'n Zee van ruimte voor m- Scheppingsverhaal geen verplichte stof in YS Nederland voorbeeld voor monarchisten Brazilië .N.D. BURGH AANBIEDING leraren/leraressen W VROOM DREESMANN PAGINA 8 BINNENLAND BUITENLAND WOf WOENSDAG 24 JUNI 1987 WASHINGTON - In de strijd tus sen de Amerikanen die de mens als een verre neef van de aap zien, en degenen die hem als de nakome ling van Adam en Eva zien, heeft de laatste groep vorige week een belangrijke slag verloren. Het Hooggerechtshof, het hoog ste rechtsprekende college in de Verenigde Staten, bepaalde toen dat het de Amerikaanse scholen niet verplicht kan worden beide theorieën over de oorsprong van mens en wereld te onderwijzen. Gedetailleerder: het Hof zei, dat een wet die door de staat Louisiana in 1981 was aangenomen en waarin stond dat scholen zowel de evolu tionistische als creationistische leer op hun lesprogramma moes ten zetten, ongeldig was. door Herik Dam Dat was een zware klap voor de creationisten (de fundamentalisti sche christenen die alles in de Bij bel, inclusief het Scheppingsver haal, als de letterlijke waarheid op vatten), en een grote opluchting voor de evolutionisten (die uitgaan van Darwin's evolutietheorie). Maar het is zeker niet het einde van de oorlog. De creationisten hebben in Amerika nog altijd grote aanhang. Bijna de helft van alle Amerikaanse volwassenen denkt tenslotte, dat het Schep pingsverhaal letterlijk waar is. De voorstanders van de Bijbelse lezing van de oorsprong van de we reld zijn eerdere tegenslagen ook altijd te boven gekomen, en be paald vindingrijk gebleken in het bewandelen van nieuwe wegen ter staving van hun denkwijze. Bibliotheek et resultaat is inmiddels een hele bibliotheek aan rechterlijke uit spraken, die terug gaat tot tenmin ste 1925. In dat jaar werd de hulple raar biologie John Scopes in de staat Tennessee veroordeeld om dat hij, de leer van Darwin vol gend, zijn leerlingen had verteld i van apen afstammen. Hij had zich volgens de rechter daarmee schuldig gemaakt aan de overtreding van een wet die het tot een misdaad maakt op enige open bare school „theorieën te onderwij zen die het verhaal ontkennen van de Goddelijke schepping van de mens zoals dat in de Bijbel staat". In een rechtszaak die als „het apenproces" landelijke bekend heid kreeg, werd Scopes veroor deeld tot een boete van 100 dollar. Een hogere rechtbank bij wie Sco pes in beroep ging, draaide dat vonnis terug, maar alleen vanwege een kleine juridische fout. e werd Scopes de mogelijkheid ontnomen bij het Hoggerechtshof in beroep te gaan. En dus bleef in Tennessee tot 1967 de wet op grond waarvan hij aanvankelijk was veroordeeld, overeind staan. Toen die wet uiteindelijk werd ingetrokken, was dat een bittere te genslag voor de creationisten, die een jaar later nog een opdoffer uit gedeeld kregen toen het Hoogge rechtshof een wet in de staat Ar kansas, die ook het onderwijzen van de evolutieleer strafbaar stel de, ongeldig verklaarde. Taktiek Vanaf dat moment wijzigden de Bijbelvasten hun taktiek. Om te beginnen trachtten ze aannemelijk te maken dat het Scheppingsver haal wel degelijk een wetenschap pelijke grondslag heeft. Ze richtten in San Diego het In stituut voor Scheppings Onder zoek en in Ann Arbor in Michigan, het hart van de zogenaamde „Bi- blebelt", het Scheppings Research Genootschap op. Die organisaties kregen de opdracht bewijzen voor de juistheid van de verhalen in de Bijbel te vinden. De bedoeling daarvan was, crea tionisme als wetenschappelijke leer tenminste gelijkwaardig te maken met evolutionisme. Dat was heel slim, want de grond waarop het Hooggerechtshof en lagere rechters de aanspraken van de creationisten afwezen, was steeds de Grondwettelijk voorgeschrgven scheiding van Kerk en Staat ge weest. De creationistische leer is gods dienstig van aard, en daarom heeft de Staat het recht niet deze leer op de scholen voor te schrijven. Dat was altijd weer de regel waarop de creationistische aanspraken stuk liepen. Vandaar dus de pogingen om te bewijzen dat creationisme een we tenschap is. Dat heeft tot uitermate curieuze discussies en theorieën aanleiding gegeven. Een van de problemen waarvoor de creationisten staan, is dat ze aannemelijk moeten maken dat al le levensvormen steeds vrijwel te- gelijktijdig ontstaan zijn. Immers: de Bijbel leert dat God de aarde in zes dagen schiep. Dus wat moet men dan met al die fossielen van dinosarussen, die, naar de wetenschappers ons leren, miljoenen jaren voor de komst van de eerste mens uitstierven? Afge zien nog van het feit, dat creatio nisten ervan uitgaan dat de aarde zo'n kleine 6000 jaar oud is (in plaats van de 4,5 miljard jaar die de officiële wetenschap aanhoudt), moeten, wil het Scheppingsver haal kloppen, mensen en dinosau russen gelijktijdig hebben geleefd. De vreugde bij de creationisten was dus niet gering, toen in 1938 de paleontoloog Roland Bird in een oude rivierbedding in Texas naast sporen van dinosarussen sporen van mensenvoeten leek te hebben aangetroffen. Zie je wel! Zie je wel!, juichten de fundamentalisten die in één klap hun theorie bevestigd zagen dat de wereld er ooit zo uitzag als in de tekenfilmpjes over Fred Flintstone. Tot dit decennium onderzoek van de bioloog Glen Kuban onom stotelijk vaststelde, dat de raadsel achtige sporen door kleine dinosa russen moeten zijn gemaakt. Hij deed dat zo overtuigend, dat het Instituut voor Scheppings Onder zoek inmiddels de literatuur over de sporen uit zijn bibliotheek ver wijderd heeft. Tijdschrift Maar door zo'n tegenvaller laat een beetje fundamentalist zich na tuurlijk niet tegenhouden. In het meest prestigieuze tijdschrift van de creationisten, de Creation Re search Society Quarterly, staan de vorderingen van de wetenschap op Bijbelse grondslag uitgebreid te le- Het zijn vaak uitermate merk waardige verhalen, waarin wel ge bruik wordt gemaakt van het jar gon zoals de officiële wetenschap die ook hanteert, maar toetsbare bewijzen nogal eens moeten wij ken voor bepaald adembenemend wilde hypothesen. Zo schrijft ene Raymond Bray in het juni-nummer van 1979 over de ark van Noach, waarbij hij zich vooral verdiept in de vraag hoe Noach al die beesten op zijn boot eigenlijk in leven hield. Bray houdt het erop, dat Noach in de ark een soort volkstuintje bij hield. Dat lost ook direct een pro bleem op waarmee Bray nogal zit, namelijk het antwoord op de vraag: wat deed Noach met alle dierenuitwerpselen? Die bezemde hij niet het raam uit, aldus Bray met op zichzelf bewonderenswaar dige stelligheid, maar het werd al lemaal gebruikt als mest. Dit ene voorbeeld is moeiteloos met honderden aan te vullen. Er is een hele literatuur ontstaan van wetenschappelijke werken op creationistische grondslag. Dat ge geven nu staat aan de basis van de jongste uitspraak van het Hoogge rechtshof. Zoontje Zoals gezegd ging die uitspraak over een wet in de staat Louisiana waarin stond dat de openbare scholen verplicht zijn om naast evolutionistische ook creationisti sche theorieën te onderwijzen. Hoe was die wet tot stand geko men? Dankzij het 13-jarige zoontje van Bill Keith. Die was in 1978 op een middag huilend uit school thuisgekomen omdat de leraar hem belachelijk had gemaakt toen het ventje bestreed van de apen af te stammen. Keith, die in de Senaat van Louisiana zat, ging prompt aan de slag en stelde een wetsvoorstel op waarin voor creationisme een ge lijkwaardige plaats naast evolutio nisme werd geëist. Krachtig lobby werk deed de rest: in 1981 kreeg Keith' voorstel kracht van wet. Maar niet lang, want direct brachten tegenstanders van de wet hun wapens in stelling en begon nen ze aan een juridische strijd. Keith kreeg van lagere rechters steeds ongelijk, maar vond in die rechtszaken en de aarzelende op stelling van sommige rechters ge noeg bemoediging om de strijd tot het Hooggerechtshof voort te zet ten. De zaak van de creationisten werd verdedigd aan de hand van een dikke stapel papieren waarin de validiteit van hun manier van wetenschap bedrijven verdedigd werd. Een van de argumenten: „Als je kinderen zegt van apen af te stammen, gedragen ze zich ook als apen. Maar kinderen die weten dat God hen geschapen heeft, zullen zich als kinderen van God gedra gen". Aan de andere kant was ook zwaar geschut in stelling gebracht. De Nationale Academie voor We tenschappen droeg argumenten aan tegen de wet van Louisiana evenals een groep van maar liefst 72 Nobelprijswinnaars en tal van onderwijskundigen. Uiteindelijk verdiepten de rech ters van het Hooggerechtshof zich niet zo zeer in de eventuele weten schappelijke merites van creatio nisme, maar in de oude vraag over de scheiding van Staat en Kerk. En de rechters vonden, met een meerderheid van 7 tegen 2, dat zij geen andere keus hadden dan de creationisten opnieuw af te fluiten. Maar de vraag is voor hoe lang, want Keith en zijn medestanders hebben al aangekondigd door te «uilen vechten. Desnoods tot de Jongste Dag. De activiteit van de monarchis ten komt op het moment dat in Brazilië een levendige discussie plaatsvindt over de juiste rege ringsvorm na 20 jaar militaire dic tatuur. De in 1985 aangetreden bur gerpresident José Samey riep be gin dit jaar een grondwetgevende vergadering in het leven die de nog steeds van kracht zijnde militaire grondwet moet vervangen door een democratische constitutie. De assemblee moet voor eind no vember bepalen welke regerings vorm de beste is voor Brazilië. Het debat gaat hoofdzakelijk over va riaties van het presidentiële sys teem. In de grondwetgevende ver gadering wordt onder meer ge dacht aan een beperking van de macht van de president ten gunste van het parlement. Er wordt in dat verband gesproken over invoering van het premierschap. Veel politici van de regerende Braziliaanse De mocratische beweging (PMDB) verwijten president Samey al te ei genzinnig optreden. Sommigen vinden zelfs dat hij „dictatoriale" trekjes heeft. Als Brazilië een „ech te" democratie wil worden, moet de macht van de president aan banden worden gelegd, zo menen veel politici. Tegen deze achtergrond roeren zich nu ook de monarchisten. Zij vinden het presidentiële systeem de bron van al het kwaad. Sinds de koninklijke familie van Brazilië bijna 100 jaar geleden van de troon werd gestoten, is het volgens hen bergafwaarts gegaan met het land. „Wij hebben de ene dictatuur na de andere gehad", zegt Alan Assump- cao Morgan, voorzitter van de mo narchistische partij. „Mensen wil len weer terug naar de tijd dat Bra zilië een keizerrijk was en constan te groei en politieke stabiliteit ken de". Politieke commentatoren noe men de roep om terugkeer naar monarchie ronduit belachelijk. „Het is nostalgie die absoluut geen kans van slagen heeft", aldus één van hen. „Pas als de monarchisten een miljoen mensen de straat op weten te krijgen, wil ik erover den ken het idee serieus te nemen", al dus een commentator. Maar de monarchisten mogen zich desondanks verheugen in een groeiende publiciteit. Onlangs was een Braziliaanse monarchist op bezoek in Neder land om van dichtbij te békijken hoe de constitutionele monarchie hier werkt. Onder de indruk van de orde, rust en vrijheid in Nederland President Samey DEN HAAG (ANP) - De meeste Brazilianen schudden meewarig het hoofd, schieten in de lach of maken schampere opmerkingen wanneer het idee ter sprake komt om de republiek Brazilië te veran deren in 's werelds grootste monar chie. Toch laat de onlangs opge richte Braziliaanse monarchisti sche partij zich niet uit het veld slaan. Zij timmert flink aan de weg om een vooralsnog ongelovig ge hoor ervan te overtuigen dat alleen een parlementair systeem met een monarch als staatshoofd het land uit de economische en politieke misère kan halen. Om hun argu menten kracht bij te zetten, wijzen de monarchisten niet alleen op Brazilië's eigen langvervlogen mo narchaal verleden, maar ook op een huidige monarchie zoals die in kwam hij tot de slotsom dat één en ander wel te danken moest zijn aan het feit dat Nederland een regering heeft met een koningin als onpar tijdig staatshoofd. Hij was ervan overtuigd dat een dergelijke rege ringsvorm voor Brazilië zeer heil zaam zou zijn. Maar de Braziliaanse ambassade raad in Den Haag moet hierom glimlachen. „Je lost de problemen van het land echt niet op door er een monarchie van te maken", zegt hij. Wel onderkent hij het pro bleem van politieke instabiliteit. In Brazilië wordt volgens hem de po litiek doorgaans meer bepaald door opportunisme en de zucht naar macht dan door ideologie. Dat is naar zijn mening nog steeds een erfenis van het recente militaire verleden. Koningin Beatrix (foto ANP) -KANTOOR INRICHTING - REPARATIE - SERVICE Normaal 1495,- nu voor VERHUUR van schrijfmachines mogelijk Per dag, per week, per maand PAPENGRACHT 3 - 2311 TV Leiden - Tel. 071-125876 Aan de Rembrandt-Scholengemeenschap voor atheneum, h.a.v.o. en m.a.v.o., Noachstraat 2 te Leiden, worden gevraagd: voor de vakken: Engels 12 uur in de 2e graadssec- Tekenen 8 uur in de 2e graadssector ter vervanging wegens ziekte; Handvaardigheid 6 uur in de 2e graadssector ter vervanging wegens ziekte. Inlichtingen worden verstrekt door de rector, de heer J.B.L. Geerts, tel. 071-768202 (school). Het gemeentelijk beleid is gericht op gelijke kansen voor vrouwen en mannen. Aangezien vrouwen in functies als deze getalsmatig ondervertegenwoor digd zijn, genieten zij voorrang. Vrouwen wordt daarom uitdrukkelijk verzocht te solliciteren^ Sollicitaties onder vermelding van het vacaturenummer OND 931 zo spoedig mogelijk te zen den aan de Directie Ónderwijs van de gemeente Leiden, Post bus 9100, 2300 PC Leiden. 'n Kans uit duizenden, deze ideale linnenkasten. Schitterende ruimte- paradijzen in wit. Royale hang- en legruimtes. Met 2 of 3 soepel lopende schuifdeuren. De3-deurs, naar keus met een levens grote passpiegel. krijgt 'm gratis bezorgd. Plaatsen en afstellen kunnen onze eigen vakmen sen doen voor 'n geringe meerprijs. Bij aankopen vanaf 500,- is gespreide betaling mogelijk via Euro(betaal-) chèques of Girobetaalkaarten. 2 deursuitvoering 120 x 200 x 66 cm 5*$- 399.- 3 deursuitvoering 180x200x66 cm 749,499.- 3 deurs met middendeur- spiegel 10 0 JAAR ALTIJD IETS NIEUWS ONDER DE ZON

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 8