Q Braziliaanse musical stelt teleur 'Round Midnight': een saxofonist in Parijs De nieuwe Bond:nog wat iel en schuchter 'Ik kan Bond maar op één manier spelen, mijn manier1 De kat van Stephen King biedt weinig griezeligs 'Round Midnight'; regie: Bertrand Ta- vernier; hoofdrollen: Dexter Gordon, Francois Cluzet en Herbie Hancock; theater: Kijkhuis, Leiden Lang gewacht, toch gekregen. In januari ging één van de aardigste films in Nederlandse première; bij na een halfjaar later kan er hier pas van worden kennisgenomen: 'Round Midnight'. Voor wie alle ophef over deze film zes maanden geleden vergeten is even een korte herinnering: 'Round Midnight' is een film over Amerikaanse jazz muzikanten in het Parijs van de ja ren vijfig, opgehangen aan de vriendschap tussen een jonge Fransman en een denkbeeldige sa xofonist die herinnert aan zowel Lester Young als Bud Powell. Die verzonnen saxofonist wordt gespeeld door Dexter Gordon en hij is de onbetwiste smaakmaker van 'Round Midnight'. Waggelt als een aangeschoten Ierse setter, heeft de oogopslag van een boxer en lacht als een sluwe vos. Kortom, niets menselijks is hem vreemd. Uit interviews is inmiddels geble ken dat Dexter Gordon vooral zichzelf moest blijven om de figuur van Dale Turner gestalte te geven, maar dat doet uiteraard niets af aan het plezier dat aan zijn spel is te beleven. De eerste kennismaking met Turner is door regisseur Bertrand Tavernier ingenieus gemonteerd, waarbij een brug tusssen het begin en het einde van de film wordt ge slagen. Dale Turner neemt in dat begin afscheid van New York. Hij vertrekt naar Parijs om in de be roemde Blue Note Club te spelen. Bij een luchtrooster van de nachtclub zit elke avond Francis Borier (Francois Cluzet, hij lijkt een beetje op Dustin Hoffman) ademloos te luisteren. Toevallig komen de ster en de fan met elkaar in contact en dat groeit uit tot een hechte vriendschap. Lady Francis, zoals Turner hem liefkozend noemt, moet er voor zorgen dat de saxofonist van de drank afblijft en dat lijkt hem aardig te lukken. Een paar alinea's eerder is al ge refereerd aan de montage, waarin heden en verleden samenkomen. Tavernier hanteert die truc nog een paar keer, met name als Francis de filmopnamen bekijkt die hy in de periode van hun vriendschap heeft gemaakt. Waarmee duidelijk zal zijn dat 'Round Midnight' ook voor niet uitgesproken jazz-fans een aantrekklijke film is. En wie hem al elders in de Randstad zag, zal zich een tweede keer zeker niet vervelen. Zij moeten er overigens wel op bedacht zijn dat de projec tie in het Kijkhuis het formaat van de film niet helemaal aan kan. Er valt zo links en rechts nogal wat weg. BART JUNGMANN BIOSCOPEN Dexter Gordon rechts) en Francois Cluzet in 'Round Midnight'. 'Cat's eye'; regie: Lewis Teague; hood- rollen: Drew Barrymore en James Woods, theater: Trianon, Leiden. Een man besluit te stoppen met roken. Op aanraden van zijn vriend gaat hij naar Stoppers nv, een be drijf dat wel zeer agressieve metho des hanteert om mensen van hun verslaving af te helpen. Afspraak is dat bij een overtreding van het rookverbod vrouw en kind zullen worden gemarteld. Terugkrabbe len kan dan al niet meer. Na bijna gek te zijn geworden van allerlei spionnen steekt de man in een - denkt hij - onbewaakt moment toch een sigaret op. De gevolgen blijven uiteraard niet uit. Dit gruwelijke relaas is onder deel van 'Cat's eye', een film uit 1985 die is opgebouwd uit drie ver halen geschreven door Stephen King. De titel slaat op een kat die als het ware van het ene verhaal naar het andere loopt en de boel gade slaat. In het laatste 'horror verhaal' heeft het dier een iets be langrijker rol als beschermer van een klein meisje. 'Cat's eye' is een horrorfilm tus sen aanhalingstekens. Hoewel aan gekondigd als schokkend (doch in trigerend) zit je als kijker geen en kel moment in spanning, de scènes zijn van begin tot eind voorspel baar. De drie verhalen in 'Cat's eye' zijn nogal gezocht en kinderachtig. Voorts maken gebrek aan origina liteit (bijvoorbeeld het over een smalle richel lopen aan de buiten kant van een wolkenkrabber) en humor van deze film een totale mislukking. ERNA STRAATSMA 'Opera do Malandro'; regie: Ruy Guer- ra; hoofdrollen: Edson Celulari, Claudia Ohana en Elba Ramalho; theater: Kijk huis, Leiden. 'Opera do Malandro' is een Brazi liaanse musical die zich afspeelt rond Cabaret Hamburgo, een nachtclub in de achterbuurt van Rio de Janeiro. Het is 1941 en de Braziliaanse regering heeft zijn steun toegezegd aan het nazi-be wind van Hitier. Strüdel, de Duitse eigenaar van de nachtclub, voelt zich hierdoor gesterkt en behan delt zijn danseressen nog onbt- schofter dan voorheen. In zijn ille gale praktijken weet hij zich bo vendien gedekt door het hoofd van de politie, de Tijger. Max is een jeugdvriend van de Tijger, maar dankzij het zien van misdaadfilms uit Hollywood is hij een fanatiek aanhanger van de 'American way of life' geworden. Via een smokkelhandeltje met Amerikaanse matrozen, de finan ciële voorschotten van zijn vrien din, het hoertje Margot, en het za kelijk vermogen van de mooie dochter van concurrent Strüdel, probeert hij hogerop te komen. Dit brengt hem in een persoonlijk en politiek getint conflict met de Tij ger. Deze Braziliaanse 'Dreigrosseno- per' ademt de altijd prettige sfeer van Latijnsamerikaanse nachten vol zang en dans. De muziek heeft een aanstekelijk ritme en de beel den zijn af en toe van een verleide lijke schoonheid, maar daarmee zijn de positieve punten van deze film wel uitputtend beschreven. Guerra kan het niveau van 'Eren dira' niet evenaren. Hij heeft geen keuze kunnen doen uit de veelheid van thema's die hij wilde behande len, wat resuteert in een onsamen hangende, verwarrende mengel moes. Ook in de vormgeving heeft hij geen eenheid weten te berei ken, doordat hij nu eens een zeer kunstmatige, theatrale aanpak heeft en dan weer een meer realis tische, filmische methode han teert. Met behulp van begin- en eind teksten plus een geforceerde epi loog moet het verhaal zijn beslag krijgen en is Guerra eindelijk zijn ei kwijt. Het benadrukt nog eens de onmacht van de regisseur van deze film een boeiend en coherent geheel te maken. Zelfs als we enke le zeer slecht geplaybackte liedjes vergeten, blijft van 'Opera do Ma landro' niet meer over dan een slechts voor een enkel moment aangename oppervlakte. L.E. Edson Celuari en Claudia Oha- The Living Daylights'; regie: John Glen; hoofdrollen: Timothy Dalton, Maryam D'Abo en Jeroen Krabbé; theater Lido, Leiden. James Bond is de film der films. Jong en oud, arm en rijk iedereen laat zich door de Britse geheim agent de bioscoop in lokken. De producenten schatten dat het aan tal mensen dat ooit een Bond-film bezocht, overeenkomt met de helft van de wereldbevolking, waarbij bedacht moet worden dat China en het Oostblok tot op heden versto ken zijn gebleven van Bond. Tel daarbij ook nog eens de aan trekkingskracht van de films in de videotheek op en het is duidelijk dat het succes van de serie ongeë venaard is. De avonturen van 007 staan dan ook altijd garant voor perfect amusement. Nauwkeurig getimed volgen geweld, wilde auto ritten, mooie dames, humor en romantiek elkaar op in een steeds weer verbluffend decor. Een nieuwe Bond-film is wereld nieuws, en een nieuwe James brengt de gemoederen natuurlijk helemaal in beroering. In de publi citeitscampagne van de miljoenen- Met enkele Afghanen in zijn kielzog rukt Bond (Timothy Dalton) op. onderneming wordt er nog eens extra hard aan getrokken; bena drukt wordt dat 007 nu 'at his most dangerous' is. Timothy Dalton is zeker anders dan zijn voorgangers, maar niet echt gevaarlijker. In ver gelijking tot de breedgeschouder de macho Sean Connery is de nieu we Bond eigenlijk maar een iel mannetje en vergeleken met de charmante grappenmaker Roger Moore zet Dalton een ietwat saaie en zelfs verlegen 007 neer, die bo vendien monogaam geworden is. Niettemin bezit ook 'The Living Daylights' alle kwaliteiten van een Bond-film. Dit keer raakt Bond verwikkeld in een ingewikkelde spionage-in- trige waarmee KGB-generaal Kos- kov (Jeroen Krabbé) probeert het wankel evenwicht tussen Oost en West te verstoren en zichzelf te ver rijken door middel van wapenhan del en drug- en diamantsmokkel. Zijn gefingeerde overloop naar het Westen moet Bond ertoe aanzetten general Pushkin, de opvolger van generaal Gogol (haha), te vermoor den. James laat zich echter niet zo makkelijk voor Krabbés karretje spannen en weet met behulp van diens vriendinnetje Kara en het verzet in Afghanistan al het onheil af te wenden. katies. Een ski-afdaling per cello koffer, een raketwerpende auto, een parachutelanding op de rots van Gibraltar en een vechtpartij onderaan een vliegtuig, het voldoet allemaal aan het bekende niveau. Krabbé is een zeer vermakelijke schurk en Maryam d'Abo is aan trekkelijk als blonde schone die steeds met wanhopige ogen naar haar redder opkijkt. De traditionele onoverwinnelij ke tegenstander mist echter elke uitstraling. Na de giftige punt- schoenerrvan Lotte Lenya, de bol hoed van Harold Sakata, de 'jaws' van Richard Keel en het kapsel van Grace Jones, is de walkman van AMSTERDAM - Het goede r kwam net op het juiste moment: tijdens het gesprek op het zonover goten terras van een chique Am sterdams hotel hoorde Timothy Dalton dat 'The Living Daylights', door Hein Kropman de Bond-film waarin Dalton als 007 debuteert, in Engeland alle be staande omzetrecords had gebro ken. Een betere binnenkomer kun je je niet voorstellen, want stelde Dalton net voor die mededeling: „Stel dat de film een flop zou wor den, dan duurt het zeker twee jaar voor je als acteur zoiets weer kunt bijdraaien". Voorlopig ziet het er dus niet naar uit dat 'The Living Daylights', gisteren ook zeer groot in Neder landse premiere, het zonder pu bliek zal moeten doen. De 41-jarige Britse acteur Timo thy Dalton stond met deze film voor de lastige taak om zowel Sean Connery als Roger Moore, die bei den heel wat malen Ian Flemings held van de Britse geheime dienst hebben gespeeld, te doen vergeten. - Heeft Dalton zich op enige ma nier gespiegeld aan zijn voorgan gers? Timothy Dalton: „Ik weet dat er heel wat Bond-fans zijn die zeggen dat Conhery de enige echte 007 is gewees. Dat zijn de wat oudere fa naten die ook alle boeken van Fle ming hebben verslonden. Voor weer een andere groep is Moore de beste Bond-vertolker. Die twee meningen krijg je echt niet op één lijn. Ik heb alle Bond-boeken gele zen, alle Bond-films tot nu toe ge zien en voor mezelf heel duidelijk gemaakt dat ik Bond maar op één manier kan spelen: de mijne". „Ook producent Broccoli zag in dat er met een nieuwe Bond ook duidelijk aan een nieuwe stijl ge werkt moest worden en dus kreeg ik echt helemaal de vrije hand om het karakter van 007 in te vullen. Niks Connery, niks Moore. In eer ste instantie was dat even een pro bleem voor me. Maar Broccoli zei: jij speelt de rol, dus jij bepaalt hoe Bond gaat worden". Timothy Dalton is in Groot-Brit- tannië een erkend theatertalent. Speelde grote rollen in klassieke stukken van bijvoorbeeld Shakes peare. Kan een acteur met zo'n ge degen toneelachtergrond zomaar in de huid van een geheim agent kruipen? Dalton: „Het is en blijft in eerste instantie natuurlijk gewoon werk, acteren is mijn beroep. In feite maakt het dan niet veel uit of je Macbeth of Bond speelt. Natuur lijk, het verschilt verder in alles, maar het gaat toch om het acteren. Film of theater, het maakt allebei deel uit van dezelfde wereld, ook al liggen de accenten anders. Bij theater gaat het vooral om de taal, bij film ligt de nadruk op het visue le". „Vraag me ook niet waar mijn voorkeur ligt, ook dat is wisselend. Deze rol is natuurlijk iets heel ap arts, die is in feite met niets anders te vergelijken. Maar ik speel met evenveel plezier op de planken als voor film. Als het maar een goed verhaal is". „Als het hele circus rond 'The Li ving Daylights' achter de rug is, ben ik blij weer in het theater te kunnen gaan spelen en daarna zal ik ook weer blij zijn als ik gevraagd wordt voor een nieuwe filmrol. Dat blijft zo doorgaan hoop ik. Natuur lijk is James Bond voor mijn car rière heel bepalend. Mensen ko men special naar mij kijken. Ze kennen me dan van deze film en zien dan een heel ander personage voor zich. Als ze maar komen, dat is het belangrijkste". (OP)NIEUW The Living Daylights' - Lido, Leiden en Euro, Alphen 'Cat's Eye' - Trianon, Leiden 'Betty Blue' - beklemmende film van Jean-Jacques Beneix over fatale lief de, Greenway, Voorschoten 'The Fly' - weinig verhullende horror film van David Cronenberg over ex perimenterende wetenschapper, Greenway, Voorschoten 'Silver Bullit' - City, Katwijk. 'Blue Velvet' - Metropole, 16 jr Filmzomerfestival - Metropole 'Police Academy 4' - Odeon (462400), al. 'The Living Daylights' - Odeon, al. 'The Moring After' - Odeon, 16 jr. 'Firewalker' - Odeon, 12 jr. 'An American in Paris' - Le Paris (656402), al. 'Sex zonder sluier' - Le Paris, 18 jr. 'Lust on the orient express' - Le Paris, 18 jr. BLIJVERS 'Wise Guys' - komische film van Brian de Palma, City, Katwijk 'Black Widow' - vrouw ruimt haar rij ke echtgenoten uit de weg, Lido, Lei- jartlaken, Lido, Leiden 'Police Academy 4' - vierde variatie op bekend thema, Luxor, Leiden en Euro, Alphen 'The name of the rose' - Franciscaner monnik op zoek naar oplossing van reeks moorden in kloostergemeen schap - Lido, Leiden 'Platoon' - Oscar-winnende film over oorlog in Vietnam, Lido, Leiden 'Crocodile Dundee' - Paul Hogan als Australische woudloper in New York, Euro, Alphen SEKSFILMS 'Maneaters' - Rex, Leiden 'Joy' - Trianon, Leiden NACHTFILMS 'Begeerlijke onschuld' - Rex, Leiden 'The Living Daylights' - Euro, Alphen 'Crocodile Dundee' - Euro, Alphen 'Taboe' - Euro, Alphen 'Angel Cash' - Euro, Alphen DEN HAAG n'. Asta, 16 'French luitenants i jr. •Raw Deal' - Asta, 16jr. 'Black Widow' - Babylon (471656), al 'Children of a lesser god' - Babylon, al 'One flew over the cuckoo's nest' - Ba bylon, 16 jr. 'Police academy 4' - Cineac (630637) 'Platoon' - Cineac, 16 jr 'Assassination' - Cineac, 16 jr. 'The sound of music' - Euro (667066), al 'Beverly Hills Cop' - Euro, al. 'Naam van de roos' - Metropole (456756), 16 jr. 'The Living Daylights' - Metropole, al. 'Platoon' - Metropole, 16 jr. AMSTERDAM 'Stand by me' - Alfa (278806), al. 'Speriamo che se femina' Alfa, al. 'Life of Brian' - Alfa, 12 jr. 'Black Widow' - Alfa, al. 'Naam van der roos' - Alhambra (233192), 16 jr. 'Blue Velvet' - Alhambra, 16 jr. 'Maximum Overdrive' - Bellevue Ci nerama (234876), 12 jr. Raw Deal' - Cinerama, 16 jr. 'One flew over the cuckoo's nest' - Ca lypso (234876), 16 jr. 'Crocodile Dundee' - Calypso, al. 'Le declin de l'empire americain' - Ci- necenter (236615), 16 jr. 'Another Country' - Cinecenter, 16 jr. 'Chimps Onder Elkaar' - Cinecenter, al. 'Monument voor een gorilla - Cine center, al. 'Hannah and her sisters' - Cinecenter, al. 'Police Academy 4' - Cinema Int. (15124), al. 'The Living Daylights' - Cinema Int., al. 'Police Academy 4' - City (234579), al. 'Platoon' - City, 16 jr. "Tough Guys' - City, al. 'Assassination' - City, 16 jr. The morning after' - City, 16 jr. 'Firewalker' - City, 12 jr. 'Critical Condition' - City. al. 'The servant' - Kriterion (2317080, 16 jr. 'La Terrazza' - Kriterion, 16 jr 'New wave hookers' - Parisien (246540), 18 jr. 'Hot Lips' - Parisien, 16 jr. 'Tenue de soiree' - The Movies (245790), 16 jr. 'Tiempo de Morir' - The Movies,, 16 jr. Zomerfestival - The Movies, 16 jr. 'The Living Daylights' - Tuschinski (262633), al. 'Platoon' - Tuschinski, 16 jr. 'Blue Velvet' - Tuschinski, 16 jr. 'Golden Chid - Tuschinski, 12 j. 'The Mosquito Coast' - Tuschinski, al. 'Flodder' - Tuschinski Cineac (243639), al. 'Children of a lesser God' - De Uitkijk (237460), al. TELEVISIE (foto Danjaq) Andreas Wisniewski veel te niets zeggend. Datzelfde geldt overigens ook voor de titelsong van A-Ha. De nieuwe James Bond moet nog duidelijk aan zijn rol wennen. De grapjes die Roger Moore zo goed afgingen, maakt Timothy Dalton met een gezicht van 'het staat nou eenmaal in het script'. Voor geweld lijkt hij ook niet in de wieg gelegd. Met behulp van body building zal hij nog wat in de breedte moeten groeien alvorens de figuur van James Bond hem goed past. De vrouwen kunnen echter gerust zijn: zij hebben voor taan met een lief glimlachende, ro mantische gentleman te maken. LEONARD ENGEL 'Het Beest' is een film die zo slecht is dat het leuk is om naar te kijken. Dat kan volgende week vrijdag op België 1 (20.25 uur). De VARA had destijds geld in de produktie gestoken, maar geneerde zich zo voor het resul taat dat het nimmer tot uitzen ding besloot. Misschien als eer betoon aan de overleden Willem Ruis hebben de Belgen dat nu wel gedaan. Ruis Speelt in 'Het Beest' een directeur van een bouwbedrijf. Als op een gegeven moment wordt besloten, tot ontruiming van zijn moeders huis, ondergaat Ruis een metamorfose. Het beest wordt in hem wakker en wat dan gebeurt, laat zich met geen pen beschrijven. Kijken dus. De Nederlandse televisie komt de week door met bekende films van Amerikaanse makelij. Mor genavond 'Pillow Talk', waarin Rock Hudson en Doris Day op komische wijze nader tot elkaar komen (Nederland 2, 19.25 uur). Een dag later op dezelfde zender 'The front page'. Ook al een ko- mische film, waarin de primeur- jagers uit de journalistiek op de hak worden genomen. Er zijn een paar versies van deze film; uitgezonden wordt de eerste die werd gemaakt door Lewis Miles tone. De film zette de toon voor het Hollywood-beeld van de journalist: cynisch en spits (22.25 uur). Een stuk recenter is 'Hotel New Hampshire' 1984 Tony Ri chardson maakte daarmee een geslaagde verfilming van het ab surde verhaal dat John Irving een paar jaar eerder schreef. Het is het portret van een gezin met nogal afwijkende opvattingen en nogal afwijkende belevenissen. Hoofdrollen van Rob Lowe, Jo die Foster en een heel aparte van Nastassia Kinski (woensdag, Ne derland 1, 22.30 uur). 'Cat People' w.ordt volgende week vrijdagnacht op BBC 2 uit gezonden (1.10 uur). Het is niet de versie van Paul Schrader, waarin Kinski ook meespeelde, maar die uit 1942 van Jacques Tourneur. Een zeer suggestieve horror-thriller met een vrouw die soms de gedaante van een panter aanneemt. Met Simone Simon en Kent Smith. Verder veel westerns deze week. Een paar titels: 'The good guys and the bad guys' (Neder land 1,17.35, zaterdag), 'Rio Bra vo' (BBC 1, 18.45 uur, zaterdag) en 'Chisum'"(Nederland 2, 20.35 uur, vrydag). FILMHUIZEN In 'Trip to Bountiful' speelt de onlangs overleden Geraldine Pa ge een oudere vrouw die niet ge lukkig is met haar bestaan. Ze woont in bij haar zoon en schoondochter; maar vat het plan op terug te keren naar haar geboorteplaats Bountiful. Ieder; een verklaart haar voor gek, maar ze weet aan de aandacht van haar schoondochter te ont snappen en aanvaardt de reis per bus. Gemaakt dqor Peter Master- son. Donderdag om 21.15 uur te zien in het Filmhuis LVC. Vanavond in het Filmhuis draait 'Desert Hearts'. Donna Deitch vertelt daarin het verhaal van een vrouwelijke professor die naar Reno reist om een snelle scheiding te regelen. Reno is een onwezenlijk woestijnstadje in Nevada waar gegokt kan wor den. De hoofdrolspeelster wordt er verliefd op de dochter van haar gastvrouw (21.15 uur). Behalve 'Round Midnight' en 'Opera do Malandro' nog drie films in het Kijkhuis. Met 'La Traviata' maakte Franco Zeffi- reli een verfilming van Verdi's gelijknamige opera. Een zieke courtisane wordt op haar sterf bed herenigd met haar vroegere minnaar. Hoofdrol van Placido Domingo (maandag 20.00 en 22.15 uur). Dinsdag draait 'Abel' in het Kijkhuis (20.00 en 22.15 uur). Alex van Warmerdam regisseer de en speelde de gelijknamige Geraldine Page Bountiful hoofrol. Abel is een 'oudere jon gere' die het ouderlijk huis niet uit wil en voornamelijk bezig is zijn vader en moeder te terrorise ren. Als hij het huis wordt uitge schopt, valt hij in handen van de maitresse van zijn vader. In 'Mon oncle d'Amerique' te kent Alain Resnais de levenslo pen van drie tamelijke willekeu rige mensen: een leraar werkt zich op tot directeur, een boeren zoon wordt een technisch brein en een arbeidersmeisje slaagt er niet zich op te werken. Resnais laat gedragstheoreticus Henri Laborit commentaar geven op de gebeurtenissen (20.00 en 22.15 uur).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 14