Veel musici van kwaliteit op North Sea Festival Lange zit in het voetbalstadion U2 brengt de Kuip in vervoering Een dode en gewonde bij concert van David Bowie PAGINA 16 RADIO-TV-KUNST IV MAANDAG 13 JULI 1987 Het North Sea Jazz Festival 1987 met Miles Davis, Dexter Gordon, Jack De- Johnette, Courtney Pine, Art Ensemble of Chicago, Last Exit, Oliver Lake, George Russell, Dizzy Gillespie, Ornet- te Coleman en vele anderen. Gehoord in het Congresgebouw, Den Haag op vrijdag, zaterdag en zondag. DEN HAAG - De uitputtingslag die het North Sea Jazz Festival wordt genoemd is voorbij. Dit monsterevenement van drie dagen met meer dan 75 concerten per dag over twaalf zalen verspreid kan geen echt hoogtepunt of diepte punt kennen, want niemand kan ooit alle optredens zien. Wel is de kwaliteit over de gehele breedte zodanig, dat er zelfs gedurende één dag meerdere bijzondere concer ten te beleven zijn. Op vrydag, toen de toeloop op bepaalde plaatsen van het congres gebouw al bijna verstikkende vor men aannam, was eigenlijk nog het minst te beleven, althans program matisch gezien. Een optreden dat met de nodige scepsis tegemoet werd gezien was dat van Dexter Gordon die dankzij zijn opvallende spel in de film 'Round Midnight' een renaissance in populariteit kent. De berichten over zijn ge zondheid die waren vooruitge sneld, deden het ergste vrezen voor zijn saxofoonspel. Dat bleek reuze mee te vallen. Niet alleen werd Gordon door een heel goede ritme sectie van Cedar Walton (piano), Pierre Michelot (bas) en Billy Hig- gins (drums) ondersteund, na een aarzelende start, waarbij Gordon werd overvleugeld door vibrafo- nist Bobby Hutcherson, kwam de lange tenorist bijna als vanouds voor de dag. Veel minder indruk maakte de nu jaarlijkse verschijning van de ster Miles Davis. Veel meer dan een goed spelende Kenny Garrett op altsax had zijn nieuwe band niet te bieden. Veel oud repertoire en veel vaag geblaas in het laag van de leider, terwijl de rest van de groep ongeïnspireerd zijn taak verrichtte. Iets beter deden het kwartet van Branford Marsalis en Jack DeJoh- nette's Special Edition het die avond, hoewel gezegd moet wor den dat beide leiders naar hun ei gen maatstaven iets onder de maat bleven. Marsalis probeerde ten- minste serieus te musiceren, wat ook wel mag, als je zijn uitgespro ken opvattingen over muziek en zijn collega's kent. Op de eerste avond traden even eens de 'Bird'-prijswinnaars aan. Voor de derde maal koos de inter nationalejury drie voor de jazz ver dienstelijke jazzmusici, die ook sa men in een optreden hun kunnen moesten bewijzen. Dit jaar viel de eer altsaxofonist Benny Carter, bassist Niels Henning Orsted Pe- dersen en altsaxofonist Piet Noordyk (de laatste voor Neder land) te.beurt, een keuze waar men weinig moeite mee kan hebben. Vooral Carter, inmiddels bijna tachtig jaar oud, viel op door zyn beheersing en evenwichtig spel. Als men met gesloten ogen luis terde, zou het onmogelijk zijn deze bijzondere stilist als bejaarde voor te stellen. Op muzikaal heel ander terrein viel een andere, bijna zestig jaar jongere saxofonist op. De Brit Courtney Pine mocht het laatste jaar buitengewoon veel publiciteit krijgen, maar behalve op de plaat konden wij in Nederland niet veel hoogte krijgen van zijn werkelijke kunnen. Het zelfverzekerde optre den van Pine moet aan alle specu laties een eind gemaakt hebben, want hij liet in zijn concert zien dat hij niet alleen technisch maar ook qua ideeën zijn mannetje staat. Daarna stelde het instituut Art En semble of Chicago met een goed doorwrocht programma ook het gehoor niet teleur, en kon van een geslaagde eerste dag gesproken worden. Tegengif De volgerlde dag, toen duidelijk werd dat er dit jaar waarschijnlijk weer meer bezoekers naar het Con gresgebouw zouden trekken werd zeer slap geopend met een Gersh- win-concert van het Metropole Or kest met de gasten Diane Schuur, Jeffrey Garth en Adam Makowicz. Vooral de zangprestaties van Schuur en Garth waren niet om over naar huis te schrijven en wer den geëvenaard door de middel matige arrangementen. De ruim denkende Taj Mahal draaide voor de bezoekers een saai elektrisch bluesprogramma af en een andere teleurstelling was het ongeïnspi reerde concert van trompettist Wynton Marsalis, broer van boven genoemde Bradford. Een grotere tegenstelling met het door violen overladen Metro pole Orkest was niet denkbaar in de vorm van het verfrissend harde en levendige spel van het kwartet Last Exit, dat eindelijk een een heid is geworden. Deze vrije punk achtige muziek mag dan structueel weinig toekomstperspectief heb ben, het is goed tegengif tegen alle formule-achtige nette muziek die steeds meer de overhand lijkt te krijgen. Verder waren op de zaterdag een uitstekend Oliver Lake kwartet en een onverwacht agressief George Russell Orkest te horen, waarbij de luisteraar stevig werd uitgedaagd. Lake koos voor een evenwicht tus sen de bop en de avant-garde, daar bij goed op weg geholpen door pia nist Rod Williams (een belofte voor de toekomst), drummer Pheeroan Ak Laff en bassist Fred Hopkins, die de verworvenheden van de nieuwe zwarte jazz eens even op een rijtje zetten. Russell speelde met electronica en kon rekenen op het uitstekende solospel van de Deense trompettist Palle Mikkel- borg, die Miles Davis makkelijk op zijn eigen terrein aankan. De laatste dag, de jazzfanaten Waren al aardig uitgewoond, bood een eerste hoogtepunt in de vorm van de Dizzy Gillespie Big Band ter gelegenheid van zijn zeventig ste verjaardag, waarin namen als Bob Stewart, Steve Ture, Jon Fad- dis, Sam Rivers en Arturo Sandq,- val verenigd waren. Een onbetwist hoogstandje van dat optreden was de trompetbattle tussen Faddis en Sandoval, waarin stratosferische hoogten werden afgetast. In uitste kende arrangementen gestoken oude nummers vormden een pas send feest ter gelegenheid van Gil- lespies zeventigste jaar. Geheel anders was het gesteld met Richie Coles All Stars daar voor, die ondanks de aanwezigheid van Hank Crawford, weinig meer te bieden had dan technisch goed gespeelde, afgekloven bopücks zonder emotionele meerwaard( Een scherp contrast met de preste 1 ties van de groep van fluitist Jame Newton, die juist heel goed ge bruik maakte van zijn technisch mogelijkheden, hoewel het sai spel niet altijd even doorzichtij was. Reputatie Een dieptepunt van de dag ech ter was het optreden van Alice Col- trane, de pianiste/organiste die, kennelijk nog mag voortteren op de reputatie van wijlen haar echt genoot, John Coltrane. Een enor me rommel was het samenspel, ter wijl de twee jonge saxofonisten er heel weinig van terecht brachten. Een onbetwistbare topontmoeting i was dat van Ornette Colemans Pri me Time en trompettist Don Cher ry. Colemans Prime Time klinkt li ve nu bijna zo helder als op de plaat, terwijl duidelijk werd dat er een doorgaande lijn is van Cole mans verrichtingen van de jaren zestig naar nu. Dezelfde zondag bracht ons ech ter ook een tegenvallende Randy Brecker, die heel serieus de akoes tische jazz heeft omarmd. Ook Bennie Wallace, de harde zuidelij ke tenorsax, kon niet voorkomen, dat het een vervelend vlees-noch- vis concert werd. De organisatie mag zichzelf een pluim op de hoed steken, ook al was het eigenlijk veel te druk, zo dat sommige optredens slechts van grote afstand konden worden ge volgd. Men slaagde er namelijk ook in vele andere musici van kwa liteit naar het festival te halen, waarvan de prestaties zeer hoog genoemd kunnen worden, maar hier slechts terloops vermeld wor den: Cecil Taylor, John Carter en Bobby Bradford, Frank Morgan, Woody Shaw, het Ronnie Mathews Trio, Adam Makowicz, George Wallington, Roy Hargrove en Gary Burton. KEN VOS Bij Hollandia's 'Beton' Bono Vox van U2 tijdens het concert in de Rotterdamse Kuip. Feyenoord-stadion: U 2. Bono Vox (zang, gitaar), The Edge (gitaar, toet sen en zang), Larry Mullen (drums) en Adam Clayton (bas). Aantal toe schouwers: 46.000. Gezien en ge hoord: vrijdag. ROTTERDAM - Een on vergetelijk optreden van U2 het afgelopen weekeinde in de Kuip. U2 ('you too') is de afgelopen ze ven jaar uitgegroeid tot de popu lairste popgroep van de jaren tachtig. Na de legendarische de buutelpee 'Boy' bouwden de vier Ieren (midden-twintigers) hun succes uit tot ongekende propor ties, die ten tijde van de live plaat 'Under a bloodred sky' een hoogtepunt beleefde. Een voor lopige climax, want het dit jaar verschenen meesterwerk 'The Joshua Tree' heeft alle mogelijke twijfels rond de muzikale status van de band weggenomen en be reikt enorme verkoopcijfers. Zeven jaar geleden speelde U2 nog in de Amsterdamse Melk weg, de jaren daarop in Paradiso, vervolgens in Ahoy' en op grote festivals. Nu is zelfs een voetbal stadion te klein om alle fans te vreden te stellen. De 92.000 kaar tjes (voor twee voorstellingen) waren in enkele uren verkocht en dat is sneller dan waar ter we reld ook, zo liet Bono Vox dank baar weten. Het grote succes van U2 schuilt in de originaliteit, de to meloze inzet en vooral de op rechtheid van de band. Waar an dere popgroepen zich koesteren in succes, in goedkope herhalin gen vallen en lijden aan zelfover schatting, proberen de Ieren de graad van perfectie te bereiken. Enkele jaren geleden dreigde de band ten onder te gaan aan een overdosis emotionaliteit, die leek te ontaarden in te theatrale pre sentaties. De grens van religieu ze pathos én bombast werd ge vaarlijk dicht benaderd. U2 staat nu weer met beide be nen op de grond. Bono Vox weet zyn dadendrang op het toneel te beperken, al is alleen zijn uitstra ling al genoeg voor hysterische taferelen. De EHBO kreeg vrij dag en zaterdag 300 toeschou wers in behandeling die in een zeer vroeg stadium gestrekt wer den afgevoerd. Zy moesten een muzikaal spektakel missen dat zijn weerga niet kent. Vanaf het openings nummer 'Where the streets have no name' tot de traditionele af sluiter '40' sidderde de Kuip van genot. De vier rasmuzikanten speelden als nooit tevoren. Met name The Edge is uitgegroeid tot een gitarist die foutloos ieder ge wenst geluid uit zijn instrument weet te krijgen. Opzwepend in 'I will follow' en het massaal mee gezongen 'Pride', subtiel in 'With or without you' en huilend in 'Bullet the blue sky\ een van de hoogtepunten. 'MLK', The unforgettable fire', 'Sunday bloody sunday', 'Party girl', 'The electric co', 'New year's day' en 'I still haven't found what I'm looking for': alles werd met gejuich, aanstekers en gezang ontvangen en met ovaties beloond. Dat gold ook de inge- vlqchten fragmenten uit 'Help' (Beatles), 'Ruby Tuesday' en 'Sympathy for the devil' (Stones) 'Riders on the storm' (Doors). Een gevoel van gelukzaligheid overviel menigeen in het stadion. Er ontstond iets van zeldzame saamhorigheid. Dat sfeertje werd al ver voor het optreden van ,U2 opgebouwd. Met name tijdens het concert van The Pre tenders, waar de zogenoemde 'wave' - een juichende golfbewe ging door het stadion - rillingen over tienduizenden ruggen bracht. De euforie in de overtreffende trap werd bereikt in het slotnum mer, '40'. Daarin verlieten achter eenvolgens Bono, The Edge, Adam Clayton en Larry Mullen met korte tussenpozen het po dium, terwfjl het publiek het ref rein 'How long to sing this song' bleef zingen. Iedereen wist: dit is het slot, vragen om meer is zin loos, zo moet de avond worden besloten. Op weg naar de uit gang, op de trappen, by de poor ten, op het plein, op de parkeer plaatsen, in de auto's en in de treinen bleef het refrein weerklinken. Vele minuten lang. Alsof het kerkgangers betrof die meezingen met de psalmmuziek van de organist. Er is maar één popgroep die dat kan bereiken. FRED HOOGEDOORN ALKMAAR - Misschien had theatergroep Hollandia niet het AZ-stadion, maar het 'Midden- Noord-gedeelte' in het Zuiderpark (de afgesloten tribune waar de 'har de kern' van de Haagse aanhang pleegde te vertoeven) als lokatie moeten kiezen voor 'Beton': het eerste theaterstuk over voetbal vandalisme dat ooit in Nederland is opgevoerd. Een zomerproduktie van de Noordhollandse theater groep Hollandia, die dit weekeinde voor het eerst officieel te zien was. Weinig toeschouwers bij de pre mière, maar wel enkele prominen te kijkers: schrijver/tv-maker Kees van Kooten bijvoorbeeld, die er stof opgedaan kan hebben voor een uurtje Van Kooten en De Bie. En Dievwertje Blok, tegenwoordig actief bij de VARA, had ook een plaatsje gevonden op de zittribune die is omgebouwd tot een 'theater' voor 300 bezoekers. De teksten voor het stuk zijn voornamelijk geschreven door oud-international en columnist Jan Mulder terwijl ook fragmenten zijn gebruikt van Shakespeare, Von Kleist, Genet, Céline en Kol- tès. Te hoog gegrepen voor de mo dale toeschouwer? Niet volgens speler/regisseur Johan Simons: „Het gaat om de thema's geweld en agressie en die zijn natuurlijk van alle eeuwen en tijden. Er zijn altijd mensen geweest die chaos als het grootste goed zien. Dat zie je in de politiek, maar ook op de tribune. Omdat collega-regisseur Paul Koek en ik verzot zijn op voetbal, speelt 'Beton' zich op zo'n tribune af en is het een voetbalstuk gewor den". Simons gelooft niet dat hy met 'Beton' de voetbalwereld de ogen kan openen. „Die illusie hebben we niet, wel willen we laten zien dat geweld en vandalisme vele ge zichten hebben. En dat agressie in ons allemaal zit. Hoe je die ook uit, dat hangt van een heleboel facto ren af, zoals afkomst, opvoeding, de cultuur waarin je zit". Die opvatting kreeg enkele we ken terug duidelijk gestalte tydens OVERLEDEN - De Amerikaanse platenproducent John Hammond, die onder anderen Billie Holiday en Bob Dylan ontdekte, is op 76- jarige leeftijd overleden. Hammond, een groot liefhebber van jazz en blues, heeft veel in vloed gehad op de populaire mu- (foto Erik Terpstra), ziek in de Verenigde Staten. LONDEN (AP) - Bij het concert dat David Bowie zaterdagavond in kasteel Slane in Ierland heeft gege ven, is een fan verdronken en an dere gewond geraakt. Een 20-jarige fan van Bowie uit Noord-Ierland verdronk toen hij de rivier de Boyne probeerde over te zwemmen om in County Meath naar het concert te luisteren. Een andere fan is met steekwonden in het ziekenhuis opgenomen, waar hij in levensgevaar verkeert. In verband met deze zaak is een vrouw voor verhoor gearresteerd. Volgens het televisienieuwspro gramma van ITN onderbrak Bowie zijn concert twee keer om de naar schatting 50.000 toeschouwers tot kalmte te manen. Fans bleven op rukken tegen de afzettingen, waar door sommigen in de knel raakten en flauw vielen. Zo'n 30 mensen zijn gearresteerd wegens openbare dronkenschap en het beschadigen van auto's op een parkeerterrein. David Bowie tijdens zijn concert in Ierland. (foto ap> de concerten van 'Prince' in Gal genwaard. FC Utrecht-speler Jo han van der Hooft, aanwezig bij het eerste concert: „Wanneer je ook als voetballer in stadions geregeld te maken krijgt met vandalisme, dan is zo'n concert niet alleen een vera deming. Het is zelfs fascinerend dat zoiets anno '87 nog mogelijk is. Zoveel mensen samengepropt in een stadion en geen enkele vecht partij of incident. Ik heb geen scheldwoord gehoord tijdens het concert, geen vervelende opmer king. Het was alsof de klok vele ja ren was teruggezet". Aan die opmerking moet je re gelmatig terugdenken tijdens het theaterstuk van Hollandia in het AZ-stadion dat vaak nachtmerrrie- achtige proporties aanneemt. Kei harde muziek, provocerende ac teurs met een gewelddadige regis- seur/schryver/trainer die het Hei- zel-drama herbeleeft. Theaterma ker Simons: „We gaan in het pro gramma vrij ver, je kan mijn rol in het stuk vergeleken met die van een trainer in een voetbalteam: ik laat de personages tot de bodem van hun kunnen gaan, laat ze din gen doen, die écht op het randje zyn". Burgemeester Roozemond van Alkmaar was de eerste autoriteit, die destyds een wedstrijd in het betaald voetbal verbood wegens de kans op vandalisme. Derhalve vond hij het idee van theatergroep Hollandia, spelen in het AZ-sta- dion, wel geinig. Zijn visie: „Drie, vier jaar geleden heb ik voor het eerst moeten ingrijpen bij AZ- Ajax. Ik vond het onverantwoord die wedstrijd op de zaterdagavond te handhaven. Dat vind ik nog. Volgend seizoen blyven ook de ontmoetingen tegen PSV, FC Utrecht, Feyenoord en FC Den Haag op zondagmiddag staan". De burgervader gelooft niet dat vandalisme specifiek by betaald voetbal hoort. „Het komt natuur lijk overal voor. Alleen door de massaliteit van het voetbalgebeu- ren en de onevenredige aandacht van de kant van de televisie, gaat men denken dat er met het voetbal zelf iets mis is. Dat laatste bestrijd ik. Al speelt het gedrag van de scheidsrechter en de spelers bin nen die kalklijn natuurlijk wel een rol". Het zal geen toeval zyn dat de laatste scène in 'Beton' aan de arbi trage wordt besteed. Burgemeester Roozemond heeft nog een anecdo te in petto: „Enkele jaren terug was ik aanwezig bij een wedstrijd tps- sen AZ en FC Utrecht. Achter me zat de toenmalige burgemeester van Utrecht, Henk Vonhoff (zelf voormalig arbiter in het amateur voetbal, red.). Toen dë scheids rechter in zijn ogen een vergissing maakte, hoorde ik hem opspringen en luidkeels 'hondelul' brullen. De sfeer rond een voetbalveld beïn vloedt de psyche en daardoor de reacties van het publiek ingrij pend. Ik weet zeker dat als Von hoff in het theater zit en op het to neel gaat iemand in de fout, hij dan zyn vrouw iets heel anders in haar oor fluistert". biance. „Of je met duizend man naar een stuk zit te kyken in Carré, desnoods een stuk over agressie, of je ziet met 20.000 toeschouwers een speler een penalty missen". Regis seur Simons: „Die heel bijzondere sfeer, dat is voor ons het interes sante van het spelen in een stadion. We gaan kijken of we het uit-hun- bol-gaan van mensen in een sta dion ook met een theaterspel kun nen opwekken. En we hopen na tuurlijk dat we naast theaterpu bliek ook voetbalsupporters kun nen trekken of mensen die veel om sport geven". Dat laatste lijkt - ondanks de be wonderenswaardige inzet van 'Hollandia' - twijfelachtig. Het lukt niet om anderhalf uur de aandacht gevangen te houden, vooral de tweede helft die zich grotendeels op het veld afspeelt, brengt niet al leen de spelers, maar ook sommige kijkers op hun weinig comfortabe le zitkussentje tot uitputting. J.A. VAN ECHTELD. 'Beton' is tot en met 31 juli elke avond vanaf 21.30 uur te zien in het AZ-sta- dion in Alkmaar. Niet alleen burgemeesters, zelfs journalisten lijken zich in een voet balstadion te laten meesleuren. Het verhaal gaat dat een Utrechtse sportjournalist in de jaren zeventig een blikje richting veld wierp toen scheidsrechter Jan Keizer bij de wedstrijd Feyenoord-FC Utrecht vlak voor tijd een strafschop aan de thuisclub toekende. Burge meester Roozemond: „Sport is ook theater, maar voetbal is in elk geval géén oorlog. Dat is de domste op merking die Rinus Michels ooit heeft gemaakt. Hy had zich nooit zo mogen laten gaan, Michels had zijn verantwoordelijkheden beter moeten kennen". Volgens Roozemond zit het le vensgrote verschil tussen voetbal en theater 'm in de sfeer, de am Anny de Lange. Toneelactrice Anny de Lange (69) overleden Karin van Holst Pellekaan in 'Beton' van theatergroep Hollandia. BAARLE-NASSAU (ANP) - De ac trice Anny de Lange is zaterdag op 69-jarige leeftijd in haar woon plaats Baarle-Nassau overleden. Zij was al geruime tyd ziek. Anny de Lange werd in 1917 in Rotterdam geboren. Zij bezocht in het begin van de oorlog de toneel school, waarna ze in Rotterdam bij het Gemeentelijk Theaterbedrijf debuteerde. Ze stond ruim 40 jaar op de planken en was daarnaast enige tijd docente aan de toneel school in Arnhem. Drie maal kreeg ze een onderscheiding toegekend: tweemaal de Theo d'Or en eenmaal de Zilveren Bouwmeesterpenning.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 16