Sterke optredens zonder poespas
Amusant programma
van opera-aria's
Veelbelovend duo in liedprogramma
KIJKUIT
Leidse chansonweek: Victoria Wil
liams, Fay Lovski, Randy Newman.
Gezien woensdag: 27 mei in de Leidse
Schouwburg
Randy Newmans stemgeluid
houdt ongeveer het midden tus
sen dat van Leonard Cohen en
Bob Dylan. Zijn werk is muzi
kaal gezien echter interessanter.
Zijn melodieën blijven verras
sen. Voeg daarbij de cynische
teksten, waarin het aan galgehu
mor en ontroerende passages
niet ontbreekt, en het is niet ver
wonderlijk dat zijn songs zoveel
jaar nadat ze voor het eerst op de
plaat zijn gezet nog uiterst ge
nietbaar zijn. Tenminste, dat
mag je afleiden uit de reacties
van het publiek in de Leidse
Schouwburg, waar Newman
woensdagavond optrad. De
Amerikaanse zanger mocht na
afloop van zijn concert vier
staande ovaties in ontvangst ne
men. Het ontlokte hem de uit
spraak dat Leiden een schattig
stadje was, 'a real nice place'.
Newman houdt niet van poes
pas tijdens een optreden. Hij zit
achter zijn piano als iemand die
er ook niks aan kan doen dat hij
zulke mooie songs heeft geschre
ven. Hij bedient de pedalen van
dat instrument alsof hij een mo
tor aan het starten is, maar het
klinkt ondertussen wel precies
zoals hij dat wil. Newman op de
bühne of op de plaat - daartussen
zit hoegenaamd geen verschil.
Dat is een verademing in een tijd
waarin de stemmen van zangers
voor het merendeel in de studio
lijken te worden gemaakt.
Toch wordt er voor wie New
man 'live' aan het werk ziet, nog
een extra dimensie aan de songs
toegevoegd. Een nummer als
'You can leave your hat on', een
lied over een striptease waarbij
een dame alles moet uitdoen
maar haar hoedje mag ophou
den, is dan opeens niet meèr zo
baldadig-vrolijk als het op de
plaat overkomt. De manier waar
op Newman de regel 'You give
me reason to live' telkens weer
uitstoot, terwijl de spieren in zijn
nek zich daarbij spannen, maakt
het opeens van een schrijnende
oprechtheid en getuigt ervan dat
liederlijkheid soms troost kan
bieden.
Die extra dimensie kregen ook
succesnummers als 'Birming
ham', 'Louisiana 1927', 'Red
necks', 'Loneley at the top', 'Yel
low man', 'I think it's going to
rain today' en 'God's song'. In
dat laatste lied laat Newman God
aan het woord. De schepper kan
er maar niet bij dat de mensen
Hem nog steeds aanbidden, on
danks het feit dat hij ze treft met
de ene na de andere plaag. Ach,
wat lief toch! Daarom houdt Hij
ook nog wel van de mensen. Wie
Newmans sarcastische hoofd
ziet als hij dit lied zingt, voelt
zich ineenschrompelen tot een
poppetje, tot een stuk speelgoed,
waarmee God in een nostalgi
sche bui soms nog speelt, ook al
is Hij daar eigenlijk te oud voor
geworden.
In het voorprogramma had
Newman voor een verrassing ge
zorgd. Meegekomen in zijn kiel
zog was de zangeres Victoria Wil
liams, een Amerikaanse Pippi
Langkous, die met haar onver
valste Hillbillie-accent liedjes de
zaal in kwaakte waarvan de tek
sten het predikaat 'origineel' ten
volle verdienen. Zo was er een
bij over een hond die 'Happy'
heette. Omdat het kind in het
lied deze viervoeter elke avond
binnenriep, nam men in het dorp
waar ze woonde abusievelijk aan
dat ze gelukkig was. Een vondst
zoiets. Maar de manier waarop
Williams het bracht wekte wel
zeer de lachlust op. Een spraak
makend en eigenzinnig optre
den.
Dat gold ook voor de uit Lei
den afkomstige zangeres Fay
Lovsky, die na Williams stond
geprogrammeerd. Na een lang
changement, waarbij technici in
het donker af en aan holden met
apparatuur, was ze daar dan ein
delijk: de vrouw die weigert
makkelijk in het gehoor liggende
liedjes te maken, de zangeres die
haar hart heeft verpand aan het
experiment. Haar muziek is ge
heimzinnig, een amalgaam van
Kabuki-muziek, beat en bliepjes
en bloepjes die men kan beluis
teren in de speelhal anno 1987.
De Engelse teksten zijn intelli
gent geschreven en doen ver
moeden dat Fay Lovsky een van
Chansonweek
De Leidse Chansonweek wordt vanavond voortgezet met de Por
tugese zangeres Amalia Rodrigues. Morgen, de laatste dag, treedt
de Franse componist, dirigent, zanger en musicus Michel Legrand
op.
Randy Newman, Claude Nougaro
de weinigen is die wel eens mo
derne Nederlandse poezie leest.
Pakkend zijn haar songs echter
niet. Haar optreden had vooral
een cerebraal karakter, was in
technisch opzicht knap, maar
niet ontroerend. Dat is jammer.
Want Fay Lovsky heeft een stem
waarmee ze die ontroering bij de
luisteraar gemakkelijk 'los' kan
zingen. Kortom: ze zou het lyri
sche aspect eens wat meer kans
moeten geven.
SASKIA STOELINGA
Concert door Claude Nougaro. Ge
zien op 28 mei in de Leidse Schouw
burg.
LEIDEN - Hij treedt al vanaf
1962 als zanger op; in 1965 staat
hij als grote vedette in het be
roemde Olympia. In Nederland
had hij tot nog toe niet opgetre
den, een primeur voor de Chan
sonweek van de Leidse schouw
burg. Dat meldt het programma
boekje over de man, wiens naam
in Nederland slechts in kleine
kring van de echte kenners van
het Franse chanson bekend is:
Claude Nougaro.
Die exclusieve groep mensen
was gisteravond in elk vertegen
woordigd. Tijdens het concert
van Nougaro klonk bij de inzet
van enkele nummers een her-
kenningsapplausje. Voor velen
in de redelijk goed bezette
schouwburg, die uit pure
nieuwsgierigheid of op uitnodi
ging naar deze Franse vedette
waren komen kijken en luiste
ren, zal het daarentegen een eer
ste kennismaking geweest zijn.
Op het podium staat een keine.
een beetje gedrongen man met
een enorme stem die gedurende
zijn anderhalf uur durende op
Fay Lovsky en Randy Newman na afloop van hun succesvolle optreden.
treden alles geeft en ook alle aan
dacht van zijn publiek opeist.
Heftig gebaart hij met zijn li
chaam, als om de maat van de
muziek te onderstrepen. Voort
durend loopt hij daarbij heen en
weer over het toneel en gaat ge
heel en al op in zijn muziek, als
hij in hoog tempo een groot aan
tal chansons uit zijn omvangrijke
repertoire zingt. Verbindende
teksten tussen de verschillende
nummers zijn er niet; zijn jazzy
repertoire leent zich er niet voor,
en Nougaro zelf is er waarschijn
lijk de man niet naar.
Door zo'n dynamisch optreden
met bovendien een steengoede
muzikale begeleiding moet je
wel meegesleept worden. Al
blijft het moeilijk om je totaal ge
wonnen te geven. Dat veronder
stelt nu eenmaal vertrouwdheid
met het repertoire. Wie het werk
van Nougaro tot dusver niet ken
de, laat zich door zijn krachtige,
warme stemgeluid gemakkelijk
overdonderen, maar mist de her
kenningspunten, die bij optre
dens van grote vedettes in een
Chansonweek nu juist in hoge
mate de sfeer bepalen.
Natuurlijk kun je het repertoi
re van gisteravond op de plaat te
rugvinden. Nougaro opent zijn
concert (het "Pat Pat Pat Pat Pa
tatras" blijft gemakkelijk han
gen) met 'Le Chat' van de LP
'Chanson nettes'. De tekst van
het klassiek jazzy swingende
nummer 'Sa Majeste le Jazz'
staat in het programmaboekje af
gedrukt en is te vinden op de Lp
'BLeu Blanc Blues (evenals gis
teravond in de schouwburg met
begeleiding van Maurice Vander
- piano en Pierre Michelot - bas).
Het expressieve 'Des voiliers' en
het grappige Le coq et la pendu
le' zijn verschenen op de LP 'As-
sez', en zo zijn er nog meer titels
Nummers nazoeken en op
nieuw beluisteren blijft echter
toch iets anders dan bijvoor
beeld jarenlang Randy New
mans muziek kennen en dan als
hoogtepunt een live-optreden
bijwonen. In paats van een feest
der hekenning een kennisma
king, die in elk geval de vraag op
roept, waarom een Aznavour,
Bécaud, Moustaki, Duteil wel in
Nederland algemeen bekend
zijn, en Nougaro nauwelijks?
Aan zijn kwaliteiten - zo beves
tigde het optreden - kan het niet
liggen.
WIJNAND ZEILSTRA
Foto's Boekhout
Marianne Hund Davies tijdens
haar optreden in het aan de ope
ra gewijde programma, (foto pn
Nici v.d. Meel en Ineke Drabbe
LEIDEN - "INS OUTS", de ti
tel van Henze Boekhout's ten
toonstelling bij Fotomania, is
niet een willekeurig gekozen be
naming maar een sleutelbegrip
in het werk van deze fotograaf.
Voor de preciese betekenis heb
ik, na raadpleging van Wolters'
woordenboek Engels-Neder
lands, uit de verschillende moge-
j lijkheden, variërend van 'hoeken
en gaten' tot 'spelende en niet-
spelende partij', gekozen voor
'(kleinste) bijzonderheden, fines-
I ses'. Deze begrippen raken bij
uitstek de kern in het fotowerk
l van Henze Boekhout, meer dan
1 enige toelichting of beschrijving
zou kunnen doen.
Elk stuk bevat veelzeggende
details, waarbij de titels, die vaak
i een tweeledigheid aanduiden,
aanwijzingen geven in welke zin
de geënsceneerde beelden uitge
legd kunnen worden. Zo geven
de foto's 'Twin, trade' en 'Moon,
day' een duidelijke tegenstelling
aan tussen dag en nacht, hetgeen
nogmaals verhuld terugkeert in
een zwart-wit foto 'Night, shift',
waarin Joe Jackson's LP 'Night
and Day' een plaats heeft gekre
gen.
Behalve tegenstellingen bepa
len 'point-of-view' en herhaling
van elementen en ruimtes en si
tuaties, die Boekhout creëert,
omdat het niet alleen gaat om
wat er afgebeeld is maar hoe het
afgebeeld is. In het werk van
Henzo Boekhout is het samen
spel van details een middel om
een visie op een specifieke we
reld te geven. Boekhout levert
met deze expositie een eigen bij
drage tot de geënsceneerde foto
grafie door de onverwacht se
rieuze ondertoon.
NANCY STOOP
Barok-opera-pasticcio door Marian
ne Hund Davies (zang) en Rien Vos
kuilen (klavecimbel). Kostuumont
werpen: Mario Larragnaga. Gehoord
in het Rijksmuseum van Oudheden
op woensdag 27 mei.
LEIDEN - Operaliefhebbers die
zich de kostbare Aida-voorstel-
lingen in het Egyptische Luxor
hadden moeten ontzeggen, werd
woensdagavond een onverwach
te en ook verrassende compensa
tie geboden. Voor veel minder
geld kregen zij namelijk in het
Museum voor Oudheden een aria
voorgezet uit 'Giulio Cesare',
'Egyptische' opera van Handel,
met als decor een authentiek
Egyptische tempel. Een essen
tieel verschil met het Luxor-
avontuur lag daarbij in de akoes
tiek (net niet teveel nagalm), die
hier elke stembuiging en elk de
tail van het begeleidende klave-
cimbelspel tot hun recht liet ko-
De opzet, een avond op het the
ma 'primadonna's en castraten'
met aria's uit de bloeitijd van de
'opera seria', bleek bijzonder lo
nend. Zo'n opera seria is meestal
een langdurig (niet zelden ook
langdradig) geheel met vrijwel
uitsluitend aria's voor sopraan-,
alt- en castraatstemmen, waar
door het gevaar van verveling op
de loer ligt. Een gemêleerd pro
gramma met aria's van diverse
componisten zorgt echter auto
matisch voor een stilistische af
wisseling die eentonigheid bij
voorbaat lijkt uitsluit. Om het ge
heel een lichte toets te verschaf
fen en het publiek meer bij het
muzikale gebeuren te betrekken,
werden tussen de aria's door de
zangeres zelf fragmenten voorge
lezen uit de satirische handlei
ding die de componist Benede-
too Marcello in 1720 voor de ope
ra seria vervaardigde. Dat daar
door het principe van de aange
kondigde 'pasticcio' (een opera
met een nieuw 'verhaal' maar
met muziek uit diverse reeds be
staande werken) in feite doorbro
ken werd, is van ondergeschikt
belang.
Misleidend was wel dat de sa
menstelling van het programma
in combinatie met de program
matoelichting suggereerde dat
de 'castraten', de grote sterren
van de opera seria, vooral func
tioneerden als vervangers van
zangeressen, omdat de kerk het
optreden van vrouwen in thea
ters verbood. Dit moge waar zijn
voor het door de paus geregeerde
Rome, waar die situatie inder
daad tot 1798 bestaan heeft, maar
de remmende werking van de
kerk op het theater in het alge
meen maakte dat juist die stad
voor de opera seria heel wat min
der belangrijk is geworden dan
o.a. Napels, Venetië. Wenen,
Hamburg en Londen. Daar vier
den de castraten hun grootste
triomfen, niet in vrouwenrollen,
maar als koningen, keizers, veld
heren en mythologische helden.
Het nu ontstane programma
was bijzonder amusant en in
structief, en stond muzikaal op
niveau. Het levendige spel van
Rien Voskuilen verbande elk
verlangen naar een orkestrale be
geleiding en Marianne Hund Da
vies verraste door haar muzikali
teit, haar fraseringskunst en haar
techniek, al had een aria met een
duidelijke duik in het altregister
beter vermeden kunnen worden.
Een iets meer uitbuiten van juist
de paradoxale macho-functie
van de castraten op het operato
neel had het programma als ge
heel echter een nog onderhou
dender karakter kunnen geven.
PAUL KORENHOF
Nico van der Meel, tenor en Ineke
Drabbe, piano. Met werken van
Haydn, Schlegel, Hindemith, Pou-
lenc, Liszt en Wolf. Gehoord in de ka
pelzaal van K&O op 27 mei.
LEIDEN - Humor tot slot. In het
lied 'Zur Warnung' van Hugo
Wolf beschrijft de dichter Mörike
hoe hij, geplaagd door absurde
inspiraties, naar de wijn grijpt.
Nico van der Meel wist treffend
het aanstellerige karakter van de
'tranenreichen Sanger' uit te
beelden. Trouwens, alle vijf de
liederen van Wolf op teksten van
Mörike die werden uitgevoerd,
zijn mini-opera's op zichzelf.
Aangrijpend is het lied 'Wo find
ich Trost?' waarin de ikpersoon
eerst ziet op de Gekruisigde die
verzoening bracht, maar daarna
geen raad weet met zijn depressi
viteit. Dit is te herkennen in de
componist Wolf zelf, die zijn zef-
moordneigingen tenslotte niet
meer de baas was.
Nico van der Meel beeldde de
wanhoop van dit lied uit. onder
steund door de expressieve pia
nopartij. die hier hortend en sto
tend commentaar geeft. Deze
MOSKOU (AFP) - De Russische
schrijver en Nobelprijswinnaar
Boris Pasternak is volledig gereha
biliteerd, zo meldde het Sovjet-
persbureau TASS. In zijn ge
boortestad Peredelkino zal een
partij werd treffend vertolkt
door pianiste Ineke Drabbe, die
ook bij de andere liederen opviel
door de heldere klank en het
poëtisch karakter, die nodig zijn
bij het lied.begeleiden. Nico van
der Meel, die nog aan het Rotter
dams Conservatorium studeert,
bleek in staat een afwisselend
programma in vijf verschillende
talen te beheersen. Geconcen
treerd, luisterend naar de piano,
wist hij zich in elk lied in te le
ven. Dit viel op in drie sonetten
van Petrarca, door Liszt getoon
zet en die doen denken aan zijn
gelijknamige stukken voor piano
solo. Ook in de liedversie is de
pianopartij belangrijk en die
werd door Ineke Drabbe met de
vereiste 'noblesse' gespeeld.
Minder dramatisch, maar af
wisselend genoeg was het pro
gramma voor de pauze. Poulenc
is als liedcomponist bekend door
de ironie waarmee hij verschil
lende stemmingen uitbeeldt, zo
ook in zijn liederenbundel 'Tel
jour, telle nuit' op tekst van Paul
Eluard. Minder bekend is Hinde
mith als liedcomponist en van
Pasternak-museum worden ge
sticht en naar de UNESCO is een
verzoek gestuurd om 1990, de 100s-
te geboortedag van de in 1960 ge
storven schrijver en dichter, tot
Pasternak-jaar uit te roepen.
hem werd 'Ascendente Jesu in
naviculam' ten gehore gebracht.
Het is de Latijnse vertaling uit
het Mattheus-evangelie waarin
Jezus in de boot zijn macht over
de storm toont. Het verhalend
karakter blijkt ook in de muziek
die meer beschrijvend is dan bij
poëzie het geval zou zijn. De uit
voering hiervan was beheerst en
doorleefd.
Van de aan het begin uitge
voerde liederen van Haydn en
Schlegel noem ik nog 'Sailors
Song' van Haydn, dat opviel
door zijn imitaties van blaasin
strument in de piano. In zijn zor
geloosheid en thematiek doet het
denken aan de vogelvanger Pa-
pageno uit de Zauberflöte van
Mozart.
Het talrijke publiek kon de
teksten volgen op het goed ver
zorgde programma dat zo was in
gericht dat er niet midden in een
lied omgeslagen hoefde te wor
den. Ineke Drabbe en Nico van
der Meel vormden een muzikale
eenheid en dat wekt verwachtin
gen voor de toekomst.
FRANK DEN HERDER
Voorts zal zijn volledige oeuvre in
de Sovjetunie gepubliceerd wor
den.
Het persbureau herinnerde aan
het feit dat enkele maanden gele
den de bond van schrijvers het in
1958 genomen besluit om Paster
nak uit de organisatie te stoten on
gedaan maakte. Hij is sindsdien
postuum lid.
Boris Pasternak gerehabiliteerd
Exposities
Rijksmuseum Boerhaave Steen
straat, 'Balans van een eeuw', Neder
landse wetenschappen en geneeskun
de in de 19e eeuw, t/m midden '87; di.
t/m za. 10-17 uur, zo. van 13-17 uur.
Rijksmuseum voor Volkenkunde -
Steenstraat, Moderne Japanse Kera
miek van Keiko Hasegawa, tot 21/6;
'De jaargetijden van de mens', tot 27/
9; di. t/m za. 10-17 uur, zo. 13-17 uur
De Lakenhal - Oude Singel,
stelling 'De stand van zaken', t/m 8/6;
'Kunst van stof, t/m 5/7; di. t/m za. 10-
17 uur, zon- en feestdagen van 13-17
Art tea house 'De Oude Rijn' - Stille
Mare, Hamerling, acryl op papier, t/m
5/6; dag. 10-18 uur, do. tot 21 uur. ma.
12-18 uur, zo. 11-18 uur.
Antiquariaat Van Paddenburgh
Diefsteeg, Riet Schultheiss exposeert
grafiek naar enkele korte verhalen
van Frans Kafka en Nikolai Gogol, t
m 31/5; woe. t/m vr. 13-18 uur, do. 19-
21 uur, za. 12-17 uur
LAK-galerie - Cleveringaplaats, Ton
de Kroon, tekeningen, tot 30/5; ma. t
m vr. 10-17 uur. woe. t/m za. 20-23 uur,
zo. 15-17 uur.
Hooglandse kerk - expositie tekenin
gen, aquarellen, olieverfschilderijen,
beeldhouwwerk van leden van Ars, t
m 30/5; ma. 13-15.30 uur, di. t/m za.
11-15.30 uur.
AZL-galene - werk van Dora Dolz, tot
28/6; dag. 10-17 uur.
Galerie Denise Stephan - Bakker-
steeg, Wim Koreman, schilderijen,
Hans Blank, beelden, t/m 21/6; vr., za..
zo. van 13.30-17.30 uur.
De Trommelaar - Apothekersdijk 22,
werk van de etser Jan Montyn, tot 15/
6; dag. beh. zo. van 17.30-20.30 uur.
't Huys Benee - Nieuwe Rijn 3, perma
nente tentoonstelling van werk van
Leny Noyen, vr. 14-16 uur en za. en zo.
van 12-16 uur.
Piggelmee - Jan Vossensteeg 59, Enk
jan Kuiper exposeert lithografieën uit
de periode 1985-1987, ma. t/m za. 9-18
tr, do. I
t 21 i
Galerie-Atelier Treetje Lager - Oude
Rijn/hoek Pelikaanstraat, tekeningen
en grafiek o.a. Jan Kroon, Angela Tul-
fer, Henny Hartevelt, Matjan; kera
miek van Anna Los, Stephan Sluyter.
t/m juni; woe., do., vr. 13.30-18 uur, za.
12.30-17 uur. do. ook 19-21 uur.
De Bange Duivel - Rijndijkstraat.
'Kleur in de grafiek', litho's, houtsne-
des en etsen van Coos Dieters, Nicole
Montagne en Dodog Soeseno, tot 16/
Kunstuitleen Leiden - Lammermarkt
35, sculpturen van Dorothe Jehoel, tl
m 28/6, woe. t/m za. van 14-17 uur, do.
van 19-21 uur.
Warmond
Galerie De Pomp - Dorpsstraat,
'werkkamer in het groen', mei; di. 19-
21 uur, woe. 10-12 en 14-16 uur, do., za.
en zo. 14-16 uur.
Alphen
Rhijnkade elf - Rijnkade 11, bodem
vondsten uit Alphen en Aarlander-
veen, t/m sept.; di. t/m za. 10-17.30
uur, vr. van 10-21 uur.
Rijnsburg
Genootschap Oud Rijnsburg - Oude
Vlietweg 6, 'Rijnsburgers laten Rijns-
burg zien' en de vaste collectie 'De
Andere Middeleeuwen', tot 5/9; vr. 19-
21 uur, za. 10-16 uur.
Noordwijkerhout
Leeuwenhorst congrescentrum - Lan-
gelaan 3, werk van grafisch genoot
schap drukkerstroost, tot 15/6; dag. 9-
21 uur.
Nieuwveen
De Veenhoeve - Oude Nieuwveense-
weg, etsen van Reinder Homan, t/m
4/6; ma. t/m za. 10-17.30 uur; vr. tot 21
Concerten
Klassiek
De Amerikaanse violiste Mary Rees
geeft vanavond een recital in de Ka
pelzaal van het K&O-gebouw. Aan de
vleugel begeleid door Fransje Dorst
zal ze sonates van Mozart. Prokovjev
en Franck ten gehore brengen. Aan
vang 20.15 uur.
Ben Fey bespeelt vanavond het orgel
van de Marekerk. Hij zal composities
van o.a. Bach, Guilmant, Reger en
Vogel ten gehore brengen. Aanvang
20.15 uur.
De Delftse organist Cornelis Joh. v.d.
Wijngaard verzorgt zaterdagmiddag
het wekelijkse wandelconcert in de
Hartebrugkerk. Aanvang 15.00 uur.
Het Women's Chorale van het Whea-
ton Conservatory of Music uit Illinois
(VS) treedt dinsdagavond in de Aga-
thakerk in Lisse op. Het repertoire
bestaat uit klassieke en hedendaagse
werken, alsmede Amerikaanse en spi-
Het Orlando Kwartet geeft donder
dagavond een concert in kasteel Dui
venvoorde in Voorschoten. Het kwar
tet bestaat uit John Harding (viool),
Heinz Oberdorfer (viool), Ferdinand
Erblich (altviool) en Stefan Metz (cel
lo). Aanvang 20.30 uur.
De Leidse band Quit the Smalltalk is
vanavond te zien in het zoldercafé
van het LVC. Een combinatie van
rock en blues met een jazzy sausje.
Aanvang 23.30 uur, Breestraat 66, Lei
den.
Het LVC zal morgengavond in het te
ken staan van de jaren '60. Onder de
titel 'The Roaring Sixties' is er een
groot festival georganiseerd met
bands, muziekfilms en een expositie
in een geheel aangepast interieur. In
de grote zaal treedt Armand op. Wie
kent hem niet meer van de single
'Ben ik te min'? In het zoldercafé is
Wally Tax te aanschouwen. Hij zal
ook nummers van de legendarische
band The Outsiders laten horen. Het
festival wordt afgesloten in de grote
zaal met de band Bitch met hits uit de
jaren '60. In filmzaal is Hendnx, The
Stones, The Who The Animals en nog
vele andere beroemheden nonstop te
zien. Aanvang 22.00 uur.
Jazz
De Haagse formatie Loos speelt zater
dagavond in het Waaggebouw voor
Hot House. Loos is een van de belang
rijkste groepen op het gebied van de
nieuwere jazz en geïmproviseerde
muziek. Op basis van soms eenvoudi
ge, dan weer complexe ritmische pa
tronen wordt er veel ruimte gegeven
aan solowerk binnen tamelijk streng
gestructureerde composities. Leider
van dit kwintet is Peter Bergen (te
norsax en basklarinet), Wolter Wier-
bos bepeelt de trombone. Rob Damen
beheerst de synthesizer, Greg Moore
speelt basgitaar en Michael Vatcher
op drumcomputer en percussie. Aan
vang 21.30 uur, Waaggebouw, Aal
markt 21, Leiden.
Bij de Stichting Burcht geeft het or
kest Mioritza, dat zich bezighoudt
met Roemeense volks- en dansmu
ziek, zaterdagavond een concert. Aan
vang 20.00 uur, Burgsteeg 14, Leiden.
Leiden
Schouwburg
vr 29, 20.15 uur, optreden Amalia Ro
drigues.
za 30. 20.15 uur, optreden Michel Le-
woe 3, en do 4, 20.15 uur, Leiden
English Speaking Theatre met 'Loot'
van Joe Orton.
LAK-theater
vr 29, za 30. 20.30 uur. Lak productie
'Elektra'
Den Haag
Koninklijke Schouwburg
za 30 t/m di 2, 20.15 uur. Haagse Co-
medie speelt 'Een Bijzondere Dag'
van Ettore Scola
woe 3, do 4, 20.15 uur. Haagse Come-
die met 'Wilde Honing'.
Circustheater
vr 29. za 30, 20.15 uur, Nederlands
Dans Theater. Holland Festival Pro
gramma: 'Eight Songs for a mad
King', 'Bolero', 'Synaphal' en 'Imper
fect Order', m.m.v. Het Nederlands
Balletorkest o.l.v. David Porcelyn.
Nederlands Congresgebouw
za 30, 20.15, Residentie-Orkest, Pro
menadeconcert.
Appeltheater
vr 29. za 30. 20.15 uur. De Appel met
'Het verjaardagsfeest'.
Theater Pepijn
vr 29, za 30, 20.30 uur, Cabaret Morsi
ge Types met 'Doorgaand Verkeer'.
Amsterdam
Carré
woe 3 t/m vr 5, 20.15 uur, HoUand Fes
tival: Schaubühne am Lehniner Platz
met 'Triumpf der Liebe'.
De Kleine Komedie
vr 29, za 30, ma 1, di 2, 20.15 uur, Youp
van 't Hek en Onno Molenkamp Tun
nel zonder vluchtstrook',
zo 31,13.30 uur, De Nederlandse Ope
ra 'Madame Butterfly' van Puccini,
ma 1, woe 3, 20 uur. Holland Festival:
De Nederlandse Opera met 'Die Fle-
dermaus' van J. Strauss,
di 2, 20.15 uur. Holland Festival: Ne
derlands Dans Theater met 'Syna-
phai', 'Bolero' en een nieuw ballet van
Taylor, m.m.v. Nederlands Balletor
kest o.l.v. David Porcelijn.
Nieuwe De La Mar Theater
t/m za 6, beh.ma, 20.15 uur, Huub Sta
pel, John Leddy e.a. met 'Beryamin in
het leger'.
Stadsschouwburg
vr 29, za 30. 20.15 uur, Jozef van den
Berg met 'De Pleisterplaats'
zo 31, 20.15 uur, Alexandra Radius,
Han Ebbelaar in 'Op het lijf geschre
ven', 'Duo concertante', 'Strings'. 'Ne
cessarily so' en 'La notte'.
di 2 t/m do 4. 20.15 uur. Holland Festi
val: American National Theatre
Rotterdam
De Doelen
vr 29, 20.15 uur, Rotterdams Philhar-
monisch Orkest o.l.v. James Conlon,
m.m.v. Alexis Weissenberg, piano.
Luxor Theater
za 30 16 uur t/m zo 31 16 uur. Cabaret-
marathon 1987 - 24 uur cabaret met
o.a Freek de Jonge, Youp van 't Hek.
Herman Finkers, Paul van Vliet enz.