0 Financiële steun omroepen voor films Q 'Stichting lezen' bestrijdt Idjkcultuur 'Caravaggio': eigen kijk op het verleden Van de Ven in 'Amsterdamned' Dangerfield naar school VRIJDAG 5 JUNI 1987 PAGINA 23 Rodney Dangerfield krijgt een applausje 'Back to School'; regie: Alan Meter; hoofdrol: Rodney Dangerfield; theater: Euro, Alphen. Rodney Dangerfield geniet in de Verenigde Staten grote bekend heid als komiek en heeft al in me nige praatshow leuk gedaan. Lo gisch dus dat 'Back to school', zijn debuut in de speelfilm, de ver wachtingen daar bij voorbaat hoog spanden. Nergens echter doet de naam Rodney Dangerfield in Euro- pa een lichtje branden en daarom maakt 'Back to school' een geruis loze rondgang door de vaderlandse bioscopen en is daarbij nu in Al phen aangeland. De luidruchtige Dangerfield speelt in deze film de miljonair Thornton Melon die zijn zoon bij diens studie terzijde wil staan. Hij doet dat letterlijk door zich bij de universiteit aan te melden. Dat le vert de stof voor komische situa ties met Dangerfield als de leerling die de leraren de les leest. Om de hierboven aangegeven re denen is 'Back to school' een film geworden di geheel en al rond de peroon van Rodney Dangerfield is opgezet. In de bijrollen vallen nog wel Ned Beatty en, heel verras send, Kurt Vonnegut te herken- 'Caravaggio' is een Engelse film over het leven van een Italiaanse schil der. Michelangelo Merisi da Caravaggio luidde zijn naam voluit. Hij werd in oktober 1573 geboren in Milaan en stierf een eenzame dood op 18 juli 1610 in Porto Ercole. Regisseur Derek Jarman verfilmde zijn levensver haal in een Engelse scheepsdok met Engelse acteurs. Caravaggio maakte in zijn tijd furore door als schilder een revolutionai re belichting te gebruiken. Een techniek die later ook door filmers werd gebruikt. Ook regisseur Derek Jarman gebruikt in zijn film deze manier van belichting. Grote donkere kamers die door slechts één grote bundel licht van links of rechts worden verlicht. Op jonge leeftijd verhuisde Caravaggio naar Rome waar hij in dienst trad bij de kardinaal. Zijn schilderijen werden niet altijd door iedereen gewaardeerd. Het meedogenloze realisme beviel zeker niet iedereen. Zo zag de engel Mattheus er in de versie van Caravaggio ietwat boers uit en werd daarom geweigerd door de opdrachtgever. In 'Caravaggio' besteedt Jarman ruimschoots aandacht aan het voort durende conflict dat de schilder hierover met zijn omgeving had. Geeste lijken wezen hem er op dat alleen de paus een interpretatie van het heili ge schrift mag geven. De biseksuele aard van Caravaggio is een aspect dat door Jarman aan hét verhaal in de film is toegevoegd. De schilder wordt verliefd op de stoere Naruccio Tommasoni, maar blijkt bij nader inzien ook te vallen op diens vriendin Magdalena. Zo ontstaat een driehoeksverhouding die uit eindelijk leidt tot twee moorden. Ietwat merkwaardig in de film is een aantal anachronismen. Een geestelijke die een rekenmachine gebruikt, Italianen met krantenpapie ren hoedjes, gekleurde feestverlichting en een typemachine in de zestien de eeuw zijn een paar voorbeelden hiervan. Het ligt voor de hand dat Jarman hetzelfde probeert te doen als Caravaggio in zijn tijd: een eigen kijk op het verleden geven. Toch is het gebruik van deze anachronismen in de film niet helemaal op zijn plaats. Het, vooral komische effect ervan, past eenvoudigweg niet bij het karakter van de film. 'Caravaggio' is als Engelse produktie prima geslaagd, ondanks het ge brek aan buitenopnamen en Italiaans sprekende acteurs. Aan het verhaal had wel wat bijgeschaafd kunnen worden. Meer tekst en meer vaart (kor tere scènes) zouden op zijn plaats geweest zijn. Vooral dat laatste had af en toe de verveling kunnen voorkomen. ERNA STRAATSMA HILVERSUM (GPD) - De Neder- lande televisie gaat een belangrij kere rol spelen in de filmproduk- tie. Met de ondertekening van een overeenkomst tussen de Neder landse tv-organisaties en het Fonds voor de Nederlandse Film, is vorige week een belangrijke stap in die richting genomen. Geld voor het maken van Nederlandse films beschikbaar is, zal met zeven mil joen gulden spectaculair worden verhoogd. Jarenlang hebben het ministerie van wvc en de Nederlandse film wereld aangestuurd op een derge lijke ontwikkeling. Maar in Hilver sum leek men film voornamelijk te zien als een verhoudingsgewijs goedkope manier om zendtijd te vullen. Uitzendrechten werden door de omroepen voor weinig geld verkregen, terwijl men als re gel niet deel nam in het produktie- risico. Juist ten aanzien van films met een financieel groot risico gaat dat nu veranderen als gevolg van de gesloten overeenkomst met het Fonds voor de Nederlandse Film, dat zich bemoeit met het steunen van korte films, documentaires en kunstzinnige speelfilms. Speelfilms Dit fonds (in de wandeling Film fonds "genoemd) werkt met een jaarlijks budget van 5,3 miljoen gulden en kan projecten financie ren met een maximum van 600.000 gulden als er er andere financiers zijn. Zijn die er met en is het pro- duktiebudget niet hoger dan 450.000 gulden, dan kan besloten worden tot desnoods maximale fi nanciering. Daarnaast kent Neder land het zogenaamde Productie fonds voor de Nederlandse Speel film (jaarbudget van 7 miljoen) dat zich uitsluitend bezig houdt met de steun aan commercieel geachte speelfilmprodukties. De bijdragen uit beide fondsen dienen overigens te worden terug betaald zodra films uit hun kosten komen, maar in de praktijk komt dat slechts in één van de twaalf gevallen voor. In het verleden was de onwil om aan filmprodukties mee te betalen bij de ene zendgemachtigde groter dan bij de andere. De verschillen zijn wat minder groot geworden door allereerst de oprichting een jaar geleden van het Co-productie fonds Binnenlandse Omroep (Co- .B.O.), dat nu tot zaken is gekomen met het Filmfonds. Een regeling met het Productiefonds is nog in voorbereiding, maar zal naar ver wachting relatief iets minder zo den aan de dijk zetten omdat met het maken van commerciële speel films veel meer geld gemoeid is, waardoor de omroepbijdragen van minder waarde zullen zijn. De op 27 mei ondertekende over eenkomst voorziet in extra steun van het Co.B.O. als zendgemach tigden deelnemen in filmproduk ties. Stel dat de kosten worden ge raamd op een miljoen gulden en een omroep neemt daarin deel voor een bedrag van 75.000 gulden, dan komt daarnaast een bedrag van 275.000 gulden beschikbaar uit de pot van het Co.B.O. Interessant is dat de gelden waarover het Co.B.O. beschikt af komstig zijn uit België. Dat land betaalt jaarlijks een som van circa zeven miljoen gulden voor het via de kabel mogen uitzenden van de tv-programma's van Nederland 1 Documentaire Bij films waarvan de totale pro- duktiekosten beneden de vijf ton liggen, komt de verhouding met de Co.B.O-bijdrage voor een deelne mende omroep het gunstigst te lig gen. Daarmee hoopt men omroe pen aan te sporen tot deelname in kleinschalige filmprojecten. Hierin kan een belangrijke stimulans lig gen voor de produktties van korte films en documentaires. Waarbii het niet alleen belangrijk is dat der gelijke films worden gemaakt, maar dus tevens is gegarandeerd dat ze ook ook ergens kunnen wor den gezien. Op de televisie name lijk. Met name voor de makers van documentaires waren de afgelopen jaren de financieringsmogelijkhe den zorgwekkend geworden. Het Filmfonds heeft zich voorgenomen het maken van documentaires ex tra te stimuleren. Behalve door het afsluiten van de voor documenta- risten gunstige regeling met de omroepen, wil het Filmfonds daar toe eem bijdrage leveren in de vorm van een filmopdracht. Daar toe zal een wedstrijd wordt uitge schreven voor beroepsfilmers met ervaring op het gebied van docu mentaire. HAARLEM (GPD) - Monique van de Ven speelt een hoofdrol in 'Am sterdamned', de nieuwste film van Dick Maas. De actrice, die juist de opnamen voor Nouchka van Bra kels 'Een maand later' heeft afge rond, krijgt Huub Stapel als tegen speler. Een huis 'ergens in Heemstede' is één van de belangrijkste lokaties voor 'Amsterdamned'. In deze thriller wordt een Amsterdamse politie-inspecteur met een reeks raadselachtige moorden gecon fronteerd. Tijdens zijn speurwerk leert hij een vrouw kennen die zij delings met de moorden te maken lijkt te hebben. Het komende weekeinde zullen de opnamen beginnen. Ze zullen ongeveer 65 dagen duren, hetgeen ongewoon lang is voor een Neder landse speelfilm. Volgens produ cer Laurens Geels zal 'Amsterdam ned' dan ook meer stunts en spe ciale effecten bevatten dan de twee vorige films van Dick Maas ('De Lift' en 'Flodder') bij elkaar. Voor Huub Stapel begint het een gewoonte te worden om in de films van Dick Maas een hoofdrol te spe len; hij was ook in diens vorige produkties van de partij. Voor Mo nique van de Ven betekent 'Am sterdamned' het eerste kingsverband met Dick Maas. BIOSCOPEN (OP)NIEUW 'Back to school' - Euro, Alphen 'The voyage home' - het team van Star Trek op planeet aarde - City, Katwijk BLIJVERS 'The Field of Honor' - Nederlandse soldaten in Korea-oorlog, City, Kat wijk 'Police Academy 4' - vierde variatie op bekend thema, Luxor, Leiden en Euro, Alphen 'De aanslag' - bekroonde verfilming van Mulisch' boek - Trianon, Leiden 'Platoon' - naïeve jongen komt te recht in de absurde wereld van een jungle-oorlog - Lido, Leiden en Euro, Alphen 'The name of the rose' - Franciscaner monnik op zoek naar oplossing van reeks moorden in kloostergemeen schap - Lido, Leiden 'Hannah and her sisters' - de dagelijk se belevenissen van drie zusters in Manhattan - Trianon, Leiden 'Labyrinth' - filmsprookje in de Mup- pet-sfeer - Greenway, Voorschoten 'Over the top' - Sylvester Stallone met menselijke trekjes - Lido, Leiden en City, Katwijk 'The golden child' - Eddy Murphy als uitverkorene - Lido, Leiden en City, Katwijk SEKSFILMS 'Sulka's Daughter' - Rex, Leiden NACHTFILMS 'Sextherapie' - Rex, Leiden. 'Police academy IV' - Euro, Alphen 'Taboe 3' - Euro, Alphen TAmour' - Euro, Alphen 'Back to school' - Euro, Alphen DEN HAAG 'Act of Vengeance' - Asta (463500), 16 jr. 'Wanted dead or alive' - Asta, 16 jr. 'Stand by me' - Asta, al. "Black Widow' - Babylon (471656), al 'Children of a lesser god' - Babylon 2, al 'Soul Man' - Babylon, al. 'Police academy 4' - Cineac (630637) 'Platoon' - Cineac, 16 jr 'Tough Guys' - Cineac, al. 'The Color Purple' - Euro (667066), al 'Naam van de roos' - Metropole (456756), 16 jr. 'Duet for one' - Metropole, 12 jr. 'Platoon' - Metropole, 16 jr. 'Room with a view' - Metropole, 16 jr 'Flodder' - Metropole, al 'De Aanslag' - Metropole, al. 'Police Academy 4' - Odeon (462400), al. 'The golden child' - Odeon, 12 jr. Critical Condition' - Odeon, al. 'Over the top' - Odeon, 12 jr. 'Sophie's Choice' - Le Paris (656402). 16 jr. Taxi Girls 2' - Le Paris, 18 jr. 'Gluren' - Le Paris, 18 jr. 'Caravaggio' Haags Filmhuis 'Sid and Nancy' - Haags Filmhuis AMSTERDAM 'Stand by me' - Alfa (278806), al 'Defence of the realm' Alfa, 16 jr 'Betty Blue' - Alfa, 16 jr. 'Little shop of horrors' - Alf, 12 jr. 'Le declin de l'empire americain' - Al- hambra (233192), 16 jr. The Mosquito Coast' - Alhambra, al. 'Act of Vengenace' - Bellevue Cinera ma (234876), 16 jr. 'Soul Man' - Bellevue Cinerama, al. 'Black Widow' - Calypso (234876), al. 'Crocodile Dundee' - Calypso, al. 'Le declin de l'empire americain' - Ci- necenter (236615), 16 jr. 'Sid and Nancy' - Cinecenter, 16 jr. 'Peril en la demeure' - Cinecenter, 16 jr 'Hannah and her sisters' - Cinecentr, al. 'Police Academy 4' - Cinema Int. (15124), al. 'Carmen' - Cinema Int., al 'Platoon' - Cinema Int., 16 jr. 'Police Academy 4' - City (234579). al. 'Platoon' - City, 16 jr. 'Tough Guys' - City, al. 'Color of Money' - City, al 'Black Moon Rising' - City. 16 jr 'Over the top' - City, 12 jr. 'Critical Condition' - City, al. 'Rembetiko' - Kriterion (2317080. 16 jr. 'Cathouse Fever' - Parisien (246540), 18 jr. 'Suzie Superstar 1' - Le Paris, 18 jr. 'Wanted dead or alive' - Parisien, 16 jr. 'Rosa Luxemburg' - The Movies (245790), 16 jr. 'Tiempo de Morir' - The Movies,, 16 jr. 'Senzapensieri' - The Movies, 16 jr. 'Naam van de roos' - Tuschinski (262633), 16 jr. 'Room with a view' - Tuschinski, 16 jr. 'Platoon' - Tuschinski, 16 jr. 'De Aanslag' - Tuschinski, al. 'Duet for one' - Tuschinski, 12 jr. 'Golden Chid - Tuschinski, 12 j. Flodder - Cineac (243639), al. Children of a lesser God - De Uitkijk (237460), al. FILMHUIZEN Monque van der Ven. (foto c 'Giant', de klassieke film over twee generaties in Texas, is dit weekeinde in het Filmhuis LVC te zien. George Stevens kreeg in 1956 een Oscar voor de regie en onder zijn leiding kwamen Eliza beth Taylor en James Dean tot aansprekende prestaties (21.15 uur). Woensdag is om 20.00 en 22.15 uur de Russische film 'De Man tel' in het Filmhuis te zien. Het is een innemende bewerking van een boek van Gogol, waarin een kantoorbediende een jas koopt die zijn leven verandert. Donder dag wordt 'E la nave va' ver toond. In deze film van Federico Fellini brengen een groep men sen een overleden zangeres per oceaanstomer naar haar laatste rustplaats (21.15 uur). In het Kijkhuis is 'La Citta del- Ie Donne' van Fellini te zien. Marcello Mastroianni maakt hierin een bizarre ontdekkings reis door een vrouwenstad (don derdag 20.00 uur). Vrijdag en za terdag is 'Out of Africa' te zien. Meryl Streep als de Deense schrijfster Karen Dinesen, Ro bert Redford als haar minnaar en het Afrikaanse landschap als de cor (20.00 uur). David Byrne maakte met 'True Stories' een portret van een denkbeeldig stadje in Texas en zijn bizarre inwoners (dinsdag 20.00 en 22.15 uur). Harrison Ford speelt de hoofdrol in 'Wit ness', een thriller die zich af speelt in de wereld van de gelovi ge Amish-bevolking van Ameri ka (20.00 en 22.15 uur). Eén keer in de zoveel tijd ver schijnen er berichten over groe pen filmrecensenten/ regisseurs/ acteurs/ scribenten die weer eens hebben uitgemaakt welke film de beste aller tijden is. Linke soep als u het mij vraagt, want wie weet, misschien is de aller beste film ooit gemaakt wel ver vaardigd door een Tibetaanse banneling die hem na een verto ning in de plaatselijke bioscoop solide heeft opgeborgen in een Lama-klooster. Ik bedoel maar... En bovendien, als ik zeg: de bes te film dat is 'Rambo', dan zegt u dat ik een proleet ben, maar mis schien zegt een club recensenten over 200 jaar wel dat ik gelijk had. Voorlopig zijn we nog niet zo ver dat Stallone een serieuze kans maakt We doen het nog met stokoude films als 'Citizen Kane' en 'Pantserkruiser Potemkin'. Het vervelende van die lijstjes is dat het gaat om films die alleen door cinefielen zijn gezien en dan moeten die cinefielen nog aan de oude kant zijn ook. Wat 'Pantserkruiser Potemkin' be treft heeft Movies Select Video daar wat aan gedaan. De film van Serge Eisenstein uit 1925 is op vi deo uitgekomen en iedereen kan zich nu zelf een oordeel Daarbij is het wel van belang te weten dat montage en beeldcom positie revolutionair waren en dat ook de sociale strekking bij zonder was. De trappenscene is zo beroemd dat bijna iedereen haar gezien heeft. Een 'gouden ouwe' die ook hoog scoort is 'La dolce vita' van Federico Fellini, gemaakt in 1970 en ook met zo'n beroemde en be kende scène: Anita Ekberg in de Trevi-fontein. Het kijkje op de jet-set van Rome was destijds spraakmakend en deed de carriè re van Marcello Mastroianni geen kwaad. Nu we toch bezig zijn met meesterwerken, nog maar één: 'Oorlog en vrede' van Sergei Bondarchuk, naar het boek van Tolstoi. U moet er even voor gaan zitten, want de film duurt meer dan vijfeneenhalf uur, maar dan ziet u ook een werk stuk dat er zijn mag. Het boek 'Oorlog en vrede' is meerdere malen verfilmd, maar de versie •van Bondarchuk met zijn prach tige camerabeweging geldt toch als de beste. Verplichte kost voor de filmliefhebber. Een film die veel meer aan dacht verdient dan hij in de bio scoop heeft gekregen is 'Vroeger is dood' van Ine Schenkkan, met heel mooie rollen van Jasperina de Jong, Max Croiset en Elise Hoomans. Onderwerp is oud (en dement) wordeh en sterven. Schenkkan heeft zorgvuldig en met liefde gefilmd. Niet vaak zie je een 'zwaar' onderwerp zo inte ger en boeiend behandeld. PETER DE ZWAAN TELEVISIE Bernardo Bertolucci is al vele ja ren bezig met de voorbereiding en nu de opnamen van een film in China. Dat duurt nu al zo lang dat één van zijn laatste films, La Luna' nu toe is aan vertoning op tv. België 2 brengt deze gerucht makende film donderdag (20.20 uur). Jill Clay burgh speelt een operazangeres die op een keer punt in haar leven is gekomen. Haar echtgenoot overlijdt plotse ling, haar carrière maakt een moeilijke periode door en de ver houding met haar zoon laat ook te Ze keren beiden terug naar Ita lië waar ze tot de ontdekking komt dat Joe zwaar aan drugs is verslaafd. Eigenlijk zijn het dus twee keerpunten in haar leven die ze met elkaar in verband moet zien te brengen: zich hand haven als zangeres en de ver stoorde relatie met zoon Joe her stellen. Het heeft een boeiende, soms irriterende film opgele verd. Een dag eerder 'Un amour de Swann', een (gedeeltelijke) verfilming van A la recherche du temps perdu' van Proust. Volker Schlödorff voltooide daarmee iets wat Losey en Visconti niet gelukt was. Jeremy Irons speelt de figuur van zakenman Charles Swann. Hij is een gerespecteerd lid van de Parijse bohème, maar dat verandert als hij een verhou ding begint met de courtisane Odette die van een lager allooi wordt geacht. De titel doet ware liefde vermoeden, maar het is meer een allesvernietigende ver slaving waaraan Swann ten prooi is gevallen. Een mooie, stijlvolle film (Duitsland 1, 20.15 uur). De pinksterdagen bieden geen groot, maar wel een gevarieerd aanbod. Zondag kan de liefheb ber zich voor de zoveelste keer vergapen aan 'Casablanca'. Een overslijtbare film met Humphrey Bogart als mummelende barei- genaar en Ingrid Bergman als twijfelende femme fatale en dat alles in Casablanca (Duitsland 1, 23.05 uur). Vroege vogels kunnen maan dagmorgen terecht bij Duitsland 2 voor de uitzending van 'City Lights'. Charlie Chaplin maakte deze film toen het geluid allang zijn intrede had gedaan, maar daar wilde hij eigenlijk niet aan. Maar in dit verhaal van de zwer ver die verliefd wordt op een bloemenmeisje kon hij er toch niet helemaal omheen. Muziek en geluidseffecten zorgen voor de begeleiding (10.15 uur). Nederland 2 levert die dag een filmische bijdrage in de vorm van de komedie 'Via Maria'. Louis Malle bracht Brigitte Bar dot en Jeanne Moreau bij elkaar in een verhaal over twee dames die een zangduo vormen (19.27 uur) AMSTERDAM - Nu televisie, vi deo, home-computer en ander elektronisch speelgoed zoveel tijd opslokken, dreigt het lezen in- de knel te komen. Bibliotheken, uit gevers en boekhandelaren hebben de koppen bij elkaar gestoken om wat tegengas te geven tegen de he dendaagse kijkcultuur. Ze willen een 'Stichting Lezen' oprichten om het lezen te bevorderen. door Theo Haerkens H. Kraima, directeur van de CPNB, een organisatie die zich be zig houdt met de propaganda voor het Nederlandse boek, wijst er op dat een samenleving zonder lezen niet denkbaar is. „Een kind dat twintig jaar geleden veel las, was een saai kind. Dat is gelukkig voor bij. Lezen is naast het beoefenen van sport in Nederland een heel geaccepteerde bezigheid, ook voor een kind. Dat moet zo blijven, want het is heel belangrijk dat mensen lezen. Daar kunnen de nieuwe me dia niets aan veranderen". Veel mensen hebben echter moeite met 'functioneel' lezen: ze zijn niet in staat het geschreven woord - bij voorbeeld de ge bruiksaanwijzing van een machine - echt te begrijpen. Maar er zijn ook mensen met een academische opleiding die niet in staat zijn een brief te schrijven zonder fouten. Ook dat is initiatiefnemers voor oprichting van de stichting een doorn in het oog. „Echt analfabe tisme komt bij ons gelukkig nau welijks voor, maar in Amerika groeit het aantal mensen dat de let tertekens niet kent. We moeten er - een voorkomen dat een dergelijke situatie zich in Nederland voor doet". Het in stand houden van de leesvaardigheid is een algemeen belang, zo benadrukt Kraisma. „Daarom hebben wij het ministe rie van Welzijn en Cultuur bena derd met een verzoek om steun". Maar er ook aan bedrijven is geld gevraagd. Die hebben er eveneens belang bij dat mensen in staat zijn de gebruiksaanwijzing van een ma chine te lezen of het jaarverslag te begrijpen. Dat je letters moet kun nen begrijpen om een computer te bedienen, is duidelijk. Maar Krai ma ziet daarin geen garantie voor het in stand houden van echte leesvaardigheid. „Je ziet ook de grafische computer steeds verder oprukken". De stichting moet vanaf 1 januari 1988 echt gaan functioneren. Wat er dan gaat gebeuren, is nog niet precies duidelijk. In elk geval hoeft de lezer niet te rekenen op een tweede Boekenweek of iets derge lijks. De Stichting Lezen wil zich in algemene zin bezig houden met het verbeteren van het leesklimaat. „We willen laten merken dat lezen niet iets is van vroeger, maar dat er wel degelijk toekomst in zit". Wedstrijden Om de gedachte een beetje te be palen, wil Kraima wel kwijt voor lees wedstrijden - zoals die in Duitsland gehouden worden - heel geschikt te vinden. „Niet alleen van ouderen voor jongeren, maar ook omgekeerd, als ouderen moei te krijgen met lezen". Het uitgeven van boeken met grote letters re kent hij niet tot het werkterrein van de stichting. „Dat moet aan de uitgevers worden over gelaten". Een andere mogelijkheid is na afloop van televisieprogramma's te verwijzen naar boeken en tijd schriften waar de kijker meer in formatie kan vinden over het on derwerp van het programma net zoals nu na beelden over de oorlog verwezen wordt naar Correlatie. „Wie meer wil weten over het tele visie-onderwerp, kan dan in eigen tempo op zijn eigen plekje lezen wat hij wil. Iedereen kan dat op zijn eigen manier doen, want er is een enorme verscheidenheid aan boeken en tijdschriften over aller lei zaken". Er is zoveel ander 'tijdverdrijf dat lezen er nog wel eens bij in schiet. Wat dat betreft was het in de jaren dertig beter gesteld. Toen was er alleen maar radio of het boek om je te vermaken, aldus Kraima. „Aan de scholen ligt het in elk geval niet", geeft hij toe. „In het basisonderwijs wordt veel aan le zen gedaan, maar in het voortgezet onderwijs is het vaak een onderge schoven kind omdat er zoveel an dere stof verplicht is. De situatie in Nederland vinden we zeker niet zorgwekkend en dat willen we graag zo houden".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 23