Geïnspireerd door de geest van Walt Disney Muizenavontuur heeft lief staartje Fons Rademakers verruilt Z.-Afrika voor Zimbabwe Aandacht voor animatie VRIJDAG 17 JULI 1987 PAGINA 17 BIOSCOPEN AMSTERDAM - Wat meteen opvalt aan de film 'An Ameri can Tail' is de naam van Steven Spielberg. Hij staat bij de titels als één van de producenten aangekondigd. door Hein Kropman De regisseur, die met zijn 'E.T.' nog steeds de ranglijst aanvoert van fi nancieel succesvolle films, blijkt een gigantische fan van tekenfilms te zijn. Maar dan wel tekenfilms die op de 'klassieke" manier zijn gemaakt, die uit de Disney-studio's vooral. Dan kom je haast vanzelf terecht bij Don Bluth. Hij is de maker van 'An American Tail' die gisteren in Nederland onder de titel 'Een avontuur met een staartje' is uitge bracht. Bluth heeft het vak geleerd bij Disney en weet dus alles van diens manier van tekenfilms ma ken. Een ervaring die Bluth mee nam toen hij in 1979 vertrok bij de Disney-studio's. Bluth ging weg met een duidelijk idee: tekenfilms maken, zoals Walt Disney die in zijn glorieperiode maakte. Don Bluth werkte eerst met wat gelijkgerichte collega's aan een kort tekenfilmpje dat de geldkraan zou moeten opendraaien voor een lange produktie. Dat korte filmpje werd vooral in de weekeinden ge maakt in Bluth' garage. Het filmpje 'Banjo Woodpile Cat' kwam er, het geld ook en zo kon Bluth in '82 zijn eerste eigen tekenfilm op bio scooplengte uitbrengen: 'The Se cret of Nimh'. Bluth' techniek en ideeën in die films waren duidelijk geïnspieerd op die van Disney, volgens hem hebben de Disney-studio's na de dood van de grote meester het ima go van een 'slapende reus' gekre gen en komt ër weinig spranke- lends uit die hoek. Onder de indruk Eén van de velen die 'The secret of Nimh' zag, was' Steven Spiel berg en ook hij was onder de in druk van de 'klassieke Ujn' van de film. Spielberg benaderde Don Bluth voor een tweede lange speel film, haalde de centen bij elkaar en in 1984 werd de basis gelegd voor dat wat nu als 'Een avontuur met een staartje' in de bioscoop te zien Don Bluth: „Probleem was het vinden van een goed verhaal, maar ook daarin heeft Spielberg een aandeel gehad. De ouders van hoofdpersonage Fievel zijn geba seerd op Stevens grootouders die aan het einde van de vorige eeuw Don Bluth: "Kinderen worden door fantasievolle tekenfilms betere volwassenen". gekost, met uitzondering van 'The secret of Nimh' en heel recent dus 'An Americain Tail'. De laatste is begroot op negen miljoen dollar en bracht alleen in de VS al vijftig mil joen in het laadje. Bluth: „Anima- 'tie trekt echt wel, maar je moet het publiek dan wel iets goeds voorzet ten". Sinds zeven maanden werkt Don Bluth met zijn mensen in een prachtige, gloednieuwe animaties tudio in de Ierse hoofdstad Dublin. Een opvallende verhuizing vanuit Hollywood naar Ierland. Gevraagd naar de reden van zijn vertrek uit de VS zegt Bluth: "In Europa moet nog heel wat talent zitten en dat wil ik graag bij mijn films betrekken. Ik zoek mensen die mij kunnen helpen hier een echte animatie-cultuur op te zet ten. Mijn streven is om twee keer per jaar een lange tekenfilm te gaan maken. Na 'An American Tail' ben ik nu bezig met een film die zowel door Spielberg als Geor ge Lucas wordt geproduceerd: 'The land before time began'. Alle animatie in die film is op basis van muziek. Nee, ik weiger om tv-se- ries te gaan maken of me met com mercials bezig te houden. Anima- rpn. tie, maar dan van het allerbeste (foto gpd) sqort daaf geioof ik in en dat werkt het beste op film". vanuit Rusland naar Amerika kwa men. Rond die personages hebben we toen het verhaal van de film be dacht: emigranten die vanuit Euro pa naar de VS gingen omdat, zoals de muizenfamilie Muiskevietz dacht, in Amerika de straten gepla veid waren met kaas en er geen katten leefden". Don Bluth: „Met het succes van mijn animatiefilms kunnen we misschien ook de nu nog slapende reus in de Disney-studio's wakker porren, want hoe meer tekenfilms er worden gemaakt, hoe beter het zal worden. Tenminste, films waar aan je kunt zien dat er kunstenaars aan hebben gewerkt, vakmensen die nog weten hoe een echt leven de tekenfilm te maken". „Mensen die naar tekenfilms gaan kijken, films waarin vooral hun fantasie wordt geprikkeld, ko men nooit meer hetzelfde uit de bioscoop dan dat ze binnen gingen. Naar mijn idee leren kinderen door tekenfilms ook veel betere volwas senen worden". - U neemt door dat te stellen een grote verantwoordelijkheid op u, om zulke bepalende tekenfilms te maken. Bluth: „Ja, die verantwoordelijk heid voel ik, daarom neem ik ook het verhaal door met experts, scha kel ik psychologen in. We praten echt heel diepgaand over hoe kin deren op situaties zouden reageren en hoe ze spannende momenten verwerken". Kwaliteit Tekenfilms trekken nauwelijks, zo wijzen de cijfers uit, behalve de door Don Bluth gemaakte films. In de afgelopen 20 jaar zijn er tenmin ste 15 lange animatiefilms in de VS gemaakt, die allemaal geld hebben In Amerika zijn geen katten en de straten zijn er gepla veid met gatenkaas. Dat is in één zin samengevat de droom van de familie Mousekevitch, een muizenfami lie die rond de eeuwwisseling het barbaarse Rusland voor het paradijselijke Amerika verruilt, waar, zo blijkt al spoedig, wel katten zijn. 'Avontuur met een staartje' loopt in grote lijnen pa rallel aan de familiegeschiedenis van Steven Spiel berg. Zijn joodse grootouders hadden rond 1880 in Rusland zozeer onder de terreur van de kozakken te lijden dat ze de oversteek naar het verre Amerika be sloten te wagen. Overbodig te zeggen dat het dagelijks leven aldaar minder florissant was dan ze voorgespie geld hadden gekregen. Het gegeven leek Spielberg bruikbaar genoeg voor een getekend filmsprookje. Voor de realisatie ervan klopte h|j bij Don Bluth aan. Iets wat niet z derlijk is: Spielberg staat bekend als een in... wonderaar van de oude tekenfilms uit de stal van Walt Disney en Bluth komt uit die stal. 'Avontuur met een staartje' is van hetzelfde laken een pak als 'The secret of nimh', zijn eerste lange te kenfilm. Modernismen in stijl of andere uitingen van eigenzinnig gedrag zijn er niet. Een zeldzame precisie Get eens op hoe nauwkeurig het getekende straatleven van New York overeenstemt met oude prenten en fo to's uit die tijd), een rijke achtergrond-animatie en groot vakmanschap zijn de pijlers waarop de film rust. De Amerikaanse muizendroom van de Russische fa milie is handig gekoppeld aan het verhaal van een .jong muisje dat onderweg zijn familie uit het oog ver liest. En zo'n verdwaald muizenjong, geplaatst in een bedreigend stadsmilieu, vertedert natuurlijk altijd. Ook nu weer, ondanks het feit dat de in dit genre on vermijdelijke liedjes nogal waterig smaken. Een ple zierige, lieve jeugdfilm is het; niets meer maar ook niets minder. ALBERT KOK - Hoe was het om met Steven Spielberg samen te werken? Bluth: „In eerste instantie was ik bang dat Steven erg zou overheer sen, omdat hij ook bij andere door hem geproduceerde films altijd sterk aanwezig is geweest, maar nu was het anders. Hij vroeg me één ding: laat me af en toe wat ideeën aanleveren en dat gebeurde ook. We hebben een uitstekende relatie en ik heb enorm veel van hem ge leerd. Hij ook wel iets van mij trou- 'An American Tail' wordt in bij na alle niet-Engelstalige landen uitgebracht met een geluidsband in de eigen taal. Ook in Nederland draait naast een Engelstalige versie ook eentje die werd gerealiseerd onder supervisie van Arnold Gel derman. Eigen versie Don Bluth is niet echt blij met die ontwikkeling. „De dialogen zijn in het Engels geschreven en daar is ook de hele animatie op ge baseerd. Maar ik heb gehoord van de kant van de producent dat die nasynchronisatie in de meeste ge vallen prima is gebeurd. Ook daar blijven Spielberg en zijn mensen terecht eisen stellen, zo betrokken zijn ze bij deze film. Wie weet, mis schien lukt het me door het succes van mijn films de 'slapende reus' bij Disney te wekken en wordt men daar ook weer geïnspireerd door de geest van Walt, de geest van de perfectie, op de klassieke wijze gemaakte animnatiefilm. Hoe meer. hoe beter". JOHANNESBURG (GPD) - Fons Rademakers zal zijn nieuwe film waarschijnlijk niet in Zuid-Afrika, maar in het buurland Zimbabwe opnemen. Dat heeft een woord voerder van Cannon Films tegen het Zuidafrikaanse zondagsblad Rapport gezegd. Oscar-winnaar Rademakers gaat een film maken die is gebaseerd op 'n Oomblik in die Wind' van de Zuidafrikaanse schrijver André Brink. Volgens de woordvoerder heeft deze beslissing niets te maken met eventuele moeilijkheden van de kant van de Zuidafrikaanse rege ring. Cannon Films, dat in finan ciële problemen verkeert, vreest dat een verfilming van Brink's an- ti-apartheidsboek in Zuid-Afrika later tot grote protesten van de an ti-apartheidsbewegingen in Euro pa zal leiden. De verfilming zou 'een inbreuk op de culturele boy cot zijn'. Rademakers bevond zich vorige maand in Kaapstad om geschikte lokaties te zoeken voor de verfil ming van het boek van Brink. In 'n Oomblik in die Wind' wordt de apartheid in Zuid-Afrika tegen een 18e eeuws decor geplaatst. Het boek handelt over een liefde van 'Echt Pim de la Parra', dat hoor je vaak na een première van weer een werk van de meest creatieve helft van het voormalige Pim en Wim-duo. Verstappen maakt er de laatste jaren een potje van, kijk maar eens naar 'De ratelrat' als u durft. De la Parra kan ook wilde din gen doen, maar ze zijn in elk ge val heel persoonlijk en vaak nog boeiend ook. 'Als in een roes' is vorig jaar voor een appel en een ei gemaakt. Dat is aan de film te zien. Het verhaal, over een to neelvoorstelling waarmee veel fout gaat, rammelt en personen die uitvoerig worden geïntrodu ceerd, lijken halverwege te ver dwijnen, Maar De la Parra ziet al tijd wel kans om een aantal knappe scènes te maken. Ook kun je zien dat hij uitste kend met acteurs overweg kan. Liz Snoyink, Herbert Flack en Thorn Hoffman waren voor hem bereid hun best te doen ook al zie je aan hun gezicht dat ze niet al- een blanke vrouw voor haar be diende, een kleurling die als slaaf is weggelopen. Hoewel de kleur ling er in slaagt de blanke vrouw veilig in Kaapstad terug te bren gen, na een langdurige zwerftocht door de woeste, maar schitterende natuur van Zuid-Kaapland, wordt hij toch ter dood gebracht. De belangrijkste uitgever in Zuid-Afrika Human Rousseau weigerde het, oorspronkelijk in het Afrikaans geschreven, boek in 1975 uit te geven. „Omdat er een vermoeden bestond dat het verbo den zou worden". De roman werd vervolgens op initiatief van drie docenten Afrikaans aan de univer siteit van de Witwatersrand alsnog uitgegeven door een kleine, spe ciaal daarvoor opgerichte uitgever. Het is in die tijd, toen Vorster pre mier was - opvallend genoeg - niet verboden verklaard. Rademakers bezit al jaren de rechten voor de verfilming van het boek van Brink, dat in vele landen in vertaling is verschenen, maar moest plannen voor deze verfil ming door geldgebrek telkens weer laten schieten. Pas na het suc ces met zijn laatste film, 'De Aan slag', waarvoor hij een Oscar kreeg, FILMS OP VIDEO tijd wisten waarom. De bio- scooproulatie van 'Als in een roes' is zeer beperkt geweest. Wie de ontwikkeling van De la Parra als regisseur wil blijven volgen, mag blij zijn dat Cor Koppies de film op video heeft gezet. Dracula-films zijn er bij de do zijnen gemaakt en verscheidene malen is geprobeerd de humoris tische kant van de horror te be nadrukken. Meestal mislukten de pogingen. Toch is het komiek Gene Wilder in 'Haunted honey moon' bijna gelukt, vooral dank zij een prachtige rol van Dom DeLuise als kasteelvrouwe. In het kasteel kraakt en piept veel en dood en dreiging vind je er ook. Gene Wilder stuntelt en Gil- da Radner moet worden gered. Geen topper, maar lang niet slecht. Van RCA. Hetzelfde kun je zeggen van 'Le gal Eagles', gemaakt door Ivan Reitman. In deze vlot gemaakte, Fons Rademakers toont de Oscar die hij voor 'De Aanslag' kreeg. (foto ANP) bleek Cannon bereid het groene licht te geven voor de verfilming. Het Zuidafrikaanse ministerie van binnenlandse zaken heeft inmid dels het scenario goedgekeurd en daarmee zijn alle problemen om het boek van Brink in Zuid-Afrika zelf te verfilmen uit de weg geno- Cannon Films, dat de afgelopen paar jaar een aantal films in Zuid- Afrika maakte, maar tevens een groot filmproject in Zimbabwe op zette, heeft Rademakers nu te ver staan gegeven toch maar in Zim babwe te gaan filmen. vlot gespeelde thriller zijn Ro bert Redford en Debra Winger aan elkaar gewaagd. Ze spelen Daryl ('Splash') Hannah bijna van het doek in knappe scènes vol aardige dialogen. De film is voorzien van een flink actiedeel en heeft een, letterlijk, vonken- spattende finale. Van Esselte CIC. Ook van Esselte, maar een stuk minder geslaagd is 'Howard the duck', de kerstfilm van anderhalf jaar geleden. Het werd een flop en terecht. 'Howard' is een cha grijnig soort zeur-eend die zich door een film als een stripverhaal kwaakt. De avonturen die hij be leeft zijn spannend genoeg en het scenario moet er ook goed hebben uitgezien, maar regisseur Willard Huyck vergat dat je pas met een hoofdfiguur mee begint te leven als je je zijn lot aantrekt. Aan Howard krijg je al na tien minuten een hekel. PETER DE ZWAAN AMSTERDAM (GPD) - Het is de Nederlandse animatiefilmers al ja ren een doorn in het oog dat hun produkties zo weinig vertonings mogelijkheden krijgen. Ze mogen blij zijn als er hier of daar een kort uitgevallen bioscoopfilm moet worden opgevuld of als er in Hil versum een omroep om een tus sendoortje verlegen zit. Om aan de ze misstand een einde te maken komt het Amsterdamse Filmmu seum de komende vijf weken met een inhaalactie. Tot en met 14 au gustus zal er op werkdagen gedu rende de lunchpauzes een breed scala aan Nederlandse animatie films worden vertoond. Dat de Nederlandse animatie in internationaal verband geen gek fi guur slaat mag bekend worden verondersteld. De selectie voor het Cannes-festival van 'Haast een Hand' en de Oscar-bekroning van 'Anna Bella' liggen nog vers in het geheugen. Deze korte films hebben uiteraard een plaats in het programma van het Filmmuseum gekregen, evenals ander werk van Paul Driessen. Gerrit van Dijk, Hans Nassenstein, Monique Re nault en Börge Ring. Verder is er, zoals je dat in een filmmuseum kunt verwachten, aandacht voor oude pioniers op het terrein van de animatie. De pop- penfilms van George Pal en de 'Duivendrechtse Disney' Joop Geesink maken nog eens duidelijk dat de Nederlandse animatie niet vandaag of gisteren is. Aan de vroegere tekenfilms van Marten Toonder wordt evenmin voorbijge gaan. Zeer het bekijken waard zijn voorts de getekende reclamefilms van George Debels. Wie na het lunchprogramma nieuwsgierig is geworden naar de ambachtelijke kanten van de ani matie, kan in het Filmmuseum gra tis terecht bij de expositie Anima tion in the Netherlands. Tijdens deze tentoonstelling wordt onder meer het videoprogramma Beeld voor Beeld vertoond, waarin men animatiefilmers aan het werk kan zien. Wie verder nog met vragen zit kan deze kwijt bij één van de ani matiefilmers die bij toerbeurt bij de voorstellingen aanwezig zullen zijn. Het programma heet 'Nederland se animatiefilms in het Vondel park'. Plaats: Filmmuseum, Am sterdam. Van 13 juli tot en met 14 augustus, op elke werkdag. Aan vang 12.30 uur. AMSTERDAM - Gijs Scholten van Aschat, Carla Hardy en Alexander van Heteren (van links naar rechtsspelen de hoofdrollen in de nieuwe Nederlandse speelfilm 'Dorst'. De opnamen daarvan zijn afgelopen week onder leiding van regisseur Willy Breebaart begonnen. 'Dorst' is een film over een levenslustige man die zich overgeeft aan uitspattingen in het Amsterdamse uitgaansleven. Zijn vriendin en beste vriend proberen zijn drankgebruik binnen de perken te krijgen, maar dat lukt niet. Hij belandt in een kliniek. De film zal in het voorjaar van 1988 in de bioscopen gaan draaien. (foto pr> (OP)NIEUW 'Avontuur met een staartje' - Lido, Leiden en Euro, Alphen 'Ferris Buellers day off - Matthew Broderick neemt een dagje vrij, Greenway, Voorschoten BLIJVERS 'Betty Blue' - psychologisch drama over twee wanhopig geliefden, Greenway, Voorschoten The Living Daylights' - de nieuwe Bond neemt het op tegen Jeroen Krabbé, Lido, Leiden en Euro, Al phen 'Cat's Eye' - minder geslaagde verfil ming van Stephen King-horror, Tria non, Leiden 'The Fly' - weinig verhullende horror film van David Cronenberg over ex perimenterende wetenschapper, Greenway, Voorschoten 'Silver Bullet' - City, Katwijk 'Wise Guys' - komische film van Brian de Palma, Lido, Noordwijk 'Black Widow' - vrouw ruimt haar rij ke echtgenoten uit de weg, Lido, Lei den jartlaken, Lido, Leiden 'Police Academy 4' - vierde variatie op bekend thema, Luxor, Leiden, Ci ty, Katwijk en Euro, Alphen reeks moorden in kloostergemeen schap - Lido, Leiden 'Platoon' - Oscar-winnende film over oorlog in Vietnam, Lido, Leiden 'Crocodile Dundee' - Paul Hogan als Australische woudloper in New York, Euro, Alphen SEKSFILMS 'Silky' - Rex, Leiden 'Joy' - Trianon, Leiden 'Drie Tirolers in Saint Tropez' - City, Katwijk 'De vrolijke sex-kliniek' - Lido, Noordwijk NACHTFILMS Trashy Lady' - Rex, Leiden 'The Living Daylights' - Euro, Alphen 'Crocodile Dundee' - Euro, Alphen •Meisje met stijl' - Euro, Alphen 'Angel Cash' - Euro, Alphen DEN HAAG 'Salvador' - Asta (463500), 12 jr. 'Burglar', Asta, 16 jr. 'Raw Deal' - Asta, 16 jr. 'Black Widow' - Babylon (471656), al 'Avontuur met een staartje' - Baby lon, al 'Oxford Blues' - Babylon, 16 jr. 'Police academy 4' - Cineac (630637) 'Heat' - Cineac, al. 'Firewalker' - Cineac, 16 jr. 'The sound of music' - Euro (667066), al 'Beverly Hills Cop' - Euro, al. 'Naam van de roos' - Metropole (456756), 16 jr. 'The Living Daylights' - Metropole, al. 'Platoon' - Metropole, 16 jr. 'Blue Velvet' - Metropole, 16 jr Filmzomerfestival - Metropole 'Police Academy 4' - Odeon (462400), al. 'The Living Daylights' - Odeon, al. 'The Moring After' - Odeon, 16 jr. •Critters' - Odeon, 16 jr. 'Running Scared' - Le Paris (656402), 12 jr. AMSTERDAM •Burglar' - Alfa (278806), 16 jr. •Crocodile Dundee' Alfa, al. 'Children of a lesser God' - Alfa. al. 'Black Widow* - Alfa. al. der Alhambra 'Blue Velvet' - Alhambra, 16 jr. 'Salvador* - Bellevue Cinerama (234876), 12 jr. 'Oxford Blues' - Cinerama, al. 'Avontuur met een staartje' - Calypso (234876), al. 'Raw Deal' - Calypso, 16 jr. 'Room with a view' - Cinecenter (236615), 16 jr. 'Abel' - Cinecenter, al. 'Mosquito Coast' - Cinecenter. al. 'Chimps Onder Elkaar' - Cinecenter, al. 'Monument l gorilla' - Cine- 'Hannah and her sisters' - Cinecenter, al. 'Avontuur met een staartje' - Cinema Int. (15124), al. 'The Living Daylights' - Cinema Int., al. 'Heat'- City (234579), 16 jr. 'Platoon' - City, 16 jr. 'Critters' - City, 16 jr. 'Assassination' - City, 16 jr. The morning after' - City, 16 jr. 'Firewalker' - City, 12 jr. •Police Academy IV - City, al. 'Cria Cuervos' - Kriterion (2317080,16 'La Terrazza' - Kriterion, 16 jr 'Meisjes in vuur en vlam' - Parisien (246540), 18 jr. 'Lovers Lane' - Parisien, 16 jr. Tenue de soiree' - The Movies (245790), 16 jr. 'Tiempo de Morir' - The Movies, 16 jr. Zomerfestival - The Movies, 16 jr. 'The Living Daylights' - Tuschinski (262633), al. 'Platoon' - Tuschinski, 16 jr. 'Blue Velvet' - Tuschinski, 16 jr. 'Golden Chid - Tuschinski, 12 j. 'Police Academy IV - Tuschinski, al. 'Flodder' - Tuschinski Cineac (243639), al. 'One flew over the cuckoo's nest' - De Uitkijk (237460), al. TELEVISIE Twee forten deze week op de Ne derlandse televisie, allebei 's middags. De bekendste dinsdag om 15.25 uur op Nederland 1: 'Fort Apache'. Een legendari sche film van John Ford met in de hoofdrollen Shirley Temple, John Wayne en Henry Fonda. Het legerfort ligt in een gebied dat door de Apaches wordt be heerst. Fonda speelt een overste die samen met zijn dochter (Temple) naar de grenspost komt om orde op zaken te stellen. In 'Fort Algiers' verplaatst het toneel zich naar Algerije toen het nog in Franse handen was. Hier wordt de hoofdrol gespeeld door Yvonne de Carlo. De Franse ge heime dienst heeft een beroep op haar gedaan om te infilteren in de kringen van Arabische op roerkraaiers. In 1953, het jaar waarin de film werd gemaakt, konden Arabieren nog als de bad guys worden afgeschilerd. Vrij dag, 14.00 uur, Nederland 1. Dezelfde avond heeft België 1 weer een Nederlandse film op het programma staan. Dit keer is dat 'De IJssalon' van Dimitri Frenkel Frank. Gerard Thoolen en Bruno Ganz spelen de hoofd rollen. Thoolen is een uit Duits land gevluchte jood die in Am sterdam een ijssalon is begon nen. De schermutselingen met NSB'ers worden door hem niet serieus genomen en ook als de Duiters komen laat Otto Schnee- weiss zijn goede humeur niet vergallen. De vriendschap met een Duitse militair (Ganz) ver- sterkt zijn optimisme (20.15 uur). Bruno Ganz is zondagavond ook op Nederland 2 te zien als een journalist in Beiroet. Hij wordt in 'Die Falschung' door een weekblad naar Libanon ge stuurd om een reportage over de burgeroorlog te maken. Hij be gint te twijfelen aan het nut van de journalistiek en zijn zekerheid wordt nog verder ondergraven door de aanwezigheid van Han nah Schygulla. Regisseur Volker Schlöndorff maakte de opnamen werkelijk in Beiroet, het geweld komt dus zeer levensecht over (22.30 uur). 'The Killing' is één van de eer ste films die Stanley Kubrick maakte, de regisseur die later tot één van de belangwekkendste van zijn generatie uitgroeide. 'The Killing', een film uit 1956, vertelt het verhaal van een inge wikkelde roof op een renbaan. Sterling Hayden speelt de rol van Johnny Clay, het brein ach ter de roof. De film heeft vorig jaar met aardig wat succes in de filmhuizen gedraaid. Morgen avond op Nederland 2 (22.45 uur). FILMHUIZEN 'Betty Blue' is een psycholo gisch drama van Jean-Jeaques Beneix, de maker van 'Diva'. Hij is er nog mee in de race geweest voor een Oscar, maar werd, zoals bekend, verslagen door 'De Aan slag'. Beneix blinkt uit in stijlvol le films en dat is 'Betty Blue' ook geworden. Er wordt het verhaal in verteld van een jonge vrouw en een iets oudere man, gevan gen in een fatale liefde (19.30 en 21.45 uur in het Kijkhuis). Over stijlvol gesproken: in het Kijkhuis is ook 'Barry Lyndon'. Stanley Kubrick baseerde zich voor deze film uit 1975 op een boek van William Thackeray. Ryan O'Neal speelt een 18e eeuwse schelm bij wie het succes naar het hoofd stijgt. De langdra digheid ligt voortdurend op de loer iq dit uitgesponnen periode- stuk, maar het camerawerk is van grote schoonheid en de film muziek is nauwelijks minder fraai (donderdag tot en met zater dag 20.00 uur). Met 'Carmen' bracht Carlos Saura een ode aan de flamenco. Hij vertaalde Bizets opera naar het heden. Een choreograaf (An tonio Gades) zoekt een jonge danseres voor een dansuitvoe- ring van 'Carmen'. Een trots meisje dat naar dezelfde naam luistert (een rol van Laura del Sol) wordt uitgekozen. Ze jaagt het hoofd van de choreograaf net zo op hol als in het verhaal ge beurt (maandag 20.00 en 22.15 uur). 'The Big Chili' is het portret van een groep vrienden. Ze trok ken in de jaren zestig veel met elkaar op, verloren elkaar daarna uit het oog, maar de dood van één van hen brengt de groep weer samen. William Hurt en Ke vin Kline behoren tot het clubje dat herinneringen ophaalt (dins dag 20.00 en 22.15 uur). Jack Nicholson en Jessica Lange zijn in 'The postman al ways rings twice* in net zo'n fa- tale liefde betrokken als in 'Betty Blue' het geval is. Deze film van Bob Rafelson is een nieuwe ver sie van de gelijknamige film uit 1946 en deed vanwege het onver bloemde karakter heel wat stof opwaaien (woensdag 20.00 en 22.15 uur). In het Filmhuis van het LVC is vanavond 'Trip to Bountiful' nogmaals te zien. De onlangs overleden Geraldine Page kreeg een Oscar voor haar rol van ou dere vrouw die wil terugkeren naar het geboorteplaats Bounti ful (21.15 uur). Volgende week donderdag is voor de zoveelste keer 'Down by law' te zien. Deze film van Jim Jarmusch wordt gedragen door de Italiaanse komiek Roberto Benigni. Samen met Tom Waits en John Lurie ontsnapt hij uit een gevangenis in New Orleans en het drietal kiest het hazepad via de moerassen van Louisiana (21.15 uur).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 17