Amsterdam 'hip-hopt' er ranky op los ZATERDAG 13 JUNI 1987 PAGINA 21 Parfumwinkel in het Franse stadje Grasse: welke geur had u gehad willen hebben? InzetBjörn Borg: ooit onbereikbaar, nu trekt hij aan de bel met zijn nieuwe geurlijn. (foto's gpd> Het is nog niet zo lang geleden dat in het Nederlandse cabaret onge trouwde tantes en oudere vrouwen omschreven werden met de geur van eau de cologne waarmee zij zich veelvuldig overgoten. De tijd dat mannen vrijwel zonder uitzonde ring naar Fresh Up after-shave ro ken. Engelse mannen uitgezonderd, want die roken altijd naar mottebal- len. Parfums waren er wel, maar het gebruik ervan was meer uitzonde ring dan regel. door Huub Klompenhouwer Er is een tijd geweest dat een wereld toptennisser als Björn Borg voor journa listen nauwelijks benaderbaar was. Als er dan opeens een brief van diezelfde Zweedse superster op de deurmat ligt, is er eerst argwaan. Terecht, zo zou al snel blijken. Een uitnodiging voor een infor mele persbijeenkomst. Maar dan niet met de tennissport of internationale fis cale problemen als onderwerp, maar de introductie van een nieuw parfum. Björn Borg zit dus in zaken. The Björn Borg Men's Line. Parfums, after shaves en luxe zeep. De parfum-industrie, zegt een recla memedewerker van een toonaangevend Nederlands concern, „is eigenlijk ge bouwd op een imago. Een knap opge bouwde voorstelling van iets dat er niet is. Als er ooit een voorbeeld is te noemen van het nut van marketing, dan is dat in de parfum-industrie. Iedereen met een beetje geld kan in het Franse Grasse een parfum kopen en er zijn eigen naam aan verbinden, met alle rechten vandien. Er van uitgaand dat die parfum zeer wel overwogen gekozen is, hangt het van de opbouw van het eigen merk, de vorm van de fles en de hele promotie af ofihet een succes zal worden". Groeimarkt Nu die mannengeuren eindelijk zijn doorgebroken en mannen zich niet meer generen eeri luchtje op te doen, blijkt die herenlijn een enorme groeimarkt. Björn Borg maakt daarvan dankbaar gebruik. Karl Lagerfeld, de Duitse topontwerper, eveneens. Niemand zal beweren dat La gerfeld of Borg een slechte neus hebben. Maar het zijn geen parfumeurs. Dat ge ven ze ook wel toe. Lagerfeld, toen hij onlangs even in Amsterdam was om zijn nieuwe mannengeur te presenteren: „Ik heb net zo lang laten experimenteren tot er een geur was die mij beviel". Ook Borg liet het werk door anderen doen. In dit geval door de parfumeurs Givandeau en Tagasago. Tenslotte werd het nu zo algemeen bekende merk Cha nel 5 al in 1921 in opdracht van madame Coco Chanel door anderen ontwikkeld voor haar modehuis. Er zijn dan ook maar weinig parfumhuizen die eigen parfumeurs in dienst hebben. In het Zuidfranse Grasse vinden ruim 3300 Fransen hun werk in bijna honderd ondernemingen. Als souvenirwinkels in Volendam treft de toerist er de parfum- winkels en -agentschappen. Iedere zich zelf respecterende chemische fabriek die grondstoffen voor de parumindus- trie levert, heeft er ook een vestiging. Hip hop, rappen, breakdansen, scratchen. Het zijn wonderlijke uitingen van een nog betrekkelijk jonge cultuur, ontstaan in de Newyorkse sloppenwijk The Bronx. Langzaam maar zeker waaien ze over naar het veelkleurige Amsterdam, waar we getuige waren van een heuse hip hop-dag met een venijnig staartje. door Eddy Determeijer Als geen andere stad in Nederland is Amsterdam een smeltkroes van cultu ren. Er is geen gerecht zo buitenissig of je kunt het wel bestellen in een van de honderden restaurants en eethuisjes. Ook het straatbeeld weerspiegelt een multiculturele samenleving. Loop op een willekeurige warme avond over het Leidseplein: daar staat een Duitse mimespeler broederlijk naast een meidentrio uit Amsterdam-zuid dat barokmuziek strijkt, een solitaire Engel se saxofonist heeft zijn tanden gezet in de White Cliff of Dover, een Indiaas duo speelt raga's en een grijze Amerikaanse gitarist de blues, met behulp van een rit mebox. De laatste maanden heeft het hip hop fenomeen heel nadrukkelijk een plekje naast al deze andere uitingen ver overd. Het zijn voornamelijk Antilliaanse en Surinaamse jongens die zich met rap pen en human beat box bezig houden. Maar ook blanke Nederlanders, Turken en Marokkanen kom je in deze scene te gen. Vandaag treffen we het. Er is een hip hop-dag in buurtcentrum BOC in Buitenveldert en daarop aansluitend een nacht in Bebop, een grote en enigs zins trendy discotheek bij het Rem- brandtsplein waar de entree twintig gul den bedraagt en de 'colaatjes' pils schraal worden getapt. De portiers daar zijn perfecte klonen van Dick Bos („daar, dat zal U leeren, vriend") en het vrouwvolk op de vloer is gemodelleerd naar Mei Kim en Madonna, en dat al les maakt veel goed. Het beschikbare oppervlak is geraffineerd verdeeld over een zestal bars op verschillende niveaus, zodat er maximaal munt uit iedere vier kante meter wordt geslagen. Het laser kanon schiet schichtige groene figuren op het plafond, maar pièce de resistance Wie een nieuwe parfum of geur op de markt wil brengen kan er een geur laten ontwikkelen, of - wat aanzienlijk goed koper is - een bestaande creatie accepte ren en er een firmanaam aan geven. Het Van der Valk-concern bijvoorbeeld, heeft zo'n parfum gekocht en onder ei gen naam uitgebracht. Waarom plotseling zo'n merkenexplo- sie? Opnieuw de man uit de chemische industrie: „Parfum is een groeimarkt. Vroeger was men tevreden met een be paald parfum. Of dat nu een Nina Rici of een Lancome was, men hield het meest al bij dat ene merk. Chanel 5 is ook een heel goed voorbeeld van een huis dat al vijftig jaar diezelfde parfum brengt, geen consessies doet aan de veranderen de markt en daardoor nu al een klassiek parfum is geworden". Nieuwe geuren Nu is de parfum net als de mode een trend geworden. Dat begon opnieuw met de damesparfums. Nieuwe geuren verschenen met de regelmaat van de klok. Voor een deel was dat te danken aan de ontwikkelingen op chemisch ge bied, waardoor nieuwe geuren sneller konden worden bereikt en bereid. Het zijn van huis uit de grote mode huizen en later de couturiers, de mode ontwerpers die hun naam gaven en ge ven aan de parfums. Waren dat in het verleden uitsluitend de grootste be roemdheden, er kwam een trend dat ook jongere ontwerpers al snel hun naam ga ven aan nieuwe parfums. Dat heeft niet alleen iets met standing te maken, maar ook met commercieel gewin. Van Gils en Hugo Boss zijn bijvoorbeeld interna tionaal wat minder bekende ontwerpers met een eigen geurlijn. Opnieuw de reclame-medewerker van het chemische bedrijf: „Zo'n Lagerfeld is een goed voorbeeld. Die man heeft een naam opgebouwd en kan op basis van die naam met betrekkelijk weinig ri sico een rnannengeur brengen, die door de exclusiviteit van die naam in de hoog ste prijsklasse kan liggen. Ik ga er dan van uit dat er sowieso een goed produkt geleverd wordt, dat technisch ook vol doet. Dus lang blijft geuren bijvoor beeld, en niet snel vervliegt. Het publiek identificeert zich graag met deze be roemdheid. En Lagerfeld zorgt er met zijn prijsstelling van bijna tachtig gul den wel voor dat het publiek ook selec tief is". Het zijn niet alleen de couturiers meer die de parfummarkt beheersen. Dunhill zag door de beperkende advertentiemo gelijkheden voor zijn sigaretten in de parfums een mogelijkheid de naamsbe kendheid uit te breiden. Want parfumre clames zijn niet verboden op televisie. Bovendien past zo'n geurtje ook weer in het zorgvuldig opgebouwde imago van de sigarettenfabrikant. Davidov, een pe perdure, bijna exclusieve sigaar is nu ook een veelgevraagd mannenparfum geworden. En zo bijzonder is dat ook niet, want Yab Yum heeft ook een eigen champagne omdat het met het sexhuis wat moeilijker adverteren is in veel bla den van standing. Merkenbewustzijn Kees Bosman, inkoopleider voor de parfumsector bij Bijenkorf Beheer: „Het heeft ook te maken met het merkenbe wustzijn van de Nederlander. Nike, La- is een roomwitte Chrysler Windsor De- luxe die in een hoek staat opgesteld. Zijn koplampen zetten Marilyn Monroe met haar opwaaiende zomerjurkje le vensgroot in het tegenlicht. Feestprogramma Het buurtcentrum heeft er deze week de eerste vijftien jaar op zitten en maakt een afgepeigerde indruk. Op een bord in de bar staat het feestprogramma aange kondigd, variërend- van een kinderker- mis tot een vrouwenworkshop. Nu is het vierkante zaaltje stampvol hip hop-lusti- gen. Het merendeel van het publiek is van Antilliaanse en Surinaamse komaf. De kassa wordt evenwel bediend door een frisse Buitenveldertse in een smette loos witlederen admiraalsjasje met veel goud op schouders, borsten en mouwen. Het zaaltje is een Simplon-achtige leefkuilspelonk en de ventilatie is zo op het oog niet berekend op bezoekersaan tallen van meer dan twintig. Bovendien staat ze uit, zodat het er tegen de tijd dat de eerste act begint naar goed gebruik bloedheet is. De prille groepen die de eerste helft van de dag voor hun reke ning nemen hebben gemeen dat het rap pen, het ritmisch declameren van tek sten op de beat van bassynthesizers en drummachines, ze nog wel aardig afgaat. Als ze gaan zingen of dansen komen de zwakke plekken in de performance aan het licht. Naarmate de dag vordert ne men ervaring en kwaliteit van de acts toe. De meidengroepen groeien in tal en dat is een verheugende zaak. Op een ge geven moment zingt een vrouwelijk duo een Surinaams liedje op de beat van een gemoduleerde knalharde ruis. Dan springen er zes jongens in grijze Ruca- nor-sweatshirts op het podium om daar scherpe choreografietjes te gaan uitvoe ren. Ze moeten hun plaats na twee num mers afstaan aan drie scratchers die el kaar om beurten op vier draaitafels de loef proberen af te steken. Zorgvuldig uitgekozen fragmenten worden met de hand ritmisch versneld, vertraagd, achteruit en heen en weer gedraaid. Te gelijkertijd worden de volumeschuiven gemanipuleerd. Het gaat erom dat je de coste, noem maar op. Het publiek lijkt vooral het merk in plaats van het pro dukt te kopen. Daar wordt gretig op in gespeeld". Dat laats.te is ook de mening van Lenie Otten, die in het Amsterdamse filiaal van het warenhuis de scepter over de parfumerie-afdeling zwaait. „Nieuwe, jonge klanten oriënteren zich nauwe lijks op de geur, maar vragen heel direkt om een bepaald merk. Er is een ontwik keling vooral bij de damesparfums naar steeds zwaardere geuren. Want dan wordt zo'n merk sneller herkend". De reclame-medewerker: „Als je een naam hebt opgebouwd is het heel inte ressant om die naam aan een parfum te verbinden. Zeker als die parfum dan ook nog in de lijn past van het opgebouwde imago. Want het is toch letterlijk en fi guurlijk een handel in lucht. De naam en het imago bepalen de prijs. Niet in de eerste plaats de geur. En dat imago wordt weer mede bepaald door de prijs stelling". Parfums vormen een levensstijl, zegt een verkoopster. Het is een manier om jezelf uit te drukken. En dat is voor ie dereen heel persoonlijk. Ze heeft gelijk. Net als de reclameman die opmerkt dat de groei van de parfumindustrie is af te meten aan de groei van de chique da mesbladen als Elegance, Nouveau, Ma rie Claire, Cosmopolitain, Harper's Ba zar. „Vroeger deden doktersvrouwen nog wel vrijwilligerswerk. Toen werden ze voorzitter van het plaatselijke Rode Kruis of zoiets, maar tegenwoordig he ten ze redactrice van zo'n duur uitge voerd advertentiemedium. Die bladen lijken geschapen om het imago van die parfums te bevestigen en te verstevigen. Niets op tegen, maar een vleugje kritisch aroma zou al wonderen doen". Zo vertelt een verkoopster hoe bij haar een regelmatig terugkerende klant steeds een klein flesje kocht van een be paalde eau de toilet. Toen ze opmerkte dat een grotere fles toch veel voordeliger was vertelde de klant dat die grotere fles niet in het borstzakje past en datje daar mee dus niet schijnbaar onopvallend zou kunnen pronken. Die hele mannengeurenwereld mag dan voor Nederland nieuw zijn, in het buitenland, met name in Frankrijk en Italië, is het een bekend gebeuren. Cha nel had al in de vijftiger jaren een man nenlijn en datzelfde geldt voor andere parfumhuizen. Inmiddels is het niet bij geuren alleen gebleven, maar leveren de grote merken ook een heel assortiment cosmetica-artikelen voor mannen. In het verlengde van het geurtje ligt ook de huidverzorgende dag- en nachtcrème, al is de belangstelling daarvoor toch min der groot dan voor de geuren. En een re cente ontwikkeling is ook de vervanging van after shave in fles of met spraydop door after shave-crèmes, die ook nog het predikaat rustgevend meekrijgen. Alleen al in de Bijenkorf is een keuze uit zeker 80 herenparfums te maken. Kees Bosman: „Wij hebben een heel specifieke rol in de groeiende populari teit van de herengeuren. Mannen gaan toch niet zo snel een parfumeriewinkel binnen, omdat zo'n winkel toch te veel gewisseld door duizelingwekkende hoofd- en schouderbewegingen. Het was allemaal zo ongewoon dat de verslag geefster van de Newyorkse krant die voor het eerst van het fenomeen mel ding maakte in de mening verkeerde een nieuw soort gestileerd gevecht te heb ben bijgewoond. Weer andere jongelui hielden zich, al dan niet in groepsver band, bezig met het ritmisch declame ren van teksten waarin ze hun eigen ca paciteiten in bed en op de dansvloer be zongen. Wanneer dat in een club of disco gebeurde lieten ze zich begeleiden door discjockeys of me's (masters of ceremo nies) die alle normen ten aanzien van het verstandig gebruik van draaitafel en plaat aan nun gympies lapten. Helemaal zonder precedenten waren deze uitingen niet. Gekken en dwazen en deuren en glazen zijn er al sinds men- senheugnis. En in de jaren twintig en dertig had je in Harlem de contortionis- ten, dansers die hun lijf in de meest fan tastische bochten konden laten kronke len. Maar historisch besef is bij de zwar te jeugd van Amerika zwak ontwikkeld, om het maar eufemistisch uit te druk ken. Het is onwaarschijnlijk dat die gast: jes uit de Bronx ooit van Dynamite Hooker hadden gehoord of van Jigsaw Jackson, The Human Corkscrew, of filmpjes kenden van Earl 'Snakehips' Tucker, attracties van de Cotton Club en andere nachttenten. Voorlopers Het is evenmin erg aannemelijk dat Wonder Mike, Master Gee en Big Hank, tezamen de Sugarhill Gang, bekend wa ren met de 78-toeren muziek van jaren dertig-gospelgroepen als het Golden Ga- te Quartet, duidelijke voorlopers van de rappers. De reacties in Amerika op deze nieuwe fenomenen waren negatief, om niet te zeggen uitgesproken vijandig. Vooral de graffitikunst kon in de ogen van de gemiddelde fatsoenlijke Ameri kaan geen genade vinden. Inmiddels is graffiti net als hip hop big business geworden en dus respectabel. De Fat Boys en Run DMC verkopen mil joenen platen. Het onafhankelijke label op vrouwen gericht is. Als Bijenkorf hebben we een naam en is de drempel om naar de afdeling herencosmetica te lopen veel minder groot. Bovendien brengt een warenhuis toch ook een heel veilig gevoel van anonimiteit met zich Het warenhuis heeft zelfs een top-tien en stipnoteringen voor de herenpar fums. Zino Davidoff en Man Pure van Jil Sander staan hoog met stip genoteerd. Datzelfde warenhuis is uitgever van het educatieve en aardige boekje Take Care, dat alle informatie geeft over herengeu ren en herencosmetica. Want ook dat is een groeiende markt. Het is ook niet voor niets dat juist in de filialen van dit concern de Zweedse ex-tennisspeler Borg zijn eigen nieuwe geurlijn komt in troduceren. Dat doet hij dan door de flesjes persoonlijk te signeren. Het gerucht wil nu dat ook Borgs vroe gere rivaal John McEnroe in parfums zou gaan. Hij zou belangstelling hebben voor het merk Brut... Def Jam steekt Sugarhill, dat de rap- markt aanvankelijk beheerste, naar de kroon. Bovendien gaan steeds meer mensen inzien dat al deze verschijnselen - hip hop, breakdansen, scratchen en graffiti- uitingen zijn van een authentieke stadse straatcultuur. Een volkskunst die lang letterlijk ondergronds is gebleven. Een uiting in wezen van een jonge Ameri kaanse generatie die in belabberde om standigheden is opgegroeid en haar identiteit verloren ziet gaan. De teksten van de rappers gaan over uitgaan en sex en ander plezier, maar niet zelden heb ben ze een ernstiger toon. The Message van de Sugarhill Gang is een klassiek voorbeeld: It's a jungle, sometimes it ma kes me wonder how I keep from goin' un der. De zanger waarschuwt zijn toehoor ders, zijn omgeving, dat er maar weinig hoeft te gebeuren of hij gaat door het lint. Op ons maken sommige van die tek sten een wat moralistische indruk. Maar er zijn buurten in Harlem en de Bronx waar je gegarandeerd in de nor eindigt wanneer je je school niet afmaakt. En dan heb je nog geluk, want voor hetzelf de geld had die andere goser jou de strot opengesneden. Doffe dreunen In het BOC gaat het er wat minder hef tig aan toe. Maar ook weer niet zo gek veel. De geluidsinstallatie die een on overzichtelijke indruk maakt stort gaan deweg verder in. De beukende basbeat is duidelijk te veel voor de kastjes en de snoertjes. Als de geluidstechnicus bo vendien om negen uur - het programma is bij lange na niet afgewerkt - doodleuk aankondigt dat de tent dichtgaat en de bus richting centrum zo komt voorrij den, slaan bij de Supreme Clan Cru en Freakaristic eendrachtig de stoppen door. Ze gaan de geluidsman te lijf, die meteen assistentie krijgt van de andere werkers van het buurtcentrum. Een tijd lang vallen er nu vechtersbazen met dof fe dreunen op de vloer. Als duveltjes uit doosjes veren ze telkens weer overeind, het podium op. Maar na een paar minu ten is de zaak gesust en wordt de aftocht geblazen, richting Bebop. In de over de rails denderende trein huiswaarts zit een behoorlijk wrede beat, merk ik later. Het dansteam van Freakaristic: stoppen doorgeslagen. geluiden van je wheels, je draaitafels, zo creatief en swingend mogelijk combi neert. Het woord vakmanschap zal ik niet zo gauw in de mond nemen maar hier is dat zeker op zijn plaats. Nieuwe cultuur Zijn huidige vorm kreeg het rappen (hip hop is een recente aanduiding) in de late jaren zeventig in de zuidelijke Bronx, het meest deplorabele stadsdeel van New York. Onder de jongelui die elkaar voordien verenigd in gangs met honkbalknuppels naar het le ven hadden gestaan ontwikkelde zich in een verbazingwekkend rap tempo een compleet nieuwe cultuur. Op de treinen van de ondergrondse en de blinde mu ren van het getto verschenen naam-lo- go's, onbeholpen aanvankelijk, maar in de loop der jaren groeiden uit de spuit bussen de wonderlijkste fantasiewerel den. De ondergrondse perrons vormden het decor voor niet minder merkwaardi ge dansen. Op het funky ritme van de ghetto blasters werd de electric boogaloo uitgevoerd. Schokkende en geïsoleerde bewegingen die voor een deel geïnspi reerd waren op de elektronische bewe gingen van videopoppetjes, werden af

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 21