Dirigent moet ook diplomaat zijn
Brabant wil gesprek over
podiumkunstvoorzieningen
Izzy en Olly op dood spoor
V.d. Valk ziet weinig
meer in schouwburg
Kunstuitleen houdt groei nauwelijks bij
DONDERDAG 6 AUGUSTUS 1987
Woldemar Nelsson, nieuwe dirigent Opera Forum
Opera Forum krijgt een nieuwe dirigent, geen vaste chef maar een
permanente gast-dirigent zoals hij zelf fijntjes opmerkt. Onze mede
werker reisde af naar Bayreuth, de bakermat van de Wagner-traditie
om daar met Woldemar Nelsson te spreken. Het werd een gesprek, over
de muziek, het antisemitisme van Richard Wagner en zijn genialiteit,
over het artistieke klimaat van Novosibirsk, in het vaderland van de
dirigent, en over de inzet van musici. Een ontmoeting aan de ontbijtta
fel van een Beiers hotel met een man die al vroeg wist dat zijn ambitie
niet uitging naar een plaats in maar vóór het orkest.
BAYREUTH (GPD) - Veel hout,
geruite kleedjes en Gemütlicht-
keit, een Beierse Speisezaal
morgen. Een dorpsklok luidt
gasten zetten zich aan tafel. Onder
hen Woldemar Nelsson en zijn
vrouw Galina. Zij schenkt koffie
in. Onder het eten noemt hij de na
men van Russische solisten, land
genoten van hem, die evenals hij in
het Westen werken. Touri Egorov.
Waar zou hij gebleven zijn? Ik meld
hem dat de fameuze pianist al jaren
in Amsterdam woont. Verbazing
bij Nelsson. Dat is toch mooi. Hij
dacht dat Egorov in Parijs verbleef.
Maar Amsterdam. "We hebben sa
men nog Rachmaninoff gespeeld
in Rusland. Hij piano, ik dirigent.
Piepjong was hij toen nog en vol
komen onbekend, terwijl ik als ou
dere man al een naam had opge
bouwd".
door
Joh. M. Pameijer
Een aardige man, de i
zikaal adviseur van Opera Forum.
Leeftijd 49 jaar, met een korte va
kantie in Bayreuth om er anoniem
een paar generale repetities bij de
Festspiele mee te maken. Op 1 sep
tember treedt hij officieel bij Fo
rum in dienst. Pas een jaar later, op
9 september 1988, dirigeert hij in
Enschede het inwijdingsconcert
van het nieuwe Muziekcentrum:
Beethovens Negende met de koren
van de Nederlandse Opera en Fo
rum. Pas dan kan het Twentse pu
bliek kennismaken met de talent
volle kunstenaar, die als opvolger
van de ontslagen Alun Francis
werd binnengehaald. Hij noemt
zichzelf geen chef-dirigent, maar
vaste gastdirigent, een verschil in
nuance, die hij graag aangebracht
ziet.
Een precies mens, die in het Rus
sische Kiev geboren werd en na
drie jaar al uit de Oekraiense
hoofdstad werd verdreven. "Mijn
vader was daar een talentvol diri
gent, pianist en componist. Een
grote loopbaan lag in de lijn der
verwachting, maar de oorlog heeft
alles verwoest. Op mijn derde jaar
moest ons gezin emigreren naar de
Oeral, waar we de oorlogsjaren
doorbrachten. Mijn vader was er
officier-kapelmeester. Van die tijd
heb ik veel mee gekregen, al was ik
nog erg jong. Het beeld van die rui
nes raak je niet meer kwijt".
"Na de oorlog vestigden wy ons
in een stad in de buurt van Moskou.
Ik ging er naar school en begon er
op zevenjarige leeftijd aan een vi
oolstudie. Het leefklimaat was in
die tijd moeilijk voor joodse musi-
"Toen er in het verre Novosi
birsk, vier uur vliegen vanaf Mos
kou, een gloednieuw conservatori
um werd geopend, maakten veel
jonge joodse professoren van de
gelegenheid gebruik om het slech
te leefklimaat van Moskou de rug
toe te keren. Veel jonge studenten
gingen hen achterna. Ook ik, want
ik wilde mijn leraar, die voor Novo
sibirsk koos, niet missen. De stad
heeft na Moskou en Leningrad het
beste culturele klimaat van de hele
Sovjet-Unie. Zij bezat een wonder
mooie opera, een wereldberoemd
ballet en een zeer belangrijk sym
fonieorkest. Gelijktijdig met mijn
vioolstudie zat ik in het orkest. Na
mijn eindexamen ben ik er nog
drie jaar gebleven. Toen besloot ik
dirigent te worden".
"Die stap lijkt erg groot, maar in
de grond genomen stak er een ech
te dirigent in mij. Ik concentreerde
me niet alleen op mijn vioolpartij,
maar legde altijd de hele orkestpar
tituur op mijn lessenaar, tot groot
ongenoegen van mijn collega's. Ik
controleerde alles wat de dirigent
deed en vergeleek de methoden
Circuskoning
Bouglione
(83) overleden
PARIJS (AFP) - Joseph Bouglione,
het hoofd van het circusgeslacht
Bouglione in Frankrijk en direc
teur van het Cirque d'hiver in Pa
rijs, is woensdag op 83-jarige leef
tijd in de Franse hoofdstad overle
den.
Bouglione, die er graag als cow
boy uitzag en niet te scheiden was
van zijn Stetson en Cadillac, placht
te vertellen dat zijn betovergroot
vader textielfabrikant in Turijn
was, verliefd raakte op een domp-
teuse en er met haar vandoor ging.
Joseph had in het circus alles ge
daan, maar de wilde dieren waren
zijn passie. "Als ik in een stad kom,
ga ik eerst naar de dierentuin en
pas daarna naar het circus," vertel
de hij. In januari 1928 was hij dan
ook "in het hol van de leeuw" ge
trouwd met Rosa van Been.
Vakantie heeft hij nooit geno
men. "Mijn werk is mijn ontspan
ning," zei hij altijd.
Zoons Sempion, Firmin, Joseph
en Emilien zetten de traditie voort.
Dochters Odette, Josette en San-
drine zijn ook in het circusmilieu
ingetrouwd.
van de verschillende dirigenten
met elkaar. Ik zag mezelf altijd op
de de bok met de maatstok en niet in
de het orkest met de viool. Veel goede
dirigenten maakte ik mee, maar he
laas ook slechte. Die hebben mij er
van bewust gemaakt dat ik liever
zou dirigeren. Ik werd weer stu
dent en begon van voren af aan.
Vijf jaren lang. Mijn leraar was te
gelijk chef-dirigent van hetzelfde
orkest, waarin ik viool speelde. Dat
betekende dat ik mijn orkestprak
tijk kon verenigen met mijn studie
en het geleerde in de praktijk kon
brengen".
Sensatie
"Na vijf jaar studie deed ik exa
men en stond voor de noodzaak om
werk te vinden als dirigent. De toe
komst zag er donker uit, want in te
genstelling tot het kleine Holland
had Rusland maar weinig orkes
ten. Gelukkig werd er in Moskou
een groot dirigentenconcours ge
houden. Ik meldde mij aan, omdat
ik vond dat ik er altijd van kon le
ren en er misschien mogelijkheden
waren een baan te vinden. Er wa
ren vier ronden met honderd wer
ken. De drie grote Moskouse orkes
ten, waaronder de beroemde Phil-
harmonie onder Kyryl Kondras-
hin, deden mee. Tot mijn verbazing
werd ik winnaar. Dat betekende
dat ik in één nacht van een naamlo-
student een beroemdheid werd.
Woldemar Nelsson: 'Ik zag mezelf altijd al op de bok met de maatstok
om Wagners Lohengrin te dirige
ren tijdens de Festspiele. Dat was
mijn grote doorbraak in het wes
ten. Nee, het stoorde mij niet, dat
van Wagner wordt beweerd dat hij
antisemiet was. Hij was een genie.
Ik accepteer zijn anti-semitisme dat ik door bemiddeling van de Ne-
goed concert met een geïn
spireerd orkest. Aan de andere
kant is het geen orkest van wereld
niveau. Er is dus wat op te bouwen.
Dat spreekt mij aan. Bovendien
ben ik Holland nog altijd dankbaar
evenmin als ik andere
regelrechte sensatie! discriminatie aanvaard,
Het 1
want ik had voor die tijd nog nooit
een orkest gedirigeerd".
"Kondrashin nam mij meteen
aan als zijn assistent bij de Philhar-
monie. Voor mij een geweldige
kans, want hij was een groot musi
cus en een groot mens. Het was
heel zwaar om onder zijn leiding te
werken. Een gemakkelijk mens
was hij niet. Vijf jaar heb ik onder
hem gewerkt. Het was een belang
rijke periode, want hij heeft de
deur naar het buitenland
zijn
muziek is geniaal. Die twee kan ik
goed scheiden. Het was mooi, maar
zwaar om in Bayreuth te werken.
Zwaar, omdat ik tot dan toe altijd
concertdirigent was en dit mijn
eerste operapoging was. Geen
mens wist dat, ook Wolfgang Wag
ner niet. Voor mij hield dat een
reusachtig risico in. Met angst en
beven ben ik eraan begonnen.
Godzijdank kon ik uitstekend op
schieten met orkest, koor, solisten
regisseur. Drie jaar heb ik die
geopend door mij met het orkest Lohengrin gedirigeerd. Er
naar Duitsland, Oostenrijk en Joe- televisieregistratie en een grammo-
goslavië te laten gaan. Verder foonplaat van gemaakt. Juist in die
kreeg ik de kans om alle leidende tjJd werd ik als General Musikdi-
",~4r Kassei geëngageerd".
Russische orkesten, tot in Irkoetst rek)£F
toe, te kunnen dirigeren. Ik had het
genóegen
solisten te werken. Er ontstonden
belangrijke vriendschappen. Lan
ge interessante gesprekken over
muziek en dirigeren had ik met Da
vid Oistrakh en Rostropowitsj. Met
de laatste ben ik tot heden zeer
nauw bevriend".
Van tijd tot tijd onderhoudt Wol
demar Nelsson zich
sisch met zijn vrouw. Dan komt
"Tijdens een Japan-tournee met
met'vooraanstaande de Hamburger Staatsoper, kreeg ik
van Wolfgang Wagner een telegram
met het verzoek om 'Der fliegende
Hollander' te komen doen. De be
slissing was moeilijk, want ik had
de Hollander nog nooit gediri
geerd. De tijd was kort. In Tokio
kocht ik een partituur, die ik tij-
dens de lange terugvlucht naar
het Rus- Hamburg heb bestudeerd. Toen
A komt er stond mijn besluit vast. In 1985/86
.stroom informatie. "Na dirigeerde ik in Bayreuth 'Der flie-
vijf jaar werken als gast voelde ik êende Hollander onder regie
ergens als chef- Harry Kupfer. Uit de hele wereld
de~siag te komen. Ik heb ik lovende kritieken gekregen.
Ook van die uitvoering zijn een tv-
film en een plaat gemaakt".
"In 1986 werd ik naar de Salzbur-
mij rijp genoeg
dirigent
zocht een eigen orkest of een thea
ter, maar ik stootte in Rusland op
In die tijd, 1978/79 gre
pen vele joden in de Sovjet-Unie de 6er Festspiele geroepen c
1 aan om te emigreren, met Har^ Kupfer een
Dden vertrokken, want yan, Penderecki's'Het zv
i zware tijd. De staat ker te dirigeren. Opnieuw
stond al mijn pogingen in de weg bee*2 4 J~ jf"4"4" 1
om een eigen orkest te krijgen. Zelf de va
zag ik het ook niet meer zitten. Een de laatste repetitiedag
chef-dirigent is in Rusland niet al
leen een musicus, hij moet ook de
vandaag''hebïk'naast Kassei"
gar" H grote orkesten in vele landen gedi-
derlandse ambassade in Moskou,
die daar de belangen van Israel ver
tegenwoordigde, de Sovjet-Unie
kon verlaten".
"Wat mij bijzonder in Holland is
opgevallen is de terughoudende re
actie van het publiek na een con
cert. Ze staan wel op en geven ap
plaus, maar dan gaan ze naar huis.
Ik zou graag willen dat het publiek
wat langer bleef om na te praten, de
belevenis nog wat uit te rekken.
Wij musici zijn daar dankbaar voor.
We hebben zware arbeid gedaan
om dat' publiek iets moois mee te
geven en stellen de begeestering
van een verheugd publiek bijzon
der op prijs. Ik hoop het publiek tot
die minder koele en nuchtere reac
ties te kunnen bewegen".
Romantiek
"Ik ben een man van de roman
tiek. Natuurlijk omvat het dirige
ren in wezen alle muziekstijlen,
maar ik weet net zo goed als u, dat
je de mensen in de provincie niet
moet overladen met Penderecki,
Ligeti en Henze als men aan
Brahms en Beethoven gewend is.
Zoiets moet je langzaam en gedo
seerd opbouwen. Ook op operage-
bied moet je voorzichtig en zorg
vuldig opbouwen. Wel vind ik dat
een Russische opera in de originele
taal gespeeld moet worden. De mu
ziek is op de taal gebaseerd. Die la
ten zich moeilijk liit elkaar halen",
"In Enschede heb ik
aangetroffen met
zield zijn
"In Kassei heb ik fijn gewerkt,
maar als General Musikdirektor
voelde ik me te veel gebonden. Het
was een veredelde bureaubaan. Fo
rum laat my meer vrijheid en als ik
afwezig ben ben ik toch aanwezig
in de persoon van mijn assistent
Siebe Riedstra. Voordat ik op 9
september 1988 het openingscon
cert van het nieuwe Muziekhuis in
Enschede dirigeer, doe ik een nieu
we Fidelio in Engeland en meteen
daarna een Boris Godounov in de
Wiener Staatsoper. Verder zijn er
concerten in Rome, Turijn, Duits
land. Daarna komt Japan en van
Japan ga ik naar Amerika om
Rusalka van Dvorjak te doen. Dat
zijn de hoofdzaken in een lange en
gecompliceerde agenda. Daar tus
sendoor doe ik tal van concerten,
waaronder in Hilversum met het
Radio Symfonieorkest en ben ik
bij Forum actief als muzikaal advi
seur. Ik heb ja gezegd tegen Forum
omdat ik daar een serieus werkkli
maat aantref. Het is beslist een
avontuur, maar voor een avontuur
ben ik nog nooit uit de weg ge
gaan".
Franse
organiste
speelt
in Katwijk
KATWIJK/LEIDEN - De Franse
orkest or6aniste Sophie Véronique Chop-
"n j lin treedt vrijdagavond a.s. op in de
Nieuwe Kerk in Katwijk aan Zee.
zöalsjeeWt^s wel eunb ddmieiL.den HeUvel-orgel bespelen. Sophie
S punf^an z^ stoS ztten AUeen Sonique Choplinis_ assistente
dan slaag je erin het publiek mee te
slepen in je eigen enthousiasme".
"Uit mijn eigen ervaring als or
kestlid weet ik dat men niet van
de ik in geen geval. Ik ben
geen politicus. Vele vrienden gin
gen naar het westen. Mijn vrouw er
ik besloten toen om samen met on
ze toen dertienjarige dochter Tina land herinner ik
te gaan emigreren. Het was
zwaar besluit. Je laat familie
vrienden achter, maar we hebben dfo Philharmonisch orkest'
de stap genomen
"Aanvankelijk wilden we naar OpbOUWen
Amerika gaan, maar terwijl we in
Rome op een visum voor Amerika
wachtten, kwam er plotseling een de uitnodiging
uitnodiging van het Noordduitse ik kreeg de aanbieding
Kesuia weei ik. uai uien iiicl van mi- ]tfom d'Alain)
nuut tot minuut gespannen kan f. R '(C
Daniel Roth in de St. Sulpice-
kerk in Parijs. Haar programma
vermeldt naast werken van Mauri-
Duruflé (Prélude et fugue s
rigeerd en in vele grote operahi;
zen in Berlijn, Londen, München
heb ik premières gedaan. In Neder-
een concertan
te uitvoering van Moussorgsky's
opera 'Khowantshina' met het Ra-
Johann Sebas-
u t tiann Bach (Choralvorspiel 'Er-
ztjn, maar m het grote geheel moet barm, dich me\n_ Q Herr £ott,, ook
Symfonieorkest in Hamburg
een Duitsland-toumee. Die heb ik
met succes gemaakt en het leidde
tot verschillende engagementen
met alle belangrijke Duitse orkes
ten, tot de Berliner Philharmoni-
ker aan toe".
"In 1980 kwam de uitnodiging
van Wolfgang Wagner in Bayreuth
"Na drie concerten met Forum
Filharmonisch in Enschede kwam
gesprek,
m in En
schede te komen werken. Daar heb
ik lang over nagedacht. Mijn aan
deel is het adviseren in muziekaan-
gelegenheden en het vaste gastdiri-
gentschap van het symfonieorkest
met daarnaast één opera-instude
ring per seizoen. Niet meer. Aan
die arie concerten met Forum be
waar ik goede herinneringen. Het
finteféuüvoering
ste orgelsymfonie van Louis Vier-
ne. Deze in 1899 verschenen sym
fonie is ontstaan vóór Viernes be
noeming aan de Notre-Dame en
derhalve nog op het St.Sulpice-or-
gel geinspireerd. Het Orgelcomité
van de Nieuwe Kerk heeft daarom
de St. Sulpice-organiste uitgeno
digd voor de uitvoering van dit
werk. Sophie Véronique Choplin.
studeerde aan het Conservatoire
National Supérieur de Musique in
Parijs bij Rolande Falcinelli. Ze be
haalde sindsdien vele prijzen. Op
voorspraak van de organist Daniel
Roth zal ze in Nederland debute
ren in de Nieuwe Kerk in Katwijk
aan Zee.
In het kader van de Katwijkse
gent moet men ook diplomaat zijn,
Mensen zijn geen machines",
Boulevard of
Broken Dreams
is w elkom
in Maastricht
DEN BOSCH (ANP) - Gedepu- der wordt van de minister ver
teerde Staten van Noord-Brabant wacht dat hij de symfonische voor-
MAASTRICHT (ANP) - Het
straattheater ^Boulevard of Broken
Dreams' dat bij zijn eerste optre-
dei in Maastricht tweejaar gele- yisserüdagen concerteert zater-
thans bijzonder welkom! pit blijkt
'Izzy cn Olly in Een Hemelbed,
voorstelling op basis van Jan de
Hartogs klassieker'. Spel: Olga Zui-
derhoek en Ischa Meijer. Regiead-
viczen: Jan Joris Lamers. Intro:
Hans van Manen. Muziek: Willem
Breuker. Gezien op 5 augustus in De
Brakke Grond, Amsterdam. Aldaar
nog tot en met 23 augustus te zien.
(Aanvang: 21.00 uur).
AMSTERDAM - Op het toneel
staat een modern ledikant. Wie
zou er iets anders verwacht heb
ben? Als Izzy en Olly, dat wil zeg
gen Ischa Meijer en Olga
Zuiderhoek, zich storten op een
klassieker als het Hemelbed van
Jan de Hartog, dan moet dat wel
een vrijmoedige bewerking ople
veren. Het moderne ledikant uit
het woonwarenhuis is daarvoor
een eerste signaal - de bedoeling
ligt er helaas wel duimdik boven
op.
Toen Manfred de Graaf en
Sjoukje Hooymaayer de afgelo
pen twee seizoenen 'Het Hemel
bed' speelden, was dat slechts
een risicoloze commerciële on
derneming, omdat hun beider
populariteit dankzij 'Zeg eens
Aaa' succes garandeerde. Echte
artistieke risico's nemen Ischa
en Olga eigenlijk ook niet, want
hun publiek rekent gewoon op
een controversiële bewerking.
Het ene duo is aan zijn reputatie
verplicht de traditionele aanpak
in ere te houden, het andere duo
is evenzo gedwongen om de
geijkte benadering van dit stuk
te doorbreken. In beide gevallen
gaat het om koketteren met een
alom bekend stuk voor de eigen
doelgroep. De eerste aanpak
leidde in het geval van Hooy
maayer en De Graaf tot gedateer
de oubolligheid, de nadrukkelijk
alternatieve aanpak van Izzy en
Olly geraakt al gauw op een dood
spoor.
Ischa Meijer en Olga
Zuiderhoek komen op. Hij loopt
om haar heen, alsof hij zijn prooi
besnuffelt. Pogingen om haar op
te tillen (knipoog naar het klas
sieke over-de-drempel-tillen)
mislukken. Het is de bekende
grap van de kleine man en de
grotere vrouw - niet onaardig.
Uiteindelijk tilt zij hem dan maar
in bed, wat in de lijn der ver
wachting ligt. Dan volgt met be
geleiding van een vrolijk deuntje
een dansje met tekst op rijm over
de huwelijksreis. Daarmee hebb-
ben we de geparodieerde kneute
righeid gehad. Volgt nog de scè
ne waarin de man aan zijn vrouw
bekent, dat hij een ander heeft.
Dat is een prachtig moment:
door het stuntelen van Izzy en de
nuchterheid van Olly valt pas
goed op, hoe de clichés ons om
de oren vliegen. Op zo'n manier
doen de spelers iets met hun
tekst.
Daarna echter verzandt de
voorstelling. Het wordt een bont
allegaartje met teksttoevoegin
gen van Han Römer, Herbert
Achternbuch en Anton Tsje-
chow. Olga probeert een cabare
teske monoloog te houden, ter
wijl ze het broodrooster repa
reert. Ischa stort zich met grillige
fantasie op zijn befaamd relatie-'
getob. Bovendien gaat hij enige
tijd uit de kleren - zeker in de
waan dat iets dergelijks tot het
controversiële karakter van de
voorstelling kan bijdragen. Dat
alles duurt slechts vijftig minu
ten, een kwestie van gewoon
heel veel schrappen. Tsjonge, is
dat nu die "bewerking op basis
van het oermanuscript, dat op
veel punten afwijkt van de versie
zoals die altijd ten tonele is ge
voerd?" Dat valt dan bar tegen.
WIJNAND ZEILSTRA
Almelo mag theater nog niet overdragen
Nieuwe Kerk. Dit bijzondere orgel-
ji" recital begint om 17.00 uur. Kaar-
ten zijn verkrijgbaar bij de VW.
ALMELO (GPD) - De verkoop
van de Almelose schouwburg De
Hagen aan het Van der Valk-cón-
cern staat op losse schroeven. De
president van de rechtbank in die
plaats, mr. H. J. J. van den Biesen,
heeft gisteren in een kort geding
uitgesproken dat de gemeente Al
melo het theatercomplex in de
eerstkomende zeven weken niet
mag overdragen aan de horecagi-
gant. Er moet eerst worden onder
handeld met de Vereniging Socië
teit tot Nut en Vermaak over de
huisvesting van die herenvereni
ging, die aanspraak maakt op.het
recht van eerste koop van De Ha
gen. Van der Valk voelt bitter wei
nig voor dit uitstel.
„De kans dat we nu nog naar Al
melo komen, is een stuk kleiner ge-
worden", verklaarde A.A.G. van
der Valk vanmorgen in een reactie.
"Het gaat er nu niet meer om wat er
over zeven weken wordt besloten.
Je doet zaken met zo'n gemeente.
Je maakt afspraken. En dan gaat
DIRIGENT - Semyon Bychkov is
benoemd tot vaste dirigent van het
Orchestre de Paris. De benoeming
geldt voor een periode van driejaar
met ingang van
1990.
Bychkov zal de plaats
van de Israëlische pianist Daniel
Barenboim, die het orkest sinds
1975 heeft geleid. Barenboim werd
vorige week benoemd tot muzikaal
en artistiek leider van de nieuwe
Parijse opera.
Bychkov is op dit moment leider
van het orkest van Buffalo in de
Amerikaanse staat New York.
willen op korte termijn met
ter Brinkman (cultuur) praten over
de voorzieningen die de provincie
op het gebied van de podiumkuns
ten nodig acht. Het provinciaal be
stuur vindt dat in Noord-Brabant,
als onlosmakelijk deel van een to
tale landelijke voorziening, de pro-
duktie en spreiding van alle vor
men van podiumkunst gewaar
borgd moeten blijven. Discussie
over stopzetting van de subsidië
ring van toneelgroep Globe speelt
in dit verband uiteraard een crucia
le rol, aldus GS in een brief aan
Brinkman.
Het provinciebestuur gaat ervan
uit dat de toneelvoorziening in Bra
bant wat kwaliteit en kwantiteit
oetreft tenminste in de huidige or
de van grootte moet blijven. Ver-
ziening op zodanig peil brengt dat
aanvullende provinciale subsidië
ring niet meer algemeen noodzake
lijk is. Hij dient verder nadrukke
lijk aandacht te schenken aan de
operavoorziening in het zuiden en
aan mogelijkheden voor produktie
en spreiding in de provincie van
andere vormen van podiumkuns
ten, zoals dans en jeugdtheater.
Gedeputeerde Staten hebben ber
rekend dat de nodig geachte voor
zieningen in het Zuiden een bedrag
van ruim 10,5 miljoen gulden van
het rijk vergen. Hiervan gaat vijf
miljoen naar het toneel en vier mil
joen naar de opera. Voor een groot
deel gaat het hierbij om bestaande
subsidies, zodat een beperkt be
drag toekomst mogelijk maakt, al
dus GS van Noord-Brabant.
actie die gisteren op gang
gezet door een speciaal comité
aanbeveling onder leiding var
Maastrichtse advokaat mr. D. Tri
pels.
Het comité wil vóór 20 augustus
meer dan een ton bijeenbrengen 1 i i l "I l 1
door middel van giften van burgers Artotheken kiii gen het steeds drukker
en van donaties van de provincie «'0
Limburg, de gemeente Maastricht
en het bedrijfsleven om het tweede
optreden van het theater dit jaar
mogelijk te maken.
Komt het streefbedrag er niet
dan zal het geplande optreden
het niet door. We zijn nu terug op
nul. En in deze situatie voel ik er
weinig voor om nog naar Almelo te
gaan. De kans daarop is een heel
stuk kleiner gewórden. Eigenlijk is
dit geen zakendoen".
Van den Biesen bepaalde dat het
kort geding zonodig op 16 septem
ber wordt voortgezet. Hii geeft de
partijen zes weken de tijd om tot
een overeenkomst te komen en wil
ze -lukt dat niet- dan opnieuw in de
rechtszaal zien. Gezien de duur van
het uitstel van de overdracht ver
wachtte hij niet dat Van der Valk
daardoor in de problemen kan ko-
Weens jeugd
orkest naar
Concertgebouw
AMSTERDAM (ANP) - Het Gustav
Mahler Jugendorchester uit We
nen verzorgt op 13 augustus een
concert in het Concertgebouw in
Amsterdam.
Onder leiding van Claudio Abba-
do zullen werken worden uitge
voerd van Webern, Mozart en Mah
ler. De pianiste Maria Joao Pires
verleent solistische medewerking.
Het vorig jaar opgerichte orkest
bestaat uit jonge musici uit Oos
tenrijk en de oostelijke buurlan
den. Het gezelschap maakt op het
ogenblik een tournee door West-
Europa.
DEN HAAG (ANP) - De artothe-
Boulevard of Broken Dreams op ken in ons land krijgen het steeds
het Maastrichtse Vrijthof van 18 tot drukker. Het aantal mensen dat
27 september niet kunnen door- kunst leent groeit met gemiddeld
gaan. Het comité van aanbeveling 15 procent en al meer dan 70.000
zegt dat dit zeer te betreuren zou particulieren en bedrijven hebben,
zijn. een abonnement op de kunstuit-
De moeilijkheden bij het eerste leen genomen. De Vereniging
optreden ontstonden door techni- Overleg Artotheken (VOA) consta-
sche problemen over volgens de teert dat er onvoldoende mogelijk-
justitie niet rijvaardige transport- heden zijn om aan die groeiende
wagens en klachten van Vrijthof- vraag naar beeldende kunst te vol-
bewoners over ernstige overlast. doen. Zij dringt daarom bij minis-
Wanneer het tweede optreden ter Brinkman van cultuur aan op
doorgaat zal het theater Boulevard maatregelen om daarin verande-
of Broken Dreams ook het Lim- ring te brengen. Dit staat in een
burgs Symfonie-orkest in zijn pro- brief van de VOA aan minister
gramma opnemen. Brinkman waarin de resultaten
worden gemeld van een inventari
satie bij een aantal kunstuitleenin
stellingen.
De vereniging meent dat tenmin
ste 45 procent van de 35 mihoen
gulden die WVC in 1988 aan de pro
vincies en de vier grote gemeenten
beschikbaar stelt aan de kunste
naars ten goede moet komen. De
artotheken hebben dat geld nodig
om nieuwe kunst te kunnen aan
trekken. Maar. veel instellingen
hebben volgens de VOA proble-,
men met de provincie- of gemeen
tebesturen die de verdeling van de
WVC-gelden regelen. De vereni
ging wil dat de minister richtlijnen
geeft om te verzekeren dat beel
dende kunstenaars door het uitle
nen van kunst de mogelijkheid
krijgen enige inkomsten te verwer
ven. De VOA denkt zo tenminste
5.500 gulden per kunstenaar te
kunnen betalen.
Volgens de vereniging toont
vooral het bedrijfsleven veel be
langstelling voor het huren van he
dendaagse beeldende kunst. Onge
veer de helft van de groei is hieraan
toe te schrijven. Jaarlijks bezoekt
een half miljoen mensen geregeld
de artotheken. Op grond daarvan
wordt dit jaar een drastische stij
ging van het aantal abonnementen
verwacht.