Mooie glamour in 'Cats' Rietmans feest in de Kuip Loosdrechtse jazz in teken van vocalistes Y.O.F. De Kunst op tournee door Oostblok Vijfde Zomerfestijn in Amsterdam 'groot succes' PAGINA 16 KUNST MAANDAG 20 JULI 19* Ondanks onverstaanbaarheid blijft jong talent overeind in musical mindere belangstelling vooral aan de optredens van vele popgroepen en -artiesten in Nederland tijdens de afgelopen maanden. „We heb ben concerten gehad van Bowie, U2, Prince en Genesis. En tot over maat van ramp begon een week voor het Kuipspektakel de voor verkoop voor de concerten van Ma donna. Ik kan me wel voorstellen dat mensen dan zeggen: Madonna kan je maar één keer zien, Los Vast is er volgend jaar wel weer. Dus ik kies voor Madonna". Rietma!!s inspanningen voor het Foster Parents Plan heeft deze or ganisatie geen windeieren gelegd, aldus een woordvoerder. Uit de en treeheffing is ,schoon'twee ton overgebleven voor het-scholenpro ject op Haiti Dode bij Los Vast ROTTERDAM (GPD) - Een 30- jarige Rotterdammer is giste ren overleden aan de verwon dingen die hij opliep bij een val van de balustrade van het Feij- enoordstadion. Het ongeluk deed zich zaterdagmiddag, ruim een uur voor het begin van NCRV's Lost Vast-Kuip- spektakel '87, voor. De man was als één van de eersten in het stadion en wilde zich op de tweede ring van het stadion een goede plaats ver werven. Hij ging op de balu strade zitten, verloor zijn even wicht en maakte ruggelings een val van zes meter. Met ern stig schedelletsel en een slaga derlijke bloeding werd hij over gebracht naar een Rotterdams ziekenhuis, waar hij in de loop van zondagmorgen aan de ver wondingen overleed. Volgens een woordvoerster van de Rotterdamse.politie had het Los Vast-Kuipspektakel dit jaar een rumoerig verloop. Naarmate de avond vorderde moesten politie en veiligheids functionarissen steeds vaker ingrijpen bij kleine ongeregeld heden. De politiewoordvoer ster schrijft dit onder meer toe aan de verkoop van bier in het stadion. Bij de vorige twee edi ties van het Kuipspektakel, die veel rustiger verliepen, werd geen of slechts licht alcoho lisch bier geschonken. LOOSDRECHT (GPD) - Het eer ste weekeinde van het Loosdrecht se Festival heeft in het teken ge staan van de vocalistes. Vrijdag eiste Greetje Kauffeld een hoofdrol voor zich op, zaterdag imponeerde José Koning van de groep Batida en gisteravond schitterde Rita Reys met het trio van Pim Jacobs. De instrumentalisten van The Diamond Five, die vrijdagavond Greetje Kauffeld begeleidden, had den kennelijk de nodige concen tratieproblemen. Dat verplichtte de zangeres tot een meer dan dub bele inzet waardoor ze - ook vol gens degenen die haar van dichtbij kennen - boven haar eigen niveau uitsteeg. De zaterdagavond werd geopend door de Swingmates van klarinet tist Bernard Bèrkhout. De leider was vorig jaar genomeerd voor de Wessel-Ilckenprijs, swingmaat vi- brafonist Frits Landesbergen kreeg die onderscheiding toen en het orkest ontving tijdens het jong ste North Sea Jazz Festival de pu blieksprijs Barclay Jazz Trofee. In Loosdrecht onderstreepten de Swingmates deze tekenen van ta lent door uiterst vaardig en in een razend tempo repertoire te vertol ken van Benny Goodman en Lio nel Hampton of daaraan verwante stijlen. De muziek klonk geenszins stoffig of gedateerd maar sprankel de en barstte van de vitaliteit. Berkhout en Landesbergen waren met name degenen die deze kar trokken. Beiden bewezen ze dat de jeugd een veel frissere kijk op het verleden kan hebben dan degenen die met gevoelens van nostalgie te werk gaan. Een verschijnsel dat zich in de jazz op brede schaal voordoet. Dat gaat niet helemaal op voor de formatie Batida die'op Brazi liaanse traditie geënte jazz maakt. De laatste jaren is daar echter een steeds groter aandeel rockjazz bijgekomen. Het daarmee gepaard gaande geluidsniveau was zater dag in de Swingboei te veel van het goede. De stem van José Koning was in de collectieve en unisono- partijen nauwelijks te onderschei-; den. Desondanks was ze door haar imponerende zang in sologedeel ten en vooral door haar uitstraling het middelpunt van de band. Ster ke steunpunten waren de beide percussionisten: Marcel Serierse achter de drums en met name Nip- pie Noya op diverse slaginstru menten. Vooral op timbales toonde hij zijn grote klasse; snelle roffels, geisoleerde tikken, een enkele triool of zelfs abrupte stiltes losten elkaar in een uiterst muzikale en melodische samenhang af. Gisteravond was de Britse zan ger-pianist Georgie Fame de grote trekpleister, maar het optreden van Rita'Reys pakte veel boeiender uit. Het is vooral haar frasering die j haar grdot maakt. Meer nog dan1 .stemmogelijkheden, dictie of im proviserend gevoel voor harmonie zijn het die frasering en timing die elk door Reys uptempo-stuk doet swingen en elke ballad een ontroe rende lading meegeven. Daarmee was ze ook minimaal jazzier dan j Georgie Fame. Hoewel conservatoria soms an- ders willen doen geloven, zijn er gelukkig geen vaste normen aan de hand waarvan muziek cijfermatig kan worden beoordeeld. Als dat wel zo was zou het best kunnen zijn dat Fames rapport gisteren op tal van plaatsen een betere indruk zou hebben gemaakt dan dat van Rita Reys. Maar zijn op veelal ei gen teksten gezongen improvisa ties van jazz-grootheden waren zo keurig gemodelleerd, dat elke spannign eruit verdween. Veel vakmanschap en een gepaste dosis humor maakte zijn optreden alles zins aantrekkelijk, maar de terug keer van Rita Reys voor enkele slotduetten werkte als een verade ming. Het soepele begeleidings- werk van het Trio Pim Jacobs moet daarbij niet onvermeld blij- Het Loosdrechts Festival wordt komend weekend voortgezet met drie dagen Oude Stijl en Dixieland. Cats, musical van Andrew Lloyd Webber en T. S. Eliot. Ge zien: 18 juli in theater Carré in Amsterdam; aldaar nog te zien tot 1 november elke dag. AMSTERDAM - 'Carré gebruikt geen sterren, maar maakt ster ren'. Met dit wat snoeverige cre do zit het jubilerende theater er toch niet ver naast. De jonge ar tiesten van de musical 'Cats' - de gemiddelde leeftijd komt niet boven de 25 uit - hebben er tij dens de première op zaterdag avond een amusant schouwspel van gemaakt, een schouwspel met af en toe indrukwekkende hoogtepunten. Dat betekent ech ter niet dat 'Cats' de meest fasci nerende musical is, die ooit in Nederland op de planken werd gebracht. De musical 'Cats'. Er is al onge looflijk veel over geschreven en gepraat. Meer dan eens werd daarbij door de afdeling publici teit gewezen op de vele miljoe nen die met de produktie waren gemoeid. Alsof dit feit alleen al garant zou staan voor ongekende kwaliteit. Alsof men het toekom stige publiek duidelijk wilde ma ken: 'Wee uw gebeente, als u dit niet goed vindt. Dit is kaviaar op amusementsgebied.' Al buiten het theater, nog voor de aanvang van de voorstelling, wilde men dit publiek ervan overtuigen dat het hier te maken had met een ongehoord spekta kel. Vanaf het dak van Carré liet een aantal 'katten' zich aan een touw naar beneden zakken. Een maal op de grond, klommen de in het zwart gestoken 'gevelkat- ten' weer naar boven. Een angsti ge zaak. Menigeen vreesde voor de dunne benen van het paard, dat als gevelversiering op de voorzijde van het theater is aan gebracht en waaraan een van de katten zich ophees. Maar het ging goed. Ter verhoging van de feestvreugde daalde er een regen van confetti neer op de hoofden van vele bekende Nederlanders Dr. Diavolo en Tuk Stuk Ruk ker (links) tonen hun kunsten. (foto GPD» en politici, die voor deze gelegen heid in smoking en avondtoilet waren gestoken. De musical is gebaseerd op T.S. Eliots 'Old Possum's Book of Practical Cats', dat door Gerrit Komrij werd vertaald onder de titel 'Kobus Kruis parmantige kattenboek'. Het boek bevat een aantal gedichten waarin verschil lende typen katten worden ge portretteerd. Dat zijn onder an deren: Snauwtijger, een macho- kat; Lorrenjopie en Scharrelne- lis, twee aaibare schlemielen; Van Zonderen: de wonderkat, een misdadige kat, en Ghiselbert Smit: de residentiekat, een defti ge, geslobkousde, sinjeur die pleegt te dineren in sociëteit 'de Witte'. Een eeuwenoud recept dus. Net als in de dierenfabel wordt ons via deze katten door Eliot een spiegel voorgehouden. De Engelse auteur heeft bij het schrijven van zijn 'Old Possum's Book of Practical Cats' beslist niet aan een musical gedacht. Hjj schreef de gedichten over deze eigenzinnige katten voor het zoontje van zijn uitgever. Pas la ter kwam men op het idee om de ze 'plezierpoëzie', die een nogal nonsensikaal karakter heeft, ook uit te geven. Nog veel later, om precies te zijn in 1985, maakte Komrij voor uitgeverij Bert Bak ker een vertaling van deze kat- tenverzen. Van die vertaling heeft men in de Nederlandse ver sie van de musical gebruik ge maakt. De originele, Engelse ver sie, getoonzet door Andrew LLoyd Webber, ging in 1981 in Londen al in première. Cats in Nederland heeft nagenoeg van hetzelfde creatieve team als in Londen gebruik gemaakt. Ook het decor is zoals dat in het New London Theatre was. De conclusie dat Nederland met de opvoering van Cats over al maar achteraan loopt, mag je hier niet zomaar trekken. De ge legenheid om zo'n dure produc tie te verwezenlijken- er is maar liefst vijf miljoen gulden voor uitgetrokken - heeft zich nooit eerder voorgedaan. Nu Carré honderd jaar bestaat, Amster dam culturele hoofdstad is, en 'sponsoring' geen vies woord meer is, is het er dan uiteindelijk van gekomen. De tijd zal leren of het geld na 120 voorstellingen weer zal zijn terugverdiend en of het Nederlandse publiek werkelijk behoefte heeft aan zo'n productie. Eén ding kan nu, na de première, al wel worden vast gesteld en dat is dat er in Neder land relatief gezien net zoveel ta lent aanwezig is als in New York of Londen. Iets dat in ons land nogal eens werd betwijfeld. Dat is verheugend. Jammer is alleen wel, dat een aantal elementen in de musical, die al sinds 1981 op het programma van de theaters in de werelsteden staat, wat ge dateerd aandoet. De 'succeslied jes', waarvan een musical het dikwijls moet hebben, zijn op de radio al grijs gedraaid. Die ver rassing is dus weg. En bovendien zijn er opvallend weinig van deze pakkende melodiën aan te tref fen in 'Cats'. Eigenlijk alleen het liedje 'Memory' blijft in het ge heugen hangen. Ook wat decors betreft zijn we nu wel wat ge wend. Maar - het jonge talent blijft overeind Regisseur Trevor Nunn heeft de katten bij elkaar laten komen op een vuilnisbelt. Daar zijn ze aanwezig voor hun jaarlijkse bal. Bovendien heeft hij tussen twee van de katten, Oom Deutero- nium en Grisella, een soort rela tie laten ontstaan. Maar voor de rest is Eliots tekst zo goed als on gewijzigd gebleven. Net als in het boek krijgen de toeschou wers van de musical dus een aan tal 'kattenlevens' voorgescho teld. Een consequent vastgehou den verhaallijn, een ontwikke lingsgang, ontbreekt. Over elk type kat wordt verteld wat hij zoal doet en wat zijn eigenaardig heden zijn. Het licht gaat uit. Er komt een cirkelvormig podium in beeld, dat grenst aan een gigantische vuilnishoop. Er is gekrioel op de grond waarneembaar. Dat zijn de katten. Tweëentwintig in getal. De manier waarop de 'dieren' zich voortbewegen is angstaanja gend perfect. Elegantie, sluw heid, krolse buien - alles wat een kat kenmerkt heeft zich in de spelers gereïncarneerd. Maar - wat is dat nu jammer - voor wie op het balkon zit is wat zij te 'miauwen' hebben nauwelijks verstaanbaar. Af en toe vang je een zin op, maar die zinkt al snel weer weg in een brij van klan ken. Wanneer de dieren solo zingen gaat het beter. Dan valt meteen op, dat de teksten van Eliot hele maal niet zo geniaal zijn. Aardig, maar niet bijzonder. Goed voor een glimlach, maar niet voor lachsalvo's of een moment van ontroering, zoals dat zo vaak het HILVERSUM (GPD) - De popgroep V.O.F. De Kunst gaat eind oktober een tournee maken door een aantal Oostbloklanden. De bandleden zijn hier voor uitgenodigd na hun vier succesvolle optre dens in Roemenië die onlangs werden gegeven. De vijf Brabantse muzikanten zijn diep onder de indruk van de ontvangst die zij in Roemenië heb ben gehad. „Het publiek zong alle liedjes mee. In totaal hebben zestigduizend mensen onze optre dens bijgewoond. We vinden het een hele eer dat we de grote tournee mogen maken en verheugen ons er enorm op," aldus zanger Nol Havens. De groep teert in het Oostblok nog steeds op haar allereerste single en dijk van een hit 'Suzanne'. Op het ogenblik wordt hard gewerkt aan de promotie van de nieuwe single 'Een kopje koffie'. Volgens Nol Havens wordt de tekst van dit vrolij ke lied nu in het Engels vertaald en komt de plaat volgende maand ook uit in Oostenrijk, Scandina vië, Frankrijk, Portugal en Engeland. „We zijn blij dat we na ruim vijf jaar weer een goede opvolger voor 'Suzanne' hebben gevonden. Dit lied is hele maal in onze stijl. Daar willen we ook aan vasthou den. Liever geen hit dan scoren met iets waar je niet achter staat." De Nederlandstalige popgroep V.O.F. De Kunst vertrekt eind oktober voor een toemee door het Oost blok. "Een hele eer dat we zijn uitgenodigd", aldus zanger Nol Havens. (foto anp» De katten stellen zich voor en zingen de jubikelcantate, een speciaal kattenlied als uitnodiging ooor het jubikelbal. (fotoGPD» geval was bij de musicals van Annie M.G.Schmidt. Dat is een handicap voor de jonge acteurs en actrices, die vrijwel allen be schikken over een stem die klinkt als een klok en daarbij nog eens prachtig kunnen dansen bo vendien. De ontroering moet ko men van hun gebaren, hun mi miek, de manier waarop zij een en ander brengen. Soms lukt dat wel, vaak ook niet. Maar door de prachtige kostuums en de inzet van de acteurs wordt Cats toch een fraai schouwspel. Het oog kan zwelgen in verblindende kleur en -lichteffecten, er is sen sationeel 'kunst en vliegwerk' te zien, maar daar blijft het bij. De muziek van Andrew Lloyd Webber wordt door het orkest goed uitgevoerd. Alleen jammer dat de synthesizers weinig sub tiel de andere instrumenten overstemmen. Dat moet met een geluidsapparatuur van bijna 600.000 gulden toch niet mogen. En dan nog wat: waarom moet het orkest achter de coulissen blijven? Het is toch juist een van de charmes van een musical dat je de musici aan het werk ziet. Een van de getalenteerde dan sers is Fred Butter, die de rol van De Tuk Stuk Rukker speelt. Hij is een nogal 'geile' kat, iets wat in het boek van keurige Eliot overi gens niet voorkomt. Om zijn viri liteit te benadrukken hebber», de kostuumontwerpers hem een kattenvelletje aangemeten waar in zijn geslaoht goed uitkomt. Hij draagt een zwartleren broek. Door te schokken en te draaien met zijn onderlijf, door hoerig met zijn tong langs zijn lippen te likken, probeerde hij het publiek te overtuigen van zijn seksuele capaciteiten. Dat lukte. Hij oogstte een daverend applaus. De acrobatiek in zijn verrich tingen kan worden bewonderd. Maar in wezen is zoiets natuur lijk nogal plat. Weinig subtiel. De eerste de beste live-show-perfor- mer op de Amsterdamse wallen zou het hem a la minute nadoen. Zitten wij hier anno 1987 in het theater op te wachten? Een glansrol werd vertolkt door Ruth Jacott, die Grisabella speelt, de kat, die vroeger als 'femme fatale' triomfen heeft ge vierd, maar die nu oud is en uit gerangeerd. In het liedje 'Herin nering' kijkt zij terug op haar verleden en klampt ze zich vast aan de dromen die haar uit het grauwe bestaan moeten tillen. Ook de wervelende pirouettes van Dr. Diavolo, de goochelaar- kat, mochten er zijn. Zijn heldere stem, zijn mimiek en de luchtige, maar desondanks altijd gestileer de, manier van dansen, gaven hem de allure van een vedette. Zijn optreden knalde eruit. En dat wil wat zeggen met zoveel jonge vakmerisen bij elkaar. Lichtgevende kostuums, een immense autoband die zich als een 'hoovercraft' plotseling hoog boven het toneel verheft, explo sies, katten die salto's maken en andere halsbrekende toeren uit halen - wie zou er niet gechar meerd raken van een dergelijk schouwspel? Cats. Mooie glamour. Niet meer, niet minder. SASKIA STOELINGA. Even voor zes uur schalt Radio 3 - die het gebeuren rechtstreeks uit zendt - door de Kuip. De piepjes van de radionieuwsdienst ANP worden met gejuich ontvangen. De eersten van de 150 meisjes die die avond zullen flauwvallen zijn dan al zonder een glimp van het spekta kel te zien weggedragen. Tijdens de gebruikelijke ouver ture - het Wilhelmus door de uit stekende Los Vast-band - staat ie dereen op de tribune op, om de rest van de avond niet meer te zitten. Presentator Jan Rietman wordt met een „Jantje, Jantje" begroet. Soepel kondigt hij de elkaar snel opvolgende artiesten aan. Een en kele keer vraagt hij aandacht voor het werk van het Foster Parents Plan en de situatie op Haiti, waar FPP en Los Vast Production BV een onderwijsproject steunen. Rietmans „feest" begint. Bonnie St. Clair wordt getracteerd op de Danny Christiaan, de Havenzan- eerste stukken rondvliegend fruit; gers en Nico Haak. De grasmat René Shuman verrast aangenaam deint onder het stampende en hos- met een vertolking van Springs- sende publiek. „Hebben jullie het Enthousiaste jongeren tijdens het derde Los-Vastspektakel. teens 'Fire'. De weergoden willen gelijk blussen en laten de eerste re gendruppels vallen. Een scherm van paraplu's wordt voor een paar minuten opgestoken. De polonaises in tribunevakken en op het veld volgen elkaar op bij beetje naar je zin?" vraagt de gastheer. En dat hebben ze. Zolang er maar meegezongen kan worden met de hitjes en meedeiners. Dolly wiens rock and roll-sprongetjes niet meer zo hoog reiken als in vroegere dagen, scoort goed met ,Mjj oh mij'. Na de pauze wordt het publiek onthaald op een noodweer. Meege dragen stukken plastic ontrollen zich boven de hoofden van de be- Dots, Roberto Jacketti Scooters zoekers om bescherming te bieden Het Goede Doel worden onthaald. En ook Peter Koelewijn, AMSTERDAM (ANP) - Met een groot slotfeest in het Shaffy Thea ter in Amsterdam is zaterdagavond het vijfde Zomerfestijn van de hoofdstad afgerond. Volgens de or ganisatie was het festijn, dat dit jaar voor het eerst drie weken duurde en internationaal van opzet was, een „groot succes". Bijzonder aspect van de voorstellingen was dat vele op „ongebruikelijke loka- ties" werden gehouden en vrij toe gankelijk waren. Ze werden veelal bijgewoond door grote aantallen bezoekers die de voorstellingen zeer hoog waardeerden, aldus de organisatie. Zelfs het „vernieuwende en on gebruikelijke karakter van sommi ge produkties" heeft het publiek naar haar mening niet afgeschrok ken. Tijdens het Zomerfestijn trad onder meer de Catalaanse groep La Fura del Baus op met de voorstel ling Suz o Suz. Deze trok meer dan tweeduizend bezoekers. Ook wer den projecten uitgevoerd met pro gramma's van Neue Slowenische Kunst met muziek, theater, schil derkunst en vormgeving. i de regen, die met bakken tege lijk uit de hemel valt. Toeschou wers op het veld zoeken bescher ming op de overdekte tribune; er is lang niet plaats voor iedereen. Rietman gooit paraplu's in het pu bliek, die na de regenbui dankbaar als projectielen worden terugge gooid. Richenel houdt met een pri ma live-act het publiek op de been. Het ,Hand in hand kameraden' overstemt vervolgens Rietmans Samen met Amsterdam Culture- .Zachtjes tikt de regen...'. De moei- le Hoofdstad, het Nederlands lijke muziek van Labyrinth met Theater Instituut, Time Based, het Fay Lovski en Cesar Zuyderwijk Nationaal Fonds en Tender moet het onderspit delven tegen de orgde het Zomerfestijn enkele co- roep van de doorweekte toeschou- produkties. Daarnaast werden gen produkties geïnitieerd, wl_. onder die van de stemkunstenares- twee keer toe ten gejiore brengen, sen Greetje Bijma en Shelly Hirsch en geluidssculptuurbouwer Horst Rickels. Eveneens belangrijk on derdeel van het Zomerfestijn vormden optredens van Royal de ir-Amsterdammer Danny de Munk heeft het zwaar te verdu ren in de Kuip. Een enorm fluit concert en een regen van fruit be- geleidden zijn optreden. De Munk Luxe dat een stripverhaal uitvoer- moet zich snel over het podium be de met gebruik spit geroosterde auto in een rij dend tramstel. Vijfduizend mensen bezochten dit spektakel op de Dam. De orga nisatie van het Zomerfestijn is van mening dat door de samenwerking met het Nederlands Theater Insti tuut in het kader van de manifesta tie Amsterdam Culturele Hoofd stad van Europa, het Zomerfestijn dit jaar kon uitgroeien tot interna tionaal platform wegen om rondvliegende appels en sinaasappels te ontwijken. „Maar wat wil je ook als Amster dammer in Rotterdam? Maar zij hoeven ook niet in Amsterdam te komen" bijt hij na zijn optreden van zich af. „En verder is het goed voor de omzet van de groente- Het feest nadert zijn hoogtepunt. Nick Kamén brengt de tieners in extase, vooral als hij zijn leren jasje kunsten in Europa". Daarmee ook de toon gezet voor de toe komst van het Zomerfestijn, aldus de organisatie. de Jonge uittrekt en een mouwloos hemdje toont. De jaren zestig van de Beat les lijken terug te keren als Kamen zich over een podiumvleugel naar het publiek begeeft. (foto GPD) Verrassingen Volgen elkaar op. Patricia Paay zingt Diana Ross' Ain't no mountain high', laserstra len begeleiden Gerard Joling in •zijn versie van Mc Arthur Park, ooit beter vertolkt door Donna Sum mer. En ook de Rotterdamse rock formatie Helloise maakt voor deze gelegenheid gebruik van ander mans werk, zoals van Queen's meesterwerk Bohemian Rhapso dy. En de toeschouwers vinden het allemaal schitterend en dansen, hossen, zingen en schreeuwen Twee keer valt het publiek stil. Rietmans poging muzikale aan dacht te krijgen voor het FPP met ,J'aime Haiti' slaat niet aan. „Ik be loof de bandleden nooit meer te zullen zingen", weet hij zijn bijdra ge op waarde te schatten. En Labi Siffre weet het publiek in vervoe ring te brengen met wat één van de hoogtepunten van de avond zal worden. Zijn ,So Strong' brengt hij met zó grote overtuging, dat bij menigeen de koude rilingen over de rug lopen. Piet Veerman mag afsluiten. .Sail Away' gaat gepaard met het nodige vuurwerk. Nog voor Veer man goed enwel is uitgezongen stroomt het publiek massaal van het veld. Een feestje is over. Minder bezoekers NCRV's Los Vast-Kuipspektakel heeft overigens dit jaar 'slechts' 38.000 bezoekers getrokken. Aan merkelijk minder dan de voor gaande twee edities, die beiden door 50.000 belangstellenden wer den bezocht. Het was de eerste keer dat de bezoekers moesten be talen voor een entreebewijs. De toegangsprijzen van gemiddeld een tientje komen ten goede aan een scholenproject op Haiti, dat ge coördineerd wordt door het Foster Parents Plan. Presentator Jan Rietman wijt de ROTTERDAM (GPD) - Zaterdag middag. Al uren voor aanvang van NCRV's Los-Vast-Kuipspektakel '87 verdringen duizenden zich voor de hekken van het Rotterdamse Feijenoordstadion. Tieners verve len zich, weten nauwelijks de tijd door te komen. Een meisje met een Nick Kamen-sjaaltje wacht gedul dig naast een jongen met een U2 World Tour '87-shirt. Als jeven na vier uur de hekken opengaan, res ten nóg twee lange uren. door Bert Mol Danny de Munk en Bonnie St. Clair met fruit bekogeld

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 16