Jazz kent geen schepperswel opscheppers
Kaarten voor North Sea Jazz niet uitverkocht
KIJKUIT
Exposities
Leiden
Concerten
Den Haag
Amsterdam
PAGINA 20
RADIO-TV-KUNST
VRIJDAG J 1987
Saxofonist Piet Noordijk krijgt Bird-trofee
HUIZEN - „Met die gasten heb ik allemaal heel erg veel
gespeeld. Vorig jaar stond ik op het North Sea Jazz Festi
val met negen krakers van alt-saxofonisten tegelijk. Dat
was hardstikke leuk. Echt hele beroemde mensen hoor.
Allemaal Amerikanen en daar sta je dan als boeren-Hollan-
der. Maar dat vind je toch ergens een soort van overwin
ning. Kijk, die gasten spelen allemaal beter dan ik. Daar
hoeven we niet over te praten. Dan sta je d'r toch bij, dat
geeft een ontzettend lekkere gevoel".
De 55-jarige Nederlandse alt-saxo
fonist Piet Noordijk krijgt dit jaar
op het North Sea Jazz Festival de
Bird-trofee uitgereikt in de catego
rie Nederland. Een beeldje dat is
vernoemd naar Noordijks grote
voorbeeld, de alt-saxofonist Char
lie 'Bird' Parker. Het jury-rapport
spreekt over Noordijk als een alt
saxofonist en klarinettist zonder
weerga in de Nederlandse jazz van
na de Tweede Wereldoorlog. Een
veelzijdig musicus die een schitte
rend evenwicht heeft weten te vin
den tussen 'orde' en 'loos gaan'.
door
Herik Suurmond/ANP
„Een bekroning op rn'n werk",
zegt Piet Noordijk. „Ook een er
kenning. Die naam die eraan ver
bonden is, is natuurlijk fantastisch.
Charlie Parker is altijd m'n favorie
te alt-saxofonist geweest. Dus wat
dat aangaat komt het dubbel leuk
uit omdat ik zelf ook alt speel. Op
het festival speel ik vandaag eerst
met de Bird-winnaars uit 't buiten
land, dus met de Deense bassist
Niels Henning Pedersen en de
Amerikaanse alt-saxofonist Benny
Carter. Daar zijn ook de jongens bij
die de vorige keer de Bird voor Ne
derland kregen, drummer John
Engels en pianist Rein de Graaff.
Daar spelen we toch al mee: het
Bird-winnaars concert".
„De volgende dag (zaterdag)
speel ik met het Metropole Orkest
een Gershwin-programma, die is
50 jaar geleden gestorven. En de
laatste dag (zondag) speel ik met
m'n kwartet, met Rob Madna, pia
no. Harry Emmery op bas en Eric
Ineke, drums. Dus ik moet er drie
dagen naar toe. Het Gershwin Me
morial concert met het Metropole
Orkest belooft een bijzonder spek
takel te worden, want zo'n groot or
kest speelt natuurlijk haast nooit
op zo'n festival hè, toevallig heb
ben we dat vorig jaar voor de eerste
keer gedaan. Maar dat was zo goed
bevallen dat we er dit jaar eigenlijk
dubbel tegenaan gaan."
Kwartet
Sinds 1978 speelt Piet Noordijk
als eerste alt-saxofonist bij het Me
tropole Orkest onder leiding van
Rogier van Otterloo. Noordijk:
„Dat is natuurlijk een job. Dus dan
gaan alle verplichtingen eerst daar
in zitten. Daarnaast heb ik dat
kwartet, een fantastisch kwartet,
alleen doen we daar niet zo veel
mee, hoor. Dat zou best wat meer
kunnen. Internationaal met zo'n
kwartet aan de weg gaan timmeren
wordt moeilijk, want dan moet je
op de gekste tijden weg, terwijl ik
dan m'n werk heb.
„Daarnaast heb ik nog een bezig
heid. Ik ben leraar op het conserva
torium in Utrecht en daar gaat ook
de nodige tijd in zitten. Maar je
hebt de kans dat dat kwartet door
die Bird-prijs meer gevraagd gaat
worden. We spelen nu misschien
een keer in de maand of een keer in
de twee maanden".
Klarinet
„Ik ben in de muziek terecht ge
komen omdat ik twee broers had
die muzikant waren. Ik ben een na
komeling. Daar zat zo ongeveer
een jaartje of 15 verschil tussen, zij
waren alleen maar met muziek be
zig. D'r werd thuis niks anders ge
draaid dan jazzmuziek. Ik ben daar
gewoon in opgegroeid, dat kon niet
anders. Met een jaar of twaalf
kreeg ik m'n eerste klarinet-lesjes
van m'n broer Kees, dat ging vol
gens hem hardstikke goed. Hij zei:
nou ik heb geen trek meer om jou
nog les te geven. Hij zegt: zoek nu
gewoon een andere leraar. Ik heb
toen privé-lessen gevolgd en in
1950 ben ik naar het Rotterdams
conservatorium gegaan.
„Ik hoorde de hele dag jazz-mu-
ziek en m'n broers hadden het al
leen maar over jazz. D'r werd niets
anders gedraaid dan Coleman
Hawkins, een fantastische tenor,
Ben Webster, mensen uit die tijd
natuurlijk. Ik wist ook niet anders,
ik wist niet eens dat er nog andere
muziek bestond! Dat conservato
rium heb ik gehaald, diploma klari
net, toen heb ik nog in het Rotter
dams Kamerorkest gezeten. Maar
mijn broer bekeek het goed. Hij
zegt: joh, een klarinet is veel moei
lijker dan een saxofoon om te leren
spelen hè, dus als jij nou goed thuis
raakt op die klarinet, en je wil later
saxofoon gaan spelen dan heb je de
helft van de moeilijkheden al over-
Piet Noord ijk: 'een bekroning op mijn werk
legenheid om bij het Metropole-Or-
kest te komen. Dat heb ik met bei
de handen aangegrepen. En ik ben
er nog steeds hardstikke blij mee
dat ik dat gedaan heb, want de
koppen vallen nu wel heel erg
hoor".
„Dat is een fantastisch orkest
joh. Het hoeft voor mij echt niet al
leen maar jazz-muziek te zijn. Er
zijn nog zoveel andere soorten
goeie mooie muziek als het goed
gespeeld wordt, goeie arrangemen
ten, dat kan ook fantastisch zijn.
Want het is natuurlijk geen jazz-or-
kest, alhoewel ze de laatste jaren
steeds meer jazz-muziek gaan
doen. Ze hebben een paar goeie
mensen aangetrokken zoals arran
geur Rob Pronk, arrangeur Jerry
van Rooijen en Kenny Napper.
Rob en Jerry staan regelmatig voor
het orkest. Onze vaste dirigent Ro
gier van Otterloo, die ook arrange
menten schrijft, heeft ontzettend
veel voor het orkest gedaan. Dat
Metropole-orkest speelt van alles.
Het enige orkest op de hele wereld
dat dat doet. We krijgen veel Ame
rikaanse solisten en die zeggen: dat
vinden we op de hele wereld niet.
Want vandaag zit het orkest een
operette te spelen, morgen ligt er
een popprogramma, de dag daarop
doen we een jazz-concert, de dag
daarop staan we op het North Sea
Jazz Festival. Als het festival voor
bij is gaan we Lee Towers weer
doen. Die verscheidenheid vindt je
nergens.
„Je zal best betere orkesten heb
ben op de wereld, maar dan toch
op een eenzijdige manier, die zich
gespecialiseerd hebben op operet
te, weet ik veel hoe het allemaal
heet. Dan zeg je: dat is weergaloos
goed, dat is op de hele wereld niet
te evenaren, maar ze spelen alleen
maar operette. Een muzikant in
Het Metropole Orkest moet dus
een duizendpoot zijn. Ook een diri
gent. Nou, Rogier is een duizend
poot."
Dat North Sea Jazz Festival is nu
toch echt het grootste festival van
de hele wereld hoor. Dat vind je
nergens meer. Maar dat was toch
inderdaad een van de hoogtepun
ten in m'n carrière. En dat werd
ook nog gesusidieerd, dat was heel
leuk van de regering."
Vernieuwen
„Kijk, vernieuwers heb je na
tuurlijk wel nodig. Anders zouden
we nu nog steeds alleen maar di-
xieland-muziek spelen. Maar d'r
zijn zo weinig mensen die kunnen
onderscheiden: is dat nou bullshit
of is dat echt. Coltrane was eeh ver
nieuwer bij de gratie gods, dat was
iets fantastisch, maar dat heb ik
van een Albert Ayler nog nooit
kunnen ontdekken. En Eric Dol-
phy was ook een geweldige muzi
kant, kijk dan kun je het kaf van
het koren toch op een gegeven mo
ment onderscheiden. Maar nu con
stateer ik dat die oudere stijlen aan
het terugkomen zijn, dan is het met
die free-jazz toch vastgelopen. D'r
is niks vernieuwd in wezen. Dat is
ongeveer bij Coltrane in de jaren
zestig gestopt".
„Juist omdat dat zoiets bijzon
ders is, gebeurt het zo weinig. Op
een gegeven moment dacht ieder
een, nou we gaan een beetje lekker
vernieuwen jongens. Zo werkt dat
niet. En daarom is het vastgelopen.
D'r zal best weer een genie komen
die dat echt doet. En ik zal de laat
ste zijn die daartegen is. Neem nou
Miles. Die heeft wel wat vernieuwd
in z'n leven. Want de periode dat ie
met Charlie Parker speelde was
werkelijk een wereldwonder. En
die is meegegaan met dat hele spul,
een beetje de popkant uit, en ver
dient er ontzettend veel geld mee.
Maar ik vind Miles toch nog altijd
het mooist als ie een langzame
blues speelt. Zo'n vogel als Miles
die heeft z'n sporen dik en dik ver
diend."
„Onder m'n eigen naam heb ik
een stuk of vier, vijf platen ge
maakt. Maar het aantal platen
waarop ik heb meegespeeld loopt
waarschijnlijk in de honderden, zo
wel met Nederlanders als buiten
landers. Maar op een gegeven mo
ment wordt dat zoveel dat je dat
gewoon niet meer kunt bevatten.
Daar denk je ook niet meer aan.
Als ik de studio instap dan zit ik
daar op een stoeltje en de andere
dag zit ik weer voor een ander gen
re op m'n stoeltje te spelen. En zo
gaat dat maar door. Maar een ander
denkt: ja dat is wat. Met Eric Dol-
phy heb ik alleen radio-opnamen
gemaakt. Tragisch, die man was
een week later ook dood. In Berlijn
op een luchthaven is hij in mekaar
gestort".
'Jazz-aid' voor vluchtelingenhulp
„Dus wat gebeurde er, ik had
m'n diplomaatje gehaald, begon
een beetje centjes te verdienen,
m'n broer stond toen met een ac
cordeon in een kroeg op de Dier
gaardesingel in Rotterdam. Hij
zegt: ik heb een broertje die speelt
hardstikke leuk klarinet, kunnen
we die hier niet in het weekeinde
mee laten spelen, want anders sta
ik hier toch maar alleen. Dus ik
ging daar m'n eerste centjes ver
dienen, ik vergeet het nooit, vijf
tien gulden voor een weekeind.
Stond ik de hele avond met die kla
rinet in m'n handen en een glas li
monade, en daar kwamen mensen
echt naar luisteren. Stond ik echt
het klarinetconcert van Artie
Shaw, dat is echt een heel link
stuk, met een accordeon samen te
spelen.
„Die conservatorium-opleiding
was klassiek. Jazz mocht je toen
niet spelen. Als ik ergens jazz wou
gaan spelen en er kwam iemand
van de pers, dan zei ik: denk erom,
ik ben hier niet geweest hoor Zo
was dat, ja. Ik zat in het Rotter
dams Kamerorkest, als eerste kla
rinettist. Ze kwamen er achter dat
ik jazz speelde, daar ben ik toen om
ontslagen. Ze zeiden: hou jij je nou
maar bij die jazz-muziek. Dit is
niks."
„Toen ben ik gaan schnabbelen
in de plaatselijke orkestjes in jazz-
clubjes. Toestandjes, een hele tijd
in het free-lance wereldje bij de
omroep gezeten. Toen er zoveel
orkesten om zeep werden gehol
pen doordat er geen poen genoeg
was bij omroepverenigingen,
kreeg ik negen jaar geleden de ge-
DEN HAAG (ANP) - Tijdens het
North Sea Jazz Festival, dat van
daag, zaterdag en zondag in het
Congresgebouw in Den Haag
wordt gehouden, zullen in samen
werking met de Verenigde Naties
televisie-opnamen worden ge
maakt voor de Eurovisie. Hetzelfde
gaat gebeuren op het jazzfestival in
Montreux in Zwitserland. Van de
opnamen wordt een compilatie ge
maakt, waarvan het al vrijwel ze
ker is dat stations in Duitsland,
Frankrijk, Zwitserland en Neder
land die kopen. Ook Amerika heeft
grote belangstelling, net als Japan.
De opbrengst zal door het hoge
commissariaat voor vluchtelingen
hulp van de Verenigde Naties in
Geneve aan vluchtenlingenzorg
worden besteed-
In het Congresgebouw zullen on
der meer Branford Marsalis, B.B.
King, George Benson en waar
schijnlijk ook de Manhattan Trans
fer worden gefilmd. In Montreux
zijn het Randy Crawford, Wynton
Marsalis en Dizzy Gillespie. In Los
Angeles wordt dan nog een concert
van Aretha Franklin opgenomen
en per satelliet bij de compilatie
gevoegd.
Volgens Acket verwacht de coör-
dinator van de Verenigde Naties
De Amerikaanse trompetist en bandleider Freddy Hubbard gisteren dat. er uiteindelijk ongeveer 400
enigszins vermoeid op de luchthaven Schiphol na een tournee door Italië miljoen mensen over de hele we-
en Oostenrijk. Morgen is hij te zien op het North Sea Jazzfestival. (fotoANP) reld de compilatie zullen aan
schouwen. Deze coördinator heeft,
zo zei Acket, al diverse aid-shows
van klassieke muziek en ballet
georganiseerd en goede relaties
met omroepen in vele landen opge
bouwd.
De organisatie van het North Sea
Jazz is dit jaar geheel zonder strub
belingen verlopen, aldus Acket. Er
zijn vrijwel geen afzeggingen, ze
ker niet van beroemdheden.
De 64-jarige Dexter" Gordon, die
schittert in de film „Round Mid
night", is volgens Acket in tegen
stelling tot geruchten in een prima
conditie. De 79-jarige Cab Callo
way zou met zijn „The Cotton Club
Revue" iedereen verbaasd doen
staan. „Andere festival-organisato-
ren juichen erover" aldus Acket.
Niet helemaal in orde is onze ei
gen Rogier van Otterloo, die zich
daarom tijdens de George Gersh-
win-herdenking op 11 juli laat ver
vangen door Jan Stulen en Rob
Pronk.
Behalve Gershwin wordt dit
weekeinde in Den Haag de 20 jaar
geleden gestorven John Coltrane
herdacht. Zijn weduwe Alice'en
zoon Ravi geven met twee anderen
een concert.
Piepjong maar volgens Acket
veelbelovend is de de trompettist
Roy Hargrove. „We verwachten
hiermee de jazz-sensatie van het
jaar aan het programma toege
voegd te hebben. Hij is nu al uniek,
heeft zijn eigen stijl. Er is geen in
vloed van en oudere trompettist
merkbaar."
De kaarten voor het drie dagen
durende festival worden volgens
Acket prima verkocht. Er gaan ge
ruchten dat alles is uitverkocht,
maar die zijn onjuist. „Er zijn
15.000 kaarten voor elke dag be
schikbaar. Van de politie en de
brandweer mogen we er 19.000 ver
kopen, maar dat wordt teveel. Mis
schien dat we volgend jaar. als het
Congresgebouw is uitgebreid,
meer kunnen hebben. Maar dan
moet ik er wel zeker van zijn dat de
akoestiek van die nieuwe zaal be-
hoorlijk is", aldus Acket.
Literatuurprijs
De „Prix de la Liberté" (Prijs van
de Vrijheid), een literatuurprijs in
Frankrijk voor dissidente auteurs,
is dit jaar toegekend aan Jelena
Bonner en aan de Poolse schrijver
Adam Zagajewski. Mevrouw Bon
ner, de echtgenote van de Sowjet-
winnaar van de Nobelprijs Andrei
Sacharov, krijgt de prijs voor haar
boek „Gedeelde ballingschap", dat
een verslag geeft van de jaren die
zij en haar man als ballingen in
Gorki hebben doorgebracht.
Schilderijen, tekeningen en reliefs
van Aart Houtman zijn tot en met 9
augustus te zien bij de Leidse Kunst
uitleen aan de Lammermarkt.
De schilderijen van Houtman doen
op het eerste gezich denken aan een
bont gekleurd bladertapijt in een
herfstbos. Ze zijn 'los' geschilderd en
dikwijls gewaagd in de kleurcombi
naties. Houtman weet de ogenschijn
lijk chaotische composities in de
hand te houden door elk werk syste
matisch op te zetten. Wat lijkt op een
bladvormig motief is in feite een pen
seelstreek met een vaste plaats en
richting in het in negen hokjes ver
deelde beeldvlak. Over zo'n eerste
compositie brengt Houtman dan een
tweede aan, volgens hetzelfde princi
pe maar wel intuitief reagerend op de
onderliggende laag. Dit proces her
haalt hij meer malen totdat systeem
en expressie elkaar in evenwicht hou
den. Aanvankelijk kneep Houtman
de penseelstreken uit en plakte ze op
karton zodat er reliëfs ontstonden.
Het driedimensionale karakter wordt
in zijn latere schilderijen opnieuw be
reikt door met een glaceertechniek te
werken. De kleuren lijken hierdoor
van binnenuit te, zo laat de Kunstuit
leen in een toelichting weten.
Op de expositie zijn tien werken te
zien en wordt met behulp van voor
studies en teksten van de kunstenaar
het ontstaansproces van de werken
duidelijk gemaakt.
Leiden
Rijksmuseum Boerhaave - Steen
straat, 'Balans van een eeuw', Neder
landse
wetenschappen en geneeskunde
Rijksmuseum voor Volkenkunde -
Steenstraat, Moderne Japanse Kera
miek van Keiko Hasegawa. 'De jaar
getijden van de mens', tot 27/9; di. t/m
za. 10-17 uur, zo. 13-17 uur.
't Huys Benee - Nieuwe Rijn 3, perma
nente tentoonstelling i
Leny Noyen, vr. 14-16 u
van 12-16 uur.
Piggelmee - Jan Vossensteeg
pasteltekeningen van Bennice
Randen, ma. t/m za. 9-18 uur.
Galerie van der Vlist - Botermarkt 3,
kleuretsen van Laetitia de Haas, tot
eind aug., di. t/m za.
Burchtheuvel en galerie van de Stich
ting Burcht - Burgsteeg 14, 'Een ver
beelding van buitenaf, werk van vijf
Belgische kunstenaars, t/m 12/7, wo.
t/m zo. van 12-17 uur.
Holliday Inn - Haagse Schouwweg 10,
in de Blauwe gang; schilderijen van
Marga Adama.
Hooglandse kerk - expositie van in
zendingen van de Rembrandt-schil-
derwedstrijd, tot 19/7; ma. t/m za. 11-
15.30 uur, zo. van 14-14.30 uur.
Alphen
Rhijnkade elf - Rijnkade 11, bodem
vondsten uit Alphen en Aarlander-
veen, t/m sept.; di. t/m za. 10-17.30
uur, vr. van 10-21 uur.
Expositie van Cole Morgan, recente
schilderijen; Hans René van der Vlist
met schilderijen en tekeningen, t/m
30/8; di. t/m za. 10-17.30 uur, vr. 10-21
Rijnsburg
Genootschap Oud Rijnsburg - Oude
Vlietweg 6, 'Rijnsburgers laten Rijns
burg zien' en vaste collectie 'De An
dere Middeleeuwen', tot 5/9; vr. 19-21
uur, za. 10-16 uur.
Leiderdorp
Gemeentehuis - Engelendaal, Lidie
Bossen exposeert 'Astronomische
Verschijnselen' in olieverf, acryl en
pastel, t/m 31/7; ma. t/m vr.8-17 uur.
Muzenhof - Cor Gordjjnsingel, Jan
Dietz met diverse technieken, tot 26/
8; ma. t/m vr. 13-18 uur.
Elisabeth-ziekenhuis - Simon Smit-
weg, textiele werkvormen van Lidy
van der Spek, t/m 19/7.
Oegstgeest
'De Beukenhof - Terweeweg 2, Onno
Boerwinkel met pastels, tot eind juli;
Noordwijk
Galerie 'De Linde' - Voorstraat 107,
Juke Hudmg met tuintekeningen in
pastel, Adnana Goedhart met teke
ningen van wilde- en tuinplanten en
Mieke Holt met tuinbeelden in hard
gebakken terracotta, tot 12/7; wo., do.,
vr.. za. van 14-17 uur.
N.H. Kapel - Hoofdstraat 96, Martijn
Plettenberg met gouaches, olieverven
aquarellen en acryl; Ellen Schijve
dag. behalve \i
Katwijk aan Zee
Katwijks Museum - Voorstraat 46,
10-12 t
i 14-17 i
Noorden
Hotel-Restaurant 'De Watergeus' - Si
mon de Capelweg 10, Hanni von Ver-
schuer, schilderijen op zijde en Char
lotte von Verschuer, emaille wandta-
bleaux, t/m 2/8; di. t/m zo. vanaf 12
Wassenaar
Galerie 'JA' - Molenweg 6, Geri Gra-
veland met keramische eenden en ar
tisjokken, Marianne Koster met kera
mische dierplastieken, José Lubbers
met aquarellen, Ronnie Meerts met
kleuretsen, Mariet Möller met ge
mengde techniek en Johan Timmers
met landschapcollages en linosnedes,
t/m 19/7; permanent, Joop en Ale
xandra, keramiek en tapijten; dag. 11-
17 uur, do. en vr. ook van 19-21 uur.
Hotel Wassenaar - Katwijkseweg 33,
Carla Schreuder exposeert aquarel
len vooral gericht op bloemstillevens,
hortensia's, rhododendrons,...in het
Garden Restaurant de Paauwentuin.
Marlies Moret, haar schilderijen zijn
gebaseerd op de natuur, jaargetijden
en sport. Zij heeft zich voornamelijk
toegelegd op glasschilderen. 16/6 tot
1/9, open dag. 9-21 uur.
Bezoekerscentrum Meijendel (boven-
galerij) - Meijendelseweg 38, vijf na-
tuurfotografen, Marcel Klut, Ineke
het thema 'Levend water', tot 27/6,
open dag. 10-12.30 en 13-16 uur.
Galerie 27 - Schoolstraat 27, Elsbeth
Rabus met weefsels, Foekje Hoekstra
met diverse technieken, Annemarie
Spijkerman met gemengde technie
ken, Gardien de Groot met mono-
prints, Ine van Heerde met diverse
technieken, Rineke Kop met acryl-
schilderyen, Karola Pezarro met tex-
tielobjecten, Theodora Plas met olie
verf en gemengde technieken, Marti-
ne Muller met sieraden en Trees Ruys
met monotypes, t/m 22/8; do. vr. van
10-15 uur, za. 11-16 uur.
In het kader van de 2
r-orgelcon-
certserie van K&O treedt volgende
week vrijdagavond de organist Fol-
kert Grondsma op. Hy zal het orgel
van de Hooglandse Kerk bespelen.
Aanvang 20.15 uur.
Het is dit jaar een halve eeuw geleden
dat de organist Jan Zwart overleed.
Ter nagedachtenis geeft zijn jongste
zoon, Willem Hendrik Zwart, van
avond een orgelconcert in de Herv.
Kerk van Noordwijk-Binnen. Het is
dit orgel waarop Jan Zwart vijftig jaar
POP
De Belgische band 'Coyote And The
Lost Dakotas' treedt vanavond in het
LVC op. De band werd opgericht in
'83 door de Brusselse undergroundfi-
guur en zanger Coyote. Aanvang
22.00 uur; Breestraat 66, Leiden.
Pieterskerk
vr 10, za 11, di 14, wo 15, do 16, 22.30
uur; In het kader van de Leidse La-
kenfeesten, het theaterspektakel: 'Lo-
dewijk Napoleon', met muziekale be
geleiding van het Toonkunstorkest
Leiden.
Circustheater
zo 12, 12.15 uur; Deep River Quartet,
The Dixiland Pipers.
Nederlands Congresgebouw
vr 10, za 11,17-03 uur; zo 12,15-01 uur;
North Sea Jazz Festival, mmv o.a.: vr.
Count Basie Orchestra, Dexter Gor
don, Miles Davies, Monty Alexander,
Freddy Hubbard, Earl Coleman; za.
Manhatten Transfer, Oscar Peterson,
Herb Ellis, Modern Jazz Quartet,
Astrud Gilberto, Willem Breuker, zo.
Sarah Vaughan, Dizzy Gillespie Big
Band, Herbie Hancock, Dutch Swing
College e.a.
Het Muziektheater
vr 10. za 11, zo 12, 20.15 uur; Het Na
tionale Ballet met 'Assepoester' van
Stadsschouwburg
ma 13, di 14, 20.15 uur; Het Nationale
Ballet met 'Workshop' Bonarius,
Brandsen, Brown e.a.
wo 15. do 16. 20.15 uur; De Hoofdstad
Operette met 'Der Bettelstudent' van
Millöcker, mmv Margot Stroink, Ani
ta Heins, Jacco van Renesse e.a.