Ntide
voor dé atlertaa
allerlaatste RESTANTtv
ge allerlaagste prijzen
De twee gezichten
van een vakvrouw
li
Leiden - - s 7
Diana en Fergie doen
Hartnell de das om
EXTRA op maandag
School-rugzak
AWegens grandioos succes* hebben we nog wat A
t ruimte van de nieuwe huurder gekregen...
ruimte van de nieuwe!
Fong Leng exposeert in Tilburg
Je kunt van de Nederlandse
mode-ontwerpster Fong Leng
denken wat je wilt, een ding
staat vast: ze heeft de
Nederlandse mode na jaren
van dufheid weer in de kijker
geplaatst. Het Nederlands
Textielmuseum in Tilburg
herbergt tot en met 11 oktober
een overzichtstentoonstelling
van haar werk.
door
Mia Mol
Een expositie, die een uitstekend
beeld geeft van de extroverte
werken van Fong Leng, maar die
daarnaast ook de modellen toont
die de ontwerpster voor kledingfa
brikanten als Levi's en Adidas
maakte. Die twee gezichten van
Fong Leng, ontstaan door haar
Chinees/Nederlandse afkomst,
vloeien in de expositie in elkaar
over. De complete garderobe van
Mathilde Willink is uitgestald en
dat zijn dus de exorbitante, zeer
opvallende jassen en jurken die
Mathilde èn Fong Leng beroemd
maakten. Musea en enkele particu
lieren hebben hun Fong Leng-
creaties afgestaan. Daarnaast vul
len foto- en filmmateriaal van kle
ding van deze modeontwerpster de
tentoonstelling aan.
Er heeft zich een nieuwe rugzak
aangediend: de BodyBag van
Agu, een praktisch 'ingerichte'
rugzak, speciaal voor scholieren.
De indeling bevat vakken voor
alles wat je op de fiets naar
school moet nemen. Sportkle-
ding kan er ook nat in, zonder de
overige inhoud kwaad te doen.
Er zit nog een ingebouwde porte
monnee in. De draagriem is voor
zien van pistonhaken, zodat de
BodyBag ook als schoudertas ge
dragen kan worden. Aan de ach
terkant zit een reflecterende bies
die in het donker voor extra vei
ligheid in het verkeer zorgt.
De school-rugzak is voor 59,50
te koop in sport- en fietsenzaken.
In de filmzaal van het Textielmu
seum worden twee produkties ge
toond. Het is aan te raden, aller
eerst die films te bekijken voordat
de expositieruimte wordt betre
den. Een van de films geeft een im
pressie van de modeshow, die
Fong Leng in 1983 in het PSV-sta-
dion in Eindhoven voor zo'n 1500
bezoekers gaf. De tweede geeft een
overzicht van alle shows en activi
teiten van de ontwerpster vanaf
1970 toen de oorspronkelijk mode
fotografe zelf met ontwerpen be
gon. Een deel van de daarin ge
toonde modellen zijn op de ten
toonstelling zelf te zien.
Zoals de bekende Pierrot-jas, de
rode Velasquez-mantel die het
Haags Gemeentemuseum aan
kocht, de 'Straalmantel', het eerste
kledingstuk dat Fong Leng maakte
en die werd aangekocht door het
Centraal Museum Utrecht. De be
roemde 'Arabesque' de leren man
tel in goudlamé met gouden nop
pen hangt te stralen onder een felle
spot, 'de rups', een roodzijden jurk,
kronkelt zich als het ware over de
vloer.
In een aparte hoek wordt de
smock-techniek die Fong Leng
vaak toepast uit de doeken gedaan.
Ter illustratie hangt de kobaltblau
we jurk met cape - helemaal ge
smookt - in de expositieruimte. De
eigenaresse van dit ontwerp heeft
haar jurk speciaal voor deze ten
toonstelling afgestaan. Een schil
derij waarop die eigenaresse de
jurk met cape draagt, hangt er
„Waanzinnig, extravagant kunst
zinnig", aldus Thijs van Leer in de
genoemde film. De tentoonstelling
in Tilburg onderstreept dit. Adem
loos van bewondering sta je te kij
ken naar de manier, waarop Fong
Leng met leer, suède en zijde
werkt, hoe ze de opvallende appli
caties aanbrengt, hoe ze kleuren
combineert en kleding maakt als
een monument. Maar dan een mo
nument dat je zomaar aan kunt
trekken. Hoewel, 'zomaar' is een
iets te simpele benadering. Een
Fong Leng uit die zeventiger jaren
trek je niet zomaar aan, daar ga je
in op.
„De eigenaresse van de Pierrot-
jas wou hem eigenlijk niet afstaan
voor de tentoonstelling", vertelt
Fred van Oss, directeur van het
Textielmuseum in Tilburg. „Alle
bezitsters van een Fong Leng blij-
NOG SLECHTS 4 DAGEN: MAANDAG 20, DINSDAG 21, WOENSDAG 22 EN DONDERDAG 23 JÜLI:
•KOOREMAN IS SYNONIEM MET TOPKWALITEIT EN NIVEAU! FRAPPANT DETAIL: ONZE KOPERS KOMEN UIT ALLE
WINDSTREKEN VAN NEDERLAND. ALS EEN LOPEND VUURTJE HEEFT DIT NIEUWS ZICH VERSPREID. WE WILLEN DAN OOK
NIEMAND TELEURSTELLEN. OOK U NIET...
Met nieuwe
aanbiedingen...
Mahonie secretaire,
licht beschadigd, van 29507 nü 1895,-
Eiken haardfauteuils in stof of leer, vanaf 995,-
Engels eiken eetkamer, best. uit een Gateleg-tafel, met 2 la
den, 5 Cromwell stoelen in rundleer, van 227Ö7 nü 5495,-
Origineel Engels eiken eetkamer "lichmarch and Goodwin"
bestaande uit 1 Gateleg tafel met 2 laden, met 4 arm- en 2 eet-
kamerstoelen, met leer bekleed, van 14-,9707 nü 8995,-
Engels eiken broodkast, 2 deuren, 3 laden, 2 deuren, van
53907 nü 3995,-
Losse eiken
eetkamerstoelen vanaf 45,- p.st.
Rundleren oorfauteuil in patchwork, antiek leer, van 1795;-
in diverse kleuren, nü 995,-
Rundleren 3-2-1-zitskombinatie in vol anilineleer, grijs/
groen, van 13,-5957- nü 9950,-
Oorfauteuil op handvervaardigd interieur, merk Muylaert, van
39607 nü 2895,-
Engels eiken toogkast, 2 deuren en 4 laden,54957 3995,-
Engels eiken ronde tafel (0115cm.)vaa28957 nü 1950,-
2-zits bank op handgekoppeld interieur, gestoffeerd in zware
velours, van3€957 nü 2195,-
2'/2-zits bank in chenille velours van33907nü 2295,-
Bureau in Chinees lakwerk van39507 nü 2595,-
Eiken kaaskast met planken en flessenrek, vaa9937 nü395,-
I Massief eiken kaaskast met 2 deuren onder en 3 planken bo-
Iven, van 18957 nü 1495,-
7S Eiken fauteuil met leren zitting en rug, zitting-hoogte verstel-
"baar, van J9957 nü 1395,-
Lampekappen vanaf 25,-
Schemerlampen vanaf 59,- p.st.
I Vierkante marmeren eetkamertafel met 4 eetkamerstoelen
in bamboo-look, wit-patiné, van 48?57 nü -3595,-
|Oud Hollandse kindertafelstoel met bieszitting 199,-
Engels eiken 3-deurs garderobe-slaapkamerkast, geheel uit-
I neembaar, merk "Gostin of Liverpool", van §9567nü 3995,-
TV-kast van rustiek gedisseld blank eiken, van J995r-1195,-
Engelse mahonie eetkamer bestaande uit 1 tafel (uitschuif-
baar), 4 stoelen en 2 armstoelen in mohair, licht beschadigd en
geringe kleurafwijking, van3445;- nü 4250,-
Kersenhouten dressoir, 3 deuren en 3 laden, van_29957 nü
voor slechts 1995,-
Taxushouten salontafel met leren blad, 4 laden, merk Hei
dense, van 22507 nü 1495,-
Chesterfield clubfauteuil, kleur goud-antiek, op interieurve
ring, van 32257 nü 1795,-
Engels eiken sekretaire met uitgebreid binnenwerk, met 4
laden, van 49957 nü 3895,-
Travertin eettafel met "Bamboo-look" stoelen. In wit patiné,
van38877 nü 2295,-
2-en 3-zits Chesterfield combinatie in antiek bruin leer, van
JUr?807nü 8495,-
Massief eiken eetkamer bestaande uit gedisselde spinkopta
fel 1,20 m. doorsnede met 4 eiken stoelen, van 32507-2650,-
Noten voltaire met handgekoppeld int., van23?57 nü 1595,-
Vitrinekastje in kersenhout, van 17757-nü 1195,-
.(centrum).
«vuilj
Nieuwe Rijn 9, Tel. 071-122144
Fong Leng in de rode bontmantel met haar grote bevjonderaarster en
vriendin Mathilde Willink in een creatie die "samurai" als titel meekreeg.
(Foto pr)
ken enorm gehecht aan hun exem
plaar".
Ook de confectie van Feng Leng,
minder opvallend maar met heel
duidelijk haar signatuur, is in Til
burg te zien. het accent ligt echter
op het werk uit de jaren zeventig.
Het begin
Carla Maria Fongleng Tsang
werd in Rotterdam geboren. Haar
moeder was Nederlandse, haar va
der Chinees. Aan de Academie
voor Beeldende Kunsten in Rotter
dam volgde ze de opleiding foto
grafie. In 1969 kreeg ze een prijs
voor de beste modefoto.
Inmiddels was ze al gaan ontwer
pen en in november van datzelfde
jaar opende ze haar eerste winkel
aan de Nieuwendijk in Amster
dam. Een paar jaar later werd de
Studio Fong Leng geopend.
In de jaren tachtig, toen er min
der mensen met groot geld zwaai
den dan voordien, floreerde de on
derneming van Fong Leng minder
en moest worden overgeschakeld
naar kleding voor een ander pu
bliek. In 1984 werkte ze samen met
Textielgroep Twenthe NV. In okto
ber vorig jaar werd de studio on
dergebracht in het gebouw Y-Tech
in Amsterdam en werd in Rotter
dam een winkel geopend. De drie
vestigingen van de onderneming
gingen wegens een faillissement
dicht. Als C. M. F. Tsang is Fong
Leng elders in het gebouw Y-Tech
een nieuwe studio begonnen. Mo
menteel heeft ze in Rotterdam en
in Amsterdam weer een winkel.
'Fong Leng'. Nederlands Textiel
museum, Goirkestraat 96, Til
burg. Open: maandag t/m vrijdag
van 10 tot 17 uur, zaterdag en zon
dag ^van 12 tot 17 uur. Tot 12 okto
ber. Modeshow op 11 oktober.
Modehuis balanceert op rand van de afgrond
John Hartnell Ltd.,
Engelands meest beroemde
mode-instituut, balanceert
op de rand van de afgrond.
In het dure
Georgianstijl-huis,
onveranderd lokkend in de
volstrekt passende
entourage van Mayfair,
heerst een grafstemming.
Hartnell is het modehuis
waar vele tientallen jaren
de vrouwelijke leden van de
Engelse koninklijke familie
met in hun gouden spoor de
'chique' van de natie, zich
exclusief en dus uiterst
kostbaar in de kleren
hebben gestoken.
door
Haye Thomas
De ziel en naamgever van het
modehuis is Norman Hartnell,
die destijds in de jaren twintig
droomde van een grote carrière
als decor- en kledingontwerper
voor het grote theater. Maar toen
hij er in 1924 slaagde met een ka
pitaaltje van slechts enkele dui
zenden guldens een eigen zaak
op te richten en met zijn presta
tie al gauw de aandacht van het
koninklijk huis trok, stond zijn
loopbaan echter vast.
Bruidskleding
Wat begon met een opdracht
)m de bruidskleding voor de
hertogin van Gloucester te ma
ken en er ook voor te zorgen dat
de bruidsmeisjes, de prinsessen
Elizabeth en Margareth Rose er
tot in de puntjes verzorgd zou
den uitzien, groeide uit tot een
formidabele klandizie. Gedragen
door de vorige Engelse koningin,
nu de koningin-moeder, die
Hartnell vanaf het begin van de
jaren dertig trouw is gebleven.
Ook haar dochter, de huidige ko
ningin, werd een vaste Hartnell-
klant. Voor haar ontwierp hij de
meest simpel gesneden jurken,
maar rijk voorzien van fraai bor
duurwerk, die synoniem gewor
den zijn voor de koninklijke stijl
van de Windsors.
En tot op de dag van vandaag
kan men koningin Elizabeth zien
in de bekende bijna lichtgevende
maar uiterst stijlvolle jurken, die
helemaal behoren tot de typische
Hartnell-traditie. Hoogtepunt in
de ontwerpersloopbaan van Nor
man Hartnell, die door de konin
gin voor zijn bewezen diensten
tot ridder werd geslagen, was in
1953 haar rijkelijk met juwelen
afgezette 'kroningsjurk', die zelfs
zijn meest jaloerse concurrenten
grote bewondering ontlokte.
Trouwens, over bewondering en
respect had sir Norman niet te
klagen.
Meester
Toen hij in 1957 de koningin op
een staatsbezoek aan Parijs ver
gezelde, bood Christian Dior te
zijner ere een grandioze receptie
aan in de Ritz en gaf hij hem in
een uitgebreide lofbetuiging de
titel van 'de meester'. De meester
is Hartnell gebleven, maar de
grote fout die sir Norman maakte
is dat hij zich niet bekommerde
om zijn opvolging.
Toen hij in 1979 overleed en de
kleding-op-maat-gesneden het
steeds, moeilijker kreeg door de
confectie, vielen er harde klap
pen, waarvan Hartnell Ltd. niet
meer is hersteld.
Nieuwe generatie
Nog reden Rollsen voor, om de
dure dames met al hun wensen
en besognes, telkens op hoge
toon en verpakt in een vleugje
Chanel, te brengen en te halen.
Maar hun aantal liep ziendero
gen terug. Vooral toen ook het
jongere deel van de koninklijke
familie haar heil elders zocht.
Want Diana als prinses van Wa
les en Fergie als de hertogin van
York gaven, als nieuwe smaak-
bepalers, hun voorkeur aan na
tionale kampioenen van het mo
derne modeavontuur zoals Da
vid en Elizabeth Emanuel en Jas
per Conran.
Zo ontstond de situatie zoals
zich die nu voordoet in het sjieke
pand in Mayfair, waar de rekken
met de in Hartnell-stijl vervaar
digde creaties steeds leger en in
de vaart van de tijd ook steeds
ouderwetser worden.
Als alle klanten zo zuinig zijn
als de Britse vorstin is het niet
iferwonderlijk dat Hartnell het
niet kan bolwerken. Deze japon
droeg koningin Elisabeth bij een
bezoek aan Italië in 1980. Bij de
opening van het parlement, in
1986, droeg ze dezelfde creatie.
(Foto's ANP/AP)