Alleen repressie houdt Israël op de Westoever Twintig jaar na de Zesdaagse Oorlog broeit hé verat aan ale kanten Z&TERDAG 6 JUNI 1987 PAGINA 23 litieke lijn van de PLO om in .Palestina' (Israël, de Westoever en Gaza) een secu laire staat te vestigen waar joden ook mogen wonen. Verschillen Onder de kolonisten bestaan echter grondig verschillende redeneringen waarop zij de joodse claim op Judea en Samaria (de bijbelse namen voor de Westoever) en Gaza baseren. Voor gods dienstfanaat Noam is de Tenach (het Ou de Testament) het uitgangspunt: de be lofte van God dat Eretz Israël (het land van Israël) de joden toebehoort. Daaren pen twintig jaar heeft geprobeerd de na tionale aspiraties van de Palestijnen op de Westoever en in Gaza te ontmoedi gen. Maar de uitgaansverboden, wegver sperringen, huiszoekingen en massale arrestaties hebben over het algemeen weinig geholpen. Zelfs met het opblazen van huizen van Palestijnen die zich naar de normen van de Israëlische bezetter aan .terreur' heb ben schuldig gemaakt, zijn de meeste tot politieke of gewelddadige onrust aanzet tende Palestijnse leiders niet te intimi deren. Hoewel bij deze vorm van collec tieve straf hele families dakloos raakten, zijn de duizenden ruïnes in bezet gebied de stille getuigen van een onuitroeibaar ideaal. Achmed Arafa uit het stoffige vluchte lingenkamp Dehaishe baadt zich in het zweet om een door Israëli's gesloopte kamer van zijn schamele woning weer met betonblokken op te bouwen. Tege lijkertijd probeert hij zijn kleinkinderen Hassan, Achmed en Ayid van het stei gertje en het open riool langs het huis weg te houden. Hun vader Rizek (22) en vijf andere zo nen van Achmed zitten wegens politieke activiteiten, het lidmaatschap van Fatah (een tak van de PLO) of het gooien van stenen en benzinebommen in de gevan genis. Een aantal van hen heeft militaire dententie, een zes maanden durende, maar weer te verlengen gevangenschap zonder vorm van proces. Sinds 1985 weer onderdeel van de zogeheten 'ijze ren-vuist-politiek' van de socialistische minister van defensie Itzchak Rabin. Arafa laat gelaten de deuren zien die de soldaten op een nacht in april hebben ingetrapt. En de brokstukken van de omvergehaalde kamer. „Ik bouw het maar weer op, want met achttien men sen in dit huis kunnen we die ruimte niet missen", zegt hij met lichte ironie in z'n stem. Afgenomen Hij doet zijn verhaal als vluchteling. In 1948 weggejaagd uit het dorpje Kastina bij Gaza, in kampen terecht gekomen. Eerst in Hebron, later in Jericho. In 1952 naar Bethlehem verhuisd omdat het in de lemen krotten van het in de woestijn gelegen kamp Aqbat Jaber niet meer was uit te houden. „Kijk', zegt hij via de tolk Rstfab Dandis, „de joden hebben ons land en onze rechten afgenomen. Mijn zonen vechten, of hoe je dat ook wilt noemen, om dat te herstellen. Is je verzetten tegen onrecht een misdaad?". Israël meent van wel. Ruim drieduizend Palestijnen zitten voor gewelddadig en politiek verzet gevangen. Komen Palestijnse vluchtelingen voor hun daden in een cel terecht, Palestijnse leiders zijn de afgelopen twintig jaar naar Jordanië gedeporteerd en/of uit hun functie gezet. Zoals de ex-burge- meester van Hebron, Mostafa Natsheh. Afgezet vanwege diens sympathie voor de PLO. In zijn villa aan de rand van de stad - hij heeft nooit hoeven vluchten - legt de door de Palestijnen zeer gewaar deerde politicus uit dat Israël geen haast heeft met vrede. ,,Sjimon Peres (minister van buiten landse zaken - red.) doet nu wel voorko men dat hij zo graag een internationale vredesconferentie wil, maar dat doet hij om de internationale gemeenschap te vleien. Ook Peres wil geen Palestijnse staat naast de deur. En dat is wat wij als minimum eisen. Israël vindt de status quo in bezet gebied niet onaangenamer dan twintig jaar geleden. Als ik Peres hoor dan klinkt dat goed in mijn oren, maar ik voel iets smerigs in mijn han den". Niettemin vecht ook Natsheh voor te ruggave van de bezette gebied. Pakt het slim en intelligent aan om dat doel, als het kan, langs geweldloze weg te berei ken. Wijst Israël, waar het kan, terecht als democratie. „Israël heeft ons geleerd wat een democratie is", hoont hij. „Maar als we onze politieke rechten opeisen be landen we in de gevangenis. Is de demo cratie soms het monopolie van de joden in het Midden-Oosten? Peres wil auto nomie voor ons onder Jordaanse vlag. Hij denkt ons daarmee te kunnen af poeieren. We verlangen het zelfbeschik kingsrecht voor het Palestijnse volk. En hebben een hoop geduld. Israël zal niet voor altijd een supermacht in het Mid den-Oosten kunnen blijven". Stimulans Die waarschuwing heeft grond. De Pa lestijnen hebben de afgelopen jaren niet stilgezeten. Behalve aan het verzet heb ben ze gebouwd aan hun toekomstige onafhankelijkheid. Daartoe juist gesti muleerd door de bezetting. Er zijn bij voorbeeld sinds 1967 vijf universiteiten een twee technische hogesscholen op de Westoever en in Gaza opgezet. Kennis is macht, dat zijn ook de Palestijnen gaan beseffen. En zeker de nieuwe generatie die onder Israëlisch militair bestuur zijn geboren. Zij zijn de afgelopen twintig jaar in de open armen van de onverzoen lijke PLO-leider Jassir Arafat gedreven. Zoals Achmed Djafari en Rifez Arafa uit Dehaishe. En vele anderen. De moederloze Nir Mozes (15) uit de nederzetting Alfei Menashe behoort tot diezelfde generatie. Met dit verschil dat hij is opgegroeid by de politieke slogans dat Judea en Samaria onvervreemdbaar met het grondgebied van Israël zyn ver bonden. Terwijl hij onder een parasol in de tuin van het ouderlijke huis pijnlijk naar de korsten op de brandwonden van zijn handen kijkt, zegt hij zacht: „Over de gevaren om hier te leven heb ik nooit nagedacht. Niemand praat erover. Ook niet over de politiek". Het is duidelijk. Alleen met nog meer repressie kan Israël die ellendige bezet ting voor onbepaalde tijd prolongeren. Maar de stenen, bommen en molotov- coktails zullen er niet" minder om zijn. Het is de hoogste tijd nu te kiezen. En te delen. Voor beide volken. Fatima Djafari koestert de foto's van haar omgekomen broer en haar geïnterneerde zoon als relikwieën van het Palestijnse verzet. Zorgvuldig stoft ze de ingelijste fo to's; af van haar broer Hassan en hahr zoon Achmed, die voor de gele genheid van de muur zijn gehaald. Een Palestijns vlaggetje blijft han gen. voor Fatima Djafari zijn de f portretten relekwieën. Want Hassan is dood; Achmed zit in de gevange- nis. Als een tot levenslange gevan- J genisstraf veroordeelde .terrorist' overleed Hassan in 1980 aan de ge volgen van een hongerstaking. door Taco Slagter De zoon was vijftien toen hij wegens het gooien van stenen en molotov-cock- tails naar joodse kolonisten in één van Israëls overbevolkte en slecht geoutil- leerde strafkampen in bezet gebied te- recht kwam. Van de vier jaar moet deze Palestijnse jongen uit het vluchtelingen kamp Dehaishe bij Bethlehem er nog f twee uitzitten. Koolzwarte sporen op de weg, die de joodse nederzetting Alfei Menashe met de regio Tel Aviv verbindt, herinneren aan de gevolgen van een benzinebom. Twee David-sterren wapperen boven het geïmproviseerde monument in de berm ter nagedachtenis aan Ofra Mozes uit dit kolonistendorp. Twee maanden geleden in een auto le- vend verbrand. Haar man en twee kinde ren zijn nog niet hersteld van de ernstige brandwonden. Een reep van een auto band en een onderdeel van een achter licht die in het cement van deze hoop stenen zijn gedrukt, moeten de ver schrikking van Palestijns verzet in leven i houden. De Israëlische vlag boven de gedenk- plaats van Ofra Mozes en de Palestijnse driekleur onder de portretten van Has san en Achiped symboliseren het in feite nu al twintig jaar durende conflict. Ge- 1 worteld in de politieke ontkenning van eikaars legitimiteit als volk en het daar- 1 bij behorende grondgebied. Dat was vóór de Zesdaagse Oorlog an- ders. Het nauwelijks ontwaakte Pale- stijnse nationalisme was ondergeschikt aan het tot oorlogen leidende regionale geschil tussen Israël en de Arabische buurlanden. Maar de beslissende wijzi ging daarin trad op na de Jom Kippoer- oorlog in 1973. Israël en de Palestijnen raakten als etnische groepen verwikkeld in een felle politieke en gewelddadige strijd. Vijanden In bezet gebied zijn in twintig jaar tijd voor vele miljarden guldens 130 luxe ne derzettingen uit de grond gestampt, waar ruim 55.000 kolonisten wonen. Noam Arnon (32) van de fanatieke reli gieus-nationalistische beweging Gush Emoniem (het Blok der Getrouwen) is één van hen. Met zijn gezin woont hij in het hart van de Palestijnse stad Hebron. Het deert hem niet vijanden als buren te hebben. „De arabieren van Hebron moeten goed begrijpen dat joden het recht hebben om hier te wonen", zegt hij kalm. „We gaan hier nooit meer weg. On ze aanwezigheid is geen provocatie, zo als onze tegenstanders beweren. Voor de nazi's tijdens de holocaust was onze existentie dat blijkbaar wel, maar niet in Eretz Israël. We zullen de arabieren moe ten leren vreedzaam naast elkaar te le- Shlomo Katan is die mening in grote lijnen ook toegedaan. Als burgemeester van het op een strategische heuvel gele- 'gen Alfei Menashe voelt hij zich welis waar verantwoordelijk voor de tragedie 'zoals die de familie Mozes is overkomen. "Maar", zo stelt hij simpel vast, „dat kan ons ook in Haifa of Tel Aviv gebeuren". Zijn oplossing is de Palestijnen nog har der te straffen voor hun terreurdaden, desnoods de doodstraf invoeren. „Daar zijn de arabieren beducht voor", meent hij te weten.- Shlomo en Noam vergissen zich niet. Voor bijna negentig procent van de Is raëli's zijn de Palestijnen .arabieren', zo- als de Palestijnen de bewoners van Is raël met joden' aanduiden. Beide kolo nisten vinden dat Jordanië het nationale tehuis behoort te zijn voor de .arabieren' van de Westoever en Gaza en de hon derdduizenden vluchtelingen die vóór 1948 binnen Israëls grenzen van vóór 5 juni 1967 woonden. Daar tegenover staat al twintig jaar de zinsbegoochelende po Dehaisne bij Bethlehem. Eén van de twintig Palestijnse kampen op de Westoever waar 360.000 Palestijnen wachten op betere tijden. Hassan, Achmed en Ayid Arafa bouwen met grootvader aan hun krot die door Israëlische soldaten werd gesloopt omdat hun vader Rizek zich aan terreur zou hebben schuldig gemaakt. De vrijheid van beweging is voor Palestijnen in bezet gebied beperkt. Controleposten, zoals hier bij Hebron, vormen als repressief middel een vast onderdeel van het 'dagèlijkse leven. (foto 's Michael 1 Twintig jaar geleden versloeg Israël in zes dagen tijd de legers van Egypte, Jordanië en Syrië. Tot die oorlog uitgedaagd door president Nasser van Egypte, die onder de vlag van Arabische solidariteit koning Hussein van Jordanië en het Syrische regime in de nederlaag meesleurde. De derde oorlog in het Israëlisch-Arabisch conflict leverde grote stukkken veroverd land op. Sindsdien is Israël een bezetter. Vooral de 1,3 miljoen Palestijnen op de westelijke Jordaanoever en in Gaza voelen dat zo. Hier geldt het militaire gezag. En gelden de regels van ruim 55.000 joodse kolonisten. Onze correspondent Taco Slagter en fotograaf Michael Kooren trokken een week over de Westoever. Van Palestijnse vluchtelingenkampen naar de nederzettingen van fanatieke kolonisten. tegen is Shlomo als reserve-kolonel in het Israëlische leger ervan overtuigd dat deze gebieden om militair-strategische redenen nimmer kunnen worden opge geven. Maar zo denken de kolonisten van Aflei Menashe er nauwelijks over. De burgemeester geeft toe dat zich in zijn dorp een soort kolonisten heeft ge vestigd dat nauwelijks een boodschap heeft aan de ideologie van een bijbels .Groot Israël' of zich, zoals hij, bewust is van het veiligheidsaspect. Zonder enige géne zegt hij dat de meeste van 'zijn' mensen en die van vele andere nederzet tingen naar de bezette Westoever zijn verhuisd voor een mooi betaalbaar huis, een fijne tuin, frisse lucht en werkgele genheid in de regio Tel Aviv, nog geen half uur gaans van Alfei Menashe. Forensen dus, van wie het geweten blijkbaar niet bezwaard is omdat verbe tering van de levensstanddaard is ge zocht op andermans grondgebied. Het kost in gesprekken met deze kolonisten wat tijd om te kunnen constateren dat hun motieven anders zijn dan de politici in Israël doen geloven: het zijn de psy chologische en materiele gevolgen van negenendertig jaar oorlogsdreiging die hen in feite zo ver van het oorspronkelij ke nationale tehuis en het zionisme heb ben gedreven. Burgemeester Shlomo Katan ontwijkt dit thema. Voor het raam van zijn werk kamer zegt hij: „Vanaf deze berg kijk ik uit op 2,5 miljoen Israëli's. Bij helder weer kan ik de zee zien met Tel Aviv, Ashdod en Netanja. Moeten hier weer Jordaanse of Palestijnse troepen wor den gelegerd? Voor de defensie zijn Ju dea en Samaria totaan de Jordaanrivier als strategische diepte onontbeerlijk". Oplossing Het kan niet worden ontkend dat de demarcatielijn - Israël heeft in feite geen officieel erkende grenzen - voor de Zes daagse Oorlog langs de dichtsbevolkte regio van Tel Aviv alleen met zeer grote risico's te verdedigen was. Toch zou een territoriaal compromis in ruil voor een vredesverdrag met Jordanië en het in willigen van het gerechtvaardigde ver langen van de Palestijnen op zelfbe schikking dat probleem kunnen oplos sen. Tenslotte vreest Frankrijk ook niet meer dat de Duitsers op een dag weer met tanks Straatsburg zullen omsinge len. Maar Noam en Shlomo geloven niet in vrede. En met hen ten minste de helft van het Israëlische volk. Een op voor oordelen vastgeroest wantrouwen in de doelstellingen van het Palestijns natio nalisme en de politiek van de Arabische buurlanden is daarvan voornamelijk de oorzaak. De bezetting van de Westoever en de Gazastrook is in vergelijking met de re putatie van sommige andere landen niet harder en onrechtvaardiger. Maar wat is de norm? Het verzet van de Palestijnen in deze gebieden heeft zich de afgelopen twintig jaar in de eerste plaats gericht tegen de nederzettingenpolitiek, landon- teigeningen, economische discriminatie en de militaire repressie. Volgens het Westbank Data Project (WDP) het onafhankelijke onderzoeks instituut van de Israëlische historicus dr. Meron Benvenisti, is meer dan vijftig procent van de Westoever en veertig procent van Gazavia grootschalige land- onteigeningen of op ander wijze inge pikt. Het WDP heeft ook berekend dat de bezetting grote financiële voordelen heeft opgeleverd. Palestijnen betalen belasting, maar slechts dertig tot veertig procent is de afgelopen jaren in de vorm van dienstverlening en infrastructuur naar bezet gebied teruggevloeid. Netto winst voor de Israëlische schatkist: 700 miljoen dollar. Gehaat Vooral in Hebron is het verzet tegen al dat onrecht het duidelijkst te merken. Elke dag. Voor de zestigduizend ortho doxe moslims is de sluipende kolonisa tie van hun stad een doorn in het natio nalistische en godsdienstige oog. Ver spreid over zes gebouwen wonen 250 jo den in het stadscentrum en 4500 in de aanpalende nederzetting Kyriat Arba. Een joodse wijk voor twintig gezinnen in de boezem van Hebron is in aanbouw. Van de gebouwen is Beit Hadassa het gehaatst. Hier realiseerden de zeloten van Gush Emoniem een jaar na de Zes daagse oorlog de eerste nederzetting. Sa men met Kyriat Arba zou deze vestiging tegen de uitdrukkelijk wil van de Hebro- nieten uitgroeien tot de grootste concen tratie van joodse kolonisten. Slechts bij de gratie van een over de schouder bengelend Uzi-machinepistool of een in de broeksband vastgeklemde revolver hebben de kolonisten van He- bron- enige zeggenschap over hun veilig heid wanneer zij zich op straat begeven. Rabbijn Mosje Levinger, de geestelijke vader van het ,Blok der Getrouwen', doet die middag boodschappen in de kashba van de stad. Herkenbaar aan een zwarte keppel op het hoofd stapt hij met een plastic zak tomaten gehaast over de markt. Het is in feite een poging tot zelf moord. Want de dodende blikken die uit de ogen van passerende Palestijnen schieten zeggen genoeg over hun bedoe lingen. Zelfs bij en in hun huizen zijn de kolo nisten in het centrum van Hebron niet zeker van hun leven. Sinds zes joden in 1980 voor Beit Hadassa bij een aanslag met een handgranaat om het leven kwa men, beschermen Israëlische soldaten het kolonistenvolkje 24 uur per dag van uit op stuurhutten lijkende wachthuis jes. De autochtonen van Hebron mijden deze plaatsen als de pest. Soldaten con troleren regelmatig voorbijgangers op hun identiteitspasje. In de grimmige sfeer van deze stad ben je al gauw ver dacht. De vrees om zomaar opgepakt te wor den is het resultaat van de militaire on derdrukking waarmee Israël de afgelo JORDANIË SAOEDI-ARABIË

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 23