Leidse galerie kiest voor andere opzet Berlijnse revue 'Linie 1' brengt realistisch sprookje Theaterfestival in Catalaanse sfeer Kamer steunt Brinkman Prijs voor Monique Van de Ven DONDERDAG 11 JUNI 1987 PAGINA 23 OPMERKELIJKE 'LA BOHÈME' De Spaanse operazanger Placido Domingo in het Royal Opera Hou se in Londen. Hij houdt een plaat van Puccini in zijn handen nadat hij zijn eerste filmrol had geaccepteerd over het leven van deze compo- LONDEN (GPD) - Natte regen jassen, maar vooral ook natte ogen. Want nimmer tevoren heeft zingen in de regen zóveel indruk gemaakt als gisteravond op het plein van Covent Garden, waar zo'n 2000 operaliefhebbers de kille elementen van wind en regen trotseerden om te luisteren naar de supertenor van Placido Domingo in 'La Bohème'. Pucci ni's meesterwerk werd binnen uitgevoerd op het grote toneel van de Royal Opera House, maar was via een gesloten televisiecir cuit ook buiten te zien op een reusachtig scherm, terwijl overal luidsprekers stonden opgesteld voor een opmerkelijke geluids weergave. Dit was de grote stunt van Pla cido Domingo, die een actie voert om de populariteit van ope ra bij het publiek te vergroten. Daarvoor kreeg hy zelfs voor el kaar dat de directie van de Royal Opera House erin toestemde voor deze gelegenheid de 440 stoelen van de dure stallesplaat sen in de zaal (150 gulden per plaats) te verwijderen om ruimte te maken voor 750 belangstellen den, die elk slechts een tientje hoefden neer te leggen om op de grond te kunnen zitten. Ook de andere plaatsen werden voor la ge prijzen a la de Promenadecon certen verkocht. Het lag dus voor de hand dat voor dit buitenkansje vele uren in de rij is gestaan. De in totaal 2500 plaatsen werden in record tijd verkocht. Maar voor de vele teleurgestelden was in elk geval nog de stunt van het burenge beuren. En dat bleek tenslotte een sensatie op zichzelf: enkele duizenden operaliefhebbers en gewoon nieuwsgierigen in eer biedige stilte bijeen, zwijmelend in het vocale meesterschap van de Spaanse tenor en de andere 'gouden' stemmen. Na afloop kwamen Placido Do mingo en de andere leden" van het operagezelschap naar buiten om ook daar een open doekje te halen. Van een enthousiast pu bliek. dat vol lof was over de ge luidskwaliteit van de speciale in stallatie. die inclusief het reuze- scherm en de ruim drie kilome ter lange elektronische kabel een waarde vertegenwoordigde van tegen de vier miljoen gulden. P.C. Hooftprijs-Nieuwe Stijl DEN HAAG (GPD) - De Tweede Kamer steunt in meerderheid het voorstel van minister Brinkman (WVC) om een zelfstandige stich ting in het leven te roepen die voor taan de verantwoocdelijkheid neemt voor de uitreiking van de P.C. Hooftprijs-nieuwe stijl. Over de hoogte van de prijs, die de mi nister wil vaststellen op 15.000 gul den, eventueel aangevuld met een bijdrage van het bedrijfsleven, is de Kamer nog verdeeld. Dit najaar, als er over het Kunstenplan van Brinkman en de begroting voor 1988 wordt gesproken, zal daarover een definitief besluit worden geno- Alleen de PvdA, zo bleek giste ren tijdens een debat in de Kamer, verzet zich tegen het voorstel van de bewindsman. Volgens Niessen komt zijn 'oplossing' voort uit angst zich opnieuw de verontwaar diging van cultureel Nederland op de hals te halen, want 'een nieuwe jury zal de prijs wederom aan Hu- go Brandt Corstius geven'. Brandt Corstius werd twee jaar geleden de onderscheiding onthouden, nadat het kabinet tot de slotsom kwam dat de schrijver-colomnist 'het kwetsen tot instrument' had ge maakt. Het besluit ging in tegen het unanieme advies van de jury, die Brandt Corstius wél wilde be kronen. Het huidige voorstel van Brink man houdt in dat de drie belang rijkste schrijversorganisaties (de Vereniging van Letterkundigen, de Maatschappij van Letterkunde en het PEN-centrum) de bestuurs leden voor de onafhankelijke stich ting leveren. Deze stichting wijst een jury aan die bepaalt welke au teur de prijs krijgt. Wie de onder scheiding tenslotte uitreikt, is nog niet bekend maar het zal in ieder geval geen lid van het kabinet zijn. Daarmee is de P.C. Hooftprijs- nieuwe stijl geprivatiseerd en geen staatsprijs meer. De overheid (WVC) blijft echter wél de gelden leveren, die verbonden zijn aan de nieuwe constructie (15.000 gulden voor de prijs en andere 'onkosten'). Over de hoogte van de prijs was er verdeeldheid. PvdA en D'66 wil len veel meer dan 15.000 gulden: de PvdA (50.000 gulden) omdat de au teur er tenminste een jaar van moet kunnen leven, D'66 omdat er gelij ke tred met buitenlandse prijzen en met (binnenlandse) lonen en prijzen moet zijn. De WD vindt het bedrag voldoende. Het CDA neemt een tussenpositie in: hoewel het belang van een prijs niet be paald wordt door de hoogte van het bedrag maar door het niveau van schrijvers die eerder werden bekroond, verzette Beinema zich niet tegen optrekking. Met aarzeling werd gereageerd op mogelijke deelname van spon sors aan de nieuwe prijs. In elk ge val mag de prijs nimmer aan de naam van een firma worden gekop peld. De PvdA is slechts voor sponsoring, als die wordt aange wend voor een jaarlijkse uitgave van werk van de bekroonde auteur die zou kunnen uitgroeien tot een 'leesbevorderingsproject' onder de titel 'P.C. Hooft-Reeks'. De minis ter beloofde dit idee te zullen bekij ken. De Kamer drong erop aan dat nog dit jaar de nieuwe prijs, die P.C. Hooftprijs zal blijven heten, wordt uitgereikt. De minister zei daarop te willen toezien. LEIDEN- Een nieuwe gale rie heeft zich sinds enkele maanden gevoegd bij de al lan ger bestaande tentoonstel lingsruimten in Leiden. Het gaat om 'Treetje lager', geves tigd op de hoek van de Oude Rijn en de Pelikaanstraat. 'Treetje lager' loopt volgens de galeriehoudster. Marjan van den Bosch, uitstekend, ook na dat de opzet ervan enigszins is veranderd. Het karakter van de exposities blijft echter hetzelf de. Er hangen tekeningen en grafieken van allerlei aard, maar ze zullen minder snel worden afgewisseld. 'De mensen meer toegang geven tot de kunst, is de belangrijkste re den waarom ik in eerste instantie in februari met deze galerie ben be gonnen', zegt Marjan van den Bosch. Dat is voor haar nog steeds het belangrijkste. Ze heeft haar ga lerie daarom nogal 'huiselijk' inge richt, hoewel 'Treetje lager' tevens het kenmerk van een winkeltje met zich meedraagt. Er hangen op het ogenblik verschillende kunst- Zeven miljoen voor cultuur bij omroep DEN HAAG (GPD) - Het plan van minister Brinkman van cultuur een fonds in het leven te roepen om de productie van Nederlandse culturele programma's voor radio en televisie te stimuleren, is giste ren in de Tweede Kamer goed ont vangen. Alleen de CDA'er Beine ma botste met de minister. Hij wil een vaste verdeelsleutel naar zend tijd, gecombineerd met een kwali teitsnorm. A-omroepen zouden volgens dat plan meer geld krijgen dan B-omroepen. Maar wie de norm niet haalt, krijgt niets. Brinkman voelde daar niet voor en hield vast aan het principe dat het geld - circa 7 miljoen gulden per jaar - bedoeld is om Neder landse culturele radio en televisie te maken. Daar moet het geld rechtstreeks aan ten goede komen en niet aan wat anders, stelde hij. PvdA, WD en D66 waren het daar volledig mee eens. Hoe het geld verdeeld wordt, kon de bewindsman nog niet pre cies zeggën. Hij sloot echter niet uit dat er voor lichte-muziekpro- gramma's ook geld beschikbaar komt. Een voorwaarde is dat de cultuur-uitingen van Nederlandse origine zijn. Maar Brinkman gaf toe dat het niet aangaat een pro gramma waaraan de Belgische au teur Hugo Claus en de Belgische regisseur Franz Marijnen meewer ken, niet te steunen. „De nationali- teitseis mag ons niet voor absurdi teiten stellen". Tien procent van het budget is beschikbaar voor radio, de rest voor televisie omdat dat een veel duurder medium is. Hoe het geld verdeeld wordt over bij voorbeeld film, muziek en theater, is een zaak van het bestuur. Maar het leek Brinkman redelijk een zekere evenredigheid na te streven. Voor het uitzenden van herhalingen wil de minister geen geld beschikbaar stellen. werken, die te koop zijn. De naam van de galerie moet het drempel verlagende aspect, waar tekenares Marjan van den Bosch fel achter staat, symboliseren. Een lage tree om overheen te stappen, zowel voor het publiek als voor de kun stenaar ('geen opleiding noodzake lijk'). Dat wil volgens Maijan van den Bosch niet zeggen, dat er con cessies worden gedaan wat betreft het niveau van het te exposeren door Eveline van Vlijmen De ruimte van 'Treetje lager' be staat uit een groot deel van de be nedenverdieping van het oor spronkelijk 17de-eeuwse grachten pand. Midden in het zaaltje is nog een intact gelaten oud keldertje. Een verschil met andere galeries is, naar de mening van Marjan van den Bosch, dat Treetje lager' voor namelijk kleine kunstwerken ten toonstelt. De etsen, litho's en teke ningen, die nu in de ruimte hangen zijn gemaakt door Van den Bosch, Jan Kroon en Henny Hartevelt. Van de laatste hangen er ook diver se monoprints. De galerie is verder opgevuld met beeldjes en vazen van keramiek, die door Anna Los zijn gemaakt. Ook zijn er kleine dichtbundeltjes, die Maijan van den Bosch zelf heeft geschreven. De Leidse tekenares laat een pas vervaardigd werk van haar hand zien, dat ze in opdracht heeft ge maakt. Het is haar eerste grote stuk, een drieluik, dat vrouwenli chamen en -hoofden in allerlei vale kleuren laat zien. Ze vertelt dat ze eigenlijk nooit heeft kunnen kie zen om te gaan schrijven of teke nen. Nu weet ze haar beide talen ten te combineren. Maijan van den Bosch volgde een opleiding voor il lustratie en boekverzorging aan de academie in Enschede. Daarna heeft ze de lerarenopleiding ge volgd. 'Het educatief bezig zijn kan ik maar niet laten. Ik leg geïnteres seerden graag het een en ander uit over de technische kanten van het werk. Het lesgeven is echter niet helemaal voor mij weggelegd. Ik wil dan teveel zelf doen in plaats van de leerling'. In februari werd de eerste expo sitie in 'Treetje lager' gehouden: 'Leiden tekent Leiden'. Iedereen in Leiden kon met een werkstuk ko men. Als het aan de normen van de galeriehoudster voldeed ('enig technisch inzicht was wel vereist') kreeg het een plaatsje op de ten toonstelling. Zo kwamen amateurs naast professionele tekenaars te hangen wat volgens Maijan van den Bosch toch heel wat gepraat aan de gang bracht onder de gale riehouders. De enige verandering in de opzet van de galerie is dat de tekenares heeft besloten af te zien van de maandelijkse verandering in expo sitie. De werken, die er nu hangen, wisselen met de tijd. Marjan van den Bosch: 'Ik ga niet meer elke maand thema-tentoonstellingen. Eens in het jaar is vaak genoeg. Er gaat teveel tijd in zitten; ik wil ook blijven tekenen. Toen ik net met de galerie was begonnen, zat ik alleen nog maar administratief werk te doen. Dat heb ik nu beter aange pakt door de kunstwerken langer te laten hangen en geleidelijk aan af te wisselen'. 'Linie 1', Musikalische Revue van Volker Ludv/ig door het Grips-thea ter uit Berlijn (West). Muziek: Birger Heymann. Regie: Wolfgang Kolne- der. Muzikale begeleiding: Rock band 'No Ticket'. Gezien op 10 juni in Carré, Amsterdam. Aldaar nog vanavond te zien. AMSTERDAM - Het woord 'Grips' betekent vrij vertaald: koppie koppie, dat wil zeggen, mensen over iets laten nadenken en tevens plezier maken - lachen en leren tegelijk. Daarmee is de doelstelling van de gelijknamige theatergroep al eigenlijk in het kort aangegeven. 'GRIPS' ia na melijk een Westberlijnse theater groep voor kinderen en jonge- De groep werd in 1966 - dus ten tijde van de studentenbewe ging en van de anti-autoritaire opvoedingsmethoden - opge richt door leden van een cabaret groep. Nog steeds zijn de cabare teske, recalcitrante en ook idea listische invloeden uit die bevlo gen jaren zestig goed zichtbaar bij GRIPS, dat zich inmiddels tot een internationaal gerenom meerd toneelgezelschap voor jongeren heeft ontwikkeld. GRIPS wil jongeren echt se rieus nemen en speelt daarom duidelijk in op hun belevingswe reld. De groep gaat er prat op, dat alle stukken zelfgeschreven pro- dukties zijn met situaties en per sonages die naar de realiteit zijn getekend. Geen lieflijke verhaal tjes, maar een strijdbaar theater, dat een bijdrage tot kritisch pro- bleembewustzijn bij kinderen wil leveren. Naast alle erkenning is er ook dé nodige kritiek geweest. Menig 'behoudend ouder vond al dat linksige, anti-autoritaire gedoe maar niks; er zijn zelfs pogingen ondernomen om voorstellingen van GRIPS te verbieden of door subsidiestop onmogelijk te ma ken. (8)^ In 'Linie 1' gaat het om een meisje uit de provincie, dat ver liefd is geworden op een roek- muzikant en hem in Berlijn gaat zoeken. De 'musikalische revue' begint met haar aankomst op Bahnhof Zoo, waar ze in de U- Bahn (Linie 1) naar de wijk Kreuzberg stapt. De hele musical speelt zich af op stations en in de U-Bahn, de ondergrondse. Daar ontmoet zij tal van personen uit de Grote Stad: hypefrkeurige burgers, bekrompen lieden, ge zagsdragers en vele randgroepfi guren. Het is bedoeld als caleido scopische afspiegeling van het leven in de jungle van de Grote Stad, met daarbij nog aandacht voor de specifieke situatie in Berlijn, de gedeelde stad. 'Du einzige Stadt auf der Welt/ Wo in allen Richtungen Osten ist' staat er veelbetekenend in één van de vele liedjes. In de ontmoetingen komt een reeks thema's aan de orde: mi lieuvervuiling. discriminatie, drugsproblematiek, jeugdwerk loosheid, zelfdoding, neofascis- me en 'Vergangenheitsbewalti- gung'. Deze vraagstukken wor den met cabareteske overdrij ving en vrolijkheid ter sprake ge bracht. Linie 1 is een levendig, vlot lopend spektakel met een optimistische ondertoon: on danks alle problemen moet je - zo zingt het hele ensemble - 'Mut zum Traumen' houden. Deze algemene vraagstukken zijn uitgekiend verwerkt in een verhaalgegeven, dat daarnaast een heel herkenbaar persoonlijk probleem aansnijdt, namelijk 'Liebeskummer'. Als het meisje haar sprookjesprins uiteindelijk terugvindt, blijkt dat natuurlijk een grote tegenvaller. Dan pas krijgt ze oog voor het ware geluk, dat steeds zo nabij was. Toch een beetje een sprookje, maar dan wel in een maatschappijkritisch, realistisch kader. Als het ware dus: een realistisch sprookje. WIJNAND ZEILSTRA DEN HAAG - Onder de titel 'Haags Zomer Festival' wordt van 13 juni tot en met 20 juni het vierde thea terfestival op het Plein in Den Haag gehouden. Naast de opening in de Hofvij ver, biedt het festival een geva rieerd programma. Het Kollektief Internationale Nieuwe Scène speelt zijn nieuwste voorstelling 'Tricolore Triste'. Dit stuk, dat ook wel 'het verdriet van Belgie' wordt genoemd, gaat over twee duizend jaar Belgie. Verder zijn te verwach ten: De Franse mimespeler Yves Lebreton met zijn nieuwe voor dracht S.O.S; Théatre de la Mie de Pain (een groep uit Parijs) laat slapstick-achtige taferelen in een ziekenhuis zien; het Duitse theater Kefka dat 'Koning Ubu' opvoert en de Amsterdamse theatergroep Dogtroep. Het Franse Le Temps Fort Théatre brengt een fabelach tig schouwspel over het verdwij nen van een cultuur. Daar blijven de verwachtingen niet bij want ook de komiek Leo Bassi komt met zijn nieuwste show 'Nero's last Folly' Hij probeert met vuur, geweldadi- ge acties en een vleugje sadisme het publiek te amuseren. De Fran se theatergroepen Théatre de com- plicité en Théatre Nu zullen ook aanwezig zijn. Om deze acht feestdagen een Ca talaans karakter te geven heeft het Haags Zomerfestival vijf Catalaan se groepen uitgenodigd. De thea tergroep Els Rocamora geeft het detectiveverhaal 'Airmail' weer (een marionettentheater voor vol wassenen). Ook is het Theatre Cu- rial weer te zien na het grote succes van vorig jaar. Deze groep komt met een groot spectakel waarbij 150 kubieke meter schuim de ac teurs en podium omhult. Het Spaanse circus Perillós, de groep Companyia Vitore i Gina en de clown Tortell Poltrona zullen even eens deze dagen mee vieren. Het Haags Zomerfestival heeft nog meer artiesten uitgenodigd zo dat het festival net zo'n succes kan worden als vorige jaren. Sommige onderdelen van het festival spelen zich af in de blauwe tent (Bromtol) op het Plein. Bromtol presenteert zichzelf als een club waar tijdens het festival vanalles is te beleven. Het decor in deze tent, ontworpen door Reier Pos, staat centraal, 's Middags is het terras bij de Brom tol geopend, 's avond is er een maaltijd in theatrale sfeer (voor slechts 25 personen) en de voor stellingen worden met muziek af gesloten. De activiteiten die gro tendeels op en rond het Plein plaatsvinden, zijn gratis. Voor de voorstellingen in de theatertenten wordt een toegangsprijs van tien gulden gevraagd. Monique van de Ven. Op het in ternationalefilmfestival in Seattle is zij uitgeroepen tot de beste actri- AMSTERDAM (ANP) - Monique van de Ven is op het internationale filmfestival in Seattle uitgeroepen tot „Beste Actrice". Zij heeft de prijs, de Golden Space Needle Award, gekregen voor haar rol in de Nederlandse film „Iris", waarin zij een dierenarts speelt die het op neemt tegen een koppige boer. Dat maakte de producent van de film. Frans Rasker, gisteravond bekend Het filmfestival in Seattle wordt in Amerika wel gezien als een ope ning van Europese films naar de Amerikaanse markt. Er deden zo'n dertig films mee aan het festival. Vorig jaar werd in Seattle „De Aan slag" van Fons Rademakers uitge roepen tot „Beste Film". „Iris" werd geregisseerd door Mady Saks en kwam op 26 maart van dit jaar in de bioscopen. Moni que van de Ven was niet zelf in Seattle bij de uitreiking van de prijzen. Zij is op dit moment in Amsterdam waar zij meespeelt in de nieuwe film van Dick Maas ..Amsterdamned". Popnieuws op kabelnetAmsterdam AMSTERDAM (ANP) - Het Am sterdamse kabelnet gaat met in gang van augustus 24 uur per dag popnieuws en videoclips Van het muziekprogramma van Music Te levision Europe (MTV) doorgeven. B en W hebben hiermee deze week ingestemd, zo heeft de gemeente woensdag meegedeeld. Het programma van het van orgi- ne Amerikaanse MTV is volgens het college van B en W een goede aanvulling op het totale program ma-aanbod op de Amsterdamse kabel. Kafka's brieven onder de hamer NEW YORK (DPA) - Een van de beroemdste correspondenties in de wereldliteratuur, de brieven van Franz Kafka aan zijn verloofde Fe lice Bauer, wordt op 18 juni bij So theby's in New York geveild. De veelal met de hand geschre ven brieven en 145 briefkaarten, die tussen 1912 en 1917 werden verstuurd, gelden als uiterst be langrijke autobiografische bron. Bovendien zijn er talrijke verbin dingen met grote literaire werken van Kafka. De brieven worden ter verkoop aangeboden door de Amerikaanse uitgeverij Shocken Books, die de brieven verkreeg van Felice Bauer, die in 1960 in de Verenigde Staten overleed. De waarde van de corres pondentie wordt geschat op 600.000 a 800.000 gulden. Veel bezoek voor Kröller-Müller OTTERLO (ANP) - De zomertentoonstelling in het Rijksmuseum Król- ler-Muller is een groot succes. Volgens een woordvoerder van het mu seum is dit twee maanden nadat de tentoonstelling werd geopend door bijna 100.000 mensen bezocht. Volgende week wordt de 100.000ste ver wacht. Het museum is wegens een ingrijpende renovatie gedeeltelijk gesloten. Onder de titel „Hele collectie in een half gebouw" is echter de gehele museumcollectie, inclusief minder bekende werken uit depot, in drie rijen boven elkaar gehangen. Daarbij zijn de schilderijen volgens het jaar van aankoop naast elkaar gehangen. „Op die manier ziet de bezoeker de collectie groeien van jaar tot jaar", aldus de woordvoerder. De zomertentoonstêlling in het museum in het nationale park De Hoge Veluwe duurt tot eind augustus. Else Nabu als de Lady: één van de velen die de Linie I', de musical van het GRIPS-theater, in ontmoet. Ifoto Frank Kunstenares Marjan van den Bosch voor haar galerie 'Treetje lagi

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 23