'Spelen op lokatie
is aantrekkelijker'
'Kleine Komedie dicht;
het is om te janken!
Directeur Joost Nuyssel:
Simply Red opnieuw gegroeid
DONDERDAG 18 JUNI 1987
KUNST
PAGINA 28
Kleine Komedie
weer bedreigd
met sluiting
AMSTERDAM (GPD) - Onge
loof overheerst bij Joost Nuyssel,
de directeur van De Kleine Kome
die. De aankondiging, dat het Am
sterdamse gemeentebestuur niet
langer bereid is om het theater aan
de Amstel, dat vorig jaar nog het
200-jarig bestaan vierde, te subsi
diëren, is ingeslagen als een bom.
„We zijn geschokt door deze beslis
sing", zegt Nuyssel. „Dit kan toch
zomaar niet".
De Amsterdamse wethouder van
kunstzaken, Mimi Luimstra vindt
van wel. Op haar begroting is flink
geschrapt, ten einde dit jaar 2,4
miljoen gulden op de kunsten in de
hoofdstad te kunnen besparen. Die
maatregelen maken deel uit van
een imposante bezuiningsmaatre-
gel, waarbij alleen de komende ja
ren (tot 1990) op kunst twaalf mil
joen gulden moet worden bezui
nigd.
Niet alleen De Kleine Komedie
(maximale capaciteit 500 plaatsen)
raakt volgend jaar de subsidie van
547.000 gulden kwijt, ook theater
Frascati aan de Nes wordt met slui
ting bedreigd, nu de toneelgroep
Baal daar niet meer optreedt en
dus het theater te weinig bespeeld
wordt.
Vier jaar geleden kon de directie
van De Kleine Komedie met uiter
ste inspanning voor sluiting wor
den behoud. „We hebben toen zo'n
beetje dag en nacht op het stadhuis
gelegen om iedereen ervan te over
tuigen dat we moesten blijven be
staan. Dat is gelukt. Nu hebben we
inmiddels waargemaakt wat we
toen beloofden en nu wil de ge
meente opnieuw de geldkraan
dichtdraaien. Onbegrijpelijk, ver
bijsterend eigenlijk", zegt Mieke
Benders, zakelijk leidster van De
Kleine Komedie.
De verbazing van de directie van
het theater aan de Amstel is begrij
pelijk. Deze week bleek namelijk
dat De Kleine Komedie het afgelo
pen seizoen, waarin het 200-jarig
bestaan werd gevierd, heeft afge
sloten met een toeneming van 30
procent van het aantal bezoekers.
Vorig jaar kwam de Kleine Kome
die - een van de middelgrote thea
ters in de hoofdstad - tot een ge
middelde van 256 toeschouwers
per voorstelling. De eerste helft
van dit seizoen boekte het theater
zelfs een gemiddeld bezoekersaan
tal van 336. Op basis van de zaalca-
Stomme zet
„Voor een middelgroot theater is
dan een geweldig resultaat", ver
klaart Joost Nuyssel. „Stopzetting
van de subsidie zou een stomme
zet zijn, omdat we daarmee één van
de bestlopende theaters van dit
land zijn. Bovendien hebben we de
goedkoopste stoelen van Amster
dam. Dus het is een raadsel, waar
om de wethouder juist De Kleine
Komedie wil treffen", aldus Nuys
sel.
Dat het besluit van de wethouder
voor kunstzaken als donderslag bij
heldere hemel kwam, blijkt wel uit
het feit, dat personeel en medewer
kers van De Kleine Komedie volop
in de slag is met verbouwingen en
verbeteringen. „Voor het eeuw
feest van vorig jaar hebben we de
zaal onder handen genomen, zijn
er nieuwe stoelen geplaatst en is er
nieuw tapijt gelegd. Dit jaar waren
de entree en de koffiekamer aan de
beurt. Daar zijn we onlangs mee
begonnen. Als we geweten had
den, dat de gemeente de geldkraan
zou dichtdraaien, waren we daar
niet eens aan begonnen. Zoveel
Joost Nuyssel voor zijn opnieuw met sluiting bedreigde theater in Amsterdam. (foto GPD)
moeite voor niets, eigenlijk is het
om te janken".
De directie en het bestuur van
De Kleine Komedie zullen het er
dan ook niet bij laten zitten. Zij zul
len zich met hand en tand tegen de
voorgenomen sluiting verzetten.
„De Kleine Komedie kun je toch
niet zomaar sluiten", vindt Nuys
sel, die zich daarbij baseert op de
bezoekersaantallen en de functie
die het middelgrote theater in Am
sterdam heeft. „Deze bezuiniging
is gewoon absurd", aldus Nuijssel.
Dat de bezuinigingen diep zou
den ingrijpen in het Amsterdamse
kunstbestel, stond al langer vast.
Vorige week verklaarde oud-wet-
houder kunstzaken en de huidige
voorzitter van de Amsterdamse
Kunstraad, Wim Polak, dat er wat
hem betreft helemaal niet op kunst
kon worden bezuinigd. „Amster
dammers willen nu eenmaal kunst
en het geld, dat dit gemeentebe
stuur besteedt aan het installeren
en laten functioneren van deelra
den, zou beter ten goede kunnen
komen aan de Kunst. Daarmee zou
elke bezuiniging overbodig zijn",
aldus Polak. Daarom ook heeft Po
lak geweigerd de wethouder te ad
viseren in welke sectoren bezui
nigd moest worden.
AMSTERDAM (GPD) - De
Kleine Komedie, het onlangs
opgeknapte theater aan de Am
stel, wordt met sluiting be
dreigd. Het college van burge
meester en wethouders in de
hoofdstad heeft dinsdag beslo
ten met ingang van het volgend
theaterseizoen de subsidie,
547.000 gulden per jaar, stop te
zetten. Ook theater Frascati aan
de Nes wordt met sluiting be
dreigd, omdat het gebouw na
het wegvallen van de toneel
groep Baal, te weinig bespeeld
zou worden.
Wethouder van kunstzaken,
mevrouw Luimstra zegt in een
reactie op haar besluit dat ook
het kunstbeleid in de hoofd
stad niet gespaard kan blijven
van de verdergaande bezuini
gingen. Amsterdam moet de
komende drie jaar per jaar 130
miljoen bezuinigen om mede
door de strop van zeker 100 mil
joen bij de bouw van het Stad
huis Muziektheater, en de kor
tingen op de rijksbijdragen,
weer een sluitende begroting te
krijgen. Daartoe is over alle
diensten een bezuiniging van
12 procent voorgesteld, waar
van een klein deel dan weer
vertaald kan worden in nieuw
beleid.
Ook bij eerdere bezuinigings
voorstellen is de naam van De
Kleine Komedie gevallen. Maar
tot nu toe wist het 200 jaar oude
theater de dans te ontspringen.
'Metamorfose'
in Leidse Hout
ra?
-
eer nieuwe produktie van theatergroep Hollandia
LEIDEN - 'Metamorfose' is het
verhaal over de gedaanteverwisse
ling van een planeet in een geke
tende vrouw, die er in slaagt met
behulp van twee reusactige vogel-
achtigen te ontsnappen aan een ba-
bylonisch bouwwerk van ladders,
en planeten. Basis voor deze voor
stelling vormen oude en nieuwe ij
zeren verbeeldingen van de kun
stenaar Pierre Schwartz.
Deze informatie geeft het Flup
Ju Bedrijf, dat zondagavond a.s.
een voorstelling geeft in het open
luchttheater in de Leidse Hout.
Het evenerrtent wordt wordt geor
ganiseerd door de Werkgroep
Leidse-Houttheater, die doorgaans
middagvoorstellingen voor de
jeugd op touw zet. De werkgroep
hoopt dat velen de weg naar het
weinig gebruikte openluchttheater
- vanaf Leiden te bereiken via de
Houtlaan en vanaf Oegstgeest via
de Warmonderweg - zullen weten
te vinden, temeer daar de toegang
gratis is.
Flup Ju Bedrijf is een theater
groep uit Zeeland, die al vijftien
jaar bestaat en ook in het buiten
land opereert. 'De objecten, die
ook in het Stedelijke Museum in
Amsterdam zijn geexposeerd, de
indringende beelden, de beweging
en de originele muziek geven de
voorstelling een zeer eigen, ner
gens mee te vergelijken karakter',
aldus de organiserende werkgroep.
Hoewel de aanpak in hoofdzaak
absurdistisch is, zijn de gebruikte
thema's als groei, dood, geweld en
vrijheid gemakkelijk herkenbaar
in het kijkspel. De voorstelling
wordt ondersteund door door veel
eigen muziek op saxofoons, drums
en ijzeren slagwerkinstrumenten.
De spelers zijn Rob Maaskant,
Martien Groeneveld en Cecile Be-
lèc, de muzikant van het gezel
schap is Haaiy v.d. Wekken. Voor
de objecten én de kostuums zijn
Pierre en Hennie Schwartz verant
woordelijk.
De voorstelling in het amfithea
tertje van de Leidse Hout begint
om kwart over negen en duurt on
geveer een uur. Daar er geen 'ech:
te' zitplaatsen zijn en men zich in
het gras zal moeten neervleien, is
het volgens de Werkgroep Leidse-
Houttheater raadzaam om een stuk
plastic of ander waterafstotend
materiaal mee te nemen. Wie na de
voorstelling nog wat wil gebrui
ken, kan in het theehuis in de Leid
se Hout terecht.
K&O brengt
orgelserie
LEIDEN- De zomer-orgelserie van
K&O wordt dit jaar in drie Leidse
kerken gegeven. Men kan voor de
ze concerten behalve in de Pieters
kerk terecht in de Hooglandse
Kerk en in de Hartebrugkerk, om
de veertien dagen op vrijdagavond.
De orgelserie wordt vrijdag
avond 19 juni geopend door Char
les de Wolff, die een concert geeft
in de Pieterskerk. Het programma
voor deze avond vermeldt Bachs
Preludium en Fuga in b, Triosona
te nr.2 in c, Fantasia in G, Prelu
dium en Fuga in f, drie Koraalvoor
spelen en Preludium en Fuga in
Behalve Charles de Wolff treden
de volgende organisten in deze se
rie op: Richard Ram op 3 juli in de
Pieterskerk, Folkert Grondsma op
17 juli in de Hooglandse Kerk,
Joop Brons op 31 juli in de Hoog
landse Kerk, Jan Schmitz op 14 au
gustus in de Hartebrugkerk en Ben
van Oosten op 28 augustus, even
eens in de Hartebrugkerk. Alle
concerten beginnen om kwart over
acht.
KaaHen zijn verkrijgbaar bij
K&O en op de avond van het con
cert ook in de betreffende kerk.
a,JÏ0
t Alkmaar, waar de theatergroep Hollandia haar produktie 'Beton'
)r de tekening inspireren door voetbal, schoonheid en agressie.
(foto Erik Terpstra)
Ahoy op z'n kop voor Engelse band
ROTTERDAM. - Uiteindelijk
volgt er nog een derde toegift -
zozeer staat Ahoy op zijn kop
voor Simply Red, een van de bes
te Britse soul-discobands van de
laatste jaren. Slechts begeleid
door toetsen en tenorsax zingt
Mick Hucknall Cole Porter's
Everytime we say goodbye. Dat
doet hij aan het eind van een bij
na twee uur durend concert met
een onvoorstelbaar gemak.
Alleen als je niet van het type
stem houdt (veel vibrato, veel
kopstem, nog meer expansie)
dan zijn er bedenkingen moge
lijk tegen de manier waarop
Mick Hucknall zich ontpopt
heeft tot een van de grote soul
zangers van de jaren tachtig.
Hucknall kan namelijk zowel up
tempo funkstukken als pure bal
lads neerzetten.
Hucknall beschiukt bovendien
over een grote kennis van de tra
ditie van deze, oorspronkelijk
Amerikaanse zwarte muziek.
Zijn liefde voor het vak beheerst
dan ook vrijwel elk facet van de
ze, uit Birmingham afkomstige
band. Met zijn chaotische en
springerige rode kuif maakt hij
aan het begin van de show in zijn
eentje de entree - in paarse spots
Daarnaast schrijft Hucknall
het merendeel van het eigen re
pertoire en laat hij zich daarbij
het liefst adviseren door grote
namen uit het verleden. Op de re
cente, tweede elpee van Simply
Red - Men and Women getiteld -
staan twee songs waaraan La-
mont Dozier, in de jaren zestig
huisproducer van het Motown-
label, zijn medewerking heeft
verleend. Daar komt nog bij dat
de band covers op het repertoire
heeft van de Valentine Bros.
(Money's too tight), Bill Withers
(Grandma's Hands), Bunny Wai-
ler (Love Fire) en Talking Heads
(Heaven).
Tijdens het concert in Ahoy -
het eerste in ons land sinds het
dubbelconcert met Simple
Minds vorig jaar zomer in het
Amsterdamse Bos - blijkt dat
Simply Red opnieuw is gegroeid.
Vooral de niet al te strakke
drummer Chris Joyce, het ach
tergrondkoortje en de blazers
hebben hun zwakke punten be
ter leren maskeren. Daardoor is
de band in de meeste gevallen
een soepele machinerie gewor-
Mick Hucknall
tijdens het optre
den van Simply
Red inAhpoy
den die het Hucknall mogelijk
maakt zich te concentreren op
zijn zangkwaliteiten en de pre
sentatie.
Dat gaat hem vooral tegen het
einde van de show steeds beter
af. In Sad Old Red slaagt de band
erin om een zeer loom swingend
ritme langzaam uit te bouwen tot
een climax die de zaal op kook
punt brengt. In I won't feel Guil
ty Now spelen de blazers prachti
ge tegenmotiefjes, en in Heaven
bouwt Hucknall de op walsritme
getoonzette, gospelachtige span
ning heel goed uit - het is dan
ook verreweg het beste stuk op
zijn repertoire.
Simply Red kent in technisch
opzicht een paar zwakke plek
ken, waardoor de band nooit
echt de vergelijking met zwarte
sessiebands zal weten te door
staan. Wat dat betreft is er een
interessante vergelijking moge
lijk met de opkomst van UB40 -
nu zo'n vijfjaar geleden. Ook dat
was een multi-raciaal samenge
stelde Britse band, afkomstig uit
de Midlands met een grote liefde
voor het vak (in dat geval de reg
gae en de dub). Toch is UB40
nooit echt een reggaeband ge
worden, maar altijd een wat clea
ne afspiegeling daarvan geble-
Dat is eigenlijk ook het geval
met Simply Red. De band is
goed, maar niet uitzonderlijk
goed. Er is één essentieel ver
schil met UB40. Hucknall is wel
uitzonderlijk. Hij kan de vergelij
king met grote zwarte zangers
doorstaan. Het klinkt hard, maar
Simply Red, een vriendencollec
tief, zal nog eens een blok aan
zijn been worden.
JOHN OOMKES
Simply Red. Bezetting: Mick
Hucknall (zang), Fritz Mclntyre
(toetsen, koorzang), Janet Sewell
(koorzang), Tony Bowers (bas), Chris
Joyce (drums). Sylvan (gitaar), Tim
Kellet (saxen) en Ian Kirkham
(trompet, toetsen).
Ahoy Rotterdam, 17 juni 1987.
Vanavond herhaling (beide concer
ten uitverkocht).
ZAANDAM - "Ik vind het
heerlijk om constant bezig
te zijn voor deze theater
groep, misschien wel tot
m'n dood aan toe".
Dat merkt de Roelofa-
rendsvener Paul Koek (32)
enigszins lachend op. Koek
is slagwerker en muziekre-
gisseur van de theatergroep
Hollandia, die op 2 juli haar
nieuwe zomerproduktie
'Beton' in het voetbalsta
dion van AZ '67 in Alkmaar
uitbrengt. Een produktie,
waarin de weerzin tegen het
geweld en de bewondering
voor voetbal keihard tegen
elkaar worden uitgespeeld.
door
Eveline van Vlijmen
De theatergroep Hollandia is zo'n
twee jaar geleden samengesteld.
Regisseur Johan Simons werkte
daarvoor met Paul Koek samen in
een regio-theater. Dat houdt in dat
er veel in tenten werd opgetreden
en rondgetrokken. Een groep op te
richten die op verschillende loka-
ties zou kunnen spelen, zodat er
een evenwicht komt tussen de om
geving en dat watje speelt,leek Jo
han Simons artistiek gezien, erg
interessant. Hollandia werd sa
mengesteld om speciaal theater
voorstellingen te geven op lokatie
in de regio Noord-Holland. "Deze
provincie omdat daar niet veel
theater is", aldus Paul Koek. "Het
land is er grillig, er is veel water, er
zijn veel fabrieken en hallen en "we
zijn uitendelijk hier begonnen. Het
zou echter wel een overweging zijn
als we ergens anders werden ge
vraagd. Het zit erin dat Hollandia
na de zomer enige tijd in Westland
en in Belgie gaat optreden maar
het hart ligt toch in Noord-Hol
land".
De theatergroep maakt ongeveer
drie produkties per jaar en bestaat
uit mensen met genoeg ervaring,
een professionele opleiding is niet
altijd vereist. Per produktie wordt
er een nieuwe groep samengesteld
door Simons en Koek. "We zitten
allebei goed in het vak. Dan kom je
nogal eens wat mensen tegen,"
zegVde slagwerker. Simons geeft
les op detheaterschool in Maas
tricht waar hij vaak jong talent ziet.
Koek heeft enkele voor hem be
kende muziek collega's aangetrok
ken waarvan hij weet dat ze goed
zijn. Zo is ook pas de Engelsman
Kevin Gammond (gitarist) bij de
groep gekomen.
Sleur
Pas sinds een half jaar is Paul
Koek vast in dienst bij Hollandia.
"Spelen in een Nederlands theater
is toch heel anders dan voor Hol
landia bezig te zijn. Doordat we op
lokatie spelen is het statige van een
theater-ruimte weg. Er is geen
technicus die half slapend achter
zijn computer zit. We moeten alles
zelf doen waarbij elke voorstelling
anders kan verlopen", vertelt
Koek. "De sleur van elke keer weer
in het theater spelen is er niet. We
laten de wereld het stuk beinvloe-
den. Doordat we vaak in de open
lucht spelen zijn we van regen,
wind en zonlicht afhankelijk. Het
is mogelijk een optreden te geven
als bijvoorbeeld net de zon onder
gaat. Dan hebben we er een na
tuurlijk licht bij maar er is ook
een kans dat het zonlicht zo goed
als ontbreekt in de voorstelling van
de volgende dag. Zo beleef je elke
keer het stuk anders". Een stuk
herhalen is vaak niet mogelijk van
wege de lokatie waar het gepeeld
wordt. Zo hangt het stuk 'Beton' af
van het voetbalseizoen. De pro
duktie Gust, die Hollandia in mei
in Hoofddorp speelde, zal waar
schijnlijk wel binnenkort worden
herhaald.
De slagwerker gaat door met zijn
betoog: "In het theater speel je
constant voor dezelfde groep men
sen. In Amsterdam speel je ge
woon voor collega's. Je ontmoet ze
allemaal na de voorstelling in de
kroeg. Doordat Hollandia op diver
se plaatsen speelt, proberen we
daarmee mensen te trekken die an
ders nooit een theater bezoeken. Ik
denk dat vijftig procent van de
Hollandia bezoekers komt omdat
het toevallig bij hen in het dorp is.
Statistisch gezien weet ik het niet
maar ik geloof dat er de laatste ja
ren steeds meer aandacht komt
voor deze vorm van optreden.
Vooral onder de jonge theaterma
kers. Het zal echter nog wel jaren
duren voordat er van onderlinge
concurrentie kan worden gespro
ken".
Ervaring
Koek kan terugzien op een jaren
lange ervaring. Zo werkte hij voor
groepen als De Appel en Baal. Ook
voor Gerardjan Rijnders produktie
bij het Nationale Ballet. Het is de
bedoeling dat Koek in september
meedoet aan de voorstelling Bake
liet, eveneens van Gerardjan Rijn
ders.
In het stuk 'Beton' ligt de uitein
delijke zorg voor de muziek bij
Koek. De vijf muzikanten komen
zelf met ideeën en moeten goed
kunnen improviseren. Het verhaal
ligt in grote lijnen vast maar afhan
kelijk van de omstandigheden om
het spel heen (het weer, het pu
bliek) moet er worden geimprovi-
seerd en goed naar elkaar geluis
terd. Het is namelijk de bedoeling
dat ook de supporters club van AZ-
'67 komt kijken. "We weten na
tuurlijk nooit hoe die zullen reage
ren. TVee weken terug, met luilak,
is het hele podium dat we in het
stadion hadden gebouwd in de fik
gestoken,"aldus Koek.
's Morgens om elf uur begint de
training. Drie kwartier hardlopen
en een partijtje voetbal voor. de
conditie. Met pauzes tussen door
eidigt de werkdag voor deze arties
ten pas om elf uur 's avonds. "Je
moet gewoon alles geven, anders
kom je er niet. Een vrij weekend
hebben we de laatse anderhalve
maand met meer gehad aldus de
muzikale regisseur. "Vaak als ik
een mooie bal van Van Basten zie
of Cruijff die even het veld op
loopt, denk ik: dit is pas theater.
Hoe iedereen zijn rol op het veld
invult, maakt een soort dans. Dat
willen we na spelen. Er komt geen
bal op het veld, want we zijn
slechts amateurs". Alle tien spelers
hebben een gelijkwaardige rol
naast de trainer/schrijver gespeeld
door Johan Simons.
Muzikanten
Drie van de spelers, tevens muzi
kanten, komen uit Leiden. Hans en
Ton van der Meer en Hans Nieu-
wint. Slagwerker Hans van der
Meer (24) volgt momenteel nog een
opleiding op het conservatorium.
Hij speelde met Paul Koek in de
groep Hotekus en werd gevraagd
mee te doen aan Beton. "Het is
leuk om op plaatsen te spelen waar
je niet gewend bent. De akoestiek
is dan heel anders. Wat Hollandia
betreft is het gunstig dat je kort
(twee en een halve maand) maar
heel hard aan een produktie werkt.
Dit is voor mij een hele nieuwe er
varing. Natuurlijk zullen er meer
theatergroepen komen die op loka
tie gaan spelen maar dan is toch
het nieuwe ervan af,"aldus de slag
werker.
Hans Nieuwint (37) bespeelt het
toetsenbord (syntheziser). Voor
hem is het de tweede keer dat hij
met Hollandia werkt. De eerste
produktie waar hij aan meedeed
was 'Het kleine meisje, de band en
de zeeman'. Daarin speelde hij op
een accordeon een smartlap. Na
het conservatorium en veel in de
popmuziek te hebben gedaan (The
Mo) is hij nu meer de weg van het
theater in geslagen in het kader
van de acterende musici. "Het aan
trekkelijke van Hollandia is dat je
erg vrij bent. Het is niet dat je de
juiste melodie op dat moment
moet spelen. Je bent niet afhanke
lijk van bepaalde noten als je maar
weet te luisteren en goed weet mee
te draaien,"aldus Nieuwint.
Beton
'Beton' zal het verhaal vertellen
over een auteur die een poging
waagt om over voetbal te schrij
ven. Deze schrijver speelt de trai
ner die een elftal gaat samen stel
len. Hij komt in een conflict met
zichzelf wat uitloopt in een nacht
merrie. De door"hem ontwikkelde
personages gaan een eigen leven
leiden. De literaire en commerciee-
le oplossingen die de schrijver
zoekt, mislukken. Alle spelers uit
het elftal sterven uiteindelijk op
het veld. "Het is niet de bedoeling
om het voorkomende vandalisme
te moraliseren, dat zou te gemak
kelijk zijn. We zien wel hoe het pu
bliek reageert, maar geven geen
oplossingen, als die er zouden
zijn", legt Koek uit.
Jan Mulder, columnist bij de
Volkskrant en oud-voetballer van
Anderlecht en Ajax, heeft de tek
sten voor 'Beton' geschreven.
Daarnaast worden ook teksten van
Shakespeare en Jean Genet ge
bruikt.
Het decor en kostuums wordt
door een vijf man sterk team ver
zorgd onderleiding van Reier Pos.
Alle spelers hebben met elkaar een
podium neergelegd van 3000 tegels
voor de tribune waar zo'n twee
honderd plaatsen zijn. De spelers
zullen als out-fit een soort modder
pak dragen (wedstrijd Ajax- Zara-
goza). Opvallende lange haren en
bijvoorbeeld de opvallende regen
jas van Cruijff. Na alle voorbeelden
die Koek geeft, is het duidelijk dat
Ajax favoriet is bij hem. Zakelijk
leider van Hollandia .Gerrit Dijk
stra, wijst erop dat de theatergroep
door Noord-Holland wordt gesub
sidieerd. "En we klagen zeker niet
met ruim een miljoen subsidie per
jaar tot 1991,"zegt Dijkstra. "Daar
bij komt dat we erg goedkoop te
werk gaan doordat we bijna alles
zelf doen. Deze produktie Beton
zal niet meer dan ƒ25.000,- gaan
kosten. Het scheelt wel dat we
geen huur voor het stadion beta
len".
De hele maand juli treedt Hollan
dia op in het stadion aan de sport-
laan in Alkmaar behalve op maan
dag en dinsdag. De aanvang is
21.00 uur.