'Romeo en Julia'als nachtkaars uit Oude muziek kant en klaar Vertraging in bouw 'Toren' Herdenking De Mérode KUNST IN DE POLDER MAANDAG 22 JUNI 1987 UITHUIZERMEEDEN (ANP) - De belangrijkste protestantse dichter van ons land in de periode tussen de beide wereldoorlogen, Willem de Mérode, werd honderd jaar ge leden geboren. Dit feit wordt aan gegrepen om hem op zijn veijaar- dag, 2 september om precies te zijn, te herdenken in Uithuizer- meeden. In dit dorp was hij van 1907 tot 1924 onderwijzer was en heeft hij het langst gewoond. Aan de Lijnbaan in Uithuizer- meeden wordt een beeldhouw werk onthuld, in de Gereformeer de kerk (vrij gemaakt) wordt hij herdacht en in het Bommelhoes wordt een expositie geopend die aan hem is gewijd. Tevens ver schijnt die dag De Mérodes „Verza melde Gedichten" en vraagt het li terair tijdschrift „Woordwerk" aan dacht voor De Mérode met een spe ciaal dubbelnummer. De gemeente Hefshuizen, waar toe Uithuizermeeden sinds enkele jaren behoort, gaat dit allemaal or ganiseren. De tentoonstelling zal de tweede helft van september in Groningen te zien zijn en vervol gens ook in Utrecht, Amsterdam en Amersfoort. Willem de Mérode werd als Wil lem Eduard Keuning in Spijk (Gr.) geboren, werd onderwijzer en ver huisde na in 1924 te zijn veroor deeld wegens pedofilie naar Eer beek (Gld.). Hij overleed daar 22 mei 1939. Kenmerkend in zijn ge dichten zijn de krachtige beelden en grote taalbeheersing. Zijn werk groeide van neo-romantisch tot za- kelijk-realistisch. In zijn leven en werk zijn de homo-erotiek en het christelijk geloof van groot belang. Hij werkte ook mee aan protestant se bladen als „Ons Tijdschrift" en „Opwaartsche Wegen". In 1983 Brieven Kafka: ruim 1 miljoen NEW YÓRK, 19 juni (AP) - De brie ven van Franz Kafka aan zijn ver loofde Felice Bauer zijn op een vei ling van Sotheby in New York voor een recordbedrag van 650.000 dol lar (1,3 miljoen gulden) van eige naar verwisseld. De 1.600 bladzijden materiaal, 600 brieven en briefkaarten die Kafka tussen 1912 en 1917 aan Bauer schreef, werden door een onbekende gekocht van Kafka's uitgever, Schocken Books in New York. De verkoopprijs was verreweg de hoogste die ooit voor een verza meling literaire manuscripten werd neergeteld. Het vorige record stond op 412.500 dollar voor een notitieboek van de dichter Yeats, dat in 1985 bij Sotheby in Londen van de hand ging. verscheen de biografie „De werel van Willem de Mérode" door Han Werkman, vorig jaar bekroond m€ de Henriëtte de Beaufortprijs. Het blijvende herinneringsteke in Uithuizermeeden is ontworpei door beeldhouwer Fred Mennens spitsbogen van Groninger bak steen waarop een kubus rust me op de zijvlakken teksten uit he werk van de dichter. In de kerk, dezelfde waarin D Mérode ter kerke ging, spreken di G. Puchinger, oud-leerling E. Ub bens en Hans Werkman, decla meert ds. R.J. Visser gedichten ei zingt een kamerkoor liederen vai De Mérode. Internationaal Amateurtheater UTRECHT (ANP) - „Groei! In een multiculturele samenle ving" is het motto van het In ternationaal Amateurtheater Festival dat van 21 tot 28 augus tus in Utrecht wordt gehouden. Achttien toneelgroepen uit even zoveel landen verzorgen de voorstellingen op de mani festatie die voor de achttiende keer wordt gehouden onder auspiciën van de Association Internationale du Théatre Amateur. Het programma ver meldt ook een congres, een symposium, besprekingen, stu diebijeenkomsten en een spec taculaire openings- en slot- avond. Het is voor het eerst dat het festival in ons land wordt ge houden. Het is georganiseerd door het Nederlands Centrum voor Amateurtoneele en speelt zich in hoofdzaak af in de Utrechtse Stadsschouwburg en daarnaast in het Akademie- theater. Aan de deelnemende theatergroepen is gevraagd het motto in hun produktie te ver werken, er van uitgaande dat de confrontatie tussen uiteen lopende culturen kan leiden tot een sterker besef van de eigen culturele wortels en tot nieuwe impulsen aan de eigen cultuur. Bij de opening, waarbij mi nister Brinkman (cultuur) ook aan het woord komt, voeren vijftig dansers een ballet uit dat Hans van Manen speciaal voor het festival heeft gemaakt en waarvoor Keso Dekker het to neelbeeld heeft ontworpen. Aan de slotvoorstelling doen al le groepen mee. Door de slechte weersomstandigheden is 'De Toren', die door kunstenaar Frans Malschaert op het Amsterdam se Museumplein wordt gebouwd, pas volgende week klaar (foto Anefo» AMSTERDAM (GPD) - Nog twee kubussen en dan is 'De Toren' klaar. Het slechte weer van de afge lopen maanden heeft de bouw van dit enorme theaterproject op het Museumplein behoorlijk parten gespeeld. Maar als er zich vanaf he den geen rampen voordoen, zullen op 27 juni de eerste voorstellingen in 'De Toren' worden gegeven. 'De Toren' is een onderneming van Frans Malschaert, beeldend kunstenaar en artistiek leider van Theater Sirkel uit Limburg. Het project bestaat uit vijftien houten kubussen met zijden van zes me ter, die op elkaar worden gesta peld. De bouw wordt zo veel moge lijk met de hand gedaan. In de blokkendoos van 32 meter hoog zal theater worden gemaakt. Oor spronkelijk was het de bedoeüng op 6 juni de eerste voorstellingen te geven. De kosten van het project worden op ongeveer een half mil joen gulden geschat. Het had een haartje gescheeld of het Holland Festival had haar bij drage van 50.000 gulden ingetrok ken. Het festival vond dat Mal schaert niet snel genoeg vorderde met de bouw en dat De Toren nu als mosterd na de maaltijd zou ko men; het festival eindigt op 30 juni. Malschaert is hevig verontwaar digd over de houding van de festi val-directie: „Ik sta ver buiten hun denkwereld. Mij maakt het niet uit als ik straatarm word van dit pro ject; dat kunnen zij zich niet voor stellen. Het is een heel ander type mensen. Ze hebben ook amper be langstelling getoond voor de bouw. Alleen Arthur Sonnen (theaterpro grammeur van het festival, red.) is met zijn vrouw wezen kijken". Malschaert noemt het een won der dat de bouw nog zo voorspoe dig verloopt: „Met dit natte weer ligt de gewone bouw overal stil, maar wij gaan door. Eigenlijk zou hier elke dag een rijtje mensen langs de kant moeten staan te ap- plaudiseren. Want voor ons is de bouw tachtig procent van de gehe le onderneming". De vertraging wijt hij niet zo zeer aan regen en storm, maar vooral aan het feit dat drie weken later dan gepland met de bouw kon worden begonnen, omdat de benodigde goedkeuring niet tijdig afkwam. „In feite liggen we nog op schema". De torenbouwers hopen nu toe stemming te krijgen om tot eind augustus voorstellingen te geven in Amsterdam. Op die manier kan iets van de door de vertraging ver oorzaakte verliezen worden terug verdiend, die volgens Malschaert anderhalve ton bedragen. In De Toren zullen doorlopende voorstel lingen worden gegeven, waaraan zestig spelers deelnemen. Het pu bliek zal steeds in groepjes van ma ximaal dertig personen door de ku bussen worden geleid. Het oorspronkelijke plan om De Toren na het afbreken ervan in Amsterdam weer in Maastricht op te bouwen is van de baan. Mal schaert: „Dit is iets watje één keer per jaar kunt doen. Maastricht komt volgend jaar aan de beurt". Van 28 augustus tot en met 6 september in Utrecht Ballet en Orkest van de Hongaar se Staatsopëra met 'Romeo en Julia'. Choreografie: Lészló Seregi; mu ziek: Sergei Prokofjev. Gezien op 21 juni in het Muziektheater, Amster dam. Aldaar ook vanavond en mor gen. AMSTERDAM - Het is het holst van de nacht. Maar Julia kan het in bed niet langer uithouden. Ze gaat het balkon op en wentelt zich in opperste verliefdheid rug gelings op de balustrade heen en weer. De zorgzame voedster legt haar een deken om de naakte schouders en wordt beloond met een zoen. Eindelijk, daar is Ro meo. Hij klimt omhoog en als zij elkaar voor het eerst omhelzen gebeurt het wonder: het dorps plein vervaagt en maakt plaats voor een deken van sterren, het hele balkon daalt neder tot op het dorpsplein, waar de twee ge liefden dansen tot de vogels be ginnen te zingen. UTRECHT (GPD) - Het Holland Festival Oude Muziek Utrecht wordt dit jaar gehouden van vrij dag 28 augustus tot en met zondag 6 september. Zoals gebruikelijk is een groot aantal concerten, waar voor een kaartje gekocht moet worden, rondom thema's gegroe peerd. De festivalproduktie is dit maal niet in eigen beheer gemaakt maar kant en klaar in Zweden ge kocht. De Oude Muziekmarkten in de beide weekeinden zijn ook weer present evenals de Open Podium en Fringe Concerten, die gratis toe gankelijk zijn en gegeven zullen worden op diverse officiëje en vooral ook niet-offlciële locaties. De duurste toegangskaartjes kos ten vijfentwintig gulden. De festivalproduktie is afkom stig van het barokfestival van Mal- mö 1986. Een speciaal samenge stelde groep van jonge musici brengt zes maal in de Buurkerk 'Die bestandige Argenia', een ope ra, die in 1680 werd geschreven door de componist Johan Valentin Meder. Het oorspronkelijke ver haal gaat over twee geliefden, wier landen onderling in oorlog zijn. Meder maakte het verhaal voor zijn tijd actueel door het te laten spelen binnen de wrijving die er toen was tussen Zweden en Denemarken. Deze landen hadden ruzie over de vraag wie er heerser was over Ska- ne, het uiterste zuiden van Zwe den. Argenia is prinses van Dene marken en haar geliefde Lisander is koning van Zweden. De opera wordt gebracht in de Buurkerk, geënsceneerd en wel, compleet met schermscènes. De middeleeuwen komen aan bod met wereldlijke monodie. Dat wereldlijk wil zeggen niet kerke lijk en onder monodie moet hier verstaan worden eenstemmige al of niet begeleide zang. Hieronder vallen concerten, die onder meer worden gegeven door de bas Paul Hillier en de luitist Stephen Stubbs met werk van o.a. Bernar de Ventadorn in het occitaans of provencaals, door het Parijse En semble Gilles Binchois, dat voor beelden uit het Parijse muziekle ven in de dertiende eeuw zal bren gen, door The New London Con sort, door Sequentia Köln en door de zangeres Esther Lamandier. Een wel zeer ruim thema is het begrip madrigaal. Onder dit woord verstaat men in de loop van de eeu wen namelijk beslist niet hetzelf de. Zo is het in de veertiende eeuw een lied, dat meestal idyllisch van karakter is en dat een strenge op bouw heeft: strofen van drie regels met tweeregelig ritornello aan het einde, later wordt wordt het alle maal veel dramatischer en moet de muziek de inhoud illustreren. Aldus de balkonscène in de 'Romeo en Julia' van het Ballet van de Hongaarse Staatsopëra; het balkon als vliegend tapijt voor het liefdespaar. Een mooie en ironische vondst, al was het romantischer geweest als het balkon in plaats van neder te da len het luchtruim had gekozen. Deze 'Romeo en Julia' is niet het verplichte nummertje cultu rele uitwisseling geworden waar voor werd gevreesd. Daarvoor telt deze grote produktie uit Hongarije te veel opmerkelijke momenten. De eerste kennisma king met Julia behoort daartoe. Lószló Seregi is eindelijk weer een regisseur die de jonge leef tijd van het paar benadrukt. Ju lia grijpt ongeduldig naar haar borsten om te voelen of ze zijn gegroeid, maar springt ook bij haar voedster op schoot, die haar letterlijk het eten in de mond schuift. Ook uit het duel tussen Mercutio en Tybalt spreekt een sterke karakterisering. Mercutio wordt neergezet als een aardige, Clownsscène uit de 'Romeo en Julia' van de Hongaarse Staatsopëra. maar onbezonnen jongeman, die niet te serieus moet worden ge nomen. Zijn tweegevecht met Tybalt is zeer gestileerd, en in dat opzicht vergelijkbaar met de balkonscène. Als in eën ritueel draaien ze om elkaar heen. Bijna onbedoeld brengt Tybalt hem de fatale steek toe. Maar niemand wil geloven dat Mercutio dode lijk gewond is, hij zelf ook niet. Hij wankelt, herstelt zich en pro beert de dood voor de gek te hou den: onbezonnen tot in het graf. Het aardige van deze 'Romeo en Juüa' is datje eraan kunt zien dat Hongarije niet alleen een Oosteuropees, maar ook een zuidelijk land is. Seregi heeft er een levendig en warmbloedig spektakel van gemaakt. Een ratjetoe van elementen uit klas siek ballet, volksdans, acroba tiek en showdans is met oog voor detail tot een geheel gemaakt. Dat maakt dat het drama zich lijkt te koesteren in een Italiaan se zon. In elke scène zijn er naast de centrale handeling ook ande re tafereeltjes te zien die er als losse draadjes bij bungelen, maar samen een levendige achter grond vormen voor het drama. Het stuk is royaal gemonteerd. Tientallen dansers rennen het podium op en af, en telkens zak ken er weer andere decorstuk ken uit de nok; zo kijk je een ka pel binnen of het volgende mo ment ben je alweer in een slaap kamer. De Staatsopëra heeft kos ten noch moeite gespaard. Toch is deze Hongaarse reu- zenproduktie geen onverdeeld succes. In het derde en laatste bedrijf openbaart zich de grote zwakte: Seregi is geen groot cho reograaf. In de eerste twee be drijven kan dat worden verhuld omdat er meestal veel mensen op het podium staan en er amper wordt gedanst. Maar de pas de deux van Romeo en Julia in dat derde bedrijf heeft werkelijk niets om het lijf. Daarbij getuigt het van weinig Fijngevoeligheid om Romeo met Julia te laten jongleren alsof ze een postzak is. Na die pas de deux komt het niet meer goed. Wat in de uitvoe ring eerst nog op rekening van een vurig temperament kon wor den geschreven, openbaart zich nu als slordigheid. De zelfmoor den van beide geliefden gaan door een zwakke regie bijna on opgemerkt voorbij en het slotta fereel is bijzonder onhandig: ie dereen wordt weer levend en bo ven de elkaar tot in de eeuwig heid omhelzende geliefden ver zoenen de strijdende partijen zich. Het is jammer dat Seregi zich aan het einde zo vergaloppeert. Dat doetje er aan twijfelen of die gesignaleerde ironie in de aanpak nu wel werkelijk als iro nie is bedoeld. ARIEJAN KORTEWEG hoofdpersonen zijn dan vaak lie den die in de hogere standen thuis horen. The Consort of Musicke uit Lon don brengt, compleet met de zan geres Emma Kirkby onder meer Monteverdi, The Tallis Scholars komen met werk van Cyprino de Rore en De Wert, Les Arts Floris sants uit Parijs hebben ook Monte verdi op het programma staan, The Hilliard Ensemble zingt Willaert, maar ook De Rore en De Wert. Ver der zal het Parijse ensemble A Sei Voci een programma brengen, dat is getiteld het madrigaal in Italië en Frankrijk. Binnen dit kader musi ceren ook Chiaroscuro uit Londen en het Gesualdo Consort uit Am sterdam. De Barok-concerten zijn dit jaar Frans georilenteerd. In dit kader biedt ditmaal ook de Utrechtse Stadsschouwburg ruimte en wel voor La Compagnie l'Eventail/Le Concertino Novello uit Nantes die muziek en dansen zullen brengen van Cesti, Lully, Couperin, Marais, Campra en de Visée. Het geheel is geënsceneerd en er wordt ook ge danst volgens zo authentiek moge lijke choregorafieën. Verder onder meer Les Arts Florissants, de blok- fluitist Walter van Hauwe, de Spaanse gamba-speler Jordi Savall samen met de clavecinist Ton Koopman, La Petite Bande van Si- giswald Kuijken, de clavecinist Gustav Leonhardt en The London Baroque. Onder de noemer Reconstructie zal een aantal liturgische plechtig heden, met name missen en ves pers worden gereconstrueerd. Mu ziek wordt hier geplaatst tussen werken uit dezelfde tijd die met el kaar dan een complete liturgie moeten zijn voorzover het de mu ziek aangaat tenminste. Hierin on der meer Organum uit Parijs met een Pinkstermis voorzien van po: lyfonie van Leotinus en Perotinus, het begin van de meerstemmig heid. Het Nederlands Kamerkoor, Or ganum en een speciaal samenge steld festival-ensemble onder lei ding van Gustav Leonhardt zullen met medewerking van solisten een reconstructie van een Johannes- vesper van Monteverdi uitvoeren. De reconstructie is gemaakt door de Nederlandse musicoloog Frits Noske. •Wie een rond aantal jaren dood is of wiens geboortejaar afgetrokken van 1987 op vijf-nul .of nul-nul uit komt heet te jubileren in het mu ziekleven en krijgt extra aandacht. Buxtehude (1637-1707) en Constan- tijn Huijgens ((1596-1687) komen dit jaar in aanmerking. Aan de laat ste wordt ook een van de twee stu diedagen gewijd, de andere dag heeft de reconstructie van liturgi sche composities tot onderwerp. Natuurlijk zijn er ook concerten die niet zijn in te delen. Zo zullen bijvoorbeeld Frans Brüggen en zijn Academie, die met meer dan honderd medewerkenden het grootste barokorkest van deze eeuw zal zijn, zich storten op een Weens klassiek werk, namelijk een symfonie van Mozart. AMSTERDAM (ANP) - In het hart van het polderlandschap van de Wieringermeer wordt tot en met 2 augustus een tentoonstelling van beeldende kunst, de Biennale 87, gehouden. In enkele boerenschuren met het formaat van een vliegtuig hangar en daarbuiten in de open lucht tonen 33 bekende en minder bekende Noordhollandse beeldende kunstenaars hun werk: enkele hon derden schilderijen en plastieken. Bij de selectie vormden de the ma's 'ruimte en perspectief, lucht en aarde' het uitgangspunt. Deze tweede Biennale wijkt sterk af van de eerste in 1985, die ver spreid was over de gehele provin cie. Het ging toen om 13 tentoonstel lingen in elf gemeenten. De organi satoren waren van mening dat zo'n gespreide kunstmanifestatie nogal wat problemen oplevert voor men sen die al het werk willen zien. Vandaar dat zij de Biennale 87 op één lokatie hebben geconcentreerd. De expositie wordt begeleid door een catalogus. De foto toont een compositie van de Alkmaarse kun stenaar Jack Breed. (foto ANP)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 20