Een Breitner of een Karei Appel voor een spotprijsje Reportage 'Waarom spreektRK Kerk gescheiden mensen nóóit eens bemoedigend toe?' Onwetende kopers op veel veilingen genept met vervalsingen 'Hondsdolheid geen reden om bang te zijn voor vleermuis' PAGINA 2 VRIJDAG 17 JULI 1981 Een echte Appel voor een paar duizend gulden ot een olieverf van Izaak Israëls voor eenzelfde bedrag. Heel wat Nederlanders hebben de laatste Jaren op veilingen voor een prikje een kunstwerk gekocht dat bij nader Inzien vervalst bleek te zijn. Net zoals er bij een groot aantal kopers werk aan de wand zal hangen, waarvan de bezitter niet vermoedt dat het om vervalsingen gaat. Terwijl In het buitenland de koper van vervalste kunst vaak goed beschermd Is, heerst er In Nederland wat dat betreft bijna een ongelimiteerde vrijheid. Want wie bewijst wie een valse handtekening onder een prul van een paar tientjes heeft gezet, de enige manier om Iemand te vervolgen? Het aantal veilingen waarop 'echte' Perzische tapijten of werk van meesters uit de Hollandse romantiek en de Haagse School te koop wordt aangeboden lijkt alleen maar te groeien. Vooral buiten de Randstad, waar met de toevoeging „ach, in het westen biedt men er gemakkelijk 20 mille voor, maar hier gaat het misschien voor een paar duizend de deur uit", menigeen die dacht voor een zacht prijsje voor een gouden aankoop te hebben gedaan met een vervalsing naar huis ging. De wildgroei In de vellingen Is de Vakorganisatie voor Makelaars en Veilinghouders In Roerende Goederen en Machinerieën al een tijdlang een doorn in het oog. Mede onder druk van de overheid heeft de organisatie zich ten doel oesteld binnen twee jaar met beschermende maatregelen voor de consument te komen. Een bedenktijd van drie weken na een aankoop op een velling Is één van de plannen die sinds kort bij de organisatie op tafel liggen. Bovendien zou er een soort keurmerk moeten komen voor de veilinghuizen die bonafide zijn. Tot de tijd dat de nieuwe regels er zijn adviseert de organisatie alleen bij goed bekend staande veilinghuizen te kopen. ROTTERDAM (ANP) - Echt scheiding is een moedige en soms profetische daad. Mensen bekennen niet alleen in het open baar dat ze brokken hebben ge maakt en maken zich zo kwets baar voor het oordeel van ande ren, maar ze geven ook verwor ven zekerheden op. Echtschei ding kan soms zelfs profetisch zijn, omdat gescheiden mensen de maatschappij en kerk aankla gen, die hen hebben laten wor stelen zonder te helpen en hen juist dieper de put hebben inge jaagd door het negeren van de diepe huwelijksproblematiek. Dat schrijft de officiaal (voor zitter van de kerkelijke recht bank) van de bisdommen Utrecht, Rotterdam en Gronin gen, pater dr. O.F ter Reegen, in een artikel onder de titel „Ge scheiden mensen in de kou" in het blad van het bisdom Rotter dam. In de officiële kerkelijke leer kan het huwelijk niet wor den ontbonden en wordt echt scheiding veroordeeld als een ernstige zonde. Ter Reegen, die als officiaal honderden gesprekken heeft ge voerd met mensen die hun hu welijk ook door de RK Kerk wil den laten ontbinden, keert zich ertegen gescheidenen telkens het schriftwoord voor te houden: „Wat God verbonden heeft, scheide geen mens". Hiermee worden deze mensen ten onrech te met schuldgevoelens opgela den, want dat schriftwoord heeft uitsluitend betrekking op de lichtzinnige wegzending van de vrouw door haar echtgenoot, schrijft Ter Reegen. „Echtscheiding doet al pijn ge noeg, daar hoeven schuldgevoe lens niet bij te komen". Boven dien wordt dan de mens zijn ver antwoordelijkheid ontnomen en wordt hij geconfronteerd met het valse Godsbeeld van een straf fende God. „God is de eerste die weet aan welke onmacht en machteloosheid de mens lijdt. Het is typisch dat mensen, maar ook de maatschappij en de kerk zich nooit afvragen of zij zelf niet schuldig zijn aan de vele echt scheidingen: de sfeer, het milieu,^ de sociale setting waarin mensen" leven, het nalaten van goede voorbereiding op en begeleiding van huwelijken?", aldus de offi ciaal. Ter Reegen betreurt het dat de RK Kerk als zodanig weinig doet aan het pastoraat voor geschei denen. Hij vraagt zich af of de Kerk wel begrijpt dat die scheiden een deuk krijgen in hun geloofsleven en dat zij lijden aan een kerk die „van hoog tot laag, zich vaak zo misprijzend uitlaat over gescheiden men sen". Waarom spreken bij voor beeld de bisschoppen nooit eens een bemoedigend woord tot hen als volwassen mensen, zo vraagt Ter Reegen zich af. De officiaal pleit in navolging van het nieuwe kerkelijk wet boek voor een gedegen pastorale voorbereiding op het huwelijk en een goede begeleiding van ge huwden. Reegen wil dat de RK Kerk meer gebruik maakt van de ervaringen van gescheiden men sen, zowel bij de huwelijksvoor bereiding en begeleiding van ge huwden als bij de begeleiding van het verwerkingsproces van gescheiden mensen. Zo zouden gescheidenen een plaats moeten hebben in parochiële, dekenale en diocesane commissies voor huwelijk en gezin. Her-evangelisatie ook langs de autosnelweg. In heel Lim burg is het bisdom Roermond begonnen met het plaatsen van intotaal 30 borden langs de A2 met de tekst "Katholiek.... zo gek nog niet". Het is de bedoeling dat de tekst op de borden van tijd tot tijd wisselt. De borden zijn ge plaatst op particulier terrein. Een vergunning van Gedeputeerde Staten op grond van de reclame- verordening is daar niet voor no dig 'omdat het in dit geval per definitie gaat om vrijheid van meningsuiting', aldus een woordvoerder van de provincie. In het najaar zal het bisdom Roermond in de grote Limburg se steden pyramidevormige kio ken plaatsen, ontmoetingspun ten op promenades waar tekst en uitleg kan krijgen de her-evangelisatie. De eers kiosken komen in Maastrich Roermond en Venlo. Lap stof voor misleide wen. Op het Schevenings strand krijgen „zich uitkledende degenerende woensdag „een lap stof' aange boden door voormalig EO-direc teur drs. L.P. Dorenbos en zij medestanders. Dit „om hen to het besef te brengen dat zij door de seksuele revolutie heb ben laten misleiden om zich sek sueel te laten misbruiken". Do renbos vindt het een „goedkope smoes als zou alleen de zon de vrouwen hebben verleid om zich bloot te misdragen. Te goedkoop om in deze stortvloed van sek suele perversie voor serieus ge nomen te worden", zo heeft hij donderdag meegedeeld. Binnen afzienbare tijd gaat Do renbos met Albert Heijn en Vroom en Dreesmann praten over de verkoop van pornolec- tuur in hun filialen. In Latijns-Amerika is spra ke van een „invasie" van tv-pre- dikanten uit de Verenigde Sta ten. Zonder overigens namen te noemen toonde de nieuwe secre taris-generaal van de Latijnsa- merikaanse bisschoppenconfe rentie (CELAM), mgr. Oscar Ro- driquez Maradiaga, zich uiterst bezorgd over de invloed van deze predikers. Maradiaga, hulpbisschop van het aartsbisdom Tegucigalpa in Honduras, is vooral verontrust over het „verslavende effect" van programma's van de televi siepredikanten. Daarin is vol gens hem nauwelijks aandacht voor de sociale verantwoorde lijkheid van mensen. „In de pro gramma's komt uitsluitend de verticale dimensie, die tussen God en de mensen, aan de orde", verklaarde Maradiaga tegenover het in Los Angeles verschijnen de tijdschrift National Catholic Register. De bisschop zei de directeur van het Hondurese televisiesta tion gevraagd te hebben, waar om hy dagelijks drie of vier van die tv-predikers aan bod laat ko men. Deze antwoordde dat daar voor „goed en met Amerikaanse dollars" wordt betaald. CELAM zich sterk maakt. De predikers hebben herhaaldelijk verkondigd dat oecumene een idee is van de duivel. Benoeming. Paus Johannes Paulus II heeft Lucas Moreira Neves (61) benoemd tot aartsbis schop van Sao Salvador da Bahia en daarmee tot primaat van de RK Kerk in Brazilië. Neves, lid van de orde der Dominicanen, is sinds 1974 werkzaam in Rome, aanvankelijk als vice-president van de pauselijke lekenraad en vanaf 1979 als secretaris van de Congregatie voor de Bisschop pen. Gospelconcert. De uit Sioux Falls (V.S.) afkomstige Reach Out Singers treden a.s. zondag op in het Evangelie Centrum Bethlehemskerk aan de Leidse Lammermarkt Het gospelcon cert begint om 19.30 uur. NEDERLANDSE HERVORM DE KERK Aangenomen naar Rijperkerk, hervormd-gereformeerd: L. van der Meer te Schermer. GEREFORMEERDE GE MEENTEN Bedankt voor Poortugaal: R. Boogaard te Leiden; bedankt voor Aalst: A. Bac te Bodegra ven; bedankt voor Nunspeet ten behoeve van de missionaire dienst op Irian Jaya: B. van der Heidën te Woerden. Al is de tijd dat vleermuizen mas saal werden gedood voorbij, erg populair is het dier nooit gewor den. Er bestaat nog steeds de" angst voor in schemer en nachtelijk duister jagende vleer muizen. Ook ziet men ze nog wel als verspreiders van ongedierte, dat in de vacht wordt meegedra gen door Harry Wonink Sinds de vleermuis wettelijke bescherming geniet, zijn we in Nederland echter iets vriendelij ker over deze vliegende zoog- diertjes gaan denken. De recente berichten over rabiësbesmetting (hondsdolheid) en de vondst van 150 dode of verdachte dieren, waarvan er inderdaad acht rabiës hadden, dreigt die relatie te ver storen. De Almelose zoöloog en vleer muisspecialist B. Hoekstra is bang dat er opnieuw een hetze tegen de dieren zal ontstaan. "Het zijn interessante en nuttige diertjes. De kans op confrontatie met een besmet exemplaar is trouwens heel gering". Vorig jaar werden vleermuison derzoekers al gewaarschuwd te gen hondsdolle vleermuizen. Hoekstra: "Op 29 november vo rig jaar, tijdens een bijeenkomst van de Commissie voor' Onder zoek en Bescherming van Vleer muizen, werd ons al verteld dat mogelijk ook in ons land honds dolle vleermuizen konden opdui ken. Dit naar aanleiding van de dood van een Finse vleermuison derzoeker, twee jaar geleden, bij na zeker veroorzaakt door een met rabiës besmette vleermuis". Ook werd tijdens die bijeen komst door de veterinair arts J. P. Bekker duidelijk gemaakt, dat de ziekte alleen bij de laatvlieger voorkomt. Een niet zo zeldzame soort, die zijn naam eer aan doet en zich daarom weinig laat zien. Het vrij grote dier, dat een 'hondsneus' heeft, jaagt voorna melijk in het holst van de nacht. Na een beet moet de wond direct worden uitgewassen met water en zeep en vervolgens worden gedesinfecteerd met alcohol (70%) of jodium. Binnen 48 uur dient het slachtoffer zich te mel den bij het Rijks Instituut Volks gezondheid en Milieuhygiëne (RIV) te Bilthoven voor een vac cinatie. "De symptomen die een honds dolle vleermuis vertoont, wijken af van die van besmette vossen en honden. De laatste zijn agres sief en bijterig, maar een aan ra biës lijdende vleermuis, verliest zijn vliegvermogen en valt dan op de grond. Raakt men zo'n diertje aan dan voelt het zich be dreigd en bfjt. Zo wordt het ra- biës-virus overgebracht", aldus Hoekstra. Kraamkolonie Het gaat de laatste jaren, door de beschermende maatregelen, juist vrij goed met de vleermui zen. Soorten als water- en meer- vleermuis en ook de dwergvleer muis nemen toe en het is vooral de laatste, waarvan in deze tijd van het jaar op zolders, kelders en bereikbare spouwen of ande re beschutte plekken grote groe pen worden aangetroffen. Na de paring zoeken de wijfjes elkaar op en vormen grote kraamkolonies, soms wel twee tot driehonderd dieren bij elkaar. De eerste tijd na de geboorte van de jongen worden die tijdens de nachtelijke insektenjacht meege nomen. Als het kroost te zwaar wordt om meegenomen tfe wor den, blijft het in de schuilplaats achter en wordt daar dan ge zoogd. Zo'n kraamkolonie blijft tot in augustus in stand. In september hebben de dierijes zich weer over het hele gebied verspreid, huizend in nestkasten, holle bo men en kelders, soms alleen, of in heel kleine groepjes. In die tijd kan men, indien een hernieuwde vestiging van een kraamkolonie het volgende jaar ongewenst is, de zolder of spouw onbereikbaar maken. Niet eerder, waarschuwt Hoekstra, want dan zouden de diertjes sterven en bezorgen de soms honderden kadavertjes nog meer overlast. In november zoe ken de vliegende zoogdieren een onderkomen voor de winter, waar ze in winterslaap het voor jaar afwachten. Hondsdolheid leidt bij vleermuizen niet tot agressiviteit en komt alleen voor bij de laatvliegereen vrij grote vleermuis met een 'hondsneus' die jaagt in het holst van de nacht. Hoekstra: interessante en nuttige diertjes. (foto gpd> Aan de wanden van de woonkamer van het huis op de Veluwe hangen ze nog steeds. Schilderijen van on der anderen Isaac Israëls en W.G.F. Jansen. Zeven jaar geleden kocht de bezitter ze op een veiling. Hij dacht voor aardige prijsjes van rond de 2500 gulden een aantal goede aankopen te hebben gedaan. Totdat bleek dat geen enkele van de gekochte schilderijen ook maar ooit in de buurt van de gedoodverf de maker had verkeerd. Vals. Ver haal halen bij de veilinghouder was er niet bij. "Hij bood eerst aan om ze opnieuw te veilen, maar ik wilde mijn geld gewoon terug. Dat kon niet". door Henk Meutgeert Een half jaar geleden zag de gedu peerde een advertentie waarin een nieuwe veiling werd aangekon digd. In een fraaie villa in Eerbeek werden onder meer meubels en schilderijen verkocht. "Toen ik daar binnen kwam zag ik dezelfde man die mij destijds de vervalsin gen had verkocht. Ik zei tegen hem: je hebt hier weer een aardige handel staan. Maris, Israëls, Breit- ner, ze waren er allemaal bij. Zeker ook echt, vroeg ik. Dacht je nou dat je voor 3000 gulden een schilderij kunt kopen dat normaal misschien wel 60 mille kost, zei hij tegen mij. Hij wist toch dat ik niet meer bij hem kocht. Negentig procent van wat daar hing moet volgens mij vals zijn geweest". Inmiddels hebben de eerste kopers die zich in Eerbeek bekocht voelen zich al gemeld. Zij gingen naar huis met werken van schilders als Appel en Corneille. Ze bleken vals. De fraaie villa en het voorkomen van de veilinghouder hadden bij hen de laatste reserves weggeno men en ze waren tot koop overge gaan. De Vakorganisatie van Ma kelaars en Veilinghouders heeft de zaak ook ter tafel gehad en heeft de Kamer van Koophandel inmiddels gevraagd de vergunning van het veilingbedrijf in te trekken. Expert Een zaal in een dorp dichtbij Ny- megen. Kijkdag voor een veiling die een paar dagen later zal plaats hebben. Door middel van een ad vertentie heeft het veilinghuis, ge vestigd in een dorp in Noord-Bra bant, laten weten Perzische tapij ten, antiek, juwelen en schilderijen van onder anderen Willem Maris en Apol te veilen. "Kan ik er zeker van zijn dat het echte zijn", vragen we. "Natuurlijk, ze zijn door een expert bekeken", antwoordt een medewerker van het veilinghuis. In de veilingvoorwaarden achterop de catalogus staat daarentegen dat schriftelijke of mondelinge inlich tingen geen reden tot verhaal ge ven. Verkoper en veilinghouder zijn ook niet gehouden aan garan tie, hoe ook genaamd, staat er te lezen. In de zaal kijkt ook de gepensio neerde makelaar en taxateur M. Staamer rond. Tot voor enkele ja ren was hij zelf directeur van een veilinghuis in Arnhem, hij zat 50 jaar in het veilingvak en wijdt zich nu aan zijn bestuursfunctie van de vakorganisatie. Uit hoofde van die functie en zijn persoonlijke inte resse is hy nogal eens op veilingen in het land aanwezig. Aan deze ver koop zit naar zijn mening ook een luchtje. De schilderijen zijn bijna alle vals en ook is een groot deel van de aangeboden meubels en klokken nieuw, zo stelt hy vast. Volgens Staamer gebruiken dit soort veilinghuizen de aangekon- Kunst kopen op een veiling. Waakzaamheid is geboden, want de vervalsingen zijn talrijk. ('oto gpd) digde verkoop van inboedels, in dit geval van een naar het buitenland vertrokken meester in de rechten en een dame met een adelijk klin kende naam, slechts als betrouw baar overkomende aanleiding om heel andere zaken te verkopen. Soms blijkt de boédel zelfs niet aanwezig. "Zo'n veilinghouder houdt een of twee keer in de maand ergens in het land een vei ling en sleept de hele rommel met zich mee". Slapen Staamer zag de in de zaal uitgestal de waar een paar weken daarvoor al op een heel andere plaats in het oosten van het land. Ook toen ging het om de inboedel van dezelfde dame en dezelfde meester in de rechten. Het toezicht dat gerechts deurwaarders tijdens de veilingen houden geeft verder ook geen garanties, meent Staamer. "Die hebben er immers ook geen ver stand van en doen dat vaak alleen maar voor het geld. Ze zitten ge woon te slapen". Eén van de bronnen van het kwaad is volgens Staamer het examen dat moet worden afgelegd om veiling houder te worden. "Een wassen neus" zegt Staamer, die deze exa mens zelf afneemt en pleit voor veel strengere eisen. "We mogen de kandidaten niet langer dan een uur ondervragen. Vakbekwaam heid heb je niet nodig, alleen wat wetskennis. Wie een vestigingsver gunning wil hebben hoort by de Kamers van Koophandel dat ze het beste even examen kunnen doen als veilinghouder. Onlangs hadden we nog een kandidaat die een sex- club wilde beginnen en een man van een sporthal. Tijdens de verga deringen van de vakorganisatie praten we vaak over die excessen. Een makelaar die examen doet wordt uitgevraagd door deskundi gen, dat examen is wel erg zwaar". "Er zijn enkele veilinghuizen die werken met een goede garantie. Daar kun je terug komen wanneer er iets vals blijkt te zijn. Wanneer je een boedel aantreft met vervalste schilderijen, dan móet je die met de rest verkopen. Aan de veiling houder ligt het dan, hoe dat in zijn werk gaat, hoe je de zaken aan biedt. Er zijn scharrelaars, bonafi de en domme veilinghouders, mensen die van bepaalde dingen nu eenmaal minder verstand heb ben. Zo is er al een tijdje een man actief die munten en postzegels op veilingen inbrengt. Veel zijn er vals. Ik ga er zelf helemaal niet meer kijken, ik erger me kapot". Slechte naam De malafide veilinghouders profi teren volgens Staamer vooral van de onwetendheid van een groot deel van het publiek. Zo blijken de in de advertenties aangeprezen 'perzische tapijten' in de catalogi vaak omschreven te zijn met een 'i' of 'p' ervoor. Die staan voor 'India' en 'Pakistan', maar lang niet ieder een weet zoiets. "Camouflage. De gene die er wel van weet, gaat hele maal niet meer naar dit soort vei lingen. En dan gaat het niet alleen om kunst en antiek. Door dit soort scharrelaars krijgt de hele veiling- wereld wel een slechte naam. Het hangt ons al jaren de keel uit. Van daar dat we als vakorganisatie be zig zijn gegaan met het opstellen van spelregels". "De mensen die dit soort' veilingen organiseren zijn handelaren die links en rechts schilderijljes kopen en er andere namen onder zetten. Ik hoorde vorige week nog een ver haal over een inboedel die onder andere bestond uit, schrik niet, 2000 schilderijen. Niet gesigneerd en zonder lijsten. Die moeten alle maal verkocht worden. Op zo'n veiling krijg je dan een aantal scharrelaars. En die mensen zie je denken: daar maken we die van en dat signeren we zo. Een paar we ken later zie je die dingen ingelijst en wel al bij de handelaars staan". "Het kopen van kunst, dat heeft naar mijn mening ook van alles te doen met snobisme. Als ik zo'n verhaal hoor over een zekere me neer Menten, die zich een verval sing in de maag heeft laten split sen, dan loop ik inwendig te grin- neken. Er is ook nogal wat zwart geld waarmee men denkt een aar dige slag te kunnen slaan. Maar het trieste is wel dat er mensen met een kleine beurs volkomen ter goe der trouw het schip ingaan. Je moet in goede handen vallen, ook als veilinghouder, want soms is het met die kunst net een loterij. Het is een heel moeilijke materie. Wie in het vak zit, wordt doorlopend met rommel geconfronteerd. Wie is wel en wie is niet betrouwbaar, dat is de vraag. En ook al weetje dat en al heb je veel ervaring; er worden nog steeds stommiteiten begaan". Mafia Staamer is ondanks zijn pensione ring nog regelmatig op veilingen aanwezig. Om op de hoogte te blij ven van de praktijken en de manier van werken met vervalsingen. Nog niet zolang geleden kwam hij er achter dat er nu ook al imitatie houten Christusbeelden op de markt zijn verschenen. Bijna niet van echt te onderscheiden. "Je kunt er een spijker in slaan" zegt hy. De man in het dorp op de Veluwe loopt nog een keer langs de schil derijen die hij zeven jaar geleden als echte Haagse School-werken kocht. Hij haalt er enkele van de muur en laat de achterkant zien. "Gewoon nep, dat zie je aan het het hout. Toen ik ze destijds kocht wist ik daarvan niets, maar inmiddels weet ik beter. Dat er nog steeds mensen zijn die ongestraft hun kunstmafiapraktijken in Neder land kunnen voortzetten verbaast me. Want een ander woord dan ma fia heb ik er niet voor over".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 2