Stervende mensen hebben niets meer te verbergen' Muziek en theater op water falCherry Duyns wint Nipkowschijf 'Naakt voor de camera' 'I'll go on': meer literair dan theatraal Teksten die hout snijden Knappe rap van dertien in een dozijn Beste plaat in genre gitaarrock Misbaksel van kille namaak ■SATERDAG 27 JUNI 1987 HILVERSUM (GPD) - Hij zegt „geen handstand te maken van vreugde", maar Vindt het wel „heel vrien delijk" van de televisiecri tici dat zij hem de zilveren Nipkowschijf hebben toe gekend voor de documen- rtaire-serie 'Levensberich ten'. Veel meer kan Cherry [Duyns er niet over zeggen. door Renate van Iperen Hij wil wel graag praten over het programma, waarvoor hij de on derscheiding ontving. Het plan om een film over kanker te maken, ontstond toen hij geconfronteerd werd met zijn eigen onvermogen om een gesprek aan te gaan met een tante van zijn vrouw, die aan kanker leed. „Ik stond er eigenlijk een beetje met mijn mond vol tan den. Moest ik haar nou gaan vertel len hoe leuk mijn vakantie in Egypte, Griekenland en Israël was geweest, terwijl zij niet eens meer haar ziekenhuiskamertje uit kon komen? Ik vond het, net als veel andere mensen, heel moeilijk met iemand te praten die plotseling in tranen uitbarst en zegt: „ik heb nog maar twee maanden te leven". Dan kun je toch moeilijk zeggen: ach joh, kop op. Of: misschien worden het wel vier maanden. Het is alle maal even onzinnig". Duyns besloot daarop een pro gramma te maken over ziekenhui zen en liep stage op de afdelingen heelkunde en oncologie (kanker) van het VU-ziekenhuis in Amster dam. „Al na anderhalve dag op de afdeling heelkunde dacht ik: ik wil die film maken op de afdeling on cologie. Want daar gaat het om het allerlaatste datje te vergeven hebt, namelijk je leven. Dat was wat mij zo fascineerde". Inbreuk Bij het benaderen van de patiën ten heeft Cherry Duyns rekening gehouden met de verscheidenheid. Een buitenlander, een oudere man. een jonge man. Hoe gaan zij met hun ziekte om? Eenvoudig was het niet om mensen zo ver te krijgen dat ze medewerking wilden verle nen aan de film. „Het is een gigan tische inbreuk op iemands leven en dan nog wel op zo'n kwetsbaar moment. De enige reden waarom je mensen kunt vragen, is datje er uiteindelijk iets zinvols mee beoogt. Ik heb tegen hen gezegd: luister eens, jullie hebben niets meer aan die films. Het enige wat je kan hopen, is dat mensen ervan leren dat ze wel degelijk contact moeten houden met kankerpatiën ten. Je hebt het dan juist hard no dig dat iemand aan je bed schuift, dat je merkt dat het leven toch doorgaat, hoewel het jouwe ten einde loopt. Denk je eens in: je hebt kanker en dan word je ook Het Italiaanse straattheater Koreja dat volgende week woensdag met e Stragioni) op het drijvende podium in de Rijn optreedt. i aangepast programma (Quattro -j- LEIDEN - Voor de gerestaureerde Pwerfkelders onder de Hoogstraat zal volgende week een drijvend po dium van acht bij acht meter ko men te liggen. Het podium in de Rijn is bedoeld voor opvoeringen van straattheater en muzikale acti viteiten. De gemeente Leiden wil op deze manier dit punt in de stad nog meer verlevendigen. "Het is niet alleen een plaats die mooi is om naar te kijken, maar het vormt ook een prachtig décor voor de voorstellingen", meldt een en thousiaste Frits Bruins van de Di rectie Culturele Zaken. "Bij wijze van experiment zullen er eenvoudige tribunes aan de Aal markt worden neergezet. Ook de terrasbezoekers aan de andere kant van de Rijn zitten eerste rang zitten in dit openlucht theater". Voor de rest hoopt Bruins dat men sen over bruggen hangen, stoelen meenemen, langs de kades staan om in de zwoele avondlucht - "mooi weer wordt het" - te genie ten van de voorstellingen én van AMSTERDAM (GPD) - Onze over grootvaders die waarschijnlijk met rode oortjes elkaar de foto's lieten zien van de glamourgirls uit hun tijd zouden zich niet kunnen voor stellen dat diezelfde foto's zo'n 100 jaar later op een tentoonstelling zouden prijken. In het kader van 'Amsterdam culturele hoofdstad van Europa' is in de Meervaart in Amsterdam nog deze week een tentoonstelling die een historisch beeld geeft van het naakt in de fotografie vanaf de uit vinding ervan tot op heden. Al in de eerste jaren dat de foto grafie tot ontwikkeling kwam was het fotograferen van het menselijk naakt een geliefd thema. Pikante ansichtkaarten en academische studies waren toen een geliefd on derwerp voor het nog spaarzame aantal fotografen. Maar ook nu heeft het menselijk naakt niets van haar aantrekkingskracht ingeboet. Naast de kunstfotografie maakt bijvoorbeeld ook de advertentie- branche er gretig gebruik van. Een van de opmerkelijke tenden sen in de hedendaagse naaktfoto grafie is de interesse voor het ou der wordende lichaam en de be langstelling voor het mannelijk naakt als erotisch gegeven. Op de tentoonstelling zijn alleen die foto's te zien, die qua stijl en type aan het begin stonden van een ontwikkeling in een bepaalde pe riode. De meer dan duizend foto's zijn gerangschikt in chronologi sche volgorde en ondergebracht in verschillende themarubrieken, zo- dit gerestaureerde deel van Lei den. Woensdag 1 juli, als de afdeling civiele werken het vlot te water heeft gelaten, treedt 's avonds om negen uur het Italiaanse straat theater Koreja op. De titel van hun programma luidt 'De vierjaargetij den'. Donderdagavond gaat het Leids Studenten Jazzgezelschap per boot over om het podium te berei ken. Om 20.00 uur staan de studen ten klaar om de eerste noten de lucht in te blazen. De dag erna is het op dezelfde tijd de beurt aan de Afrikaanse percussiegroep 'Africa Soli'. Zaterdag en zondag staan de voorstellingen om twee uur 's mid dags geprogrammeerd. Frits Lan- desbergen Big Band neemt de boodschappendag voor zijn reke ning, terwyl de fluitist Henk Vos en de harpiste Sara Strumphler de zondag met een klassiek getint programma opluisteren. Overigens zal na deze periode het podium blijven liggen voor de Leidse Lakenfeesten. Tussen 9 en 19 juli zullen er ook dagelijks con certen en voorstellingen worden gegeven. "Voor alle duidelijk heid", zegt Bruins, "deze activitei ten komen nergens voor in de plaats. Het is gewoon iets extra's". nog eens in de steek gelaten. Dat gebeurt heel veel". De aanwezigheid van de VPRO- ploeg, bestaande uit Cherry Duyns. cameraman Jules van de Steenhoven en de geluidstechni cus Menno Euwe, bleek een welko me afleiding op de afdeling te zijn. ..We vormden geen bedreiging. Er kon altijd een praatje gemaakt worden. We gingen deel uitmaken van het meubilair. En zelf hadden we ook heel sterk het gevoel dat we daar thuishoorden. Ik moet zeggen dat mijn hang naar afstandelijk heid daar op die afdeling behoor lijk is aangetast. Maar ik wil niet dramatiseren. Ik heb uiteindelijk geen kanker". Cherry Duyns kan zich nog heel levendig herinneren hoe hij vorig jaar rond deze tijd op warme zo meravonden het ziekenhuis ver liet. „Ik kwam het ziekenhuis uit en zag dat alles doorging. Meisjes met mooie fladderende jurken op de fiets, een ijscoman met zijn kar retje, vrolijk geknetter op straat, toeterende auto's en vogeltjes. Dan draaide je om en keek naar die ra men, waarachter zich van alles af speelde. Eigenlijk zou alles stil moeten staan, maar dat gebeurde gelukkig niet". Sterfelijkheid Natuurlijk heeft hij zich in de maand dat hij op de afdeling aan wezig was, met de regelmaat van de klok een voyeur, een gluurder gevoeld. „Ik moest me steeds maar weer inprenten dat ik er iets zin vols mee wilde bereiken. Anders is het weerzinwekkend en heb je er niets te zoeken. Het was ook niet eenvoudig voor de cameraman en de geluidstechnicus. We hadden wel afspraken gemaakt, lieten mensen nooit zien in kommervolle omstandigheden. Door chemothe- rapieën kan het zijn datje waanzin nig moet braken. Dat maakte deel uit van de alledaagsheid van die af deling. Dat hoor je. Dat zie je. Maar we hebben dat niet gefilmd". „Het lijkt wel of uit sommige mensen in de laatste fase van hun bestaan een soort zuiverheid op stijgt. Dat komt misschien wel om dat ze niets meer te verbergen heb ben. Waar moet je nog kapsones over hebben of gewichtig over doen? Dat heeft toch geen zin „De film heeft wel invloed op me gehad. Ja. Ik ben er somberder door geworden. En ik ben toch al niet zo iemand die het leven harte lijk omarmt. Zo'n confrontatie met je eigen sterfelijkheid... Nu zeg ik dat ik minder bang ben geworden voor de dood. Maar ja, ik zit hier ontspannen met mijn kopje koffie en mijn bosje bloemen in het defti ge kantoor van de VPRO. En wie weet gil ik het wel uit van angst als ik straks op apegapen lig". Popconcert tegen kernwapens SAN FRANCISCO (AP) - Ameri kaanse bands en musici als Santa- na. de Doobie Brothers. Bonnie Raitt en James Taylor treden 4 juli op samen met Sovjet-popgroepen in een zes uur durende show in Moskou. Het concert, dat wordt georganiseerd door de bekende Amerikaanse roek-promotor Bill Graham, moet het daverende slot vormen van een Amerikaans-Rus sische demonstratie tegen kernwa pens. De uitvoering is het sluitstuk van de Sovjet-Vredesmars, waarin 200 Amerikaanse en 200 Sovjet-bur gers in een protest tegen de wapen wedloop van Leningrad naar Mos kou lopen. Het evenement is een vervolg op de 'Grote Vredesmars', die vorig jaar in de Verenigde Sta ten werd gehouden. De Sovjet-Vre desmars wordt mede gesponsord door het officiële Sovjet-Vredesco- mité. De San Francisco Chronicle, die woensdag een interview met Gra ham publiceerde, meldt dat Gra ham verleden maand twee bezoe ken aan Moskou bracht om het concert voor te bereiden. Volgende week vertrekken ruim 65 Ameri kaanse musici en technici naar Moskou. Extra concert Prince ROTTERDAM (ANP) - Na vier concerten in het Utrechtse Galgen waardstadion en twee extra con certen in het Rotterdamse sportpa leis Ahoy' geeft de Amerikaanse popster Prince nog een derde extra optreden in Ahoy'. Dat komt doordat de kaarten voor de eerste twee extra concer ten in Rotterdam, vrijdag en zater dag, in een mum van tijd waren uit verkocht. Het derde concert in Ahoy wordt zondagmiddag gege ven en begint om twee uur. 'I'll go on' door het Gate Theatre naar werk van Samuel Beckett. Spel: Barry McGovern. Regie: Colm O Briain. Decor: Robert Ballagh. Be lichting: Rupert Murray. Gezien op 26 juni in de Balie, Amsterdam. Al daar nog vanavond en morgenavond te zien. AMSTERDAM - Na een korte in troductie voor het gesloten gor dijn begint de monoloog 'I'll go on' door Barry McGovern van het Gate Theatre uit Dublin. Wie in het oeuvre van de Ierse schrij ver Samuel Beckett op zoek gaat naar deze titel, doet dat tever geefs. De tekst van dit solotoneel is (door Gerry Dukes en McGovern zelf) samengesteld uit delen van Beckett's romantrilo gie: 'Molloy, 'Malone Dies' en 'The Unnamable'. Molloy, Malo ne de Naamloze en andere alter ego's worden door sommige Bec- kett-kenners beschouwd als beli chamingen van één bewustzijn, dat voortdurend poogt om vat te krijgen op zijn eigen identiteit. Deze geest is er in die opvatting voortdurend op uit om de juiste woorden te vinden, teneinde de finitief te kunnen zwijgen. Het is het paradoxale element in deze uiterst ingewikkelde en introverte tekst. Om daarvan so lotoneel te maken, vereist een enorme virtuositeit van de spe ler. Met zijn meesterlijke teksbe- handeling maakt Barry McGovern het mogelijk, dat de toeschouwers anderhalf uur lang geconcentreerd blijven zitten luisteren. Niettemin is TH go on' meer literair dan theatraal. In deze produktie van het Gate Theatre zijn spel, decor en be lichting ondergeschikt gemaakt aan de tekst, die onmiskenbaar de hoofdschotel vormt. De be lichting suggereert slechts sub tiele veranderingen in de plaats van handeling van hetgeen ver teld wordt. Daarnaast geeft de zelfde lichtstand het begin en het einde van het Molloy-gedeelte aan. Het decor markeert hooguit een abstracte ruimte. Twee hoge marmerkleurige wanden lopen schuin naar elkaar toe, zodat een lege, driehoekige speelruimte ontstaat. In het eerste deel (uit 'Molloy') staat daann alleen nog een kleine stellage van hetzelfde materiaal als de muren, dat dienst doet als fiets tijdens de zoektocht van Molly naar zijn moeder. "Ik zal uiteindelijk toch spoe dig helemaal dood zijn" zegt Ma lone, in doodshemd gekleed op een stenen sterfbed liggend. Het is de eerste zin van de roman 'Malone meurt' (zoals de oor spronkelijke Franse titel luidt) en tevens het begin van het twee de deel van de theatersolo. Was Molloy vaak nog absurd komisch (zoals in het wiskundig gegoo chel met stenen, waarop hij in een bepaalde volgorde wenste te sabbelen), het bewegingspatroon van Malone is aanmerkelijk rus tiger om in het derde deel plaats te maken voor de ascetische ge drevenheid van de naamloze, waarin vooral het paradoxale ele ment naar voren komt: I must go on, I can't go on, I'll go on. WIJN AND ZEILSTRA. als het Daguerrotype (1840-1865), volkerenkunde, naturistenkuituur, klassieke glamour, playmates, re clame, pornografie, etc. 'Naakt voor de camera' is een rei zende tentoonstelling, die werd sa mengesteld door Michael Khler in opdracht van het Munchener Stadtmuseum. De tentoonstelling is inmiddels in Duitsland, Zwitser land en Oostenrijk geweest en zal na Amsterdam doorreizen naar Ro me en Kopenhagen. In overleg met de samensteller is aan de reeds be staande tentoonstelling het werk van een aantal Nederlandse foto grafen toegevoegd die actief zijn (geweest) op het gebied van de naaktfotografie. Zo is er werk te zien van Godfried de Groot, Sanne Sannes, Ed van der Elsken, Hans van Maanen, Paul Huf, Theo Ger- mann, Barend van Herpe en Erwin Olaf. Deacon Blue 'Raintown' CBS) Als het spreekwoord 'onbekend maakt onbemind' ook andersom werkt, ziet de toekomst er voor Deacon Blue zonnig uit. Morgen een optreden op het grootste fes tival van Nederland (Parkpop), een single die de weg omhoog wel lijkt te vinden ('Dignity') en ruime aandacht in de kranten (af gelopen woensdag in dit blad) moet deuren openen die anders gesloten zouden blijven. En, het zij hier maar meteen gezegd: Deacon Blue verdient dat. Op haar debuutelpee klinkt de groep opvallend volwassen. De fraaie hoes, waarop een foto van 'regenstad' Glasgow, belooft niets te veel. Teksten die hout snijden en aanstekelijke compo sities die in zorgvuldige arrange menten zijn gegoten. De vergelijkingen die in het in terview met zanger Ricky Ross en drummer Douglas Vipond werden getrokken, dringen zich inderdaad op: Prefab Sprout en Al Stewart. Zoals ook de aanwe zigheid van Chris Rea op één van de nummers een vingerwijzing Vaak willen beginnende groe pen, die zich in dit uitgewogen genre begeven, vooral bloede loos klinken. Maar daarvan is in het geval van Deacon Blue abso luut geen sprake. Ook na een paar keer draaien blijft 'Rain town een innemend album. Kun nen zelfs steeds nieuwe kwalitei ten worden ontdekt en dat is in de regel de kenmerk van het wa- Alleen wil de stem van zanger componist Ri<!ky Ross nog wel eens wankelen. Ik vraag me af of daarin wel voldoende kracht schuilt om zondag al die mensen het Zuiderpark te bereiken. v_ B.l LL Cool J De echte rappper onderscheidt zich van de nep-rapper door een ongelooflijk goede timing en een natuurlijk gevoel voor swing. Zo is de 'Holiday-rap' van de twee Hollandse kereltjes (ik weet het niet eens meer zeker, maar ik ge loof dat ze Miker G en DJ Sven heten) pure nep. De swing van een stel boeren op klompen. Of tewel naar analogie van 'It don't mean a thing if it ain't got that swing': het heeft niets te beteke- Echte rap onderscheidt zich ook van nep-rap door de in het algemeen juist gekozen woorden en lettergrepen. Ook dat is een voorwaarde voor de swing. Dus niet de woordkeuze van de twee i amateur-rappers: „Ring-ding-a- dong for a holiday" Hun giganti sche succes ten spijt. LL Cool J is wel een echte rap per. Hij swingt en de teksten zijn 'ritme-technisch' gezien zoals het hoort. Maar daar is dan ook alles mee gezegd. Voor het overige is het zoals met bijna alle rap-pla- ten. Alles lijkt op elkaar. Van eni ge afwisseling is nauwelijks sprake. Continu macho-geblaat. Vooral over de vleselijke geneug ten van het leven. Al vermeldt LL af en toe wel de mogelijke ne gatieve (sero-positieve) gevolgen van een te doldrieste leefwijze. Niets bijzonders dus, een rap-LP van 'dertien .in een dozijn'. Een tekstvel zou het nog wat draaglij ker hebben gemaakt. Nu ben je na vijf minuten bekaf en hoor je bijna niets anders meer dan ze nuwachtig geratel. HJ Neil Young Neil Young, terug in het zadel van zijn Crazy Horse, gaf een paar weken geleden in Ahoy een uiterst imposant concert, het beste dat ik zelf ooit heb meege maakt. Ter nuancering: ik ben niet bij Prince geweest. Al sinds 'Landing on Water', dat zeer slecht verkoopt en hope loos wordt onderschat, kunnen we weten dat de dinosaurus der hippies toch niet die ouwe zeur met sentimentele hang naar 'Old Ways' (titel van de afgrijselijke countryplaat vóór 'Landing') is. die hij toen leek te zijn gewor den. Young verruilde op 'Lan ding' de cowboylaarzen voor de gympen en het cowboypak voor een beschadigd C A-hemdje uit de uitverkoop en maakte één van zijn beste platen in de sector gitaarrock. Van 's mans Harvest- periode ben ik nooit zo onder de indruk geweest. In Rotterdam, waar hij van zijn publiek een uitzinnige massa maakte, bleek dat we niet te ma ken hebben met de zoveelste gril van Young. Hem is er anno 1987 echt alles aan gelegen de beste rock en rollende garageband van de wereld aan te voeren, zoals de affiche-opschriften luidden. De banjo ligt bij het oud vuil en aan de muziekcomputers van 'Trans' heeft hooguit Malle Pietje nog wat. 'Life' bestaat voor de helft uit stukken die hij in Ahoy speelde. Dat zijn tevens de beste num mers van de plaat. Pronkstuk is het lange 'Inca Queen' met een op akoestische gitaar solerende Young. Hij kan het na de klassie ker 'Cortez the Killer' niet laten om de vernietiging van het Inca rijk nog eens te bezingen. De lijn die hij doortrekt naar het voort woekerende imperialisme van nu is zeer venijnig. Het macabere 'Mideast Vaca tion' boeit alleen al door de tek sten over CIA, Khadaffi en een zich in een discotheek ophou dende 'Rambo'. Young komt hier ongekend cynisch uit de hoek. Rustpunt met ijzingwek kend fraaie samenzang van Young en zijn dolle paarden is de smartlap 'When your lonely heart breaks'. Opmerkelijk is de fantastische geluidskwaliteit. Young, die doorgaans geen bal geeft om hoe alles erop staat, heeft zelfs een digitaal expert in geschakeld. En zo wemelt het van de plus punten. Platen zoals deze wor den gewoon veel te weinig ge maakt. Om Young zelf te citeren: Rock and roll can never die. Een monstrueus groot cliché, da's waar. Maar om die uitspraak waar te maken, al twintig jaar lang, is heel andere koek. WK Plasticland Salon 'Plasticland Salon' - Enigma De jaren '60 heb ik zelf niet zo bewust meegemaakt. Behalve de moord op Kennedy en de gou den plak van Anton Geesink tij dens de Olympische spelen in Tokyo, kan ik mij nauwelijks we reldschokkende gebeurtenissen herinneren. In elk geval niet de ontwikkelingen in '67, het jaar van de hippies, de hasj en de happenings, zoals onlangs te zien was in de fraaie documentaire 'It was twenty years ago today'. Wat me wel is bijgebleven uit die tijd, is de muziek. Ik mocht toen nog graag naar de hitjes op de radio luisteren. En m'n oude re broer draaide indertijd de wat 'progressievere' muziek. Zoals Pink Floyd. Veelal lang uitge sponnen thema's met de nodige ruimte voor allerlei geluidseffec ten. Psychedelisch heette dat en het was leu^c om naar te luiste ren. Nu nog. Al was het alleen al uit nostalgie. De leden van Plasticland Salon lijken eenzelfde mening toege daan. Ze maken psychedelische muziek in de stijl van de jaren '60. Ook haar- en klederdracht zijn naar hippie-maatstaven dik in orde.De producer heeft boven dien z'n best gedaan het geheel 'oud' te laten klinken. Toch is hun nieuwe LP met leuk. Het is namaak. De muziek mist de warmte van toen en klinkt zelfs koud en kil. Het erg ste is nog de klagelijke depro- zang, die werkelijk door merg en been gaat. Dus oudere jongeren (en jongeren); luister liever naar echte muziek uit die tijd en laat dit misbaksel in de platenbak- ken staan. HJ

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 33