Ondanks alles blijft de mythe voortleven /- m ZATERDAG 15 AUGUSTUS 1987 F.XTRA ^^^^^BIJLAG^AME^EIDSCH/ALPHEN^AGBLAD Hij was de vervulling van de Amerikaanse droom. De vrachtwagenchauffeur die een superster werd. Met zijn unieke stemgeluid en 'schokkende' shows zorgde hij voor het eerste generatieconflict na de Tweede Wereldoorlog en plaveide hij onbewust de weg naar de seksuele revolutie. Maar hij was ook verslaafd aan drugs, kende hevige driftbuien en ging zich te buiten aan allerlei uitspattingen. Elvis Presley, de Koning van de Rock and Roll, is al tien jaar dood maar het lijkt alsof hij nooit is weggeweest. schillende drugs zoals uit de lijk schouwing zou zijn gebleken - was de reactie van Parker typerend. "Dit verandert niets", zei hij, en terwijl Presley nog maar enkele minuten dood was blies hij hem al nieuw leven in. Hij sloot zo snel contracten af dat Elvis in het eerste jaar na zijn dood meer verdiende dan in welk ander jaar tijdens zijn leven. Ook anderen profiteerden gretig mee van de gebeurtenis die één ding heel erg duidelijk maakte: de levende Elvis was een probleem geworden, de dode Elvis was een bezit om trots op te zijn. Met zijn lichaam waren zijn fouten en gebreken begraven en de cultus kon beginnen. Dat die betovering nog altijd door werkt werd deze week onbewust weer eens aangetoond door een Ne derlandse rechter. Hij bepaalde dat de platengroothandel Boogaard Trading BV uit Lopik de door hem verspreide platen en bandjes met overspeelde oude opnamen van Elvis uit de han del moet nemen. De firma had welis waar de auteursrechten voor woorden en muziek betaald, maar los van tekst en muziek hebben ook uitvoerende artiesten recht op bescherming. "En zeker Elvis Presley", aldus het vonnis van de rechter, die het redelijk vindt dat zijn plaatopnamen tot vijftig jaar na zijn dood beschermd blijven. perster' door° Albert Goldman?Newsweeke.a" De wrangste anekdote rond Elvis Presley dateert van 1970. De Ko ning van de Rock and Roll moest en zou in dat jaar op bezoek bij president Nixon. Uitgerekend hij, die binnenshuis inmiddels was verworden tot een pillenver- slinder, wilde de president spre ken over Amerika's grootste pro bleem in die dagen: het drugsge bruik en de bestrijding daarvan. door Paul de Tombe Waarschijnlijk ook tot zijn eigen verrassing werd Elvis een onderhoud toegestaan. Het verhaal wil dat de zanger zich daarvoor met pepmidde len zo had opgeschroefd dat hij zo high als 't maar kon het Witte Huis binnenkwam. Maar aan het eind van het gesprek had Elvis Presley wel zijn doel bereikt en een jongensdroom waargemaakt. Hij was benoemd tot federaal agent van het bureau voor narcotica en gevaarlijke drugs. Nixon had hem bovendien verteld dat hij zijn carrière in de showbussi- ness op elk gewenst moment zou kun nen inruilen voor een succesvolle loopbaan in de politiek. Er was dan echter één stelregel die hij niet mocht vergeten, waarschuwde Nixon met vaderlijk geheven vinger: "Verlies nooit uw geloofwaardigheid". Anders dan zijn gestruikelde ge sprekspartner is Elvis Presley die ge loofwaardigheid tijdens zijn leven nooit kwijtgeraakt. Hij zag zichzelf ook allerminst als een junkie. Inte gendeel, hij beschouwde de drugs die hij op grote schaal innam als medicij nen voor zijn overspannen geest. En zelfs toen hij zo ver heen was dat hij, 115 kilo zwaar, nauwelijks meer een podium kon beklimmen, was hij nog in staat de bewondering van miljoe nen mensen over de hele wereld af te dwingen. Pas vlak voor zijn overlijden (offi cieel aan een hartkwaal, maar ver moedelijk door een overdosis) begon naar de buitenwereld door te sijpelen dat hij zwaar verslaafd was geweest aan de drugs, hevige vreet- en woede aanvallen had gekend en zich had overgegeven aan perversiteiten. On danks die schokkende onthullingen van 'ontslagen lijfwachten die het ver haal huilend vertelden, leeft de Pres- ley-legende onverminderd voort. Precies tien jaar geleden stierf hij, maar het lijkt alsof hij nooit is wegge weest. Nog altijd worden aan hem ge richte brieven bezorgd op Graceland, het landgoed in Memphis waarop de koning zijn hof hield en dat na zijn dood een bedevaartsoord is gewor den. Nog altijd verschijnen er boeken over hem, worden zijn platen uitgege ven en is hij onderwerp van tv-spe- cials. Elvis, tijdens zijn leven al aanbeden door miljoenen, is uitgegroeid tot een mythe. Een heilige voor talloze volge lingen die consequent hebben gewei gerd zijn slechte kanten te zien. Hoe wel hij op dat moment verloofd was met ene Ginger Alden, stierf Elvis voor hen aan liefdesverdriet, veroor zaakt door de scheiding van Priscilla Beaulieu. Dat zijn doktoren hem zo veel medicijnen voorschreven, dat kon Elvis niet helpen. Hij had ze maar te slikken. Zij koesterden de nagedachtenis aan de frisse, gezonde Amerikaanse jongen die altijd zo goed was voor zijn moeder, Cadillacs weggaf aan zijn lijf wachten (de Memphis-maffia) en diep gelovig heette te zijn. Voor hen was hij de vervulling van de Amerikaanse droom, de man die binnen een jaar op klom van armoedzaaier tot miljonair, van eenvoudige vrachtwagenchauf feur tot superster. Dank zij zijn unie ke stem, zijn baanbrekende stijl en vooral dank zij zijn'schokkende op treden. Elvis was niet de uitvinder van de rockmuziek, maar maakte het genre populair met de eerste rockcon- certen zoals die nu alom bekend zijn. Hij wilde niet bewust de rebel uithan gen, maar veroorzaakte wel het eerste generatieconflict na de Tweede We reldoorlog en in al zijn aanvankelijke preutsheid was hij met zijn suggestie ve heupbewegingen de voorloper van de seksuele revolutie. Voldoende redenen kennelijk om de zanger bovenaardse gaven toe te dichten. "Hij was Jezus-achtig", te kent het Amerikaanse weekblad Newsweek op uit de mond van Geor ge Klein, een discjockey uit Memphis en destijds vriend van Elvis. "Eens, toen we op wegwaren, bracht Elvis de wagen tot stilstand. Zie je die wolk, zei hij, die wolk ga ik bewegen. En de wolk bewoog. Misschien door de wind, dat weet ik niet. Elvis keek al leen maar naar ons en lachte". dere generatie inpalmde. Met zijn liedjes veranderde tevens zijn hou ding. Van stoer bonkig en mannelijk, leek hij zwak en kwetsbaar geworden. Hij ging nooit meer uit en sloot zich met zijn altijd aanwezige 'ja-knikkers' op in een huis, waar hij honderden groupies naar zijn slaapkamer liet ha len. In het openbaar speelde hij echter overtuigend de All American Boy. Vandaar dat hij na zijn dood op 42- jarige leeftijd een martelaar werd toen de verhalen over de sex- en drugs schandalen loskwamen, toen Kolonel Parker 'ontmaskerd' werd als zijn ma nipulator en de souvenir-industrie be zit van hem nam en goedkope prulla ria begon uit te braken om maar zo veel mogelijk aan Elvis te verdienen. Misschien ligt daar wel de verkla ring voor de nog altijd voortdurende Elvis-cultus. Niemand wist wie hij echt was. Zijn ook al mysterieuze dood op 16 augustus 1977 maakte hem tegelijkertijd kwetsbaar en on kwetsbaar. Hij bleek heel anders dan altijd was voorgesteld, maar juist die tegenstelling maakte de geheimzin nigheid rond zijn figuur alleen maar groter en deed de cultus groeien. Zon der dat mysterie en zonder de herin nering aan zijn provocerende eerste optredens zou hij waarschijnlijk voor niemand iets hebben betekend. In dezelfde bevlogen bewoordin gen laat een van de vele professionele Elvis-naapers zich uit. 'Een imitator als ik is als een priester in zijn kerk. Ik treed alleen maar op omdat God zelf niet lichamelijk aanwezig kan zijn". Natuurlijk - en gelukkig - reageert niet elke fan zo. De 300(!) Elvis-fan- clubs in de wereld, met een Neder landse vestiging in Voorschoten, ken nen veel leden die hun idool alleen eren vanwege diens muziek. Boven alles was Elvis natuurlijk een genie dat instinctief de oude rhythm and blues mengde met de gospel- en de country westemmuziek van die tijd, een genre dat 'rockabilly' ging heten. Hoewel deze blanke versie van de rock and roll nagenoeg gelijktijdig omarmd werd door latere beroemd heden als Buddy Holly, Roy Orbison en Jerry Lee Lewis, en Elvis zelden zelf een song componeerde, werd hij toch de onbetwiste koning van de rock. Talloze hits en een platenverkoop die na zijn dood steeg tot boven het nooit bereikte miljard exemplaren zijn er de onweerlegbare bewijzen van. De inspirerende werking die van hem uitging op andere groten van de showbussiness is een ander voor beeld. Bob Dylan, Bruce Springsteen en The Beatles traden in zijn muzikale voetsporen, waarbij vooral het ver haal over de laatsten aardig is. Toen de Beatles voor het eerst in Amerika kwamen weigerde Elvis bot weg hen te ontmoeten. Hij zag die jon gens uit Liverpool niet alleen als riva len, maar verwierp ook 'hun smerige onverzorgde uiterlijk en hun ophit sende muziek' die de Amerikaanse jeugd had verlokt tot immoreel ge drag en het drugsgebruik dat hij bij anderen zo verfoeide. "Ik wil die klootzakken niet zien", barstte hij uit tegen zijn aandringende manager 'Kolonel' Tom Parker, in wiens mani pulerende handen hij meer en meer een marionet werd. De enige Bij hun tweede Amerikaanse tour nee, een jaar later, kwam het er dus toch van en de avond werd als een succes beschouwd. Hoewel er toch ook iets anders bleef hangen. John Lennon, die zijn bewondering al eer der had neergelegd in de uitspraak "Vóór Elvis was er niets", verwoord de het een en ander de volgende dag tegen de lijfwachten van Presley. "Toen we voor het eerst hier kwa men wilden al die gasten als Dean Martin en Frank Sinatra en dat soort lui naar ons toe komen. Alleen omdat wij alle vrouwen hadden, alle meiden. Maar wij bewonderen en mogen hen niet echt. Er was maar één persoon in de Verenigde Staten die we ooit heb ben willen ontmoeten, hoewel hij ons niet wilde ontmoeten. De enige was Elvis Presley. Wij kunnen niet vertel len wat voor gevoel dat was gister avond". Zo praat je na het bezoek aan een vorst. En Elvis was altijd The King ge bleven, ook toen hij na zijn diensttijd (1960) zijn stijl rigoureus veranderde en met soft-songs en ballades de ou Elvis en Priscilla met hun pasgeboren dochter Lisa Marie in februari 1968. uotoAP> op de meest onverwachte momenten in slaap viel. Linda Thompson, zijn voorlaatste vriendin, vond hem eens met zijn gezicht in een vol bord kippe- soep. Als ze zijn hoofd er niet had uit getrokken was Elvis de eerste man in de geschiedenis geweest die in een bord soep was verdronken. De later bestrafte artsen waren me de verantwoordelijk voor de erbarme lijke toestand waarin Elvis de laatste jaren van zijn leven verkeerde. Een dikke willoze etalagepop, een mario net in de handen van zijn geslepen manager Tom Parker. Deze Parker, eens zelf onderdeel van de mythe (waarin ze als vader en zoon van el kaar gehouden zouden hebben), werd door Goldman keihard ontmaskerd als de man die Elvis exploiteerde tot meerdere eer en glorie van zijn eigen portemonnee. Door een slimme con structie in het contract was de Neder lander van geboorte (hij heette eigen lijk Van Kuijk en was geboren in Bre da) tegelijkertijd de manager en de werkgever van Elvis, van wiens ver diensten hij de laatste tien jaar vijftig procent opstreek. Hij liet hem spelen in de vele middelmatige films die Pre sley zelf haatte en aanduidde als 'va kantie-dia's', en met een list had hij hem ook het leger in gepraat. "Dat was de dag dat Elvis stierf', haalde John Lennon later aan. Op de dag dat Presley echt overleed - aan een overdosis van veertien ver Opkomst en verloedering van een superster. Boven: de nog jonge El- vis in zijn gloriedagen. Inzet: 115 kilo lichaamsgewicht op het podium gehesen. Daaronder: de imposante begrafenisstoet over de Elvis Pre sley Boulevard in Memphisaugustus 1977. uoto's gpdi Er liepen in zijn tijd even goed ogende jongens rond met betere stemmen, maar in welke geestelijke of lichamelijke conditie Elvis ook was, hij had altijd dat speciale. De aparte uitstraling die hij al snel had toen hij zijn carrière als zanger een maal was begonnen. Niet om een plaatje voor zijn moeders veijaardag op te nemen, zoals de mythe wil fzijn moeder was op dat moment al langja rig geweest), maar om te horen hoe zijn opgenomen stem zou klinken. El- vis droomde immers van een loop baan als filmster en niet als zanger. Vanaf het moment dat hij als platen- artiest als een komeet omhoog schoot veranderde zijn leven dan ook ingrij pend. Hoe slecht hem het lukte zichzelf na die plotselinge metamorfose in de hand te houden, blijkt uit de vele bio grafieën die over Elvis zijn geschre ven. Vooral Albert Goldman heeft in 'Elvis' aangetoond dat het beeld van de ster die zo gewoon, zo gul, zo gelo vig en gezond was gebleven, bestond uit een zorgvuldig opgebouwde leu gen, in stand gehouden door zakken- vullende derden. Drie jaar onderzoek en zeshonderd gesprekken met mensen die de su perster van nabij hadden meege maakt, brachten schokkende feiten aan het licht. Goldman zet Elvis neer als een nooit volwassen geworden, ar rogante en verwende tiener, die na een aantal desastreuze ervaringen (zijn diensttijd, de dood van zijn aan beden moeder en de scheiding van Priscilla Beaulieu) steeds meer ging toegeven aan allerlei uitspattingen. Hij verkwistte zijn geld, kocht alles wat hij wilde hebben - van vliegtui gen tot huizen, auto's en revolvers - en was nagenoeg blut op het moment dat hij met zijn platen en films al hon derd miljoen dollar had verdiend. Maar dat was tot daaraan toe. Daarte genover stond immers buitengewoon vrijgevig gedrag. Elvis schonk grote bedragen aan liefdadigheidsinstellin gen en gaf tijdens zijn shows dure sie raden weg aan de vrouwen in het pu bliek. Ongenadig Voor zijn fans kwamen wéér andere verhalen nog veel harder aan. Met ge documenteerde verslagen over wilde nachtelijke spelletjes, even wilde feestjes met piepjonge meisjes, woe deaanvallen waarbij Elvis op tv-toe- stellen schoot en de grote hoeveelhe den drugs die hij slikte, werd de my the ongenadig ondergraven. Vier ver schillende doktoren en een tandarts stonden volgens Goldman in de laatste jaren constant klaar om de on verzadigbare drugshonger van Pre sley te stillen, tot het moment dat hij zijn steeds meer uitdijende lichaam alleen nog maar in beweging kon krij gen en tot rust kon brengen met be hulp van die drugs. De doses die hij nam waren vaak zo groot dat de zanger, die vanaf zijn jeugd aan slapeloosheid had geleden. Pfc

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 17