen samenwer ken met hulpverleners Wie twijfelt, neemt de problemen in elk geval seneus. En is misschien daarom wel 't meest geschikt voor de pleegzorg. Vraag de brochure aan bij de Leidse Stichting voor Gezinsverpleging Herengracht 33,2312 LA leiden. Telefoon (071) 143246. DRINGEND PLEEGOUDERS GEZOCHT. rioleringswerken vraagt: MONTEURS HULPMONTEURS t.b.v. ontstoppen - vernieuwen van rioleringen. Reacties gaarne naar: INTOMART is een van de grootste instituten voor markt- en opinie-onderzoek in Nederland. Jaarlijks worden meer dan honderdduizend interviews gevoerd over zowel culturele, sociale en maatschappelijke onderwerpen als over produkten en diensten (bijvoorbeeld over radio, televisie, wonen, werken, reizen, tijdbeste ding, politiek). Deze vraaggesprekken worden gevoerd door: Wij willen onze stat van enquêteurs en enquêtrices, die thans 900 medewer- kers/sters omvat uitbreiden tot tenminste 1.000. Wij zoeken enkele enquêteurs/enquêtrices in het verspreidingsgebied van deze krant. Aanstelling vindt plaats op part-time basis, honorering op basis van verricht werk. Sollicitaties bij voorkeur schriftelijk te richten aan INTOMART BV, NOORDSE BOSJE 15, 1211 BD HILVERSUM of telefonisch tot 12 uur v.m. tel. 035- 258511.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 11