'Empedokles': jammerlijke mislukking
Eotvos formalist,
Kurtag ontroerend
Kleur als bindend element
KIJKUIT
VRIJDAG 5 JUNI 1987
RADIO-TV-KUNST
PAGINA 27
'De dood van Empedokles' van Frie-
derich Hólderlin door Voorheen
ADM. Met: Gerardjan Rijnders, Fe
lix Jan Kuypers, Sylvia Poorta, In-
grid Kuijpers, Theu Boermans en
Helmert Woudenberg. Regie: Peter
de Baan. Bewerking/dramaturgie:
Janine Brogt. Gezien op 4 juni in
Aorta, Amsterdam. Aldaar nog gere
geld tot en met 13 juni te zien.
AMSTERDAM - Aorta, Empe
dokles, Hölderlin en Voorheen
ADM - vier namen, die waar
schijnlijk enige toelichting be
hoeven. De Duitse dichter Frie-
drich Hölderlin (1770-1843) liet
fragmenten na van een treurspel-
ontwerp over de filosoof, arts,
dichter en staatsman Empe
dokles, die leefde in de vijfde
eeuw vóór onze jaartelling en
volgens de overlevering zelfdo
ding zou hebben gepleegd door
zich in de vulkaan de Etna te
storten. Voorheen ADM is een
"verzameling individuele perso
nen", die incidentele theaterpro-
jekten maken. Eén zo'n projekt
is deze poging tot een Empe-
dokles-voorstelling, die mede in
het kader van het Holland Festi
val tot stand is gekomen. Deze
voorstelling is gesitueerd in Aor
ta, een voormalige bedrijfsruim
te in de Spuistraat in Amster
dam.
Vanuit de toneelwereld wordt
met veel belangstelling naar deze
produktie uitgekeken. Immers,
onder de naam Voorheen ADM
werken mensen samen als Jani-
de logische noodzaak van de ge
kozen enscènering. Deze vorm
geving is van eenzelfde patheti
sche zwaarwichtigheid die ook
de tekstbehandeling kenmerkt.
Wat men speelt, is poëzie, en dat
zullen we weten ook!
Empedokles (Gerardjan Rijnders) in debat met zijn dierbare leer
ling Pausanias (Felix Jan Kuypers) in 'De dood van Empegokles'
door Voorheen ADM. (foto Eduard Coblijn»
ne Brogt en Gerardjan Rijnders,
respectievelijk de dramaturge en
één van de artistieke leiders van
de nieuwe Toneelgroep Amster
dam, die in het nieuwe seizoen
aan de slag gaat.
Dit Hölderlin/Empedokles-
projekt heeft alles van een expe
riment: hoe breng je in een ver
vallen bedrijfsruimte een onvol
tooid stuk, waarvan drie ver
schillende fragmentarische ver
sies bestaan? Hölderlins teksten
zijn bovendien moeilijk toegan
kelijk en vereisen heel wat con
centratie van de lezer - om nog
maar te zwijgen van de toeschou
wer, die op aandachtig luisteren
is aangewezen. Als de voorstel
ling ongeveer een half uur heeft
geduurd, is het duidelijk: afha
ken is hier het devies en de rest
gelaten over je heen laten ko-
De inzet was hoog en ambi
tieus, het als schouwspel zweve
rige en vooral saaie resultaat is
een jammerlijke mislukking. De
verschillende speelruimten wor
den intensief benut, maar geen
moment raak je overtuigd door
Hölderlins visie op Empe
dokles (tevens volgens velen zijn
zelfprojectie) en dientengevolge
de opzet van het nader uit te
werken stuk zijn in de loop der
jaren nogal gewijzigd: de drie
versies en een theoretische ver
handeling vormen er de weerslag
van. Die kun je niet ongestraft
tot één geheel (liefst ook nog met
een open eind) samensmeden.
Het beeld van Empedokles
wordt er niet bepaald consisten
ter door, ondanks de eindeloze
bespiegelingen in monoloog
vorm. Zelfs titelrolspeler Gerard
jan Rijnders kan daaraan niets
veranderen, ook al is hij voor me
nigeen de goeroe, van wie de ver
betering van het Nederlandse to
neelklimaat dient uit te gaan.
WIJNAND ZEILSTRA
Ensemble Modern met werken van
Eotvos en Kurtag, donderdag 4 juni
gehoord in Paradiso, Amsterdam in
het kader van het Holland Festival.
AMSTERDAM v - Acht
zangers en zangeressen die zich
zelf met grote regelmaat met een
stemvork op het hoofd slaan en
vervolgens sissen, brabbelen, gil
lerig lachen en soms zelf zingen.
Het was een tafereel, dat men
donderdagavond in Paradiso
kon gadeslaan. Het geschiedde
tijdens de première van de in op
dracht van het Holland Festival
door Peter Eotvos geschreven
compositie 'Endless Eight'. De
stemvorktikkers waren leden
van het Nederlands Kamerkoor,
die samen met het Ensemble Mo
dern het werk uitvoerden. Het
nieuwste werk van Eotvos heeft
alle kenmerken van het eerdere
werk van de Hongaar, die thans
dirigent is van het Ensemble In-
terComtemporine in Parijs: hij
wordt heel sterk geinspireerd
door metrieke constructies; hoe
strenger de gekozen basis-vorm
hoe vrijer hij zich voelt, heeft hij
eens in een interview gezegd. En
dus is 'Endless Eight' gecompo-
de 1
'Mo-
bius-ring', waarin uit acht tonen
acht melodieen ontstaan, die op
hun beurt een 'magisch kwa
draat, een dubbel spiegelbeeld'
vormen. Het zal in de partituur
zeker zijn terug te vinden, maar
wie het werk voor het eerst hoort
kan weinig anders dan het voor
kennisgeving aanneen. En meer
onder de indruk komen van de
ongekende vokale mogelijkhe
den van het Nederlands Kamer
koor, dat eens te meer duidelijk
maakt waarom het tot de beste
koren ter wereld wordt gere
kend. Met uiterste precisie wer
den de instructies van Eotvos
uitgevoerd en dat maakte, dat
het best het beluisteren waard
was. Zelfs ondanks de wat goed
kope maniertjes, waarmee Eot
vos verwijzingen naar het Grego
riaans verwerkt, crescendi ge
bruikt of het werk in een inder
daad bijna eindeloos pianissimo
laat eindigen.
Eenzelfde gebrek aan inventi
viteit was te horen in Eotvos'
'Chinese Opera', waarmee het
concert begon. Twee identiek sa
mengestelde instrumentale en
sembles met daartussen in een
groep muzikanten met elektro
nisch versterkte instrumenten
bezetten het podium om de
woordeloze opera tot klinken te
brengen. Ook nu weer een aan
trekkelijk heldere constructie,
die in zijn vormgeving geweld
wordt aangedaan door bijna ro
mantische emotionele uitbar
stingen. Een lawaaierig werk,
waar je niet koud of warm van
wordt.
Het publiek werd wel degelijk
ontroerd door de 'Berichten van
de overleden mej. Trussova', de
liedercyclus waarmee Gyorgy
Kurtag in een klap wereldwijd
zijn naam als componist vestig
de. Met uiterst subtiele midde
len, een instrumentatie die tot de
essentie is teruggebracht en een
gebruik van de menselijke stem,
dat men niet voor mogelijk
houdt brengt hij de eenzaam
heid, de hartstocht en de smart
om de voorbije liefde uit de ge
dichten van imma Dalos over.
Die menselijke stem is inder
daad van essentieel belang en de
sopraan Rosemary Hardy vol
deed aan verreweg de meeste ei
sen. Wellicht was haar interpre
tatie nog iets te emotioneel naai
de zin van de echte puristen,
maar het uiteindelijk effect was
overweldigend.
HANS LUTZ
Mauritshuis
hersteld in
oude luister
DEN HAAG (ANP) - Koningin
Beatrix heeft gisteren in Den Haag
onder grote belangstelling het ver
nieuwde en uitgebreide Maurits
huis heropend. Na een plechtige sa
menkomst in de Ridderzaal, wan
delde ze naar het op een steenworp
gelegen museum, dat door één van
haar illustere voorvaderen werd
gesticht. Ze trok er een lint bij het
toegangshek los, waarna de hekken
openzwaaiden.
De acteur Paul van Gorcum,
(rechts) uitgedost als Johan Mau-
rits van Nassau, daalde het bordes
af, passeerde de schildwachten en
verwelkomde de vorstin. Minister
Nijpels van volkshuisvesting had
haar al over de restauratie van het
pand in Hollands classicistische
stijl verteld en droeg het gebouw
over aan zijn college Brinkman
van cultuur.
Directeur H.R. Hoetink sprak
over de gedachten aan traditie en
vernieuwing die ten grondslag lig
gen aan de restauratie van het
Mauritshuis. Hij meende dat voor
de kwaliteit van de samenleving
essentieel is, hoe die samenleving
zich opstelt ten opzichte van haar
verleden.
Tijdens de rondleiding kreeg de
koningin van de auteur dr. B.
Broos het eerste exemplaar van
diens „70 meesterwerken van het
•itshuis". Dit is het eerste deel
de uitgebreide catalogus,
t een jaar of vijf alle
1.000 schilderijen van het museum
staan afgebeeld, beschreven en toe
gelicht. In het souterrain bekeek de
vorstin ook haar portret dat de
Amerikaanse kunstenaar Andy
Warhol heeft gemaakt. Het is ge
hangen tegenover de marmeren re
plica van het beeld van Johan
Maurits. waarvan het origineel in
brons zijn graf in het Duitse Siegen
siert. ifotoGPD»
Papierprijs voor Jurriaan Schrofer
MAASTRICHT (GPD) - De Bührmann-Ubbens Papierprijs 1987 is giste
ren in Maastricht uitgereikt aan de grafisch vormgever Jurriaan Schrofer.
De Papierprijs bestaat uit twee delen: een geldbedrag van 10.000 gulden
en een technische ondersteuning bij het ten uitvoer brengen van een
project.
Schrofer ontvangt de prijs voor zijn project 'Onvolmaakt geheugen',
een 'labyrint in papier, licht, beelden, teksten en stemmem'. Schrofer
(1929) was docent aan de Akademie voor Beeldende Kunsten Rotterdam
ep aan de Rietveld Akademie in Amsterdam. Tot voor kort was hij direc
teur van de Akademie voor Beeldende Kunsten in Arnhem.
Aanbevelenswaardige expositie in Grafische Werkplaats
Expositie 'Kleur in de grafiek', tot 16
juni. Grafische Werkplaats Leiden
(De Bange Duivel), Rijndijkstraat 4,
Leiden. Geopend donderdag, zater
dag en zondag van 14.00-18.00 uur.
LEIDEN - In Nicole Montagne's
werk 'Naar geluk vissen', is het
middelpunt een naakte vrouw,
die geknield zit bij het water.
Door de herhaling van het woord
'kleur' in de golvende beweging
van het water en het gebruik van
de primaire kleuren, rood geel en
blauw, geeft deze zeefdruk een
dubbele verwijzing naar het ge
geven waar alles om draait op de
expositie bij de Grafische Werk
plaats Leiden (De Bange Duivel)
- namelijk KLEUR.
Ter gelegenheid van de ten
toonstelling 'Kleur in de grafiek'
is een speciale uitgave tot stand
gekomen, bestaande uit een aan
tal teksten en drie zeefdrukken
van de exposanten, Nicole Mon-
tagne, Coos Dieters en Dodog
Soeseno.
Voor dit nieuwste initiatief van
wat nu de Grafische Werkplaats
Leiden heet, zijn drie kunste
naars samengebracht die in hun
grafisch werk een grote rol aan
de kleur toekennen. De zeef
drukken uit de verzorgd uitge
voerde map geven goede voor
beelden van de manier v/aarop
dit drietal kleur als beeldend
middel gebruikt.
Dodog Soeseno heeft een ster
ke voorkeur voor felle kleuren en
vormen, die elkaar doordringen.
Nicole Montagne's vlakvullende
compositie valt eveneens op
door nadrukkelijk kleurgebruik
maar dit is minder kenmerkend
voor haar verdere bijdragen,
waarin een aantal vaste beeldele
menten terugkeren. Juist licht
heid en warme tinten brengen in
haar werk een bepaalde stem
ming teweeg, zoals in 'Herfst'
goed te zien is. Coos Dieters ten
slotte, geeft met kleur zijn figu
ren een sterke gevoelswaarde
mee. Zijn grillige lijnen en schil
derachtige, losse kleurstreken
passen bij een eigentijdse bena
dering van het thema 'Madonna
met kind'.
Dieters' dynamische toepas
sing van kleur, waarir
niet geheel veronachtzaamd i:
ook te vinden in het werk
Dodog Soeseno en in iets minde
re mate bij Nicole Montagne. Ge
voel, mysterie en sfeer worden
door middel van kleur overge
bracht. Daarnaast speelt de her
haling van motieven een rol. Sa
menhang tussen de verschillen
de elementen in Soeseno's werk,
zoals slang, zon en vissen, wordt
in een van de teksten uit 'Kleur
in de grafiek' nader uiteengezet.
'Kleur in de grafiek' levert een
verrassend beeld op, als men
denkt aan exposities waar mo-
nochromie en soberheid van
kleur de boventoon voeren. Deze
zorgvuldig samengestelde gra
fiek-presentatie toont uiteenlo
pend werk van drie kunstenaars
dat wonderwel op elkaar afge
stemd lijkt te zijn. Kleur is hier
het bindend element. Deze expo
sitie is een feest om naar te kij
ken, zonder dat je het gevoel
krijgt dat oppervlakkig effectbe
jag in het resultaat meespeelde;
in tegendeel, de bedoeling reikt
veel verder dan de vorm. Daar
om is 'Kleur in grafiek' een vera
deming. Van harte aanbevolen.
NANCY STOOP
Exposities
A. van de Kamp en H. Zuiderhoek ex
poseren vanaf 6 juni hun kunstwer
ken in het Katwijks Museum. De ten
toonstelling die tot en met 27 juni
duurt, laat gemengde technieken en
keramische objecten zien.
Het materiaal dat oorspronkelijk een
andere functie heeft gehad (textiel,
papier), gebruikt Van de Kamp het
liefst. Door structuur, vlekken en be
schadigingen aan te brengen, pro
beert ze haar werk te integreren, ijaar
thema is dan ook vaak 'aantasting
door de tijd'. Daarnaast komen kle
derdrachten en korsetten veel in haar
werk voor. 3ij heeft een voorliefde
voor deze onderwerpen vanwege de
'doorleefdheid' ervan. Er zit een le
vensverhaal aan de kledingstukken
vast. Op het moment is Van de Kamp
bezig met een serie portretten van
mensen in streekdrachten, uitge
voerd in gomdruk en acryl. De schil
deres werkt ook met drie-dimensio
nale objecten die op de tentoonstel
ling aanwezig zullen zijn.
Sinds een paar jaar maakt H.
Zuiderhoek keramische objecten.
Haar werk moet worden gezien als
verlaten brouwsels in een landschap
overgeleverd aan de zon en zandstor
men. Ze is vooral geïnspireerd door
Noord- en Midden- Amerika. De kun
stenares werkt met kleuren als am
ber, oker en sienna (ingebakken me-
taaloxyden en pigmenten). Een enke
le keer glazuurt zij de binnenkant van
haar brouwsels met hard blauw of
turkoois. Hierbij zijn de Afrikaanse
kalebassen sterk van invloed op haar
de Voorstraat in
Katwijk is dagelijks geopend van
10.00-12.00 en van 14.00-17.00, behalve
Nog een expositie in Katwijk aan
Zee: vanaf zaterdag wordt in galerie
'De Witte Duif (Koninginneweg) een
verkooptentoonstelling gehouden
van moderne grafiek rondom de voor
malige COBRA-leden Karei Appel,
Corneille en Anton Rooskens. Er wor
den van deze kunstenaars zeefdruk
ken en etsen verkocht.
Van wijlen Willem Sandberg, grafisch
ontwerper en oud-directeur van het
Stedelijk Museum in Amsterdam,
hangen er drie litho's. Anton Heijboer
is op deze expositie vertegenwoor
digd met zes etsen en tekeningen. De
tentoonstelling omvat voorts werk
van Alechinsky, Dick Bruna, Willem
Hussem, Jacqueline de Jong, Picas
so, Tajiri, Bram v.d. Velde, Werkman
e.a. Openingstijden: elke zaterdag
van 11 tot 13 uur en van 14 tot 17 uur.
(T/m 11 juli.
Leiden
Rijksmuseum Boerhaave - Steen-
straat, 'Balans van een eeuw', Neder
landsewetenschappen en geneeskun
de in de 19e eeuw, t/m midden '87; di.
t/m za. 10-17 uur, zo. van 13-17 uur.
Rijksmuseum voor Volkenkunde -
Steenstraat, Moderne Japanse Kera
miek van Keiko Hasegawa, tot 21/6;
'De jaargetijden van de mens', tot 27/
9; di. t/m za. 10-17 uur, zo. 13-17 uur.
De Lakenhal - Oude Singel, tentoon
stelling 'De stand van zaken', t/m 8/6;
'Kunst van stof, t/m 5/7; di. t/m za. 10-
17 uur, zon- en feestdagen van 13-17
Art tea house 'De Oude Rijn' - Stille
Mare, Hamerling, acryl op papier, t/m
5/6; dag. 10-18 uur, do. tot 21 uur, ma.
12-18 uur, zo. 11-18 uur.
Galerie Denise Stephan - Bakker-
steeg, Wim Koreman, schilderijen,
Hans Blank, beelden, t/m 21/6; vr., za.,
zo. van 13.30-17.30 uur.
De Trommelaar - Apothekersdijk 22,
werk van de etser Jan Montyn, tot 15/
6; dag. beh. zo. van 17.30-20.30 uur.
't Huys Benee - Nieuwe Rijn 3, perma
nente tentoonstelling van werk van
Leny Noyen, vr. 14-16 uur en za. en zo.
van 12-16 uur.
Piggelmee - Jan Vossensteeg 59, Erik
jan Kuiper exposeert lithografieën uit
de periode 1985-1987, ma. t/m za. 9-18
do. 1
t 21 i
Eén van de objecten van A. v.d. Kamp, te zien in het Katwijks
Galerie-Atelier Treetje Lager - Oude
Rijn/hoek Pelikaanstraat, tekeningen
en grafiek o.a. Jan Kroon, Angela Tul-
fer, Henny Hartevelt, Maijan; kera
miek van Anna Los, Stephan Sluyter,
t/m juni; woe., do., vr. 13.30-18 uur, za.
12.30-17 uur, do. ook 19-21 uur.
De Bange Duivel - Rijndijkstraat,
'Kleur in de grafiek', litho's, houtsne-
des en etsen van Coos Dieters, Nicole
Montagne en Dodog Soeseno, tot 16/
6 do., za. en zo. van 14-18 uur.
Kunstuitleen Leiden - Lammermarkt
35, sculpturen van Dorothe Jehoel. V
Warmond
Galerie De Pomp - Dorpsstraat. Inez
de Ruyter exposeert in de tuin men
sen en dieren in brons, keramiek en
Franse kalksteen. Moeder en zoon
van Rijswijk exposeren textielschil-
derijen (moeder), schilderijen en
sculpturen (zoon), t/m 23 juni; di. 19-
21 uur, wo. 10-12 en 14-16 uur, do. 14-
16 uur, za. 14-16 uur en zo. 14-16 uur.
'Het Oude Raadhuis' - Dorpsstraat.
'Gemengde technieken op textiel'
van Rike Dijkstra, van 23/5-18/6; open
wo. 14-16 uur. do. 14-16 uur, za. 11-16
uur, zo. 14-16 uur, 2e pinksterdag 14-
16 uur.
Alphen
Rhijnkade elf - Rijnkade 11, bodem
vondsten uit Alphen en Aarlander-
veen, t/m sept.; di. t/m za. 10-17.30
uur, vr. van 10-21 uur.
Galerie Alba - Kortsteekterweg 42,
Nico Liedorp, plastieken in roestvrij
stal en acrylaat; Kees Ballintijn, foto
grafiek, t/m 5/7; vr. za. en zo. 10-20
Rijnsburg
Genootschap Oud Rijnsburg - Oude
Vlietweg 6, 'Rijnsburgers laten Rijns
burg zien' en de vaste collectie 'De
Andere Middeleeuwen', tot 5/9; vr. 19-
21 uur, za. 10-16 uur.
Noordwijkerhout
Leeuwenhorst congrescentrum - Lan-
gelaan 3, werk van grafisch genoot
schap drukkerstroost, tot 15/6; dag. 9-
21 uur.
Leiderdorp
Gemeentehuis - Engelendaal, Lidie
Bossen exposeert 'Astronomische
Verschijnselen' in olieverf, acryl en
pastel, van 2/6 t/m 31/7: ma. t/m vr. 8-
17 uur.
Katwijk aan Zee
Galerie 'De Witte Duif - Koninginne
weg 12a, grafiek van Karei Appel en
Corneille, geopend op de zaterdagen
t/m 4/7; van 11-3 uur en van 14-17 uur.
Concerten
Klassiek
Mozart staat centraal op het concert
dat zaterdagavond in de Leidse
Stadsgehoorzaal wordt gegeven. Het
-concert heeft plaats ter gelegenheid
van het feit dat Charles de Wolff dit
jaar zijn zilveren jubileum als koordi
rigent viert. Aan deze avond werken
mee het Amsterdams Kamerorkest
(dat dertig jaar bestaat) en het Bach-
koor Holland.
Het programma voor deze Mozart-
avond vermeldt de Jupiter-symfonie
en het Divertimento in D, KV 136. Na
de pauze voegt het Bachkoor Holland
zich bij het orkest om Mozarts grote
Mis in C, KV 427 uit te voeren. Als
solisten treden op de sopraan Ute
Frühaber, de bas Pieter van den Berg.
de tenor Hein Meens en de sopraan
Marianne Koopman. Het geheel staat
onder leiding van Charles de Wolff.
Aanvang 20.00 uur.
Het wandelconcert op zaterdagmid
dag in de Hartebrugkerk wordt ver
zorgd door de organisten Iman de
Zwarte (Vlissingen) en John Bakker
(Vlaardingen). Aanvang 15.00 uur.
Het lunchpauzeconcert op woensdag
middag in de Hooglandse Kerk wordt
verzorgd door de 16-jarige Leidenaar
Hajo Landheer (Haags Conservato
rium). Hij zal werken van Rechelbel,
Stanley, Gibbons en Bach vertolken.
Aanvang 12.30 uur.
Pop
Ruim tien jaar alweer bestaat de voor
al in Leiden en omgeving bekende
band Ivy Green. De groep treedt za-
Leefsma-Nagtegaal, 8/6 t/m 28/6; 14-17
worden, aldus het LVC. Aanvang
23.30 uur.
Leiden
Schouwburg
vr 5, za 6, 20.15 uur, Leiden English
Speaking Theatre met 'Loot' van Joe
Orton.
Tent Schuttersveld
vr 5, 20.30 uur, het 'Werkteater' met
voorstelling 'Op goede gronden'.
za 6, 15 uur, het 'Werkteater' met de
kindervoorstelling 'Door Dik en
Dun'.
Den Haag
Charle:
niet het Amsterdam Kamerorkest en
het Bachkoor Holland in de Stadsge
hoorzaal. (toto pri
terdagavond weer eens in het LVC op
met als bijzonderheid dat zij op deze
avond haar nieuwe elpee 'Moonrai-
sed' zal presenteren. De plaat bevat
twaalf nummers, waarvan een aantal
ongetwijfeld op deze avond te beluis
teren zal zijn. Aanvang 22.00 uur.
De Guillotino's, een Rotterdamse for
matie, spelen vanavond in het zolder
café van het LVC op. De band brengt
voornamelijk covers uit de jaren vijf-
Noorden
Hotel-Restaurent 'De Watergeus' - Si
mon de Capelweg 10, Hanni von Ver-
schuer, schilderijen op zijde en Char
lotte von Verschuer, emaille wandta-
bleaux, t/m 2/8; di. t/m zo. vanaf 12
Rijnsaterswoude
Koninklijke Schouwburg
vr 5, za 6, 20.15 uur, Haagse Comedie
met Wilde honing'.
Theater Aan De Haven
9 t/m 13/6, 20.30 uur, De Jongste Cij
fers met 'Wisselkind'.
Circustheater
za 6, 20.15 uur, reveu 'Champagne
Coctail' van de Lichtstad Operette.
Congresgebouw
zo 7, 20 uur, optreden van Usha Man-
geshkar, (Indiase muziek).
Theater Pepijn
vr 5, 20.30 uur, muziektheater Peter
Tiddens met 'Brut en de bende'.
Leiden
Schouwburg
vr 5, za 6, 20.15 uur, Leiden English
speaking Theatre met 'Loot' van Joe
Orton.
Tent Schuttersveld
vr 5, 20.30 uur, het 'Werkteater' met
voorstelling 'Op goede gronden',
za 6, 15 uur, het 'Werkteater' met de
kindervoorstelling 'Door Dik en
Dun'.
Den Haag
Koninklijke Schouwburg
vr 5, za 6, 20.15 uur, Haagse Comedie
met 'Wilde honing'.
Theater Aan De Haven
9 t/m 13/6, 20.30 uur, De Jongste Cij
fers met 'Wisselkind'.
Circustheater
za 6, 20.15 uur, reveu 'Champagne
Coctail' van de Lichtstad Operette.
Congresgebouw
zo 7, 20 uur, optreden van Usha Man-
geshkar, (Indiase muziek).
Theater Pepijn
vr 5, 20.30 uur, muziektheater Peter
Tiddens met 'Brut en de bende'.
Amsterdam
Carré
vr 5, 19.30 uur, HF, Schaubühne am
Lehniner Platz, 'Triumph der Liebe'
van Pierre Carlet de Chamberlain de
Marivaux.
ma 8, 20.15 uur, HF, Schönberg En
semble, Slagwerkgroep Den Haag,
BBC-Singers o.l.v. Reinbert de
Leeuw.
wo 10, do 11, 20.15 uur, Grips Theater
met 'Linie 1-Musical' van Volker Lud-
wig.
Concertgebouw
za 6, 15 uur, Forum Orkest met Tsjai-
kowsky-suite uit 'Het Zwanenmeer',
suite 'De Notenkraker', Gershwin-
suite 'Porgy and BeSs', Bernstein-sui-
te 'West Side Story',
zo 7, 20.15 uur, HF, Franz Liszt Ka
merorkest, J.S. Bach-Brandenburgs
Muziektheater
vr 5 t/m zo 7, HF, Nederlands Dans
Theater met 'Buigen of barsten', Van
Dantzig/Meijering, 'Symphonieën der
Nederlanden', Van Manen/L.Andries-
sen,'Serenade' Balanchine/Tsjai-
kowsky, m.m.v. Nederlands Balletor
kest o.l.v. Adam Gatehouse.
Nieuwe De La Mar Theater
vr 5, za 6, Paul Röttger, Huub Stapel,
John Leddy e.a. in 'Benjamin in het
Rotterdam
nal', intercultureel dichtersfestival.
ma 8, 20 uur, Indiaas Concert,
wo 10, 20.15 uur, concert door het
Brabants Orkest o.l.v. André Vander-
noot, m.m.v. Ronald Brautingam, pia-
Ivy Green, zaterdagavond in het LVC.