'Niets leuker dan Cats' Den Haag toont belangstelling voor Holland Festival Leiderdorpse Ellis van Evert in Carré-musical Duitse koper van Van Gogh Italiaans straattheater in Leiden WOENSDAG 1 JULI 1987 KUNST PAGINA 17 Gemeentemuseum breidt collectie Mondriaans uit Ad 's-Gravesande: 'Waarschuwing voor Amsterdam' AMSTERDAM - Den Haag heeft met zijn nieu we theaters grote belangstelling voor het Hol land Festival. B en W van deze gemeente heb ben al laten weten, dat zij het hele festival naar de Residentie zouden willen halen. De directeur van het Holland Festival, Ad 's-Gravesande deelde dat op een gisteren gehouden persconfe rentie mee. Het doek voor het Holland Festival 1987 is gister avond gevallen. De organisatoren, terugkijkend naar de maand juni waarin deze culturele manifestatie is gehouden - voornamelijk in Amsterdam - zijn moe, maar voldaan en tevreden. Holland-Festivaldirecteur Ad 's-Gravesande zei dit op een persconferentie in de hoofdstad. Het festival had wel hoogtepunten, maar dieptepunten zijn door de organisatoren niet waarge nomen. Hooguit zijn enkele voorstellingen wat tegen gevallen. Ondanks de hogere toegangsprijzen bezochten in totaal ruim 80.000 mensen de programma's van het Holland Festival. Dat leverde een gemiddelde bezet tingsgraad op van 81 procent. Vorig jaar was dat 80 procent, maar toen waren er minder plaatsen. Doordat het Muziektheater dit jaar bij het Holland Festival was betrokken waren er in totaal 100.000 plaatsen, aldus 's-Gravesande. Er was een evenwichtig programma, zowel in grote als kleinere als hedendaagse en gevestigde program ma-onderdelen en er is een verbreding van het bezoe kend publiek geweest, zei 's-Gravesande. Dat laatste noemde hij belangrijk, niet alleen door het hogere be drag aan recettes, maar vooral met het oog op de spon sors voor wie het festival op die manier interessanter wordt. En die zijn volgens hem hard nodig omdat van het geld dat de overheid beschikbaar stelt een mani festatie als het Holland Festival niet op poten is te krijgen. In totaal kwam dit jaar via sponsoring 1,2 miljoen gulden (inclusief steun in natura) in het laatje, net zo veel als het ministerie van WVC afschuift en aanzien lijk meer dan de 5,5 ton van de gemeente Amsterdam, liet 's-Gravesande weten. 's-Gravesande was zeer te vreden met de 2 miljoen D-mark, die de West-Duits- land heeft bijgedragen. Zonder die steun zou een aan tal evementen als de Oskar Schlemmertentoonstel- ling, van Totem tot Lifestyle en het optreden van de Hamburgse Staatsopera niet zijn doorgaan. De organisatoren verwachten met een tekort van ze ker 1,5 miljoen gulden te blijven zitten en in het on gunstigste geval 2,65 miljoen gulden. Over dat laatste bedrag bestaat geen zekerheid omdat er op alle fron ten nog wordt onderhandeld. Eén van de oorzaken van de tekorten wordt volgens 's-Gravesande gevormd door mededelingen van het ministerie van WVC over de beschikbaarheid van bij dragen van buitenlandse overheden. Die zijn echter niet waargemaakt. Volgens minister Brinkman van WVC is het tekort voor een deel ook te wijten aan niet goed functionerende bedrijfsvoering bij de organise rende stichting. Door een gunstige afbetalingsregeling, die de orga nisatoren vrijwel zeker met WVC en Amsterdam over een zal komen, aldus 's-Gravesande, zal de manifesta tie voor de toekomst geen gevaar lopen. Hoewel wordt gehoopt op een betere subsidie van WVC en Amster dam, zal vooral sponsoring een van de belangrijke po ten worden waarop het festival in de toekomst zal staan. Het Holland Festival heeft daarvoor als vrijwel enige culturele instelling een heel apparaat voor opge zet. Voor volgend jaar is aan sponsortoezeggingen al een bedrag van 1 miljoen gulden binnen en vandaag als het Holland Festival 1987 al weer geschiedenis is, begint een advertentiecampagne in landelijke dagbla den met het doel het aantal sponsors flink uit te brei den. 's-Gravesande zei niet tevreden te zijn over de hoog te van de hoofdstedelijke subsidie, „terwijl de stad er veel voor terug krijgt". Den Haag heeft met zijn nieu we muziek- en danszaal grote belangstelling voor het Holland Festival, zo voegde hij eraan toe. B en W van die gemeente hebben al laten weten dat zij het hele festival zouden willen verschepen naar de residentie. Ook andere culturele instellingen krijgen te horen dat zij welkom zijn in steden als Rotterdam en Den Haag. Zo zijn de ontwikkelingen vandaag de dag en dat zou een waarschuwing voor de hoofdstad moeten zijn, al dus 's-Gravesande. Naar zijn oordeel behoort het Hol land Festival zich in Amsterdam af te spelen. „Maar als het aanbod van Den Haag interessant wordt ben ik bereid het festival daar te organiseren". Over het Holland Festival van volgend jaar was was 's-Gravesande nogal zwijgzaam. Weliswaar zijn er al vergaande besprekingen met gezelschappen aan de gang maar er is nog niet veel afgerond. Er komt zeker een wereldpremière van een opera, waarvoor het Hol land Festival Orkest voor zal optreden en er komt een gezamenlijke produktie van het Nederlands Dans theater en een Japans dansgezelschap. Koningin Beatrix heeft vijf maal een voorstelling van het Holland Festival bijgewoond, waaronder één van de voorstellingen op de sluitingsavond. DEN HAAG (GPD) - Terwijl de ge meente Hilversum nog steeds haar Mondriaan wil verkopen, heeft het Haags Gemeentemuseum twee werken van Piet Mondriaan aange kocht. Het betreft het schetsboek 'Zeeën, duinen, bomen, gevels' uit de periode 1911-1914, en de teke ning 'Bos' (ca. 1906). Het schetsboek, dat bestaat uil 21 bladen, is het enige schetsboek dat van Mondriaan bewaard is ge bleven. Naast de aankoop heeft het Ge meentemuseum ook nog een aan tal Mondriaans verworven. Twee daarvan ('Portret van oom Frits' en 'Portret van zijn neef, tekeningen daterend uit 1898) werden aan het museum geschonken door de fami lie Mondriaan. Met de aankoop van het schets boek en de tekening 'Bos' is een bedrag van 1.345.000 miljoen gul den gemoeid. Zes ton daarvan werd bijgedragen door de Vereni ging Rembrandt. De tekeningen op de schetsboek bladen kunnen in vier groepen worden ingedeeld: zeeën en dui nen, de zee, gevels en bomen. De onderwerpen maken duidelijk waar Mondriaan, in de jaren 1911- 1914 zijn inspiratie vond. De tek sten achterop drie tekeningen to nen hoe schrijven en theoretiseren in Mondriaans scheppingsproces werden opgenomen. De tekening 'Bos', die rechtop staande stammen zonder geblader te laat zien, sluit direct aan bij de aquarel 'Bos' die zich reeds in de kollektie van het Gemeentemu seum bevindt. Het beleid van het Haags Ge meentemuseum zal zich de komen de jaren richten op de activering van de Mondriaan-collektie en op de verandering van de beeldvor ming rondom Mondriaan. De nieuwe verworven werken en de aangekochte tekeningen zijn in het Haags Gemeentemuseum te zien tot 12 juli. OVERLEDEN - De Catalaanse componist en pianist Federico Mompou is dinsdag op 94-jarige leeftijd in Barcelona overleden. Mompou schreef voornamelijk voor piano. Onder Mompou's werken zijn 'Impresiones In- timas', 'Canciones y Danzas', 'Variaciones sobre un tema de Chopin', 'Vida Interior'. AMSTERDAM - Uit de vele kandidaten is de Leiderdorpse Ellis van Evert, na drie audities te hebben doorstaan, als enige uit de regio gekozen om mee te spelen in de musical Cats. Een Nederlandse versie van de mu sical wordt deze zomer opge voerd ter gelegenheid van het 100-jarige bestaan van het Am sterdamse theater Carré. Op 18 juli zullen de 37 fanatiek trai nende 'katten' hun eerst voor stelling geven. "We zijn met elkaar iets aan het op bouwen dat zo stimulerend werkt, dat ik me weinig leukere uivoerin- LONDEN (DPA/ANP) - Een ano nieme kunstverzamelaar van het Europese continent met een „sterk Duits/Zwitsers accent" heeft het tweede duurste schilderij ter we reld, Vincent van Goghs 'de brug van Trinquetaille', gekocht. Het veilinghuis Christie's in Londen deelde dinsdag verder slechts mee dat de koper per telefoon mee bood. De onbekende, volgens waarne mers zou het gaan om de Westduit- se staalmagnaat Baron Heinrich Thyssen-Bornemisza, betaalde 41,6 miljoen gulden voor het in 1888 ge schilderde gezicht op de brug over de Rhóne bij het Zuidfranse Arles. In de geschiedenis heeft alleen Van Goghs schilderij 'Zonnebloe men' meer opgebracht. Het werd op 30 maart voor rond 83 miljoen gulden gekocht door een Japans verzekeringsconcern. gen kan voorstellen om te doen," zegt de 21-jarige Ellis van Evert. Het blonde danseresje is hard aan het trainen voor de rol van de kat Victoria, wat ze met veel plezier doet. Van Evert, die leerlinge is van de Scapino dansacademie in Amster dam, vertelt dat het haar lerares was die haar op de musical wees. Als oefening werd de lesgroep van Ellis aangeraden eens mee te doen aan een auditie. Het is dan ook de enige dansopleiding die zoveel af gevaardigden in de musical heeft spelen (totaal zes dansers). Samen met een vele andere gegadigden stond de danseres half januari op het podium voor een auditie. Zo'n vijftig deelnemers moesten terug komen en twee liedjes zingen. Nog een maand later werd van een aatal door Eveline van Vlijmen verwacht een stukje te spelen. Ie mand met een klassieke opleiding, slank, klein en blond zou de rol van Victoria de kat krijgen. De Leider dorpse werd uitgekozen omdat ze aan de eisen voldeed. Ze heeft bo vendien jaren lang op twirlen (ma- joretten) gezeten waarbij zij alle twirldiploma's heeft behaald en een zilvere medaille won bij de na tionale kampioenschappen. Hier door trok ze ook zeker de aan dacht. Elly Van Evert was echt dolge lukkig. "Zo'n kans krijg je niet snel. Vooral niet in Nederland waar het aanbod van musicals toch al zo gering is. Het enige nadeel is dat mijn volgende opdrachten al leen maar minder kunnen worden. Ik kan me bijna niets leukers dan Cats voorstellen, dit is m'n ideaal," zegt de enigszins trotse Ellis. Trots zijn mag ook zeker wel. In de musical spelen 22 katten mee. De overige 15 katten zijn 'under study's'. Omdat er zo veel voorstel lingen zijn, is de kans groot dat er blessures zullen voorkomen. Daar om is er voor elke rol een reserve danser. Volgens Ellis is er geen en kel verschil onderling, of je nu een understudy bent of niet. We gaan erg goed met elkaar om. Iedereen speelt een belangrijke rol alhoewel sommige extra in de schijnwerpers staan omdat zij een stukje alleen moeten zingen of dansen." Ook de Leiderdorpse staat in het middelpunt als ze een solodans op voert. Van Evert speelt de rol van een nog hele jonge, naïeve, elegan te kat en is te herkennen doordat ze als enige een spierwit kostuum draagt. De kostuums (die bijna al lemaal klaar zijn) zijn door het kos tuum-atelier van Carré gemaakt, onderleiding van Rien Bekkers. Ellis van Evert heeft haar dans opleiding gevolgd bij de dans school van Margriet de Jong in Lei derdorp. Afgelopen jaar heeft ze De Jong zelfs voor enige tijd ver vangen. Op deze school wil ze ook haar stage volgen, die volgend jaar van november tot juni loopt. Ze gaat dan twee lessen in de week ge ven (klassiek en kinderlessen). De school afmaken is toch van groot belang vindt Ellis. "Daarna zien we wel weer verder. Als ik niets in Ne derland kan vinden, moet ik waar schijnlijk naar het buitenland waarbij ik met name aan Engeland denk. Ergens moet ik toch wel aan de bak kunnen komen, anders kan ik altijd nog huisvrouw worden," zegt Ellis van Evert lachend. De 'katten' repeteren de dansen van negen tot vier uur en oefenen daarna nog twee uur lang de lied jes. Van Evert vertelt dat het wel even wennen was om tijdens het dansen ook nog te moeten zingen. Vooral in het begin was ze snel bui ten adem. Naast de musical is ze ook nog ook twee avonden per week op school bezig. Daar oefent zij aan een eigen stuk van school voor de 'Ineke Sluiter prijs'. Slechts drie kandidaten per dans academie mogen hieraan mee doen. Anderhalve dag in de week heeft de danseres vrij. "Ik vind het hele maal niet erg dat we zoveel trainen. Elke dag ga ik weer met veel ple zier naar de stadschouwburg om te oefenen. Het lijkt me overigens best eng voor zo'n volle zaal te staan. Op school treed je nog voor ongeveer 50 mensen op maar in Carré gaan wel even meer mensen. Waarschijnlijk zal het op den duur wel wennen, want we geven uitein delijk 125 voorstellingen", vertelt Van Evert. De musical (naar het boek van T.S.Eliot) is door Gerrit Komrij vertaald. Deze 'kindergedichten voor volwassenen' beschrijven de moderne mensen met kattekoppen en poten. Onder leiding van Trevor Nunn (regie)- de choreografie is in handen van Gillian Lynne en John Yost en de musicale leiding heeft Paul Morris,- ondergaat de musical een nabootsing van Cats die al eni ge jaren succesvol in Londen speelt. Ellis vertelt dat ze in april naar de musical in Londen is geweest. De hele opzet van deze Nederland se versie zit hetzelfde in elkaar als de Engelse uitvoering. Slechts sommige plaatsen van dansers wij ken een beetje af. In Hamburg en Wenen wordt Cats op een lijst-to- neel gespeeld. In Carré is het mo gelijk een rond toneel te bouwen. Door dit model (dat hetzelfde als het orgineel is) wordt het publiek meer in het spel betrokken. Een Ellis van Evert: „Zo'n kans krijg je niet snel". (foto gpdi nadeel is echter dat de musical daardoor wel aan het theater Carré is gebonden en niet door Neder land kan trekken. Ellis Van Evert weet echter meer. Hoopvol meldt ze:"Er gaan geruchten dat deze uitvoering van Cats ook in Belgie zal gaan spelen. Bovendien wordt er gezegd dat wanneer het blijkt dat deze musi cal een succes wordt, er volgend jaar herhalingen zullen komen". 1 1) I Wanna dance with - Whitney Houstori 2 9) I want your sex - George Michael 3(2) You want love - Mixed Emotions 4(6) So strong - Labi Siffre 5(5) Don't dream it's over - Crowded House 6(7) Diamonds - Herb Alpert! Janet Jackson 7(3) Hold me bow - Johnny Logan 8 (10) I still haven't found - U2 9(4) Call me - Spagna 10 8) Watchdogs - Ub 40 11 (15) Waliing together - Piet Veerman 12 (17) F.L.M. - Mel en Kim 13 (13) Can't be with you to night - Judy Boucher 14 (11) Wild horses - Gino Van- netti 15 (23) When smokey sings - ABC 16 (18) If I was your girlfriend - Prince 17 (12) Crockett's theme - Jan Hammer 18 (38) Alone-Heart 19 (20) Just around the corner - Cock Robin 20 (21) Bitter fruit - Little Ste- 21 (25) Love is in the air-Steve Allen 22 (19) Lass die Sonne in dein Herz - Wind 23 (14) Living in a box - Living in a box 24 (16) Lean on me - Club Non- 25 (31) Bingo - Andrê van Duin 26 (32) Luka - Suzanne Vega 27 (33) Viva America - George Baker Selection 28 (35) Gente di mare - Tozzi en Raff 29 Serious - Donna Allen 30 (39) Arrivederci - Roberto Jacketti en de Scooters 31 Shattered dreams - Johnny Hates 32 helene - Julien Clerc 33 Incommunicado-Maril- lion 34 The slightest touch-Five Star 35 (37) Goodbye stranger - Pep si en Shirlie 36 (24) La isla Bonita - Madon- 37 (22) Big love - Fleetwood Mac 38 The tracks of my tears - Smokey Robinson 39 (30) Gli impermeabili - Pao lo Conte 40 The living daylights - A Vanavond inwijding drijvend podiuni in bijna donker eindigt, begint om negen uur van avond en wordt tijdens de schemering bijgelicht door fakkels en spots. De theatergroep Koreja leeft op een kasteel in Zuidi- talië in de provincie Salento en geeft behalve voorstel lingen ook cursussen en workshops op het gebied van film, theater, toneel en regie. De Leidenaar Mare van der Velden, afkomstig van de Leidse theatergroep Pancras-Oost, vergelijkt de Italiaanse voorstelling met een middeleeuws wagen spel. "Het is een schitterend speketakel" Hij toog na zijn studie theaterwetenschappen aan de Leidse uni versiteit naar Aradeo voor zo'n workshop. Na enkele maanden werd hij gevraagd om mee te werken aan Quattro Stagioni. Hij verblijft er nu twee jaar, spreekt vloeiend Italiaans en voelt zich thuis in deze traditie. "Bij de fysiek gerichte theatervorm blijft het psycho logische inlevingsvermogen achterwege. De acteur laat zien wat hij doet en hoe hij verandert. Hij is het centrum van alle aandacht. Deze vorm is zeer verwant aan de dans. Je laat het lichaam spreken". "In Nederland vindt deze traditie nog weinig navol ging. In Scandinavië, Noorwegen, Polen, Frankrijk, Duitsland en Zuid-Amerika zijn er wel verwante groe pen te vinden. Daar hebben we regelmatig contact en uitwisselingen mee". "De naam Koreja? Acht dorpen in onze streek zijn Griekse oorsprong. De inwoners spreken een dialect dat een mengeling is van Grieks en Italiaans. Het woord Koreja is verwant met het Griekse chorus ofte wel rondedans. Vandaar". LEIDEN - De Italiaanse groep Koreja, afkomstig uit het Zuiditaliaanse plaatsje Aradeo, wijdt vanavond het drijvende podium bij de werfkelders onder de Hoogstraat in. De acht gekostumeerde acteurs trek ken van daaruit op een wagen de Leidse straten in om hun stuk Quatro Stagioni te spelen. De opvoering Quattro Stagioni (vier jaargetijden) gaat niet alleen over de uitbeelding van deze vier sta dia. De seizoenen lopen samen met het leven van de mens. Elke jaarwisseling ademt haar eigen sfeer. Zo staat de lente voor kracht, vruchtbaarheid, geboorte. De zomer wordt in verband gebracht met amusement, jong zijn en flirten, terwijl de herfst melancholie op roept en het ouder worden benadrukt. De winter le vert de laatste strijd met het leven: de dood. Behalve van kleurrijke kostuums maken de acteurs gebruik van poppen, groteske maskers en duivelse koppen. Verder zullen de klanken van bellen, trom petten, saxofoons, pauken, trommels en fluiten door de straten klinken. De wagen wordt gebruikt als een Wagen van de Tijd, die door het publiek gevolgd kan worden in een soort van heidense processie tot het moment dat de Tijd sterft, opgeknoopt aan de laatste boom des levens. Leider Salvatore Tramacere legt uit dat het niet no dig is de taal te verstaan om de inhoud te begrijpen, omdat de spelers veel gebruik maken van mimisch spel en vooral de beelden en gebaren laten spreken. Ook hoeven er geen kilometers te worden gelopen. De voorstelling, die heel symbolisch in het licht begint en Een scène uit Quattro Stagioni, gespeeld door de theatergroep Ko reja. (foto Tony d'urso) Koningin Beatrix en prins Claus hebben gisteravond in het Muziektheater als slot van het Holland Festival, een voorstelling bijgewoond van Puccini's opera La Rondine'. Het koninklijk paar werd met bloemen verwel komd door de directeur van het Holland Festival, Ad 's-Gravensande. (foto anp>

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 17