'Elke verandering begint met een gesprek' 'Relaties en conflicten basis voor elk drama' Little Steven: politicus onder de popsterren JAZZ Bijdragen: Ken Vos PAGINA 36 RADIO-TV-KUNST ZATERDAG 6 JUNI 1987 Het besluit van componist/ gitarist Steve van Zandt om Bruce Springsteen's E Street Band te verlaten en zelf verder te gaan als de po liticus onder de popsterren, is allerminst een bevlieging geweest. Na zijn tweede, zeer politieke 'Voice of America'-plaat en zelfs na het 'Sun City'-project' (plaat, boek, clip en docu mentaire) waarbij Van Zandt en zijn United Artists Against Apartheid-club col lega's ontraadden in Zuid- Afrika op te treden, hield de twijfel over de zuiverheid van zijn bedoelingen aan. Deed Van Zandt gewoon mee met de mode van het huidige 'aid-ocktijdperk'? Hoe kan iemand van de ene op de andere dag zo geënga geerd uit de hoek komen? Zelfs onderscheidingen door bisschop Tutu en de Verenigde Naties vanwege zijn anti-apartheidsstrijd mochten al die argwaan niet wegnemen. door Wim Koevoet Van Zandt's derde soloplaat, 'Free- dom/No compromises' vaagt het laatste beetje scepsis weg. Op nieuw gaat Little Steven (zijn ar tiestennaam) in fantastische, zeer opzwepende nummers tekeer te gen apartheid, de regering van zijn eigen land en de politiek van Rea gan in Latijns-Amerika. Zo handelt bij voorbeeld 'Bitter Fruit' (single) over Latijnsamerikaanse arbeiders uitbuitende multinationals en her innert Van Zandt in het samen met Springsteen gezongen stuk 'Native American' eraan wie de eerste be woners van Amerika zijn en hoe het komt dat er nog maar zo weinig van die Indianen zijn. De teksten zijn ongekend cynisch. De hele plaat door hangt er een geladen sfeer. Zeker in het stuk 'Pretoria' waar Van Zandt vokale steun krijgt van een heel koor van AN- C'ers. De elpee is nog maar net uit. Van Zandt reist de schijf achterna want er zit een heel verhaal achter dat hij zelf wil vertellen. Deze week was hij ook in ons land en stond hij een lange rij persmedewerkers te woord die hij één voor een doceer de wat er als de donder moet ver anderen op deze aardkloot. Pauzes gunde hij zichzelf niet. Op menige cassette zullen behalve 's smans wereldbeschouwingen ook wat smakgeluiden te horen zijn want er moest van alles tegelijk. Je bent ter voorbereiding voor je nieuwe plaat in Nicaragua en Zuid-Afrika geweest. Wanneer was je nu waar voor 'Sun City'? "Je moet het allemaal meer zien als een proces, dat overigens al vijf, zes jaar aan de gang is. Ik weet niet zeker meer meer welke reis voor welk album was bedoeld. Wel schreef ik de meeste songs van 'Freedom' in Zuid-Afrika, net als die voor 'Sun City'. Het helpt om het zo aan te pakken, naar de plaats in kwestie toe te gaan, mensen te spreken. Het verdiept de betrok kenheid en de emoties in mijn mu ziek. Alle research die ik pleeg, ge bruik als 'achtergrondmuziek' voor de songs. Veel ervaringen die ik opdoe, komen niet terug in de songs. In de songs zit veel meer het menselijke verhaal. De politiek, de gebeurtenissen, die klinken wel door, zowel in tekst als muziek, maar ze blijven op de achtergrond. Deze plaat is de weerslag van mijn gevoel tijdens mijn reis door de Derde Wereld". Heb je nou het gevoel dat het echt wat uithaalt als een muzikant de strijd tegen apartheid en ander we reldleed aanbindt? "Ja, al was het alleen maar om dat ik zélf vind dat ik dit moet doen. Mijn besluit een solo-carriere te beginnen is gebaseerd op het voornemen politieke songs te gaan maken. En ik ben nog steeds ge lukkig met dat besluit. Elke nieu we plaat verkoopt weer een beetje beter dan de vorige. De r ginnen te begrijpen dat ik 'the big gest band of the world' heb verla ten om geen andere reden dat ik allemaal van die belangrijke din gen moet vertellen". "Door al die tournees met de E Street Band kwam ik steeds meer in het buitenland waardoor ik me méér Amerikaan begon te voelen en begon na te denken over de ver antwoordelijkheden. Ik was op een punt aanbeland waarop ik iets wil de zeggen over de invloed van mijn land op de wereld, het internatio nale perspectief van Amerika. Niet van binnenuit, maar van buitenaf. Niemand voor mij heeft zoiets ooit gedaan". "Natuurlijk leidt dit tot verande ringen. Elke vorm van communi catie helpt, of dat nu een liedje van mij is, of het verhaal van jou over mij. Elke verandering begint met een gesprek". Kon je niet bij Springsteen blij ven én je strijd voeren? "Nee. Dan had ik meer nog dan ik nu al moet doen, songs in hotels moeten schrijven. Van al dat on derzoek, lezen en reizen was dan niets terechtgekomen. Ik moest of dit doen of bij de beste band van de wereld blijven". Ben je nu niet moreel verplicht om voor altijd politieke songs te schrijven. Denk je dat je ooit nog met goed fatsoen lovesongs kunt maken? "Lovesongs heb ik in het verle den al gedaan. Ik zeg niet dat ik ze nooit meer zal maken. Maar nu even niet. Mijn geest houdt zich thans alleen maar hiermee bezig. Aan al mijn elpees ligt een concept ten grondslag en daar kun je niet zo maar even wat liefdesliedjes tus sen gooien. Ik besteed juist al mijn tijd om de mensen ervan te over tuigen dat wat ik nu maak geen lo vesongs zijn. Later maak ik mis schien een plaat vol met die din gen. Ik ben niet bang voor de reac ties. Ik zal zeggen: okay, kill me". Je was zelf nog niet klaar met je Sun City project of Paul Simon ging met een stel Zuid-Afrikaanse Nieuwe TROS-serie gaat over ziekenhuis Na Nederlandstalige dramaprodukties als 'De Fabriek-1 en -2', 'Herenstraat 10' en 'Dossier Verhulst' staat bij de TROS nu een nieuwe groot opgezette serie op stapel: 'Medisch Centrum West'. De opnamen hiervoor zijn onlangs begonnen het streven is de 13-delige serie vanaf januari volgend jaar wekelijks op het scherm te brengen. Ted Mooren is als hoofd-drama van de TROS verantwoordelijk voor al deze produkties, die stuk voor stuk wekenlang half Nederland in de ban hebben gehouden. 'Dossier Verhulst' vond hij zelf bepaald geen succes. „Het is gewoon niet gelukt", constateert hij achteraf. Maar het nieuwe 'Medisch Centrum West' heeft volgens hem alles in zich om dat succes wel te behalen. Een gesprek met Mooren over het belang van oorspronkelijk Nederlandstalig drama, de mislukking van 'Dossier Verhulst', de marginale rol van sponsoring en sluikreclame en het brede publiek dat hij met zijn series wil bereiken. door Reriate van Iperen HILVERSUM (GPD) - Wijzend op een vel papier waarop de kijk- en waarderingscijfers van 'Dossier Verhulst' vermeld staan, zegt Ted Mooren: „Kijk, het aantal kijkers is gigantisch hoog. Dat is geen enkel probleem, maar die waardering van 6,9 is gewoon te laag. Ik wil me niet in slaap laten succen door het hoge kijkcijfer. Het is stom als je daar niet doorheen prikt. Ik denk dat de Nederlandstalige dramase rie die niet controversieel is, toch minstens een waardering van 7,4 moet halen". Filosoferend over de oorzaak van het mislukken van 'Dossier Ver- hulst', zegt Mooren, dat het onder werp eigenlijk te gedateerd was. „Het stuk gaat over dingen, die in kleine gemeenten rond de Tweede Wereldoorlog groot opzien baar den. Een vrouw, die er een vriend op na houdt. Niet meer dan dat. Hans Keuls, de schrijver van 'Dos sier Verhulst' heeft dat dicht op zijn huid meegemaakt, maar die oude man kon niet meer zien dat zijn scénario niet van deze tijd was. Toen we het script lazen was onze allereèrst reactie: dit is te geda teerd. En achteraf gezien hadden we daaraan vast moeten houden". Ziekenhuis Opvolger van 'Dossier Verhulst' wordt 'Medisch Centrum West', waarvoor de plannen al in 1983 ge stalte hebben gekregen. Op het ogenblik hebben de opnamen plaats op een leegstaande verdie ping van het Zuiderzee-ziekenhuis in Lelystad. Voor de hand ligt een vergelijking met 'St. Elsewhere', dat de NCRV nu uitzendt en het Duitse 'Schwartzwaldklinik' (AVRO). Mooren ontkent ten stel ligste dat het idee voor 'Medisch Centrum West' rechtstreeks af komstig is van deze buitenlandse voorbeelden. „Toen ik met die plan kwam, bestonden die series nog niet eens. Toen 'St. Elsewhere' en 'Schwartzwaldklinik' op de Neder landse televisie vertoond werden, hadden we natuurlijk kunnen zeg gen: laten we het maar niet doen. Maar het een bijt het ander niet". „Bovendien denk ik dat het.toch nog leuker vinden om ty pisch Nederlandse situaties te her kennen. Het stuk wordt daardoor toegankelijker dan een overigens voortreffelijk gemaakte 'St. Elsew- herë'. Die serie heeft veel actie, er lopen op de achtergrond wel vijf honderdduizend mensen de meest verschrikkelijke dingen te doen. Zo zitten onze ziekenhuizen niet in elkaar. Bij ons heerst rust. Zou je die drukte van 'St. Elsewhere' ko piëren, dan zouden de mensen thuis zeggen: pfff, ik heb één jaar in het ziekenhuis gelegen, maar dat heb ik nog nooit gezien". "Paul's probleem was niet dat hij Zuid-Afrikaanse muzikanten ge bruikte maar dat hij heeft opgeno men in Zuid-Afrika. Zelfs dat was nog niet zo kwalijk geweest als hij het deed zonder te beseffen dat hij daarmee de boycot schond. Maar we weten niet of hij dat besefte. Hij had de controverse die is ontstaan voor kunnen zijn door naar het ANC te stappen en te zeggen: dit heb ik gedaan, misschien was het niet goed om te doen maar ik wist niet dat het verkeerd was. Dan had iedereen gezegd: doe het niet weer, nu zand erover. Zoals het nu ge gaan is, dat is een schande. Stom van Paul? Laten we zeggen: een beetje naief (grijnst gemeen). We kunnen deze discussie niet afdoen met de vaststelling dat hij van die prachtige Zuid-Afrikaanse muziek heeft gemaakt. Zo ligt het niet in dat rotiand, alles is veel gecompli ceerder. Simon schond de culture le boycot en die kun je niet los zien van de economische". Je hebt een nummer geschreven, 'I'm a patriot'. Hoe rijm je dat met je bikkelharde kritiek op je vader land? Ben je er nog steeds trots op dat je Amerikaan bent? "Ik weet niet of ik het zo zou wil len stellen. Ik accepteer hooguit de verantwoordelijkheden van het Amerikaan-zijn. Ik ben zeker trots op bepaalde prestaties, vaardighe den. Maar ik walg van mijn rege ring. Al onze regeringen van na de Tweede Wereldoorlog hebben niet begrepen wat het betekent om Amerikaan te zijn. Ik ben mé be wust van alle schade die mijn land aanricht in deze wereld, van onze criminele activiteiten, van de con tradicties en de hypocrisie". Little Stevennu even geen love songs. (foto pr) Ted Mooren: 'Nieuwe serie heeft niets te maken met andere zie kenhuisseries'. 6foto GPD) 'Medisch Centrum West' speelt zich af op een verdieping van een ziekenhuis, maar het drama gaat eigenlijk helemaal niet over zie kenhuizen, zegt Ted Mooren. „De basis voor elk drama is relaties en conflicten. Of het nou om een poli tieserie gaat of iets anders. In dit geval gaat het om mensen, die dicht op elkaar werken en grote verantwoordelijkheden hebben. De patiënten hebben zo ieder hun eigen karakter. Deze ingrediënten geven een schrijver heel veel mo gelijkheden, terwijl je nauwelijks van de verdieping afkomt". Bankstel In de nieuwe dramaserie spelen voornamelijk jonge, onbekende ac teurs en actrices. Een bewuste keu ze. „Ik hoop echt dat de kijkers heel erg met de serie gaan meele ven. Die onbekende actrice moet alleen bij haar verpleegstersnqam gaan leven. Dat vindt die actrice natuurlijk niet zo leuk, maar ik hoop wel dat het zo werkt". De TROS steekt als een van de weinige omroepen heel wat geld in oorspronkelijk Nederlandstalige drama. Om het jaar een serie en elk seizoen wel vier of vijf kluchten. Volgens Ted Mooren kan het geld daarvoor alleen vrijgemaakt wor den door op andere TROS-pro- gramma's te bezuinigen. Iedere af levering van 'Medisch Centrum West' kost ruim twee ton, terwijl het vastgestelde uurbedrag slechts 35.000 gulden bedraagt. „Alle eigen produkties worden duurder", zegt Mooren,' „ook kwissen en andere amusementsprogramma's. Vroe ger kon je nog iets eenvoudigs brengen met één quizmaster en vier huisvrouwen, die een fruit mand mee naar huis kregen". Sponsoring, sluikreclame (overi gens beide wettelijk verboden) brengen wel enigszins verlichting, maar vormen uiteindelijk geen structurele oplossing. Ted Mooren: „Als ik een klucht doe, krijg ik het bankstel van Van der Meer cadeau. Daarvoor in de plaats krijgt die fir ma een plaatsje op de aftiteling: met dank aan... Dat helpt me na tuurlijk financieel wel, want dat bankstel had me anders tiendui zend gulden gekost. Maar dat zet op een begroting van een paar ton geen zoden aan de dijk. Was het maar waar dat ik door sponsoring en sluikreclame plotseling wel voor 35.000 gulden per uur drama kan maken". Ted Mooren mikt met het nieu we 'Medisch Centrum West' op een heel breed publiek. „De volwasse nen zullen moeten toegeven dat zij er heel graag naar kijken. En als de kijkcijfers zijn zoals die van 'Dos sier Verhulst', ben ik dik tevreden. Maar dit hè (wijzend op de waarde ringscijfers van 'Dossier Verhulst), dit moet echt flink omhoog". *Charlie Parker Eddie Daniels Grootste deel klinkt bezadigd Eddie Daniels: 'To Bird with lo ve' (1986 GRP-91034, CD: GRD- 9544). Plotseling, vorig jaar, na jaren lang gewerkt te hebben als in een kleine kring bekend musicus, brak Eddie Daniels (1941) met het album 'Breakthrough' door. Op deze plaat, waarop vooral klassieke en fusion-stukken te horen waren, maakte Daniels duidelijk dat hij in ieder geval technisch gezien één van de bes te klarinettisten in de jazz is. >Tu een geheel ander werkje deze man, wederom voor het GRP label van Dave Grusin en Larry Rosen, dat gespecialiseerd is in tamelijk vriendelijke fusion- jazz. Zoals gebruikelijk bij GRP, 5 alles ook ditmaal geluidstech nisch dik in orde. Het bijzondere s echter dat gekozen is voor een geheel akoestische produktie; al leen in 'East of the sun' wordt ge bruik gemaakt van een synthesi- Alle composities van deze ïieuwe produktie zijn geschre den door Charlie Parker of wor den met hem geassocieerd. Men moet echter niet verwachten dat pure bebop wordt gespeeld, want Daniels en de producenten Grusin en Rose hebben blijkbaar gemeend, dat de resultaten ook verteerbaar moesten zijn voor de oppervlakkige luisteraar. Geen risico's dus. Dat is jammer, want behalve dat dat niet in Parkers geest is, moet Daniels toch tot wat avontuurlijker materiaal in staat worden geacht. Door deze opzet klinkt het grootste deel van de plaat opval lend bezadigd. Zo valt er over de begeleiding niet meer te zeggen dan dat die zeer competent is. Kant twee is het interessantst, vooral door de aanwezigheid van pianist Roger Kellaway in 'This is the time', een originele bewer king van 'Now is the time'. Opna me en persing konden nauwe lijks beter. De CD-uitvoering be vat één extra r Kings of Rhythm/Watson Onvindbare dansmuziek St. Louis Kings of Rhytm: 'Rhythm and blues showtime with St. Louis Kings of Rhythm' (11 november 1986. Timeless SJP-231/2). Johny Guitar Watson: 'Strike on computers' (1984/1986. Sound Service SOS-2001, cd: SOSCD- 2001) Twee verschillende benaderin gen van de rhythm blues, de hedendaagse zwarte volksmu ziek voor jongeren en iets oude ren. De dubbel-lp van de St. Louis Kings of Rhythm is een in teressant document, omdat het ons een idee van de stand van za ken van de populaire zwarte mu ziek buiten de grote centra lijkt te geven. Watson, een man met een geheel eigen geluid, heeft zijn eerste album sinds jaren af geleverd. Als 'the Kings of Rhythm' speelde de eerstgenoemde groep onder leiding van Ike Turner in de jaren- vijftig de zalen en zaal tjes plat, toen nog zonder Tina en nog niet helemaal van God los. Vreemd genoeg zijn de meesten van deze groep nog aktief geble ven, alleen de basgitarist en de twee drummers hebben Ike niet meegemaakt. Even zo merk waardig is dat het 'concept' van het orkest nauwelijks is veran derd. Ongecompliceerde party- muziek, die iedereen van vóór de Sex-Pistols kan waarderen. Wat we horen is onopvallende, maar in Europa onvindbare, dansmuziek, die klaarblijkelijk zonder enige inspanning wordt gepresenteerd. Een uitvloeisel daarvan is misschien dat bela chelijke onkunde/schandalige nalatigheid Timeless ertoe heeft gebracht om voor het gemak de solisten of, zangers (vijf in getal) als componisten van bekende standards te vermelden. Dat is ook één van de zwakke punten van deze overigens aangename produktie: het origineel klinkt toch beter. Watsons hit 'Real mother fo' ya' bijvoorbeeld is ontdaan van alle charmes die de oorspronkelijke, uitvoering had. Wat overblijft is een vage, doch voldoening gevende herkenning bij het dansen. Goede opname en persing. Watson die er uit wil zien alsof hij pas 30 is, maar reeds in 1935 geboren werd, was een grote 'cross-over' blues-artiest, die in de tweede helft van de jaren ze ventig enige grote disco-hits scoorde. Dik opgelegde, met een spottende stem gezongen ma cho-teksten en het unieke geluid van een bas-synthesizer, vulden zijn messcherpe gitaarspel aan. Dit album, het eerste na jaren, is een sterk vervolg in zijn traditie. Het meest amusante nummer is het titelnummer, waarin Wat sons sterke punten het best tot hun recht komen. Voor jazzlief hebbers is er van puntig blaas- werk te genieten in 'Byrd ball train'. Uitstekende opname en goede persing. Special EFX Vindingrijkheid voor Yuppie X Special EFX: 'Mystique' (1986. GRP GRP-91033, CD: GRP GRD- 9543) Naar ik meen is Special EFX, een fusion formatie rond gitarist Chieli Minucci, die ook deze keer bijna alle nummers schreef. Spe cial EFX is op dit moment één van de populairste groepen in dit genre, waarin geluidskwaliteit maar al te vaak belangrijker is dan muzikale inventiviteit. Bij het lezen van de tekst op de binnenhoes valt dan ook het erg ste te vrezen voor die vinding rijkheid. Behalve een naief ver haal over bedreigde diersoorten ontwaart de lezer titels als 'Hands of "the healer', 'Rainy Sunday', 'Islands''A Sidestreet in paradise' enzovoorts. Inder daad, waar heb ik dat eerder ge hoord? Dit zou nog niet zo erg zijn ge weest, als de muziek niet zo vol komen correspondeerde met de clichés in de titels. De ene afge kloven zoete melodielijn na de andere wordt ons voorgescho teld. Minucci is compositorisch ongeveer zo interessant als een improviserende hotel-of barpia- nist. Zo nu en dan duikt er wei eens een aardig ritmisch pa troontje op (er is veel percussie in het product verwerkt), maar dat wordt meestal teniet gedaan döor een fantasieloos stukje in de collage. De plaat zou het heel goed doen als de sound-track voor een Veronica-vakantiedocumentaire op de tv. Of beter nog, tijdens een 'gezellig samenzijn', waarbij de wat leeghoofdige Yuppie X. zijn stereo-installatie van vijftig duizend gulden demonstreert. Dit luxe-artikel is namelijk bui tengewoon goed geperst en op genomen. Echte liefhebbers moeten dus de CD hebben! Doran/Studer/Wittwer Verrassing uit Zwitserland Christy Doran - Fredy Studer - Stephan Wittwer: 'Red Twist Tuned Arrow' (November 1986. ECM 1342, CD: 831814-2). Een aangename verrassing. Do ran was mij tot nu toe niet be kend. De' hoestekst geeft helaas geen uitsluitsel, afgezien van het feit dat de plqat in Luzern werd opgenomen. Studer en Wittwer, die sporadisch op de plaat te ho ren waren, zijn echter Zwitsers, dus het is niet onwaarschijnlijk dat de gitarist (zowel electrisch als akoestisch) uit dat bergstaatje afkomstig is. Studer speelde vooral met landgenoot en colle ga-percussionist Pierre Favre, terwijl Wittwer, die op de electri- sche gitaar en synthesizer musi ceert, twee platen maakte met de eveneens Zwitserse trombonist Radu Malfatti. Wat deze twee met Doran deden, is geheel an ders dan wat eerdere verrichtin gen doen vermoeden De reputatie van het ECM la bel en van de Zwiters in het alge meen in acht genomen, zou je verwachten dat het bloedserieu ze klankschilderijen zijn ,die de heren de recensent willen op dringen. Niets is minder waar, want zelden heb ik zulke speelse en toch gestructureerde electro- nische muziek gehoord. Het eni ge nummer dat uit de toon valt is het onsamenhangende '1374', maar verder is de plaat een soort surprisepakket van klanken dat korte metten maakt met vooroor delen omtrent electronica. Van het drietal heeft ongetwij- felt Wittwer de grootste rol ge speeld, omdat hij behalve aan goed gitaarspel ook aan efficiënt synthesizerwerk bijdraagt. Van beide gitaristen veel functioneel gebruik van oversturing van ver sterkers. Het drumstel van Stu der had wel wat beter gestemd kunnen worden. Waarschuwing: bij hard afspelen krijgen Iron Maiden-fans het benauwd! Zeer goede opname en persing.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 36